BBB wil de Wet DBA behouden en verbeteren om echte zelfstandigheid voor zzp’ers te waarborgen, schijnzelfstandigheid te bestrijden en rechtszekerheid te vergroten. Ze pleiten voor gerichte handhaving, sectorale duidelijkheid, bescherming van zzp’ers met lage tarieven en afwijzing van overregulering die zelfstandigheid ondermijnt. De partij stelt concrete aanpassingen voor om de wet toekomstbestendig te maken, met nadruk op duidelijke spelregels en voorafgaande zekerheid.
BBB ziet de Wet DBA als een in de kern werkbaar kader dat zelfstandigheid mogelijk maakt, maar erkent het gebrek aan duidelijkheid en rechtszekerheid voor zzp’ers en opdrachtgevers. Ze willen de wet behouden en verbeteren, gericht op het bestrijden van schijnzelfstandigheid zonder bonafide ondernemers te belemmeren, en wijzen overregulering af die echte zelfstandigheid ondermijnt.
“De huidige Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA) is in de kern een werkbaar kader dat uitgaat van de werkelijkheid op de werkvloer in plaats van papieren schijnconstructies.”
“BBB kiest voor behoud en verbetering van de Wet DBA, zodat zelfstandige ondernemers kunnen blijven ondernemen zonder verstikkende regelgeving, maar met duidelijke spelregels. We wijzen overregulering die echte zelfstandigheid ondermijnt zoals voorgesteld in de recente wetsvoorstellen (VBAR en de initiatiefwet Zelfstandigen) af.”
BBB stelt specifieke aanpassingen en randvoorwaarden voor om de Wet DBA toekomstbestendig te maken. Dit omvat gerichte handhaving op schijnzelfstandigheid, voorafgaande zekerheid via vrijwillige toets of sectorale modelovereenkomsten, duidelijke sectorregels, bescherming van zzp’ers met een laag tarief, en verduidelijking van het gezagscriterium.
“Gerichte handhaving op structureel misbruik en schijnzelfstandigheid, met prioriteit bij kwetsbare situaties, maar géén jacht op bonafide ondernemers.”
“Voorafgaande zekerheid voor opdrachtgevers en zelfstandigen via een vrijwillige toets of sectorale modelovereenkomsten (“Verklaring Arbeids Relatielight”).”
“Duidelijke regels per sector en richtlijnen, zodat werkgevers en werkenden van tevoren weten of er sprake is van een dienstverband.”
“Bescherming van zelfstandigen met een laag uurtarief (< €36), via een rechtsvermoeden van werknemerschap in combinatie met ruimte voor uitzonderingen.”
“Verduidelijking van het gezagscriterium, in lijn met recente rechtspraak (zoals het Deliverooarrest), zodat praktijk en recht beter op elkaar aansluiten.”
De ChristenUnie wil schijnzelfstandigheid en onzekerheid rond zzp’ers aanpakken door duidelijke wetgeving en het verkleinen van verschillen tussen zelfstandigen en werknemers. Ze steunen snelle invoering van de wet ‘Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’ (die de DBA-problematiek adresseert), pleiten voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers en het afbouwen van fiscale voordelen voor zelfstandigen. Hun kernvisie is dat zzp’ers weer echte ondernemers moeten zijn en dat werkenden meer zekerheid verdienen.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de onduidelijkheid over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgevers en zzp’ers wordt opgelost. Ze willen dat de wet die de beoordeling van arbeidsrelaties verduidelijkt (de opvolger van de Wet DBA) snel wordt ingevoerd, zodat schijnzelfstandigheid wordt tegengegaan en werkenden meer zekerheid krijgen.
“Het is de hoogste tijd om werk te maken van deze plannen en werknemers meer zekerheid te geven. Bijvoorbeeld via de wetsvoorstellen ‘Meer zekerheid flexwerkers’ en ‘Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’, die spoedig door de Tweede Kamer behandeld moeten worden.”
Om de verschillen tussen zelfstandigen en werknemers te verkleinen en schijnzelfstandigheid te ontmoedigen, wil de ChristenUnie een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers en het geleidelijk afbouwen van fiscale voordelen voor zelfstandigen.
“De verschillen tussen zelfstandigen en werknemers in loondienst worden verkleind. Een verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid is noodzakelijk. Fiscale voordelen voor zelfstandigen worden in een verstandig tempo omgevormd naar één werkendenkorting. Die voordelen waren een belangrijke oorzaak voor de groei van het aantal zzp’ers in de afgelopen vijftien jaar.”
De ChristenUnie wil dat zzp’ers daadwerkelijk als ondernemers opereren en niet als verkapte werknemers. Dit moet bereikt worden door heldere regelgeving en het aanpakken van schijnconstructies.
“ZZP’ers weer echte ondernemers”
DENK noemt de DBA (Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert wel de positie van zelfstandigen en opdrachtgevers. De partij pleit voor een betaalbaar vangnet voor loondoorbetaling bij ziekte voor kleine ondernemers en een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, waarbij de kosten vooral bij opdrachtgevers worden gelegd. DENK wil zo de onzekerheid van flexwerkers verminderen en de lasten voor kleine ondernemers verlichten.
DENK erkent dat kleine ondernemers kwetsbaar zijn bij ziekte en wil hen ondersteunen zonder de rechten van werknemers aan te tasten. Dit voorstel raakt aan de discussie rondom de DBA, omdat het de verhouding tussen opdrachtgevers en zelfstandigen reguleert en de lasten eerlijker wil verdelen.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
Om schijnzelfstandigheid en onzekerheid te bestrijden, wil DENK een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, met een focus op het laten dragen van de kosten door opdrachtgevers. Dit raakt direct aan de kern van de DBA-discussie over verantwoordelijkheid en bescherming van zzp’ers.
“Wij willen een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, waarbij we ook kijken naar opt out mogelijkheden. De kosten van deze verzekering moeten zo veel mogelijk door opdrachtgevers worden gedragen.”
GroenLinks-PvdA wil schijnzelfstandigheid onder zzp’ers tegengaan en de positie van zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) versterken door strenger te handhaven op schijnconstructies en een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zzp’ers in te voeren. De partij kiest voor het principe ‘werknemer, tenzij’ en wil opdrachtgevers meer verantwoordelijk maken, waarmee ze de huidige DBA-problematiek (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) direct adresseren.
GroenLinks-PvdA wil een einde maken aan schijnzelfstandigheid door het principe ‘werknemer, tenzij’ te hanteren, vooral in sectoren met veel platformwerk. Dit betekent dat werkenden standaard als werknemer worden gezien, tenzij duidelijk is dat er sprake is van echte zelfstandigheid. Hiermee wordt de onduidelijkheid en onzekerheid rond de Wet DBA aangepakt.
“Handhaven op schijnconstructies. Platformwerkers, zoals fietsbezorgers en taxichauffeurs, werken vaak als schijnzelfstandige. Daardoor hebben ze weinig bescherming. We gaan strenger handhaven op schijnconstructies. We kijken eerst naar sectoren zoals de maaltijd- en pakketbezorging. Het ‘werknemer-tenzij’-principe wordt het uitgangspunt.”
Om het sociale vangnet voor zzp’ers te verbeteren en oneerlijke concurrentie met werknemers te voorkomen, stelt GroenLinks-PvdA een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zzp’ers voor. De kosten worden gedeeld door zzp’er en opdrachtgever, waarmee de partij inspeelt op een belangrijk knelpunt uit de DBA-discussie.
“Daarom komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zzp’ers, met een eerlijke bijdrage van de opdrachtgever en een inkomensafhankelijke premie.”
Het SP-verkiezingsprogramma noemt de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) niet expliciet en doet geen concrete voorstellen over de DBA. Wel spreekt de SP zich uit tegen schijnzelfstandigheid en pleit zij voor meer bescherming van zzp’ers, met name door collectieve verzekeringen en het aanpakken van schijnconstructies. De partij wil structureel werk niet langer via flexibele constructies laten uitvoeren en meer zekerheid bieden aan zelfstandigen.
De SP wil zzp’ers meer zekerheid bieden door collectieve en publieke regelingen voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. Daarnaast wil de partij schijnzelfstandigheid en schijnconstructies aanpakken, zodat zelfstandigen niet langer worden ingezet voor structureel werk waarvoor eigenlijk een dienstverband hoort te bestaan. Dit raakt direct aan het doel van de DBA, namelijk het tegengaan van schijnzelfstandigheid, maar de SP noemt de wet zelf niet.
“Zzp’ers hebben recht op pensioen en arbeidsongeschiktheidsuitkering. We moeten goed zorgen voor onze zzp’ers. Daarom gaan we collectief en publiek zorgen voor een oplossing, zodat zij zich kunnen verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en voor hun pensioen.”
“We versterken toezicht en handhaving. Schijnconstructies, gedwongen zelfstandigheid en uitbuiting pakken we aan. Voor structureel werk komt er een verbod op het inzetten van uitzendkrachten of andere flexibele constructies.”
BIJ1 noemt de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel spreekt de partij zich concreet uit tegen schijnzelfstandigheid en voor het verbeteren van de bescherming van werkenden, wat indirect raakt aan de problematiek rondom de DBA. BIJ1 wil schijnzelfstandigheid tegengaan en de positie van werknemers versterken, maar doet geen specifieke voorstellen over de Wet DBA zelf.
BIJ1 adresseert het probleem van schijnzelfstandigheid en de kwetsbare positie van zzp’ers door te pleiten voor betere bescherming tegen ontslag en het tegengaan van schijnzelfstandigheid. Dit raakt aan de kern van de DBA-discussie, namelijk het onderscheid tussen echte en schijnzelfstandigen, maar BIJ1 noemt de wet niet expliciet en doet geen concrete voorstellen over de uitvoering of vervanging ervan.
“We verbeteren de bescherming tegen ontslag en gaan schijnzelfstandigheid↗ tegen.”
BVNL wil de Wet DBA volledig intrekken en pleit voor maximale keuzevrijheid voor werkenden om zelf te bepalen of zij als werknemer of als ZZP’er werken. Het programma benadrukt minder overheidsbemoeienis en meer contractvrijheid op de arbeidsmarkt, met als doel het ondernemerschap te stimuleren en de regeldruk te verlagen.
BVNL ziet de Wet DBA als een belemmering voor zelfstandigen en werkgevers en wil deze daarom afschaffen. De partij vindt dat mensen zelf moeten kunnen kiezen tussen loondienst en zelfstandig ondernemerschap, zonder inmenging van de overheid. Dit standpunt is onderdeel van een bredere visie op minder regels en meer vrijheid voor ondernemers.
“De wet DBA wordt ingetrokken en mensen mogen zelf bepalen of ze liever in loondienst gaan of als ZZP’er aan de slag gaan.”
D66 benoemt het probleem van schijnzelfstandigheid en de verschillen in belasting en sociale zekerheid tussen werknemers en zelfstandigen, waaronder de problematiek rond de Wet DBA. Ze willen de verschillen tussen werkenden verkleinen en oneerlijke concurrentie tegengaan, zodat zelfstandigen en opdrachtgevers alleen kiezen voor zzp-constructies als dat echt een vrije keuze is. Concrete voorstellen over de Wet DBA zelf ontbreken, maar het programma onderstreept het belang van een eerlijkere arbeidsmarkt en betere sociale zekerheid voor zelfstandigen.
D66 wil de verschillen in belasting en sociale zekerheid tussen werknemers en zelfstandigen verkleinen om schijnzelfstandigheid en oneerlijke concurrentie te voorkomen. Ze erkennen dat veel zelfstandigen geen pensioen opbouwen of verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid, wat nadelig is voor henzelf en de samenleving. Het programma adresseert hiermee de kern van de DBA-problematiek, maar blijft vaag over concrete wetgeving of handhaving.
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen hoe zij werken: in loondienst, zelfstandig of als werkgever. Maar de verschillen in belastingen en sociale zekerheid zijn voor deze groepen te groot. Ondernemerschap uit overtuiging juichen we toe, maar veel zelfstandigen bouwen geen pensioen op of hebben geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Met alle gevolgen van dien voor henzelf en de samenleving. En als zelfstandigen of opdrachtgevers eigenlijk geen keuze hebben, is ook geen sprake van een eerlijke arbeidsmarkt. D66 wil daarom de verschillen tussen deze groepen werkenden verkleinen en oneerlijke concurrentie voorkomen.”
FVD wil de Wet DBA volledig schrappen omdat zij deze zien als een belemmering voor de vrijheid van ZZP’ers. Hun kernvisie is dat zelfstandigen zelf moeten kunnen bepalen voor wie ze werken en aan wie ze factureren, zonder overheidsbemoeienis of regulering die hun ondernemerschap beperkt.
FVD beschouwt de Wet DBA als een "Anti-ZZP wet" die de zelfstandigheid van ondernemers onnodig inperkt. Door deze wet af te schaffen, willen ze ZZP’ers maximale vrijheid geven in het kiezen van hun opdrachtgevers en het zelfstandig factureren, zonder angst voor schijnzelfstandigheid of extra bureaucratie.
“Wet DBA schrappen. We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
JA21 wil de Wet DBA voor zzp’ers verbeteren en vereenvoudigen, waarbij ze expliciet verwijzen naar het Belgisch model als inspiratiebron. Hun doel is om zzp’ers meer ruimte en duidelijkheid te geven, zodat de regelgeving minder belemmerend werkt voor zelfstandig ondernemerschap.
JA21 vindt dat de huidige Wet DBA te complex is en zzp’ers belemmert in hun ondernemerschap. Door te kijken naar het Belgisch model wil de partij de wetgeving aanpassen zodat zelfstandigen meer zekerheid en ruimte krijgen, en werkgevers minder risico lopen bij het inhuren van zzp’ers.
“Regelgeving voor ZZP’ers vereenvoudigen. JA21 wil de Wet DBA verbeteren en hiervoor kijken naar het Belgisch model om ZZP’ers meer ruimte en duidelijkheid te geven.”
De SGP noemt de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel spreekt de partij zich uit over het belang van zelfstandigen voor de arbeidsmarkt, vooral in situaties van tijdelijke of specialistische inzet, en pleit zij voor het aantrekkelijker maken van duurzame arbeidsrelaties zonder zelfstandigen uit te sluiten. Concrete voorstellen over de toekomst of hervorming van de DBA ontbreken.
De SGP erkent het belang van zelfstandigen voor flexibiliteit in de zorg en andere sectoren, met name voor tijdelijke, zeldzame of specialistische situaties. De partij wil duurzame arbeidsrelaties stimuleren, maar zelfstandigen niet uitsluiten, waarmee zij impliciet pleit voor ruimte voor zzp’ers naast vaste dienstverbanden. Dit raakt aan het debat over de DBA, maar zonder deze wet direct te benoemen of concrete hervormingen voor te stellen.
“Duurzame arbeidsrelaties worden aantrekkelijker gemaakt. Zelfstandigen blijven echter nodig voor ‘piek-, ziek- en uniek’-situaties.”
De VVD wil de Wet DBA vervangen door een nieuwe Zelfstandigenwet die zowel de vrijheid van zzp’ers als de zekerheid voor opdrachtgevers waarborgt. Het doel is om het zelfstandig ondernemerschap te erkennen en onduidelijkheid en onzekerheid rondom schijnzelfstandigheid weg te nemen. De VVD kiest voor wettelijke duidelijkheid en minder bureaucratie voor zelfstandigen en hun opdrachtgevers.
De VVD erkent dat de huidige Wet DBA voor veel onduidelijkheid en onzekerheid zorgt bij zowel zzp’ers als opdrachtgevers. Daarom pleit de partij voor het invoeren van een nieuwe Zelfstandigenwet die de vrijheid van zelfstandig ondernemerschap beschermt en tegelijkertijd opdrachtgevers zekerheid biedt over hun arbeidsrelatie. Dit moet het ondernemersklimaat verbeteren en de administratieve lasten verminderen.
“Ook voeren we de Zelfstandigenwet in, zodat zzp’ers hun vrijheid maar ook duidelijkheid houden. Hierbij erkennen we het zelfstandig ondernemerschap en geven we opdrachtgevers weer zekerheid.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma