De VVD ziet bureaucratie als een groot probleem dat Nederland belemmert en wil deze fors terugdringen door regels, procedures en ambtenaren te verminderen. De partij stelt voor om wet- en regelgeving te schrappen, de overheid te verkleinen, en meer vertrouwen te geven aan burgers en professionals. Concrete maatregelen zijn onder andere een Deltaplan minder regels, een Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering, en het instellen van harde normen voor minder overhead en snellere procedures.
De VVD wil het aantal regels, procedures en rapportages drastisch verminderen om de samenleving meer ademruimte te geven en de overheid effectiever te maken. Dit moet bureaucratie tegengaan en de overheid weer dienstbaar maken aan burgers in plaats van aan regels.
“We zetten het mes in de bureaucratie. Daartoe maken we een Deltaplan minder regels, rapportages en procedures.”
“We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn.”
“Met de Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering verplichten we alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
“De ervaren regeldruk moet binnen vijf jaar met minstens 25% gedaald zijn. We kiezen voor ‘one in, one out’: voor elke nieuwe regel moet er een andere regel geschrapt worden.”
De VVD wil het aantal ambtenaren en de overhead binnen de overheid fors verminderen, zodat meer mensen beschikbaar komen voor essentiële sectoren als zorg, techniek en onderwijs. Minder bureaucratie betekent volgens de VVD ook minder ondersteunende en controlerende functies.
“We stellen een strenge norm dat maximaal één op de vier medewerkers bij de Rijksoverheid mag werken in overheadfuncties. Nu is dat nog de helft.”
“Met de operatie effectieve overheid zorgen we ervoor dat er flink minder ambtenaren nodig zijn.”
“We dammen het aantal ambtenaren flink in en bezuinigen op de ongekende hoeveelheid overhead.”
De VVD wil procedures voor vergunningen en andere overheidsdiensten versnellen en vereenvoudigen, zodat burgers en ondernemers niet vastlopen in bureaucratie. Dit moet leiden tot meer klantvriendelijkheid en minder administratieve lasten.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden.”
“Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
“Nederlanders hoeven dezelfde informatie nooit meer dan één keer bij de overheid aan te leveren en loggen op één plek in.”
De VVD wil de regeldruk en administratieve lasten in de zorg fors verminderen, zodat zorgverleners meer tijd hebben voor hun werk en minder voor papierwerk. Dit moet de werkdruk verlagen en het beroep aantrekkelijker maken.
“We vertrouwen op hun expertise en schrappen onnodige regels en administratie.”
“Het is onuitlegbaar dat veel zorgverleners de helft van de tijd bezig zijn met administratie. We vragen verzekeraars flink te schrappen in verantwoordingseisen, verbieden dubbele uitvragen door toezichthouders, kiezen voor meer geautomatiseerde gegevensuitwisseling en lichten wet- en regelgeving door op noodzaak.”
De VVD wil jaarlijks regels in de bouwsector schrappen om procedures te versnellen en woningbouw te stimuleren. Minder bureaucratie moet leiden tot snellere realisatie van bouwprojecten.
“We zorgen ervoor dat je voor veel minder bouwprojecten nog een vergunning nodig hebt.”
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
De VVD wil voorkomen dat gemeenten en bestuursregio’s extra bureaucratie creëren bovenop landelijke regels. Dit moet de regeldruk voor burgers en ondernemers verminderen.
“We grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt.”
“In deze wet schrappen we ook overbodige bureaucratisering via bestuursregio’s zoals de RES-regio’s.”
De SGP wil bureaucratie fors verminderen door het schrappen van regels, het vereenvoudigen van procedures en het herstellen van vertrouwen in professionals en burgers. Ze pleiten voor een substantiële regelschrapoperatie, minder regeldruk vanuit zowel Den Haag als Brussel, en meer ruimte voor zelfregulering en doelvoorschriften in plaats van gedetailleerde middelvoorschriften. De partij ziet bureaucratie als een belangrijke oorzaak van onnodige lasten en wantrouwen, en wil daarom concrete stappen zetten om de regeldruk in onder meer zorg, onderwijs, landbouw en het bedrijfsleven te halveren.
De SGP stelt dat overmatige bureaucratie leidt tot onnodige lasten voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Ze willen een kwart van de regels schrappen, regeldruk structureel verminderen en pleiten voor eenvoudiger procedures, vooral in sectoren als zorg, onderwijs en landbouw. De partij ziet vertrouwen als uitgangspunt, in plaats van controle en stapeling van regels.
“Er komt een uitgebreide regelschrap-operatie waarbij zeker een kwart van de regels verdwijnt.”
“De SGP wil de regeldruk in de zorg halveren. Dit moet een topprioriteit zijn in de komende kabinetsperiode. Niet controledrift, maar vertrouwen wordt de norm.”
“Het stapelen van aanvullende beleidsregels door toezichthouders of uitvoeringsorganisaties op bestaande regels is onwenselijk en wordt actief tegengegaan.”
“De land- en tuinbouw is de sector met de hoogste regeldruk. De SGP wil werkbaar beleid, toekomstperspectief voor de duizenden agrarische gezinsbedrijven en meer doelvoorschriften in plaats van een stapeling middelvoorschriften.”
De SGP wijst expliciet op de grote invloed van Europese regelgeving op de Nederlandse regeldruk en wil onwerkbare Brusselse regels aanpakken. Ook nationale 'koppen' op Europese regels moeten verdwijnen. Ze willen dat adviezen van het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) leidend worden bij nieuwe wetgeving.
“Het leeuwendeel van de regeldruk komt uit de Brusselse beleidstorens. Bij de EU wordt aangedrongen op het aanpakken van onwerkbare regels en ambities, bijvoorbeeld ten aanzien van de Green Deal en Europese Natuurherstelverordening.”
“De regering wordt verplicht adviezen van regeldrukwaakhond ATR in principe op te volgen, tenzij zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten.”
“De knellende privacyregels worden kritisch tegen het licht gehouden, ontdaan van nationale koppen en in lijn gebracht met de implementatie in andere lidstaten.”
De SGP wil dat professionals in onderwijs en zorg meer ruimte krijgen en minder worden belast met bureaucratische verantwoording en detailregels. Ze pleiten voor minder nieuwe regels, eenvoudiger verantwoording en het schrappen van overbodige eisen.
“Het onderwijs zucht onder de groeiende last van wetten, regels en verantwoording, de versnippering van de bekostiging en de grilligheid van het beleid. Het is hoog tijd dat de overheid een meer bescheiden rol vervult.”
“Er komen geen nieuwe regels voor bestuur en toezicht, strategisch personeelsbeleid en veiligheid op school.”
“Aanscherping van toelatingseisen voor zorgaanbieders of bestrijding van zorgfraude moet niet leiden tot allerlei onnodige extra regels of verslechtering van de positie van patiënten.”
“De verantwoordingseisen van de huidige zorgakkoorden moeten eenvoudiger.”
De SGP wil dat ondernemers minder tijd en geld kwijt zijn aan bureaucratie, door het vereenvoudigen van verplichtingen en het verminderen van generieke werkgeversverplichtingen. Ze willen bijvoorbeeld de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) eenvoudiger maken, vooral voor kleine werkgevers.
“Het op kosten jagen van bedrijven en maatschappelijke organisaties door fikse, veelal generieke werkgeversverplichtingen, zoals de Wet Verbetering Poortwachter, moet aangepakt worden.”
“De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kan en moet eenvoudiger, zeker voor de kleinere werkgever. De verplichte, externe toetsing gaat op de schop, onder andere door ervoor te zorgen dat hiervoor niet langer drie dure kerndeskundigen nodig zijn.”
BVNL wil bureaucratie in Nederland drastisch verminderen door het aantal ambtenaren fors te verkleinen, regels te schrappen en processen te vereenvoudigen. De partij pleit voor minder overheidsbemoeienis, meer transparantie en het terugdringen van administratieve lasten, vooral in sectoren als zorg, onderwijs en het bedrijfsleven. Hun visie is dat een kleinere, efficiëntere overheid burgers en ondernemers meer vrijheid en duidelijkheid biedt.
BVNL ziet het grote aantal ambtenaren en de omvang van het overheidsapparaat als een belangrijke bron van bureaucratie. Door het aantal ambtenaren fors te verminderen en externe inhuur te stoppen, wil de partij de overheid kleiner en efficiënter maken.
“Het overheidsapparaat wordt gesaneerd en 30% van de Rijksambtenaren moet zo spoedig mogelijk afvloeien. Er komt een onmiddellijke aannamestop.”
“We willen een groot deel van alle zittende Rijksambtenaren laten afvloeien zodat zij beschikbaar komen voor de echte economie. Externe inhuur bij de overheid wordt drastisch beperkt.”
BVNL beschouwt overbodige regels en administratieve verplichtingen als kern van bureaucratie. Door deregulering en het schrappen van zinloze regels wil de partij de regeldruk voor burgers, bedrijven en instellingen verlagen.
“Zinloze, overbodige regels of regels die niet worden gehandhaafd moeten worden geschrapt, waaronder begrepen het administreren van de CO2-uitstoot van werknemers voor het woon- werkverkeer.”
“BVNL wil inzetten op deregulering. De overheid grossiert in zinloze regels en wetten en dat moet fors verminderen.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
“Minder regels en minder bureaucratie.”
De partij ziet bureaucratie als een groot probleem in de zorg, waar te veel tijd en geld verloren gaat aan administratie in plaats van aan daadwerkelijke zorgverlening. BVNL wil de administratieve lasten in de zorg structureel aanpakken en processen vereenvoudigen.
“Structurele aanpak van de bureaucratie in de zorg, er moet voornamelijk gewerkt worden in de zorg, in plaats van aan de zorg.”
“Wachtlijsten in de zorg worden verminderd doordat bureaucratie en regeldruk worden aangepakt.”
“Zorg in natura wordt afgeschaft en alle zorg gaat worden aangeboden via een Persoonsgebonden Budget (PGB). Dit geeft zorgbehoevenden regie over hun zorgtraject, vermindert bureaucratie en sluit aan bij het streven van BVNL naar minder overheidsbemoeienis en meer individuele autonomie.”
BVNL wil de bureaucratie in het onderwijs terugdringen door minder macht bij koepels en besturen te leggen en processen te vereenvoudigen, zodat de focus weer op het lesgeven komt te liggen.
“Minder bureaucratie en minder macht bij de onderwijskoepels, en besturen.”
De partij streeft naar een digitale overheid die transparant, efficiënt en zonder onnodige bureaucratie functioneert, zodat burgers en bedrijven beter worden geholpen.
“BVNL staat voor een digitale toekomst waarin burgers vrijelijk hun mening kunnen uiten, waarin encryptie beschermd wordt en waarin technologie de privacy en veiligheid van mensen versterkt. Wij streven naar een overheid die haar digitale dienstverlening op orde heeft, burgers helpt om mee te doen met nieuwe technologie. zonder bureaucratie.”
Het CDA wil bureaucratie en regeldruk fors verminderen door regelgeving te vereenvoudigen, administratieve lasten te verlagen en meer vertrouwen te geven aan burgers, bedrijven en uitvoerders. Ze pleiten voor minder en betere regels, efficiëntere procedures, en het schrappen van overbodige administratieve verplichtingen, met als doel een kleinere, effectievere overheid en meer ruimte voor lokale initiatieven. Concrete voorstellen zijn onder andere het opzetten van een programma voor vereenvoudiging van regelgeving, het harmoniseren van inkomensbegrippen, en het efficiënter maken van uitvoeringsprocessen met behulp van technologie.
Het CDA erkent dat overmatige bureaucratie leidt tot maatschappelijke schade en wil daarom het aantal regels en de verantwoordingsdruk drastisch verminderen. Ze stellen voor om regelgeving te vereenvoudigen, rapportages te versimpelen en overbodige administratieve regels te schrappen, zodat uitvoeringslasten dalen en besluitvorming sneller gaat.
“We willen burgers en bedrijven ruimte en vertrouwen geven. Daartoe zetten we rigoureus het mes in de regelgeving: minder regels, betere regelgeving en efficiëntere verantwoording. Zo versnellen we besluitvorming. Waar minder regels zijn en waar meer vertrouwen is, kan de overheid krimpen.”
“Er komt een programma ‘vereenvoudiging van regelgeving’. Doelstelling is een lagere uitvoeringslast voor uitvoerders, burgers en ondernemingen.”
“We schrappen samen met de zorg, het onderwijs, en economische sectoren overbodige administratieve regels, maken bestaande regelgeving beter en rapportages efficiënter.”
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“We stoppen met de gedachte dat meer regels altijd leiden tot het maken van minder fouten. Onevenredige verantwoordingsdruk zorgt voor maatschappelijke schade, tast de beroepseer van mensen aan en dooft het plezier van vrijwilligers uit.”
Het CDA wil de complexiteit van regelgeving verminderen door definities te harmoniseren en processen te standaardiseren, zodat uitvoeringsinstanties eenvoudiger kunnen werken en burgers minder last hebben van bureaucratische rompslomp. Dit moet ook het automatisch toekennen van toeslagen mogelijk maken en vergunningsprocedures versnellen.
“We vereenvoudigen en harmoniëren het inkomensbegrip in de belastingen, toeslagen en sociale zekerheidsloon, zodat uitvoeringsinstellingen dat eenvoudig uit de polisadministratie kunnen halen. Dit maakt ook het automatisch toekennen van toeslagen mogelijk. Een eenduidige definitie voor loon, inkomen, partner en vermogen kan complexiteit wegnemen.”
“Waar mogelijk en verantwoord zetten we AI in om vergunningsprocedures te versnellen, met name om informatieverstrekking te versimpelen.”
Het CDA vindt dat gemeenten en andere decentrale overheden meer ruimte moeten krijgen om lokaal maatwerk te leveren, met minder verantwoordingslast en meer autonomie. Dit vermindert bureaucratie doordat regels en afspraken beter aansluiten bij lokale behoeften en minder centraal worden opgelegd.
“Dat vergt meer ruimte in de regelgeving om lokaal te doen wat lokaal nodig is, een lagere verantwoordingslast, en meer ruimte voor de menselijke maat in beleid.”
“De gemeente is de eerste overheid. Het CDA pleit voor gelijkwaardige samenwerking en verhouding tussen Rijk en decentrale overheden, waarin iedere bestuurslaag verantwoordelijkheid neemt én levert. Dat vergt meer ruimte in de regelgeving om lokaal te doen wat lokaal nodig is, een lagere verantwoordingslast, en meer ruimte voor de menselijke maat in beleid.”
Het CDA wil bureaucratie verminderen door digitalisering en innovatie in te zetten, zoals het gebruik van AI en het vernieuwen van ICT-systemen bij uitvoeringsorganisaties. Dit moet processen versnellen en de administratieve druk op zowel burgers als ambtenaren verlagen.
FVD ziet bureaucratie als een groot probleem dat leidt tot hogere kosten, verlies van grip voor burgers en inefficiëntie in overheid, zorg, onderwijs en politie. Hun belangrijkste voorstellen zijn het radicaal verminderen van regels en administratieve lasten, het terugdringen van schaalvergroting, en het herstellen van de menselijke maat door meer autonomie en kleinschaligheid. FVD wil zo een kleinere, efficiëntere overheid en meer ruimte voor professionals en burgers.
FVD stelt dat schaalvergroting in zorg, onderwijs en bestuur juist tot meer bureaucratie en hogere kosten heeft geleid. Ze willen fusies beperken, instellingen ontvlechten en lokale autonomie vergroten om bureaucratie te verminderen en de betrokkenheid van burgers te herstellen.
“De praktijk laat echter het tegendeel zien: door bureaucratie stegen de kosten, burgers verloren grip op hun directe omgeving en er ontstond een bestuurscultuur waarin managers niet langer ter verantwoording kunnen worden geroepen door de mensen om wie het gaat.”
“De zorg in Nederland wordt steeds meer gedomineerd door zorgverzekeraars en bureaucratie. Artsen worden in hun werk beperkt door opgelegde regels en statische indicatoren, terwijl patiënten juist behoefte hebben aan persoonlijke zorg en vrije artsenkeuze.”
“We hanteren een gezonde scepsis ten aanzien van schaalvergrotingen en fusies bij scholen, zorginstellingen, ziekenhuizen en politiebureaus en sturen waar mogelijk aan op schaalverkleining.”
FVD wil het aantal regels en administratieve verplichtingen fors terugdringen, vooral in de zorg, het onderwijs en voor ondernemers. Dit moet professionals meer ruimte geven en de overheid efficiënter maken.
“We verminderen de bureaucratie (bijv. door fors te snoeien in de 3.500 zorgindicatoren) en verhogen structureel de salarissen van zorgmedewerkers, zodat de werkdruk daalt, het beroep aantrekkelijk blijft, en de zorg weer naar patiënten gaat.”
“Ook willen we de werkdruk drastisch verlagen door bureaucratie te schrappen en passend onderwijs grotendeels te vervangen door speciaal onderwijs, zodat ieder kind de aandacht krijgt die het nodig heeft.”
“We schaffen de AVG af en vervangen die door duidelijke en praktische privacyregels, zodat privacy echt beschermd wordt zonder onnodige bureaucratie.”
“We schaffen dit register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
FVD wil dat politie en overheid minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer aan hun kerntaken besteden. Dit moet de effectiviteit en aantrekkelijkheid van publieke functies vergroten.
FVD pleit voor een kleinere, efficiëntere overheid door het verminderen van regels, controlemechanismen en procedures die innovatie en ondernemerschap belemmeren.
“Het overheidsapparaat heeft een verstikkende deken aan regeltjes, controlemechanismen en procedures over de samenleving gelegd, waardoor de creativiteit, de ambitie en het ondernemerschap verdrukt worden.”
“We streven een kleinere en efficiëntere overheid na, die minder geld opeist van burgers.”
De SP wil bureaucratie in de publieke sector en overheid fors verminderen door meer zeggenschap aan werknemers en vakmensen te geven, managementlagen te schrappen en regels te versimpelen. Ze pleiten voor minder controle, meer vertrouwen in uitvoerenden, en het terugdringen van papierwerk en overbodige procedures, vooral in zorg, onderwijs en bij de overheid. Concrete voorstellen zijn onder andere het versimpelen van het belasting- en toeslagenstelsel, het beperken van consultants, en het toetsen van beleid op uitvoerbaarheid en menselijke maat.
De SP ziet verstikkende bureaucratie als een belangrijke oorzaak van uitstroom en ontevredenheid in sectoren als zorg en onderwijs. Door meer zeggenschap op de werkvloer en het terugdringen van overbodig management willen ze de focus weer op vakmanschap en kwaliteit leggen, waardoor bureaucratie en papierwerk afnemen.
“Zeggenschap maakt ook een einde aan de verstikkende bureaucratie in de zorg en het onderwijs, die ertoe leidt dat veel starters in het begin van hun carrière stoppen of dat mensen die wel onderwijsbevoegd zijn uiteindelijk niet meer in het onderwijs werken.”
“Zo zorgen we ervoor dat kwaliteit en vakmanschap weer centraal komen te staan en verminderen we bureaucratie en overbodig management.”
“Door meer waardering voor deze beroepen, een betere beloning, schrappen in bureaucratie en papierwerk en door waar gewenst te investeren in automatisering kunnen veel van deze tekorten opgelost worden.”
De SP stelt dat de overheid door teveel managementlagen en controledrang log, duur en inefficiënt is geworden. Ze willen de overheid platter maken, vertrouwen geven aan vakmensen en regels als middel inzetten, niet als doel. Dit moet leiden tot een dienstbare overheid met meer ruimte voor maatwerk en menselijke maat.
“Overbodige managementlagen maken de overheid ingewikkelder en duurder, tegelijkertijd loopt de uitvoering vast. Daarom stoppen we met het New Public Managementdenken en geven vertrouwen aan vakmensen. Met minder managers en minder controledrang geven we ambtenaren de ruimte om hun werk te doen.”
“Regels zijn een middel, geen doel. De uitwerking van beleid moet altijd worden getoetst op het effect voor de burger, met ruimte voor redelijkheid, maatwerk en rechtvaardigheid.”
De SP ziet het complexe belasting- en toeslagenstelsel als een bron van bureaucratie en tijdverspilling. Door het stelsel te versimpelen willen ze kosten, misstanden en tijdverlies voorkomen, en uiteindelijk het toeslagenstelsel overbodig maken.
De SP wil dat de overheid investeert in eigen kennis en kunde in plaats van dure consultants, omdat dit leidt tot minder bureaucratie, meer effectiviteit en lagere kosten.
“Wij willen dat mensen die voor de publieke dienst werken dit in dienst doen van het publiek. Door werknemers in vaste dienst te nemen bij publieke organisaties bouwen deze meer kennis en ervaring op om effectief de problemen van Nederland op te lossen.”
“De afhankelijkheid van allerlei dure consultants en adviseurs stopt en we gaan de Roemernorm handhaven en aanscherpen.”
De SP wil dat wetten en regels uitvoerbaar zijn en dat ambtenaren problemen daadwerkelijk oplossen in plaats van dossiers door te schuiven. Uitvoeringsorganisaties moeten een ‘rode kaart’ kunnen geven bij onuitvoerbaar beleid, en er komt een oplosverplichting voor de overheid.
BBB ziet bureaucratie als een groot probleem dat leidt tot inefficiëntie, frustratie en hoge kosten voor burgers, bedrijven en professionals. De partij wil bureaucratie structureel verminderen door minder regels, minder managementlagen, vereenvoudiging van systemen en meer vertrouwen in professionals, met concrete voorstellen zoals apparaatskortingen, standaardisatie van digitale processen en het schrappen van overbodige regels.
BBB wil de groei van beleidsmedewerkers, managementlagen en externe inhuur terugdringen door structurele apparaatskortingen bij overheidsorganisaties (behalve uitvoerende diensten). Dit moet bureaucratisering tegengaan en de uitvoerbaarheid en efficiëntie van de overheid verbeteren.
“De groei van beleidsmedewerkers, managementlagen en externe inhuur heeft geleid tot bureaucratisering zonder betere dienstverlening. Door het rijk te dwingen tot herprioritering en digitalisering, verbeteren we de uitvoerbaarheid én besparen we structureel honderden miljoenen, zo niet vele miljarden euro’s. Minder regels, meer resultaat.”
BBB wil de administratieve lasten en overbodige regels in sectoren als zorg en onderwijs drastisch verminderen, zodat professionals meer tijd hebben voor hun kerntaken. Dit moet de werkdruk verlagen, het vak aantrekkelijker maken en de kwaliteit van dienstverlening verhogen.
“De zorg piept en kraakt onder onnodige regels en papierwerk. Dat kost niet alleen tijd, maar ook vele miljarden euro’s per jaar. Veel zorgverleners verlaten daardoor vroegtijdig het vak. We schaffen overbodige regels af en stoppen met het 'indicatiecircus', zodat zorgverleners weer kunnen zorgen.”
“Verlaging van de administratielast. Dit geeft meer tijd voor de basistaak; lesgeven. Overbodige regels en protocollen schrappen.”
BBB streeft naar een eenvoudiger en rechtvaardiger belasting- en toeslagenstelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen, met vaste bedragen en minder formulieren. Dit moet de bureaucratie voor burgers verminderen en het systeem begrijpelijker en toegankelijker maken.
“Ons doel is en blijft: minder afhankelijkheid van toeslagen, minder bureaucratie, meer duidelijkheid voor burgers.”
“Uiteindelijk willen we toe naar een belasting en toeslagenstelsel dat mensen niet vastzet in formulieren en verrekeningen, maar vertrouwen en bestaanszekerheid biedt.”
BBB wil een harde reductiedoelstelling van 25% regeldruk in vier jaar en een hervorming van de Belastingdienst gericht op automatisering, begrijpelijke communicatie en de menselijke maat.
“BBB stelt een harde reductiedoelstelling voor regeldruk (25% in 4 jaar).”
“Hervorming van de Belastingdienst met focus op automatisering, begrijpelijke communicatie en menselijke maat.”
BBB wil onnodige bureaucratie voor ondernemers en zelfstandigen voorkomen, zodat zij zich kunnen richten op hun werk in plaats van op regels en controles.
“Deze koers biedt zelfstandigen vrijheid en zekerheid, voorkomt onnodige bureaucratie voor opdrachtgevers en maakt misbruik beter opspoorbaar.”
BBB wil bureaucratie en regelgeving voor vrijwilligers en lokale evenementen zoveel mogelijk beperken, zodat maatschappelijke initiatieven laagdrempelig blijven.
“Bureaucratie en regelgeving voor vrijwilligers zoveel mogelijk beperken. Voor lokale evenementen waarin beweging en verbinding centraal staan, volstaat een beperkte evenementenvergunning zodat de organisatie laagdrempelig en eenvoudig opgepakt kan worden.”
De ChristenUnie ziet bureaucratie als een groot probleem dat leidt tot frustratie, onnodige regeldruk en vervreemding tussen overheid en burgers. Hun belangrijkste voorstellen zijn het jaarlijks schrappen en vereenvoudigen van regels, het radicaal versimpelen van het belasting- en toeslagenstelsel, en het verminderen van administratieve lasten voor scholen, bedrijven en vrijwilligers. De partij wil een dienstbare overheid die vertrouwen centraal stelt en onnodige bureaucratie actief afbouwt.
De ChristenUnie pleit voor een structurele, jaarlijkse aanpak om bureaucratie terug te dringen door elk jaar regels te toetsen en overbodige regels af te schaffen. Dit moet leiden tot minder administratieve lasten, minder ambtenaren en een overheid die burgers en organisaties ondersteunt in plaats van tegenwerkt.
“Bij alle bestaande (beleids)regels wegen we af of ze nodig zijn, of ze bijdragen aan het beoogde doel en wat het kost (in euro’s en moeite) om ze uit te voeren. Alle regels die deze toets niet doorstaan, worden afgeschaft.”
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
De partij vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en wil dit vervangen door eenvoudige, begrijpelijke regelingen. Dit moet onzekerheid en terugvorderingen voorkomen en gezinnen en werkenden meer zekerheid bieden.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“Het belastingstelsel is zo complex gemaakt dat je bijna gepromoveerd fiscalist moet zijn om je belastingdruk uit te rekenen. ... Daarom maken we met gezwinde spoed werk van een radicale vereenvoudigingsagenda.”
De ChristenUnie wil dat scholen, bedrijven en vrijwilligersorganisaties zich kunnen richten op hun kerntaken in plaats van op administratieve verplichtingen. Overregulering en onnodige verantwoording moeten worden teruggedrongen, zodat deze groepen niet worden belast met tijdrovende bureaucratie.
“Waarom moet een school voor elke subsidieaanvraag tientallen pagina’s invullen, terwijl het geld bedoeld is voor lesgeven? ... Zorgverleners besteden uren aan opgelegde formulieren. Vrijwilligersorganisaties moeten voldoen aan complexe UBO- en AVG-registraties, zelfs als ze alleen een buurtbarbecue organiseren.”
“Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat.”
“We snijden stevig in de bureaucratie, zodat bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen.”
De partij wil dat de overheid minder voorschrijft hoe doelen bereikt moeten worden en meer stuurt op het eindresultaat. Dit voorkomt dat bedrijven en instellingen worden opgezadeld met onnodig gedetailleerde administratiesystemen die weinig bijdragen aan het uiteindelijke doel.
“Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen.”
D66 wil de bureaucratie bij de overheid en publieke sector fors verminderen door regels te schrappen, procedures te versimpelen en meer vertrouwen en autonomie te geven aan professionals en uitvoeringsorganisaties. Ze pleiten voor minder externe inhuur, meer eigen kennis bij de overheid, en het recht op begrijpelijke communicatie en menselijke maat. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van verstikkende regeldruk, het moderniseren van de Belastingdienst, en het recht op begrijpelijke brieven.
D66 ziet te veel en te complexe regels als oorzaak van bureaucratie, waardoor mensen en organisaties vastlopen en het vertrouwen in de overheid afneemt. Ze willen regels schrappen die niet werken, bestaande regels versimpelen, en uitvoeringsorganisaties meer ruimte geven om van regels af te wijken als dat nodig is voor maatwerk.
“D66 maakt een einde aan verstikkende regeldruk. Regels die goed werken en publieke waarden beschermen, houden we. Regels die hoge lasten met zich meebrengen en niet goed werken, schaffen we af. Bij het opstellen van nieuwe regels kijken we altijd naar welke regels we dan ook kunnen afschaffen. Bestaande regels versimpelen we.”
“We bouwen een overheid die open en transparant is, met meer kennis en uitvoeringskracht, en minder verstikkende regels.”
D66 stelt dat het uitbesteden van taken aan consultants heeft geleid tot verlies van kennis en daadkracht binnen de overheid, wat de bureaucratie vergroot. Ze willen deze trend keren door kennis en expertise weer in huis te halen en minder afhankelijk te zijn van externe partijen.
De Belastingdienst wordt gezien als een voorbeeld van vastgelopen bureaucratie door verouderde systemen en complexe regels. D66 wil een nieuw, modern systeem bouwen en het belastingstelsel eenvoudiger maken, met minder administratieve lasten en meer menselijke maat.
D66 wil bureaucratie tegengaan door de menselijke maat terug te brengen in de overheid, het recht op begrijpelijke taal wettelijk vast te leggen, en mensen het recht te geven zich te vergissen zonder direct in de problemen te komen.
JA21 wil de bureaucratie in Nederland fors terugdringen door de overheid kleiner, efficiënter en dienstbaarder te maken. Ze pleiten voor een Minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie, het schrappen van overbodige regels en instanties, en het verminderen van administratieve lasten in sectoren als zorg en onderwijs. Hun kernvisie is dat de overheid zich moet beperken tot kerntaken en burgers en professionals meer vertrouwen en ruimte moet geven.
JA21 stelt voor een speciale minister aan te stellen die expliciet verantwoordelijk is voor het terugdringen van bureaucratie en het afslanken van de overheid. Deze minister moet de groei van regels, instanties en adviesraden kritisch beoordelen en overbodige structuren afschaffen of samenvoegen, zodat de overheid zich weer op kerntaken kan richten.
“De minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie krijgt duidelijke taken: in de eerste plaats het terugdringen van de sluipende groei van de bureaucratie en het stoppen van de steeds snellere groei binnen ministeries en andere overheidsinstanties.”
“De minister dient regels, instanties en het woud aan ongekozen adviesraden en overheidsorganen kritisch tegen het licht te houden, zodat onnodige overheidsstructuren kunnen worden afgebouwd of samengevoegd.”
JA21 wil het aantal regels en de regeldruk fors verminderen door bestaande wet- en regelgeving kritisch te herzien en overbodige regels te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude verdwijnen, en complexe regelgeving moet worden vervangen door eenvoudige, heldere kaders.
“Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.”
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat. Nieuwe regels introduceren we alleen als we oude overbodige regels schrappen.”
JA21 vindt dat professionals in de zorg en het onderwijs te veel tijd kwijt zijn aan administratie en verantwoording, wat ten koste gaat van hun kerntaken. Ze willen drastisch snijden in administratieve lasten en duidelijke maxima stellen aan de tijd die aan administratie mag worden besteed.
JA21 wil dat de overheid zich minder met details in het leven van burgers bemoeit en meer taken overlaat aan lagere overheden, volgens het subsidiariteitsbeginsel. Dit moet de betrokkenheid van burgers vergroten en de nationale bureaucratie verkleinen.
“Decentrale besluitvorming speelt hierin een belangrijke rol. Het subsidiariteitsbeginsel, dat stelt dat een hogere overheid alleen taken op zich neemt als een lagere overheid daartoe niet in staat is, moet zo veel mogelijk nageleefd worden.”
“Dit levert niet alleen meer betrokkenheid en zeggenschap van burgers op, maar zorgt er ook voor dat de nationale overheid zich minder op detailniveau met de levens van mensen bezig zal houden.”
GroenLinks-PvdA wil bureaucratie verminderen door menselijke maat en vertrouwen centraal te stellen in de overheid, administratieve lasten te verlagen en digitalisering niet als vervanging van persoonlijk contact te gebruiken. Ze pleiten voor minder formulieren, minder afhankelijkheid van externe consultants, en het terugdringen van onnodige administratie in sectoren als zorg en onderwijs. Hun visie is dat een toegankelijke, dienstbare overheid en publieke sector mensen ondersteunt in plaats van tegenwerkt.
GroenLinks-PvdA vindt dat digitalisering niet mag leiden tot onpersoonlijke bureaucratie en dat burgers altijd een niet-digitaal alternatief moeten hebben. Ze willen één fysiek loket voor alle overheidszaken en waarborgen dat menselijk contact behouden blijft.
“We leggen vast dat menselijk contact nooit helemaal mag worden vervangen door chatrobots, online formulieren of telefoonbandjes. Voor alle overheidszaken die burgers digitaal kunnen regelen, moet een volwaardig niet-digitaal alternatief bestaan. Er komt één loket waar je alle zaken met de overheid persoonlijk kan regelen.”
De partij wil de administratieve last voor burgers en professionals verminderen, onder andere door het aantal formulieren terug te dringen en administratie in sectoren als zorg en onderwijs te halveren. Dit moet het vertrouwen in de overheid herstellen en professionals meer tijd geven voor hun kerntaken.
“We dringen het aantal formulieren terug en zorgen dat een vergissing niet zomaar leidt tot een boete.”
“Leraren besteden gemiddeld acht uur per week aan administratie, vooral docenten die lesgeven aan leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. We streven ernaar dit te halveren, door leraren meer vertrouwen te geven en verantwoording te versimpelen.”
“Als we de zorg op een andere manier organiseren, hoeven medewerkers minder tijd te besteden aan administratie.”
GroenLinks-PvdA wil dat de overheid minder afhankelijk wordt van dure externe consultants en detacheringsbureaus, en investeert in eigen kennis en kunde. Dit moet bureaucratische versnippering en inefficiëntie tegengaan.
“We investeren fors in de eigen kunde en kennis van de overheid en zorgen dat de overheid minder afhankelijk wordt van dure consultants.”
“De overheid is te vaak afhankelijk van dure consultants bij het uitvoeren van kerntaken. Het Rijk gaat zich houden aan het maximum van 10% externe inhuur.”
De partij stelt dat doorgeschoten marktwerking in de zorg leidt tot bureaucratie en wil daarom meer samenwerking en minder concurrentie.
“In de zorg is nog te vaak sprake van concurrentie in plaats van samenwerking. Dat is op termijn niet houdbaar, leidt tot bureaucratie en maakt preventie minder aantrekkelijk.”
NSC wil de bureaucratie bij de overheid en in de zorg fors verminderen, met als doel de menselijke maat terug te brengen en professionals meer ruimte te geven voor hun kerntaken. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het halveren van de zorgbureaucratie, het verminderen van het aantal rijksambtenaren (met uitzondering van uitvoerende diensten), en het beperken van externe inhuur. De partij koppelt het terugdringen van regels en administratieve lasten direct aan betere dienstverlening voor burgers en bedrijven.
NSC ziet de groeiende bureaucratie in de zorg als een directe bedreiging voor de kwaliteit en toegankelijkheid van zorg. Door regeldruk structureel te toetsen en te verminderen, willen ze zorgprofessionals meer tijd geven voor hun primaire taken en de menselijke maat herstellen.
“Door de bureaucratie drastisch terug te dringen, willen we onze zorgprofessionals minder buiten de directe zorg laten werken en hen juist meer ruimte geven om bezig te zijn met waar hun hart ligt: de echte zorg aan het bed.”
“Ons doel is om de zorgbureaucratie in vijf jaar tijd te halveren, conform de aanbevelingen van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving in het rapport ‘Is dit wel verantwoord?’ (2023).”
NSC wil het aantal rijksambtenaren terugbrengen, vooral in niet-uitvoerende functies, en koppelt deze taakstelling expliciet aan het verminderen van administratieve lasten en het tegengaan van verkokering. Uitvoerende organisaties worden hierbij ontzien.
“We streven naar een vermindering van het aantal rijksambtenaren. Tussen 2018 en 2024 is hun aantal met ruim 40.000 ambtenaren (fte) toegenomen, terwijl steeds minder van hen betrokken zijn bij de kernwerkzaamheden van de overheid. We ontzien hierbij expliciet de uitvoerende organisaties. We koppelen deze taakstelling aan het creëren van meer ruimte en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven, uitvoerende organisaties en aan het tegengaan van verkokering.”
NSC wil een stevige rem op externe inhuur bij de overheid en meer flexwerkers in vaste dienst nemen, om deskundigheid en continuïteit binnen overheidsorganisaties te behouden en bureaucratische inefficiëntie te verminderen.
“We zetten een stevige rem op externe inhuur en nemen waar nodig flexwerkers in vaste dienst, zodat deskundigheid en ervaring binnen de overheidsorganisaties blijven.”
“We willen minder externe inhuur. Deze overschrijdt jaarlijks de norm van 10% van de totale personeelskosten; in 2024 was dat ruim 15,4% (circa € 3 miljard).”
NSC pleit voor een meer samenhangende digitale overheid, met minder verkokering en bureaucratie, door onder andere de oprichting van een Ministerie van Digitale Zaken en een centraal online overheidsportaal.
“Dit vereist meer holistische aansturing, minder verkokering en minder bureaucratie. We pleiten daarom voor een Ministerie van Digitale Zaken en Staatsmodernisering naar Duits voorbeeld.”
BIJ1 ziet bureaucratie als een groot obstakel in de zorg en het toeslagenstelsel, waardoor mensen moeilijk toegang krijgen tot hun rechten en professionals worden belemmerd. De partij wil bureaucratie in de zorg radicaal verminderen door de regie terug te geven aan zorgprofessionals en het administratieve werk te schrappen. Ook pleit BIJ1 voor het drastisch vereenvoudigen van het toeslagenstelsel om onnodige en trage procedures te voorkomen.
BIJ1 stelt dat de huidige bureaucratie in de zorg leidt tot ontoegankelijkheid, hoge werkdruk en inefficiëntie. De partij wil dat zorgprofessionals weer zelf indicaties stellen en dat administratieve lasten en tijdschrijven worden afgeschaft, zodat de focus weer op de mens en kwalitatieve zorg komt te liggen.
“We slopen de bureaucratie uit de zorg en zorgen ervoor dat zorgprofessionals indicaties stellen, in plaats van de overheid en de gemeente.”
“We verlagen de werk- en regeldruk in de zorg door de administratieve lasten te verminderen en tijdschrijven af te schaffen.”
“Daarnaast zorgt de complexe bureaucratie ervoor dat mensen steeds moeilijker bij de juiste zorg komen.”
BIJ1 ziet de bureaucratie rond toeslagen als oorzaak van schandalen en onzekerheid. Door het stelsel radicaal te vereenvoudigen en trage, ingewikkelde procedures te bestrijden, wil de partij voorkomen dat mensen vastlopen in het systeem.
“We maken het stelsel van onze toeslagen radicaal eenvoudiger. Zo voorkomen we toekomstige toeslagenschandalen. En door onnodige trage en ingewikkelde procedures voor toeslagen te bestrijden, besparen we veel geld.”
“De inzet van meerdere schaderoutes met elk een eigen werkwijze leidt tot onoverzichtelijkheid, onzekerheid en inconsistenties in de toegekende compensaties.”
De PVV ziet bureaucratie als een belangrijke oorzaak van inefficiëntie, vertraging en hogere kosten, vooral in de zorg en bij de overheid. Hun belangrijkste voorstellen zijn het schrappen van bureaucratie en managementlagen in de zorg, het verminderen van het aantal rijksambtenaren, en het vereenvoudigen van regels en procedures, met als doel meer slagkracht, lagere kosten en meer zeggenschap voor professionals.
De PVV stelt dat bureaucratie en managementlagen de zorg duurder en ingewikkelder maken, en dat dit ten koste gaat van de zorgverleners en patiënten. Door deze lagen te schrappen en de administratiedruk te verlagen, willen ze de zorg efficiënter en aantrekkelijker maken voor personeel.
De PVV ziet het groeiende aantal rijksambtenaren als een symptoom van bureaucratische wildgroei en wil het aantal fors verminderen. Dit moet leiden tot minder bureaucratie, lagere kosten en een efficiëntere overheid.
“Verder zetten we het mes in het uitdijende ambtenarenapparaat. Het aantal rijksambtenaren is van 100.000 fte (in 2012) doorgegroeid naar 150.000. Dat kan met zoveel minder.”
De partij beschouwt complexe regels en procedures als bureaucratische obstakels voor snelle woningbouw. Door deze te schrappen en te vereenvoudigen, willen ze de bouw versnellen en betaalbare woningen realiseren.
50PLUS ziet bureaucratie, overbodige regelgeving en complexiteit als een groot probleem binnen het Nederlandse bestuur en pleit voor een forse vermindering hiervan. Hun belangrijkste voorstel is een breed onderzoek naar overheidsuitgaven door een topteam van ambtenaren en ondernemers, met als doel verspilling, fraude en ondoelmatigheden te verminderen en zo miljarden te besparen. Daarnaast willen ze het ambtenarenapparaat verkleinen en moderniseren, zowel nationaal als op EU-niveau.
50PLUS stelt dat het bestuurlijk systeem dreigt vast te lopen door bureaucratie en overbodige regelgeving. Ze willen een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, waarbij alle uitgaven kritisch worden doorgelicht op effectiviteit. Dit moet leiden tot het opsporen en terugdringen van fraude, verspilling en ondoelmatigheden, met een concreet besparingsdoel van miljarden euro’s.
“Ons bestuurlijk systeem dreigt op meerdere fronten volledig vast te lopen in bureaucratie, overbodige regelgeving en complexiteit. Wij pleiten daarom voor een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, waarbij alle overheidsuitgaven van alle ministeries onder de loep worden genomen.”
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
Naast het terugdringen van bureaucratie in Nederland, richt 50PLUS zich ook op het verkleinen en moderniseren van het ambtenarenapparaat, met name binnen de EU. Ze willen verspilling tegengaan en de luxe arbeidsvoorwaarden van EU-ambtenaren versoberen.
DENK wil bureaucratie verminderen door procedures te vereenvoudigen, administratieve lasten te verlagen en regels die mensen of ondernemers belemmeren af te schaffen. De partij legt nadruk op het terugdringen van papierwerk en het herstellen van de menselijke maat in overheidsprocessen, met name voor slachtoffers van overheidsfalen en ondernemers. Concrete voorstellen zijn onder meer het simpeler maken van herstelprocedures, het toetsen van nieuwe regels op administratieve gevolgen, en het verminderen van onnodige regelgeving.
DENK vindt dat bureaucratische drempels slachtoffers van overheidsfalen, zoals de toeslagenaffaire, onnodig belemmeren. De partij wil daarom procedures simpeler maken, het personeel uitbreiden en zorgen voor duidelijke, rechtvaardige en menselijke ondersteuning.
“Procedures worden simpeler, het personeel wordt uitgebreid en er komt één duidelijk en rechtvaardig schadeproces met vaste bedragen, onafhankelijke beoordeling en menselijke ondersteuning.”
DENK erkent dat ondernemers vaak vastlopen in bureaucratie en wil daarom nieuwe wetten en regels altijd toetsen op hun administratieve gevolgen. Het doel is dat ondernemers kunnen ondernemen zonder te verzanden in papierwerk.
“We toetsen nieuwe wetten en regels altijd op de gevolgen voor ondernemers. Ondernemers moeten kunnen ondernemen, niet vastlopen in papierwerk.”
De partij wil onnodige en belemmerende regelgeving schrappen, vooral waar deze de voortgang van projecten of het dagelijks leven van mensen belemmert. Dit moet procedures versnellen en de regeldruk verminderen.
“Overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt.”
DENK ziet de hoge administratieve lasten in de zorg als een vorm van bureaucratie die zorgverleners belemmert. De partij wil deze lasten fors terugdringen om meer tijd en middelen vrij te maken voor daadwerkelijke zorg.
“Wij investeren in het zorgpersoneel. Dat betekent dat er hogere beloningen komen en we fiks gaan inzetten op het terugdringen van de administratieve lasten.”
Volt erkent dat bureaucratie in de zorg, het onderwijs en de overheid leidt tot onnodige administratieve lasten en inefficiëntie. Hun belangrijkste voorstellen zijn het standaardiseren van administratieve processen in de zorg en het schrappen van onnodige administratie in het onderwijs. Volt wil zo de werkdruk verlagen en de menselijke maat terugbrengen in publieke dienstverlening.
Volt ziet bureaucratie als een belangrijke oorzaak van werkdruk en inefficiëntie in de zorg. Door te werken met standaarden en heldere afspraken tussen zorgaanbieders en inkopers wil Volt de administratieve lasten structureel verminderen.
“Om de bureaucratie en de administratieve lasten in de zorg te verminderen, dient er gewerkt te worden met standaarden. Heldere afspraken aan de voorkant die steeds hetzelfde zijn, tussen zorgaanbieders en zorginkopers (gemeente, zorgverzekeraar, Rijk), zijn essentieel.”
Volt stelt dat leraren te veel tijd kwijt zijn aan administratie, wat ten koste gaat van hun kerntaken. Door onnodige administratie te schrappen, wil Volt de werkdruk van leraren verlagen en hun professionele ruimte vergroten.
“We stoppen met onnodige administratie in het onderwijs. Leraren krijgen zo ons volste vertrouwen en we verminderen de werkdruk.”
Volt vindt dat de overheid haar digitale dienstverlening moet vereenvoudigen om bureaucratische barrières voor burgers te verlagen. Door digitale loketten te centraliseren en proactief te informeren, wil Volt het doolhof van overheidsregels en -systemen toegankelijker maken.
“MijnOverheid 2.0: veel overheidsdiensten staan los van elkaar (toeslagen, belastingen etc.) waardoor brieven en informatie moeilijk te vinden zijn. Alles komt daarom op één plek - aanvragen, statusupdates, deadlines en proactieve suggesties. Geen zoektocht meer naar de juiste website.”
De Partij voor de Dieren wil bureaucratie verminderen waar deze de menselijke maat, zorg of hulpverlening belemmert. Ze pleiten voor minder administratieve lasten in de zorg en het afschaffen van onnodige bureaucratische drempels voor kwetsbare groepen, zodat professionals meer tijd krijgen voor hun kerntaken en hulp sneller en toegankelijker wordt.
De PvdD ziet dat zorgverleners te veel tijd kwijt zijn aan administratieve verplichtingen en bureaucratie, wat ten koste gaat van de directe zorg aan patiënten. Ze willen deze lasten verminderen door verspilling en onnodige registratie te schrappen, zodat zorgverleners zich kunnen richten op hun werk en de menselijke maat wordt versterkt.
“Er komt een taskforce om verspilling in de zorg op alle fronten tegen te gaan – van onnodige medicatie en overbehandeling tot bureaucratie en inefficiënte organisatie. Ook pakken we de administratieve druk aan: registratielast en verantwoordingsverplichtingen slokken nu te veel tijd op die beter besteed kan worden aan zorg.”
De partij vindt dat bureaucratie niet in de weg mag staan van hulp aan dakloze mensen. Specifiek willen ze het zelfredzaamheidscriterium, dat als bureaucratische barrière werkt, afschaffen om de toegang tot hulp en huisvesting te verbeteren.
“Onnodige bureaucratie die de hulp aan dakloze mensen belemmert, zoals het zelfredzaamheidscriterium, wordt afgeschaft.”