FVD wil de belastingdruk voor ondernemers, MKB en ZZP fors verlagen en het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen. Ze pleiten voor een vlaktaks, hogere zelfstandigenaftrek, belastingvrije bedrijfsopvolging, het schrappen van BTW op B2B-transacties en minder verplichte lasten en regels. Hun visie is dat ondernemers de motor van de economie zijn en juist gestimuleerd moeten worden, niet belast of belemmerd.
FVD wil het belastingstelsel vereenvoudigen met één vlak tarief (vlaktaks) en een hoge belastingvrije voet, zodat werken en ondernemen meer loont en het systeem transparanter wordt voor ondernemers en MKB.
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen. Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We gaan voor een radicale verlaging van de belastingen. We voeren een belastingvrije voet in van €30.000,- voor alle werkenden en gepensioneerden”
FVD wil ondernemers en zelfstandigen meer ruimte geven door lasten en regels te verminderen, met concrete voorstellen zoals hogere zelfstandigenaftrek, geen verplichte verzekeringen, versoepeling ontslagrecht en afschaffing van anti-ZZP wetgeving.
“Forum voor Democratie kiest onvoorwaardelijk voor de ruim 400.000 MKB-bedrijven en de ruim 1.2 miljoen zelfstandigen: zij vormen het fundament van onze economie... Wij willen dat MKB-ers en ZZP-ers weer de ruimte krijgen om te ondernemen, te groeien en te investeren in plaats van steeds meer tijd en geld kwijt te zijn aan bureaucratie.”
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
FVD wil dat familiebedrijven en MKB-bedrijven zonder belastingheffing kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie, om continuïteit en ondernemerschap te stimuleren.
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
Om de cashflow van bedrijven te verbeteren en administratieve lasten te verlagen, wil FVD de BTW op transacties tussen bedrijven afschaffen en de algemene BTW-tarieven verlagen.
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%, zodat het leven weer goedkoper wordt en horeca, winkeliers en aanbieders van diensten een directe economische impuls ontvangen.”
FVD wil dat bedrijven pas bij een hogere winst het hoge tarief vennootschapsbelasting (VPB) betalen, zodat groei en winstgevendheid niet worden ontmoedigd.
FVD wil registers en regels die ondernemers als verdacht behandelen of privacy schenden, zoals het UBO-register en de WWFT, afschaffen.
BVNL wil de belastingdruk voor ondernemers en het MKB fors verlagen door onder andere een vlaktaks van 25% op arbeid en winst in te voeren, werkgeverslasten te verlagen en bureaucratie te verminderen. Ze pleiten voor het afschaffen van belastingen zoals de dividendbelasting en erf- en schenkbelasting, en willen het vestigingsklimaat verbeteren zodat ondernemers meer vrijheid en ruimte krijgen om te ondernemen. Hun visie is dat het MKB de ruggengraat van de economie is en niet als melkkoe mag worden gebruikt.
BVNL stelt voor om een vlaktaks van 25% in te voeren op zowel arbeidsinkomen als winst uit onderneming, met een belastingvrije voet van €20.000. Dit moet de belastingdruk voor ondernemers en het MKB aanzienlijk verlagen en het systeem vereenvoudigen. De partij ziet dit als een manier om werken en ondernemen weer aantrekkelijk te maken en het vestigingsklimaat te verbeteren.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
BVNL wil de werkgeverslasten voor ondernemers verlagen en de bureaucratie en regeldruk sterk verminderen. Dit moet het MKB meer ruimte geven om te ondernemen en concurrerend te blijven, vooral ten opzichte van het buitenland.
“BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt...”
“De werkgeverslasten verlagen.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen... Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
Om het vestigingsklimaat te verbeteren en bedrijven in Nederland te houden, wil BVNL de dividendbelasting afschaffen en de vennootschapsbelasting fors verlagen. Ze zien het vertrek van grote bedrijven als een slechte ontwikkeling en willen Nederland aantrekkelijker maken voor ondernemingen.
“Mede daarom pleit BNVL voor de afschaffing van de dividendbelasting en een forse verlaging van de vennootschapsbelasting.”
BVNL wil de erf- en schenkbelasting afschaffen zodat familiebedrijven zonder fiscale belemmeringen kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie. Dit moet continuïteit en ondernemerschap binnen het MKB bevorderen.
BVNL wil voor specifieke sectoren zoals de landbouw en hippische ondernemers de administratieve lasten en belastingdruk verlagen, bijvoorbeeld door de landbouwvrijstelling te behouden en het 0% BTW-tarief toe te passen waar mogelijk.
“De landbouwvrijstelling blijft bestaan. Boeren kopen grond met geld waar ze al belasting over betaald hebben. BVNL is tegen dubbel belasten.”
“Belang Van Nederland wil de administratielast voor hippische ondernemers drastisch verminderen. Deze last is kostprijsverhogend en dient geen enkel nuttig doel.”
“Het vrijgestelde deel, dient wat BVNL betreft belast te worden met het 0% tarief, zodat wel vooraftrek genoten kan worden.”
JA21 wil het belastingstelsel voor ondernemers en het mkb radicaal vereenvoudigen en de lasten structureel verlagen. Ze pleiten voor één laag vennootschapsbelastingtarief van 20%, directe aftrekbaarheid van investeringen, afschaffing van complexe regelingen en minder regeldruk. Hun visie is dat ondernemen weer lonend moet worden door eenvoud, voorspelbaarheid en lagere lasten, zodat innovatie en groei worden gestimuleerd.
JA21 wil het huidige tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen. Dit moet het systeem eenvoudiger en eerlijker maken en de administratieve lasten voor ondernemers, inclusief het mkb, fors verlagen.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Het huidige belastingstelsel staat dit echter in de weg door zijn complexiteit en bureaucratie. Te veel ondernemers raken verstrikt in regelgeving en administratieve lasten.”
Om investeringen aantrekkelijker te maken, wil JA21 dat investeringen in kapitaalgoederen direct volledig aftrekbaar zijn en dat er wordt overgestapt op een kasstroombelasting. Dit verlaagt de fiscale druk op ondernemers en mkb en stimuleert innovatie en groei.
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
JA21 wil het mkb maximaal faciliteren door regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen en het eenvoudiger te maken om te investeren. Dit moet het ondernemingsklimaat verbeteren en het mkb stimuleren te groeien.
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat.”
Om het voortbestaan van familiebedrijven te waarborgen, wil JA21 de erf- en schenkbelasting afschaffen. Dit verlaagt de fiscale druk bij bedrijfsopvolging en stimuleert continuïteit van mkb-bedrijven.
“Het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de bedrijfsopvolgingsregeling en de erf- en schenkbelasting af te schaffen.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil werken en ondernemen structureel lonender maken door de lasten op arbeid en ondernemerschap te verlagen, in plaats van te compenseren met toeslagen. Dit moet het ondernemingsklimaat verbeteren en het mkb stimuleren om te groeien en personeel aan te nemen.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
De SP erkent het belang van het mkb voor de economie en wil kleine ondernemers ondersteunen door regels te vereenvoudigen, financiering toegankelijker te maken en lasten eerlijker te verdelen. De partij pleit niet voor directe belastingverlagingen voor het mkb, maar wil vooral de lasten verschuiven van kleine bedrijven naar grote bedrijven en miljonairs, en investeert in praktische ondersteuning en eerlijke concurrentie. Concrete voorstellen zijn onder meer een nationale investeringsbank voor het mkb, vereenvoudiging van regelgeving, en het verlagen van de energiebelasting voor kleine bedrijven.
De SP wil een Nationale Investeringsbank oprichten die specifiek gericht is op het mkb, zodat kleine en startende bedrijven makkelijker toegang krijgen tot financiering. Dit moet innovatie en groei stimuleren, vooral waar de reguliere financiële sector tekortschiet.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.”
“Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.”
De SP wil de regeldruk en bureaucratie voor kleine ondernemers verminderen, zodat zij zich kunnen richten op hun bedrijf in plaats van op administratieve lasten. Er komen ondernemershelpdesks en adviesloketten om mkb’ers te ondersteunen bij complexe regelgeving.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan.”
“De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen.”
Om de lasten voor kleine bedrijven te verlichten, wil de SP de energiebelasting voor deze groep verlagen, terwijl grootverbruikers juist meer gaan betalen.
“We verlagen de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven en verhogen deze voor grootverbruikers.”
De SP vindt dat het mkb relatief te veel belasting betaalt ten opzichte van grote bedrijven en miljonairs. Ze willen de belastingdruk eerlijker verdelen door grote bedrijven en de allerrijksten meer te laten bijdragen, zodat de lasten voor het mkb en gewone mensen omlaag kunnen.
“Er worden miljarden cadeau gegeven aan de rijkste individuen en grootste bedrijven, terwijl gewone mensen en het kleinbedrijf steeds hogere belastingen betalen.”
“Ook grote bedrijven moeten bijdragen aan onze samenleving en eerlijk belasting betalen. Daarom verhogen we de winstbelasting naar ten minste het niveau van de inkomstenbelasting die gewone mensen betalen.”
De SP stelt aanvullende maatregelen voor die het ondernemen voor het mkb aantrekkelijker en eerlijker moeten maken, zoals het aanpassen van aanbestedingsregels, tijdige betaling door de overheid, en hulp bij verduurzaming.
“De huidige manier van aanbesteden door de overheid werkt niet goed. Daarom passen we de regels aan, zodat ook kleinere bedrijven beter kunnen meedoen.”
“Rekeningen aan de overheid moeten op tijd worden betaald, dat wil zeggen binnen dertig dagen.”
“Het is belangrijk dat ook het mkb mee kan doen aan de verduurzaming van Nederland. We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels.”
BBB wil de belastingdruk en regeldruk voor het mkb en ondernemers verlagen en pleit voor een stabiel, voorspelbaar fiscaal beleid zonder extra lastenverzwaring. De partij verzet zich tegen nationale koppen op Europese regels, wil geen verhoging van belastingen op ondernemen en sparen, en streeft naar minder bureaucratie en eenvoudiger belastingregels voor ondernemers.
BBB wil het huidige belastingniveau voor ondernemers en spaarders behouden en verdere lastenverzwaring voorkomen. Dit moet het ondernemerschap stimuleren en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven beschermen, vooral ten opzichte van het buitenland.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“We vinden het belangrijk dat de Nederlandse bedrijven niet verder op achterstand komen ten opzichte van hun concurrenten in Europa en dat er geen verdere nationale koppen op Europese fiscale maatregelen komen.”
BBB erkent dat mkb’ers en kleine ondernemers onevenredig worden geraakt door regels en administratieve lasten. De partij wil een harde reductie van regeldruk, minder controles en een hervormde Belastingdienst die eenvoud en vertrouwen centraal stelt.
“BBB stelt een harde reductiedoelstelling voor regeldruk (25% in 4 jaar).”
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
BBB verzet zich tegen het opleggen van extra nationale eisen bovenop Europese belastingregels, omdat dit het mkb disproportioneel zou raken en de concurrentiepositie zou schaden.
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO2 heffing.”
“BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
BBB wil een voorspelbaar en eenvoudig belastingstelsel, met behoud van bestaande faciliteiten die innovatie en bedrijfsopvolging stimuleren. Dit moet zorgen voor zekerheid en ruimte voor investeringen door ondernemers.
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen.”
Het CDA wil het belastingstelsel voor ondernemers en het mkb eenvoudiger, voorspelbaarder en gericht op het stimuleren van investeren, innoveren en werkgeverschap. Ze pleiten voor het afschaffen of versoberen van complexe fiscale uitzonderingsregelingen, het herinvesteren in effectieve ondernemersregelingen, en het invoeren van gerichte belastingvoordelen zoals de win-win-lening voor mkb-financiering. Minder regeldruk en een stabiel, concurrerend vestigingsklimaat staan centraal in hun visie.
Het CDA vindt het huidige belastingstelsel te complex door versnipperde fiscale uitzonderingen. Ze willen deze regelingen stapsgewijs afschaffen of versoberen en de opbrengst inzetten voor effectieve ondernemersregelingen die investeren, innoveren en werkgeverschap stimuleren. Dit moet het mkb en ondernemers meer duidelijkheid en voorspelbaarheid bieden.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
“We vereenvoudigen en vervangen de versnipperde fiscale regelingen en herinvesteren dit in effectieve ondernemersregelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap.”
Om de toegang tot kapitaal voor het mkb te verbeteren, stelt het CDA een gerichte belastingkorting voor particulieren voor die investeren in het mkb. Dit moet particuliere investeringen in het mkb stimuleren en zo de financieringsmogelijkheden vergroten.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA erkent dat regeldruk en administratieve lasten ondernemers, en vooral het mkb, belemmeren. Ze willen deze lasten fors verminderen door regelgeving te vereenvoudigen, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen, met als doel een aantrekkelijker ondernemersklimaat.
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“We zetten de aanpak door om regeldruk voor het mkb te verminderen en breiden die uit naar de zorg, het onderwijs en de sociale zekerheid, in samenwerking met brancheorganisaties, verzekeraars en medeoverheden.”
Het CDA wil het vestigingsklimaat voor ondernemers en het mkb beschermen door geen extra nationale lasten bovenop Europese regels te leggen en door de nationale CO₂-heffing te schrappen. Dit moet voorkomen dat bedrijven uit Nederland vertrekken en het speelveld gelijk houden.
Het CDA vindt dat ondernemersfaciliteiten daadwerkelijk bij de juiste doelgroep terecht moeten komen. Ze willen deze faciliteiten beter afbakenen om misbruik of oneigenlijk gebruik te voorkomen.
“Ondernemersfaciliteiten moeten worden gebruikt door de doelgroep. Dat vraagt betere afbakening.”
De PVV wil de fiscale lasten voor ondernemers en het mkb vooral verlichten door het schrappen van ondoelmatige fiscale subsidies en het afschaffen van klimaatgerelateerde belastingen en regels. Concrete voorstellen zijn het afschaffen van de CO2-heffing, het schrappen van klimaatsubsidies, en het beëindigen van zero-emissiezones die ondernemers belemmeren. De partij positioneert zich tegen extra lasten en regelgeving voor het mkb en wil bedrijven juist behouden en ondersteunen.
De PVV wil ondernemers en het mkb ontlasten door het afschaffen van klimaatgerelateerde belastingen en regels, zoals de CO2-heffing en zero-emissiezones. Dit moet de kosten voor ondernemers verlagen en het ondernemingsklimaat verbeteren.
De PVV wil bezuinigen op fiscale subsidies die zij als ondoelmatig beschouwt, waarmee impliciet wordt ingezet op een eerlijker en efficiënter belastingklimaat voor ondernemers en het mkb.
“Ook snijden we fors in de vele ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven.”
De PVV wil voorkomen dat ondernemers en het mkb extra worden belast via hogere accijnzen of energiebelastingen, en pleit voor lagere lasten op energie en brandstof.
De PVV wil de regeldruk voor boeren en mkb-bedrijven verminderen, onder andere door het versoepelen van Brusselse regels en het schrappen van onnodige registraties en btw-heffingen voor boerderijwinkels.
“Vrije verkoop voor boerderijwinkels – zonder onnodige regeldruk, registraties en btw-heffingen”
BIJ1 wil de belastingdruk voor ondernemers en het mkb verschuiven: lagere inkomstenbelasting voor mensen, maar hogere belastingen op vermogen en winsten, vooral voor grote bedrijven en multinationals. Ze pleiten voor het afschaffen van belastingvoordelen en constructies voor grote bedrijven, het verhogen van vermogens- en winstbelastingen, en het invoeren van transparantie en wettelijke maximummarges. Specifiek beleid voor het mkb wordt nauwelijks genoemd; de focus ligt op het aanpakken van grote bedrijven en het eerlijker verdelen van de belastingdruk.
BIJ1 wil onredelijke winsten van bedrijven zwaar belasten en de vermogensbelasting voor de vermogenden flink verhogen. Dit is vooral gericht op grote bedrijven, maar raakt ook ondernemers en het mkb die hoge winsten maken. Het doel is om graaiflatie en ongelijkheid tegen te gaan.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
“Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
BIJ1 wil dat alle private bedrijven die in Nederland actief zijn, winstbelasting betalen en dat belastingontwijking via constructies wordt aangepakt. Dit raakt vooral multinationals, maar kan ook gevolgen hebben voor grotere mkb-bedrijven met internationale structuren.
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
“We introduceren een 'exit tax' voor bedrijven. Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
BIJ1 wil de inkomstenbelasting voor mensen verlagen, maar de belasting op vermogen en winst verhogen. Dit betekent dat ondernemers als privépersoon mogelijk minder inkomstenbelasting betalen, maar als bedrijf juist meer belasting op winst en vermogen.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger.”
BIJ1 pleit voor internationale afspraken om belastingontwijking tegen te gaan en de belasting op vermogen, winst en vervuiling internationaal te verhogen. Dit raakt vooral grote bedrijven, maar kan ook impact hebben op internationaal opererende mkb-bedrijven.
“Nederland zet zich in voor een internationaal minimum deel belasting voor bedrijven. Landen voelen hierdoor niet langer de druk om belastingen voor bedrijven lager te maken om investeringen aan te trekken. De belasting op vermogen, winst en vervuiling gaat in internationaal verband omhoog, zodat we extreem ongelijke rechten en klimaatvervuiling aanpakken.”
NSC wil het mkb en familiebedrijven fiscaal en administratief ontlasten, met minder regeldruk en een eerlijker belastingklimaat. Ze willen belastingvoordelen voor innovatie behouden, de bedrijfsopvolgingsregeling toespitsen op familiebedrijven, en fiscale voordelen voor private equity beperken. Het doel is een gelijk speelveld, versterking van het eigen vermogen van het mkb en het stimuleren van innovatie.
NSC erkent dat mkb’ers gebukt gaan onder regeldruk en wil deze verminderen, onder meer door een mkb-uitvoeringstoets bij nieuwe wetgeving. Dit moet het aantrekkelijker maken om mensen in vaste dienst te nemen en ondernemers meer ruimte geven.
NSC wil fiscale voordelen voor private equity beperken en de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) specifiek richten op familiebedrijven, om zo de continuïteit van deze bedrijven te waarborgen en een gelijk speelveld te creëren.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
“De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
NSC wil bestaande belastingvoordelen voor innovatie en milieu-investeringen voor het mkb behouden, zoals de WBSO en de Innovatiebox, om innovatie en verduurzaming te stimuleren.
“We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
NSC wil dat private-equity managers fiscaal gelijk worden behandeld als andere burgers, door hun inkomsten in box 3 eerlijk te belasten.
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
De SGP wil het belastingklimaat voor ondernemers, en in het bijzonder het mkb, voorspelbaar en aantrekkelijk maken door lasten op winst en werkgevers te verlagen en investeringen fiscaal te stimuleren. Ze pleiten voor concrete lastenverlichting, behoud van familiebedrijven, en het tegengaan van onnodige regeldruk, met speciale aandacht voor financieringsmogelijkheden en het voorkomen van extra nationale lasten zoals een CO2-heffing. De partij benadrukt het belang van stabiel beleid en eerlijke concurrentiepositie voor het mkb.
De SGP wil de winstbelasting en werkgeverslasten verlagen, vooral gericht op het mkb, om hun concurrentiepositie te versterken en werkgelegenheid te stimuleren. Dit wordt gezien als essentieel voor een gezond ondernemingsklimaat en het behoud van familiebedrijven.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
De partij vindt dat ondernemers recht hebben op voorspelbaar en stabiel overheidsbeleid, met name op het gebied van belastingen, zodat zij kunnen investeren en plannen op de lange termijn.
“Basisvereiste hiervoor is voorspelbaar overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar zij van op aan kunnen, zeker ook ten aanzien van belastingen. Een einde aan gezwabber dus.”
De SGP wil het fiscaal aantrekkelijk houden om te investeren in het mkb, onder meer door de terugkeer van de durfkapitaalregeling, introductie van de winwin-lening, en verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten. Dit moet de toegang tot financiering voor mkb-bedrijven verbeteren.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de winwin-lening.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP verzet zich tegen extra nationale lasten zoals een nationale CO2-heffing bovenop het Europese systeem, omdat dit de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven, waaronder het mkb, schaadt.
“Zelfs de kostenverschillen met omliggende landen lopen op door stijgende nettarieven en een nationale CO2-heffing boven op het Europese emissiehandelssysteem. De nettarieven moeten omlaag, de CO2-heffing van tafel.”
De partij wil de bedrijfsopvolgingsregeling behouden om familiebedrijven te ondersteunen en overdracht tussen generaties te vergemakkelijken.
“Familiebedrijven denken in generaties en niet in kwartalen. Zij verdienen daarom onze steun. De bedrijfsopvolgingsregeling blijft behouden.”
De Partij voor de Dieren wil de belastingdruk voor het mkb en werkenden verlagen en deze verschuiven naar vervuiling en grootvermogenden. Ze pleiten voor een progressieve winstbelasting afhankelijk van CO2-uitstoot, het afschaffen van fossiele subsidies en het eerlijker maken van de energiebelasting, zodat grootverbruikers meer gaan betalen dan het mkb. Hun visie is dat het mkb wordt ontlast en gestimuleerd om te verduurzamen, terwijl grote vervuilers en kapitaalkrachtigen meer bijdragen.
De PvdD vindt dat het mkb nu relatief te veel belasting betaalt en wil de lasten verschuiven naar vervuilers en grootvermogenden. Dit moet werken lonender maken en ondernemers helpen bij circulaire doelen.
“Nu dragen werkenden en het mkb relatief veel bij, terwijl vervuilers en grootvermogenden te vaak buiten schot blijven. Dat draaien we om. We maken werken lonender, belasten vervuiling zwaarder en zorgen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.”
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder. Denktank Ex’tax laat al zien hoe een groene belastingverschuiving banen oplevert én het milieu spaart en dat deze verschuiving noodzakelijk is voor ondernemers om hun circulaire doelen te halen.”
De partij stelt een progressieve winstbelasting voor waarbij het tarief afhankelijk is van de CO2-uitstoot van bedrijven. Dit ontmoedigt vervuiling en zorgt dat bedrijven met hoge winsten en hoge uitstoot meer betalen.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt.”
De PvdD wil de energiebelasting hervormen zodat grootverbruikers (grote bedrijven) meer gaan betalen, en het mkb wordt ontzien. Dit corrigeert volgens hen een huidige scheefgroei.
“De huidige energiebelasting is onrechtvaardig omdat grootverbruikers relatief veel minder betalen dan burgers en het mkb. We introduceren een progressieve energiebelasting die mensen met lage inkomens ontziet en ervoor zorgt dat grootverbruikers meer gaan betalen.”
Fossiele subsidies worden afgeschaft en de opbrengsten worden gebruikt om circulaire ondernemers te ondersteunen, waarmee het mkb wordt gestimuleerd te verduurzamen.
“We schaffen fossiele subsidies af. Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we om circulaire ondernemers te ondersteunen.”
De partij wil strenge, maar eenvoudige en begrijpelijke regels zonder ingewikkelde uitzonderingen, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en regeldruk afneemt.
“We kiezen voor strenge normen voor milieu, dierenwelzijn en mensenrechten, maar vatten die in begrijpelijke regels zonder ingewikkelde uitzonderingen. Zo weten ondernemers waar ze aan toe zijn en gaan we overmatige regeldruk tegen.”
De VVD wil de belastingdruk voor ondernemers en het mkb verlagen en pleit voor een stabiel en voorspelbaar fiscaal klimaat. Ze zijn tegen lastenverhogingen, willen concrete lastenverlichting en beschermen bestaande fiscale regelingen voor bedrijfsopvolging. De partij ziet lage belastingen als essentieel om investeringen, groei en werkgelegenheid te stimuleren en te voorkomen dat bedrijven Nederland verlaten.
De VVD wil expliciet voorkomen dat de lasten voor ondernemers en het mkb stijgen, en zet in op lastenverlichting om investeringen en werkgelegenheid te stimuleren. Ze benadrukken het belang van een stabiel fiscaal klimaat en willen Nederland aantrekkelijk houden voor ondernemers.
“We voorkomen dat de lasten voor ondernemers steeds omhooggaan. Minder lasten voor ondernemers is onze inzet. Dit geeft ondernemers de ruimte om te investeren, banen te creëren en voorkomt dat bedrijven de grens over worden gejaagd.”
“Het stimuleren van groei bestaat uit grote keuzes en kleine maatregelen. Het betekent onszelf onafhankelijker maken van andere landen en vrijhandel stimuleren, maar het betekent ook dat lage belastingen voor ondernemers altijd onze inzet is.”
“We willen stabiliteit bieden, net als hogere lonen en lagere lasten. Hiervoor sluiten we een akkoord met sociale partners en de overheid, waarin we ernaar streven om de ondernemerslasten te verlagen, voor langere termijn zekerheid te bieden aan het bedrijfsleven, en daarnaast de lonen te verhogen.”
De VVD beschermt specifiek de fiscale regeling voor bedrijfsopvolging (BOR) zodat familiebedrijven fiscaal gunstig kunnen worden overgedragen. Ze willen verdere versobering van deze regeling voorkomen en belemmerende regelgeving aanpassen.
“We staan daarom niet toe dat een regeling die het aantrekkelijk maakt het bedrijf over te geven aan de volgende generatie, de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), verder wordt versoberd. Ook passen we belemmerende regelgeving voor bedrijfsopvolging aan.”
De VVD is tegen verhogingen van de belasting op ondernemen (box 2) en wil op termijn de tarieven verlagen. Ze willen de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in balans houden en streven naar een systeem waarin alleen over werkelijk rendement belasting wordt geheven.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting. We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is. Op termijn willen we de tarieven verlagen...”
De VVD wil het voor ondernemers makkelijker maken om werknemers onbelast extra’s te geven door de werkkostenregeling te verruimen en onnodige voorwaarden te schrappen.
“We zorgen dat ondernemers vaker werknemers kunnen belonen zonder daar belasting over te moeten betalen. Denk hierbij aan gezonde lunches, een kerstpakket of een sportabonnement. We schrappen ingewikkelde voorwaarden die dit onnodig kostbaar of te ingewikkeld maken.”
Volt wil het mkb en ondernemers stimuleren tot verduurzaming en innovatie door gerichte fiscale voordelen, subsidies en het verminderen van administratieve lasten. Ze pleiten voor het verlagen van de ondergrens van de energie-investeringsaftrek, het vereenvoudigen van het belastingstelsel en het afschaffen van ondoelmatige fiscale regelingen. Hun visie is dat ondernemers maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, ondersteund door een eerlijk en begrijpelijk belastingklimaat.
Volt erkent dat verduurzaming voor mkb’ers vaak financieel lastig is en wil dit stimuleren via fiscale voordelen en subsidies. Het doel is om duurzame investeringen haalbaarder te maken voor kleine ondernemers.
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen. We communiceren duidelijke doelen en groene Key Performance Indicators, waarmee we ondernemers extra steun bij het verduurzamen bieden in de vorm van subsidies of fiscale regelingen.”
“We verlagen de ondergrens voor de energie-investeringsaftrek (EIA). Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven.”
Volt wil ondernemen makkelijker maken door de regeldruk en administratieve lasten te verlagen, en het belastingstelsel te vereenvoudigen. Dit moet innovatie bevorderen en het mkb ondersteunen.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg.”
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
Volt wil alle ondoelmatige en verouderde fiscale regelingen afschaffen, wat ook gevolgen kan hebben voor mkb-ondernemers die nu van bepaalde regelingen profiteren. Dit moet leiden tot een eerlijker en transparanter belastingstelsel.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
Volt streeft naar een belastingstelsel waarin het niet uitmaakt of inkomsten uit arbeid, ondernemerschap of vermogen komen, om belastingontwijking en complexiteit te verminderen.
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel voor ondernemers en het mkb eerlijker en eenvoudiger maken, waarbij vooral grote bedrijven en vermogenden meer gaan bijdragen. Voor het mkb worden lasten zoals loondoorbetaling bij ziekte verlicht, en er komt extra ondersteuning voor toegang tot financiering. Kleine ondernemers profiteren van collectieve regelingen en investeringsfaciliteiten, terwijl winstgevende bedrijven en belastingontwijking harder worden aangepakt.
GroenLinks-PvdA vindt het huidige belastingstelsel te complex en oneerlijk, vooral door belastingkortingen waar vooral grote bedrijven en vermogenden van profiteren. Ze willen deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen, zodat de lasten eerlijker verdeeld worden en het mkb relatief minder wordt belast.
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
De partij stelt dat vooral de meest winstgevende bedrijven meer moeten bijdragen aan collectieve voorzieningen, omdat hun bijdrage de afgelopen decennia is afgenomen. Dit richt zich expliciet op grote bedrijven, niet op het mkb.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. ... Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
Het mkb ervaart loondoorbetaling bij ziekte als een zware last. GroenLinks-PvdA wil het tweede ziektejaar collectief en publiek verzekeren, waarbij grote werkgevers solidair zijn met mkb-werkgevers. Dit verlaagt de lasten en risico’s voor kleine ondernemers.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
Om het mkb te ondersteunen bij investeringen en groei, wil GroenLinks-PvdA een Nationale Investeringsbank opzetten die speciaal aandacht heeft voor mkb-bedrijven die moeilijk aan durfkapitaal komen.
“We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
De partij wil lokale ondernemers en kleine winkeliers beschermen tegen oneerlijke concurrentie van grote online winkels, onder andere door kosten eerlijker te verdelen.
“We beschermen lokale ondernemers en kleine winkeliers, die vaak een belangrijke sociale rol vervullen in de buurt of hun dorp. We zetten in op maatschappelijk vastgoed en huurbescherming. We beperken de enorme concurrentie van online winkels door deze bedrijven de kosten door...”
D66 wil het belastingstelsel voor ondernemers en het mkb eerlijker en eenvoudiger maken, met minder fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers en het afschaffen van oneerlijke belastingvoordelen. Ze zetten in op het stimuleren van innovatie en verduurzaming via fiscale voordelen, maar zijn kritisch op bestaande regelingen die niet effectief zijn voor het mkb.
D66 vindt dat de huidige fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers oneerlijk zijn en wil deze verkleinen om verschillende vormen van arbeid gelijker te behandelen. Dit moet leiden tot een eerlijker speelveld en het tegengaan van schijnzelfstandigheid.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen hoe zij werken: in loondienst, zelfstandig of als werkgever. Maar de verschillen in belastingen en sociale zekerheid zijn voor deze groepen te groot.”
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief zijn of tot oneerlijke voordelen leiden, evalueren en waar nodig aanpassen of afschaffen. Dit raakt ook ondernemers en het mkb, bijvoorbeeld via de bedrijfsopvolgingsregeling.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
D66 wil het mkb stimuleren tot innovatie en verduurzaming door middel van fiscale voordelen, zodat ondernemers worden beloond voor toekomstgericht ondernemen.
“Met fiscale voordelen stimuleren we innovatief en duurzaam ondernemen.”
DENK wil de lasten en belastingen voor kleine ondernemers en het mkb verlagen om ondernemerschap te stimuleren en banen te creëren. Ze pleiten voor minder administratieve druk, een betaalbaar vangnet bij ziekte, en eerlijke toegang tot financiering. De partij benadrukt het belang van een rechtvaardig belastingklimaat waarin kleine bedrijven worden ontzien en grote bedrijven juist meer bijdragen.
DENK vindt dat kleine ondernemers en het mkb te veel worden belast en wil deze lasten verlagen om ondernemerschap te stimuleren. Dit moet het makkelijker maken voor kleine bedrijven om te groeien en banen te scheppen, zonder te worden belemmerd door hoge lasten of ingewikkelde regelgeving.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
Om het ondernemingsklimaat te verbeteren, wil DENK dat nieuwe wetten en regels altijd worden getoetst op hun gevolgen voor ondernemers. Dit moet voorkomen dat mkb’ers vastlopen in bureaucratie en papierwerk.
“We toetsen nieuwe wetten en regels altijd op de gevolgen voor ondernemers. Ondernemers moeten kunnen ondernemen, niet vastlopen in papierwerk.”
DENK erkent dat loondoorbetaling bij ziekte een grote last is voor kleine ondernemers. Ze willen daarom een betaalbaar vangnet creëren, zodat ondernemers niet onevenredig worden belast, zonder de rechten van werknemers te schaden.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
Omdat kleine ondernemers vaak moeilijk aan financiering komen, wil DENK een publieke kredietbank oprichten die eerlijke leningen verstrekt aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel voor ondernemers en het mkb eenvoudiger, voorspelbaarder en eerlijker maken. Ze pleiten voor stabiele belastingtarieven, minder regeldruk en het koesteren van familiebedrijven, zodat ondernemers meer zekerheid en ruimte krijgen om te ondernemen. Concrete voorstellen zijn onder meer het langdurig vastzetten van belastingtarieven, het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van bedrijfsopvolgingsregelingen.
De ChristenUnie vindt dat ondernemers behoefte hebben aan duidelijkheid en stabiliteit in het belastingbeleid. Onvoorspelbare wijzigingen in belastingtarieven en regelgeving zijn volgens hen schadelijk voor het ondernemersklimaat en het mkb.
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid. Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld.”
De partij wil de regeldruk voor mkb-bedrijven verminderen door te sturen op doelen in plaats van op middelen en door onnodige administratieve verplichtingen te schrappen. Dit moet het ondernemen eenvoudiger maken, vooral voor kleinere bedrijven.
“Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat. Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij ondernemers zelf aan het stuur zitten om deze te bereiken, en niet voorgeschreven krijgen op welke wijze ze deze doelen moeten halen.”
De ChristenUnie erkent het belang van familiebedrijven voor de lokale economie en wil deze bedrijven ondersteunen met een goede bedrijfsopvolgingsregeling en een eerlijkere fiscale behandeling van eigen vermogen.
“Familiebedrijven zijn vaak geworteld in de (lokale) samenleving. De ChristenUnie waardeert die rol van familiebedrijven, en steunt initiatieven die bijdragen aan het floreren van dit deel van de economie. Een goede, doeltreffende en doelmatige bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) maakt daar deel van uit. Onevenwichtigheden in de fiscale behandeling van vreemd vermogen ten opzichte van eigen vermogen reduceren we waar mogelijk.”
50PLUS doet in haar verkiezingsprogramma nauwelijks concrete uitspraken over belastingen voor ondernemers en het mkb. Het programma richt zich primair op het aanpakken van belastingfaciliteiten en het terugdringen van bureaucratie, maar bevat geen specifieke voorstellen voor lastenverlichting of stimulering van het mkb via het belastingstelsel. De partij noemt het belang van ondernemers bij het onderzoeken van overheidsuitgaven, maar blijft vaag over directe fiscale maatregelen voor het mkb.
50PLUS wil belastingfaciliteiten kritisch tegen het licht houden en verspilling, fraude en ondoelmatigheden terugdringen, mede door ondernemers te betrekken bij het onderzoek naar overheidsuitgaven. Dit is echter geen direct voorstel voor lastenverlichting of stimulering van het mkb, maar een bredere bezuinigingsmaatregel.
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”