De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een ruimhartig, humaan en inclusief asielbeleid, waarbij mensenrechten centraal staan en opvang menswaardig en zorgvuldig moet zijn. Ze pleiten voor snelle procedures, afschaffing van beperkende wetten, eerlijke verdeling van opvang, en bescherming van kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers en staatlozen. De PvdD verzet zich expliciet tegen criminalisering van ongedocumenteerden en wil internationale verdragen onverkort naleven.
PvdD vindt dat opvang van asielzoekers menswaardig, zorgvuldig en inclusief moet zijn, met snelle duidelijkheid over verblijfsstatus en zonder criminalisering van ongedocumenteerden. Ze willen dat Nederland zich houdt aan internationale verdragen en dat gemeenten voldoende middelen krijgen voor opvang en integratie.
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
De PvdD wil expliciete bescherming en gelijke behandeling voor kwetsbare groepen binnen het asielbeleid, zoals LHBTIQA+-personen, staatlozen en jongeren die hier zijn opgegroeid. Zelfidentificatie wordt leidend bij asielaanvragen van LHBTIQA+-personen en toegang tot basisvoorzieningen wordt losgekoppeld van verblijfsstatus.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
“Jongeren die hier zijn opgegroeid en onderwijs hebben genoten verdienen gelijke toegang tot mbo, hbo en wo, ook na hun achttiende verjaardag.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
PvdD benadrukt het belang van internationale solidariteit, eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa, en het creëren van veilige, legale vluchtwegen. Nederland moet zijn eerlijke deel nemen en niet bijdragen aan grensgeweld of pushbacks.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Overheden dienen alles in het werk te stellen om vluchtelingen op zee te redden. Zolang zij dat niet doen, mogen ngo’s en andere humanitaire organisaties reddingsacties op zee organiseren zonder daarin tegengehouden of beboet te worden.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid, waarbij snelle procedures, eerlijke verdeling binnen Europa en directe integratie centraal staan. Ze willen investeren in opvang met een menselijke maat, snellere terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, en veilige, inclusieve opvanglocaties. D66 pleit voor modernisering van internationale verdragen, zodat bescherming toekomstbestendig blijft en vluchtelingen veilig asiel kunnen aanvragen.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst en dat opvang eerlijk over het land wordt verdeeld. Ze investeren in uitvoeringsorganisaties en willen dat nieuwkomers direct kunnen meedoen aan de samenleving.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
D66 steunt Europese samenwerking en wil een eerlijker verdeling van asielzoekers over lidstaten. Ze pleiten voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, zodat bescherming beter aansluit bij de huidige realiteit.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil dat mensen zonder verblijfsstatus sneller terugkeren naar hun land van herkomst, met afspraken op Europees niveau. Voor overlastgevende asielzoekers pleiten ze voor aparte, gesloten opvang en snelle procedures.
“We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil een wettelijk kinderpardon voor gewortelde kinderen en veilige opvanglocaties voor kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-asielzoekers en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
De PVV positioneert zich radicaal tegen het asielbeleid zoals gevoerd door partijen als D66, en pleit voor een totale asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers. Hun belangrijkste voorstellen zijn het direct weigeren van alle asielzoekers aan de grens, het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken, en het sluiten van azc’s. De kern van hun visie is dat Nederland “vol” is en dat asielinstroom de Nederlandse samenleving, verzorgingsstaat en veiligheid bedreigt.
De PVV wil een volledige asielstop, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd, en het sluiten van azc’s. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de huidige asielinstroom – mede mogelijk gemaakt door partijen als D66 – leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat. De partij ziet het beleid van D66 en andere “links-liberale” partijen als oorzaak van de huidige problemen.
“De PVV doet wat jarenlang is nagelaten. Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“Wij zijn er helemaal klaar mee. Klaar met overlastgevende asielzoekers, klaar met criminele niet-westerse allochtonen, klaar met vreemdelingen die van onze verzorgingsstaat profiteren – en klaar met de continue tegenwerking van politici die te laf zijn om voor de Nederlanders op te komen.”
De PVV wil alle internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen, en een opt-out bij de EU afdwingen. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om het Nederlandse asielbeleid volledig in eigen hand te nemen, in tegenstelling tot het “braafste jongetje van de EU-klas” zijn, wat zij partijen als D66 verwijten.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
“Want Nederland moet ophouden om telkens het braafste jongetje van de EU-klas te zijn.”
De PVV wil gezinshereniging stoppen en specifieke groepen asielzoekers, zoals Syriërs en volwassen mannelijke Oekraïners, terugsturen. Dit wordt onderbouwd met het argument dat deze groepen geen recht hebben op bescherming in Nederland en dat hun aanwezigheid de druk op de samenleving vergroot.
De PVV wil dat statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen en stelt strengere regels in voor hun verblijf. Dit wordt gepresenteerd als een correctie op het beleid van partijen als D66, die volgens de PVV statushouders bevoordelen ten koste van Nederlanders.
De SGP neemt expliciet afstand van het asielbeleid zoals gevoerd door partijen als D66, en pleit voor een veel restrictiever en tijdelijk asielbeleid. De partij wil de asielinstroom fors beperken, procedures versnellen, misbruik tegengaan en opvang vooral buiten Nederland organiseren. De nadruk ligt op snelle terugkeer, het beperken van rechten voor asielzoekers uit veilige landen, en het voorkomen van integratieproblemen.
De SGP vindt dat het Nederlandse asielbeleid te ruimhartig is, mede door partijen als D66, en wil terug naar het uitgangspunt dat asiel slechts tijdelijk is. De partij stelt dat Nederland aantrekkelijker is voor asielzoekers dan andere EU-landen en wil dat veranderen door procedures te versnellen en de instroom te beperken.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De SGP wil het rekken van asielprocedures en misbruik van het systeem tegengaan, onder meer door het beperken van herhaalde aanvragen, het afschaffen van hoger beroep voor bepaalde groepen, en het sneller afwijzen van kansloze verzoeken.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
De SGP wil asielopvang en -afhandeling zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, met snelle terugkeer als uitgangspunt. Uitzetcentra in partnerlanden en samenwerking met migratiekritische landen zijn hierbij kernpunten.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
De SGP wil de voorwaarden voor nareis en gezinshereniging aanscherpen, zodat deze niet soepeler zijn dan in omringende landen en misbruik wordt voorkomen.
“De nareisvoorwaarden worden tegen het licht gehouden en aangepast zodat ze niet langer soepeler zijn dan in ons omringende landen, waarbij het kerngezin weer uitgangspunt wordt.”
“Het vooruitsturen van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) om vervolgens familie over te laten komen, mag niet langer lonen. Onderzocht wordt hoe dit tegen te gaan en welke scherpere voorwaarden effectief zouden zijn.”
De SGP wil bij asielaanvragen de culturele en religieuze achtergrond meewegen om integratieproblemen te voorkomen, en benadrukt dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor opvang van moslims.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“De inzet is erop gericht om te zorgen dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor het opvangen van moslims uit de hun omringende landen.”
BBB kiest voor een streng en restrictief asielbeleid dat sterk afwijkt van het D66-standpunt. De partij wil de asielinstroom fors beperken, opvang in de regio stimuleren, internationale verdragen herzien en streng optreden tegen misbruik en overlast. BBB pleit voor nationale zeggenschap, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme asielzoekers.
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken en stelt een maximum in, waarmee het beleid veel restrictiever is dan dat van D66. Dit moet de druk op opvang, huisvesting en samenleving verlichten.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
Om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers en grip te krijgen op de instroom, wil BBB dat asielaanvragen voortaan buiten de EU worden behandeld.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB vindt dat internationale verdragen het voeren van streng asielbeleid belemmeren en wil deze moderniseren of opzeggen, in tegenstelling tot D66 dat vasthoudt aan internationale afspraken.
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BBB wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, met snelle uitzetting en vrijheidsbeperkende maatregelen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB wil onrechtmatig verblijf strafbaar maken en directe beëindiging van procedures bij terugkeer naar het land van herkomst.
BIJ1 kiest voor een radicaal ander asielbeleid dan D66, met als uitgangspunt maximale bescherming van asielrecht, snelle en zorgzame procedures, en het afwijzen van restrictieve maatregelen zoals het tweestatusstelsel. De partij wil universeel verblijfsrecht, afschaffing van vreemdelingendetentie, en directe toegang tot werk, studie en voorzieningen voor alle asielzoekers en ongedocumenteerden. BIJ1 verzet zich expliciet tegen het huidige en voorgestelde Europese asielbeleid, en pleit voor open grenzen en gelijke rechten ongeacht verblijfsstatus.
BIJ1 wil dat asielzoekers direct toegang krijgen tot werk, studie, juridische hulp en voorzieningen, en dat de IND binnen strikte termijnen beslist. De partij verwerpt het tweestatusstelsel en asielnoodmaatregelen, en wil cultuursensitieve en menswaardige behandeling.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd.”
BIJ1 streeft naar universeel verblijfsrecht en wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang krijgt tot verblijfspapieren en voorzieningen. Detentie en uitzetting worden afgeschaft, en afgewezen asielzoekers die niet uitgezet kunnen worden krijgen alsnog status.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten...”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 wil dat asielzoekers en ongedocumenteerden vanaf dag één mogen werken, studeren en gebruikmaken van basisvoorzieningen zoals opvang en medische zorg.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
BIJ1 verzet zich expliciet tegen het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling en Frontex, en pleit voor open grenzen, afschaffing van visum- en inkomenseisen, en een humanitair EU-agentschap.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
Volt kiest voor een menswaardig, snel en eerlijk asielbeleid met nadruk op solidariteit, spreiding en directe integratie van asielzoekers. Ze willen structurele opvang, snelle procedures, directe toegang tot werk en rechtsbijstand, en een verbod op detentie van kinderen. Volt onderscheidt zich door het afwijzen van deals met dubieuze regimes, het waarborgen van mensenrechten en het bieden van structurele oplossingen voor opvang en integratie.
Volt wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp, en een verbod op detentie van kinderen. Ze pleiten voor structurele opvang en een eerlijke spreiding over gemeenten.
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot taalonderwijs en begeleiding, zodat ze direct kunnen meedoen in de samenleving.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
Volt wil structurele, kleinschalige opvang met kwaliteitseisen, dagbesteding en betrokkenheid van buurtbewoners, en waarborgt veiligheid en welzijn van kwetsbare groepen.
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.”
“De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.”
Volt verzet zich tegen samenwerking met onvrije regimes en eist dat mensenrechten altijd centraal staan in asiel- en migratiebeleid.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
50PLUS kiest voor een streng migratie- en asielbeleid dat zich duidelijk onderscheidt van het meer liberale D66-standpunt. De partij wil de instroom van asielzoekers beperken, het Vluchtelingenverdrag aanpassen, opvang in de regio als norm stellen en economische migratie strikter reguleren. Concrete voorstellen zijn onder meer het intrekken van de spreidingswet, het instellen van een maximum aan asielinstroom, en het uitsluiten van economische vluchtelingen en personen uit veilige landen van asiel.
50PLUS wil een streng asielbeleid met duidelijke grenzen aan de instroom, waarbij opvang in de regio de norm wordt en economische vluchtelingen worden uitgesloten. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van systemen te voorkomen en verschilt fundamenteel van het meer open asielbeleid van D66.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
50PLUS pleit voor het aanpassen van internationale verdragen en het versnellen van toelatingsprocedures om misbruik en langdurige onzekerheid te voorkomen. Dit is een duidelijke breuk met partijen als D66 die vasthouden aan bestaande internationale afspraken.
50PLUS wil overlastgevende asielzoekers streng aanpakken en mensen zonder recht op asiel snel terugsturen, zonder recht op opvang na afwijzing. Dit beleid is gericht op het beschermen van de samenleving en het beperken van misbruik van het asielsysteem.
BVNL neemt een radicaal standpunt in door te pleiten voor een volledige asielstop en het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken, waarmee ze zich scherp afzetten tegen het asielbeleid van partijen als D66. Hun voorstellen zijn gericht op het sluiten van aanmeldcentra, het beëindigen van opvang en het ontmoedigen van asiel en migratie door strenge maatregelen en het afschaffen van voorzieningen. De kern van hun visie is dat Nederland geen ruimte meer heeft voor asielzoekers en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden.
BVNL wil direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en stelt voor om het vluchtelingenverdrag uit 1951 op te zeggen. Ze vinden dat het huidige asielbeleid, mede door partijen als D66, heeft geleid tot onhoudbare migratiestromen en willen daarom alle asielinstroom beëindigen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang in Nederland beëindigen. Ze stellen dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden en dat bestaande opvanglocaties getransformeerd moeten worden naar woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
BVNL wil voorzieningen voor asielzoekers en illegalen afschaffen en gemeenten die illegalen ondersteunen beboeten. Ze willen opvang sober maken om migratie te ontmoedigen en stellen strenge straffen voor NGO’s en mensensmokkelaars.
“De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
BVNL is expliciet tegen de Spreidingswet, die gemeenten zou verplichten asielzoekers op te vangen, en wil deze wet niet uitvoeren.
“We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.”
NSC kiest voor een streng en realistisch asielbeleid dat sterk verschilt van het meer liberale D66-standpunt. De partij wil asielmigratie beperken door opvang in de regio, invoering van een tweestatusstelsel, strengere terugkeermaatregelen en het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen buiten de EU. De nadruk ligt op nationale regie, beperking van instroom en het tegengaan van misbruik van het asielsysteem.
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, waarbij de laatste groep alleen tijdelijke opvang krijgt met nadruk op terugkeer. Dit is een duidelijke breuk met het D66-standpunt dat meer inzet op bescherming en integratie.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
NSC wil asielprocedures verplaatsen naar veilige landen buiten de EU en pleit voor Europese terugkeerhubs, om de nationale asielketen te ontlasten en kansarme aanvragen te ontmoedigen. Dit staat haaks op het D66-standpunt dat vasthoudt aan asielprocedures binnen Nederland en de EU.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren, niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen en overlastgevende asielzoekers streng aanpakken. Dit is een restrictieve benadering die contrasteert met het D66-standpunt dat meer inzet op humane behandeling en integratie.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar. Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
NSC wil een verbod op voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen, in tegenstelling tot D66 dat deze groep vaak juist extra wil ondersteunen bij integratie.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
NSC stelt strengere voorwaarden aan gezinshereniging voor subsidiair beschermden en beperkt het recht op nareis tot het kerngezin voor vluchtelingen, wat een restrictievere lijn is dan D66.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
Het CDA kiest voor een streng en restrictief asielbeleid, waarbij asielaanvragen zoveel mogelijk buiten Europa worden afgehandeld en de instroom fors wordt beperkt. De partij wil tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en streng optreden tegen uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer. De nadruk ligt op grip op migratie, snelle terugkeer en het voorkomen van misbruik van het asielsysteem.
Het CDA wil dat asielaanvragen voortaan buiten de EU worden behandeld om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Dit moet leiden tot meer controle en een rechtvaardiger systeem waarbij alleen kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging naar Europa komen.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
Het CDA stelt voor om asielvergunningen tijdelijk te maken en gezinshereniging te beperken tot het kerngezin, om het asielsysteem minder aantrekkelijk te maken en de instroom verder te beperken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, om zo het terugkeerbeleid te versterken en misbruik van het systeem tegen te gaan.
Om de druk op bepaalde gemeenten te verlichten en de opvang te verbeteren, wil het CDA de spreidingswet uitvoeren en inzetten op kleinschalige opvang met solidariteit tussen gemeenten.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de extreem hoge kosten aan hotels voor asielopvang.”
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig, rechtvaardig en effectief asielbeleid, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor vluchtelingen, maar ook inzet op snelle procedures, terugkeer van afgewezen asielzoekers en het voorkomen van overlast. De partij benadrukt bescherming van mensenrechten, voldoende opvangcapaciteit, en is tegen strafbaarstelling van illegaliteit, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen en vervolgde christenen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Tegelijkertijd waarschuwt de partij voor risico’s op mensenrechtenschendingen bij Europese asielafspraken en pleit voor menswaardige opvang, vooral voor kinderen.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
De partij wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren, met begeleiding en menswaardige opvang. Strafbaarstelling van illegaliteit wijst de ChristenUnie expliciet af, evenals het strafbaar maken van hulp aan ongedocumenteerden.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen. We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De ChristenUnie vindt dat kinderen die in Nederland zijn geworteld niet mogen worden uitgezet en recht op verblijf moeten krijgen.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
De partij wil voldoende, kwalitatieve opvang die meebeweegt met de instroom, en handhaaft de spreidingswet zodat opvang eerlijk over gemeenten wordt verdeeld.
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers. Dit voorkomt geldverspilling aan dure noodlocaties, zoals in hotels of op cruiseschepen.”
De ChristenUnie uit kritiek op het huidige migratiebeleid, wijst op integratieproblemen en overlast, en benadrukt gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, samenleving en nieuwkomers.
“Onze samenleving ondervindt de gevolgen van het falende (migratie)beleid: druk op sociale voorzieningen, woningtekorten en gebrekkige integratie. Arbeidsmigranten worden vaak ondergebracht in te kleine woningen. Vluchtelingen wachten te lang op een beslissing en worden met hun kinderen van de ene tijdelijke plek naar de andere verplaatst, met hoge kosten tot gevolg. Kwetsbare wijken in grote steden kampen met zware integratieproblemen en in Ter Apel en Budel is overlast van een kleine groep, vaak kansloze, asielzoekers. Ondertussen komt de regering niet met werkende en werkbare wetsvoorstellen, die recht doen aan migrant en samenleving. Terwijl deze er wel zijn.”
FVD neemt een radicaal ander standpunt in dan D66 op het gebied van asiel: zij willen een volledige asielstop, opvang alleen in de regio, en het beëindigen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken. De partij stelt voor om het COA af te schaffen, asielprocedures buiten Nederland te laten plaatsvinden, en illegaliteit strafbaar te maken. Hun visie is dat Nederland weer volledige controle moet krijgen over wie het land binnenkomt, waarbij asielzoekers en migranten sterk worden beperkt.
FVD wil alle asielopvang in Nederland beëindigen en het COA ontmantelen, in tegenstelling tot D66 dat asielopvang in Nederland ondersteunt. Zij zien asielopvang als een bedreiging voor cultuur, veiligheid en welvaart, en willen opvang uitsluitend in de regio.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
FVD wil dat asielaanvragen alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s kunnen worden ingediend, zodat Nederland niet langer direct asielzoekers ontvangt. Dit is een fundamenteel verschil met het beleid van D66, dat asielprocedures in Nederland mogelijk maakt.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil internationale verdragen die asielrecht en vrij verkeer mogelijk maken opzeggen, zodat Nederland zelf kan bepalen wie wordt toegelaten. Dit staat haaks op het D66-standpunt dat internationale samenwerking en verdragen essentieel zijn.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken en actief inzetten op opsporing en uitzetting, terwijl D66 juist inzet op humane opvang en integratie van asielzoekers.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
FVD wil de permanente verblijfsvergunning afschaffen en een naturalisatiestop van tien jaar invoeren, om te voorkomen dat asielzoekers en migranten zich blijvend in Nederland vestigen. Dit is een direct tegengeluid op het inclusieve beleid van D66.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen...”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, effectief en Europees georiënteerd asielbeleid, waarbij snelle procedures, eerlijke verdeling en respect voor mensenrechten centraal staan. Ze willen het EU Migratie- en Asielpact uitvoeren, de Spreidingswet handhaven, en investeren in snelle integratie en werktoegang voor asielzoekers. Tegelijkertijd sturen ze op minder arbeidsmigratie en willen ze misstanden en uitbuiting tegengaan.
GroenLinks-PvdA wil het Europese asielbeleid volgen, met snelle en eerlijke procedures aan de buitengrens en een evenredige verdeling van asielzoekers over lidstaten. Ze benadrukken het belang van mensenrechten en internationale verdragen.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
De partij wil dat asielzoekers snel kunnen integreren, onder andere door directe plaatsing in gemeenten en snelle toegang tot werk en taallessen. Dit moet bijdragen aan hun zelfstandigheid en het draagvlak in de samenleving.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
GroenLinks-PvdA wil actief sturen op minder arbeidsmigratie, vooral waar het gaat om laagbetaald en uitbuitend werk. Ze vinden dat bedrijven die alleen bestaan dankzij uitbuiting geen plek hebben in Nederland.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
De partij benadrukt dat alle asielmaatregelen moeten voldoen aan mensenrechten en internationale verdragen, en dat ze pal blijven staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.
“Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
JA21 is zeer kritisch op het huidige asielbeleid en pleit voor een fundamentele stelselwijziging die asielopvang in Nederland tot het verleden moet laten behoren. De partij wil de instroom van asielzoekers maximaal beperken, opvang in de eigen regio realiseren, en de voorrangspositie van statushouders bij huisvesting afschaffen. JA21 ziet het huidige beleid als onhoudbaar en stelt concrete maatregelen voor om asielmigratie drastisch terug te dringen.
JA21 wil een einde maken aan asielopvang op Nederlands grondgebied en streeft naar opvang in de eigen regio of in partnerlanden buiten de EU. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat de huidige asielinstroom onhoudbaar is en leidt tot overbelasting van de samenleving, woningnood en integratieproblemen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen, omdat dit volgens de partij de woningnood voor eigen inwoners vergroot en de sociale cohesie onder druk zet.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 vindt dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk moeten terugkeren en wil illegaliteit strafbaar stellen, evenals het faciliteren daarvan. Dit om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in Nederland blijven en in de illegaliteit verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
JA21 wil de instroom van asielzoekers fors beperken door het inwilligingspercentage omlaag te brengen, het voordeel van de twijfel los te laten, en te investeren in strengere beoordeling van aanvragen.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 pleit voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio en het sluiten van deals met partnerlanden buiten de EU om asielprocedures en opvang daar te organiseren.
De VVD wil het Nederlandse asielbeleid fundamenteel strenger en effectiever maken dan dat van partijen als D66, door de asielinstroom fors te beperken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten. Het recht om in Nederland asiel aan te vragen wordt afgeschaft, opvang wordt versoberd, en statushouders krijgen geen voorrang meer op woningen. De partij kiest voor een selectief migratiebeleid dat nationale soevereiniteit en voorzieningen beschermt, en neemt afstand van het meer open en humane asielbeleid van D66.
De VVD wil het recht om in Nederland asiel aan te vragen volledig afschaffen en vluchtelingen alleen nog via hervestiging toelaten, op basis van draagkracht en selectie. Dit is een fundamenteel andere koers dan het beleid van D66, dat vasthoudt aan het recht op asielaanvraag.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD schaft de wettelijke voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen af en kiest voor sobere flexwoningen, om de druk op de woningmarkt te verminderen. Dit contrasteert met het beleid van D66, dat voorrang en integratie van statushouders belangrijk vindt.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil de opvang van asielzoekers versoberen, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers, en stelt strengere eisen aan opvang voor kinderen. Dit is een duidelijke breuk met het meer humane opvangbeleid van D66.
De VVD wil dat Nederland het strengste asielbeleid van Europa voert, nationale koppen die het beleid gunstiger maken afschaft, en opt-outs zoekt als Europa niet meebeweegt. Dit staat haaks op de Europese samenwerking en solidariteit die D66 voorstaat.
“We nemen hier maatregelen voor en willen elk kwartaal een check of landen om ons heen strenger asielbeleid hebben doorgevoerd. Als dit het geval is, wordt dit beleid ook onderdeel van het Nederlandse asielbeleid. Nationale koppen die het asielbeleid gunstiger maken voor asielzoekers worden zo snel mogelijk afgeschaft.”
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
DENK kiest voor een ruimhartig, humaan asielbeleid en verzet zich expliciet tegen strengere asielwetten zoals die door rechtse partijen (waaronder D66 in de publieke discussie soms wordt geschaard) zijn voorgesteld. De partij wil de rechtspositie van vluchtelingen beschermen, gezinshereniging niet beperken, en investeert in kleinschalige, menswaardige opvang verspreid over het land.
DENK verwerpt strengere asielwetten en wil de bestaande rechten van vluchtelingen behouden, inclusief het recht op gezinshereniging en een volwaardige verblijfsstatus. Dit standpunt is een direct weerwoord op restrictiever asielbeleid, zoals dat door andere partijen wordt voorgesteld.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met behoud van de Spreidingswet. De partij benadrukt het belang van draagkracht in de omgeving en samenwerking met lokale gemeenschappen, als alternatief voor grootschalige of centrale opvang.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK pleit voor internationale samenwerking op migratie, waarbij mensenrechten altijd geborgd moeten zijn. De partij wil legale migratiemogelijkheden creëren en het verdienmodel van mensenhandelaren bestrijden, in tegenstelling tot het sluiten van harde deals met landen van herkomst.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk het recht moeten krijgen om te werken, zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen en sneller kunnen integreren.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
De SP neemt afstand van het asielbeleid van partijen als D66 en pleit voor een menswaardige, maar streng gereguleerde opvang van vluchtelingen. De partij wil asielprocedures versnellen, opvang eerlijker verdelen over gemeenten, en onderscheid maken tussen echte vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Tegelijkertijd wil de SP het totale migratiesaldo fors verlagen en arbeids-, kennis- en studiemigratie beperken om draagvlak en integratie te waarborgen.
De SP vindt dat asielprocedures sneller en duidelijker moeten verlopen, zodat mensen snel weten waar ze aan toe zijn. Dit voorkomt onzekerheid, verlaagt kosten en zorgt voor een humanere behandeling van asielzoekers.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP wil strengere opvang en snellere terugkeer voor mensen uit veilige landen, om overlast te beperken en het draagvlak voor asielopvang te behouden.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP wil dat niet alleen arme, maar ook rijke gemeenten hun eerlijke deel nemen in de opvang van vluchtelingen, om sociale spanningen te voorkomen.
“Alle gemeenten dragen bij aan de opvang, dus ook de rijkste. De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
De SP wil het totale migratiesaldo verlagen tot 40.000 per jaar, met prioriteit voor opvang van mensen die vluchten voor oorlog en geweld. Arbeids-, kennis- en studiemigratie moeten fors worden beperkt.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”