De ChristenUnie wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen door het aantal belastingschijven te beperken en de tarieven transparanter te maken. Ze stellen voor om drie duidelijke schijven in te voeren met lagere tarieven, waarbij niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 aan inkomen. Het doel is om werken altijd te laten lonen en de marginale druk fors te verlagen.
De ChristenUnie wil af van het huidige complexe stelsel met veel schijven, kortingen en toeslagen. Ze kiezen voor drie overzichtelijke belastingschijven met duidelijke tarieven, zodat het voor iedereen inzichtelijk is hoeveel belasting er wordt betaald en werken altijd loont. Dit moet de marginale druk verlagen en het systeem eerlijker en eenvoudiger maken.
“We verlagen het belastingtarief naar 33,3% op het inkomen tot € 45.000 van het inkomen, 41,6% op het inkomen tussen € 45.000 en € 90.000, en 49,9% daarboven.”
“Ons belastingstelsel is stuk. Door de wirwar aan schijven, inkomensafhankelijke heffingskortingen en toeslagen is het voor de meeste mensen een volslagen mysterie hoeveel belasting ze betalen.”
“Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“Dat bij de ChristenUnie-plannen onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste 30.000 euro aan inkomen. Bovendien is het belastingtarief over een extra verdiende euro (marginale druk) zelfs in het extreemste geval niet meer dan 50%.”
De partij wil voorkomen dat mensen door het huidige stelsel met schijven en toeslagen netto minder overhouden als ze meer gaan werken. Door de nieuwe schijven en tarieven garandeert de ChristenUnie dat de marginale druk nooit boven de 50% uitkomt.
“Nu is het zo dat mensen er soms in netto inkomen op achteruit gaan zodra ze meer gaan werken of een loonsverhoging krijgen. Met ons nieuwe belastingstelsel is dat verleden tijd. De marginale druk is zelfs in het meest extreme geval lager dan 50%.”
“In het door het CPB doorgerekende nieuwe belastingstelsel van de ChristenUnie is de marginale druk altijd lager dan 50%. Werken wordt daarmee veel lonender.”
Om het stelsel verder te vereenvoudigen, wil de ChristenUnie inkomensafhankelijke regelingen en toeslagen vervangen door een eenvoudige, inkomensonafhankelijke basiskorting. Dit maakt het aantal schijven en de belastingdruk inzichtelijker.
BVNL wil de huidige belastingschijven afschaffen en vervangen door een vlaktaks van circa 25% op arbeid en winst, met een belastingvrije voet van €20.000. Hiermee willen ze het belastingstelsel vereenvoudigen, werken aantrekkelijker maken en het verschil tussen werken en een uitkering vergroten.
BVNL pleit voor het afschaffen van het systeem van belastingschijven en het invoeren van één vast belastingtarief (vlaktaks) van 25% op arbeid en winst, met een belastingvrije voet van €20.000. Dit moet het belastingstelsel eenvoudiger en eerlijker maken, de armoedeval tegengaan en werken meer laten lonen.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
BVNL wil dat extra werken niet langer in een hogere belastingschijf valt, maar tegen het normale tarief wordt belast. Dit moet het aantrekkelijker maken om meer uren te werken en deeltijdwerkers stimuleren om meer te werken.
“De deeltijdmalus moet worden opgeheven zodat méér werken weer lonend wordt. Dat doen we door overwerk en meerwerk niet meer in het hoogste belastingtarief te belasten, maar tegen een normaal tarief, zodat het aantrekkelijk wordt om over te werken, of in het weekend of op feestdagen te werken.”
“Meerwerk boven het fulltime dienstverband moet niet in het hoogste belastingtarief worden belast, maar op een lager tarief, zodat het aantrekkelijker wordt om extra te werken. Na invoering van de vlaktaks speelt dit probleem uiteraard niet meer.”
De SGP noemt "belastingschijven" niet expliciet, maar pleit voor een splitsingsstelsel waarbij het gezinsinkomen wordt gedeeld en partners apart worden belast. Daarnaast wil de partij de lasten op arbeid verlagen en het belastingstelsel vereenvoudigen, zodat werken meer loont en gezinnen financieel ondersteund worden.
De SGP wil het belastingstelsel hervormen door het gezinsinkomen te splitsen, zodat fiscale partners ieder apart worden belast. Dit moet leiden tot een eerlijkere belastingdruk voor gezinnen en een betere ondersteuning van eenoudergezinnen. Het voorstel adresseert de indeling in belastingschijven door het uitgangspunt te veranderen van individueel naar gezinsbreed.
De SGP wil dat werken meer loont door de lasten op arbeid te verlagen. Dit raakt indirect de belastingschijven, omdat het de progressiviteit van de inkomstenbelasting beïnvloedt. Tegelijkertijd stelt de partij voor om consumptie zwaarder te belasten.
“De lasten op arbeid worden verlaagd. Tegelijk kunnen de belastingen op consumptie worden verhoogd, zodat het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd.”
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
Hoewel niet direct over belastingschijven, wil de SGP het recht op toeslagen baseren op het netto besteedbaar inkomen van het huishouden. Dit voorstel raakt de effectieve belastingdruk en de werking van schijven, omdat het rekening houdt met verschillen in belastingdruk.
“Daarnaast wordt bij het bepalen van het recht op toeslagen het netto besteedbaar inkomen van het huishouden het uitgangspunt. Op die manier kunnen verschillen in belastingdruk worden meegenomen en kan er eerlijker worden bepaald hoe hoog de toeslag dient te zijn.”
DENK wil de belastingdruk voor lage- en middeninkomens verlagen en de hoogste inkomens en vermogens zwaarder belasten, zodat de inkomensverdeling rechtvaardiger wordt. Ze pleiten voor een progressiever belastingstelsel waarbij superrijken en grote bedrijven een eerlijker deel bijdragen, maar geven geen concrete details over het aantal of de hoogte van de belastingschijven. De partij richt zich op het verminderen van ongelijkheid via de inkomstenbelasting, zonder specifieke technische uitwerking van de schijven.
DENK wil de belastingschijven zo aanpassen dat lage en middeninkomens minder belasting betalen, terwijl hoge inkomens en vermogens juist meer gaan bijdragen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere inkomensverdeling en het verkleinen van de ongelijkheid. De partij noemt expliciet het verlagen van belasting voor lagere inkomens en het vragen van een extra bijdrage van de hoogste inkomens, maar blijft vaag over de exacte invulling van de schijven.
Naast de aanpassing van de belastingschijven voor personen, wil DENK ook dat grote bedrijven en superrijken meer belasting gaan betalen. Dit sluit aan bij hun bredere visie op fiscale rechtvaardigheid, maar is niet direct een technische uitwerking van de schijven zelf.
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel eerlijker maken door de belastingschijven progressiever te maken, zodat hogere inkomens relatief meer belasting betalen dan lagere inkomens. Ze willen werken lonender maken door de belasting op arbeid te verlagen en belastingkortingen voor vermogenden en grootverdieners af te bouwen. De partij pleit voor een simpeler stelsel waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
GroenLinks-PvdA vindt dat het huidige systeem te weinig progressief is: hogere inkomens betalen relatief minder belasting dan lagere inkomens. Ze willen dit omdraaien door de belastingschijven progressiever te maken, zodat hogere inkomens een groter deel van hun inkomen afdragen. Dit moet bijdragen aan meer rechtvaardigheid en het verkleinen van ongelijkheid.
“De sterkste schouders zouden de zwaarste lasten moeten dragen, maar dat is in Nederland nu niet het geval. Hoe rijker je bent, hoe lager je belastingdruk. Wij draaien dit om. Als je meer verdient, kun je relatief ook meer bijdragen aan voorzieningen die belangrijk zijn voor ons allemaal.”
De partij wil werken lonender maken door de belasting op arbeid te verlagen. Dit wordt gefinancierd door hogere belastingen op vermogen en winst, en door het afbouwen van belastingkortingen waar vooral hogere inkomens van profiteren. Dit moet het verschil tussen werken en niet-werken vergroten en het stelsel eerlijker maken.
“We maken werken lonend, door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
GroenLinks-PvdA wil een einde maken aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals, omdat deze het stelsel minder progressief maken en ongelijkheid vergroten.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
JA21 wil het Nederlandse belastingsysteem sterk vereenvoudigen door het aantal belastingschijven te verminderen en te kiezen voor vaste, transparante tarieven. Voor ondernemingen betekent dit het vervangen van het huidige tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting door één enkel tarief van 20%. Hun kernvisie is dat eenvoud, voorspelbaarheid en het stimuleren van werken en ondernemen centraal moeten staan.
JA21 wil het huidige systeem met meerdere belastingschijven in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder tarief voor alle ondernemingen. Dit moet de complexiteit verminderen, bureaucratie tegengaan en het ondernemersklimaat verbeteren.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
JA21 pleit voor een eenvoudiger en transparanter belastingsysteem, waarbij het aantal schijven en uitzonderingen wordt teruggebracht. Dit moet het systeem begrijpelijker maken en zorgen dat werken meer loont.
De VVD wil de belastingschijven en het belastingstelsel hervormen zodat werken meer loont en de marginale belastingdruk omlaag gaat. Ze pleiten voor minder nivellering via toeslagen en heffingskortingen, lastenverlichting voor middeninkomens en een eerlijkere, voorspelbare belastingdruk. Concrete voorstellen zijn het verlagen van de maximale marginale belastingdruk en het stapsgewijs aanpassen van het belasting- en toeslagenstelsel.
De VVD vindt dat de huidige opzet van belastingschijven en het stelsel te weinig prikkels geeft om meer te werken, vooral door hoge marginale belastingdruk. Ze willen dat werken altijd meer oplevert dan een uitkering en dat het belastingstelsel voorspelbaarder en eerlijker wordt.
“We willen dat de maximale marginale belastingdruk in een nieuw stelsel fors naar beneden gaat. Dit is een fundamentele keuze zodat werken meer gaat lonen.”
De VVD wil af van het huidige systeem waarin toeslagen, aftrekposten en heffingskortingen leiden tot nivellering en weinig extra inkomen bij meer werken. Ze willen het stelsel hervormen zodat vooral middeninkomens profiteren en meer werken loont.
“Het stelsel moet op de schop, waarbij we de koopkracht van middeninkomens verhogen, werken laten lonen via lastenverlichting, inkomensafhankelijke regelingen verminderen en stoppen met het rondpompen van geld.”
“We gaan stoppen met nog meer nivelleren door werken en ondernemen minder te belasten.”
De VVD pleit voor een fundamentele hervorming van het belasting- en toeslagenstelsel, waarbij het eenvoudiger en voorspelbaarder wordt en de prikkel om meer te werken sterker wordt.
“Daarom hervormen we het stelsel van belastingen en toeslagen zodanig dat méér werken veel meer loont dan nu het geval is.”
BBB wil het belastingstelsel vereenvoudigen door vaste bedragen en een hogere belastingvrije voet in te voeren, zodat werken altijd loont en het systeem begrijpelijker wordt. Ze streven naar een progressief en fraudebestendig stelsel, maar doen geen concrete uitspraken over het aantal of de hoogte van belastingschijven. De partij wil vooral dat het belastingstelsel eenvoudiger, eerlijker en transparanter wordt, met minder afhankelijkheid van toeslagen.
BBB vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en wil dit vervangen door een eenvoudiger systeem met vaste bedragen en een hogere belastingvrije voet. Het doel is dat werken altijd loont, het systeem begrijpelijker wordt en de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, zonder dat dit werken, sparen of ondernemen ontmoedigt. Dit raakt direct aan de structuur van belastingschijven, hoewel BBB geen concrete voorstellen doet over het aantal of de hoogte van de schijven.
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“We streven naar een progressief, begrijpelijk en fraudebestendig stelsel met een breed draagvlak onder de bevolking. Werken moet weer gaan lonen en meer werken moet meer gaan lonen.”
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije”
FVD wil de huidige progressieve belastingschijven afschaffen en vervangen door één vlak belastingtarief (vlaktaks) voor iedereen, gecombineerd met een hoge belastingvrije voet. Hiermee wil de partij het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen, transparanter maken en het werken meer belonen, zodat succes niet langer wordt "bestraft" door hogere schijven. Het voorstel is bedoeld om bureaucratie te verminderen en de economie te stimuleren.
FVD pleit voor het volledig afschaffen van het systeem van meerdere belastingschijven en progressieve tarieven. In plaats daarvan willen zij één helder, gelijk belastingtarief voor iedereen (vlaktaks), zodat het systeem eenvoudiger, transparanter en eerlijker wordt. Dit moet het werken aantrekkelijker maken en het gevoel van rechtvaardigheid vergroten.
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen. Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
Naast de vlaktaks stelt FVD voor om een hoge belastingvrije voet van €30.000 in te voeren, zodat alleen inkomen boven dit bedrag wordt belast. Dit vervangt bestaande kortingen en maakt het systeem eenvoudiger en eerlijker voor alle werkenden en gepensioneerden.
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
50PLUS spreekt zich niet expliciet uit over het aanpassen, verhogen of verlagen van de belastingschijven zelf. Hun algemene standpunt is dat het belastingstelsel geen leeftijdsdiscriminatie mag bevatten en dat wettelijke inflatiecorrectie volledig moet worden toegepast in de inkomstenbelasting. Concrete voorstellen over de hoogte, indeling of het aantal belastingschijven ontbreken.
50PLUS wil dat het belastingsysteem eerlijk is voor alle leeftijden en dat ouderen niet zwaarder worden belast dan andere groepen. Dit standpunt adresseert het probleem van vermeende leeftijdsdiscriminatie in het huidige belastingstelsel, maar gaat niet in op de technische inrichting van de belastingschijven.
“Een belastingsysteem waar geen discriminatie naar leeftijd plaatsvindt.”
De partij pleit voor het volledig toepassen van de wettelijke inflatiecorrectie binnen de inkomstenbelasting. Dit raakt indirect aan de belastingschijven, omdat inflatiecorrectie doorgaans betekent dat de schijven jaarlijks worden aangepast aan de inflatie, zodat mensen niet onbedoeld in een hogere schijf terechtkomen.
“Volledige toepassing van de wettelijke inflatiecorrectie in de inkomstenbelasting.”
Het CDA noemt "belastingschijven" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor het vereenvoudigen van het belastingstelsel en het verlagen van de inkomstenbelasting, onder meer door het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek. Concrete voorstellen over het aantal of de hoogte van belastingschijven ontbreken; de partij richt zich vooral op het verminderen van complexiteit en het stimuleren van werken.
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek langzaam afbouwen en tegelijkertijd de inkomstenbelasting verlagen. Dit raakt direct aan de belastingschijven, omdat een verlaging van de inkomstenbelasting doorgaans betekent dat de tarieven of schijven worden aangepast.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA streeft naar een eenvoudiger en rechtvaardiger belastingstelsel door fiscale uitzonderingsregelingen af te schaffen of te versoberen. Hoewel niet expliciet over belastingschijven, impliceert dit een streven naar minder complexe en mogelijk minder schijven.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
D66 wil de belastingschijven in de inkomstenbelasting eerlijker maken door het tarief in de eerste en tweede schijf te verlagen, zodat werken meer loont. Tegelijkertijd willen ze de opbrengsten van het afbouwen van fiscale voordelen voor huizenbezitters gebruiken om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen. Hun visie is gericht op het verkleinen van inkomensverschillen en het stimuleren van arbeid.
D66 vindt dat werken meer moet lonen en wil daarom het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting verlagen. Dit moet vooral mensen met lage en middeninkomens financieel ondersteunen en de arbeidsparticipatie bevorderen.
“Daarom verlagen we het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting en verhogen we het minimumloon.”
D66 wil de opbrengsten uit het afbouwen van fiscale voordelen voor huizenbezitters (zoals hypotheekrenteaftrek) volledig inzetten voor verlaging van de inkomstenbelasting, zodat iedereen hiervan profiteert.
“We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
De SP wil het belastingstelsel grondig herzien zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, met een nadruk op versimpeling en uitvoerbaarheid van de belastingschijven. Ze stellen dat lage en middeninkomens nu relatief meer belasting betalen dan de hoogste inkomens en willen dit omdraaien door de belastingschijven eerlijker te maken en de lasten voor gewone mensen te verlagen. De kern van hun visie is een progressiever en eenvoudiger stelsel waarin de hoogste inkomens meer bijdragen.
De SP vindt dat het huidige systeem oneerlijk is omdat lage en middeninkomens relatief meer belasting betalen dan de hoogste inkomens. Ze willen de belastingschijven zo aanpassen dat de hoogste inkomens een groter deel van hun inkomen afdragen, met als doel een eerlijkere verdeling van de lasten en het verlagen van de belastingdruk voor gewone mensen. Dit moet gepaard gaan met versimpeling en betere uitvoerbaarheid van het stelsel.
“Op dit moment betalen de lage en middeninkomens meer belasting dan de hoogste inkomens. Deze omgekeerde Robin Hoodpraktijken gaan we keren, zodat de allerrijkste miljardairs en allergrootste bedrijven hun eerlijke deel bijdragen. Daardoor kunnen de lasten voor gewone mensen omlaag. Volgens het uitgangspunt van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, en met nadruk op versimpeling en uitvoerbaarheid, zullen we het belastingstelsel herzien.”
De SP wil de erfbelasting voor erfenissen tussen de 100.000 en 500.000 euro gelijkstellen aan het tarief van de inkomstenbelasting (dus aan de belastingschijf), zodat werken meer gaat lonen en grote vermogensoverdrachten zwaarder worden belast.
“Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%),. Met de opbrengst kunnen we de loonbelasting verlagen, zodat werken meer gaat lonen.”
BIJ1 wil de inkomstenbelasting verlagen voor de meeste mensen, maar de belasting op vermogen fors verhogen, met een limiet waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Over belastingschijven zelf wordt nauwelijks concreet gesproken; het programma focust vooral op het verlagen van de inkomstenbelasting en het progressiever maken van de vermogensbelasting. De kern van hun visie is dat de belastingdruk verschuift van arbeid naar vermogen, zodat gewone mensen meer overhouden en grote vermogens zwaarder worden belast.
BIJ1 stelt voor om de inkomstenbelasting te verlagen zodat mensen direct meer geld overhouden, terwijl de belasting op vermogen juist flink omhoog gaat, inclusief een limiet waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Dit is bedoeld om de ongelijkheid te verkleinen en de belastingdruk eerlijker te verdelen. Over de precieze aanpassing van belastingschijven wordt niet gesproken, maar het voorstel impliceert een verschuiving van de belastingdruk van inkomen naar vermogen.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt.”
NSC doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete uitspraken over het aanpassen van de belastingschijven in de inkomstenbelasting. Het programma spreekt wel over het hervormen van het belasting- en toeslagenstelsel om het eenvoudiger en eerlijker te maken, maar noemt geen specifieke maatregelen of wijzigingen met betrekking tot de opbouw of het aantal belastingschijven.
NSC wil het belasting- en toeslagenstelsel eenvoudiger en eerlijker maken, zodat werken meer loont. Hoewel dit mogelijk gevolgen kan hebben voor de belastingschijven, worden er geen expliciete voorstellen gedaan over het aantal of de hoogte van de schijven.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen. Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. Tegelijk bouwen we toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten. Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
Volt wil het belastingstelsel vereenvoudigen door alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten en vrijstellingen af te schaffen en te vervangen door een basisinkomen en een inkomstenbelasting met meerdere schijven. Hiermee beoogt Volt een eerlijker en transparanter systeem waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en bestaanszekerheid wordt gegarandeerd.
Volt stelt voor om het huidige complexe stelsel van toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten en premies af te schaffen en te vervangen door een basisinkomen, aangevuld met een inkomstenbelasting die uit meerdere schijven bestaat. Dit moet leiden tot meer eenvoud, transparantie en rechtvaardigheid in het belastingstelsel, waarbij inkomensprogressie behouden blijft.
“We schaffen alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies af. Al deze regelingen worden afgedekt door invoering van het nieuwe basisinkomen en door uitbreiding van de inkomstenbelasting met een aantal schijven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma