FVD is fel tegenstander van de invoering van een Central Bank Digital Currency (CBDC) zoals de Digitale Euro. Zij zien CBDC als een instrument voor centrale controle dat de individuele vrijheid, privacy en economische onafhankelijkheid bedreigt, en pleiten daarom voor een ondubbelzinnig verzet tegen elke vorm van CBDC en voor het behoud van contant geld.
FVD beschouwt CBDC als een politiek project dat niet draait om innovatie, maar om centrale controle en beperking van individuele vrijheid. Ze waarschuwen voor programmeerbaarheid van geld, verlies van privacy en het risico op dwangmaatregelen zoals CO2-budgetten. Daarom willen ze dat Nederland zich ondubbelzinnig verzet tegen elke vorm van CBDC.
“Forum voor Democratie verwerpt deze ontwikkeling met kracht. Er is geen enkele noodzaak voor de invoering van een digitale euro. Het is een politiek project dat niet draait om innovatie of efficiëntie, maar om meer centrale controle en minder individuele vrijheid.”
“Nederland moet daarom niet alleen uit de euro stappen, maar zich ook ondubbelzinnig verzetten tegen iedere vorm van Central Bank Digital Currency. Onze vrijheid, privacy en economische onafhankelijkheid mogen nooit worden opgeofferd aan de drang naar macht en centralisatie uit Brussel.”
“We verzetten ons altijd tegen de invoering van een digitale euro of welke Central Bank Digital Currency dan ook, zodat vrijheid en privacy behouden blijven.”
“We verzetten ons tegen de Digitale Euro (CBDC) en andere systemen die onze vrijheid beperken.”
FVD stelt dat een CBDC programmeerbaar geld mogelijk maakt, waarmee de overheid bestedingen kan beperken of sturen (zoals CO2-budgetten of verbod op bepaalde aankopen). Het verdwijnen van cash maakt deze controle volgens FVD eenvoudiger en ondermijnt de vrijheid van burgers.
“Dit behelst een digitaal programmeerbare munt - oftewel: Central Bank Digital Currency (CBDC). Euro-eenheden worden programmeerbaar, wat het mogelijk maakt om een vervaldatum in te stellen op uw (spaar)geld of het uitsluitend besteedbaar te maken aan specifieke producten of diensten.”
“Zo kan in theorie worden ingesteld dat dit digitale geld niet kan worden uitgegeven aan dierlijk voedsel of benzine. Of kan een bepaald maximum aan vliegbewegingen worden toegewezen, zoals in China reeds gebeurt. Doordat de Digitale Euro niet meer op te nemen is als cash geld, kan de burger deze beperkingen niet meer omzeilen, waardoor het afdwingen van een persoonlijk CO2-budget eenvoudiger wordt gemaakt en negatieve rentes ook mogelijk worden.”
BBB is uitgesproken tegen de invoering van programmeerbare digitale valuta (zoals CBDC’s) die de financiële privacy en bewegingsvrijheid van burgers kunnen beperken. De partij wil het recht op contant geld behouden om keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy te waarborgen, en verzet zich tegen digitale betaalmiddelen die controle of beperkingen mogelijk maken.
BBB verzet zich tegen de invoering van programmeerbare digitale valuta, omdat deze de financiële privacy en bewegingsvrijheid van burgers kunnen inperken. De partij ziet hierin een risico voor autonomie en privacy, en wil daarom geen programmeerbaar digitaal geld in Nederland.
“Geen programmeerbaar digitaal geld. BBB wil geen programmeerbare digitale valuta die financiële privacy en bewegingsvrijheid beperkt.”
BBB wil het recht op contant betalen behouden, omdat vooral ouderen, ondernemers en kwetsbare groepen afhankelijk zijn van cash. Dit standpunt is bedoeld om keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy te beschermen tegen de opmars van digitale betaalmiddelen.
“Op financieel gebied waarschuwt BBB voor het verdwijnen van contant geld. Vooral ouderen, ondernemers en kwetsbare groepen zijn afhankelijk van cash. Toch is contant geld bij minder dan 20 procent van de transacties nog gangbaar. BBB wil het recht op contant betalen behouden voor keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy.”
NSC benoemt de introductie van de digitale euro (CBDC) als kans om het Europese betalingsverkeer toegankelijker en concurrerender te maken, maar stelt duidelijke eisen aan privacy en de blijvende beschikbaarheid van contant geld. De partij benadrukt dat digitaal geld, net als cash, anoniem besteed moet kunnen worden en dat contant geld wettelijk verankerd en gratis beschikbaar moet blijven.
NSC staat positief tegenover de digitale euro als tegenwicht voor niet-Europese betaalgiganten, maar stelt als harde voorwaarde dat digitale betalingen anoniem moeten kunnen blijven en contant geld wettelijk beschermd wordt. Dit standpunt adresseert zorgen over privacy en de afhankelijkheid van buitenlandse partijen in het betalingsverkeer.
“Digitaal geld moet, net als contant geld, de optie tot anonieme besteding hebben. De introductie van de digitale euro moet samengaan met de wettelijke verankering van contant geld als geaccepteerd betaalmiddel.”
“Contant geld moet altijd beschikbaar blijven. Recente internet- en stroomstoringen laten zien hoe belangrijk het is dat we kunnen terugvallen op contant geld. Nieuw Sociaal Contract steunt daarom het wetsvoorstel chartaal geld. Ook in de regio moeten voldoende geldautomaten beschikbaar blijven. Het opnemen en storten van contant geld moet gratis blijven.”
BVNL is uitgesproken tegen de invoering van een Central Bank Digital Currency (CBDC) in Nederland. Zij willen dat er geen CBDC komt en richten zich in plaats daarvan op het waarborgen van digitale veiligheid, privacy en keuzevrijheid voor burgers.
BVNL verzet zich expliciet tegen de komst van een digitale centrale bankmunt. De partij ziet CBDC als een bedreiging voor financiële autonomie en privacy van burgers, en kiest daarom voor alternatieven die meer keuzevrijheid en minder overheidscontrole bieden.
“Er komt geen Central Bank Digital Currency (CBDC).”
De VVD is zeer terughoudend over de invoering van een digitale euro (CBDC). De partij stelt strikte voorwaarden: een CBDC is pas bespreekbaar als privacy volledig gewaarborgd is, betalingen niet naar individuen te herleiden zijn en de overheid geen invloed kan uitoefenen op bestedingen. De VVD wil voorkomen dat een digitale munt leidt tot controle of sturing van burgers door de overheid.
De VVD accepteert een digitale munt (CBDC) alleen als deze geen risico vormt voor privacy of individuele vrijheid. De partij vreest dat een CBDC kan leiden tot overheidscontrole op bestedingen en vindt dat betalingen niet naar personen te herleiden mogen zijn. Pas als deze waarborgen technisch en juridisch gegarandeerd zijn, is invoering bespreekbaar.
“De VVD is terughoudend over de invoering van een digitale munt (CBDC). Invoering daarvan is voor de VVD pas bespreekbaar als de digitale munt technisch en juridisch zo is ingericht dat privacy gewaarborgd is, betalingen niet traceerbaar zijn naar individuen, en de overheid geen sturende of beperkende rol kan spelen in bestedingen, met”
Volt is voorstander van de invoering van een digitale euro (CBDC) op Europees niveau, mits deze voldoet aan strikte eisen op het gebied van privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheid. Ze zien de digitale euro als een middel om de monetaire en digitale soevereiniteit van de EU te waarborgen en willen een ambitieuze geopolitieke strategie om tegenwicht te bieden aan digitale valuta van big tech en andere grootmachten.
Volt pleit voor de invoering van een digitale euro (CBDC) om de soevereiniteit van de EU te beschermen tegen de opkomst van private en buitenlandse digitale valuta. Ze stellen duidelijke randvoorwaarden: privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheidskaders zijn essentieel. Daarnaast benadrukken ze het belang van een sterke geopolitieke strategie achter de invoering.
“Volt is voorstander van het invoeren van een digitale euro om de monetaire en digitale soevereiniteit van onze EU te behouden. Privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheidskaders zijn hierbij vereisten. Om tegenwicht te bieden aan de digitale valuta van big tech en andere grootmachten, pleiten we in Europees verband voor een ambitieuze, geopolitieke strategie achter de invoering van de digitale euro.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma