De Partij voor de Dieren (PvdD) wil het belastingstelsel groener, eerlijker en progressiever maken dan D66, met een duidelijke verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op vervuiling, vermogen en grote winsten. Ze pleiten voor het versneld afbouwen van fiscale voordelen voor bedrijven en vermogenden, het invoeren van progressieve belastingen op CO2-uitstoot en winsten, en het verhogen van belastingen op erfenissen en beleggers. De kern van hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat belastingen worden ingezet als instrument voor klimaatrechtvaardigheid en het verkleinen van ongelijkheid.
PvdD wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar vermogen, vervuiling en grote winsten, met als doel ongelijkheid te verkleinen en klimaatvervuiling te ontmoedigen. Dit gaat verder dan het beleid van D66, door onder andere een progressieve winstbelasting afhankelijk van CO2-uitstoot, een vermogensplafond, en het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijven en vermogenden.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
“We maken de inkomstenbelasting eerlijker. Het lage tarief gaat omlaag, het hoge tarief omhoog. Voor mensen die meer verdienen dan de balkenendenorm komt een nieuwe schijf met een hoger tarief.”
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden.”
PvdD wil fiscale regelingen en uitzonderingen die vooral bedrijven, beleggers en grootvermogenden bevoordelen versneld afbouwen of afschaffen. Dit betreft onder meer de hypotheekrenteaftrek boven NHG, landbouwvrijstellingen, en belastingvoordelen voor luchtvaart en multinationals.
“We draaien cadeautjes aan het grootkapitaal van het vorige kabinet terug. Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast. De versoepeling van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt teruggedraaid.”
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
“We voeren accijns in op niet-energetisch gebruik van aardolie.”
PvdD wil Nederland niet langer als belastingparadijs laten functioneren en pakt belastingontwijking door multinationals en superrijken hard aan. Ze pleiten voor transparantie, sancties tegen belastingparadijzen en een nationaal vermogensregister.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register.”
PvdD wil vervuilers zwaarder belasten via nationale CO2-heffing, progressieve vliegtaks, slachttaks en belasting op ongerecycled plastic. Dit is expliciet gericht op het internaliseren van milieukosten en het stimuleren van duurzaam gedrag.
“Vervuilers gaan meer betalen. We voeren de nationale CO₂-heffing opnieuw in en verhogen deze sneller, laten de belasting op ongerecycled plastic betalen door plasticproducenten, introduceren een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets en voeren een giftaks in op milieuschadelijke transacties. We voeren een slachttaks in die de maatschappelijke kosten reflecteert van de veehouderij.”
“We voeren een klimaatbelasting voor de grootste vermogens in, op basis van de inzichten uit de Groene Belastinggids.”
PvdD wil werken lonender maken door de belasting op arbeid te verlagen, het minimumloon te verhogen en toeslagen op termijn overbodig te maken. Dit verschilt van D66 door de sterkere nadruk op herverdeling en automatische koppeling aan mediane lonen.
Volt wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, met als kern het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ze stellen voor om toeslagen, aftrekposten en heffingskortingen af te schaffen, een basisinkomen in te voeren, en vermogen zwaarder te belasten dan arbeid. Hun visie is gericht op het tegengaan van ongelijkheid, het eerlijker belasten van grote vermogens en bedrijven, en het voorkomen van belastingontwijking.
Volt wil het huidige complexe belasting- en toeslagensysteem vervangen door een eenvoudiger stelsel met een basisinkomen, waarbij alle toeslagen, heffingskortingen en aftrekposten verdwijnen. Dit moet leiden tot meer bestaanszekerheid, minder bureaucratie en een eerlijkere verdeling van lasten, waarbij arbeid minder zwaar wordt belast dan vermogen.
“We schaffen alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies af. Al deze regelingen worden afgedekt door invoering van het nieuwe basisinkomen en door uitbreiding van de inkomstenbelasting met een aantal schijven.”
“Er komt een maandelijks basisinkomen dat alle toeslagen vervangt. Dit bestaat uit een vaste basisuitkering per huishouden. Boven op die basis wordt er per volwassene en per kind extra geld uitgekeerd.”
“We breiden het aantal tariefschijven in box 1 van de inkomstenbelasting uit, en passen deze op zo’n manier aan dat niemand meer onder het sociaal minimum hoeft te leven. Over het algemeen zullen de tarieven lager worden, om de belastingdruk op arbeid te verminderen.”
Volt wil vermogens boven één miljoen euro progressief belasten, erf- en schenkbelasting relatie-onafhankelijk maken, en belastingontwijking tegengaan. Grote bedrijven, techbedrijven en grondbezitters gaan meer bijdragen, en fiscale regelingen die ongelijkheid vergroten worden afgeschaft.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt.”
“We voeren binnen heel de EU een inwonerschapsfictie in. Wanneer iemand bijvoorbeeld vanuit Nederland naar een land met lagere belastingen verhuist, waarmee geen belastingverdrag bestaat, moet diegene het verschil voor een bepaalde tijdsperiode blijven afdragen aan Nederland.”
“Voor bedrijven die verhuizen naar een land met een lagere belastingdruk komt er een Exit Tax.”
“Volt pleit voor een belasting op digitale advertentie-inkomsten van grote techbedrijven (zoals Google, Meta, Amazon), zodat jaarlijks 300-600 miljoen euro wordt gegenereerd.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten.”
“De bedrijfsopvolgingsregeling wordt afgeschaft.”
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit.”
Volt wil alle uitzonderingen op de btw afschaffen en een uniform tarief invoeren, terwijl vervuiling en grondstofgebruik zwaarder worden belast. Dit moet leiden tot een duurzamer belastingstelsel en het aantrekkelijker maken van duurzame keuzes.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af.”
“We belasten vervuiling, verspilling en overmatig gebruik van grondstoffen zwaarder. De vervuiler betaalt voor de schade die hij aanricht.”
“We zorgen dat gezond en duurzaam eten de goedkoopste optie is.”
D66 wil het belastingstelsel eerlijker, eenvoudiger en groener maken, waarbij werken meer moet lonen en grote vermogens en vervuilers meer gaan betalen. Ze pleiten voor lagere belastingen op arbeid, hogere belastingen op vermogen, het afbouwen van fiscale voordelen voor woningbezit, en het vervangen van het toeslagenstelsel door een individueel basisbedrag. D66 streeft naar een progressiever en transparanter systeem dat ongelijkheid vermindert en de economie stimuleert.
D66 wil de belastingdruk op werk verlagen en die op vermogen verhogen, om zo werken aantrekkelijker te maken en vermogensongelijkheid tegen te gaan. Ze pleiten voor een progressiever stelsel, een miljonairsbelasting en het moderniseren van de erf- en schenkbelasting.
“We verlagen het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting en verhogen we het minimumloon.”
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
D66 wil de fiscale voordelen voor woningbezit afbouwen en de verschillen tussen huurders en kopers verkleinen. Dit moet de woningmarkt eerlijker maken en de stijging van huizenprijzen afremmen.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
D66 wil het belastingstelsel eenvoudiger en eerlijker maken door het toeslagenstelsel drastisch te hervormen en te vervangen door een individueel basisbedrag. Dit moet onzekerheid en complexiteit voor burgers verminderen.
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief of oneerlijk zijn, evalueren en waar nodig aanpassen of afschaffen, met als voorbeelden de landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden.”
D66 wil autorijden eerlijker belasten door rekeningrijden in te voeren, waarbij het gebruik van de auto wordt belast in plaats van het bezit.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.”
D66 erkent de problemen bij de Belastingdienst en wil een nieuw, modern systeem opzetten om hervormingen mogelijk te maken en de menselijke maat terug te brengen.
“Liever dan blijven doormodderen met de huidige, verouderde ICT, bouwt D66 daarom een nieuw, modern systeem naast het huidige systeem: een Belastingdienst 2.0. Als dat klaar is, vervangt dit het huidige systeem.”
“Vertrouwen terugwinnen vraagt naast daadkracht ook menselijkheid. Daarom brengen we de menselijke maat terug bij de overheid. Mensen krijgen het recht om zich te vergissen.”
De SP positioneert zich radicaal tegenover partijen als D66 door te pleiten voor een fundamentele verschuiving van de belastingdruk: weg van arbeid en consumptie, richting kapitaal, grote bedrijven en de allerrijksten. De partij wil de inkomstenbelasting voor lage en middeninkomens verlagen, een miljonairsbelasting invoeren, kapitaalinkomen zwaarder belasten, en belastingontwijking krachtig aanpakken. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, in tegenstelling tot het huidige beleid dat volgens de SP door partijen als D66 wordt gesteund.
De SP vindt het onacceptabel dat de belastingdruk vooral op arbeid en consumptie rust, terwijl kapitaal relatief weinig wordt belast. Ze willen dit omdraaien door kapitaalinkomen gelijk te belasten aan arbeidsinkomen en een miljonairsbelasting in te voeren. Dit is expliciet gepositioneerd als alternatief voor het beleid van partijen als D66.
“Op dit moment komt tachtig procent van de belastinginkomsten uit arbeid en consumptie en maar twintig procent uit kapitaal. Er worden miljarden cadeau gegeven aan de rijkste individuen en grootste bedrijven, terwijl gewone mensen en het kleinbedrijf steeds hogere belastingen betalen. Deze herverdeling van arm naar rijk is onacceptabel.”
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
“Op dit moment betalen de lage en middeninkomens meer belasting dan de hoogste inkomens. Deze omgekeerde Robin Hoodpraktijken gaan we keren, zodat de allerrijkste miljardairs en allergrootste bedrijven hun eerlijke deel bijdragen.”
De SP wil de inkomstenbelasting voor lage en middeninkomens fors verlagen, gefinancierd door hogere belastingen op kapitaal en grote vermogens. Dit wordt gepresenteerd als een direct contrast met het beleid van D66, dat volgens de SP de lastenverdeling niet eerlijk genoeg maakt.
De SP stelt een miljonairsbelasting van vijf procent voor op vermogens boven vijf miljoen euro, en een vermogensplafond boven vijftig miljoen euro. Dit is bedoeld om extreme vermogensongelijkheid tegen te gaan en publieke voorzieningen te financieren.
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren. Daarnaast voeren wij een vermogensplafond in voor vermogens boven de 50 miljoen euro.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs, miljardairs en grote bedrijven krachtig bestrijden, onder meer met een vertrekbelasting (exittaks) en het dichten van fiscale mazen. Dit wordt gepresenteerd als een breuk met het beleid van partijen als D66, die volgens de SP te weinig doen tegen belastingontwijking.
“We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen. Daarnaast steunen we de inzet voor een mondiale minimumbelasting voor miljonairs en miljardairs, als ook een minimumbelasting voor bedrijfswinsten.”
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
De SP wil een einde maken aan subsidies en belastingvoordelen voor grote bedrijven, miljonairs en miljardairs, omdat deze volgens hen de ongelijkheid vergroten en publieke middelen verspillen.
“Er worden tientallen miljarden belastinggeld uitgegeven aan subsidies en belastingvoordelen die gaan naar grote en vervuilende bedrijven en miljonairs en miljardairs. Dat vergroot de ongelijkheid en doet uitgaven aan klimaatverbetering weer teniet.”
“Stop de subsidie voor miljardairs. In een rijk land als Nederland bestaan armoede en afbrokkelende publieke voorzieningen omdat enkelen zich te veel toeeigenen.”
De VVD zet zich af tegen het belastingbeleid van partijen als D66, die volgens hen kiezen voor hogere belastingen en meer herverdeling. In plaats daarvan wil de VVD de belastingdruk voor werkenden en ondernemers verlagen, nivellering tegengaan en vaste lasten omlaag brengen. Hun kernvisie is dat werken altijd meer moet lonen dan niet werken, met minder overheidsuitgaven en een simpeler, eerlijker belastingstelsel.
De VVD verzet zich expliciet tegen belastingverhogingen op vermogen, ondernemen en arbeid, en wil juist de lasten voor deze groepen verlagen. Ze positioneren zich hiermee tegenover partijen als D66, die volgens de VVD kiezen voor hogere belastingen en meer herverdeling.
“De VVD wil niet de kant op van partijen als D66, die kiezen voor hogere belastingen en meer herverdeling.”
“waarvoor gewerkt is, wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
De VVD wil af van wat zij zien als doorgeschoten nivellering via toeslagen en heffingskortingen, en pleit voor een simpeler belastingstelsel waarin werken meer loont dan niet werken. Ze keren zich tegen het "rondpompen van geld" en de "Haagse herverdelingsmachine", waarmee ze zich onderscheiden van partijen als D66.
“We hebben werk gemaakt van lastenverlichting, niet verder nivelleren en als VVD schreven we onze Agenda voor Werkend Nederland.”
“Om werken meer te laten lonen willen we af van de doorgeslagen nivellering via toeslagen, aftrekposten en heffingskortingen.”
“Het stelsel moet op de schop, waarbij we de koopkracht van middeninkomens verhogen, werken laten lonen via lastenverlichting, inkomensafhankelijke regelingen verminderen en stoppen met het rondpompen van geld.”
“De VVD hamert daar al lange tijd op, maar partijen van links tot vermeend rechts maken steevast andere afwegingen. Het gevolg: de lasten stijgen, hard werken levert te weinig op...”
De VVD kiest ervoor vaste lasten te verlagen (zoals energiebelasting en accijnzen) in plaats van de belastingen te verhogen, en positioneert zich hiermee tegenover partijen die kiezen voor een grotere, duurdere overheid.
“Niet door een grote, dure overheid op te tuigen en te laten herverdelen, maar door de vaste lasten te verlagen en regels die het leven duurder maken te schrappen.”
“We verlagen de brandstofaccijns zodat autorijden betaalbaarder wordt.”
“Om ervoor te zorgen dat energie voor huishoudens betaalbaarder wordt, verlagen we de energiebelasting.”
“We willen geen verdere accijnsverhogingen, zo blijft het leven betaalbaar en voorkomen we dat producten over de grens worden gekocht”
50PLUS verzet zich fel tegen leeftijdsdiscriminatie in het belastingstelsel en wil ouderen financieel ontzien, in tegenstelling tot partijen als D66 die vaak pleiten voor het afbouwen van fiscale voordelen voor ouderen. De partij stelt voor om erf- en schenkbelasting af te schaffen, de houdbaarheidsbijdrage voor AOW’ers te schrappen, en het nieuwe Box 3-stelsel te baseren op werkelijk rendement. 50PLUS kiest expliciet voor belastingmaatregelen die ouderen beschermen en hun koopkracht versterken.
50PLUS vindt dat het huidige belastingstelsel ouderen oneerlijk behandelt en wil alle vormen van leeftijdsdiscriminatie via belastingen beëindigen. Dit is een direct onderscheidend punt ten opzichte van D66, dat juist vaak voorstander is van het beperken van fiscale voordelen voor ouderen.
“Gepensioneerden worden nu nog te vaak gezien als PIN-automaat en behandeld als melkkoe. Het tijdperk van leeftijdsdiscriminatie via de belastingen wordt, wat 50PLUS betreft, beëindigd.”
“Een belastingsysteem waar geen discriminatie naar leeftijd plaatsvindt.”
“Geen specifieke belastingen voor ouderen.”
50PLUS wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen, een maatregel die haaks staat op het beleid van D66 dat deze belastingen juist wil behouden of verhogen om vermogensoverdracht te belasten.
50PLUS wil het nieuwe Box 3-stelsel baseren op werkelijk behaald rendement en de overwaarde van de eigen woning niet belasten, terwijl D66 juist voorstander is van een vermogensaanwasbelasting en het belasten van overwaarde.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting. De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil de hypotheekrenteaftrek behouden en de Wet Hillen (beloning voor aflossen hypotheek) terugbrengen, terwijl D66 deze fiscale voordelen juist wil beperken.
50PLUS wil de houdbaarheidsbijdrage voor AOW’ers afschaffen, waarmee ze ouderen financieel ontzien, in tegenstelling tot partijen als D66 die eerder voor lastenverzwaringen voor ouderen pleiten.
“De houdbaarheidsbijdrage voor AOW’ers wordt afgeschaft.”
BVNL wil de belastingen in Nederland radicaal vereenvoudigen en verlagen, met als kernvoorstel de invoering van een vlaktaks van 25% en het afschaffen van het toeslagenstelsel. Zij keren zich fel tegen het huidige stelsel van hoge, gestapelde belastingen en complexe regelingen, zoals die volgens hen door partijen als D66 worden verdedigd. BVNL pleit voor minder overheidsbemoeienis, lagere lasten voor burgers en bedrijven, en het schrappen van erf- en schenkbelasting.
BVNL wil het huidige progressieve belastingstelsel vervangen door een vlaktaks van 25% op arbeid en winst, met een hoge belastingvrije voet en zonder toeslagen. Dit moet het systeem eerlijker, eenvoudiger en minder afhankelijk van overheidsregelingen maken, in tegenstelling tot het door D66 gesteunde stelsel van hoge, progressieve belastingen en uitgebreide toeslagen.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
BVNL wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen, zodat familiebedrijven en particulieren vermogen zonder fiscale belemmeringen kunnen overdragen. Dit is een duidelijk verschil met partijen als D66, die deze belastingen juist willen behouden of verhogen uit herverdelingsmotieven.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
“We schaffen de erf- en schenkbelasting af zodat dit probleem volledig is opgelost.”
“De erf- en schenkbelasting schaffen we af.”
BVNL wil diverse andere belastingen verlagen of afschaffen, waaronder accijnzen, energiebelastingen en het eigenwoningforfait. Zij keren zich tegen het gebruik van belastingen als sturingsmiddel voor gedrag, wat zij typeren als typisch D66-beleid.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag.”
“De energiebelastingen worden minimaal verlaagd naar het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afgeschaft.”
“Er komt geen vliegtaks, vleestaks, suikertaks of andere belastingen waarmee de overheid gedragsveranderingen probeert af te dwingen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen, rechtvaardiger en voorspelbaarder maken, met minder uitzonderingen en inkomensafhankelijke regelingen. Ze pleiten voor een langzame afbouw van de hypotheekrenteaftrek, gekoppeld aan een gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting, en zetten in op automatische toekenning van toeslagen om fouten en terugvorderingen te voorkomen. De partij benadrukt dat werken meer moet lonen en dat het belastingstelsel eenvoudiger en uitvoerbaarder moet worden.
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen, maar koppelt dit direct aan een verlaging van de inkomstenbelasting. Dit moet de woningmarkt toegankelijker maken zonder huiseigenaren te benadelen, en is een duidelijk onderscheidend punt ten opzichte van partijen als D66 die vaak een snellere afbouw bepleiten.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
Het CDA wil het aantal inkomensafhankelijke regelingen en toeslagen verminderen om de marginale druk te verlagen en het systeem eenvoudiger te maken. Dit is een reactie op de complexiteit en uitvoeringsproblemen van het huidige stelsel, waar D66 doorgaans meer inzet op inkomensafhankelijke instrumenten.
“We willen minder inkomensafhankelijke regelingen, waar minder mensen gebruik van hoeven maken en met minder hoge toeslagen, zodat de marginale druk omlaaggaat.”
“We gaan daarom door met de vereenvoudiging van het stelsel van belastingen en toeslagen en inkomensregelingen, zodat mensen meer zekerheid en duidelijkheid krijgen over hun inkomen.”
Het CDA wil toeslagen automatisch en direct uitkeren om fouten, naheffingen en terugvorderingen te voorkomen. Dit moet het systeem eerlijker en voorspelbaarder maken, en sluit aan bij de wens om het toeslagenstelsel te hervormen.
Om werken meer te laten lonen, wil het CDA de arbeidskorting hervormen zodat deze per gewerkt uur wordt toegepast. Dit is bedoeld om arbeidsparticipatie te stimuleren en het verschil met niet-werken te vergroten.
“We zetten de arbeidskorting beter in en hervormen deze naar een arbeidskorting die voor elk gewerkt uur wordt toegepast zodat werken meer loont.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingsregelingen stapsgewijs af te schaffen of te versoberen, en de opbrengst te gebruiken voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en rechtvaardiger maken dan dat van D66, met een sterke focus op inkomensgelijkheid en het afschaffen van het huidige toeslagenstelsel. Hun belangrijkste voorstellen zijn: geen belasting over de eerste €30.000 inkomen, een verzilverbare belastingkorting in plaats van toeslagen, en een hogere belasting op grote vermogens. De partij benadrukt eenvoud, voorspelbaarheid en het belonen van werken, in tegenstelling tot wat zij zien als de complexiteit en onrechtvaardigheid van het huidige (en door D66 gesteunde) systeem.
De ChristenUnie stelt voor dat niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 aan inkomen, waarmee ze zich duidelijk onderscheiden van D66. Dit moet werken lonender maken en de belastingdruk op lage en middeninkomens verlagen.
“dat bij de ChristenUnie-plannen onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste 30.000 euro aan inkomen.”
“De belasting op inkomen uit arbeid wordt fors verlaagd. Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“de eerste € 30.000 inkomen belastingvrij is.”
In plaats van het huidige, door D66 gesteunde toeslagenstelsel, wil de ChristenUnie een verzilverbare belastingkorting invoeren die inkomensonafhankelijk is en maandelijks wordt uitgekeerd. Dit moet onzekerheid, terugvorderingen en complexiteit voorkomen.
“In plaats van toeslagen krijgt iedere Nederlander maandelijks een korting op de te betalen inkomstenbelasting. Als de korting hoger is dan het belastingbedrag, wordt het verschil uitgekeerd.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
De ChristenUnie wil grote vermogens zwaarder belasten en de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afschaffen, waarmee ze een duidelijk progressiever fiscaal beleid voorstaan dan D66.
De ChristenUnie bekritiseert het huidige stelsel (waar D66 aan heeft bijgedragen) als te complex en onrechtvaardig, en stelt eenvoud en rechtvaardigheid centraal in hun alternatieven.
“Daarom hebben we een compleet nieuw belastingstelsel uitgewerkt, dat is doorgerekend door het Centraal Planbureau. Bij dit nieuwe stelsel staan twee kernwaarden met stip voorop: eenvoud en rechtvaardigheid.”
“De ChristenUnie zegt: eenvoud is ook rechtvaardigheid. Daarom maken we met gezwinde spoed werk van een radicale vereenvoudigingsagenda.”
FVD zet zich af tegen het belastingbeleid van partijen als D66 door te pleiten voor een radicaal eenvoudiger en lager belastingstelsel, met een vlaktaks en het afschaffen van veel bestaande belastingen. De partij wil inkomensnivellering en gedragssturende belastingen tegengaan, en stelt concrete verlagingen en afschaffingen voor zoals het schrappen van de erfbelasting, het verlagen van de BTW en het nooit invoeren van een vlees- of suikertaks. Hun visie is dat belastingen alleen dienen om een kleine overheid te financieren, niet om inkomens gelijk te trekken of gedrag te sturen.
FVD verwerpt het progressieve belastingstelsel en de nivellering waar D66 voor staat, en kiest voor een vlaktaks en lagere lasten. Ze willen het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en inkomens- of vermogensnivellering afschaffen.
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen. Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
“Daarom kiest Forum voor Democratie voor eenvoud, transparantie en lagere lasten: een belastingstelsel dat álle Nederlanders recht doet, bijdraagt aan welvaartsgroei en de kracht van ons land versterkt.”
“20% vlaktaks op de inkomstenbelasting. We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
FVD wil tal van belastingen die D66 steunt of heeft ingevoerd, afschaffen of fors verlagen. Dit betreft onder meer erfbelasting, schenkbelasting, spaartaks, accijnzen, energiebelasting en gedragsbelastingen.
“We schaffen de meest onrechtvaardige belasting af: de erfbelasting (hier is immers al een heel leven belasting over betaald).”
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verlagen de energiebelastingen naar het niveau van voor het tijdperk Rutte (de belasting op elektriciteit van €0,12 naar €0,11 per kWh; en de belasting op gas van €0,70 naar € 0,17 per m³), zodat de energierekening weer omlaag kan.”
“We gaan nooit akkoord met vlees- of suikertaksen of andere belastingen die gedragsveranderingen proberen af te dwingen, zodat mensen weer vrij zijn om hun eigen keuzes te maken in het leven.”
De PVV is fel tegen hogere belastingen en fiscale maatregelen die zij associëren met partijen als D66, vooral op het gebied van energie, mobiliteit en boodschappen. De partij wil juist de lasten voor burgers verlagen door onder andere de btw op energie en boodschappen te schrappen, accijnsverhogingen te voorkomen en klimaatgerelateerde belastingen af te schaffen. De PVV positioneert zich hiermee expliciet tegenover het beleid van partijen als D66, die zij verwijten verantwoordelijk te zijn voor hogere lasten en klimaatbelastingen.
De PVV verzet zich tegen de hoge belastingen op energie en boodschappen, die zij toeschrijven aan klimaatbeleid en partijen als D66. Ze willen deze lasten fors verlagen om de koopkracht van Nederlanders te verbeteren en energiearmoede tegen te gaan.
“Met een steeds hogere energiebelasting heeft de overheid gas bewust heel duur gemaakt. De bedoeling daarvan is dat huishoudens van het gas áf gaan en verduurzamen, want dat is 'beter voor het klimaat'.”
“De Nederlanders betalen het hoogste btw-tarief over hun energierekening, terwijl dat in andere Europese landen veel lager is. Dat is niet uit te leggen. De PVV wil de btw op energie verlagen van 21 naar 9%.”
“De PVV wil daarom de btw op boodschappen helemaal schrappen, waardoor de boodschappenkar bijna 10% goedkoper kan worden.”
De PVV is tegen klimaatbelastingen en subsidies, die zij zien als een directe lastenverzwaring voor burgers en bedrijven, en positioneert zich hiermee expliciet tegenover partijen als D66.
De PVV wil accijnsverhogingen op brandstof voorkomen en de provinciale opcenten uitsluitend inzetten voor automobilisten, als reactie op wat zij zien als onrechtvaardige lastenverzwaringen door andere partijen.
De PVV verzet zich tegen de invoering van Europese belastingen, waarmee zij zich afzet tegen het beleid van partijen als D66 die meer Europese integratie nastreven.
“Geen eurobonds, geen Europese belastingen, geen digitale euro”
JA21 zet zich af tegen het complexe en hoge belastingstelsel dat volgens hen door partijen als D66 is ontstaan, en pleit voor lagere, eenvoudigere en transparantere belastingen. Ze willen het toeslagenstelsel en ingewikkelde regelingen afschaffen, de lasten op arbeid en ondernemerschap structureel verlagen, en zijn fel tegen nieuwe of hogere (Europese) belastingen. Hun visie is dat werken en ondernemen meer moet lonen en dat de overheid kleiner en minder sturend moet zijn.
JA21 wil het huidige complexe belasting- en toeslagenstelsel, dat zij mede aan partijen als D66 toeschrijven, vervangen door een eenvoudig systeem met lagere lasten. Ze stellen dat het huidige systeem demotiverend werkt en mensen afhankelijk maakt van de overheid.
“Ons huidige belastingsysteem is veel te ingewikkeld geworden. Complexe regelingen, toeslagen, kortingen, en een eindeloze lijst aan uitzonderingen maken het voor gewone Nederlanders onmogelijk om te begrijpen wat ze moeten betalen en waarom.”
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
JA21 wil de collectieve lastendruk verlagen en het belastingklimaat aantrekkelijker maken voor werkenden en bedrijven, in tegenstelling tot partijen als D66 die volgens hen juist voor hogere lasten kiezen.
“De collectieve lastendruk in Nederland is te hoog en de overheid geeft steeds meer geld uit zonder dat daar altijd een duidelijk rendement tegenover staat.”
“Lagere lasten en een kleine overheid. We willen de hoge collectieve lastendruk verlagen en het aantal ambtenaren structureel terugbrengen.”
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren. Het bedrijfsleven mag niet langer als financieringsbron voor nieuwe overheidsambities dienen.”
JA21 verzet zich expliciet tegen Europese belastingen, een standpunt waarmee ze zich onderscheiden van partijen als D66 die meer Europese samenwerking en harmonisatie nastreven.
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel eerlijker maken door de lasten te verschuiven van werkenden naar vermogenden, topinkomens en winstgevende bedrijven. Ze pleiten voor het afschaffen van speciale belastingkortingen voor de rijksten en aandeelhouders, het aanpakken van belastingontwijking, en het invoeren van progressieve belastingen zoals een miljonairsbelasting. Hun visie contrasteert met D66 door sterker te focussen op herverdeling en het zwaarder belasten van kapitaal en grote bedrijven.
GroenLinks-PvdA vindt dat werken meer moet lonen en dat inkomen uit vermogen en winst zwaarder belast moet worden dan arbeid. Ze willen belastingkortingen voor de rijksten en aandeelhouders afschaffen en de bijdrage van winstgevende bedrijven verhogen, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“We maken werken lonend, door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“De investeringen die de komende jaren nodig zijn, zullen druk leggen op de begroting... We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
Het huidige belastingstelsel bevat volgens GroenLinks-PvdA te veel complexe en onrechtvaardige belastingkortingen waar vooral vermogenden en grootverdieners van profiteren. Ze willen deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
GroenLinks-PvdA wil agressieve belastingconstructies en ontwijking door bedrijven en vermogenden harder aanpakken en illegaal maken, zodat de rekening niet bij gewone mensen en ondernemers terechtkomt.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
De partij wil het belastingstelsel progressiever maken, zodat rijkere mensen relatief meer bijdragen. Ze stellen dat nu juist de rijksten een lagere belastingdruk hebben en willen dit omdraaien.
“De sterkste schouders zouden de zwaarste lasten moeten dragen, maar dat is in Nederland nu niet het geval. Hoe rijker je bent, hoe lager je belastingdruk. Wij draaien dit om.”
NSC wil het belastingstelsel grondig hervormen: eenvoudiger, eerlijker en met meer focus op het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ze willen toeslagen afbouwen, belasting op arbeid verlagen, en fiscale regelingen die arbeidsmigratie of speculatie stimuleren versoberen of schrappen. Hun visie contrasteert met D66 door meer nadruk op vereenvoudiging, het afbouwen van toeslagen en het beperken van fiscale uitzonderingen.
NSC pleit voor een fundamentele hervorming van het belasting- en toeslagenstelsel, met als doel eenvoud, eerlijkheid en het stimuleren van werken. Ze willen toeslagen afbouwen, kortingen en aftrekposten hervormen, en het principe hanteren dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Dit is een duidelijke breuk met het huidige systeem, dat door D66 mede is vormgegeven.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen. Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. Tegelijk bouwen we toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten. Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
“We verlagen de belasting op arbeid. We vereenvoudigen het systeem van toeslagen en fiscale kortingen zo dat mensen meer overhouden van iedere extra verdiende euro.”
NSC wil ondoelmatige en verouderde fiscale regelingen schrappen of versoberen, met bijzondere aandacht voor regelingen die arbeidsmigratie stimuleren (zoals de expatregeling) en uitzonderingen in de btw. Dit is een expliciete kritiek op het huidige beleid, waar D66 vaak voorstander was van dergelijke regelingen.
“We schrappen en versoberen ondoelmatige fiscale regelingen”
“Zo schrappen we de btw uitzondering voor de sierteelt, mede vanwege het aanzuigende effect op arbeidsmigratie.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
NSC wil daadwerkelijk rendement in box 3 belasten in plaats van fictief rendement, en speculatie met woningen tegengaan door een extra heffing op snelle doorverkoop. Hiermee nemen ze afstand van het huidige beleid, dat volgens hen te veel ruimte laat voor ontwijking en speculatie.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten.”
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
De SGP wil het belastingstelsel eerlijker en rechtvaardiger maken, met meer nadruk op draagkracht en het lonender maken van werken. Ze pleiten voor lagere lasten op arbeid, hogere belastingen op consumptie, en een belasting op vermogen gebaseerd op daadwerkelijk rendement. In tegenstelling tot D66, die vaak pleit voor hogere vermogens- en erfbelastingen en nivellering, kiest de SGP expliciet voor het niet verhogen van de erfbelasting en het vermijden van een 'jacht op grote vermogens'.
De SGP vindt dat werken meer moet lonen en wil daarom de lasten op arbeid verlagen, terwijl consumptie zwaarder wordt belast. Dit staat haaks op het D66-standpunt dat vaak inzet op nivellering via hogere lasten op vermogen en hogere inkomens.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De lasten op arbeid worden verlaagd. Tegelijk kunnen de belastingen op consumptie worden verhoogd, zodat het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd.”
De SGP wil de belasting op vermogen (box 3) baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement, met oog voor inflatie en liquiditeit, en is tegen het verhogen van de erfbelasting. Dit contrasteert met D66, die juist pleit voor zwaardere vermogensheffingen en erfbelasting.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting. De erfbelasting verhogen we niet.”
De SGP wil het belastingstelsel hervormen naar een gezinsvriendelijk model, met meer aandacht voor draagkracht en het dichten van de kloof tussen een- en tweeverdieners. Dit is een fundamenteel andere benadering dan het individualistische stelsel waar D66 voor kiest.
De SGP is expliciet tegen het verhogen van de erfbelasting en wil de aangifte vereenvoudigen, terwijl D66 juist voor verhoging pleit.
“De erfbelasting verhogen we niet. De aangifte voor de erfbelasting is te complex en moet worden vereenvoudigd om emotionele druk op nabestaanden te beperken.”
BIJ1 kiest voor een radicaal ander belastingbeleid dan D66, met een sterke nadruk op het verhogen van belastingen op vermogen, winst en vervuiling, en het verlagen van de inkomstenbelasting voor gewone mensen. Ze willen Nederland veranderen van een belastingparadijs voor multinationals naar een samenleving waarin basisvoorzieningen gratis zijn en de ongelijkheid via het belastingstelsel wordt bestreden. De partij stelt zeer concrete, ingrijpende maatregelen voor, zoals een 100% marginaal tarief op extreem hoge vermogens en het zwaar belasten van onredelijke bedrijfswinsten.
BIJ1 wil de belasting op vermogen fors verhogen, met een democratisch vastgestelde limiet waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Dit is bedoeld om extreme vermogensongelijkheid tegen te gaan en Nederland te veranderen van een belastingparadijs voor rijken naar een samenleving met gratis basisvoorzieningen.
“Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
BIJ1 wil de inkomstenbelasting verlagen zodat mensen meer overhouden, maar tegelijkertijd de winstbelasting voor bedrijven en de belasting op onredelijke winsten fors verhogen. Dit is een duidelijke breuk met het beleid van partijen als D66, die doorgaans minder vergaande voorstellen doen op dit vlak.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger.”
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 wil een exit tax invoeren voor bedrijven en belastingontwijking door multinationals hard aanpakken, in tegenstelling tot het meer gematigde beleid van D66. Hiermee willen ze Nederland niet langer aantrekkelijk maken voor brievenbusfirma’s en belastingontduikers.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een “exit tax” voor bedrijven.”
BIJ1 wil tarieven voor autogebruik, parkeervergunningen, verkeersboetes en belasting afhankelijk maken van inkomen en vermogen, zodat hogere inkomens meer betalen. Dit progressieve systeem verschilt sterk van het huidige beleid en van D66, dat doorgaans minder vergaande differentiatie voorstelt.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu.”
BIJ1 pleit voor internationale samenwerking om belastingen op vermogen, winst en vervuiling te verhogen, om zo belastingontduiking en klimaatvervuiling aan te pakken. Dit is een meer radicale en mondiale benadering dan D66 doorgaans voorstaat.
“De belasting op vermogen, winst en vervuiling gaat in internationaal verband omhoog, zodat we extreem ongelijke rechten en klimaatvervuiling aanpakken. Zo bestrijdt Nederland belastingontduiking.”
DENK wil het belastingstelsel eerlijker maken door de lasten te verlagen voor lage- en middeninkomens en juist hogere bijdragen te vragen van grote bedrijven, superrijken en grote vermogens. Ze pleiten voor het afschaffen van ondoelmatige belastingvoordelen en het aanpakken van belastingontwijking, met als doel de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. DENK onderscheidt zich door expliciet te kiezen voor lastenverzwaring aan de top en lastenverlichting aan de onderkant, in tegenstelling tot partijen als D66 die vaak inzetten op bredere belastinghervormingen.
DENK wil dat grote bedrijven en de superrijken een eerlijker deel van de belasting betalen, om zo de ongelijkheid te verkleinen en publieke investeringen mogelijk te maken. Dit gebeurt door het verhogen van de winstbelasting, het afschaffen van belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten, en het aanpakken van belastingontwijking.
“Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
“Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
DENK wil de belastingdruk voor lage- en middeninkomens verlagen om de bestaanszekerheid te vergroten en armoede te bestrijden. Dit sluit aan bij hun streven naar een rechtvaardigere inkomensverdeling.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
“We versterken de bestaanszekerheid door het invoeren van belastingverlagingen voor mensen met lage en middeninkomens en investeren in toereikende tegemoetkomingen.”
DENK wil belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten, zoals de expatregeling, afschaffen en belastingontwijking steviger aanpakken. Dit moet zorgen voor een eerlijker en transparanter belastingstelsel.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
DENK is tegen nieuwe belastingen op consumptie zoals vlees, suiker of plastic, omdat deze volgens hen de ongelijkheid vergroten.
“Daarom komt er géén belasting op vlees, géén extra heffing op suiker en géén toeslag op plastic verpakkingen. Deze heffingen vergroten de ongelijkheid.”
BBB wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en afrekenen met het huidige complexe systeem van toeslagen en heffingskortingen, in tegenstelling tot D66 dat inzet op vergroening en inkomensafhankelijke regelingen. BBB kiest voor vaste bedragen, een hogere belastingvrije voet en het niet verhogen van belastingen op sparen, ondernemen en de eigen woning. Hun visie is gericht op eenvoud, zekerheid en het stimuleren van werken, sparen en ondernemen, zonder extra lasten of nationale koppen op Europese maatregelen.
BBB wil af van het complexe systeem van inkomensafhankelijke toeslagen en heffingskortingen, en kiest voor vaste bedragen en een hoge belastingvrije voet. Dit is een duidelijke breuk met het beleid van D66, dat juist inzet op inkomensafhankelijke regelingen en vergroening via belastingen. BBB ziet het huidige stelsel als te complex en stressvol voor burgers, en wil zekerheid en eenvoud bieden.
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“Een ingewikkeld systeem dat mensen vastzet. Het huidige belasting en toeslagenstelsel is onnodig complex. Miljoenen Nederlanders zijn afhankelijk van een wirwar aan regelingen, die leiden tot onzekerheid, fouten, terugvorderingen en stress.”
BBB wil de belastingen op sparen (box 3), ondernemen (box 2), erf- en schenkbelasting en de eigen woning niet verhogen. Dit contrasteert met D66, dat juist voorstelt om vermogens en woningen zwaarder te belasten. BBB wil hiermee sparen, investeren en ondernemen stimuleren en de concurrentiepositie van Nederland beschermen.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen. De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen. De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
BBB is tegen het toevoegen van extra nationale belastingen bovenop Europese maatregelen, zoals extra CO₂-heffingen voor bedrijven. Dit is een direct verschil met D66, dat juist voorstander is van nationale koppen en extra vergroening via belastingen. BBB wil de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven beschermen en geen extra lasten opleggen.
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂-heffing.”
“Stoppen met extra CO₂-heffing voor industrie. De Nederlandse industrie staat onder grote druk door oplopende kosten, internationale concurrentie en een onzeker investeringsklimaat. BBB wil de extra nationale CO₂-heffing voor de industrie daarom terugdraaien.”