De SGP vindt dat belastingheffing eerlijk, rechtvaardig en gebaseerd op draagkracht moet zijn, met een eenvoudiger en transparanter stelsel. Ze willen lasten op arbeid verlagen, consumptie zwaarder belasten, en het belastingstelsel vereenvoudigen, onder andere door het toeslagenstelsel drastisch te beperken en erfbelasting eenvoudiger te maken.
De SGP benadrukt dat belastingheffing eerlijk en rechtvaardig moet zijn, waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht van belastingplichtigen. Ze willen werken lonender maken, lasten op arbeid verlagen en consumptie zwaarder belasten. Ook pleiten ze voor een belasting op vermogen (box 3) op basis van daadwerkelijk rendement en willen ze het debat over vermogens eerlijk voeren, zonder een jacht op grote vermogens.
“Belastingheffing moet eerlijk en rechtvaardig zijn. Rekening houdend met de draagkracht van belastingplichtigen.”
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement.”
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
De SGP vindt de aangifte voor erfbelasting te complex en wil deze vereenvoudigen om emotionele druk op nabestaanden te beperken. Ze willen de erfbelasting niet verhogen.
“De erfbelasting verhogen we niet. De aangifte voor de erfbelasting is te complex en moet worden vereenvoudigd om emotionele druk op nabestaanden te beperken.”
De SGP wil het toeslagenstelsel drastisch beperken omdat het leidt tot terugbetalingen, geldrondpompen en ontmoediging van extra werken. Ze willen het recht op toeslagen baseren op het netto besteedbaar inkomen van het huishouden.
“Het toeslagenstelsel moet op de schop. Het huidige stelsel leidt tot (forse) terugbetalingen, draagt bij aan het nodeloos rondpompen van geld en kan ervoor zorgen dat extra werken nauwelijks meer loont, met alle gevolgen van dien. De SGP pleit daarom voor een drastische inperking van de toeslagen.”
“Daarnaast wordt bij het bepalen van het recht op toeslagen het netto besteedbaar inkomen van het huishouden het uitgangspunt.”
De SGP pleit voor een gezinsvriendelijk belastingstelsel, waarbij het gezamenlijke huishouden centraal staat en de kloof tussen éénverdieners en tweeverdieners wordt gedicht. Ze willen het splitsingsstelsel invoeren en de kinderbijdrage vereenvoudigen zonder terugvorderingen.
“Het belastingstelsel is dringend aan herziening toe. We staan voor een gezinsvriendelijk fiscaal stelsel. Waarin de kloof tussen éénverdieners en tweeverdieners wordt gedicht.”
“De SGP is voorstander van het splitsingsstelsel. Het totale gezinsinkomen wordt gedeeld door twee en daarna worden de fiscale partners ieder apart belast.”
“De kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag gaan hierin op, Zonder terugvorderingen en met maximale keuzevrijheid voor gezinnen.”
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel grondig hervormen zodat grote vermogens, multinationals en vervuilers eerlijker bijdragen, en belastingontwijking wordt tegengegaan. Ze pleiten voor meer transparantie, het sluiten van Nederland als belastingparadijs, en het eerlijker belasten van vermogen en winst. De partij wil zo de kloof tussen arm en rijk verkleinen en het belastingstelsel inzetten voor solidariteit en duurzaamheid.
De PvdD wil dat Nederland stopt met het faciliteren van belastingontwijking door multinationals en grote vermogens. Ze willen alle belastingdeals openbaar maken, sancties opleggen aan belastingparadijzen, en internationaal inzetten op transparantie over bedrijfsbelastingen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere bijdrage van grote bedrijven en het dichten van belastinglekken.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
“Door belastingontwijking in Nederland lopen landen zeker 46 miljard euro mis.”
Om belasting op vermogen beter te kunnen heffen en extreme vermogensongelijkheid tegen te gaan, wil de PvdD een nationaal vermogensregister en een vermogensplafond invoeren. Dit maakt het belasten van grote vermogens eenvoudiger en voorkomt dat superrijken Nederland verlaten om belasting te ontwijken.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij wil de belastingdruk verplaatsen van arbeid naar grondstoffenverbruik, vervuiling en grote vermogens. Zo wordt werken lonender en vervuilen duurder, en dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten.
De PvdD wil fiscale regelingen en uitzonderingen die ongelijkheid vergroten of niet effectief zijn versneld afbouwen of afschaffen, zodat het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger wordt.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn.”
De partij stelt een progressieve winstbelasting voor, waarbij het tarief afhankelijk is van de CO2-uitstoot van bedrijven. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd en vervuiling ontmoedigd.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids.”
De PvdD wil op Europees niveau strengere afspraken maken om belastingontduiking en -ontwijking door bedrijven tegen te gaan, zodat belasting wordt betaald waar de winst daadwerkelijk wordt gemaakt.
“Belasting moet worden betaald waar daadwerkelijk winst wordt gemaakt. Daarvoor komen strengere Europese afspraken over het tegengaan van belastingontduiking en belastingontwijking door bedrijven.”
De VVD wil dat de Belastingdienst sneller en effectiever hervormt naar een systeem waarin alleen werkelijk gerealiseerd rendement wordt belast, met een focus op lagere lasten en meer klantvriendelijkheid. De partij benadrukt het belang van een efficiënte, digitale en toegankelijke Belastingdienst die fraude aanpakt, maar burgers niet onnodig belast of bureaucratisch behandelt. Concrete voorstellen zijn het versneld invoeren van belasting op werkelijk rendement, het verbeteren van ICT-systemen, en het verminderen van administratieve lasten.
De VVD vindt dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om belasting op werkelijk rendement (in box 3) versneld in te voeren. Dit moet voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten en zorgt voor een eerlijker belastingstelsel. De partij wil dat de Belastingdienst kosten aftrekbaar maakt en het systeem zo snel mogelijk aanpast.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
De VVD erkent dat de Belastingdienst kampt met verouderde ICT-systemen en wil dat grote ICT-projecten sneller en effectiever worden uitgevoerd. Door rijksbrede inkoop en duidelijke verantwoordelijkheid moet de Belastingdienst efficiënter en klantgerichter werken.
“We zorgen dat een topteam van experts met doorzettingsmacht over overheidsstructuren en –procedures eindeloze ict-projecten vlot trekt, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst en DUO en we kopen software rijksbreed in om betere prijzen te bedingen.”
De VVD wil dat de Belastingdienst en andere overheidsdiensten klantvriendelijker worden, met minder bureaucratie en meer digitale toegankelijkheid. Informatie hoeft maar één keer aangeleverd te worden en digitale systemen moeten begrijpelijk zijn.
De VVD wil dat de Belastingdienst streng optreedt tegen fraude, maar burgers die een fout maken niet direct als fraudeur bestempelt. De aanpak moet doelmatig, effectief en proportioneel zijn.
Het CDA wil de Belastingdienst betrouwbaarder, eenvoudiger en menselijker maken door te investeren in ICT-vernieuwing, betere opleiding van belastinginspecteurs en het vereenvoudigen van fiscale regelgeving. Ze pleiten voor meer transparantie over niet-geïnde belastingen, het centraal stellen van de menselijke maat en het verminderen van de uitvoeringslast. De partij ziet een goed functionerende Belastingdienst als essentieel voor vertrouwen in de overheid en het voorkomen van grote hersteloperaties.
Het CDA vindt dat de Belastingdienst dringend moet worden gemoderniseerd, met prioriteit voor ICT-vernieuwing en het inzetten van AI om de uitvoeringsdruk te verlichten. Dit moet de flexibiliteit en betrouwbaarheid van de dienst vergroten en fouten of schandalen in de toekomst voorkomen.
“De vernieuwing van de ICT bij de Belastingdienst heeft de komende jaren prioriteit, zodat er weer ruimte ontstaat om flexibel in te spelen op maatschappelijke veranderingen. Door inzet van AI bij de aangiftebehandeling willen we de druk op de uitvoering verlichten.”
“We zetten stevig in op de lopende IT-vernieuwing, opleiding van belastinginspecteurs, kwaliteit van fiscale regelgeving en regulinflatie, een jaarlijkse analyse van de tax gap.”
Het CDA benadrukt dat belastingheffing zorgvuldig moet gebeuren, met aandacht voor de menselijke maat en hoge kwaliteit van fiscale wetgeving. Dit moet voorkomen dat er opnieuw grote hersteloperaties nodig zijn, zoals bij het toeslagenschandaal.
“Belastingheffing heeft veel impact op burgers en bedrijven en moet daarom met grote zorgvuldigheid gebeuren. Fiscale wetgeving moet van hoge kwaliteit zijn, zodat grote hersteloperaties kunnen worden voorkomen. In de uitvoering moet de menselijke maat centraal staan.”
Het CDA wil jaarlijks inzicht in de zogenoemde 'tax gap' (niet-geïnde belasting) om belastingontduiking en -ontwijking effectiever te kunnen bestrijden.
“We willen dat jaarlijks de onterecht niet-geïnde belasting, de zogenaamde tax gap, in Nederland in kaart wordt gebracht. Zo kunnen we dit effectief gaan bestrijden.”
Het CDA stelt voor om een beroepsopleiding voor nieuwe belastinginspecteurs in te voeren en sociale rechtshulp voor belastingadviseurs mogelijk te maken, zodat burgers beter worden ondersteund bij fiscale kwesties.
DENK wil het belastingstelsel eerlijker maken door de lasten voor lage en middeninkomens te verlagen en hogere bijdragen te vragen van mensen met hoge inkomens, grote vermogens en winstgevende bedrijven. Ze pleiten voor het aanpakken van belastingontwijking en het afschaffen van ondoelmatige belastingvoordelen. De partij streeft naar een rechtvaardigere inkomensverdeling en een eenvoudiger toeslagenstelsel.
DENK vindt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en wil zo de ongelijkheid verkleinen. Ze willen de belastingdruk voor lage en middeninkomens verlagen, terwijl mensen met hoge inkomens, grote vermogens en winstgevende bedrijven meer gaan bijdragen. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingstelsel en meer bestaanszekerheid.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Wij kiezen voor een rechtvaardigere inkomensverdeling en vragen aan hen die dat kunnen om bij te dragen aan ons sociale stelsel.”
“Wij willen onze maatregelen op een goede manier financieren. Dat betekent dat wij niet toestaan dat rekeningen op een onverantwoorde manier doorgeschoven worden naar komende generaties.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen.”
DENK wil het huidige toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudiger systeem dat beter aansluit bij de behoeften van mensen. Ze willen af van harde regelgeving die mensen benadeelt en pleiten voor fraudebestrijding met de menselijke maat.
“Wij willen dat het toeslagenstelsel vervangen wordt door een stelsel dat eenvoudiger is. Wij blijven actief werken om harde regelgeving in de sociale zekerheid die leidt tot het benadelen van mensen af te schaffen. Fraudebestrijding in de sociale zekerheid moet altijd met de menselijke maat voorop en afkomstgerelateerde gegevens worden hier nooit voor gebruikt.”
DENK benadrukt het belang van herstel voor slachtoffers van de toeslagenaffaire. Ze willen eenvoudige procedures, uitbreiding van personeel en een rechtvaardig schadeproces.
“Volledig herstel voor slachtoffers van de toeslagenmisdaad moet centraal komen te staan. Procedures worden simpeler, het personeel wordt uitgebreid en er komt één duidelijk en rechtvaardig schadeproces met vaste bedragen, onafhankelijke beoordeling en menselijke ondersteuning.”
JA21 vindt het Nederlandse belastingstelsel te complex en ondoorzichtig, waardoor burgers en ondernemers het niet meer begrijpen en ontmoedigd worden om te werken of te investeren. Hun belangrijkste voorstel is een fundamentele vereenvoudiging: het afschaffen van het huidige toeslagen- en heffingskortingencircus en invoering van een simpel, transparant systeem van toelagen, met lagere lasten op arbeid en minder uitzonderingen. De partij wil zo een begrijpelijker, eerlijker en motiverender belastingdienst realiseren.
JA21 wil het huidige complexe systeem van toeslagen en heffingskortingen volledig afschaffen en vervangen door een eenvoudig, transparant systeem van toelagen. Dit moet het belastingstelsel begrijpelijk maken voor burgers, de marginale druk verlagen en werken en ondernemen meer laten lonen. Het voorstel is een reactie op de ondoorzichtigheid en fouten van de Belastingdienst rond toeslagen.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Ons huidige belastingsysteem is veel te ingewikkeld geworden. Complexe regelingen, toeslagen, kortingen, en een eindeloze lijst aan uitzonderingen maken het voor gewone Nederlanders onmogelijk om te begrijpen wat ze moeten betalen en waarom.”
JA21 pleit voor een drastische vereenvoudiging van het belastingstelsel, met minder uitzonderingen en regelingen. Dit moet de uitvoerbaarheid door de Belastingdienst verbeteren, fouten verminderen en het systeem eerlijker maken voor iedereen.
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
“Belastingen horen eerlijk en eenvoudig te zijn. Maar na jarenlange versnippering van beleid en een enorme hoeveelheid aan subsidies en toeslagen hebben we nu een belastingsysteem dat zelfs experts niet meer begrijpen.”
JA21 wil de lasten op arbeid structureel verlagen en het belastingstelsel zo inrichten dat werken en ondernemen meer oplevert. Dit moet de motivatie om te werken vergroten en het vertrouwen in de Belastingdienst herstellen.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“JA21 wil werknemers motiveren meer te werken, en pleit daarom voor een nieuw en sterk vereenvoudigd belastingstelsel, waarmee we de marginale druk fors verlagen – zo houden werkende Nederlanders meer over per verdiende euro.”
FVD wil de Belastingdienst en het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen, transparanter maken en digitaliseren, zodat burgers en ondernemers minder last hebben van bureaucratie en fouten. Ze pleiten voor een vlaktaks, een belastingvrije voet, afschaffing van toeslagen en uitzonderingen, en modernisering van de digitale systemen van de Belastingdienst.
FVD vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en wil dit vervangen door een eenvoudig, transparant systeem met een vlaktaks en een hoge belastingvrije voet. Dit moet het werk van de Belastingdienst vereenvoudigen, fouten en bureaucratie verminderen, en zorgen dat burgers weten waar ze aan toe zijn.
“Forum voor Democratie vindt dat belastingen zo laag, eenvoudig en transparant mogelijk moeten zijn. Daarom willen wij een grondige vereenvoudiging van het belasting-, toeslagen- en premiestelsel.”
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen.”
“Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
FVD signaleert dat de digitale systemen van de Belastingdienst niet betrouwbaar functioneren en wil deze dwingen tot modernisering. Door digitalisering en inzet van kunstmatige intelligentie moet de Belastingdienst efficiënter en betrouwbaarder worden, wat fouten en bureaucratie vermindert.
50PLUS wil dat de Belastingdienst eerlijker en toegankelijker wordt, met bijzondere aandacht voor het voorkomen van leeftijdsdiscriminatie en het beschermen van kwetsbare groepen tegen schulden. Ze pleiten voor duidelijke, begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening van de Belastingdienst, en willen dat schulden door fouten of boetes van de Belastingdienst niet verder oplopen. Hun visie draait om rechtvaardigheid, eenvoud en bescherming van ouderen en andere kwetsbare groepen.
50PLUS vindt dat de Belastingdienst geen onderscheid mag maken op basis van leeftijd en dat burgers niet onnodig in de schulden mogen raken door boetes of fouten van de Belastingdienst. Ze willen dat het belastingsysteem eerlijk is voor alle leeftijden en dat schuldenproblematiek niet wordt verergerd door de overheid.
50PLUS wil dat de Belastingdienst en andere overheidsdiensten hun digitale en papieren dienstverlening verbeteren, zodat ouderen en mensen met beperkte digitale vaardigheden altijd toegang hebben tot hun belastingzaken. Dit moet voorkomen dat mensen buiten de boot vallen door digitalisering.
BIJ1 vindt dat de Belastingdienst grondig moet worden hervormd, met prioriteit voor het versnellen en verbeteren van de hersteloperatie na het toeslagenschandaal en het vereenvoudigen van het belasting- en toeslagenstelsel. Daarnaast wil BIJ1 investeren in het opsporen van belastingontduiking en het aanpakken van belastingparadijsconstructies, met een focus op eerlijkere belastingheffing op vermogen en bedrijven. Hun visie draait om het herstellen van vertrouwen, het vergroten van de menselijke maat en het eerlijker verdelen van lasten.
BIJ1 ziet de Belastingdienst als een knelpunt bij het herstel van het toeslagenschandaal en wil wettelijke termijnen halen, de menselijke maat centraal stellen en het belasting- en toeslagenstelsel structureel vereenvoudigen. Het doel is sneller en consistenter herstel voor gedupeerden en het voorkomen van nieuwe schandalen.
“De hersteloperatie van het toeslagenschandaal verbeteren en versnellen we nu op onderdelen, maar wettelijke termijnen halen we consequent niet. Hierdoor duurt het financiële herstel voor gedupeerden te lang. [...] Tegelijk vormen personeelstekorten en verouderde IT-systemen bij de Belastingdienst een ‘bottleneck’ (knelpunt). Dit vertraagt niet alleen de afhandeling, maar ook de broodnodige versimpeling en structurele vernieuwing van het frustrerende belasting- en toeslagenstelsel van nu.”
“Wij kiezen voor deze werkwijze en maken prioriteit van de menselijke maat in de uitvoering van de wet. De burger krijgt meer regie over de aanpak en uitvoering van de hersteloperatie.”
BIJ1 wil dat Nederland geen belastingparadijs meer is en investeert daarom in het opsporen van belastingontduikers, het bestrijden van brievenbusfirma’s, het verhogen van belastingtarieven op vermogen en het invoeren van een exit tax voor bedrijven. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingklimaat en het verschuiven van lasten naar grote vermogens en multinationals.
“Investeren we in belastingontduikers opsporen. We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven.”
“Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
D66 vindt dat de Belastingdienst te ingewikkeld, inefficiënt en onrechtvaardig is, mede door verouderde ICT en organisatorische problemen. Ze willen een nieuwe, moderne "Belastingdienst 2.0" bouwen en het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger maken, met meer menselijkheid en minder regeldruk.
D66 stelt dat de huidige Belastingdienst door verouderde ICT en organisatorische problemen nauwelijks kan hervormen, waardoor gewenste aanpassingen niet mogelijk zijn. Daarom willen ze een volledig nieuw, modern systeem naast het huidige bouwen, dat uiteindelijk het oude systeem vervangt.
“De Belastingdienst wordt geplaagd door organisatorische en IT-problemen. Daardoor komen hervormingen van het belastingstelsel nauwelijks van de grond. Gewenste aanpassingen kunnen niet doorgevoerd worden. Liever dan blijven doormodderen met de huidige, verouderde ICT, bouwt D66 daarom een nieuw, modern systeem naast het huidige systeem: een Belastingdienst 2.0. Als dat klaar is, vervangt dit het huidige systeem.”
D66 wil de menselijke maat terugbrengen bij de overheid, waaronder de Belastingdienst, door mensen het recht te geven zich te vergissen en door verstikkende regeldruk te verminderen. Uitvoeringsorganisaties krijgen meer ruimte om van regels af te wijken als dat eerlijker uitpakt.
“Vertrouwen terugwinnen vraagt naast daadkracht ook menselijkheid. Daarom brengen we de menselijke maat terug bij de overheid. Mensen krijgen het recht om zich te vergissen.”
“D66 maakt een einde aan verstikkende regeldruk... Dit betekent ook dat we niet meer steeds de mogelijke uitzonderingen op een regel vooraf opschrijven. Om te zorgen dat beleid zonder die uitzonderingen niet oneerlijk uitpakt, geven we uitvoeringsorganisaties zelf de mogelijkheid om waar nodig van de regels af te wijken.”
Hoewel dit niet direct over de Belastingdienst als organisatie gaat, adresseert D66 dat het huidige belastingstelsel te ingewikkeld is en tot onrechtvaardige uitkomsten leidt, wat de uitvoering door de Belastingdienst bemoeilijkt. Ze willen het stelsel vereenvoudigen en eerlijker maken.
“Eerlijke belastingen zijn de basis voor een rechtvaardig land. Maar de manier waarop we nu onze belastingen organiseren, is nodeloos moeilijk en inefficiënt. Dit leidt tot onrechtvaardige uitkomsten.”
BBB wil de Belastingdienst hervormen richting eenvoud, begrijpelijkheid en meer vertrouwen in burgers en bedrijven. Ze pleiten voor een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel zonder complexe inkomensafhankelijke toeslagen, en zetten in op automatisering, duidelijke communicatie en de menselijke maat bij de Belastingdienst.
BBB ziet de huidige Belastingdienst als te bureaucratisch en complex, wat leidt tot onzekerheid en stress bij burgers. Ze willen de Belastingdienst hervormen door te focussen op automatisering, begrijpelijke communicatie en het terugbrengen van de menselijke maat, zodat het systeem toegankelijker en betrouwbaarder wordt.
“Hervorming van de Belastingdienst met focus op automatisering, begrijpelijke communicatie en menselijke maat.”
BBB wil af van het huidige complexe systeem van inkomensafhankelijke toeslagen en streeft naar vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet. Dit moet leiden tot minder bureaucratie, meer duidelijkheid en minder afhankelijkheid van toeslagen voor burgers.
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat mensen zelf grip hebben op hun inkomen.”
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
GroenLinks-PvdA wil de Belastingdienst hervormen tot een eerlijkere, transparantere en eenvoudiger uitvoeringsorganisatie. Ze pleiten voor het afschaffen van onrechtvaardige belastingkortingen, automatische uitbetaling van inkomensondersteuning, en meer democratische controle op de Belastingdienst. De partij wil zo het vertrouwen in de overheid herstellen en zorgen dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft.
GroenLinks-PvdA vindt dat het huidige belastingstelsel te complex en onrechtvaardig is, mede door talloze belastingkortingen waar vooral vermogenden van profiteren. Ze willen deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen, zodat de Belastingdienst eenvoudiger en eerlijker kan werken en de lasten voor gewone mensen omlaag kunnen.
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
De partij wil dat de Belastingdienst actiever en klantvriendelijker wordt richting minima en mensen met recht op inkomensondersteuning. Dit betekent automatische uitbetaling waar mogelijk, en actieve benadering van mensen die geen aangifte doen maar wel recht hebben op teruggave.
“De inkomensondersteuning wordt zoveel mogelijk automatisch uitgekeerd, zonder extra formulier. De Belastingdienst benadert de grote groep minima die geen aangifte doet voor de inkomstenbelasting als ze geld terugkrijgen over de afgelopen vijf jaar.”
GroenLinks-PvdA wil de democratische controle op de Belastingdienst versterken, onder andere via onafhankelijke klachtencommissies, burgerpanels en structurele rapportage aan het parlement. Dit moet willekeur en fouten tegengaan en het vertrouwen van burgers in de Belastingdienst herstellen.
“Democratische controle op uitvoeringsinstanties als de Belastingdienst, het UWV, de IND en DUO wordt versterkt, met onafhankelijke klachtencommissies, periodieke burgerpanels en structurele rapportage aan het parlement.”
NSC wil de Belastingdienst toegankelijker en socialer maken, met meer oog voor de menselijke maat en eenvoudiger schuldafhandeling. Ze pleiten voor één loket voor schulden bij de overheid, naleving van de beslagvrije voet, en betere bescherming van burgers in schuldtrajecten.
NSC wil dat burgers hun schulden bij verschillende overheidsinstanties, waaronder de Belastingdienst, op één plek kunnen aflossen. Dit moet de versnipperde en vaak onoverzichtelijke schuldafhandeling vereenvoudigen en voorkomen dat mensen onnodig in financiële problemen komen.
“Overheidsorganisaties moeten ervoor zorgen dat mensen op één plek hun schuld bij Rijk, Belastingdienst, DUO en CJIB kunnen aflossen.”
De partij benadrukt dat de Belastingdienst zich strikt moet houden aan de beslagvrije voet, zodat mensen altijd een minimuminkomen overhouden om van te leven, ook bij schulden.
“De Belastingdienst en andere organisaties houden zich aan de beslagvrije voet, het absolute minimum dat iemand nodig heeft om van te kunnen leven.”
NSC wil mensen die werken aan herstel via schuldhulpverlening, schuldsanering of re-integratie tijdelijk beschermen tegen nieuwe boetes en incasso’s, zodat zij rust krijgen om hun situatie te verbeteren.
“Daarom zorgen we voor tijdelijke bescherming tegen nieuwe boetes en incasso’s tijdens zo’n traject.”
De PVV noemt de Belastingdienst nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen tot hervorming of aanpassing van de Belastingdienst zelf. Wel pleit de partij voor verlaging van diverse belastingen (zoals btw op energie en boodschappen) en het schrappen van bepaalde belastingen (zoals de winstbelasting voor woningcorporaties), wat indirect gevolgen heeft voor de taken van de Belastingdienst. De focus ligt op lastenverlichting voor burgers en het schrappen van onnodige uitgaven, niet op de organisatie of het functioneren van de Belastingdienst.
De PVV wil de lasten voor burgers verlagen door het schrappen of verlagen van bepaalde belastingen, wat indirect de werkzaamheden van de Belastingdienst beïnvloedt. Dit betreft onder andere het verlagen van de btw op energie en boodschappen en het schrappen van de winstbelasting voor woningcorporaties. Het doel is om de koopkracht van Nederlanders te vergroten en wonen en leven betaalbaarder te maken.
“De PVV wil de btw op energie verlagen van 21 naar 9%.”
“De PVV wil daarom de btw op boodschappen helemaal schrappen, waardoor de boodschappenkar bijna 10% goedkoper kan worden.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt.”
De SP wil dat de Belastingdienst eerlijker, menselijker en transparanter wordt, met meer focus op het aanpakken van belastingontwijking door de allerrijksten en het voorkomen van digitale discriminatie. Ze pleiten voor een dienstbare Belastingdienst die bereikbaar is voor burgers, en willen misstanden zoals het toeslagenschandaal voorkomen door menselijke maat en duidelijke communicatie. De partij benadrukt het belang van persoonlijke dienstverlening en het tegengaan van geautomatiseerde, discriminerende besluitvorming.
De SP vindt dat de Belastingdienst altijd toegankelijk moet zijn voor burgers, met persoonlijke dienstverlening en fysieke loketten. Dit moet het vertrouwen herstellen en voorkomen dat mensen worden overgeleverd aan onpersoonlijke systemen.
“De overheid is altijd in de buurt. Uitvoeringsdiensten zoals de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Belasting dienst of het UWV gaan hun diensten in de buurt aanbieden. Er komt een dekkend en fijnmazig netwerk van laag drempelige overheidsloketten. Zo kan iedereen makkelijk met de overheid in contact komen en weet je makkelijker”
De SP wil dat de Belastingdienst geen gebruik maakt van discriminerende algoritmes en risicoprofilering, om zo digitale discriminatie en onrechtvaardige behandeling te voorkomen.
“Stop digitale discriminatie vanuit de overheid. Risicoprofilering en AI mogen niet leiden tot discriminatie. Verschillende overheidsorganisaties, zoals de politie en belastingdienst, maken gebruik van profileringsalgoritmes”
De SP benadrukt het belang van menselijke maat bij de Belastingdienst, vooral na het toeslagenschandaal. Ze willen ruimhartige compensatie voor gedupeerden en een einde aan onmenselijke, bureaucratische procedures.
“Direct ruime compensatie voor gedupeerden van het toeslagenschandaal. De overheid heeft schuld aan de schandalige behandeling van mensen uit het toeslagenschandaal. ... Geen eindeloze procedures en controles, maar een eendaagsoplossing met ruimhartige compensatie.”
De ChristenUnie vindt dat de Belastingdienst te vaak een obstakel vormt bij het oplossen van schulden en wil dat de overheid sociaal incasseert in plaats van hard op te treden. Ze pleiten ervoor om de preferente positie van de Belastingdienst bij schuldenregelingen af te schaffen, zodat mensen sneller uit de schulden kunnen komen.
De ChristenUnie ziet dat de Belastingdienst vaak de grootste schuldeiser is en het oplossen van schulden bemoeilijkt. Door de preferente positie van de Belastingdienst te beëindigen, wordt het makkelijker voor mensen om een schuldenregeling te treffen en perspectief te krijgen op een schuldenvrije toekomst.
“Overheidsorganisaties, waaronder de Belastingdienst, zijn vaak de grootste schuldeisers en een sta-in-de-weg bij het oplossen van schulden. Door een einde te maken aan hun preferente positie is een schuldenregeling eerder mogelijk.”
“Alle overheidsvorderingen worden centraal geïnd met altijd de mogelijkheid tot een betalingsregeling. Overheidsorganisaties, waaronder de Belastingdienst, zijn vaak de grootste schuldeisers en een sta-in-de-weg bij het oplossen van schulden.”
Volt wil de Belastingdienst toegankelijker en eenvoudiger maken, met één loket voor burgers en ondernemers die vastlopen. Ze pleiten voor een drastische vereenvoudiging van het belastingstelsel, waarbij toeslagen en ingewikkelde regelingen verdwijnen en vervangen worden door een basisinkomen en duidelijke, rechtvaardige belastingregels.
Volt wil dat burgers en ondernemers die problemen ervaren met de Belastingdienst of Dienst Toeslagen, laagdrempelig en centraal geholpen worden. Dit moet rechtvaardige oplossingen bevorderen en bureaucratische drempels verlagen.
“Volt pleit ervoor dat iedere burger en ondernemer die vastloopt bij de Belastingdienst of Dienst Toeslagen bij één loket terecht kan voor hulp en rechtvaardige oplossingen.”
Volt vindt dat de Belastingdienst burgers actief moet informeren over niet-geclaimde toeslagen en rechten, om te voorkomen dat mensen geld mislopen door onduidelijkheid of complexiteit.
“In de fase voorafgaand aan de invoering zal de Belastingdienst na afloop van het fiscale jaar burgers actief informeren over niet-geclaimde, onherroepelijke toeslagen waarop zij recht hadden, inclusief de bijbehorende bedragen en hoe zij deze alsnog kunnen ontvangen.”
BVNL wil de Belastingdienst beperken tot haar kerntaak: het innen van belastingen, en niet langer als uitkeringsorganisatie laten functioneren. Het afschaffen van het toeslagenstelsel is daarbij het belangrijkste concrete voorstel, waarmee BVNL de complexiteit en problemen rondom de Belastingdienst wil oplossen en de belastingdruk voor burgers wil verlagen.
BVNL ziet het huidige toeslagenstelsel als een bron van grote problemen en wil dat de Belastingdienst zich weer uitsluitend richt op het innen van belastingen. Door het afschaffen van het toeslagenstelsel wil BVNL de complexiteit en uitvoeringsproblemen bij de Belastingdienst verminderen en voorkomen dat de dienst als uitkeringsorganisatie fungeert.
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”