JA21 wil het belastingstelsel voor bedrijven radicaal vereenvoudigen en de lasten structureel verlagen om ondernemerschap, innovatie en investeringen te stimuleren. Hun belangrijkste voorstellen zijn het vervangen van het huidige tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting door één tarief van 20%, het invoeren van een kasstroombelasting, het schrappen van uitzonderingen en het direct aftrekbaar maken van investeringen. De partij verzet zich tegen nationale koppen op EU-regels en wil geen nieuwe of hogere belastingen voor bedrijven.
JA21 wil het huidige complexe tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder en lager tarief van 20% voor alle ondernemingen. Dit moet de voorspelbaarheid, eenvoud en eerlijkheid vergroten en de concurrentiepositie van Nederland versterken.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“JA21 wil een fundamentele hervorming van de vennootschapsbelasting die eenvoud en eerlijkheid centraal stelt.”
Om investeringen te stimuleren en het systeem te vereenvoudigen, wil JA21 overstappen van belasting op boekhoudkundige winst naar belasting op netto kasstromen. Daarnaast moeten investeringen in kapitaalgoederen volledig en direct aftrekbaar worden.
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
JA21 wil een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem complex maken. Dit moet de administratieve lasten voor bedrijven verlagen en het stelsel transparanter maken.
JA21 verzet zich tegen het opleggen van extra nationale belastingen of strengere regels dan Europees vereist. Dit om de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven te beschermen en een gelijk speelveld te waarborgen.
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
“We introduceren geen nationale CO2-heffingen bovenop Europese regels en we schaffen bestaande nationale CO2-heffingen af.”
“Fiscale soevereiniteit: geen nieuwe Europese belastingen, waar mogelijk draaien we Europese heffingen terug.”
JA21 wil de totale lasten voor bedrijven structureel verlagen, zodat ondernemen weer lonend wordt en bedrijven niet langer als financieringsbron voor overheidsuitgaven dienen.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren. Het bedrijfsleven mag niet langer als financieringsbron voor nieuwe overheidsambities dienen.”
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Lagere lasten en een kleine overheid. We willen de hoge collectieve lastendruk verlagen en het aantal ambtenaren structureel terugbrengen.”
De VVD wil de belastingdruk voor bedrijven verlagen en het ondernemersklimaat aantrekkelijk houden, met als doel investeringen, werkgelegenheid en economische groei te stimuleren. Ze zijn tegen verdere lastenverzwaringen voor ondernemers, willen specifieke belastingen zoals de nationale CO2-heffing schrappen, en streven naar een stabiel en voorspelbaar fiscaal beleid. Concrete voorstellen zijn onder andere het verlagen van belastingen voor ondernemers, het afschaffen van de nationale CO2-heffing, en het aantrekkelijker maken van winstdeling met personeel.
De VVD vindt dat de lasten voor ondernemers niet verder mogen stijgen en wil deze juist verlagen om investeringen en werkgelegenheid te stimuleren. Ze waarschuwen dat te hoge belastingen bedrijven uit Nederland kunnen verdrijven en pleiten voor een stabiel fiscaal klimaat.
“Lage belastingen voor ondernemers altijd onze inzet is.”
“We voorkomen dat de lasten voor ondernemers steeds omhooggaan. Minder lasten voor ondernemers is onze inzet. Dit geeft ondernemers de ruimte om te investeren, banen te creëren en voorkomt dat bedrijven de grens over worden gejaagd.”
“We willen het voor álle bedrijven aantrekkelijk maken om aan het personeel aan te bieden mee te delen in de waardestijging en winst van het bedrijf, niet alleen voor start- en scale-ups.”
“We zorgen dat ondernemers vaker werknemers kunnen belonen zonder daar belasting over te moeten betalen.”
De VVD wil de nationale CO2-heffing afschaffen omdat deze volgens hen het speelveld voor Nederlandse bedrijven ongelijk maakt ten opzichte van andere EU-landen en bedrijven wegjaagt. Ze pleiten voor een Europees systeem in plaats van een nationale belasting.
“Nederland kent als enige land binnen de EU een nationale CO2-heffing. Dit creëert een ongelijk speelveld voor bedrijven. Bedrijven geven aan dat dit een van de redenen is waarom ze naar het buitenland vertrekken. Daarom schrappen we de heffing en gaan we met de sector op zoek naar een alternatief systeem, waarbij we ons inzetten voor één Europees systeem voor duurzame industrie en mijnbouw en waarmee we een gelijk speelveld waarborgen.”
De VVD is tegen het verhogen van belastingen op ondernemen (box 2), sparen en beleggen (box 3), en erf- en schenkbelasting. Ze willen op termijn de tarieven verlagen en het systeem aanpassen zodat alleen werkelijk rendement wordt belast.
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
De VVD wil de hoge energie- en elektriciteitskosten voor bedrijven verlagen door onder andere lagere belastingen en het verlengen van compensatieregelingen, om het concurrentienadeel ten opzichte van buurlanden te verminderen.
“We kiezen ervoor om pragmatische beleidskeuzes te maken als bijvoorbeeld slimmer inkopen, betere regels en lagere belastingen. Ook, verlengen we de IKC, een compensatieregeling voor sectoren met hoge elektriciteitskosten.”
De VVD wil innovatie stimuleren door gunstige belastingvoorwaarden te behouden en uit te breiden, zoals de innovatiebox en de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk. Ook willen ze winstdeling met personeel fiscaal aantrekkelijker maken voor alle bedrijven.
“We breiden de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk uit. Ondernemers die willen investeren in innovatie, kunnen dat zo doen tegen gunstige belastingvoorwaarden. We behouden de innovatiebox.”
“Het is goed als werknemers kunnen meedelen in de winst van het bedrijf waarvoor zij werken. De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven. We willen het voor álle bedrijven aantrekkelijk maken om aan het personeel aan te bieden mee te delen in de waardestijging en winst van het bedrijf, niet alleen voor start- en scale-ups.”
Het CDA wil het belastingklimaat voor bedrijven voorspelbaar, aantrekkelijk en concurrerend houden, met nadruk op eenvoud, minder uitzonderingen en het stimuleren van investeringen en innovatie. Ze zijn tegen extra nationale lasten bovenop Europese regels, willen fiscale regelingen voor ondernemers vereenvoudigen en behouden, en pleiten voor het schrappen van de nationale CO₂-heffing. De partij kiest voor een balans tussen beprijzen, normeren en subsidiëren, met oog voor betaalbaarheid en het vestigingsklimaat.
Het CDA wil voorkomen dat Nederlandse bedrijven zwaarder worden belast dan hun Europese concurrenten door nationale koppen op EU-regels te vermijden of terug te draaien. Dit moet het vestigingsklimaat verbeteren en bedrijven behouden voor Nederland.
Het CDA wil bestaande fiscale voordelen voor bedrijven, zoals de expatregeling, innovatiebox en WBSO, behouden om investeringen en innovatie te stimuleren. Tegelijkertijd willen ze versnipperde regelingen vereenvoudigen en effectiever maken.
“We voeren actief economisch en fiscaal beleid om bedrijven en investeringen aan te trekken en te behouden. We behouden de expatregeling, de innovatiebox en de (uitgebreide) WBSO, scherpen de renteaftrekbeperking niet verder aan en komen niet aan de inkoop van eigen aandelen.”
“We vereenvoudigen en vervangen de versnipperde fiscale regelingen en herinvesteren dit in effectieve ondernemersregelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap.”
Het CDA wil het belastingstelsel voor bedrijven eenvoudiger en robuuster maken door fiscale uitzonderingsregelingen stapsgewijs af te schaffen of te versoberen. De opbrengst hiervan wordt ingezet voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
Het CDA kiest voor een evenwichtige benadering van beprijzen, normeren en subsidiëren, waarbij de betaalbaarheid en het perspectief voor bedrijven centraal staan. Belastingen zoals accijnzen en verbruiksbelastingen worden alleen ingezet met een duidelijk doel, zoals gezondheid.
“We beprijzen om transities mogelijk te maken. Daarin zoeken we het evenwicht tussen beprijzen, normeren en subsidiëren, met betaalbaarheid en perspectief voor huishoudens en bedrijven.”
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
Het CDA wil de regeldruk en administratieve lasten voor bedrijven verlagen door regelgeving te vereenvoudigen en efficiënter te maken, zodat bedrijven meer ruimte krijgen om te ondernemen.
“We willen burgers en bedrijven ruimte en vertrouwen geven. Daartoe zetten we rigoureus het mes in de regelgeving: minder regels, betere regelgeving en efficiëntere verantwoording.”
“Er komt een programma ‘vereenvoudiging van regelgeving’. Doelstelling is een lagere uitvoeringslast voor uitvoerders, burgers en ondernemingen.”
De SP wil dat grote bedrijven en multinationals veel meer belasting gaan betalen en hun "eerlijke deel" bijdragen aan de samenleving. Ze pleiten voor het verhogen van de winstbelasting tot het niveau van de inkomstenbelasting, het afschaffen van belastingkortingen en geheime afspraken, en het invoeren van een minimumwinstbelasting om belastingontwijking tegen te gaan. Kleine bedrijven worden ontzien en soms ondersteund, terwijl de nadruk ligt op het aanpakken van belastingontwijking en het eerlijker verdelen van de lasten.
De SP vindt dat grote bedrijven en multinationals te weinig belasting betalen en wil de winstbelasting verhogen tot het niveau van de inkomstenbelasting voor gewone mensen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere bijdrage aan de samenleving en een betere verdeling van de lasten.
De SP wil een einde maken aan belastingvoordelen, geheime afspraken en belastingkortingen voor grote bedrijven, omdat deze volgens hen ongelijkheid vergroten en gewone mensen benadelen.
Om te voorkomen dat bedrijven belasting ontwijken of landen tegen elkaar uitspelen, wil de SP een minimumwinstbelasting invoeren en internationale samenwerking zoeken. Ze willen belastingontwijking actief opsporen en aanpakken.
“Daarnaast steunen we de inzet voor een mondiale minimumbelasting voor miljonairs en miljardairs, als ook een minimumbelasting voor bedrijfswinsten. Zo voorkomen we dat landen tegen elkaar uitgespeeld worden.”
“We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
De SP wil dat bestuurders van bedrijven die belasting ontduiken strafrechtelijk worden vervolgd, om belastingontduiking te ontmoedigen en eerlijkheid af te dwingen.
De SP maakt onderscheid tussen grote bedrijven en het mkb; kleine bedrijven worden ondersteund en soms ontzien bij belastingmaatregelen, bijvoorbeeld bij de energiebelasting.
BVNL wil de belastingdruk voor bedrijven fors verlagen om het vestigingsklimaat te verbeteren en ondernemerschap te stimuleren. Ze pleiten voor afschaffing van de dividendbelasting, een forse verlaging van de vennootschapsbelasting, en invoering van een vlaktaks van 25% op winst. Tegelijkertijd willen ze belastingontwijking door multinationals tegengaan en pleiten ze voor minder regels en lasten voor ondernemers.
BVNL ziet hoge belastingen als een bedreiging voor het vestigingsklimaat en de concurrentiepositie van Nederland. Ze willen de dividendbelasting afschaffen, de vennootschapsbelasting fors verlagen, en een vlaktaks van 25% invoeren op winst. Dit moet bedrijven stimuleren om in Nederland te blijven en te investeren.
“Mede daarom pleit BNVL voor de afschaffing van de dividendbelasting en een forse verlaging van de vennoot- schapsbelasting.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-.”
Hoewel BVNL lagere belastingen wil, vinden ze dat multinationals hun "fair share" moeten betalen en belastingontwijking via constructies moet worden tegengegaan. Ze maken hierbij een uitzondering voor Big Tech en Big Pharma, waar machtsconcentratie extra aandacht verdient.
“Daar staat tegenover dat ook multinationals een “fair share” aan belastingen moeten betalen en niet via belastingconstructies belasting kunnen ontduiken. Big Tech en Big Pharma moeten apart bekeken worden omdat het gevaar bestaat dat er te grote machtsconcentraties ontstaan.”
BVNL wil de lasten voor ondernemers en werkgevers verlagen om ondernemerschap te stimuleren en banen te behouden. Dit betreft zowel directe belastingen als werkgeverslasten.
Naast belastingverlaging wil BVNL de regeldruk en bureaucratie voor bedrijven fors verminderen, zodat ondernemers meer ruimte krijgen om te ondernemen.
Volt wil het belastingstelsel voor bedrijven eerlijker, eenvoudiger en groener maken, waarbij grote bedrijven en vervuilers meer gaan bijdragen. Ze pleiten voor het afschaffen van fiscale voordelen, het invoeren van nieuwe belastingen op digitale advertentie-inkomsten en een Exit Tax voor vertrekkende bedrijven, en het belasten van daadwerkelijk behaalde winsten ongeacht de bron. De kern van hun visie is dat bedrijven niet voor belastingvoordelen naar Nederland moeten komen, maar voor de sterke infrastructuur en expertise, en dat het belastingstelsel een instrument moet zijn voor duurzaamheid en rechtvaardigheid.
Volt wil een eenvoudiger belastingstelsel waarin alle inkomsten, ongeacht de bron (arbeid, onderneming, winst uit vennootschap of vermogen), gelijk worden belast. Dit moet belastingontwijking en ‘boxhoppen’ tegengaan en zorgt ervoor dat bedrijven daadwerkelijk behaalde winsten eerlijk afdragen.
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
Volt wil alle ondoelmatige en verouderde fiscale regelingen voor bedrijven afschaffen, inclusief specifieke voordelen zoals de bedrijfsopvolgingsregeling. Ze willen dat bedrijven een eerlijke bijdrage leveren en speculatie met grond ontmoedigen.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
“De bedrijfsopvolgingsregeling wordt afgeschaft.”
Om belastingontwijking tegen te gaan, stelt Volt een Exit Tax in voor bedrijven die Nederland verlaten voor een lagere belastingdruk. Zo blijven deze bedrijven nog een aantal jaren belasting betalen aan Nederland.
“Voor bedrijven die verhuizen naar een land met een lagere belastingdruk komt er een Exit Tax. Dit houdt in dat bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de voorzieningen in Nederland en besluiten te vertrekken, nog een gemaximeerd aantal jaren aanvullend belasting blijven betalen aan Nederland.”
Volt wil een specifieke belasting op digitale advertentie-inkomsten van grote techbedrijven invoeren, zodat deze bedrijven een eerlijke bijdrage leveren aan de publieke digitale infrastructuur.
“Volt pleit voor een belasting op digitale advertentie-inkomsten van grote techbedrijven (zoals Google, Meta, Amazon), zodat jaarlijks 300-600 miljoen euro wordt gegenereerd. De opbrengst vloeit rechtstreeks naar publieke digitale infrastructuur: van open-sourceleeromgevingen tot veilige cloudopslag voor onderwijs en overheid.”
“Grote vermogens en bedrijven gaan meer bijdragen, net als dat grote techbedrijven een eerlijke belasting gaan betalen over hun digitale advertentie-inkomsten.”
Volt wil bedrijven zwaarder belasten voor vervuiling, verspilling en overmatig gebruik van grondstoffen. Dit moet duurzame keuzes stimuleren en de vervuiler laten betalen.
“Ons huidige belastingsysteem houdt vervuiling in stand. Dat veranderen we. We belasten vervuiling, verspilling en overmatig gebruik van grondstoffen zwaarder. De vervuiler betaalt voor de schade die hij aanricht.”
“We belasten al het gebruik van hulpbronnen. Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten.”
Volt stelt dat bedrijven niet naar Nederland moeten komen voor belastingvoordelen, maar voor de expertise en infrastructuur. Ze willen investeren in onderwijs, energietransitie en woningen in plaats van fiscale lokmiddelen.
“Bedrijven komen hier niet voor belastingvoordelen maar voor onze expertise en sterke infrastructuur.”
BBB wil het belastingklimaat voor bedrijven stabiel en concurrerend houden, zonder extra lastenverzwaringen of nationale koppen op Europese regels. Ze pleiten voor het niet verhogen van belastingen op ondernemingswinsten, het behouden van bestaande fiscale faciliteiten, en het terugdraaien van de extra nationale CO₂-heffing voor de industrie om het vestigingsklimaat te beschermen.
BBB wil de belastingdruk voor bedrijven niet verhogen en bestaande fiscale voordelen behouden om het ondernemerschap en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven te beschermen. Ze zijn tegen extra nationale lasten bovenop Europese afspraken en willen fiscale stabiliteit voor bedrijven.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
“De inkoopfaciliteit eigen aandelen voor beursgenoteerde bedrijven en andere fiscale regelingen voor het bedrijfsleven blijven gehandhaafd.”
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂-heffing.”
BBB wil de extra nationale CO₂-heffing voor de industrie afschaffen, omdat deze volgens hen het vestigingsklimaat schaadt en bedrijven uit Nederland jaagt zonder aantoonbaar klimaateffect. Ze kiezen voor een gelijk speelveld binnen Europa en willen voorkomen dat bedrijven vertrekken naar landen met minder strenge regels.
“Stoppen met extra CO₂-heffing voor industrie. De Nederlandse industrie staat onder grote druk door oplopende kosten, internationale concurrentie en een onzeker investeringsklimaat. BBB wil de extra nationale CO₂-heffing voor de industrie daarom terugdraaien.”
“Deze heffing, boven op het Europese ETS-systeem, schaadt ons vestigingsklimaat en jaagt bedrijven de grens over zonder aantoonbaar klimaateffect.”
BBB wil dat belastingmaatregelen en regelgeving niet onevenredig zwaar uitpakken voor het mkb. Ze verzetten zich tegen lastenverzwaringen vanuit internationale afspraken die het mkb harder raken dan grote bedrijven.
“BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EU-afspraken die het mkb disproportioneel raken.”
“We verlagen de regeldruk en houden hier zo veel als mogelijk rekening mee bij belastingmaatregelen.”
BIJ1 wil bedrijven zwaarder belasten, vooral grote (multinationale) ondernemingen en bedrijven met hoge winsten, om ongelijkheid en belastingontwijking tegen te gaan. Ze pleiten voor het afschaffen van belastingvoordelen, het invoeren van extra belastingen op overwinsten en kapitaalvlucht, en streven naar internationale afspraken om belastingconcurrentie te stoppen. De kern van hun visie is dat bedrijven eerlijk moeten bijdragen aan de samenleving en dat belastingdruk verschuift van burgers naar bedrijven en vermogenden.
BIJ1 wil dat alle private bedrijven die in Nederland actief zijn, winstbelasting betalen en dat belastingontwijking via constructies wordt gestopt. Dit moet zorgen voor een eerlijkere bijdrage van bedrijven aan de samenleving.
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
Om graaiflatie en excessieve winsten tegen te gaan, wil BIJ1 bedrijven met onredelijke winsten zwaar belasten en een substantiële windfall tax invoeren op onverwachte extra inkomsten.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 wil kapitaalvlucht tegengaan door een exit tax voor bedrijven in te voeren en belastingontduiking via brievenbusfirma’s en andere constructies te bestrijden.
“We introduceren een 'exit tax' voor bedrijven. Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
BIJ1 streeft naar internationale afspraken over een minimum belasting voor bedrijven, zodat landen niet langer bedrijven lokken met lage tarieven en om mondiale ongelijkheid en belastingontwijking aan te pakken.
“Nederland zet zich in voor een internationaal minimum deel belasting voor bedrijven. Landen voelen hierdoor niet langer de druk om belastingen voor bedrijven lager te maken om investeringen aan te trekken.”
“De belasting op vermogen, winst en vervuiling gaat in internationaal verband omhoog, zodat we extreem ongelijke rechten en klimaatvervuiling aanpakken. Zo bestrijdt Nederland belastingontduiking.”
BIJ1 wil extra belasting heffen op winsten van fossiele bedrijven en de wapenindustrie, zolang deze niet radicaal veranderen, om schadelijke sectoren te ontmoedigen en publieke doelen te financieren.
FVD wil de belastingdruk voor bedrijven fors verlagen en het systeem vereenvoudigen, met als doel ondernemerschap te stimuleren en bureaucratie te verminderen. De partij stelt onder meer voor de VPB-grens te verhogen, BTW op B2B-transacties af te schaffen, en bedrijfsopvolging belastingvrij te maken. Hun visie is dat bedrijven niet gestraft moeten worden voor winst en dat ondernemen aantrekkelijker moet worden door lagere en eenvoudigere belastingen.
FVD wil dat bedrijven pas boven €1 miljoen winst het hoge tarief van de vennootschapsbelasting (VPB) betalen, zodat vooral het MKB wordt ontzien en winst maken niet wordt ontmoedigd. Dit verlaagt de belastingdruk voor kleinere bedrijven en stimuleert groei.
Om de cashflowpositie van bedrijven te verbeteren en administratieve lasten te verlagen, wil FVD de BTW op transacties tussen bedrijven schrappen. Dit voorkomt dat bedrijven onnodig geld moeten voorfinancieren en vermindert bureaucratie.
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
“We schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
FVD wil dat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie, door de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) uit te breiden naar 100% vrijstelling. Dit voorkomt dat familiebedrijven bij overdracht in financiële problemen komen door belastingheffing.
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
FVD wil de overdrachtsbelasting voor bedrijven vastzetten op 2%, zodat de woningmarkt toegankelijk blijft voor investeerders en bedrijven, en er geen onderscheid meer is met particulieren.
“We zetten de overdrachtsbelasting vast op 2%, ook voor bedrijven en investeerders, zodat de woningmarkt toegankelijk blijft voor iedereen.”
FVD wil de lasten voor het MKB en de agrarische sector verlagen, onder meer door lagere energiebelastingen en behoud van de landbouwvrijstelling. Dit moet ondernemerschap stimuleren en de concurrentiepositie versterken.
NSC wil het belastingstelsel voor bedrijven eerlijker en eenvoudiger maken, met bijzondere aandacht voor het mkb, familiebedrijven en innovatie. Ze pleiten voor het terugdringen van specifieke belastingvoordelen voor private equity, het behouden van fiscale stimulansen voor innovatie, en het creëren van een gelijk speelveld tussen verschillende typen bedrijven. Tegelijkertijd willen ze administratieve lasten verlagen en zorgen voor een eerlijke bijdrage van private-equity managers.
NSC vindt dat het huidige fiscale beleid te veel in het voordeel werkt van private equity ten opzichte van familiebedrijven. Ze willen belastingvoordelen voor private equity terugdringen en de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) toespitsen op familiebedrijven, om zo een gelijk speelveld te creëren.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen. De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
NSC wil dat private-equity managers fiscaal gelijk worden behandeld aan andere burgers, zodat zij eerlijk bijdragen aan de belasting.
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
Om innovatie en verduurzaming te stimuleren, wil NSC bestaande belastingvoordelen voor bedrijven op deze gebieden behouden, met name voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.
“We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
NSC wil het voor mkb-bedrijven aantrekkelijker maken om mensen in dienst te nemen door administratieve lasten en werkgeverslasten te verlagen.
NSC wil een gelijk speelveld creëren voor verschillende investeerders in woningbouw, zowel particulier als institutioneel, binnenlands en buitenlands, op het gebied van belastingen.
“Er komt een gelijk speelveld voor investeerders (particulier en institutioneel, binnenlands en buitenlands) op het gebied van belastingen.”
Om de energietransitie te versnellen, wil NSC belastingkortingen op fossiele brandstoffen voor de industrie deels afbouwen.
“Hiermee worden ook de belastingkortingen op fossiele brandstoffen deels afgebouwd.”
GroenLinks-PvdA wil dat bedrijven, vooral de meest winstgevende en vervuilende, meer belasting gaan betalen om zo eerlijker bij te dragen aan de samenleving. Ze pleiten voor het verhogen van de winstbelasting, het aanpakken van belastingontwijking, het afbouwen van fossiele subsidies en het invoeren van extra heffingen voor grote vervuilers. Het doel is een rechtvaardiger belastingstelsel waarin bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
GroenLinks-PvdA vindt dat bedrijven die veel winst maken, meer moeten bijdragen aan collectieve voorzieningen. Ze willen de financiële bijdrage van het bedrijfsleven verhogen, omdat deze volgens hen de afgelopen decennia is afgenomen.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Ook het bedrijfsleven profiteert van veilige straten, goede spoorverbindingen en investeringen in onderwijs en onderzoek. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
De partij wil agressieve belastingconstructies en ontwijking door bedrijven harder aanpakken en illegaal maken, zodat de lasten eerlijker worden verdeeld.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
GroenLinks-PvdA wil fiscale voordelen voor fossiele energieproducenten en grote vervuilers afbouwen. Bedrijven die veel CO₂ uitstoten, moeten meer gaan betalen voor de kosten van de duurzaamheidstransitie.
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie. Dat doen wij door het principe van ‘de vervuiler betaalt’ centraal te stellen in al ons klimaatbeleid. Dat bedrijven die veel CO₂ uitstoten, meer gaan meebetalen aan de kosten van de duurzaamheidstransitie, is wat ons betreft niet meer dan logisch.”
“Grote vervuilende bedrijven gaan eerlijk belasting betalen over vervuilende uitstoot. Fossiele subsidies bouwen we af.”
De partij wil een einde maken aan speciale belastingkortingen waar vooral de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals van profiteren.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
GroenLinks-PvdA streeft naar een belastingstelsel zonder speciale kortingen, met een eerlijke belasting op winst, vermogen en vervuiling, zodat bedrijven naar draagkracht bijdragen.
“Dat betekent een systeem zonder speciale kortingen en een eerlijke belasting op vermogen, winst en vervuiling.”
De Partij voor de Dieren wil bedrijven zwaarder belasten op vervuiling en buitensporige winsten, en fiscale voordelen voor grote bedrijven en vervuilers afschaffen. Ze pleiten voor een progressieve winstbelasting gekoppeld aan CO2-uitstoot, het aanpakken van belastingontwijking door multinationals, en het belasten van inkoop van eigen aandelen. De kern van hun visie is dat bedrijven eerlijk moeten bijdragen aan de samenleving en het milieu, waarbij de vervuiler betaalt en fiscale rechtvaardigheid centraal staat.
PvdD wil een progressieve winstbelasting invoeren waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot van bedrijven. Hiermee willen ze buitensporige winsten afromen, vervuiling ontmoedigen en de opbrengsten inzetten voor het bestrijden van de natuur- en klimaatcrisis.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt. De opbrengsten gaan naar het bestrijden van de natuur- en klimaatcrisis.”
De partij wil fiscale regelingen en uitzonderingen die grote bedrijven bevoordelen afschaffen, evenals fossiele subsidies en uitzonderingsregimes voor grootverbruikers. Dit moet zorgen voor een eerlijker belastingstelsel en het stimuleren van circulaire ondernemers.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, ... lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
“We schaffen fossiele subsidies af. Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we om circulaire ondernemers te ondersteunen. Zo beëindigen we uitzonderingsregimes voor grootverbruikers van gas en stroom en kortingen op accijnzen voor luchtvaart, scheepvaart, kunstmestproductie en zware industrie.”
PvdD wil belastingontwijking door multinationals tegengaan door Nederland niet langer als belastingparadijs te laten fungeren, belastingdeals openbaar te maken en internationale transparantie te bevorderen.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren. We maken ons internationaal hard voor transparantie over hoeveel belasting bedrijven in andere landen betalen.”
“Belasting moet worden betaald waar daadwerkelijk winst wordt gemaakt. Daarvoor komen strengere Europese afspraken over het tegengaan van belastingontduiking en belastingontwijking door bedrijven.”
De partij wil de inkoop van eigen aandelen door bedrijven belasten en fiscale versoepelingen voor grote bedrijven terugdraaien.
“We draaien cadeautjes aan het grootkapitaal van het vorige kabinet terug. Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast. De versoepeling van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt teruggedraaid.”
PvdD wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar grondstoffenverbruik en vervuiling, zodat werken lonender wordt en vervuilen duurder.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
De SGP wil het belastingklimaat voor bedrijven voorspelbaar en aantrekkelijk maken, met nadruk op lastenverlichting voor het mkb en familiebedrijven. Ze pleiten voor verlaging van de winstbelasting en werkgeverslasten, het behoud van fiscale voordelen voor specifieke sectoren, en het dichten van fiscale mazen voor multinationals. De partij streeft naar een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel dat investeren en werkgelegenheid stimuleert.
De SGP vindt dat vooral het mkb en familiebedrijven ondersteund moeten worden via lagere winstbelasting en werkgeverslasten, omdat zij zorgen voor veel werkgelegenheid en stabiliteit. Dit moet het ondernemingsklimaat versterken en investeren aantrekkelijker maken.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
De SGP wil fiscale voordelen voor landbouwbedrijven en familiebedrijven behouden of verbeteren, zodat deze sectoren kunnen blijven investeren en generaties lang kunnen voortbestaan.
“De bedrijfsopvolgingsregeling blijft behouden.”
“De winstbelasting voor landbouwbedrijven gaat beter aansluiten op de landbouwpraktijk, bijvoorbeeld door te rekenen met het voortschrijdend gemiddelde over enkele jaren. Er komt een fiscale investeringsreserve voor investeringen in stalvernieuwing voor milieu en dierenwelzijn.”
“De SGP wil behoud van fiscale voordelen voor de land- en tuinbouw, zoals de landbouwvrijstelling, en van steunregelingen voor jonge boeren.”
De SGP vindt dat grote ondernemingen, met name multinationals, een eerlijke bijdrage moeten leveren en dat belastingontwijking via mazen in het stelsel moet worden aangepakt.
“Grote ondernemingen blijven een eerlijke bijdrage aan de totale belastingopbrengst leveren. Bijvoorbeeld bij multinationals blijkt nog te vaak dat ze nauwelijks belasting in Nederland afdragen. De mazen in ons fiscale stelsel worden gedicht.”
De SGP wil bedrijven fiscaal stimuleren om duurzame en eerlijke keuzes te maken en te investeren in de lange termijn, onder andere via fiscale aanpassingen en subsidies.
“Bedrijven worden (financieel) gestimuleerd duurzame en eerlijke keuzes te maken en te investeren in de lange termijn, door middel van fiscale aanpassingen en verruiming van subsidies.”
De SGP wil dat kringloopwinkels die hun opbrengst volledig aan goede doelen besteden, worden vrijgesteld van omzet- en vennootschapsbelasting.
“Kringloopwinkels waarvan de opbrengst uitsluitend aan goede doelen wordt besteed, hoeven geen omzet- en vennootschapsbelasting te betalen.”
DENK wil dat grote bedrijven en banken een eerlijker en hoger aandeel aan belasting gaan betalen, terwijl kleine ondernemers juist belastingverlaging krijgen. Ze willen belastingontwijking aanpakken, ondoelmatige belastingvoordelen afschaffen en extra lasten leggen op vervuilende bedrijven. De partij ziet belasting als middel om ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren.
DENK vindt dat grote bedrijven en banken momenteel te weinig bijdragen aan de samenleving en wil hun belasting verhogen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de lasten, het verkleinen van ongelijkheid en het financieren van publieke voorzieningen.
“Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af.”
DENK wil kleine ondernemers en het MKB juist ontlasten door hun belasting en lasten te verlagen. Dit moet ondernemerschap stimuleren en de economische positie van kleine bedrijven versterken.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
Om verduurzaming te stimuleren en de vervuiler te laten betalen, wil DENK extra belastingen heffen op grote vervuilende bedrijven.
“De grote vervuilende bedrijven moeten ook hun eerlijke deel bijdragen, volgens het principe dat de vervuiler betaalt.”
“Grote vervuilers gaan eerlijker bijdragen. Bedrijven in de commerciële sector die veel energie verbruiken, gaan relatief méér energiebelasting en opslag voor duurzame energie betalen. Met een CO2-heffing voor de grootste vervuilers geven we een extra stimulans om te verduurzamen.”
Specifiek voor woningcorporaties wil DENK bepaalde heffingen afschaffen om meer investeringen in sociale huur mogelijk te maken.
“Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft.”
50PLUS pleit voor het beperken van nationale lasten en regels voor bedrijven, met een focus op het voorkomen van extra nationale belastingen bovenop Europese afspraken. Ze willen bedrijven stimuleren om ouderen in dienst te nemen via belastingvoordelen en zijn kritisch op het huidige woud aan belastingfaciliteiten, waar ze willen besparen op fraude en ondoelmatigheden.
50PLUS wil dat bedrijven in Nederland niet zwaarder worden belast dan bedrijven in andere Europese landen. Ze zijn tegen nationale CO2-heffingen en extra regels, omdat dit de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven schaadt.
Om de arbeidsparticipatie van ouderen te verhogen, wil 50PLUS bedrijven financieel stimuleren om ouderen in dienst te nemen, bijvoorbeeld via belastingvoordelen.
“Bedrijven worden financieel gestimuleerd om ouderen in dienst te nemen, bijvoorbeeld door belastingvoordelen of subsidies voor de aanpassing van werkplekken.”
50PLUS ziet ruimte om te besparen op fraude en verspilling binnen het huidige systeem van belastingfaciliteiten voor bedrijven, en wil deze middelen efficiënter inzetten.
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”
De ChristenUnie wil een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel voor bedrijven, met minder fiscale concurrentie tussen landen en meer stabiliteit in belastingtarieven. Ze pleiten voor een gelijk Europees speelveld, het verminderen van regeldruk en het afschaffen van vervuilende fiscale voordelen, zodat bedrijven duurzaam en voorspelbaar kunnen ondernemen.
De ChristenUnie vindt dat Nederlandse bedrijven nu benadeeld worden door belastingconcurrentie tussen Europese landen en pleit voor Europese ondergrenzen en duidelijke kaders. Dit moet zorgen voor eerlijke concurrentie en een aantrekkelijk vestigingsklimaat, zodat bedrijven niet langer worden weggelokt door lagere belastingen elders.
“Ook vangen verschillende Europese landen elkaar vliegen af door belastingconcurrentie om grote bedrijven binnen te halen. Dat moet anders. Er komen Europese ondergrenzen en een vergelijkbaar én mondiaal aantrekkelijk Europees (fiscaal) speelveld met duidelijke en handhaafbare kaders voor nationale staatssteun.”
De partij benadrukt dat ondernemers behoefte hebben aan duidelijkheid en stabiliteit in belastingtarieven en regelgeving. Te frequente wijzigingen ondermijnen het ondernemersklimaat; daarom moeten regels en tarieven voor langere periodes worden vastgelegd.
“Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld. Dat leidt tot meer zekerheid en draagt bij aan een gezond vestigingsklimaat.”
De ChristenUnie wil fiscale voordelen die leiden tot extra broeikasgasemissies afschaffen en milieuvervuiling steviger belasten. Dit raakt bedrijven die profiteren van deze voordelen en stimuleert duurzamere productie.
“Andere fiscale voordelen die leiden tot extra broeikasgasemissies, ook wel fossiele subsidies genoemd, schaffen we af. Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing.”
De partij vindt dat bedrijven te veel last hebben van onnodige regeldruk en administratieve verplichtingen, wat innovatie en ondernemerschap belemmert. Ze willen dat de overheid stuurt op doelen in plaats van middelvoorschriften.
“Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat. Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij ondernemers zelf aan het stuur zitten om deze te bereiken, en niet voorgeschreven krijgen op welke wijze ze deze doelen moeten halen.”
D66 wil het belastingstelsel voor bedrijven eerlijker en eenvoudiger maken door fiscale voordelen die niet effectief zijn af te schaffen en door innovatieve en duurzame bedrijven te stimuleren. Ze pleiten voor het verkleinen van fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, het aanpakken van oneerlijke belastingvoordelen, en het moderniseren van regelingen zoals de landbouwvrijstelling en bedrijfsopvolgingsregeling. Tegelijkertijd wil D66 het vestigingsklimaat versterken met een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel dat innovatie en verduurzaming beloont.
D66 wil oneerlijke en niet-doelmatige belastingvoordelen voor bedrijven verminderen of afschaffen, met name regelingen die niet bijdragen aan innovatie of duurzaamheid. Ze richten zich op het moderniseren van bestaande fiscale regelingen en het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen via gerichte fiscale prikkels.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van. Met fiscale voordelen stimuleren we innovatief en duurzaam ondernemen.”
D66 streeft naar een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel voor bedrijven om het vestigingsklimaat te versterken en ondernemers meer zekerheid te bieden. Dit moet zorgen voor een gelijk speelveld en voorspelbaarheid, zodat bedrijven kunnen groeien en investeren in innovatie en verduurzaming.
“We versterken het vestigingsklimaat, zoals met een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel, en met minder en stabiele regels.”
D66 wil fiscale voordelen inzetten om bedrijven te stimuleren tot innovatie en verduurzaming. Dit betekent dat bedrijven die investeren in duurzame en innovatieve oplossingen profiteren van gerichte fiscale prikkels.
“Met fiscale voordelen stimuleren we innovatief en duurzaam ondernemen.”
De PVV wil fiscale lasten en subsidies voor bedrijven kritisch herzien: ze pleiten voor het schrappen van ondoelmatige fiscale subsidies aan het bedrijfsleven, maar willen tegelijkertijd de winstbelasting voor woningcorporaties afschaffen om sociale huur te ondersteunen. Hun visie is dat belastinggeld vooral ten goede moet komen aan Nederlandse burgers, niet aan bedrijven of internationale doelen.
De PVV vindt dat er te veel belastinggeld naar ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven gaat. Ze willen deze subsidies fors inperken om verspilling van belastinggeld tegen te gaan en de vrijgekomen middelen aan Nederlandse burgers te besteden.
“Ook snijden we fors in de vele ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven.”
Om sociale huren te verlagen zonder de bouwopgave in gevaar te brengen, wil de PVV de winstbelasting voor woningcorporaties schrappen. Dit is een uitzondering op hun algemene lijn, bedoeld om betaalbare huisvesting te stimuleren.
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt.”