BVNL wil criminele asielzoekers hard aanpakken door hun verblijfsstatus in te trekken en hen uit te zetten. De partij stelt voor dat asielzoekers of vreemdelingen die veroordeeld zijn voor gewelds- of andere misdrijven hun Nederlandse verblijfstitel verliezen en het land worden uitgezet, met als doel de veiligheid in Nederland te waarborgen en misbruik van het asielstelsel te voorkomen.
BVNL vindt dat asielzoekers of vreemdelingen die zich schuldig maken aan (gewelds)misdrijven hun recht op verblijf in Nederland moeten verliezen. Dit beleid is bedoeld om te voorkomen dat criminele asielzoekers misbruik maken van de gastvrijheid en om de veiligheid van de samenleving te beschermen.
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Op zinloos geweld komt een minimum gevangenisstraf van 1 jaar. Indien de dader meerdere verblijfstitels heeft, wordt de Nederlandse ingetrokken.”
“Geweld en agressie tegen hulpverleners wordt strenger bestraft: 1 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf en zij met meer dan één verblijfstitel verliezen de Nederlandse.”
“Op meewerken aan vrouwenbesnijdenissen, in de breedste zin des woords, komt een minimale onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 4 jaar. Daaronder wordt tevens begrepen het naar het buitenland brengen van het slachtoffer. Elke betrokkene met een dubbele verblijfstitel verliest de Nederlandse.”
“Zorgfraude wordt gestraft met een minimale gevangenisstraf van één jaar. Daar waar mogelijk zal het Nederlanderschap dan wel ander verblijfstitel worden ingenomen. Dit geldt voor zowel de organisator als eenieder die hieraan heeft meegewerkt.”
BVNL wil dat afgewezen asielzoekers en illegale migranten geen plaats hebben in Nederland, en dat gemeenten of instanties die hen ondersteunen worden beboet. Dit standpunt is gericht op het ontmoedigen van illegaal verblijf en het tegengaan van recidive onder criminele asielzoekers.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
BVNL wil harde maatregelen nemen tegen landen die weigeren hun criminele onderdanen terug te nemen, om te voorkomen dat criminele asielzoekers in Nederland blijven.
“Landen die weigeren om onderdanen terug te nemen zullen worden geconfronteerd met alle denkbare maatregelen die wij kunnen nemen, waaronder het stilleggen van het betalingsverkeer, economische sancties, intrekken van landingsrechten, uitzetten van ambassadeurs etc.”
BIJ1 benoemt het thema "criminele asielzoekers" niet expliciet en verzet zich juist tegen het criminaliseren van illegaliteit en het opsluiten of deporteren van migranten. Hun beleid richt zich op het beschermen van de rechten van asielzoekers en het afschaffen van vreemdelingendetentie, met nadruk op menswaardige opvang en gelijke behandeling, ongeacht verblijfsstatus. Er zijn geen voorstellen voor strengere aanpak of uitzetting van asielzoekers die strafbare feiten plegen; het programma kiest voor een radicaal inclusieve benadering.
BIJ1 ziet het criminaliseren van illegaliteit als een probleem en wil dit tegengaan. Zij pleiten voor het beschermen van het asielrecht en het afschaffen van maatregelen die leiden tot detentie of uitzetting van asielzoekers, ook als zij geen verblijfsstatus hebben. Dit standpunt is direct relevant voor het debat over "criminele asielzoekers", omdat het expliciet afwijst dat verblijfsrecht of opvang wordt gekoppeld aan strafbaar gedrag.
“De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
In plaats van repressieve maatregelen tegen asielzoekers die mogelijk strafbare feiten plegen, kiest BIJ1 voor sociale investeringen en het aanpakken van maatschappelijke oorzaken van criminaliteit. Zij stellen dat harder straffen geen oplossing is en leggen de nadruk op preventie en herstelrecht.
“Harder straffen is geen succesvolle aanpak om criminaliteit te verminderen, zeker niet onder zulke maatschappelijke omstandigheden.”
“We investeren dat geld in goede collectieve voorzieningen. Iedereen krijgt toegang tot onderwijs, een leefbaar inkomen, en racisme wordt maatschappijbreed aangepakt.”
BIJ1 wil dat de vreemdelingenpolitie zich niet langer bezighoudt met het controleren van de verblijfsstatus van asielzoekers, maar zich uitsluitend richt op mensenhandel en identiteitsfraude. Dit betekent dat strafrechtelijke handhaving niet wordt ingezet tegen asielzoekers vanwege hun verblijfsstatus.
“De Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (vroeger Vreemdelingenpolitie genoemd) doet niet langer onderzoek naar de identiteit en de verblijfsrechtelijke status van gevluchte mensen, maar wordt omgevormd tot een taskforce die zich enkel nog bezighoudt met onderzoek naar mensenhandel, mensensmokkel en (online) identiteitsfraude.”
GroenLinks-PvdA erkent het probleem van overlastgevende asielzoekers, maar maakt geen onderscheidend beleid voor "criminele asielzoekers" als aparte categorie. Hun aanpak richt zich op het verminderen van overlast door snellere terugkeer, kleinschaligere opvang en voldoende politiecapaciteit, met behoud van mensenrechten en tegen strafbaarstelling van illegaliteit. Concrete voorstellen zijn gericht op snelle procedures, humane opvang en effectieve terugkeer, niet op extra strafrechtelijke maatregelen specifiek voor criminele asielzoekers.
GroenLinks-PvdA wil overlast door asielzoekers tegengaan door snelle terugkeer na afwijzing, spreiding over het land en het openen van procesbeschikbaarheidslocaties. Hiermee willen ze overlastlocaties als Ter Apel ontlasten en de veiligheid in gemeenten waarborgen, zonder af te wijken van mensenrechtenstandaarden.
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst. We spreiden deze groep asielzoekers over het land om Ter Apel en Budel te ontlasten en openen procesbeschikbaarheidslocaties om hen van straat te halen.”
“We verminderen overlast door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en het openen van meer aanmeldcentra. We geven gemeenten met aanmeldcentra daarnaast een aparte status onder de Politiewet, om te zorgen voor voldoende politiecapaciteit.”
De partij is expliciet tegen het strafbaar stellen van illegaliteit, ook bij overlast of crimineel gedrag, en benadrukt het recht op eerste levensbehoeften en rechtsbijstand voor iedereen in Nederland. Dit standpunt is principieel en onderscheidt zich van partijen die pleiten voor strengere strafmaatregelen tegen criminele asielzoekers.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
Hoewel het programma niet spreekt over "criminele asielzoekers", wordt overlastgevend gedrag wel benoemd. De aanpak bestaat uit snelle procedures, effectieve terugkeer en het voorkomen van overlast, zonder extra strafrechtelijke maatregelen.
“Overlastgevende asielzoekers, vaak mensen zonder perspectief op inwilliging, ondermijnen het draagvlak voor goede asielopvang.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
De VVD wil criminele en overlastgevende asielzoekers zonder pardon uitzetten en hun verblijfsrecht intrekken. Zij pleiten voor strengere maatregelen, zoals directe vreemdelingenbewaring bij verdenking van ernstige misdrijven en het moderniseren van internationale verdragen om te voorkomen dat criminele asielzoekers in Nederland kunnen blijven. Het beleid is gericht op het beschermen van de veiligheid en het draagvlak voor echte vluchtelingen.
De VVD stelt dat er geen plaats is voor criminele en overlastgevende asielzoekers in Nederland. Zij willen dat asielzoekers die veroordeeld zijn voor een strafbaar feit hun verblijfsrecht verliezen en direct worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Dit moet het draagvlak voor echte vluchtelingen beschermen en misbruik van gastvrijheid tegengaan.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
Bij verdenking van ernstige misdrijven wil de VVD dat asielzoekers direct in vreemdelingenbewaring worden geplaatst in afwachting van de uitspraak. Dit geldt ook voor asielzoekers die anderen in azc’s pesten, bedreigen of mishandelen. Hiermee wil de VVD de veiligheid in opvanglocaties waarborgen.
“Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak. Dit geldt ook voor asielzoekers die in azc’s vrouwen, LHBTIQ+’ers of Yezidi’s pesten, bedreigen of mishandelen.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren zodat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Indien verdragen uitzetting belemmeren, wil de VVD deze aanpassen of opzeggen.
De VVD wil dat de opvang voor criminele en overlastgevende asielzoekers maximaal wordt versoberd, om misbruik van het asielsysteem te ontmoedigen en het onderscheid met echte vluchtelingen te benadrukken.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
De VVD benadrukt dat er nooit plaats is voor criminele en overlastgevende asielzoekers in Nederland, om de veiligheid en het woongenot van Nederlanders te beschermen.
“Voor criminele en overlastgevende asielzoekers is er uiteraard nooit plaats in Nederland.”
Het CDA wil streng optreden tegen asielzoekers die crimineel gedrag vertonen of niet meewerken aan terugkeer na afwijzing van hun asielaanvraag. De partij stelt voor om niet-meewerken aan terugkeer strafbaar te maken, de mogelijkheden tot inbewaringstelling en ongewenstverklaring uit te breiden, en overlastgevende asielzoekers apart te plaatsen. Tegelijkertijd benadrukt het CDA dat hulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers niet strafbaar mag zijn.
Het CDA vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan hun terugkeer strafbaar moeten zijn, om zo grip te houden op migratie en misbruik van het asielstelsel te voorkomen. Dit moet bijdragen aan een effectiever terugkeerbeleid en het tegengaan van onderduiken.
Het CDA wil de mogelijkheden vergroten om asielzoekers die overlast veroorzaken of een risico vormen, in bewaring te stellen of tot ongewenst vreemdeling te verklaren. Hiermee wil de partij voorkomen dat criminele of overlastgevende asielzoekers in Nederland blijven.
Hoewel het CDA streng wil optreden tegen criminele asielzoekers, vindt de partij dat het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, onacceptabel is. Medemenselijkheid mag volgens het CDA geen misdrijf zijn.
“Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
De PVV wil criminele asielzoekers en vreemdelingen streng aanpakken door hen direct uit te zetten bij overlast of crimineel gedrag, volgens het principe "one strike you’re out". Ze pleiten voor onmiddellijke beëindiging van de asielprocedure en uitzetting na één misdrijf, inclusief het intrekken van verblijfsstatus en naturalisatie bij ernstige delicten. De partij ziet criminele asielzoekers als een directe bedreiging voor de veiligheid en samenhang van Nederland en stelt harde maatregelen voor om dit te bestrijden.
De PVV stelt dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure moeten worden gezet en het land uitgezet. Dit geldt ook voor minderjarigen, waarbij het hele gezin wordt uitgezet. Het beleid is bedoeld om herhaling te voorkomen en een duidelijk signaal af te geven dat crimineel gedrag niet wordt getolereerd.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
Naast asielzoekers richt de PVV zich op alle vreemdelingen, inclusief statushouders. Na veroordeling voor één misdrijf volgt directe uitzetting na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus. Voor mensen met een dubbele nationaliteit geldt gedenaturalisatie bij één ernstig misdrijf.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten.”
De PVV noemt expliciet het voornemen om te beginnen met het uitzetten van criminele Syriërs, als onderdeel van het bredere beleid om tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs in te trekken.
“We beginnen met het uitzetten van criminele Syriërs.”
BBB wil criminele asielzoekers en overlastgevers snel uitzetten en plaatst hen bij voorkeur in streng gecontroleerde locaties met vrijheidsbeperkende maatregelen. Het programma benadrukt een harde aanpak: directe beëindiging van de asielprocedure bij crimineel gedrag, snelle uitzetting en geen tolerantie voor misbruik of bedreiging binnen opvanglocaties.
BBB wil dat asielzoekers die crimineel gedrag vertonen of overlast veroorzaken, versneld worden uitgezet om de veiligheid te waarborgen en misbruik van het asielstelsel te voorkomen. Dit beleid is gericht op het beschermen van andere asielzoekers en de samenleving tegen criminaliteit en overlast.
Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden volgens BBB sneller overgeplaatst naar locaties met streng toezicht en vrijheidsbeperkende maatregelen. Dit moet herhaling van crimineel gedrag voorkomen en de veiligheid in reguliere opvang waarborgen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
BBB stelt dat asielzoekers die andere asielzoekers bedreigen, intimideren of mishandelen, direct uit de asielprocedure worden gezet en teruggestuurd naar het land van herkomst. Hiermee wil de partij duidelijk maken dat discriminatie en geweld niet worden getolereerd.
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
De ChristenUnie erkent het probleem van overlast en criminaliteit door een kleine groep asielzoekers, maar kiest voor een aanpak gericht op snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers en samenwerking met politie en gemeenten. Strafbaarstelling van illegaliteit wijst de partij expliciet af, en menswaardige opvang en begeleiding blijven centraal staan. Het beleid focust op het bestrijden van overlast, het verbeteren van de vertrekprocedure en het voorkomen van langdurig verblijf van afgewezen asielzoekers.
De ChristenUnie wil overlast door asielzoekers, waaronder crimineel gedrag, tegengaan door samen te werken met gemeenten en politie en door te zorgen voor snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers. Het doel is te voorkomen dat deze groep langdurig in Nederland verblijft en overlast veroorzaakt, zonder de menswaardigheid van opvang en begeleiding uit het oog te verliezen.
“Overlast bij AZC’s wordt bestreden, samen met gemeenten en politie. Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer.”
De ChristenUnie is principieel tegen het strafbaar stellen van illegaliteit, ook als het gaat om criminele asielzoekers. Hulp aan ongedocumenteerden mag nooit strafbaar zijn, waarmee de partij zich onderscheidt van strengere repressieve voorstellen.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 erkent dat een kleine groep asielzoekers overlast veroorzaakt en wil hier streng tegen optreden door aparte, gesloten opvang, meer handhaving en snelle terugkeer naar het land van herkomst. Tegelijkertijd benadrukt D66 dat het asielbeleid humaan en effectief moet blijven, met snelle procedures en een focus op integratie voor kansrijke asielzoekers. Het beleid richt zich dus op het onderscheiden van overlastgevers van andere asielzoekers en het behouden van draagvlak door gerichte maatregelen.
D66 wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken, vooral als zij weinig kans maken op een verblijfsstatus. Het doel is om het draagvlak voor opvang te behouden en de veiligheid van omwonenden en andere asielzoekers te waarborgen. Hiervoor pleit D66 voor aparte, gesloten opvanglocaties, extra handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit, maar wil wel een realistisch perspectief bieden door te zorgen voor snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, inclusief criminele asielzoekers, naar hun land van herkomst. Dit moet op een humane manier gebeuren, bij voorkeur in Europees verband.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
De SGP wil criminele asielzoekers streng aanpakken door directe uitzetting en het intrekken van verblijfsrechten bij crimineel gedrag of ernstige overlast. Het programma benadrukt dat misbruik van de asielprocedure en crimineel gedrag niet mogen lonen, en stelt concrete maatregelen voor zoals het versneld uitzetten van overlastgevers en het onmogelijk maken van asiel na criminele feiten.
De SGP vindt dat asielzoekers die zich schuldig maken aan crimineel gedrag, ernstige overlast of intimidatie direct hun recht op asiel moeten verliezen en zo snel mogelijk moeten worden uitgezet. Dit moet voorkomen dat Nederland een toevluchtsoord wordt voor mensen die de asielprocedure misbruiken of de samenleving onveilig maken.
De SGP wil dat illegale vreemdelingen die verdacht worden van strafbare feiten altijd voor de rechter komen, zodat hun crimineel gedrag zwaar meeweegt bij het beoordelen van hun verblijfsrecht. Dit voorkomt dat criminele asielzoekers via een lichte strafbeschikking in Nederland kunnen blijven.
“Illegale vreemdelingen die verdacht worden van strafbare feiten komen altijd voor de rechter. Een strafbeschikking is niet mogelijk, gelet op de glijdende schaal die meeweegt in de beoordeling bij het recht op verblijf.”
FVD wil criminele asielzoekers direct uitzetten en hun familie in voorkomende gevallen ook het verblijf ontzeggen. Het programma pleit voor een harde aanpak waarbij crimineel gedrag van asielzoekers leidt tot onmiddellijke uitzetting, om zo de veiligheid in Nederland te waarborgen.
FVD stelt dat asielzoekers die zich schuldig maken aan criminaliteit direct het land uitgezet moeten worden. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke maatregel om de veiligheid van de Nederlandse samenleving te beschermen en herhaling te voorkomen.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
Naast de directe uitzetting van criminele asielzoekers zelf, wil FVD ook de ouders verantwoordelijk houden voor het gedrag van hun kinderen. In voorkomende gevallen wordt het verblijf van de hele familie beëindigd om zo preventief en corrigerend op te treden.
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
JA21 wil criminele asielzoekers en statushouders streng aanpakken door hen uit te zetten en de juridische mogelijkheden hiervoor te verruimen. Daarnaast stelt de partij voor om de kosten van rechtszaken tegen criminele asielzoekers te verhalen op het ontwikkelingshulpbudget voor hun herkomstlanden. De kern van hun visie is dat crimineel gedrag onder asielzoekers niet getolereerd wordt en directe gevolgen moet hebben voor hun verblijfsstatus.
JA21 vindt dat asielzoekers en statushouders die crimineel gedrag vertonen hun verblijfsrecht moeten verliezen en uitgezet moeten worden. Zij willen de criteria in de Vreemdelingenwet aanscherpen om dit makkelijker te maken, omdat zij criminele asielzoekers als een direct risico voor de samenleving zien.
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
JA21 wil dat de kosten van juridische procedures tegen criminele asielzoekers niet door de Nederlandse belastingbetaler worden gedragen, maar worden afgetrokken van het ontwikkelingshulpbudget voor het betreffende herkomstland. Hiermee willen zij zowel financiële als diplomatieke druk uitoefenen op landen van herkomst.
“Proceskosten van zaken tegen criminele asielzoekers betalen uit het budget voor ontwikkelingshulp voor de betreffende landen.”
NSC wil criminele en overlastgevende asielzoekers streng aanpakken en hun verblijf in Nederland beperken. Het programma pleit voor versoberde opvang, snelle terugkeer en intrekking van verblijfsvergunningen bij (huiselijk) geweld. De nadruk ligt op bescherming voor echte vluchtelingen, niet voor mensen die het systeem misbruiken.
NSC vindt dat opvang bedoeld is voor mensen die echt bescherming nodig hebben, en niet voor asielzoekers die het systeem misbruiken of overlast veroorzaken. Voor deze groep wordt de opvang versoberd en gericht op snelle terugkeer, met een zeer strenge aanpak van overlastgevers.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
NSC wil dat (huiselijk) geweld een expliciete grond wordt voor het intrekken van de verblijfsvergunning van asielzoekers, waarmee het beleid gericht is op het weren van crimineel gedrag binnen deze groep.
“Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) verzet zich expliciet tegen het criminaliseren van asielzoekers, ook als zij geen geldige documenten hebben, en pleit voor een humane benadering waarbij mensenrechten centraal staan. Er worden geen aparte of strengere maatregelen voorgesteld voor criminele asielzoekers; in plaats daarvan wil de partij dat asielzoekers niet als groep worden gestigmatiseerd of gecriminaliseerd. De kern van hun visie is dat individuele misdragingen niet mogen leiden tot collectieve bestraffing of uitsluiting van asielzoekers.
De PvdD vindt dat asielzoekers niet als criminelen moeten worden behandeld enkel vanwege hun status of het ontbreken van documenten. De partij ziet het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en hulp aan hen als een aanval op mensenrechten en verzet zich tegen collectieve stigmatisering. Dit standpunt adresseert het maatschappelijke debat waarin asielzoekers soms als crimineel worden neergezet en benadrukt dat individuele strafbare feiten via het reguliere strafrecht moeten worden behandeld, zonder extra of collectieve maatregelen voor asielzoekers als groep.
“Het strafbaar stellen van mensen die niet over de juiste documenten beschikken, net als het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties. Het is een frontale aanval op mensenrechten, op onze beschaving en op medemenselijkheid.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
De SP erkent dat individuen uit veilige landen vaak voor overlast en overtredingen zorgen in en rondom asielcentra, wat het draagvlak voor asiel ondermijnt. Hun belangrijkste voorstel is om mensen uit veilige landen apart en streng op te vangen met als doel snelle terugkeer, maar ze verzetten zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden of hun helpers. De partij legt de nadruk op menswaardige behandeling, maar wil overlast en crimineel gedrag van asielzoekers uit veilige landen effectief tegengaan.
De SP stelt dat mensen uit veilige landen vaak verantwoordelijk zijn voor de meeste overlast en overtredingen bij asielcentra. Om het draagvlak voor asiel te behouden en de asielprocedure niet te verstoren, pleit de partij voor aparte en strenge opvang voor deze groep, gericht op snelle terugkeer naar het land van herkomst.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP maakt expliciet onderscheid tussen overlastgevende/criminele asielzoekers en mensen zonder papieren. Ze verzetten zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden of mensen die hen helpen, omdat dit volgens hen leidt tot meer uitbuiting en geen oplossing biedt voor het probleem.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
50PLUS wil criminele asielzoekers streng aanpakken door hen hun recht op asiel te ontnemen en hen in aparte opvanglocaties te plaatsen. Het programma stelt expliciet dat asielzoekers die overlast veroorzaken of criminele activiteiten plegen, hun asielrecht verspelen. Dit beleid is bedoeld om de veiligheid te waarborgen en misbruik van het asielstelsel te voorkomen.
50PLUS vindt dat asielzoekers die zich schuldig maken aan criminele activiteiten of overlast, streng moeten worden aangepakt. Door hen in aparte opvanglocaties te plaatsen en hun asielrecht te ontnemen, wil de partij voorkomen dat het asielstelsel wordt misbruikt en de veiligheid in Nederland in gevaar komt.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma