GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit vermogen (box 3) zwaarder wordt belast dan inkomen uit arbeid. Hun kernvoorstel is om de belasting op arbeid te verlagen en de belasting op vermogen eerlijker en progressiever te maken, zodat werken meer loont en vermogenden relatief meer bijdragen. Ze willen speciale belastingkortingen voor de rijksten afschaffen en het stelsel vereenvoudigen.
GroenLinks-PvdA vindt dat inkomen uit vermogen (box 3) nu te laag wordt belast ten opzichte van arbeid. Ze willen dit omdraaien door de belasting op vermogen te verhogen, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en werken meer loont. Dit moet leiden tot een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel waarin vermogenden meer bijdragen aan de samenleving.
“Het is niet meer dan logisch dat je over de euro waar je hard voor hebt gewerkt, minder belasting betaalt dan over geld waar je niks voor hebt hoeven doen. Daarom gaat de belasting op werk naar beneden en verhogen we de belastingen op inkomen uit vermogen.”
“Werken moet lonen. Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.”
“Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“Dat betekent een systeem zonder speciale kortingen en een eerlijke belasting op vermogen, winst en vervuiling.”
Het programma stelt dat veel belastingkortingen vooral vermogenden bevoordelen en het stelsel onnodig complex maken. GroenLinks-PvdA wil deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld en het systeem transparanter wordt.
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
De VVD wil de belasting op vermogen in box 3 niet verhogen en streeft juist naar verlaging van de tarieven en een eerlijker systeem waarbij alleen werkelijk behaald rendement wordt belast. Ze pleiten voor een versnelde invoering van belasting op werkelijk rendement, meer aftrekmogelijkheden voor kosten, en bescherming van spaarders en beleggers tegen te hoge lasten.
De VVD is tegen het verhogen van de belasting op spaargeld en beleggingen in box 3 en wil op termijn de tarieven verlagen. Ze willen versneld overstappen op een systeem waarin alleen werkelijk rendement wordt belast, met aftrek van kosten, om te voorkomen dat vermogen naar het buitenland verdwijnt en om belastingheffing eerlijker te maken.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3)”
“Op termijn willen we de tarieven verlagen”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren”
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen”
De VVD wil het sparen voor een eerste huis fiscaal stimuleren door starters toe te staan geld buiten de heffingsvrije voet van box 3 te reserveren voor de aankoop van een eigen woning. Dit is onderdeel van hun bredere visie op de hervorming van box 3.
“We willen dat starters geld specifiek kunnen oormerken buiten de heffingsvrije voet voor de koop van een eigen huis. Dit is voor ons een belangrijk onderdeel van de hervorming van box 3.”
JA21 wil het box 3-stelsel fundamenteel hervormen door alleen het werkelijk behaalde rendement te belasten in plaats van een fictief rendement. Daarnaast pleit de partij voor het afschaffen van box 2 en het belasten van aanmerkelijk belang in box 3, en wil zij het ingelegde vermogen ongemoeid laten tot consumptie van het rendement plaatsvindt. Hiermee beoogt JA21 een eenvoudiger, eerlijker en transparanter belastingstelsel dat sparen, beleggen en ondernemerschap stimuleert.
JA21 vindt het huidige systeem van fictief rendement in box 3 onrealistisch en oneerlijk. De partij wil daarom alleen het daadwerkelijk gerealiseerde rendement belasten, zodat het belastingstelsel beter aansluit bij de werkelijke situatie van spaarders en beleggers en vermogensopbouw aantrekkelijker wordt.
JA21 wil dat het ingelegde vermogen in box 3 niet langer wordt belast. Belastingheffing vindt pas plaats wanneer het rendement uit vermogen wordt geconsumeerd, wat volgens de partij eerlijker is en sparen stimuleert.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 stelt voor om box 2 volledig af te schaffen en het aanmerkelijk belang (zoals aandelen in de eigen BV) voortaan in box 3 te belasten. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen en ondernemerschap stimuleren.
De SP wil de belasting op vermogen (box 3) fors verhogen, zodat het inkomen uit kapitaal net zo zwaar wordt belast als inkomen uit arbeid. Ze pleiten voor een miljonairsbelasting boven 5 miljoen euro, het verhogen van de belasting op kapitaalinkomen naar het niveau van de inkomstenbelasting, en het aanpakken van belastingontwijking door de allerrijksten. Zo wil de SP de lasten eerlijker verdelen en ongelijkheid verminderen.
De SP vindt dat vermogensinkomen (box 3) te laag wordt belast ten opzichte van arbeid en wil dit gelijktrekken met de inkomstenbelasting. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid en een eerlijkere verdeling van de belastingdruk.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting”
“Op dit moment haalt de overheid 80 procent van de belastinginkomsten uit inkomstenbelasting en belasting op consumptie, zoals btw. Tegelijkertijd maken bedrijven historisch hoge winsten – van meer dan 400 miljard euro – en bezitten de miljonairs en miljardairs de helft van ons vermogen. Deze winsten en vermogens worden amper belast of zelfs gesubsidieerd.”
De SP wil een aparte miljonairsbelasting invoeren voor vermogens boven 5 miljoen euro, waarmee alleen de rijkste 0,3% wordt geraakt. Dit moet bijdragen aan publieke voorzieningen en het verkleinen van de vermogensongelijkheid.
“voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs en miljardairs via box 3 en andere constructies stoppen, zodat de allerrijksten hun eerlijke deel gaan betalen. Dit moet de belastingdruk voor werkenden verlagen en de financiering van publieke voorzieningen verbeteren.
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
D66 vindt dat de belasting op vermogen, waaronder box 3, momenteel te laag is ten opzichte van de belasting op arbeid. Ze willen grote vermogens zwaarder belasten, onder andere via een miljonairsbelasting, en pleiten voor het verkleinen van fiscale verschillen tussen werkenden en vermogenden. Het doel is een eerlijker belastingstelsel waarin werken meer loont dan vermogen bezitten.
D66 wil dat grote vermogens meer gaan bijdragen aan de belasting, omdat zij vinden dat vermogen nu te veel wordt beloond ten opzichte van arbeid. Dit doen ze onder andere door het invoeren van een miljonairsbelasting en het verkleinen van fiscale verschillen tussen werkenden en vermogenden. Box 3 wordt expliciet genoemd als onderdeel van deze aanpak.
D66 wil de fiscale voordelen voor vermogenden verminderen en de verschillen tussen belasting op arbeid en op vermogen (waaronder box 3) kleiner maken. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingstelsel waarin verschillende vormen van inkomen gelijker worden behandeld.
De Partij voor de Dieren wil het belasten van vermogen eerlijker maken door grote vermogens zwaarder te belasten en belastingontwijking tegen te gaan. Ze pleiten voor een nationaal vermogensregister, een vermogensplafond en maatregelen om het belasten van vermogen (waaronder box 3) te vergemakkelijken. Hun visie is gericht op het verkleinen van de vermogensongelijkheid en het eerlijker verdelen van de lasten.
De PvdD vindt dat grootvermogenden nu te vaak buiten schot blijven en wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar vermogen. Ze willen het belasten van vermogen (waaronder box 3) makkelijker maken door een vermogensregister aan te leggen en pleiten voor een vermogensplafond. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het eerlijker maken van het belastingstelsel.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs. Zo verkleinen we de kloof tussen arm en rijk en herverdelen we de kansen.”
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
De partij wil belastingontwijking door grootvermogenden en multinationals tegengaan, onder andere door internationale samenwerking en transparantie. Dit raakt direct aan de effectiviteit van box 3-heffing, omdat vermogen zo minder makkelijk buiten het zicht van de fiscus kan worden gehouden.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
Volt wil de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen en zo vermogen zwaarder belasten dan arbeid. Ze streven naar een eerlijker belastingstelsel waarin daadwerkelijk vermogen, inclusief woningen, in box 3 wordt belast, met als doel de vermogensongelijkheid te verkleinen en huizenprijzen te laten dalen.
Volt stelt voor om de eigen woning niet langer fiscaal te bevoordelen en deze stapsgewijs onder de box 3-belasting te brengen. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen, het verminderen van de vermogensongelijkheid en het verlagen van de huizenprijzen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt wil daadwerkelijk vermogen, waaronder woningen en pensioenen, rechtvaardiger belasten via box 3. Dit moet boxhoppen voorkomen en bijdragen aan het verkleinen van vermogensongelijkheid.
“Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
50PLUS wil dat de box 3 belasting wordt gebaseerd op het werkelijk behaalde rendement, via een algemene vermogenswinstbelasting en niet via een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast pleit de partij ervoor dat de overwaarde van de eigen woning in de toekomst niet wordt belast als vermogen in box 3.
50PLUS vindt het huidige box 3-stelsel oneerlijk omdat het uitgaat van fictief rendement, wat vooral gepensioneerden met spaargeld benadeelt. De partij wil daarom overstappen naar een systeem waarin alleen het daadwerkelijk behaalde rendement wordt belast, en kiest daarbij voor een vermogenswinstbelasting in plaats van een vermogensaanwasbelasting.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
50PLUS wil voorkomen dat de overwaarde van de eigen woning in box 3 wordt belast, omdat dit volgens hen onrechtvaardig is voor mensen die hun huis hebben afbetaald en geen liquide middelen uit deze overwaarde kunnen halen.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
BBB wil de belastingheffing in box 3 hervormen zodat alleen daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten worden belast, en niet het fictieve rendement of niet-gerealiseerde waardestijgingen. Daarnaast pleit BBB ervoor om de belastingdruk op sparen in box 3 niet te verhogen. Hun visie is gericht op een begrijpelijk, stimulerend en rechtvaardig belastingstelsel dat sparen en investeren niet ontmoedigt.
BBB is tegen het belasten van niet-gerealiseerde vermogensaanwas in box 3 en wil alleen daadwerkelijk genoten vermogenswinsten belasten. Dit moet het systeem eerlijker en begrijpelijker maken, en voorkomen dat mensen belasting betalen over papieren winsten die ze niet hebben ontvangen.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil de belastingdruk op sparen in box 3 niet verhogen, om sparen te stimuleren en te voorkomen dat spaarders extra worden belast.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BIJ1 wil de belasting op vermogen (box 3) fors verhogen voor vermogenden en stelt zelfs een limiet voor waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Het doel is om vermogensongelijkheid te bestrijden en Nederland minder aantrekkelijk te maken voor belastingontwijking en kapitaalvlucht, terwijl de inkomstenbelasting voor gewone burgers juist omlaag gaat.
BIJ1 pleit voor een drastische verhoging van de vermogensbelasting (box 3) voor de rijksten, met als ultieme maatregel een democratisch vastgestelde vermogenslimiet waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Hiermee wil de partij extreme vermogensconcentratie tegengaan en de lasten eerlijker verdelen.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Naast het verhogen van de vermogensbelasting wil BIJ1 belastingontwijking en kapitaalvlucht tegengaan door belastingtarieven op vermogen te verhogen en Nederland minder aantrekkelijk te maken voor brievenbusfirma’s en multinationals.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
BVNL wil de box 3 belasting hervormen door deze alleen te heffen over daadwerkelijk gerealiseerde winst, en is fel tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast wil BVNL het bredere "box 3 probleem" oplossen door op termijn een vlaktaks van 25% op alle inkomens, inclusief vermogen, in te voeren. Hun visie is gericht op het eerlijker en eenvoudiger maken van de belasting op vermogen, zodat sparen en investeren niet onnodig worden belast.
BVNL vindt het onrechtvaardig dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde (papieren) winsten in box 3. Ze willen dat alleen gerealiseerde winst wordt belast en verzetten zich tegen een vermogensaanwasbelasting. Dit moet het systeem eerlijker maken voor spaarders en beleggers.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL ziet de invoering van een vlaktaks van 25% op alle inkomens, inclusief vermogen, als structurele oplossing voor het box 3 probleem. Hiermee willen ze het belastingstelsel vereenvoudigen en het onderscheid tussen verschillende inkomensbronnen opheffen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
Het CDA wil het box 3-stelsel hervormen door belasting te heffen op het werkelijke rendement in plaats van het huidige systeem, met speciale aandacht voor particuliere verhuurders. Daarnaast stelt het CDA een gerichte belastingkorting in box 3 voor om investeringen in het mkb te stimuleren. De partij kiest voor een meer rechtvaardige en doelgerichte vermogensbelasting die investeringen en verhuur niet onnodig belemmert.
Het CDA wil af van het huidige forfaitaire systeem in box 3 en pleit voor belasting op het werkelijke rendement, met tijdelijke maatregelen om kleine particuliere verhuurders te ontzien. Dit moet de belasting eerlijker maken en voorkomen dat verhuurders belasting betalen over niet-gerealiseerde vermogenswinsten.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Om investeringen in het Nederlandse mkb te stimuleren, introduceert het CDA een specifieke belastingkorting in box 3 voor particulieren die leningen verstrekken aan het mkb. Dit maakt het aantrekkelijker om particulier kapitaal te mobiliseren voor ondernemerschap.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
De ChristenUnie wil de belasting in box 3 verlagen, met name voor vastgoed, en streeft naar een eerlijkere belasting van vermogen ten opzichte van arbeid. Tegelijkertijd pleiten ze voor een extra vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro, waarbij maatschappelijk waardevolle, laag renderende activa worden ontzien. Hun visie is gericht op een rechtvaardiger en eenvoudiger belastingstelsel waarin vermogen eerlijker wordt belast, maar met oog voor maatschappelijk nut.
De ChristenUnie vindt dat de huidige belasting in box 3 te hoog is, vooral voor vastgoedbezitters, en wil deze verlagen. Dit past in hun bredere streven naar een eerlijker belastingstelsel waarin vermogen en arbeid meer gelijk worden belast, maar met aandacht voor maatschappelijk rendement.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
Naast het verlagen van box 3 voor vastgoed, wil de ChristenUnie een extra vermogensbelasting invoeren voor de grootste vermogens. Vermogens boven 1 miljoen euro worden extra belast, behalve als het gaat om maatschappelijk waardevolle, laag renderende activa.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
DENK wil dat mensen met een heel hoog vermogen een extra bijdrage leveren aan het sociale stelsel en pleit voor een eerlijkere belasting op grote vermogens. Concrete voorstellen over de hervorming van de box 3 belasting ontbreken, maar DENK benadrukt dat superrijken en zeer grote vermogens meer moeten bijdragen via het belastingstelsel. De partij richt zich op het verkleinen van ongelijkheid door hogere lasten voor de rijksten.
DENK vindt dat mensen met een heel hoog vermogen een grotere bijdrage moeten leveren aan het sociale stelsel, om zo de maatschappelijke ongelijkheid te verkleinen. Dit betekent dat de partij voorstander is van een hogere belastingdruk op grote vermogens, wat direct raakt aan de box 3 belasting. De precieze invulling of hervorming van box 3 wordt echter niet uitgewerkt.
FVD wil de box 3-belasting (“spaartaks”) volledig afschaffen, zodat sparen en vermogen opbouwen niet langer worden belast. Zij zien de huidige box 3 als onrechtvaardig en ontmoedigend voor spaarders, en willen met deze maatregel sparen stimuleren en de discussie over fictief rendement beëindigen.
FVD vindt dat sparen niet ontmoedigd mag worden door belastingheffing op vermogen. Door de box 3-belasting (spaartaks) volledig af te schaffen, willen zij sparen aantrekkelijker maken en een einde maken aan de discussie over het belasten van een fictief rendement. Dit past in hun bredere visie van lage, eenvoudige en transparante belastingen, waarbij bezit en spaargeld worden beschermd.
NSC wil de box 3 belasting hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen eerlijk te belasten. Ze willen belastingontwijking tegengaan en rekening houden met de problematiek van papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen. Ook streven ze naar een gelijkere behandeling van private-equity managers en andere burgers in box 3.
NSC vindt het huidige systeem van fictief rendement oneerlijk en wil daarom overstappen op het belasten van daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Ze willen belastingontwijking beperken en rekening houden met papieren winsten op incourante vermogensbestanddelen zoals grond en panden.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil dat private-equity managers eerlijk bijdragen en hun belangen net zo worden belast als die van andere burgers in box 3, om zo fiscale ongelijkheid te verminderen.
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
De SGP wil de belasting op vermogen in box 3 baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement in plaats van het huidige forfaitaire systeem. Ze vinden de huidige belastingdruk op spaargeld en onroerend goed te hoog door de lage rente en willen daarom alleen het liquide rendement belasten, met zoveel mogelijk rekening voor inflatie.
De SGP pleit voor een rechtvaardiger box 3-belasting door deze te baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement, omdat de huidige forfaitaire benadering leidt tot een te hoge belastingdruk, vooral bij lage rente. Ze willen het rendement alleen belasten als het liquide is en houden rekening met inflatie, om zo spaarders en kleine beleggers te ontzien.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP wil een eerlijk debat over vermogensverdeling zonder een heksenjacht op grote vermogens, en streeft naar een rechtvaardige belastingheffing die rekening houdt met verschillen in vermogen.
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma