FVD positioneert zich als uitgesproken voorstander van financiële en digitale vrijheid, en keert zich fel tegen centrale controlemechanismen zoals de Digitale Euro (CBDC), Europese Digital ID en strenge regelgeving rond crypto. Ze willen regelgeving voor cryptocurrencies versoepelen, cashgeld beschermen en privacy waarborgen, in contrast met partijen als D66 die juist meer regulering en digitalisering steunen.
FVD ziet cryptocurrencies en blockchain als innovaties die financiële vrijheid vergroten en wil regelgeving versoepelen om innovatie te stimuleren. Ze verzetten zich tegen de trend van strengere regulering en surveillance, die ze associëren met partijen als D66.
“We versoepelen regels voor crypto- en blockchainbedrijven, zodat innovatie wordt gestimuleerd en financiële vrijheid wordt vergroot.”
“Cryptocurrencies en blockchain zijn innovaties die meer financiële vrijheid brengen...”
“We omarmen innovatie van het financiële stelsel door cryptocurrencies te stimuleren met soepele regels.”
FVD verzet zich krachtig tegen de invoering van de Digitale Euro en Europese Digital ID, die zij zien als instrumenten voor centrale controle en beperking van individuele vrijheid. Ze stellen dat deze ontwikkelingen, vaak gesteund door partijen als D66, de privacy en autonomie van burgers ernstig bedreigen.
“We verzetten ons tegen de Digitale Euro (CBDC) en andere systemen die onze vrijheid beperken.”
“We verzetten ons altijd tegen de invoering van een digitale euro of welke Central Bank Digital Currency dan ook, zodat vrijheid en privacy behouden blijven.”
“We accepteren geen Europese Digitale Identiteit.”
FVD beschouwt contant geld als essentieel voor privacy en individuele vrijheid, en wil wettelijke bescherming van cashbetalingen, het afschaffen van transactielimieten en het verplichten van banken om cash te faciliteren. Dit staat haaks op de digitaliseringsagenda van partijen als D66.
“We maken het wettelijk verplicht dat cash overal wordt geaccepteerd, zodat contant geld nooit kan verdwijnen.”
“We verplichten banken om stortingen en opnames van contant geld altijd kosteloos en zonder beperkingen te faciliteren, zodat burgers vrij over hun eigen geld beschikken.”
“We schaffen de €3.000-limiet per contante transactie af en geven burgers het recht terug om onbeperkt cash op zak te houden.”
FVD wil de Know Your Customer (KYC)-regelgeving sterk versoepelen, omdat zij vinden dat deze gewone burgers onterecht als potentiële criminelen behandelt en innovatie belemmert.
Volt kiest voor een sterke digitale soevereiniteit van de EU, waarbij privacy, veiligheid en innovatie centraal staan. Ze zijn uitgesproken vóór een digitale euro met strikte privacy-eisen, en pleiten voor kwantumbestendige encryptie en het niet afzwakken van end-to-end encryptie. Concrete voorstellen zijn onder meer het invoeren van een digitale euro, het beschermen van encryptie tegen kwantumdreigingen, en het afwijzen van wetgeving die encryptie verzwakt.
Volt ondersteunt de invoering van een digitale euro, mits deze privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheid waarborgt. Dit moet de digitale en monetaire soevereiniteit van de EU versterken en een tegenwicht bieden aan private digitale valuta van grote techbedrijven.
“Volt is voorstander van het invoeren van een digitale euro om de monetaire en digitale soevereiniteit van onze EU te behouden. Privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheidskaders zijn hierbij vereisten.”
Volt wil dat Nederland uiterlijk in 2028 kwantumbestendige encryptie heeft voor kritieke infrastructuur en is fel tegen het afzwakken van end-to-end encryptie. Ze zien encryptie als essentieel voor digitale veiligheid en privacy, en wijzen wetgeving af die encryptie ondermijnt.
“We implementeren een centrale aanpak die ervoor zorgt dat de overheid (en met name de kritieke infrastructuur) uiterlijk in 2028 ‘kwantumbestendig’ is.”
“Voor Volt is het afzwakken van end-to-end-encryptie onaanvaardbaar omdat het dan schijnveiligheid wordt. Online communicatie blijft beschermd tegen ongewenste toegang.”
“Voor Volt is het afzwakken van end-to-end encryptie ten behoeve van schijnveiligheid onaanvaardbaar. Online communicatie blijft dus beschermd.”
Volt verzet zich tegen Europese wetgeving die encryptie zou kunnen verzwakken, zoals de Chat Control-wet, omdat dit de privacy en veiligheid van burgers ondermijnt.
“Volt wil dat Nederland niet instemt met de invoering van de Europese Chat control-wet.”
BVNL verzet zich fel tegen de invoering van een Central Bank Digital Currency (CBDC) en programmeerbaar geld, uit zorg voor privacy en financiële autonomie. De partij ziet juist kansen in blockchaintechnologie voor transparantie en digitale veiligheid, maar wil innovatie stimuleren via de vrije markt en zonder extra regeldruk. BVNL positioneert zich hiermee duidelijk tegenover partijen als D66, die wél openstaan voor digitale euro’s en meer centrale sturing.
BVNL is uitgesproken tegen de komst van een digitale euro of andere vormen van programmeerbaar geld, omdat dit volgens hen de privacy en financiële vrijheid van burgers bedreigt. Zij willen dat de overheid geen medewerking verleent aan dergelijke initiatieven en benadrukken het belang van keuzevrijheid in betalingsmiddelen.
In plaats van centrale digitale valuta, ziet BVNL juist kansen in blockchaintechnologie voor het vergroten van digitale weerbaarheid, transparantie en vertrouwen. Zij willen marktwerking en zelfregulering stimuleren, en pleiten voor vrijwillige blockchain-certificeringen in plaats van verplichte regels.
“Met toenemende cyberdreigingen zoals ransomware biedt BVNL een visie op digitale weerbaarheid via marktwerking, zelfregulering en technologieën zoals blockchain, zonder bureaucratie. Dit versterkt overheden en bedrijven, waarborgt transparantie, privacy en vertrouwen in een digitale economie.”
“Vrijwillige normen: Blockchain-certificeringen die verplichte regels vervangen, regeldruk verminderen en naleving versnellen voor bedrijven en gemeenten.”
NSC noemt crypto of cryptovaluta niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en positioneert zich niet direct tegenover D66 op dit onderwerp. Wel spreekt NSC zich uit over digitale euro, privacy bij digitaal geldverkeer en de rol van banken bij transactiemonitoring. De partij legt nadruk op privacy, anonimiteit en de bescherming van contant geld als alternatief voor digitale betaalmiddelen.
NSC is kritisch over de huidige digitale betaalinfrastructuur, pleit voor privacy en anonimiteit bij digitaal geld, en wil dat de digitale euro alleen wordt ingevoerd als deze duidelijke meerwaarde biedt en privacy waarborgt. De partij benadrukt het belang van contant geld als alternatief en wil minder macht voor commerciële banken bij transactiemonitoring.
“Digitaal geld moet, net als contant geld, de optie tot anonieme besteding hebben. De introductie van de digitale euro moet samengaan met de wettelijke verankering van contant geld als geaccepteerd betaalmiddel.”
“Mensen zijn onschuldig tot hun schuld is bewezen. Dat rechtsprincipe geldt ook als het gaat om verdenking van witwassen. Commerciële banken gebruiken verregaande vormen van digitale transactiemonitoring en geautomatiseerde verwerking daarvan. Dat is een veel te grote inbreuk op de privacy van onschuldige burgers.”
“Een digitale euro moet duidelijke toegevoegde waarde bieden aan bedrijven en consumenten, door betaalbare, toegankelijke en transparante betaalopties door heel Europa mogelijk te maken.”
“Contant geld moet altijd beschikbaar blijven. Recente internet- en stroomstoringen laten zien hoe belangrijk het is dat we kunnen terugvallen op contant geld.”
De SGP is uitgesproken kritisch over digitale valuta zoals de digitale euro en pleit voor het behoud van contant geld. De partij wijst een te machtige overheid en verdere digitalisering van geldverkeer af, en wil geen Europese digitale munt invoeren. Concrete voorstellen zijn het invoeren van een acceptatieplicht voor contant geld en het expliciet afwijzen van de digitale euro.
De SGP verzet zich tegen de invoering van een digitale euro, omdat zij vreest voor een te machtige overheid en het verlies van keuzevrijheid voor burgers. De partij ziet de digitale euro als een onnodige en ongewenste stap richting verdere digitalisering van het betalingsverkeer, en benadrukt het belang van alternatieven zoals contant geld.
De SGP wil dat contant geld breed geaccepteerd blijft en dat er een wettelijke acceptatieplicht komt, om te voorkomen dat burgers afhankelijk worden van digitale betaalmiddelen zoals de digitale euro.
“Er komt, op initiatief van de SGP, reeds een acceptatieplicht van contant geld. Deze moet zo snel mogelijk ingevoerd worden, zonder onnodige uitzonderingen.”
BBB is kritisch over digitale valuta en programmeerbaar geld, en wil het recht op contant betalen behouden voor privacy en keuzevrijheid. De partij verzet zich tegen programmeerbare digitale valuta die de financiële privacy en bewegingsvrijheid van burgers kunnen beperken. BBB kiest voor autonomie, privacy en nationale controle boven verdere digitalisering van geldstromen.
BBB verzet zich expliciet tegen de invoering van programmeerbare digitale valuta, omdat dit de financiële privacy en bewegingsvrijheid van burgers kan beperken. De partij ziet hierin een risico voor autonomie en privacy, en wil voorkomen dat de overheid of centrale banken te veel controle krijgen over individuele bestedingen.
“Geen programmeerbaar digitaal geld. BBB wil geen programmeerbare digitale valuta die financiële privacy en bewegingsvrijheid beperkt.”
BBB wil het recht op contant betalen beschermen, vooral voor ouderen, ondernemers en kwetsbare groepen. De partij ziet contant geld als essentieel voor keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy, en waarschuwt voor het verdwijnen ervan door toenemende digitalisering.
“Op financieel gebied waarschuwt BBB voor het verdwijnen van contant geld. Vooral ouderen, ondernemers en kwetsbare groepen zijn afhankelijk van cash. Toch is contant geld bij minder dan 20 procent van de transacties nog gangbaar. BBB wil het recht op contant betalen behouden voor keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy.”
De ChristenUnie is kritisch over Europese digitale financiële innovaties zoals de digitale euro en stelt strenge eisen aan privacy en vrijwilligheid bij digitale identiteiten. Ze zien weinig nut in een digitale euro en waarschuwen voor privacyrisico’s, en willen geen verplichte Europese digitale identiteit. Over crypto zelf wordt niet expliciet gesproken, maar de houding tegenover digitale valuta en identiteiten is terughoudend en privacygericht.
De ChristenUnie verzet zich tegen het huidige voorstel voor een digitale euro, omdat zij het als overbodig en risicovol voor privacy beschouwen. Ook zijn ze kritisch op de Europese Digitale Identiteit (eID) en eisen ze vrijwilligheid, transparantie en privacybescherming.
“Het huidige voorstel voor een digitale euro is een oplossing op zoek naar een probleem, waar de ChristenUnie vooral bezwaren tegen heeft (bijvoorbeeld als het gaat om privacywaarborgen).”
“De ChristenUnie is kritisch op de ontwikkelingen rondom de Europese Digitale Identiteit (eID). Als er een eID komt, moet dit vrijwillig, transparant en privacy-proof zijn. Er komt geen Europees Burgerservicenummer.”
Het CDA benoemt cryptovaluta uitsluitend in de context van criminaliteitsbestrijding en ziet het als een risicosector voor ondermijnende criminaliteit. Het belangrijkste voorstel is om de handel in en promotie van cryptovaluta strenger te reguleren en te betrekken bij een bredere aanpak tegen georganiseerde misdaad. Er zijn geen positieve of innovatieve beleidsvoorstellen over crypto; de focus ligt volledig op het tegengaan van crimineel gebruik.
Het CDA beschouwt cryptovaluta primair als een risico voor georganiseerde criminaliteit en wil deze sector expliciet aanpakken binnen een breed offensief tegen ondermijning. De partij noemt crypto in één adem met andere risicosectoren zoals makelaardij en transport, en pleit voor bewustwordingscampagnes en strengere handhaving gericht op deze sectoren.
“Dit plan omvat onder andere een verhoging van opspoor- en vervolgingscapaciteit, de versterking van sociale weerbaarheid in kwetsbare wijken, het aanspreken van risicovolle sectoren (zoals de makelaardij, de advocatuur, het notariaat, vakantieparken, festivalorganisaties, handel in en promotie van cryptovaluta en transportbedrijven), én bewustwordingscampagnes zoals ‘Kijk niet weg’ en ‘Zeg “nee” tegen drugs’.”
JA21 is uitgesproken tegen de invoering van een digitale euro en een digitale Europese identiteit, waarmee het zich duidelijk afzet tegen plannen die door partijen als D66 worden gesteund. Het programma bevat verder geen concrete voorstellen over crypto of cryptovaluta, maar benadrukt vooral de wens om nationale soevereiniteit te behouden op het gebied van digitale en financiële innovatie.
JA21 verzet zich tegen de komst van een digitale euro en een digitale Europese identiteit, omdat zij deze ontwikkelingen zien als een bedreiging voor nationale soevereiniteit en individuele vrijheid. Dit standpunt is een direct onderscheid met partijen als D66, die juist voorstander zijn van Europese digitale innovatie, waaronder de digitale euro.
“Geen invoering van een digitale euro en geen digitale Europese identiteit.”
De Partij voor de Dieren is kritisch over cryptovaluta vanwege de hoge energieconsumptie en mogelijke risico’s voor financiële stabiliteit. Ze willen reclame voor crypto verbieden en het toezicht op cryptobedrijven aanscherpen, met het oog op duurzaamheid en bescherming van consumenten.
De PvdD ziet beleggen in crypto als schadelijk voor het milieu en risicovol voor het financiële systeem. Daarom pleiten ze voor een verbod op reclame voor cryptovaluta en willen ze beter toezicht op de informatieverstrekking door cryptobedrijven om consumenten te beschermen en de impact op het klimaat te beperken.
“Beleggen in crypto kost veel energie en kan de financiële stabiliteit ondermijnen. We verbieden reclame voor cryptovaluta en we houden beter toezicht op informatieverstrekking door crypto-bedrijven.”
De VVD is zeer terughoudend over de invoering van een digitale munt (CBDC) en stelt strenge eisen aan privacy en autonomie voordat zij hierover willen praten. Over andere vormen van crypto of specifiek beleid richting D66 of hun standpunten over crypto wordt in het VVD-programma niet gesproken.
De VVD wil alleen over de invoering van een digitale munt (CBDC) praten als privacy volledig is gewaarborgd, betalingen niet naar individuen te herleiden zijn en de overheid geen sturende rol krijgt in bestedingen. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over privacy, autonomie en overheidscontrole.
“De VVD is terughoudend over de invoering van een digitale munt (CBDC). Invoering daarvan is voor de VVD pas bespreekbaar als de digitale munt technisch en juridisch zo is ingericht dat privacy gewaarborgd is, betalingen niet traceerbaar zijn naar individuen, en de overheid geen sturende of beperkende rol kan spelen in bestedingen, met”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma