De VVD wil de belasting op vermogen in box 3 hervormen door alleen het werkelijke rendement te belasten in plaats van een fictief rendement, en wil deze hervorming versneld invoeren. Ze zijn tegen verhogingen van de belasting op sparen en beleggen, willen kosten aftrekbaar maken, en streven naar een eerlijker systeem voor zowel particuliere spaarders als verhuurders van woningen.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat mensen belasting betalen over niet-behaald (fictief) rendement en wil daarom zo snel mogelijk overstappen op een systeem waarbij alleen het gerealiseerde rendement wordt belast. Dit moet voorkomen dat spaargeld en vermogen naar het buitenland verdwijnen en zorgt voor een eerlijkere belastingdruk.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
Zolang het nieuwe systeem niet is ingevoerd, wil de VVD dat kosten aftrekbaar worden in de tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Tot die tijd pleiten ze voor een lager forfaitair rendement om beleggers tegemoet te komen.
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD is tegen verdere verhogingen van de belasting op sparen, beleggen en overige bezittingen in box 3, omdat dit volgens hen leidt tot kapitaalvlucht en een onevenwichtige belastingdruk.
De VVD wil dat ook verhuurders van woningen in box 3 alleen belasting betalen over het werkelijke rendement, zodat verhuur aantrekkelijk blijft en het aanbod van huurwoningen niet verder afneemt.
“We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3. Ook verantwoordelijke ondernemingen die woningen verhuren horen voor het werkelijke rendement te worden belast.”
De VVD wil starters de mogelijkheid geven om geld specifiek te sparen voor een huis buiten de heffingsvrije voet van box 3, als onderdeel van de hervorming van het box 3-stelsel.
“We willen dat starters geld specifiek kunnen oormerken buiten de heffingsvrije voet voor de koop van een eigen huis. Dit is voor ons een belangrijk onderdeel van de hervorming van box 3.”
JA21 wil het Nederlandse vermogensbelastingstelsel fundamenteel hervormen door in box 3 alleen het werkelijk behaalde rendement te belasten in plaats van een fictief rendement. Daarnaast pleiten ze ervoor om box 2 volledig af te schaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 te belasten, waarmee ze het systeem eenvoudiger, eerlijker en begrijpelijker willen maken voor burgers en ondernemers.
JA21 vindt het huidige systeem van fictief rendement in box 3 onrealistisch en onrechtvaardig. Ze willen daarom alleen het daadwerkelijk gerealiseerde rendement belasten, zodat sparen en beleggen eerlijker worden behandeld en het belastingstelsel beter aansluit bij de praktijk.
JA21 wil dat het ingelegde vermogen in box 3 niet wordt belast, maar alleen het deel dat daadwerkelijk wordt geconsumeerd. Dit moet vermogensopbouw stimuleren en dubbele belasting voorkomen.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 stelt voor om box 2 volledig af te schaffen en het aanmerkelijk belang (zoals aandelen in de eigen BV) voortaan in box 3 te belasten. Dit vereenvoudigt het stelsel en stimuleert ondernemerschap.
Het CDA wil het box 3-stelsel hervormen door belasting te heffen op het werkelijke rendement in plaats van op de waarde van het bezit, met speciale aandacht voor particuliere verhuurders en investeringen in het mkb. Ze pleiten voor een tijdelijke maatregel om kleine verhuurders te ontzien tot de nieuwe vermogenswinstbelasting is ingevoerd, en willen investeren in het mkb stimuleren via een belastingkorting in box 3 voor particuliere leningen aan bedrijven. De kern van hun visie is een eerlijker en doelmatiger belastingstelsel dat investeren en verhuren aantrekkelijk houdt zonder onnodige lasten.
Het CDA wil af van het huidige systeem waarbij belasting wordt geheven over de waarde van bezittingen, en pleit voor een belasting op het werkelijke rendement. Dit moet particuliere verhuur aantrekkelijk houden en voorkomen dat belasting wordt geheven over niet-gerealiseerde waarde, vooral bij vastgoed.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen.”
“Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Om investeringen in het Nederlandse mkb te stimuleren, stelt het CDA voor om een belastingkorting in box 3 te geven aan particulieren die geld uitlenen aan het mkb. Dit moet particulier kapitaal mobiliseren en het mkb beter toegang geven tot financiering.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
De ChristenUnie wil de belasting in box 3 verlagen, met name voor vastgoed, en streeft naar een eerlijker belastingstelsel waarin inkomen uit arbeid en daadwerkelijk inkomen uit vermogen gelijkwaardiger worden belast. Tegelijkertijd willen ze dat grote vermogens extra bijdragen via een vermogensbelasting boven de 1 miljoen euro, terwijl maatschappelijk waardevolle, laag renderende activa worden ontzien. De partij bepleit een verschuiving van de belastingdruk van arbeid naar vermogen, maar met oog voor uitzonderingen en maatschappelijke effecten.
De ChristenUnie vindt dat de huidige belastingdruk op vermogen in box 3 te hoog is, vooral voor vastgoedbezitters. Ze willen deze belasting verlagen om het stelsel eerlijker te maken en investeringen in vastgoed te stimuleren, terwijl ze tegelijkertijd streven naar een evenwichtiger belasting van arbeid en vermogen.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
Naast het verlagen van box 3 voor vastgoed, wil de ChristenUnie dat de grootste vermogens extra bijdragen via een aparte vermogensbelasting. Vermogens met een laag financieel rendement maar een hoog maatschappelijk rendement worden hierbij ontzien.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De ChristenUnie wil toe naar een belastingstelsel waarin inkomen uit arbeid en daadwerkelijk gerealiseerd inkomen uit vermogen zoveel mogelijk gelijk worden belast, om de hoge lastendruk op arbeid te verlagen en vermogen eerlijker te betrekken in de heffing.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
FVD wil alle belasting op vermogen in box 3 volledig afschaffen, zodat sparen en beleggen niet langer worden belast. Hun kernvisie is dat sparen en investeren moeten worden gestimuleerd in plaats van ontmoedigd, en dat burgers de vruchten van hun eigen werk en bezit mogen behouden. Dit betekent een radicale keuze voor het belastingvrij maken van box 3-inkomen en het beëindigen van de spaarderstaks.
FVD stelt voor om inkomen uit box 3 (vermogen, spaargeld en beleggingen) volledig belastingvrij te maken. Zij zien de huidige spaarderstaks als een ontmoediging voor sparen en investeren, en willen met deze maatregel het systeem vereenvoudigen en eerlijker maken. Dit standpunt is expliciet en concreet geformuleerd, zonder ruimte voor interpretatie of nuance.
“Inkomen uit Box-3 wordt volledig belastingvrij.”
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd. Tevens beëindigen we hiermee de discussie over fictief rendement.”
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd.”
50PLUS wil dat het nieuwe box 3-stelsel gebaseerd wordt op het werkelijk behaalde rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting in plaats van een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast pleit de partij ervoor dat de overwaarde van de eigen woning in de toekomst niet wordt belast als vermogen in box 3. Hiermee wil 50PLUS ouderen beschermen tegen wat zij zien als oneerlijke belastingdruk op spaargeld en eigen woning.
50PLUS vindt dat het huidige box 3-stelsel ouderen oneerlijk belast, vooral omdat het uitgaat van fictief rendement. De partij wil daarom een systeem op basis van werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en expliciet géén vermogensaanwasbelasting. Dit moet zorgen voor een eerlijkere belastingheffing op vermogen, vooral voor gepensioneerden.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
50PLUS wil voorkomen dat de overwaarde van de eigen woning in box 3 wordt belast. De partij ziet dit als bescherming van ouderen die hun huis (deels) hebben afgelost en niet willen dat zij hierdoor extra belasting betalen over een papieren vermogen.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
BBB wil de belasting op vermogen in box 3 hervormen door alleen daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten te belasten, en niet het niet-gerealiseerde (papieren) rendement. Daarnaast wil BBB de belastingdruk op sparen in box 3 niet verhogen. Hun visie is gericht op het stimuleren van werken, sparen en ondernemen, met een begrijpelijk en eerlijk belastingstelsel.
BBB vindt dat belastingheffing in box 3 alleen moet plaatsvinden over daadwerkelijk genoten inkomsten, dus alleen over gerealiseerde vermogenswinsten en niet over papieren (niet-gerealiseerde) aanwas. Hiermee wil BBB voorkomen dat mensen belasting betalen over vermogen dat zij niet daadwerkelijk ontvangen hebben, en zo sparen en investeren stimuleren.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil de huidige belastingdruk op spaargeld in box 3 niet verder verhogen. Dit standpunt is bedoeld om sparen aantrekkelijk te houden en te voorkomen dat kleine spaarders extra worden belast.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BVNL wil de belastingheffing in box 3 grondig hervormen door alleen gerealiseerde winst te belasten en een vermogensaanwasbelasting te voorkomen. Daarnaast pleit de partij voor een vlaktaks die het box 3-probleem structureel oplost. Hun visie is gericht op het eerlijker en eenvoudiger maken van de belasting op vermogen, zodat sparen en investeren aantrekkelijker wordt.
BVNL wil dat in box 3 alleen belasting wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerde winst, en verzet zich tegen een vermogensaanwasbelasting. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde (papieren) vermogenswinsten, wat volgens hen eerlijker is voor spaarders en beleggers.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL stelt voor om een vlaktaks van 25% in te voeren op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet. Hiermee willen ze het huidige box 3-probleem structureel oplossen en het belastingstelsel vereenvoudigen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
D66 wil het belastingstelsel eerlijker maken door het belastingvoordeel van woningbezit af te bouwen en beleggers zwaarder te belasten, wat direct raakt aan de huidige invulling van box 3. De partij kiest voor een hogere belasting op vermogen en vastgoedbezit, met als doel de woningmarkt toegankelijker te maken en fiscale verschillen tussen huurders en kopers te verkleinen. D66 wil hiermee speculatie tegengaan en de lasten eerlijker verdelen.
D66 vindt dat het huidige box 3-stelsel beleggers en vermogenden te veel voordeel biedt, wat leidt tot oneerlijke concurrentie op de woningmarkt en groeiende ongelijkheid. Door beleggers meer te belasten en het belastingvoordeel van woningbezit af te bouwen, wil D66 de woningmarkt eerlijker maken en de fiscale verschillen tussen huurders en kopers verkleinen. Dit sluit aan bij hun bredere visie op een rechtvaardiger belastingstelsel.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
DENK wil dat mensen met een heel hoog vermogen een extra bijdrage leveren via de belasting op vermogen (box 3). Ze pleiten voor een eerlijkere verdeling van de belastingdruk door superrijken en zeer grote vermogens zwaarder te belasten, als onderdeel van hun streven naar minder ongelijkheid.
DENK vindt dat mensen met een groot vermogen meer moeten bijdragen aan het sociale stelsel. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de maatschappelijke ongelijkheid en het eerlijker verdelen van de belastingdruk, specifiek via box 3.
NSC wil box 3 hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen eerlijk te belasten. Daarbij houden ze rekening met papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen en willen ze belastingontwijking tegengaan. Ook willen ze private-equity managers in box 3 gelijk belasten aan andere burgers.
NSC vindt het huidige systeem van fictief rendement in box 3 oneerlijk en wil overstappen naar belasting op werkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Ze willen voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde (papieren) winsten, vooral bij moeilijk verkoopbare bezittingen zoals vastgoed, en nemen maatregelen tegen ontwijking.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil dat private-equity managers fiscaal gelijk worden behandeld als andere burgers in box 3, zodat zij eerlijk bijdragen over hun inkomsten.
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
De SGP benoemt in haar verkiezingsprogramma "box 3-heffing" slechts één keer, zonder verdere toelichting of concrete beleidsvoorstellen. Er is geen uitgewerkte visie, maatregel of standpunt over de toekomst van box 3 of de belasting op vermogen; het onderwerp wordt uitsluitend genoemd in de trefwoordenlijst.
De SGP geeft in het verkiezingsprogramma geen inhoudelijke uitwerking, visie of beleidsvoorstel met betrekking tot box 3. Het enige relevante fragment is een vermelding in de trefwoordenlijst, zonder verdere context of uitleg.
“box 3-heffing: 99”
De SP wil de belasting op vermogen in box 3 fors verhogen naar het niveau van de inkomstenbelasting, zodat kapitaalinkomen eerlijker wordt belast. Ze pleiten voor een miljonairsbelasting en het afschaffen van subsidies voor miljardairs, met als doel de lasten eerlijker te verdelen en publieke voorzieningen te versterken. De kern van hun visie is dat de allerrijksten meer moeten bijdragen aan de samenleving.
De SP vindt dat vermogensinkomen (box 3) nu te weinig wordt belast en wil dit gelijktrekken met de belasting op arbeid. Hiermee willen ze de ongelijkheid aanpakken en meer middelen genereren voor publieke voorzieningen en lastenverlichting voor werkenden. Het voorstel richt zich expliciet op het zwaarder belasten van de allerrijksten.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
Volt wil de eigen woning stapsgewijs verplaatsen naar box 3 en zo het vermogen zwaarder belasten dan arbeid. De partij koppelt dit aan het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait, met als doel eerlijkere belasting en lagere huizenprijzen, waarbij huiseigenaren worden gecompenseerd via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
Volt stelt voor om de eigen woning stapsgewijs te verplaatsen naar box 3, zodat vermogen zwaarder wordt belast dan arbeid. Dit moet bijdragen aan eerlijkere belasting, het verlagen van huizenprijzen en het verminderen van fiscale voordelen voor huiseigenaren, met compensatie via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma