De SGP benadrukt het belang van eigen verantwoordelijkheid en actieve participatie bij inburgering en integratie, waarbij financiële zelfredzaamheid en het voldoen aan taaleisen centraal staan. Wie niet aan de inburgeringsplicht voldoet, wordt beboet of uitgezet, en bij toelating van migranten wordt eerst gekeken naar Nederlanders en Nederlandstaligen. De partij koppelt inburgering aan kennis van Nederlandse taal, cultuur en rechtsstaat, en stelt duidelijke voorwaarden aan naturalisatie en verblijfsstatus.
De SGP vindt dat nieuwkomers primair zelf verantwoordelijk zijn voor hun inburgering, ook financieel. Niet voldoen aan de inburgeringsplicht leidt tot sancties, waaronder boetes of uitzetting. Dit moet bijdragen aan een succesvolle integratie en het tegengaan van misbruik van het systeem.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
De partij wil strengere eisen stellen bij toelating van (arbeids)migranten en bij naturalisatie, met nadruk op taalbeheersing, kennis van cultuur en expliciete afstand van antisemitisme. Dit moet de samenhang in de samenleving versterken en problematische integratie voorkomen.
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Burgerschap wordt niet zomaar toegekend. Dit gebeurt onder voorwaarden.”
“De SGP wil in de wet vastleggen dat aspirant-burgers expliciet afstand doen van antisemitische ideeën (inclusief ontkenning van Israëls bestaansrecht) als voorwaarde voor naturalisatie.”
De SGP koppelt inburgering aan het verwerven van basiskennis van de Nederlandse taal, cultuur, nationale symbolen en de rechtsstaat. Dit is een voorwaarde voor succesvolle participatie en het behoud van de Nederlandse identiteit.
“Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven.”
“Het spreken van de Nederlandse taal wordt bevorderd, zeker in de publieke ruimte. Er komt onder andere een taal- en inburgeringsplicht voor mensen met een migratieachtergrond van de tweede en derde generatie, als ze nog onvoldoende Nederlands kunnen spreken.”
De ChristenUnie benadrukt het belang van nabijheid, betrokkenheid en samenwerking bij het organiseren van zorg, ondersteuning en integratie. Ze pleiten voor zorg en hulp die zoveel mogelijk in de eigen omgeving plaatsvindt, met oog voor informele netwerken en het voorkomen van bureaucratie, en voor het actief betrekken van mensen bij de samenleving als voorwaarde voor volwaardig burgerschap.
De ChristenUnie vindt dat zorg en ondersteuning zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving van mensen moet plaatsvinden, met een centrale rol voor huisartsen, mantelzorgers en lokale netwerken. Dit moet zorgen voor betere, toegankelijke en betaalbare zorg, en het voorkomen van onnodige bureaucratie.
“De huisarts blijft waar hij voor is bedoeld: dichtbij en toegankelijk. Meer tijd voor de patiënt bij de huisarts levert betere zorg op en voorkomt meer specialistische zorg.”
“Zo halen we zorg erbij in de eigen omgeving van het kind, in plaats van dat we kinderen verwijzen naar individuele zorgtrajecten buiten de school.”
“Mantelzorgers krijgen meer vertrouwen en minder controle, door de bureaucratie van een mantelzorgverklaring te schrappen.”
De partij stelt dat wie bij een samenleving wil horen, ook actief moet meedoen en bijdragen. Integratie wordt gekoppeld aan deelname aan werk of vrijwilligerswerk, en het onderschrijven van gedeelde waarden.
“Wie erbij wil horen, moet meedoen. Wie de keuze maakt om in Nederland te wonen en te blijven, wie burger wil zijn van dit land, draagt zijn of haar steentje bij om aan dit land te bouwen.”
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland.”
De ChristenUnie wil dat als een leerling bijles of extra ondersteuning nodig heeft, dit gratis en op school wordt aangeboden, om kansenongelijkheid te voorkomen.
“Als een leerling bijles of extra ondersteuning nodig heeft, wordt dat gratis aangeboden en zo veel mogelijk op de school zelf.”
BIJ1 benadrukt het belang van gelijke toegang en inclusie, waarbij niemand wordt buitengesloten bij een beperking, migratieachtergrond of andere vorm van diversiteit. Hun concrete voorstellen richten zich op het toegankelijk maken van voorzieningen, het beschermen van zelfbeschikking en het waarborgen van bestaanszekerheid voor iedereen. De partij koppelt deze visie aan structurele maatregelen in zorg, wonen, mobiliteit en arbeidsmarkt.
BIJ1 vindt dat mensen met een handicap niet mogen worden uitgesloten van deelname aan de samenleving en dat voorzieningen toegankelijk moeten zijn. Ze zien een handicap als onderdeel van menselijke diversiteit en willen barrières wegnemen die participatie belemmeren.
“Ook staat de zelfbeschikking onder druk voor de ongeveer 3 miljoen mensen met een handicap in Nederland. Zij kunnen vaak niet vanzelfsprekend meedoen in de maatschappij, zonder extra zaken te regelen en extra kosten te maken. BIJ1 vindt dat een handicap een onderdeel is van de diversiteit van de mensheid, geen medisch probleem dat opgelost moet worden.”
BIJ1 wil dat mensen die afhankelijk zijn van de auto niet worden benadeeld zolang gratis en hoogwaardig openbaar vervoer nog niet gerealiseerd is. Ze zijn tegen maatregelen die deze groep extra belasten.
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal. Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
BIJ1 erkent het recht op zelfbeschikking, ook bij een ondraaglijk levenseinde, en wil dat mensen hierin niet worden belemmerd door wet- of regelgeving.
“mensen die kiezen voor sekswerk, of mensen die vanwege ondraaglijk lijden een einde willen maken aan hun leven.”
De partij wil dat bestaande en nieuwe woningen geschikt worden gemaakt voor mensen met een handicap, zodat zij niet worden buitengesloten bij een verhuizing of woonkeuze.
“Zo veel mogelijk bestaande- en nieuwbouwwoningen maken we geschikt voor mensen met een handicap. Het VN-verdrag↗ Handicap is hierin het uitgangspunt.”
Het CDA benadrukt het belang van vroegtijdige signalering en ondersteuning bij een risico of probleem, vooral bij kinderen en gezinnen. Ze willen integrale hulp bieden bij een stabiele basis voor gezinnen en pleiten voor directe actie bij nieuwe meldingen van mishandeling. De partij zet in op preventie, samenwerking en snelle interventie om problemen effectief aan te pakken.
Het CDA vindt het cruciaal om risico’s zoals laaggeletterdheid en problemen bij kinderen vroeg te signaleren en direct passende hulp te bieden. Dit moet gebeuren via vaste aanspreekpunten op school en een integrale aanpak rondom gezinnen, waarbij verschillende partijen samenwerken om een stabiele basis te creëren.
“Het risico op laaggeletterdheid is in toenemende mate aanwezig bij een steeds grotere groep kinderen en verdient onze blijvende aandacht.”
“Wij zetten in op een vast aanspreekpunt op school voor jeugdhulp en een betere, vroege signalering van problemen.”
“Het CDA wil een integrale aanpak bij hulp voor gezinnen, waarbij aandacht is voor een stabiele basis, zoals huisvesting, goed onderwijs, de impact van social media en het gezin.”
Om herhaling en escalatie van huiselijk geweld te voorkomen, wil het CDA systemen koppelen zodat bij een nieuwe melding direct zichtbaar is of er sprake is van een patroon. Dit vergroot de effectiviteit van interventies en beschermt kwetsbare personen sneller.
“Systemen die melding maken van mishandeling in de privésfeer moeten daarom aan elkaar gekoppeld worden zodat bij een nieuwe melding meteen zichtbaar is dat er een trend is.”
D66 wil dat mensen in verschillende levensfasen en met verschillende woonbehoeften dicht bij elkaar in de buurt kunnen blijven wonen, ook als hun situatie verandert. Ze pleiten voor gemengde wijken, meer betaalbare woningen en wettelijke afspraken om dit mogelijk te maken, zodat gemeenschappen hechter blijven en mensen niet gedwongen worden te verhuizen bij een veranderende woonvraag.
D66 vindt het belangrijk dat mensen, ongeacht hun levensfase of veranderende woonbehoefte, in hun eigen buurt kunnen blijven wonen. Dit voorkomt ontwrichting van sociale netwerken en bevordert leefbare, inclusieve gemeenschappen. De partij wil dit bereiken door wettelijke afspraken over het aandeel sociale huur bij nieuwbouw en doorstroming binnen wijken te stimuleren.
“Zo kunnen mensen bij elkaar in de buurt blijven wonen, ook als ze een ander soort huis willen of nodig hebben.”
“Zo kunnen de toekomstige bewoners van de nieuwe steden binnen hun eigen wijk verhuizen als hun situatie verandert.”
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
FVD wil dat een studieschuld nooit meetelt bij een hypotheekaanvraag, omdat zij deze als risicoloos voor banken beschouwen en starters sneller een huis willen laten kopen. In plaats daarvan pleiten ze ervoor om een goede huurgeschiedenis wél mee te laten wegen bij het aanvragen van een hypotheek, zodat mensen met bewezen betaalgedrag makkelijker toegang krijgen tot een koopwoning.
FVD vindt dat het meenemen van een studieschuld bij een hypotheekaanvraag onterecht starters belemmert. Zij stellen dat studieschulden risicoloos zijn voor banken omdat ze gepauzeerd kunnen worden, en willen zo de toegang tot de koopwoningmarkt voor starters vergroten.
“Studieschuld niet meetellen bij hypotheekaanvraag. We tellen studieschulden niet mee bij hypotheekaanvragen, deze zijn immers risicoloos voor de bank omdat ze gepauzeerd kunnen worden, zodat starters sneller een huis kunnen kopen.”
“Studieschuld mag nooit meetellen bij een hypotheekaanvraag, maar een goede huurgeschiedenis wél.”
FVD wil dat een goede huurgeschiedenis van de afgelopen drie jaar wordt meegewogen bij het aanvragen van een hypotheek. Hiermee willen ze mensen die al vergelijkbare huurlasten hebben gedragen, dezelfde kansen geven op het verkrijgen van een hypotheek.
“Huurgeschiedenis meewegen bij hypotheekaanvraag. We wegen de huurgeschiedenis van de laatste drie jaar mee bij hypotheekaanvragen. Mensen die vergelijkbare huurlasten hebben kunnen dragen, kunnen dezelfde hypotheeklast dragen.”
JA21 benadrukt het belang van duidelijke, professionele beslissingen in het onderwijs en pleit voor directe plaatsing van leerlingen met ernstige gedragsproblemen in speciale voorzieningen. De partij vindt dat leraren centraal moeten staan bij het adviseren over doorstroming van leerlingen en dat de onderwijskwaliteit niet mag lijden onder een kleine groep probleemleerlingen. Dit beleid is gericht op het herstellen van rust en kwaliteit in de klas en het optimaal benutten van de expertise van docenten.
JA21 stelt dat leraren, als professionals, het beste in staat zijn om te adviseren over het bevorderen of laten doorstromen van leerlingen. De partij wil dat het advies van de leraar leidend is, niet de wens van ouders of schoolleiding, om zo de juiste leerling op de juiste plek te krijgen en discussies te voorkomen.
“De leraar is dan ook als geen ander in staat om een leerling te adviseren. Dat advies moet centraal staan in het bevorderen of laten doorstromen van leerlingen. Niet de wens van de ouders en ook niet de wens van de schoolleiding.”
JA21 wil dat leerlingen die herhaaldelijk het onderwijsleerproces ernstig verstoren, direct geplaatst worden in bestaande voorzieningen voor het cluster 4 onderwijs. Hiermee wil de partij de lestijd voor de rest van de klas beschermen en de rust in de klas herstellen.
“Voor leerlingen, die in het reguliere onderwijs het onderwijsleerproces bij herhaling ernstig orde- en grensoverschrijdend verstoren, direct een plek beschikbaar moet zijn in bestaande voorzieningen voor het cluster 4 onderwijs.”
“Maar ook wordt een belangrijk deel van de werktijd van docenten geclaimd door een kleine groep leerlingen met gedragsproblemen. Dit gaat ten koste van de lestijd voor de rest van de klas. Dit moet stoppen.”
De VVD wil bij een aantal specifieke situaties maatwerk en versoepeling bieden, vooral waar het gaat om financiële lasten en ondersteuning bij tegenslag. Zo pleit de partij voor het beperken van de directe financiële impact van het eigen risico in de zorg en voor een eerlijker vangnet voor ondernemers die failliet zijn gegaan. De kern van hun visie is dat mensen niet onnodig hard geraakt moeten worden bij een tegenslag, mits zij verantwoordelijkheid nemen.
De VVD wil voorkomen dat mensen bij een zorgmoment direct het volledige eigen risico moeten betalen. Dit verlaagt de drempel tot zorg en voorkomt financiële schrik bij onverwachte zorgkosten.
“Wel beperken we het bedrag dat mensen per keer aan eigen risico kwijt zijn. Zo hoeven mensen niet direct de volledige som te betalen.”
De VVD vindt dat ondernemers die failliet zijn gegaan en hun schuldeisers afbetalen, tijdelijk niet op hun vermogen moeten worden afgerekend bij een bijstandsaanvraag. Dit moet een doorstart stimuleren en de persoonlijke gevolgen van faillissement verzachten.
“We zonderen ondernemers die failliet zijn gegaan een jaar lang uit van de vermogenstoets in de bijstand, mits ze schuldeisers afbetalen.”
“Daarnaast willen we dat een ondernemer die failliet is gegaan en schuldeisers heeft afbetaald, minder persoonlijk nadelige gevolgen ondervindt door een”
50PLUS noemt "bij een" vooral in de context van concrete situaties waarin burgers of ouderen met een bepaalde gebeurtenis of dienst te maken krijgen. De partij pleit voor snelle afhandeling bij een invordering van het rijbewijs en voor gratis parkeerkosten bij een bezoek aan ziekenhuizen of zorginstellingen, waarmee ze praktische problemen voor ouderen direct willen verlichten.
50PLUS wil dat bij een invordering van het rijbewijs de beslissing en afhandeling snel plaatsvinden, om onzekerheid en praktische problemen voor betrokkenen te beperken. Dit is vooral relevant voor ouderen die afhankelijk zijn van hun rijbewijs voor mobiliteit en zelfstandigheid.
“Beslissing en afhandeling bij een invordering van een rijbewijs dient binnen 2 weken te geschieden.”
Om de toegankelijkheid van zorg te verbeteren en financiële drempels voor ouderen te verlagen, pleit 50PLUS voor gratis parkeerkosten bij een bezoek aan ziekenhuizen en zorginstellingen gedurende de eerste twee uur.
“Parkeerkosten bij ziekenhuizen en zorginstellingen zijn de eerste twee uren gratis.”
BBB benadrukt het belang van sterke, leefbare regio’s en ziet een directe relatie tussen een sterke stad en een leefbare regio: “bij een sterke stad hoort een leefbare regio.” De partij pleit voor beleid dat niet alleen op steden is gericht, maar juist de samenhang en wederzijdse afhankelijkheid tussen stad en regio centraal stelt. Concrete voorstellen zijn gericht op het behouden van basisvoorzieningen en het versterken van regionale verbindingen.
BBB stelt dat een sterke stad niet zonder een leefbare regio kan bestaan en dat beleid beide moet versterken. Dit standpunt adresseert het probleem van eenzijdige stedelijke focus in beleid, waardoor regio’s worden verwaarloosd. BBB wil dat de overheid actief inzet op het behoud van basisvoorzieningen en de onderlinge verbondenheid tussen stad en regio.
“Regio’s en steden hebben elkaar nodig. Want bij een sterke stad hoort een leefbare regio.”
BBB koppelt het functioneren van de overheid aan het principe dat regionale verbinding en eenvoud centraal moeten staan. Dit betekent minder Haagse focus en meer aandacht voor herkenbaarheid en betrokkenheid bij burgers in alle delen van het land.
“Een dienstbare overheid begint bij eenvoud, slagkracht en focus op kerntaken.”
BVNL koppelt "bij een" vooral aan strengere straffen en maatregelen bij ernstige misdrijven, met bijzondere aandacht voor zedenmisdrijven, geweld en het intrekken van verblijfstitels bij veroordeelden. De partij pleit voor automatische, onvoorwaardelijke gevangenisstraffen en het intrekken van de Nederlandse verblijfstitel bij bepaalde veroordelingen, als onderdeel van een harde lijn tegen criminaliteit en ter bescherming van de samenleving.
BVNL wil dat bij ernstige misdrijven, zoals zedenmisdrijven of het belagen van hulpverleners, automatisch een onvoorwaardelijke gevangenisstraf wordt opgelegd en waar mogelijk de Nederlandse verblijfstitel wordt ingetrokken. Dit beleid is bedoeld om herhaling te voorkomen en de samenleving te beschermen tegen recidivisten en personen met meerdere verblijfstitels.
“Het belagen van hulpverleners wordt bestraft met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van één jaar en daar waar mogelijk zal de Nederlandse verblijfstitel worden ingetrokken.”
“Op zinloos geweld komt een minimum gevangenisstraf van 1 jaar. Indien de dader meerdere verblijfstitels heeft, wordt de Nederlandse ingetrokken.”
DENK noemt "bij een" vooral in de context van medische ethiek, specifiek bij abortus en geslachtsveranderende behandelingen bij minderjarigen. De partij pleit voor zorgvuldige afweging van rechten en gezondheid bij abortus, en is tegen het toepassen van puberteitsremmers of geslachtsveranderende behandelingen bij minderjarigen. Hun visie benadrukt bescherming van kwetsbare groepen en het waarborgen van zorgvuldigheid in medische beslissingen.
DENK vindt dat bij een abortus zowel de gezondheid en autonomie van de vrouw als de rechten van het ongeboren leven moeten worden afgewogen. De partij wil daarom strengere voorwaarden en begeleiding rondom abortus, met als doel beide belangen te beschermen.
“Bij abortus moeten wij recht doen aan de gezondheid en de autonomie van de vrouw én aan de rechten van het ongeboren leven. Dat betekent dat wij de voorwaarden rond abortus zo inrichten dat deze twee uitgangspunten leidend zijn. Wij zijn voor een verplichte bedenktermijn en raadgeving bij abortus en willen de wekengrens meer in lijn brengen met onze buurlanden.”
DENK is tegen het toepassen van puberteitsremmers, hormonale of chirurgische behandelingen bij minderjarigen in het kader van geslachtsverandering. De partij stelt dat uiterste zorgvuldigheid geboden is bij medische ingrepen bij jongeren.
“Wij zijn daarom geen voorstander van puberteitsremmers, hormonale of chirurgische behandelingen bij minderjarigen die toegepast worden in het kader van geslachtsverandering.”
NSC pleit voor meer transparantie, bescherming en maatwerk bij situaties waar sprake is van een aanvraag, gebrek of beoordeling ("bij een"). Ze willen onder andere strengere eisen bij wapenvergunningen en wettelijke bescherming bij erfpacht, om burgers meer zekerheid en veiligheid te bieden. De partij kiest voor concrete maatregelen die gericht zijn op het voorkomen van misstanden en het beschermen van kwetsbare groepen.
NSC wil dat bij het aanvragen van een wapenvergunning alle relevante informatie beschikbaar is voor de politie, om de veiligheid te vergroten en misbruik te voorkomen. Dit geldt ook voor bestaande vergunninghouders, zodat risico’s tijdig gesignaleerd kunnen worden.
“We willen dat bij de aanvraag voor een wapenvergunning alle relevante medische en andere informatie over de aanvrager beschikbaar is voor de politie. Dit geldt ook voor houders van al afgegeven wapenvergunningen.”
Om erfpachters te beschermen tegen onverwachte lastenverhogingen, stelt NSC wettelijke bescherming voor als erfpacht niet aan de NHG-criteria voldoet. Dit biedt meer zekerheid over woonlasten en voorkomt buitensporige stijgingen.
“Bij gebrek hieraan zijn aanpassingen van de canon gemaximeerd op de indexatie met inflatie van het oorspronkelijke canonbedrag.”
De SP wil dat bij belangrijke beslissingen die mensen direct raken, zoals uitkeringen of strategische bedrijfsbesluiten, altijd menselijke betrokkenheid en zeggenschap gegarandeerd is. Ze pleiten voor het recht op menselijke beoordeling bij uitkeringsaanvragen en geven werknemers een doorslaggevende stem bij cruciale bedrijfsbesluiten. Hiermee wil de SP voorkomen dat mensen worden overgeleverd aan onpersoonlijke systemen of machtige aandeelhouders.
De SP vindt dat bij beslissingen met grote impact op het leven van mensen, zoals uitkeringsaanvragen, altijd een mens betrokken moet zijn en dat algoritmes nooit het laatste woord mogen hebben. Dit voorkomt onrecht door automatisering en waarborgt persoonlijke aandacht.
“Bij beslissingen die impact hebben op iemands leven, bijvoorbeeld bij de aanvraag voor een uitkering, blijven altijd mensen betrokken. We staan niet toe dat dergelijke beslissingen volledig geautomatiseerd worden via algoritmes.”
De SP wil dat werknemers bij een bedrijf een doorslaggevende stem krijgen bij strategische beslissingen zoals sluiting, verplaatsing of fusies. Dit voorkomt dat bedrijven zonder inspraak van personeel ingrijpende keuzes maken die hun leven beïnvloeden.
“Werknemers krijgen een gouden aandeel in het bedrijf waar zij werken. Dit betekent dat zij een beslissende stem krijgen bij strategisch cruciale beslissingen zoals sluiting, verplaatsing en fusies.”
Volt wil dat mensen sneller kunnen starten met een opleiding of baan door regels rondom het briefadres te versoepelen, en pleit voor directe toegang tot werk voor asielzoekers door het verstrekken van een BSN vanaf dag één. De partij richt zich op het wegnemen van bureaucratische drempels bij het verkrijgen van sociale voorzieningen en werk, zodat kwetsbare groepen sneller kunnen deelnemen aan de samenleving. Hun visie draait om inclusie en het praktisch mogelijk maken van meedoen, juist bij een nieuwe start of aankomst in Nederland.
Volt wil dat mensen die dakloos zijn, statushouders of woningzoekenden sneller een briefadres kunnen krijgen, omdat dit essentieel is voor het ontvangen van sociale voorzieningen en het opbouwen van een zelfstandig bestaan. Door het versoepelen van de regels en het opzetten van loketten wordt het voor deze groepen mogelijk om bijvoorbeeld eerder aan een opleiding te beginnen of een baan te krijgen.
“Volt versoepelt daarom de regels voor het verkrijgen van een briefadres en richt loketten op waar een briefadres wordt aangeboden aan groepen woningzoekenden, zoals statushouders en mensen die dakloos zijn. Op die manier kunnen deze mensen bijvoorbeeld eerder aan een opleiding beginnen of een baan krijgen.”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) krijgen en direct mogen werken, zonder tewerkstellingsvergunning. Dit verlaagt de drempel bij een eerste aankomst in Nederland en bevordert snelle integratie en economische zelfstandigheid.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
GroenLinks-PvdA verzet zich expliciet tegen het invoeren van een eigen bijdrage in de jeugdzorg, omdat zij vinden dat hulp voor kinderen niet afhankelijk mag zijn van het inkomen van ouders. Hun visie is dat noodzakelijke zorg collectief gefinancierd moet worden, zodat ieder kind de benodigde hulp krijgt, ongeacht financiële situatie.
GroenLinks-PvdA wil dat kinderen die hulp nodig hebben deze altijd kunnen krijgen, zonder dat ouders een eigen bijdrage hoeven te betalen. Zij vinden dat de kosten voor jeugdzorg gezamenlijk gedragen moeten worden, om te voorkomen dat financiële drempels toegang tot zorg belemmeren.
“Geen eigen bijdrage in de jeugdzorg. Kinderen die hulp nodig hebben, moeten die hulp gewoon krijgen. Dat mag niet afhankelijk zijn van het inkomen van ouders. Die kosten betalen we samen. We zetten een streep door het kabinetsplan een eigen bijdrage in te voeren.”
De PVV benoemt "bij een" uitsluitend in de context van samenwerking tussen politie, douane en andere partijen bij het onderzoeken van onverklaarbaar bezit. Het enige concrete beleidsvoorstel is het stopzetten van uitkeringen en het invorderen van goederen wanneer de herkomst niet verklaard kan worden, waarbij verschillende instanties samen optrekken.
De PVV wil dat politie, douane en andere partijen gezamenlijk optreden wanneer iemand niet kan verklaren waar zijn of haar bezit vandaan komt. Dit moet fraude tegengaan en ervoor zorgen dat uitkeringen alleen terechtkomen bij mensen die er recht op hebben.
“de herkomst niet verklaard kan worden, heeft een probleem. De uitkering wordt stopgezet; de spullen worden ingevorderd en de herkomst ervan onderzocht. Politie, douane en andere partijen trekken hierbij samen op.”
De Partij voor de Dieren pleit voor het uitbreiden van pilots met verschillende vormen van een basisinkomen, zoals een vast bedrag per maand of een negatieve inkomstenbelasting. Dit voorstel is bedoeld om bestaanszekerheid te vergroten en armoede structureel aan te pakken, waarbij autonomie en preventie centraal staan.
De PvdD wil experimenteren met diverse vormen van een basisinkomen om te onderzoeken hoe deze kunnen bijdragen aan meer bestaanszekerheid en het voorkomen van armoede. Dit sluit aan bij hun bredere visie op autonomie en preventie in het sociale domein.
“We breiden pilots met verschillende vormen van een basisinkomen, zoals een vast bedrag per maand of een negatieve inkomstenbelasting, uit.”