GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel hervormen zodat vermogen zwaarder wordt belast dan arbeid, met als doel een eerlijkere verdeling van welvaart en het verkleinen van ongelijkheid. Ze stellen voor om de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen, een miljonairsbelasting in te voeren, belastingkortingen voor vermogenden af te schaffen en belastingontwijking door vermogenden strenger aan te pakken. De partij benadrukt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en dat vermogen eerlijk moet bijdragen aan de samenleving.
GroenLinks-PvdA vindt het onrechtvaardig dat inkomen uit vermogen nu vaak lager wordt belast dan inkomen uit arbeid. Ze willen dit omdraaien door de belasting op arbeid te verlagen en die op vermogen te verhogen, zodat werken meer loont en vermogen eerlijker wordt belast.
“Werken moet lonen. Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.”
“Het is namelijk vele malen makkelijker om geld te verdienen met geld dan met werk. En dat komt door politieke keuzes. Hoe rijker je bent, hoe minder je bijdraagt in”
“Het is niet meer dan logisch dat je over de euro waar je hard voor hebt gewerkt, minder belasting betaalt dan over geld waar je niks voor hebt hoeven doen. Daarom gaat de belasting op werk naar beneden en verhogen we de belastingen op inkomen uit vermogen.”
De partij stelt dat het huidige stelsel onnodig complex en onrechtvaardig is door belastingkortingen waar vooral vermogenden van profiteren. Ze willen deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
Om de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen, wil GroenLinks-PvdA een miljonairsbelasting invoeren die specifiek gericht is op de allerrijksten.
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
De partij wil agressieve belastingconstructies en het ontwijken van belasting door vermogenden illegaal maken, zodat de lasten eerlijker worden verdeeld.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
GroenLinks-PvdA wil de erf- en schenkbelasting eerlijker maken door gewone erfenissen vrij te stellen en de belasting op grote erfenissen te verhogen.
“We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Gewone erfenissen hoeven niet te worden belast, de belasting op de grote erfenissen gaat omhoog.”
JA21 wil het Nederlandse vermogensbelastingstelsel fundamenteel hervormen door het eenvoudiger, eerlijker en transparanter te maken. Ze pleiten voor het afschaffen van box 2, het belasten van werkelijk rendement in box 3, en het afschaffen van de erf- en schenkbelasting. Hun visie is gericht op het stimuleren van vermogensopbouw, het wegnemen van fictieve berekeningen en het belasten van vermogen pas bij consumptie van het rendement.
JA21 vindt het huidige stelsel te complex en wil box 2 volledig afschaffen. Aanmerkelijk belang (zoals aandelen in een eigen BV) wordt voortaan in box 3 belast, waarmee ook de gebruikelijkloonregeling vervalt. Dit moet het systeem eenvoudiger maken en ondernemerschap stimuleren.
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en alleen het daadwerkelijk gerealiseerde rendement belasten. Ingelegd vermogen wordt niet belast; belasting vindt pas plaats bij consumptie van het vermogensrendement. Dit moet het systeem eerlijker maken en sparen en investeren aantrekkelijker.
JA21 wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. Volgens hen is de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) dan niet meer nodig, omdat over consumptie van vermogensrendement door erfgenamen alsnog belasting wordt geheven.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil vermogensopbouw stimuleren door sparen en investeren aantrekkelijker te maken. Ze vinden dat het huidige stelsel sparen, beleggen en ondernemen onnodig ingewikkeld maakt en willen dit veranderen om keuzevrijheid te vergroten.
JA21 noemt expliciet dat ze de vermogensbelasting eerlijker willen maken als onderdeel van hun bredere belastinghervorming.
“Wij presenteren een nieuw belastingplan waarin we onder andere de inkomstenbelasting versimpelen, de vermogensbelasting eerlijker maken...”
De SP wil de belasting op grote vermogens fors verhogen om ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. Ze stellen een miljonairsbelasting, een vermogensplafond en een zwaardere erfbelasting voor de allerrijksten voor, terwijl gewone mensen juist minder erfbelasting gaan betalen. De partij wil belastingontwijking aanpakken en vindt dat de rijkste 0,3% een eerlijker deel moet bijdragen.
De SP wil een miljonairsbelasting invoeren voor vermogens boven de 5 miljoen euro en een vermogensplafond instellen boven de 50 miljoen euro. Dit moet zorgen voor meer solidariteit, minder ongelijkheid en extra investeringen in de samenleving. De belastingdruk op kapitaal moet omhoog naar het niveau van de inkomstenbelasting.
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren. Daarnaast voeren wij een vermogensplafond in voor vermogens boven de 50 miljoen euro.”
“verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
“Eerlijke belasting voor de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs. Op dit moment is de relatieve belastingdruk voor de allerrijksten lager dan voor de lage en middeninkomens. ... Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
De SP wil dat niemand meer dan 50 miljoen euro vermogen kan behouden; alles daarboven wordt ingezet voor publieke doelen. Dit moet voorkomen dat extreme rijkdom zich ophoopt en ongelijkheid structureel wordt.
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
De SP wil de erfbelasting voor het grootste deel van de Nederlanders verlagen, maar grote erfenissen zwaarder belasten om intergenerationele ongelijkheid tegen te gaan.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen. Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%). ... Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs en miljardairs tegengaan en een vertrekbelasting invoeren om te voorkomen dat grote vermogens naar het buitenland verdwijnen.
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. ... We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
De VVD wil de belasting op vermogen (box 3) beperken en hervormen, zodat alleen werkelijk gerealiseerd rendement wordt belast en niet-behaald rendement niet wordt belast. Ze zijn tegen verhogingen van de vermogensbelasting, willen kosten aftrekbaar maken, en streven naar lagere tarieven en hogere vrijstellingen op termijn. De partij ziet een te hoge belasting op vermogen als schadelijk voor spaarders, beleggers en het investeringsklimaat.
De VVD wil af van het huidige systeem waarin belasting wordt geheven over fictief rendement en streeft naar een stelsel waarin alleen daadwerkelijk gerealiseerd rendement wordt belast. Dit moet voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten en het systeem eerlijker maken voor spaarders en beleggers.
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
De VVD is tegen het verhogen van de belasting op sparen, beleggen en andere vormen van vermogen. Op termijn willen ze de tarieven verlagen en de vrijstellingen verhogen, omdat een te hoge belasting volgens hen leidt tot kapitaalvlucht en oneerlijke lasten voor spaarders en ondernemers.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting. We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is. Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
“Een te hoge belasting op spaargeld of ander vermogen zorgt er daarnaast voor dat dit geld naar andere landen wordt verplaatst.”
De VVD wil dat kosten die gemaakt worden voor het behalen van rendement op vermogen aftrekbaar worden, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Dit moet het systeem eerlijker maken voor beleggers.
“dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald.”
“Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD is expliciet tegen het zwaarder belasten van het eigen huis en wil ook lokaal de onroerendezaakbelasting begrenzen. Ze zien het eigen huis niet als een melkkoe voor de overheid.
FVD wil het belasten van vermogen sterk beperken en ziet bezit als iets dat beschermd moet worden tegen wat zij als "onrechtmatige belastingen" beschouwen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het volledig afschaffen van de belasting op spaargeld en beleggingen (Box 3), het schrappen van de erf- en schenkbelasting, en het beschermen van de eigen woning tegen vermogensbelasting. De partij stelt dat sparen, investeren en bezit moeten worden gestimuleerd in plaats van ontmoedigd door belastingen.
FVD wil dat vermogen in Box 3 (spaargeld en beleggingen) volledig wordt vrijgesteld van belasting. Zij vinden dat sparen en investeren niet ontmoedigd mogen worden en willen zo het huidige systeem van de spaartaks en het fictieve rendement afschaffen.
De partij beschouwt erf- en schenkbelasting als onrechtvaardig, omdat over het vermogen al eerder belasting is betaald. Zij willen deze belastingen volledig afschaffen, zodat vermogen binnen families kan blijven.
FVD wil dat de eigen woning nooit als vermogen wordt belast. Dit betekent: de eigen woning blijft in Box 1, het eigenwoningforfait wordt afgeschaft, en er wordt geen belasting over het huis geheven.
FVD verwerpt het idee dat belastingen moeten worden gebruikt om vermogens gelijk te trekken. Zij vinden dat belastingen alleen publieke taken moeten financieren en niet moeten dienen als herverdelingsinstrument.
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
De Partij voor de Dieren wil de belasting op vermogen fors verhogen om vermogensongelijkheid te verkleinen en de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Ze pleiten voor een nationaal vermogensregister, een vermogensplafond, een klimaatbelasting voor de grootste vermogens, en het makkelijker en eerlijker belasten van grote erfenissen. Hun visie is gericht op herverdeling, transparantie en het tegengaan van belastingontwijking door vermogenden.
De PvdD wil een nationaal register voor grote vermogens invoeren en een vermogensplafond van 10 miljoen euro instellen. Dit moet het belasten van vermogen vergemakkelijken en voorkomen dat superrijken hun vermogen onttrekken aan de Nederlandse belasting. Het doel is om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen en internationale samenwerking te stimuleren.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij wil een specifieke klimaatbelasting invoeren voor de grootste vermogens, gebaseerd op de Groene Belastinggids. Hiermee willen ze bijdragen aan een rechtvaardige transitie en de sterkste schouders meer laten bijdragen aan het oplossen van de klimaatcrisis.
De PvdD wil grote erfenissen zwaarder belasten en de erfbelasting gelijk trekken voor alle erfgenamen, ongeacht familieband. Dit moet de belasting op vermogen eerlijker maken en beter aansluiten bij moderne gezinssituaties.
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden. We trekken de erfbelasting gelijk voor alle erfgenamen ongeacht de familieband.”
Om belastingontwijking door vermogenden en multinationals tegen te gaan, wil de PvdD alle belastingdeals openbaar maken, sancties opleggen aan belastingparadijzen en internationaal samenwerken voor transparantie en een eerlijker systeem.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
“We delen lessen hierover met andere Europese landen en zoeken aansluiting om uiteindelijk tot één systeem te komen.”
Volt wil vermogens zwaarder en eerlijker belasten, met als doel de vermogensongelijkheid te verkleinen en de belastingdruk meer te verschuiven van arbeid naar vermogen. Ze stellen een progressieve vermogensbelasting voor boven één miljoen euro, willen het woon- en pensioenvermogen rechtvaardiger belasten, en pleiten voor het afschaffen van fiscale voordelen zoals de bedrijfsopvolgingsregeling. Hun visie is dat grote vermogens een eerlijkere bijdrage leveren aan de samenleving, zodat welvaart weer iets wordt dat je zelf opbouwt.
Volt introduceert een progressieve vermogensbelasting voor grote vermogens, specifiek gericht op het belasten van vermogen boven één miljoen euro. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van vermogensongelijkheid en het eerlijker verdelen van de belastingdruk.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Ze willen deze vermogensvormen rechtvaardiger belasten, onder andere door de eigen woning naar box 3 te verplaatsen en de hypotheekrenteaftrek af te bouwen.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen.”
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
Volt wil fiscale regelingen die vermogensoverdracht bevoordelen, zoals de bedrijfsopvolgingsregeling, afschaffen. Dit moet belastingontwijking tegengaan en zorgen dat grote vermogens eerlijker worden belast.
“De bedrijfsopvolgingsregeling wordt afgeschaft. In plaats hiervan verruimen we de mogelijkheid om bij de overheid te lenen om financiering mogelijk te maken.”
Volt wil de erf- en schenkbelasting omvormen tot een relatie-onafhankelijke “ontvangstbelasting”, met periodieke actualisatie van de rekenforfaits. Dit maakt de belasting op vermogensoverdracht eerlijker en minder afhankelijk van familiebanden.
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
“We gaan periodiek de rekenforfaits in deze ontvangstbelasting actualiseren. Zo houden we niet meer een verouderd forfait aan, maar hanteren we een forfait op basis van de huidige rente en levensverwachting die rechtvaardiger en realistischer is.”
Volt streeft naar Europese samenwerking om belastingontwijking tegen te gaan en wil een wettelijke, EU-brede definitie van vermogen, zodat vermogensbestanddelen overal gelijk worden belast.
“Volt wil een Europese belastingautoriteit om belastingontwijking effectief tegen te gaan. We zetten in op vergaande samenwerking tussen verschillende belastingautoriteiten in de lidstaten en leggen een wettelijke definitie vast voor wat onder vermogen valt.”
BVNL wil de belasting op vermogen sterk vereenvoudigen en verlagen, met als kern een vlaktaks van 25% op alle inkomens, inclusief winst uit vermogen, en een hoge belastingvrije voet. Ze zijn tegen extra vermogensbelastingen zoals de vermogensaanwasbelasting en willen bestaande belastingen op vermogen, zoals erf- en schenkbelasting, afschaffen.
BVNL pleit voor één vast belastingtarief van 25% op alle inkomens, inclusief winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Hiermee willen ze het belastingstelsel vereenvoudigen en het zogenaamde "box 3 probleem" oplossen. Dit moet werken en investeren aantrekkelijker maken en dubbele belasting op vermogen voorkomen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
BVNL wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen, zodat vermogen onbelast kan worden overgedragen, met name aan familiebedrijven. Dit moet overdracht tussen generaties vergemakkelijken en dubbele belasting op opgebouwd vermogen voorkomen.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
“We schaffen de erf- en schenkbelasting af zodat dit probleem volledig is opgelost.”
“De erf- en schenkbelasting schaffen we af.”
BVNL is expliciet tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting in box 3. Ze willen dat alleen gerealiseerde winst wordt belast, niet de (papieren) waardestijging van vermogen.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
50PLUS wil het belastingstelsel rondom vermogen hervormen door belasting te heffen op daadwerkelijk behaald rendement in plaats van op fictief rendement, en pleit voor het afschaffen van de schenk- en erfbelasting. De partij is tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning als vermogen en wil bezitsvorming stimuleren, met speciale aandacht voor jongeren. Hun visie is gericht op eerlijkheid, stimulering van bezit en bescherming van ouderen tegen extra lasten.
50PLUS wil dat vermogen in box 3 wordt belast op basis van het werkelijk behaalde rendement, niet op basis van fictieve of verwachte opbrengsten. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingdruk voor mensen met spaargeld en beleggingen, en voorkomt dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
De partij vindt dat de overwaarde van de eigen woning niet moet worden meegenomen als belastbaar vermogen in box 3. Dit beschermt huizenbezitters, met name ouderen, tegen extra belastingdruk op hun woning.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil de schenk- en erfbelasting volledig afschaffen. Hiermee wil de partij het doorgeven van vermogen tussen generaties vergemakkelijken en ouderen beschermen tegen dubbele belastingheffing.
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
De partij wil bezitsvorming stimuleren, zodat jongeren eerder een woning kunnen kopen, en pleit voor een spaarregeling die jongeren op hun 18e een basisvermogen geeft. Dit beleid richt zich op het verkleinen van vermogensongelijkheid en het bevorderen van financiële zelfstandigheid bij jongeren.
BIJ1 wil de belasting op vermogen voor de rijksten fors verhogen en stelt een vermogensplafond voor, waarbij vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% wordt belast. Ze willen zo de ongelijkheid aanpakken, belastingontwijking tegengaan en Nederland veranderen van een belastingparadijs voor rijken naar een samenleving met sterke publieke voorzieningen. Tegelijkertijd wordt de inkomstenbelasting voor gewone mensen verlaagd.
BIJ1 stelt een harde bovengrens aan privévermogen voor, waarbij alles boven een democratisch vastgestelde limiet volledig wordt afgeroomd. Dit moet extreme vermogensongelijkheid tegengaan en de opbrengsten inzetten voor publieke voorzieningen.
Naast het vermogensplafond wil BIJ1 de bestaande vermogens- en erfbelasting voor vermogenden flink verhogen. Dit is gericht op het eerlijker verdelen van rijkdom en het aanpakken van structurele ongelijkheid.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
BIJ1 ziet het verhogen van belastingtarieven op vermogen ook als middel om belastingontwijking en het gebruik van brievenbusfirma’s te bestrijden, en zo Nederland minder aantrekkelijk te maken als belastingparadijs.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
Als tegenhanger van de hogere vermogensbelasting wil BIJ1 de inkomstenbelasting verlagen, zodat mensen met een normaal inkomen direct meer te besteden hebben.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen gelijkwaardiger worden belast. Ze pleiten voor een forse verlaging van de belasting op arbeid en een hogere belasting op grote vermogens, waaronder een nieuwe vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro. Tegelijkertijd worden bepaalde vormen van vermogen met maatschappelijk nut ontzien en wordt de belasting op vastgoed in box 3 verlaagd.
De ChristenUnie vindt dat het huidige belastingstelsel arbeid te zwaar en vermogen te licht belast. Ze willen toe naar een systeem waarin beide bronnen van inkomen zoveel mogelijk gelijk worden behandeld, om rechtvaardigheid te bevorderen en belastingontwijking tegen te gaan.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
“De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken.”
Om bij te dragen aan noodzakelijke investeringen en de lasten eerlijker te verdelen, stelt de ChristenUnie een extra vermogensbelasting in voor de grootste vermogens. Vermogens met een maatschappelijk rendement worden hierbij ontzien.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De ChristenUnie wil de belasting op vastgoed in box 3 verlagen, als onderdeel van een bredere herziening van de vermogensbelasting.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
D66 vindt dat grote vermogens in Nederland te weinig worden belast en wil dit eerlijker maken door hogere belastingen op grote vermogens, onder andere via een miljonairsbelasting. Ze willen fiscale voordelen voor vermogenden en erfgenamen verminderen en het verschil tussen belasting op werk en vermogen verkleinen, zodat werken meer loont dan bezit.
D66 wil dat grote vermogens meer bijdragen aan de samenleving, omdat nu vooral bezit wordt beloond in plaats van werk. Ze stellen voor om grote vermogens zwaarder te belasten, onder meer met een miljonairsbelasting, en willen erf- en schenkbelasting progressiever maken om financiële ongelijkheid tegen te gaan.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“Daarnaast zijn belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
D66 wil oneerlijke belastingvoordelen voor vermogenden en ondernemers verminderen of afschaffen, omdat deze regelingen vaak niet het beoogde doel dienen en ongelijkheid in stand houden. Ze noemen specifiek de landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling als voorbeelden van regelingen die worden geëvalueerd en mogelijk afgeschaft.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
D66 vindt dat het huidige belastingstelsel bezit te veel beloont ten opzichte van arbeid. Ze willen de verschillen in belastingdruk tussen werkenden en vermogenden verkleinen, zodat werken aantrekkelijker wordt dan het bezitten van vermogen.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
BBB wil de belasting op vermogen beperken tot daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten en is tegen het verhogen van belastingen op sparen, ondernemen en het eigen huis. Hun kernvisie is dat belastingheffing eerlijk moet zijn, werken en sparen moet stimuleren, en niet mag leiden tot extra lasten op niet-gerealiseerde vermogensgroei of op de (over)waarde van de eigen woning.
BBB wil af van belasting op niet-gerealiseerde vermogensaanwas en kiest voor belasting op daadwerkelijk genoten vermogenswinsten. Dit moet sparen en investeren stimuleren en onzekerheid verminderen.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB is expliciet tegen het verhogen van belastingen op spaargeld, ondernemingsvermogen en de (over)waarde van de eigen woning. Dit om sparen, investeren en ondernemen aantrekkelijk te houden en de lasten voor burgers niet te verhogen.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, met bijzondere aandacht voor het belasten van vermogen op basis van werkelijk rendement. Ze pleiten voor het afschaffen of versoberen van fiscale uitzonderingsregelingen en willen de belasting op vermogen (zoals in box 3) hervormen, zodat deze eerlijker en eenvoudiger wordt, met tijdelijke maatregelen voor kleine particuliere verhuurders tot de nieuwe systematiek is ingevoerd.
Het CDA wil af van het huidige systeem waarbij belasting wordt geheven over fictief rendement op vermogen, en pleit voor een belasting op het werkelijke rendement. Dit moet het stelsel eerlijker maken en kleine particuliere verhuurders beschermen totdat de nieuwe regeling is ingevoerd.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA streeft naar harmonisatie van vermogensbegrippen en het afbouwen van uitzonderingsregelingen in de fiscaliteit. Dit moet het belastingstelsel eenvoudiger, rechtvaardiger en beter uitvoerbaar maken, en voorkomt dat verschillende regelingen uiteenlopende grenzen hanteren.
“We harmoniseren bepaalde begrippen die verschillen per regeling: bijvoorbeeld één inkomensbegrip in verschillende regelingen of dezelfde vermogensgrenzen: in de fiscaliteit, toelagen, sociale zekerheid, Wlz, Wmo, etc.”
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
Het CDA wil het belasting- en toeslagenstelsel vereenvoudigen, onder andere door het harmoniseren van het inkomens- en vermogensbegrip. Dit moet leiden tot minder complexiteit en meer duidelijkheid voor burgers en uitvoeringsinstanties.
“We vereenvoudigen en harmoniëren het inkomensbegrip in de belastingen, toeslagen en sociale zekerheidsloon, zodat uitvoeringsinstellingen dat eenvoudig uit de polisadministratie kunnen halen. Dit maakt ook het automatisch toekennen van toeslagen mogelijk. Een eenduidige definitie voor loon, inkomen, partner en vermogen kan complexiteit wegnemen.”
DENK wil de belasting op vermogen verhogen voor mensen met zeer hoge vermogens en superrijken, zodat zij een grotere bijdrage leveren aan het sociale stelsel en het verkleinen van ongelijkheid. Tegelijkertijd pleit DENK voor het verlagen van belastingen voor lage- en middeninkomens. De partij richt zich op een eerlijkere verdeling van de belastingdruk en het afschaffen van belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten.
DENK vindt dat mensen met een heel hoog vermogen of inkomen, en met name de superrijken, een extra en eerlijkere bijdrage moeten leveren aan het financieren van de verzorgingsstaat en het verkleinen van ongelijkheid. Dit wordt gepresenteerd als een rechtvaardigheidsvraagstuk: wie meer heeft, draagt meer bij.
DENK wil belastingvoordelen die vooral ten goede komen aan de rijksten en zo de ongelijkheid vergroten, afschaffen. Dit betreft onder andere specifieke regelingen en voordelen waar grote vermogens van profiteren.
De SGP wil dat de belasting op vermogen (box 3) eerlijker wordt door deze te baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement, met oog voor draagkracht en inflatie. Ze zijn tegen een jacht op grote vermogens en pleiten voor een rechtvaardige, maar niet hogere, erfbelasting. De partij streeft naar een belastingstelsel dat werken lonender maakt en vermogen proportioneel belast.
De SGP vindt de huidige box 3-heffing oneerlijk, vooral voor spaargeld en onroerend goed, en wil daarom belasting heffen op het daadwerkelijk behaalde rendement, met correctie voor inflatie. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken en beter aansluiten bij de werkelijke opbrengsten van vermogen.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP wil een eerlijk debat over vermogensverdeling zonder populistische maatregelen tegen grote vermogens. Ze pleiten voor een rechtvaardige belasting, maar zijn expliciet tegen het verhogen van de erfbelasting en willen deze vereenvoudigen.
De SGP ziet aanpassingen in de belasting op vermogen als een manier om de middenhuursector te stimuleren. Door de belasting op vermogen te wijzigen, willen ze het rendement op verhuur verbeteren en zo het aanbod van huurwoningen vergroten.
“Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen.”
NSC wil het belasten van vermogen eerlijker maken door in box 3 niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar van daadwerkelijke inkomsten en winsten. Ze willen belastingontwijking tegengaan en zorgen voor een gelijk speelveld tussen verschillende typen beleggers, waaronder private equity en familiebedrijven. De partij is kritisch op bestaande fiscale voordelen en wil deze beperken waar ze ontwijking of ongelijkheid veroorzaken.
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en pleit voor belasting op werkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Dit moet het systeem eerlijker maken en belastingontwijking tegengaan, met aandacht voor incourante vermogensbestanddelen zoals grond en panden.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil fiscale voordelen voor private equity beperken en zorgen dat private-equity managers hun inkomsten uit vermogen net zo worden belast als andere burgers. Dit moet oneerlijke belastingvoordelen tegengaan en het speelveld gelijk maken met familiebedrijven.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma