GroenLinks-PvdA wil het wijzigen van bestemmingsplannen actief inzetten om sneller woningbouw mogelijk te maken, speculatie met grond tegen te gaan en publieke regie op grondgebruik te versterken. Ze pleiten voor het bestemmen van landbouwgrond en andere locaties voor woningbouw, het verkorten van bezwaarprocedures, en het publiek maken van grondbezit om maatschappelijke doelen te dienen. De partij ziet het wijzigen van bestemmingsplannen als essentieel instrument om de wooncrisis aan te pakken en de samenleving te laten profiteren van waardestijgingen.
GroenLinks-PvdA wil bestemmingsplannen wijzigen zodat landbouwgrond, verloederde bedrijventerreinen en andere gronden sneller beschikbaar komen voor woningbouw. Dit moet bijdragen aan het oplossen van de woningnood en het tegengaan van speculatie.
“We gaan landbouwgrond bestemmen voor woningbouw en doen hetzelfde met verloederde bedrijventerreinen, leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars die jarenlang niet ontwikkelen.”
“We brengen de regie op grond weer in publieke handen, zodat we samen bepalen hoe ons landschap eruitziet in plaats van speculanten die uit zijn op winst.”
“Daarin nemen we maatregelen om meer grond beschikbaar te stellen voor woningbouw en de stikstofimpasse te doorbreken.”
Om sneller te kunnen bouwen, wil de partij bezwaarprocedures bij het wijzigen van bestemmingsplannen verkorten en het belang van woningzoekenden zwaarder laten wegen.
“We verkorten en vereenvoudigen bezwaarprocedures en we halen Nederland van het stikstofslot.”
“Daarom willen we juridische procedures verkorten, zodat we sneller kunnen bouwen. Gemeenten en de Raad van State krijgen meer capaciteit om bezwaar- en beroepsprocedures versneld te behandelen. Het belang van woningzoekenden gaat juridisch zwaarder wegen en ze krijgen ook inspraak in procedures.”
De partij wil dat de waardestijging van grond door bestemmingsplanwijziging (bijvoorbeeld van landbouw naar wonen) niet langer naar speculanten gaat, maar ten goede komt aan de samenleving.
“Zonder iets te hoeven doen, verdienen grondspeculanten veel geld als landbouwgrond een woonbestemming krijgt. Per jaar bedraagt deze waardestijging maar liefst acht miljard euro. We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving.”
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw.”
Het CDA wil het wijzigen van bestemmingsplannen en andere ruimtelijke procedures eenvoudiger en sneller maken, vooral om woningbouw en gebiedsontwikkeling te versnellen. Ze pleiten voor minder bezwaarprocedures, snellere besluitvorming en het schrappen van belemmerende regelgeving, zodat gemeenten flexibeler kunnen inspelen op lokale behoeften en woningtekorten.
Het CDA vindt dat de huidige bezwaarprocedures rondom bestemmingsplanwijzigingen te veel vertraging opleveren voor woningbouw en gebiedsontwikkeling. Ze willen de Omgevingswet aanpassen, drempels verhogen voor bezwaar en beroep, en het aantal procedures beperken, zodat plannen sneller kunnen worden uitgevoerd.
“We verkorten bezwaarprocedures door de Omgevingswet aan te passen, om het stapelen van bezwaar op bezwaar tegen te gaan.”
“We verhogen de drempels voor bezwaar en beroep die uitsluitend zijn gebaseerd op beperkt individueel nadeel, zoals verlies van uitzicht.”
“In de wet willen we een scherper belanghebbende-criterium, zodat niet direct belanghebbenden geen bezwaar en beroep kunnen aantekenen. We beperken het aantal procedures door vooraf nadeelcompensatie of planschade toe te passen.”
Het CDA wil dat gemeenten meer ruimte krijgen om bestemmingsplannen te wijzigen door het schrappen van bovenwettelijke eisen en het aanpassen van belemmerende regelgeving. Dit moet het makkelijker maken om woningen toe te voegen en sneller in te spelen op lokale behoeften.
Het CDA wil dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om binnen bestaande bestemmingsplannen woningen toe te voegen, bijvoorbeeld door optoppen, splitsen en vergunningsvrij woningdelen toe te staan.
“We benutten maximaal de ruimte om in de bestaande woonvoorraad woningen toe te voegen door optoppen en splitsen van woningen. We geven gemeenten de ruimte om woningdelen tot en met drie personen vergunningsvrij toe te staan.”
BBB wil het wijzigen van bestemmingsplannen en het herbestemmen van bestaande panden aanzienlijk vereenvoudigen om sneller woningbouw en multifunctioneel gebruik van grond mogelijk te maken. De partij pleit voor minder regels, snellere procedures en duidelijke instructies aan gemeenten om herbestemming en bouwen op eigen erf te stimuleren. Het doel is om innovatie, betaalbaarheid en leefkwaliteit te bevorderen door bureaucratische obstakels bij bestemmingsplanwijzigingen weg te nemen.
BBB vindt dat procedures voor het wijzigen van bestemmingsplannen en het herbestemmen van bestaande gebouwen te traag en complex zijn, wat woningbouw en innovatie belemmert. De partij wil deze procedures versnellen en vereenvoudigen, zodat gemeenten sneller kunnen inspelen op lokale woonbehoeften en leegstand kan worden tegengegaan. Dit moet leiden tot meer betaalbare woningen en beter gebruik van bestaande ruimte.
“Herbestemming agrarische panden en familiewonen vereenvoudigen. Leegstaande panden ombouwen tot woningen, zoals voormalige boerderijen, kantoren en fabrieken, moet makkelijker worden. Bouwen op eigen erf kan sinds de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting. Dit moet maximaal worden benut en gemeenten moeten hiervoor duidelijke instructies krijgen.”
“Sneller bouwen. De procedures voor het starten van bouwprojecten worden verkort en vereenvoudigd.”
“Obstakels die bouw of verbouw onnodig vertragen of onmogelijk maken, worden weggenomen.”
BBB wil dat bestemmingsplannen meer ruimte bieden voor multifunctioneel gebruik van grond en gebouwen, afgestemd op regionale behoeften. Dit betekent dat bijvoorbeeld sportvelden ook als waterberging kunnen dienen en dat combinaties van natuur, recreatie en biodiversiteit in ruimtelijke plannen worden bevorderd. De partij ziet regionaal maatwerk als essentieel om bestemmingsplannen flexibel te kunnen wijzigen.
“Ruimtelijke ordening vraagt om regionaal maatwerk afgestemd op de identiteit en behoeften van stad en platteland.”
“Zeker in een dichtbevolkt land zoals Nederland is het noodzakelijk om multifunctioneel gebruik van grond en gebouwen te stimuleren, zoals sportvelden die ook dienstdoen als waterberging. BBB wil in ruimtelijke plannen een combinatie van natuur, recreatie en biodiversiteit bevorderen.”
De ChristenUnie wil het wijzigen van bestemmingsplannen en andere ruimtelijke procedures versnellen en vereenvoudigen, zodat woningbouw en infrastructuurprojecten minder vaak vastlopen op langdurige procedures en regels. Ze pleiten voor kortere bezwaarprocedures, meer maatwerk voor gemeenten, en het makkelijker inzetten van bestaande juridische instrumenten om sneller te kunnen bouwen. Tegelijkertijd willen ze waarborgen dat leefbaarheid, natuur en gezondheid niet uit het oog worden verloren.
De ChristenUnie ziet dat bouwprojecten vaak vertragen door langdurige bezwaarprocedures en complexe regelgeving. Ze willen deze procedures inkorten en het makkelijker maken om bestemmingsplannen te wijzigen, zodat sneller gebouwd kan worden, zonder de leefomgeving uit het oog te verliezen.
“Bezwaarprocedures worden korter: mensen of groepen zonder direct belang kunnen geen eindeloze vertraging meer veroorzaken. De Raad van State gaat werken met een snelle toets vooraf (zoals in Duitsland), om onnodige rechtszaken eruit te filteren.”
“We versimpelen en versnellen daarom vergunningprocedures, zodat de meeste tijd van een bouwproject niet meer in procedures zit.”
De partij wil dat gemeenten meer ruimte krijgen om lokaal maatwerk te leveren bij het wijzigen van bestemmingsplannen, bijvoorbeeld door landelijke parkeernormen los te laten en regels aan te passen die binnenstedelijke verdichting belemmeren.
De ChristenUnie vindt dat gemeenten bestaande juridische instrumenten, zoals het voorkeursrecht en regels uit de Omgevingswet, vaker en eenvoudiger moeten inzetten om sneller bestemmingsplannen te kunnen wijzigen en grondspeculatie tegen te gaan.
“Gemeenten moeten actiever met hun grond omgaan. Ze hebben al middelen om invloed uit te oefenen – zoals het voorkeursrecht of regels uit de Omgevingswet – maar die worden nog te weinig ingezet. Wij stimuleren dat gemeenten hier krachtiger mee aan de slag gaan. We maken de instrumenten waar nodig makkelijker in gebruik, zodat er sneller en betaalbaar gebouwd wordt en leegstand effectief wordt aangepakt.”
D66 wil procedures rond het wijzigen van bestemmingsplannen versnellen en vereenvoudigen, zodat woningbouw en andere maatschappelijke projecten minder vaak vastlopen in langdurige bezwaarprocedures. De partij pleit voor meer zeggenschap voor woningzoekenden, betere participatie aan het begin van het proces en het verleggen van het debat naar de gemeenteraad, met als doel een betere balans tussen het recht op wonen en rechtsbescherming.
D66 vindt dat het huidige systeem van bezwaar en beroep bij bestemmingsplanwijzigingen te vaak leidt tot vertraging van bouwprojecten, waardoor het recht op wonen in het gedrang komt. De partij wil bezwaarprocedures versnellen, het debat over bouwlocaties naar de gemeenteraad verplaatsen en alleen in uitzonderlijke gevallen de Raad van State laten ingrijpen. Dit moet zorgen voor snellere realisatie van woningen en andere voorzieningen.
“Op dit moment lopen veel woningbouwprojecten vast door allerlei lange procedures voor bezwaar en beroep. Het recht om bezwaar te maken is nu vaak sterker dan het recht op een woning. D66 wil dit in balans brengen. Daarom maken we bezwaarprocedures sneller...”
“Het debat over wat waar gebouwd mag worden, hoort thuis in de gemeenteraad. Bezwaarmakers moeten daar hun zorgen uiten. Alleen in uitzonderlijke gevallen gaat de Raad van State nog over tot het stilleggen van de bouw.”
D66 wil dat participatie en inspraak bij het wijzigen van bestemmingsplannen aan het begin van het proces beter worden georganiseerd. De partij vindt dat woningzoekenden meer invloed moeten krijgen en dat de gemeenteraad minimale eisen voor participatie kan stellen, zodat belangen van alle betrokkenen goed worden afgewogen.
“D66 wil inspraak bij de start beter organiseren. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om minimale eisen voor participatie op te leggen. Zo worden de meningen en belangen van alle betrokkenen vanaf het begin goed afgewogen.”
“D66 wil dat woningzoekenden meer te zeggen hebben bij het maken van plannen over wonen.”
De PVV wil het wijzigen van bestemmingsplannen naar woningbouw vergemakkelijken en de waardestijging van grond bij zo’n wijziging deels inzetten voor betaalbare woningen via een planbatenheffing. Ze willen procedures versnellen, bezwaar en beroep beperken, en grondspeculatie tegengaan om woningbouw te stimuleren.
De PVV stelt voor om bij het wijzigen van bestemmingsplannen naar woningbouw een planbatenheffing in te voeren. Hiermee willen ze een deel van de waardestijging van de grond gebruiken om meer betaalbare woningen te realiseren en grondspeculatie tegen te gaan.
“Door wijziging van de bestemming (woningbouw) wordt grond meer waard. Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
“Planbatenheffing bij wijziging van de bestemming van grond naar woningbouw”
De PVV wil dat, zodra het omgevingsplan onherroepelijk is vastgesteld, de mogelijkheden voor bezwaar en beroep tegen woningbouwprojecten tijdelijk worden beperkt. Dit moet voorkomen dat woningbouwprojecten onnodig worden vertraagd door juridische procedures.
“Daarom beperken we tijdelijk de mogelijkheden voor bezwaar en beroep tegen bouwvergunningen waar het omgevingsplan al onherroepelijk vastligt. Zo voorkomen we dat ieder deelproject of iedere fase van een woningbouwproject gefrustreerd wordt.”
“Kortere en snellere vergunningverlening en procedures; tijdelijk beperken van de mogelijkheden tot bezwaar en beroep tegen woningbouw waar een omgevingsplan vastligt”
De Partij voor de Dieren wil bestemmingsplannen wijzigen om ruimte te maken voor meer groen, natuur en alternatieve woonvormen zoals tiny houses, vooral door parkeerplaatsen en braakliggende terreinen te herbestemmen. Zij pleiten voor het beschermen van ecologische hotspots tegen ruimtelijke ontwikkelingen en het verplicht stellen van natuurverordeningen in gemeentelijk beleid. De kern van hun visie is dat ruimtelijke ordening radicaal moet bijdragen aan vergroening, biodiversiteit en een gezonde leefomgeving, waarbij natuur altijd prioriteit krijgt boven verdere verstening of bebouwing.
De PvdD wil dat vrijgekomen parkeerplaatsen en braakliggende terreinen in bestemmingsplannen worden omgezet naar stadstuinen, parken en alternatieve woonvormen zoals tiny houses. Dit moet bijdragen aan vergroening van steden en het oplossen van het woningtekort, met behoud van leefbaarheid.
“vrijgekomen parkeerplaatsen in de wijken kunnen worden omgebouwd tot extra stadstuinen en parken met tiny houses.”
“Braakliggende terreinen worden, als de kwaliteit van de bodem dat toelaat, actief ter beschikking gesteld aan stadslandbouw, natuurontwikkeling, tiny forests, voedselbossen en collectief beheerde parken en natuurspeelplaatsen.”
De partij wil dat gemeenten verplicht worden om natuurverordeningen op te stellen waarin ecologisch waardevolle gebieden expliciet worden beschermd tegen wijzigingen in het bestemmingsplan die tot ruimtelijke ontwikkeling leiden.
“De overheid verplicht elke gemeente om een natuurverordening op te stellen. In de natuurverordening staan alle ecologische hotspots vermeld die worden beschermd tegen ruimtelijke ontwikkelingen.”
De PvdD stelt voor om een deel van de landbouwgrond via bestemmingsplanwijziging om te vormen tot natuur, met compensatie voor eigenaren, om biodiversiteit te bevorderen en de stikstofcrisis aan te pakken.
“Een deel van de landbouwgrond wordt omgevormd tot natuur. Eigenaars worden gecompenseerd voor de verandering en bestemming van de grond.”
De VVD wil het wijzigen van bestemmingsplannen en het realiseren van woningbouw aanzienlijk versnellen door landelijke regie, minder lokale belemmeringen en het schrappen van regels en procedures. Ze pleiten voor centrale sturing, tijdelijke nationale wetgeving en het beperken van provinciale en gemeentelijke blokkades, zodat sneller en op grotere schaal gebouwd kan worden. Het doel is om bureaucratie en vertragingen bij het wijzigen van bestemmingsplannen te minimaliseren en woningbouw te versnellen.
De VVD wil de regie op ruimtelijke ordening en bouwproductie terughalen naar het Rijk en via een tijdelijke nationale wet vastleggen waar, welke en hoeveel woningen gebouwd moeten worden. Dit betekent dat gemeenten minder ruimte krijgen om via bestemmingsplannen woningbouw te blokkeren of te vertragen.
“We bouwen met sturing vanuit het Rijk dertig nieuwe grootschalige woonwijken, ook buiten de Randstad, en maken het voor gemeenten makkelijker om veel meer huizen te laten bouwen; via een tijdelijke nationale wet leggen we vast waar, welke en hoeveel woningen moeten worden gerealiseerd en op welke termijnen.”
De VVD wil regels van provincies en gemeenten die bouwen in het groen tegenhouden, beperken of schrappen. Dit raakt direct aan het wijzigen van bestemmingsplannen, omdat deze regels vaak in bestemmingsplannen zijn vastgelegd.
“Regels van provincies of gemeenten die bouwen in het groen tegenhouden, beperken we, zoals het Bijzonder Provinciaal Landschap in de Omgevingswet.”
De VVD wil regels en procedures die het wijzigen van bestemmingsplannen en het verlenen van bouwvergunningen vertragen, drastisch schrappen of versnellen. Dit moet het makkelijker maken om bestemmingsplannen aan te passen voor woningbouw.
“We gaan daarom schrappen, schrappen, schrappen. In regels, in procedures en in bureaucratie. We onderzoeken de mogelijkheid om dit vorm te geven als een nood- of spoedwet.”
“Tien jaar. Zo lang duurt het soms wel om een huis bouwen. Niet omdat het bouwen van een huis dat vraagt, maar omdat de overheid eindeloos doet over het verstrekken van vergunningen.”
BIJ1 noemt nergens expliciet het wijzigen van bestemmingsplannen, maar hun programma bevat wel voorstellen die implicaties hebben voor ruimtelijke ordening en zeggenschap over de inrichting van wijken. De partij wil bewoners meer democratische inspraak geven bij nieuwbouw en gebiedsontwikkeling, en stelt voor om de woonomgeving democratischer te maken zodat bewoners meer invloed krijgen op renovaties en verbeteringen. Concrete voorstellen over het wijzigen van bestemmingsplannen zelf ontbreken echter.
BIJ1 wil dat bestaande bewoners uitgebreide inspraak krijgen bij nieuwbouw en gebiedsontwikkeling, zodat hun belangen beter worden meegenomen en gentrificatie wordt tegengegaan. Dit raakt aan het wijzigen van bestemmingsplannen, omdat bewoners zo invloed krijgen op ruimtelijke besluiten die hun leefomgeving veranderen.
“Bestaande bewoners krijgen altijd uitgebreide democratische inspraak bij nieuwbouw en gebiedsontwikkeling. Bewonersorganisaties en huurdersverenigingen nemen we vanaf het begin mee in nieuwe plannen.”
De partij stelt voor om de woonomgeving democratischer te maken, waarbij bewoners meer inspraak krijgen over renovaties en verbeteringen aan gebouwen. Dit kan gevolgen hebben voor het wijzigen van bestemmingsplannen, omdat bewonersinitiatieven en vernieuwende woonvormen meer ruimte krijgen in de besluitvorming.
“De woonomgeving maken we democratisch. Bewoners krijgen meer inspraak over renovaties in de buurt. Initiatieven van bewoners of vernieuwende woonvormen nemen we meer mee in verbeteringsplannen van gebouwen.”
DENK wil procedures rondom woningbouw versnellen door overbodige en belemmerende regelgeving te schrappen en bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te beperken. Het doel is om sneller bestemmingsplannen te kunnen wijzigen en zo het woningtekort effectiever aan te pakken.
DENK vindt dat het wijzigen van bestemmingsplannen en het realiseren van woningbouwprojecten te traag verloopt door overmatige regelgeving en uitgebreide bezwaarmogelijkheden. Door deze te verminderen en de capaciteit te vergroten, wil DENK het proces van bestemmingsplanwijzigingen versnellen om sneller woningen te kunnen bouwen.
“Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen en door middel van het vergroten van de capaciteit procedures sneller te doorlopen.”
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen”
JA21 wil het makkelijker maken om bestaande gebouwen en woningen te transformeren, splitsen of optoppen, zodat sneller aan de woningvraag kan worden voldaan zonder langdurige procedures. Ze pleiten voor het versoepelen van regels en het versnellen van bestemmingsplanwijzigingen om kleinschalige woningbouw en hergebruik van vastgoed mogelijk te maken. De partij ziet het benutten van de bestaande voorraad als een belangrijk alternatief voor grootschalige nieuwbouw.
JA21 vindt dat de bestaande vastgoedvoorraad beter benut moet worden door het makkelijker te maken om gebouwen te transformeren, splitsen of optoppen. Dit vereist vaak een wijziging van het bestemmingsplan, en JA21 wil dat deze procedures worden versneld en versoepeld om sneller woningen te kunnen realiseren, vooral voor één- en tweepersoonshuishoudens. Dit standpunt richt zich op het verminderen van bureaucratische belemmeringen en het stimuleren van kleinschalige woningbouwinitiatieven.
“Het benutten van de huidige vastgoedvoorraad door optoppen, transformeren en splitsen van gebouwen en woningen waardoor gebruik gemaakt kan worden van bestaande infrastructuur en de stikstofuitstoot beperkter is.”
“Kleinere woningbouwontwikkelingen faciliteren zoals in het kader van ‘straatje erbij‘- concept waardoor met de inschakeling van het kleinere en middelgrote aannemingsbedrijf meer bouwcapaciteit beschikbaar komt.”
NSC wil het wijzigen van bestemmingsplannen eenvoudiger en sneller maken om woningbouw te versnellen en grondspeculatie tegen te gaan. Ze pleiten voor minder gemeentelijke belemmeringen, een eenvoudiger toetsingsproces en het inzetten van grondwaardering op basis van huidig gebruik, zodat waardestijgingen door bestemmingswijzigingen ten goede komen aan de samenleving. De partij wil zo de doorlooptijd van bouwprojecten verkorten en speculatie tegengaan.
NSC vindt dat het wijzigen van bestemmingsplannen te vaak leidt tot vertraging van woningbouw en gebiedsontwikkeling. Ze willen dat het toetsingsproces eenvoudiger wordt, gemeenten geen extra eisen mogen stellen, en dat waardestijgingen door bestemmingswijzigingen niet bij speculanten terechtkomen. Dit moet zorgen voor snellere realisatie van woningen en eerlijke verdeling van grondopbrengsten.
“Toetsing van een breed gedragen plan aan het gemeentelijk beleid moet eenvoudiger worden, zodat snel tot uitvoering kan worden overgegaan. Gemeenten kunnen geen extra eisen stellen dan vastgelegd in het Bouwbesluit.”
“Grondinstrumentarium moet ingezet worden om tot taxatie van de waarde van grond te komen op basis van huidig gebruik. Waardestijgingen die uitsluitend voortkomen uit bestemmingswijzigingen moeten ten goede komen aan de gemeenschap, bijvoorbeeld via een heffing.”
De SGP wil het wijzigen van bestemmingsplannen en andere ruimtelijke procedures versnellen en vereenvoudigen om de woningnood aan te pakken. Ze pleiten voor minder bezwaarprocedures, het beperken van extra lokale eisen, en het stimuleren van gemeenten om sneller te bouwen. De partij vindt dat juridische procedures niet tot onnodige vertraging mogen leiden en dat de positie van woningzoekenden zwaarder moet wegen.
De SGP ziet de huidige bestemmingsplanprocedures als te traag en belemmerend voor woningbouw. Ze willen deze procedures vereenvoudigen, het aantal bezwaarprocedures beperken, en extra eisen alleen toestaan als ze daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van de woningnood. Hiermee willen ze sneller inspelen op de urgente vraag naar woningen.
“Extra (lokale) eisen staan ten dienste aan het aanpakken van de woningnood en zijn geen onnodig vertragende factoren. Juridische procedures moeten ruimte krijgen, zolang het niet leidt tot traineren van projecten. In deze procedures wordt niet alleen de mening van de huizenbezitter, maar ook de positie van de woningzoekende meer meegenomen. Ook wordt het aantal bezwaarprocedures verminderd door de voorwaarde te stellen dat een bezwaarmaker een zienswijze bij de gemeente moet hebben ingediend.”
De SGP wil dat gemeenten en provincies meer instrumenten krijgen om sneller woningbouw mogelijk te maken, bijvoorbeeld door actief grondexploitatie te stimuleren of bouwgrond te verkopen met een bouwplicht. Dit moet voorkomen dat bouwgronden onnodig braak blijven liggen door trage bestemmingsplanwijzigingen.
“Projectontwikkelaars moeten bouwgronden niet jarenlang braak laten liggen. Het is daarom zaak dat gemeenten en provincies mogelijkheden hebben om snelle woningbouw te bewerkstelligen. Dit kan door het actief stimuleren van grondexploitatie (gezamenlijk met gemeenten) of verkoop met een aan tijd gebonden bouwplicht.”
BVNL wil landelijke bestemmingsplannen aanpassen om woningbouw te versnellen en ruimte efficiënter te benutten, met name door het mogelijk maken van optoppen en bouwen in de hoogte. Ze pleiten voor minder lokale belemmeringen en meer landelijke regie om woningtekorten aan te pakken.
BVNL stelt voor om bestemmingsplannen op nationaal niveau te wijzigen zodat het toevoegen van extra verdiepingen (optoppen) en bouwen in de hoogte eenvoudiger wordt. Dit moet het woningaanbod vergroten zonder extra ruimtebeslag en lokale blokkades verminderen.
“Pas landelijk bestemmingsplannen aan, zodat extra verdiepingen op bestaande gebouwen kunnen worden gebouwd (het zogenaamde optoppen) en bouw überhaupt meer in de hoogte om kostbare ruimte te besparen.”
De SP wil de zeggenschap van bewoners en gemeenten versterken bij het wijzigen van bestemmingsplannen, zodat bouwprojecten beter aansluiten bij de behoeften van de buurt en sociale woningen behouden blijven. Ze pleiten voor meer inspraak en beslissingsrecht voor lokale gemeenschappen, en willen bouwen voor de samenleving boven commerciële belangen stellen. Het wijzigen van bestemmingsplannen moet volgens de SP vooral in dienst staan van betaalbaar wonen en het tegengaan van speculatie.
De SP vindt dat het wijzigen van bestemmingsplannen niet alleen een technische of commerciële aangelegenheid mag zijn, maar vooral moet gebeuren in het belang van de lokale gemeenschap. Door bewoners en gemeenten meer inspraak en beslissingsrecht te geven, wil de SP voorkomen dat sociale woningen verdwijnen en dat bouwprojecten vooral gericht zijn op winst voor speculanten. Dit moet leiden tot betaalbare en bereikbare woningen voor iedereen.
“Daarnaast versterken we de zeggenschap van bewoners en gemeenten over de ontwikkeling van bouwprojecten. Lokale gemeenschappen krijgen meer inspraak en beslissingsrecht, zodat plannen aansluiten bij de behoeften van de buurt en sociale woningen niet verloren gaan aan commerciële belangen.”
Volt wil dat gemeenten bestemmingsplanwijzigingen sneller kunnen behandelen door meer capaciteit en ondersteuning te bieden. Ze zien het versnellen van deze procedures als essentieel om de woningbouw te versnellen tijdens de wooncrisis, en pleiten voor structurele oplossingen op gemeentelijk niveau.
Volt erkent dat trage behandeling van bestemmingsplanwijzigingen een knelpunt vormt voor woningbouw. Daarom willen ze gemeenten ondersteunen met extra capaciteit, budget en tijdelijke inzet van personeel, zodat deze wijzigingen sneller kunnen worden afgehandeld. Dit moet bijdragen aan het versnellen van bouwvergunningen en het aanpakken van de wooncrisis.
“We zorgen voor meer capaciteit en budget bij gemeenten, om hen te helpen de grote stroom aan bouwvergunningsaanvragen en bestemmingsplanwijzigingen sneller te kunnen behandelen, ingevoerd te raken in de omgevingswet en actiever grond- en bouwbeleid te voeren. Op korte termijn detacheren we medewerkers, bijvoorbeeld vanuit de provincie. Rijksoverheid en provincie maken een plan voor een structurele oplossing, zoals de uitrol van traineeships en een ‘flexibele schil’ van overheidspersoneel dat inzetbaar is in de hele provincie.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma