DENK noemt "bier" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar het onderwerp wordt indirect geraakt via het beleid op alcohol. DENK wil alcoholgebruik onder jongeren ontmoedigen door de leeftijdsgrens voor verkoop te verhogen en accijnzen te verhogen, en stelt een verbod op alcoholreclame voor. De partij ziet alcohol (waaronder bier) als een gezondheidsrisico en wil met deze maatregelen de volksgezondheid bevorderen.
DENK wil de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol verhogen naar 21 jaar om jongeren beter te beschermen tegen de schadelijke effecten van alcoholgebruik, waaronder bier. Dit is onderdeel van een bredere inzet op preventie en gezondheid.
“Wij verhogen per direct de leeftijd voor de verkoop van sigaretten en alcohol naar 21 jaar.”
Om het gebruik van alcohol (waaronder bier) te ontmoedigen, stelt DENK een verbod op alcoholreclames voor. Hiermee wil de partij de verleiding en normalisering van alcoholgebruik, vooral onder jongeren, tegengaan.
“Verbod op alcohol- en gokreclames.”
DENK wil de accijns op alcohol verhogen om het gebruik te ontmoedigen en de negatieve gezondheidseffecten te beperken. Dit raakt ook direct de prijs en consumptie van bier.
“Wij verhogen de accijns op alcohol en tabak.”
Het CDA noemt "bier" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar adresseert alcohol in het algemeen als onderwerp van gezondheidsbeleid. Het belangrijkste concrete voorstel is het heffen van accijns op alcohol (waaronder bier) vanuit een gezondheidsdoelstelling. Verder wordt het alcoholslot in het verkeer genoemd als maatregel voor verkeersveiligheid.
Het CDA wil accijnzen op alcohol (waaronder bier) inzetten als instrument om de volksgezondheid te bevorderen. Door het duurder maken van alcoholische dranken wil de partij overmatig gebruik ontmoedigen en gezondheidsproblemen terugdringen.
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
Om de verkeersveiligheid te verbeteren, stelt het CDA voor het alcoholslot opnieuw in te voeren. Deze maatregel richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol, waaronder bier.
“We willen het alcoholslot herinvoeren om de verkeersveiligheid te bevorderen.”
BVNL benoemt "bier" slechts één keer in het verkiezingsprogramma, en uitsluitend als voorbeeld van de stijgende kosten voor jongeren. Er zijn geen concrete beleidsvoorstellen of standpunten specifiek gericht op bier, accijnzen op alcohol, of het horecabeleid. Het programma erkent slechts dat het biertje in de kroeg duurder is geworden voor jongeren, als onderdeel van bredere zorgen over inflatie.
BVNL signaleert dat jongeren te maken hebben met stijgende kosten, waaronder de prijs van een biertje in de kroeg. Dit wordt genoemd als illustratie van de bredere koopkrachtproblematiek voor jongeren, maar er volgt geen specifiek beleid gericht op bier of alcoholprijzen.
“Alles wordt duurder: wonen, boodschappen, energie en dat biertje in de kroeg.”
De ChristenUnie wil het gebruik van alcohol, waaronder bier, verder ontmoedigen door de accijnzen te verhogen. Dit past in hun bredere visie om ongezond gedrag te ontmoedigen en de volksgezondheid te bevorderen, waarbij financiële prikkels worden ingezet om consumptie van alcohol te beperken.
De ChristenUnie ziet alcoholgebruik, waaronder bier, als een gezondheidsprobleem en wil daarom de accijnzen op alcohol verder verhogen. Hiermee willen ze het gebruik ontmoedigen en bijdragen aan een gezondere samenleving.
“Accijnzen op tabak en alcohol gaan verder omhoog.”
JA21 noemt "bier" slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en dan uitsluitend in de uitdrukking "geen gratis bier". Hiermee geeft de partij aan geen loze beloften of onrealistische voorstellen te doen, maar te kiezen voor concrete, uitgewerkte plannen. Er zijn geen beleidsvoorstellen of standpunten die direct over bier als product, alcoholbeleid, accijnzen of horeca gaan.
JA21 positioneert zich als een partij die geen onrealistische of populistische beloften doet ("geen gratis bier"), maar inzet op haalbare en onderbouwde plannen. De uitdrukking wordt gebruikt om afstand te nemen van gemakzuchtige politiek en om de nadruk te leggen op realisme en verantwoordelijkheid.
“Geen gratis bier, gouden bergen of gemakzuchtige oneliners, maar uitgewerkte plannen voor een veilig, welvarend en sterk Nederland.”
Volt wil het drinken van alcoholvrij bier stimuleren door het goedkoper te maken dan bier met alcohol. Dit past in hun bredere beleid om gezondere keuzes financieel aantrekkelijker te maken en zo de volksgezondheid te bevorderen. Concrete voorstellen richten zich op prijsprikkels om consumenten richting alcoholvrije alternatieven te sturen.
Volt ziet het prijsverschil tussen alcoholvrij en alcoholhoudend bier als een instrument om gezondere keuzes te stimuleren. Door alcoholvrij bier goedkoper te maken dan regulier bier, wil Volt het voor consumenten aantrekkelijker maken om voor de gezondere optie te kiezen en zo het alcoholgebruik terugdringen.
“Bier zonder alcohol goedkoper dan bier met alcohol. Alleen op deze wijze helpen we mensen de gezondere keuze te maken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma