De PVV is fel tegen de komst en uitbreiding van asielzoekerscentra (azc’s) in Nederland en wijst het beleid van partijen als D66, die zij associëren met het “opengrenzenbeleid”, resoluut af. De partij pleit voor een totale asielstop, onmiddellijke sluiting van nieuwe azc’s, intrekking van de Spreidingswet en het terugdraaien van gemeentelijke besluiten tot uitbreiding van azc’s. De kern van hun visie is dat Nederland “vol” is en dat verdere opvang van asielzoekers de leefbaarheid en veiligheid bedreigt.
De PVV wil een volledige asielstop en geen enkele uitbreiding van azc’s meer, omdat zij vinden dat Nederland overvol is en de komst van asielzoekers leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat. Dit standpunt is een directe reactie op het beleid van partijen als D66, die volgens de PVV verantwoordelijk zijn voor het huidige asielbeleid.
“Nederland is Nederland niet meer. We hebben te veel vreemdelingen, te veel asielzoekers, te veel islam en veel te veel azc’s. Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot. De PVV is er klaar mee. Het roer moet drastisch om.”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure worden gezet en het land uit moeten. Dit geldt ook voor hun gezinsleden als het om minderjarigen gaat. Hiermee wil de partij de veiligheid en leefbaarheid voor Nederlanders waarborgen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
De PVV wil de Spreidingswet, die gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen, onmiddellijk intrekken en alle besluiten die onder deze wet zijn genomen terugdraaien. Dit is een reactie op het beleid van andere partijen die de opvang van asielzoekers willen spreiden over het land.
“De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“Onmiddellijke intrekking Spreidingswet. Geen enkel azc er mee bij.”
BBB neemt afstand van het asiel- en opvangbeleid zoals gevoerd door partijen als D66 en pleit voor strengere regels rond asielzoekerscentra (azc’s). De partij wil streng optreden tegen overlastgevers, voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen afschaffen, en opvang alleen waar lokaal draagvlak is. BBB benadrukt dat de regio niet het afvoerputje mag worden van landelijk asielbeleid.
BBB wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, sneller uit het azc worden gezet en uitgezet, om misbruik en onveiligheid te voorkomen. Dit is een duidelijke breuk met het meer tolerante beleid van partijen als D66.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB vindt het onacceptabel dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dat iedereen, inclusief statushouders, achteraan in de rij aansluit.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BBB wil dat asielopvang alleen plaatsvindt op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, om spanningen te voorkomen en integratie te bevorderen.
“Asielopvang mag alleen plaatsvinden op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, zodat de samenleving betrokken en ondersteund blijft.”
BBB verzet zich tegen het aanwijzen van regio’s als verplichte opvanglocaties zonder lokale steun en benadrukt dat beleid niet van bovenaf opgelegd moet worden.
“De regio mag geen afvoerputje worden van landelijk beleid. BBB staat voor praktisch beleid, geworteld in de werkelijkheid van mensen buiten de steden – geen regels bedacht door mensen die ver afstaan van het platteland en hun leefwereld. Dit geldt ook voor locaties die aangewezen worden voor asielopvang.”
De SGP is kritisch op het huidige asielbeleid en de opvang van asielzoekers (azc’s), en pleit voor een strenger en selectiever toelatings- en opvangbeleid dan partijen als D66. De partij wil de instroom beperken, strengere voorwaarden stellen aan verblijfsvergunningen en opvang, en meer regie voor gemeenten. De SGP benadrukt het belang van veiligheid, draagvlak en duidelijke regels rondom azc’s.
De SGP vindt dat de instroom van asielzoekers te hoog is en wil deze fors beperken, met strengere voorwaarden voor toelating en verblijf. Dit is een duidelijk verschil met D66, dat doorgaans een humanitair en ruimhartig asielbeleid voorstaat.
De SGP wil dat de opvang van asielzoekers (azc’s) strikter wordt geregeld, met meer aandacht voor veiligheid, draagvlak en regie voor gemeenten. Dit betekent minder vrijblijvendheid en meer eisen aan zowel bewoners als locaties.
“asielopvang: 69, 70, 121”
JA21 is fel tegenstander van de landelijke dwang tot het openen van AZC’s (asielzoekerscentra) in gemeenten, zoals onder D66-beleid en de Spreidingswet. De partij wil lokale zeggenschap herstellen, de Spreidingswet intrekken, en de voorrang voor statushouders bij huisvesting afschaffen om de druk op gemeenten en woningmarkt te verlichten.
JA21 verzet zich tegen het landelijke opleggen van AZC’s aan gemeenten, wat zij zien als het buitenspel zetten van de lokale democratie. Ze willen de Spreidingswet snel intrekken en geen sancties voor gemeenten die niet meewerken. Dit standpunt is een direct antwoord op beleid dat zij associëren met partijen als D66.
“De gemeenteraad wil geen AZC? Met een Haagse pennenstreek komt het er alsnog. Ondanks de belofte van het kabinet-Schoof om de Spreidingswet in te trekken, is hiermee nog geen begin gemaakt, waardoor nu overal in het land verplichte AZC’s verrijzen. Vaak tegen de wil van de lokale bevolking in.”
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Geen sancties tegen gemeenten die in de tussentijd niet voldoen aan de opgave uit de Spreidingswet.”
JA21 wil dat statushouders niet langer met voorrang gehuisvest worden, omdat dit volgens hen de woningnood vergroot en eigen inwoners benadeelt. Dit is een concreet beleidsvoorstel om de gevolgen van het huidige asielbeleid, waaronder D66-beleid, te beperken.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“Het hoge inwilligingspercentage worden asielzoekers in de regel vervolgens statushouder, waarna zij op grond van verplichte taakstellingen voor gemeenten met voorrang worden gehuisvest, wat de woningnood verder doet oplopen en ervoor zorgt dat eigen inwoners langer op de wachtlijst voor een sociale huurwoning staan.”
Het CDA wil de asielopvang (AZC) en migratie strenger reguleren dan D66, met nadruk op het beperken van instroom en het afdwingen van terugkeer van afgewezen asielzoekers. Ze pleiten voor asielaanvragen buiten Europa, uitvoering van de spreidingswet om de opvang te organiseren, en strafbaarstelling van niet meewerken aan terugkeer. De partij kiest voor tijdelijke vergunningen en beperking van gezinshereniging tot het kerngezin.
Het CDA wil asielaanvragen buiten Europa laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar. Dit is een duidelijke breuk met het meer open en humane asielbeleid van D66, dat inzet op opvang in Nederland en spreiding zonder strafbaarstelling.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA ondersteunt de spreidingswet om de opvang van asielzoekers over gemeenten te verdelen en zo de opvangcrisis te beheersen. Dit is een pragmatische maatregel om chaos in de asielopvang te voorkomen, maar met een restrictiever kader dan D66.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de huidige situatie.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Hiermee willen ze het asielbeleid strenger en minder aantrekkelijk maken voor grote groepen, in tegenstelling tot het meer ruimhartige beleid van D66.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
FVD is fel tegen het huidige asielbeleid en de opvang van asielzoekers in Nederland, zoals vaak bepleit door partijen als D66. Ze willen een volledige asielstop, het afschaffen van het COA en het sluiten van asielzoekerscentra (AZC’s), met als doel opvang in de regio en het beëindigen van de instroom. De partij pleit voor het strafbaar stellen van illegaliteit en het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers naar derde landen.
FVD wil een volledige asielstop en het ontmantelen van het COA, zodat opvang van asielzoekers in Nederland stopt en AZC’s verdwijnen. Dit is een direct tegengeluid tegen het beleid van partijen als D66, die juist voor opvang en integratie in Nederland pleiten. FVD ziet de huidige asielinstroom als een bedreiging voor de samenleving en wil deze radicaal beëindigen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
FVD wil dat asielaanvragen niet meer in Nederland kunnen worden ingediend, maar uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s. Hiermee willen ze voorkomen dat asielzoekers naar Nederland reizen en in AZC’s terechtkomen.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken en uitgeprocedeerde asielzoekers actief uitzetten naar derde landen, waarmee ze zich afzetten tegen het beleid van partijen als D66 die vaak pleiten voor humane opvang en integratie.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
De VVD wil de voorrang voor statushouders bij huisvesting afschaffen en pleit voor sobere, tijdelijke flexwoningen als eerste stap uit het azc. Statushouders komen pas in aanmerking voor andere huisvesting als zij actief achter Nederlandse waarden staan, en integratie via werk wordt als norm gesteld. De partij kiest voor een restrictief en voorwaardelijk beleid rond azc’s, met nadruk op eigen verantwoordelijkheid en het beperken van rechten voor statushouders ten opzichte van andere woningzoekenden.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op reguliere woningzoekenden en wil dit verbieden. In plaats daarvan mogen statushouders alleen via tijdelijke flexwoningen uit het azc doorstromen, zonder structurele voorrang op de woningmarkt.
“We verbieden de voorrang voor statushouders. Voor statushouders kan met flexwoningen tijdelijke woonruimte worden aangeboden om een eerste stap uit het azc te zetten.”
“Wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD stelt als voorwaarde dat statushouders pas in aanmerking komen voor andere huisvesting als zij aantoonbaar de Nederlandse waarden onderschrijven, zowel in woord als in daad. Dit wordt vooraf actief en intensief getoetst.
“Statushouders die op azc’s verblijven komen pas in aanmerking voor andere vormen van huisvesting op het moment dat zij zowel in woord als in daad achter de Nederlandse waarden staan. Hierop wordt vooraf actief en intensief getoetst.”
De VVD wil dat statushouders direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgen aangeboden en accepteren, in plaats van direct een uitkering. Werk wordt gezien als het belangrijkste instrument voor integratie.
“De VVD wil dat elke statushouder direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en accepteert, in plaats van direct een uitkering.”
BVNL is fel tegen het huidige asielbeleid en de spreiding van asielzoekerscentra (AZC’s), zoals vaak geassocieerd met partijen als D66. Ze willen alle AZC’s sluiten, het COA ontbinden, en zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te nemen. BVNL pleit voor een streng terugkeerbeleid en het omzetten van voormalige AZC’s naar woningen.
BVNL wil een einde maken aan de opvang van asielzoekers in Nederland door alle AZC’s te sluiten en deze locaties te transformeren naar woningen. Dit standpunt is een directe afwijzing van het beleid dat door partijen als D66 wordt gesteund, waarbij spreiding en opvang van asielzoekers centraal staan. BVNL ziet het sluiten van AZC’s als oplossing voor zowel migratie- als woningproblemen.
“Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
BVNL wil het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) opheffen omdat opvang van asielzoekers volgens hen niet meer nodig is. Ze zijn expliciet tegen de Spreidingswet, die gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen, en willen deze wet niet uitvoeren.
D66 vindt het onmenselijk om mensen langdurig in een azc te laten verblijven en pleit voor een eerlijker, sneller en menswaardiger asielopvangsysteem. Ze willen dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen en direct kunnen meedoen in de samenleving, met aandacht voor integratie en ondersteuning in zowel Nederland als in landen van eerste opvang.
D66 wil voorkomen dat mensen langdurig in een azc verblijven en streeft naar snelle duidelijkheid over hun status, met directe mogelijkheden tot integratie en participatie. Ze vinden het belangrijk dat opvang eerlijk en humaan is, en dat Nederland verantwoordelijkheid neemt binnen Europa voor asielopvang.
“Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc. Ondertussen staan werkgevers te springen om mensen aan een baan te helpen. Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus. We vragen inzet van de nieuwkomers en van de ontvangende samenleving.”
“Eerlijke opvang, snel duidelijkheid, meteen meedoen”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
De ChristenUnie pleit voor menswaardige opvang en begeleiding in asielzoekerscentra (AZC’s), met een nadruk op het bestrijden van overlast en het snel laten vertrekken van afgewezen asielzoekers. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar maken. De partij kiest voor een pragmatische en humane benadering van asielopvang, met oog voor zowel de lokale gemeenschap als de asielzoekers zelf.
De ChristenUnie wil dat overlast bij AZC’s wordt aangepakt in samenwerking met gemeenten en politie, terwijl de opvang en begeleiding van asielzoekers menswaardig blijft. Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk vertrekken, maar waar terugkeer niet mogelijk is, wordt gewerkt aan doormigratie of legalisering van verblijf. Hulp aan ongedocumenteerden blijft toegestaan.
“Overlast bij AZC’s wordt bestreden, samen met gemeenten en politie. Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
50PLUS neemt in haar verkiezingsprogramma afstand van een ruimhartig asielbeleid en pleit voor een streng migratiebeleid, met nadruk op beperking van asielinstroom en opvang in de regio. Er wordt geen enkel standpunt ingenomen over D66 of over asielzoekerscentra (AZC's) specifiek; de partij richt zich op Europese samenwerking, beperking van migratie en het voorkomen van overbelasting van systemen.
50PLUS wil een streng onderscheidend migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op het beperken van asielinstroom en het voorkomen van overbelasting van opvangsystemen. De partij pleit voor Europese samenwerking en opvang van asielzoekers in de regio, zonder specifieke uitspraken over D66 of het beleid rond AZC's in Nederland.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken. We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
BIJ1 pleit voor menswaardige opvang in AZC’s, met bijzondere aandacht voor de veiligheid en zorg voor LHBTQIA+ en trans personen. Zij willen dat deze groepen in AZC’s toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving, waarmee ze zich duidelijk onderscheiden van partijen als D66 die minder expliciet zijn over deze specifieke doelgroep.
BIJ1 vindt dat de opvang van asielzoekers menswaardig moet zijn, met extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals LHBTQIA+ en trans personen. Dit standpunt adresseert het probleem van onveilige situaties en gebrekkige zorg voor deze groepen binnen AZC’s, en benadrukt het belang van toegankelijke en veilige zorg.
“In AZC’s komt meer aandacht voor LHBTQAI+ personen en in het bijzonder trans personen. Zij moeten toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma