D66 wil het belastingstelsel eerlijker maken door vermogen zwaarder te belasten, onder andere via een miljonairsbelasting en het moderniseren van de erf- en schenkbelasting. Ze vinden dat vermogen nu te veel wordt beloond ten opzichte van arbeid en willen de fiscale verschillen tussen werken en vermogen verkleinen. Concrete voorstellen zijn het progressiever maken van de vermogensbelasting en het invoeren van een miljonairsbelasting.
D66 vindt dat de huidige belasting op vermogen (waaronder box 3) oneerlijk is en dat grote vermogens meer moeten bijdragen. Ze willen de belasting op vermogen verhogen, onder meer door een miljonairsbelasting, en het systeem eerlijker en eenvoudiger maken. Dit moet de scheve verhouding tussen belasting op arbeid en vermogen corrigeren en bijdragen aan meer rechtvaardigheid.
“Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
D66 wil de fiscale voordelen van vermogen ten opzichte van arbeid verminderen. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel waarin verschillende inkomensbronnen gelijker worden behandeld, zodat werken meer loont dan bezit.
JA21 wil het Nederlandse box 3-stelsel fundamenteel hervormen door alleen het werkelijk behaalde rendement te belasten in plaats van een fictief rendement. Daarnaast pleit de partij voor het afschaffen van box 2 en het belasten van aanmerkelijk belang in box 3, en wil zij het ingelegde vermogen ongemoeid laten tot het moment van consumptie van het rendement. Hiermee beoogt JA21 een eenvoudiger, eerlijker en aantrekkelijker systeem voor vermogensopbouw.
JA21 vindt het huidige systeem van fictief rendement in box 3 onrealistisch en onrechtvaardig. De partij wil daarom alleen het daadwerkelijk gerealiseerde rendement belasten, zodat sparen en beleggen eerlijker worden behandeld en het belastingstelsel beter aansluit bij de werkelijkheid.
JA21 wil dat het ingelegde vermogen in box 3 niet langer wordt belast. Belastingheffing vindt pas plaats wanneer het rendement uit vermogen wordt geconsumeerd, wat volgens de partij vermogensopbouw stimuleert en belasting eerlijker maakt.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 stelt voor om box 2 volledig af te schaffen en het aanmerkelijk belang voortaan in box 3 te belasten. Dit vereenvoudigt het belastingstelsel en stimuleert ondernemerschap doordat de gebruikelijkloonregeling vervalt.
De VVD wil de belasting op vermogen in box 3 niet verhogen en streeft naar een systeem waarin alleen het werkelijk behaalde rendement wordt belast. Ze pleiten voor een versnelde invoering van deze wet, lagere tarieven op termijn, en meer mogelijkheden voor het aftrekken van kosten, met speciale aandacht voor spaarders, beleggers en starters die willen sparen voor een huis.
De VVD vindt dat belasting op vermogen eerlijker moet door alleen het daadwerkelijk behaalde rendement te belasten, niet een fictief rendement. Dit voorkomt dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten en ontmoedigt kapitaalvlucht naar het buitenland. De partij wil deze wijziging versneld invoeren en de Belastingdienst hierop laten focussen.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
De VVD wil op termijn de tarieven in box 3 verlagen en het mogelijk maken om kosten af te trekken, zodat belasting alleen wordt geheven over daadwerkelijk behaalde rendementen. Dit moet voorkomen dat spaarders en beleggers oneerlijk worden belast en dat vermogen het land uitvloeit.
“Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen. Een te hoge belasting op spaargeld of ander vermogen zorgt er daarnaast voor dat dit geld naar andere landen wordt verplaatst.”
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD wil starters de mogelijkheid geven om geld te sparen voor een huis buiten de heffingsvrije voet van box 3. Dit moet het voor starters makkelijker maken om een eigen woning te kopen en is onderdeel van hun bredere visie op de hervorming van box 3.
“We willen dat starters geld specifiek kunnen oormerken buiten de heffingsvrije voet voor de koop van een eigen huis. Dit is voor ons een belangrijk onderdeel van de hervorming van box 3.”
De ChristenUnie wil de belasting op vermogen in box 3 verlagen, met name voor vastgoed, maar tegelijkertijd het belastingstelsel eerlijker maken door vermogen en arbeid gelijker te belasten. Ze stellen voor om de huidige box 3-heffing te verlagen en een extra vermogensbelasting in te voeren voor de grootste vermogens, terwijl maatschappelijk waardevolle en laag renderende activa worden ontzien.
De ChristenUnie vindt dat inkomen uit arbeid en vermogen gelijker belast moeten worden en wil de huidige belastingdruk in box 3 verlagen, met specifieke aandacht voor vastgoed. Dit moet bijdragen aan een eerlijker belastingstelsel en de hoge lastendruk op arbeid verlagen.
Naast de verlaging van box 3, wil de ChristenUnie een extra vermogensbelasting invoeren voor de hoogste vermogens, met uitzonderingen voor maatschappelijk waardevolle en laag renderende activa. Dit is bedoeld om bij te dragen aan noodzakelijke investeringen, zoals in defensie, en om de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
FVD wil de belasting op vermogen in box 3 volledig afschaffen, zodat sparen en investeren niet langer worden belast. Ze stellen voor om inkomen uit box 3 geheel belastingvrij te maken en willen hiermee de spaarderstaks en de discussie over fictief rendement beëindigen.
FVD vindt dat sparen en investeren moeten worden gestimuleerd in plaats van ontmoedigd. Door box 3 volledig belastingvrij te maken, willen ze de spaarderstaks opheffen en het systeem vereenvoudigen, zodat sparen weer aantrekkelijk wordt en discussies over fictief rendement verdwijnen.
FVD wil dat de eigen woning altijd in box 1 blijft en nooit in box 3 wordt belast. Hiermee willen ze voorkomen dat er belasting wordt geheven over het eigen huis en het eigenwoningforfait afschaffen.
“Eigen woning nooit in Box-3, afschaffen eigenwoningforfait”
50PLUS wil dat het nieuwe box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting in plaats van een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast pleit de partij ervoor dat de overwaarde van de eigen woning niet wordt belast als vermogen in box 3. Hiermee wil 50PLUS ouderen beschermen tegen wat zij zien als oneerlijke belastingdruk op spaargeld en vermogen.
50PLUS vindt dat het huidige box 3-stelsel oneerlijk uitpakt voor ouderen en spaarders, omdat het uitgaat van fictief rendement. De partij wil daarom een systeem waarin alleen het daadwerkelijk behaalde rendement wordt belast, en verzet zich tegen een vermogensaanwasbelasting. Dit moet leiden tot een eerlijkere belastingdruk, vooral voor mensen die leven van hun spaargeld.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
50PLUS wil voorkomen dat ouderen met een eigen huis extra worden belast door de overwaarde van hun woning mee te nemen in box 3. Volgens de partij zou dit onrechtvaardig zijn, omdat het vermogen 'vastzit' in de woning en niet direct beschikbaar is.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
BBB wil af van de huidige fictieve rendementsheffing in box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten, niet op papieren waardestijgingen. Daarnaast wil de partij de belastingdruk op sparen in box 3 niet verhogen. Hun visie is gericht op een begrijpelijker, eerlijker en stimulerend belastingstelsel dat werken, sparen en investeren beloont.
BBB wil dat in box 3 alleen belasting wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten en vermogenswinsten, niet over niet-gerealiseerde (papieren) waardestijgingen. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen belasting betalen over vermogen dat zij niet daadwerkelijk ontvangen hebben, en zo sparen en investeren stimuleren.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB is expliciet tegen het verhogen van de belasting op spaargeld in box 3. Dit standpunt is bedoeld om sparen aantrekkelijk te houden en burgers niet extra te belasten op hun opgebouwde vermogen.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BIJ1 wil de belasting op vermogen (box 3) voor vermogenden fors verhogen en stelt een limiet aan vermogen in, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Hun visie is dat de lasten eerlijker verdeeld moeten worden door de vermogensbelasting en erfbelasting drastisch te verhogen, zodat Nederland geen belastingparadijs meer is voor de rijken.
BIJ1 adresseert het probleem van vermogensongelijkheid en belastingontwijking door rijke particulieren en multinationals. Ze willen de belasting op vermogen (box 3) flink verhogen, een limiet op vermogen invoeren met een marginaal tarief van 100% daarboven, en de erfbelasting drastisch verhogen. Dit moet leiden tot een eerlijkere verdeling van de lasten en het tegengaan van belastingontwijking.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een “exit tax” voor bedrijven. Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
BVNL wil de belastingheffing in box 3 fundamenteel wijzigen door alleen gerealiseerde winsten te belasten en een vermogensaanwasbelasting te voorkomen. Daarnaast pleit de partij voor een vlaktaks die het "box 3 probleem" structureel moet oplossen. Hun visie is gericht op het eenvoudiger, eerlijker en voorspelbaarder maken van de belasting op vermogen.
BVNL wil af van de huidige fictieve rendementsheffing en pleit ervoor dat alleen daadwerkelijk gerealiseerde winsten in box 3 worden belast. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde (papieren) vermogenswinsten en een vermogensaanwasbelasting invoeren.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL stelt voor om een vlaktaks van 25% in te voeren op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet. Volgens de partij wordt daarmee het "box 3 probleem" opgelost en het belastingstelsel vereenvoudigd.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
Het CDA wil het box 3-stelsel hervormen door belasting te heffen op werkelijk rendement in plaats van op de waarde van het vermogen, met speciale aandacht voor particuliere verhuurders en investeringen in het mkb. Ze stellen daarnaast een tijdelijke maatregel voor om kleine verhuurders te ondersteunen tot de nieuwe vermogenswinstbelasting is ingevoerd, en introduceren een belastingkorting in box 3 voor leningen aan het mkb. De kern van hun visie is een eerlijker en doelmatiger belastingstelsel dat investeringen stimuleert en kleine verhuurders beschermt.
Het CDA wil af van belasting op de waarde van vastgoed en pleit voor een heffing op het werkelijke rendement in box 3. Dit moet particuliere verhuur aantrekkelijk houden en voorkomen dat belasting wordt geheven over niet-gerealiseerde vermogenswinsten. Totdat deze hervorming is doorgevoerd, willen ze kleine verhuurders tijdelijk ondersteunen.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Om investeringen in het Nederlandse mkb te stimuleren, stelt het CDA voor om een belastingkorting in box 3 te geven aan particulieren die geld uitlenen aan het mkb. Dit moet particulier kapitaal mobiliseren en de toegang tot financiering voor bedrijven verbeteren.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
DENK wil de belasting op vermogen (box 3) verhogen voor mensen met een heel hoog vermogen, zodat zij extra bijdragen aan het sociale stelsel. Tegelijkertijd richt DENK zich op het verlagen van de belastingdruk voor lage- en middeninkomens en het aanpakken van belastingontwijking en ondoelmatige belastingvoordelen.
DENK vindt dat mensen met een heel hoog inkomen of vermogen een extra bijdrage moeten leveren via het belastingstelsel, waaronder box 3. Dit moet bijdragen aan een rechtvaardigere inkomensverdeling en het versterken van de verzorgingsstaat. Het voorstel adresseert de groeiende ongelijkheid en zorgt ervoor dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
Naast het verhogen van de belasting voor hoge vermogens, wil DENK belastingontwijking steviger aanpakken en ondoelmatige belastingvoordelen, zoals de expatregeling, afschaffen. Dit moet zorgen voor een eerlijker belastingstelsel waarin iedereen naar draagkracht bijdraagt.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expatregeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel in box 3 (vermogen) eerlijker maken door vermogenden meer te laten bijdragen en belastingontwijking tegen te gaan. De partij stelt voor om de belasting op vermogen te verhogen, constructies voor ontwijking te sluiten en de belasting op arbeid te verlagen. Zo willen ze de lasten eerlijker verdelen en de ongelijkheid verkleinen.
GroenLinks-PvdA vindt dat vermogenden een eerlijker aandeel moeten betalen en wil daarom de belasting op vermogen in box 3 verhogen. Dit moet bijdragen aan een rechtvaardiger belastingstelsel en het verkleinen van de kloof tussen rijk en arm.
“We verhogen de belasting op vermogen in box 3 en verlagen de belasting op arbeid.”
De partij wil constructies die belastingontwijking via box 3 mogelijk maken, afschaffen. Hiermee willen ze voorkomen dat vooral rijke particulieren en bedrijven minder belasting betalen dan bedoeld.
“Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.”
De Partij voor de Dieren wil het box 3-stelsel hervormen om vermogensongelijkheid en het gebruik van woningen als beleggingsobjecten tegen te gaan. Ze pleiten voor een herziening van het belastingstelsel gericht op het minder aantrekkelijk maken van vastgoedbeleggingen en het aanpakken van extreme vermogensongelijkheid door woningbezit. Concrete voorstellen zijn onder meer het onderzoeken van een herziening van box 3 en het differentiëren van de overdrachtsbelasting.
De PvdD ziet het huidige box 3-stelsel als een oorzaak van extreme vermogensongelijkheid, vooral door het gebruik van woningen als beleggingsobject. Ze willen het belastingstelsel, inclusief box 3, herzien zodat het minder aantrekkelijk wordt om huizen als belegging te gebruiken en zo de woningmarkt toegankelijker te maken voor bewoners.
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
Om speculatie op de woningmarkt te ontmoedigen, wil de PvdD de overdrachtsbelasting voor beleggers hoger houden dan voor bewoners. Dit sluit aan bij hun visie om woningen primair als woonruimte te zien en niet als beleggingsobject.
“De overdrachtsbelasting blijft gedifferentieerd: beleggers betalen meer, bewoners betalen minder.”
Volt wil de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen en het belastingstelsel zo hervormen dat vermogen zwaarder wordt belast dan arbeid. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait af te bouwen en de gestegen lasten voor huiseigenaren te compenseren met lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Hiermee beoogt Volt een eerlijkere verdeling van belastingdruk en het tegengaan van vermogensongelijkheid.
Volt wil de fiscale behandeling van de eigen woning hervormen door deze naar box 3 te verplaatsen en de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait af te bouwen. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen ten opzichte van arbeid en bijdragen aan het verlagen van de huizenprijzen. De partij erkent dat dit de maandlasten voor huiseigenaren verhoogt, maar wil dit compenseren via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de ongelijke verdeling van woon- en pensioenvermogen. Door een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid, waaronder het meenemen van de eigen woning in box 3, wil Volt de opbouw van welvaart eerlijker maken.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
NSC wil de belasting op vermogen in box 3 grondig hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar van de daadwerkelijke inkomsten en winsten. Daarbij houden ze rekening met de problematiek van papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen en willen ze belastingontwijking tegengaan. Het doel is een eerlijkere en realistischer belastingheffing op vermogen.
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en overstappen op belastingheffing over de werkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid, omdat het huidige systeem mensen met weinig of geen rendement toch belasting laat betalen. Tegelijkertijd erkent NSC dat er praktische problemen zijn bij het belasten van niet-verkochte, moeilijk verhandelbare bezittingen (zoals vastgoed of grond), en wil daar rekening mee houden. Ook willen ze de mogelijkheden tot ontwijking van deze belasting beperken.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
De SGP benoemt in haar verkiezingsprogramma slechts zeer beperkt en summier de box 3-heffing. Er worden geen concrete voorstellen of diepgaande standpunten over veranderingen in box 3 (de belasting op vermogen) uitgewerkt. Het programma bevat geen substantiële of onderscheidende beleidsmaatregelen over box 3.
Het verkiezingsprogramma van de SGP bevat geen concrete, uitgewerkte standpunten of beleidsvoorstellen met betrekking tot veranderingen in box 3. De term "box 3-heffing" wordt slechts genoemd in de trefwoordenlijst, zonder verdere toelichting of uitwerking in het programma.
“box 3-heffing: 99”
De SP wil de belasting op vermogen (box 3) fors verhogen en gelijk trekken met de belasting op arbeid, zodat vooral de allerrijksten meer gaan bijdragen. Ze pleiten voor het invoeren van een miljonairsbelasting en het stoppen van subsidies voor miljardairs, met als doel de lasten eerlijker te verdelen en publieke voorzieningen te versterken.
De SP vindt dat vermogens nu te weinig worden belast en wil het belastingtarief op inkomen uit vermogen (box 3) verhogen tot het niveau van de inkomstenbelasting op arbeid. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid in het belastingstelsel en bijdragen aan het financieren van publieke voorzieningen.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma