De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest expliciet voor belastingverhogingen gericht op vervuilers, grote vermogens, en buitensporige winsten, terwijl ze lasten op arbeid willen verlagen. Hun belangrijkste voorstellen zijn hogere belastingen op vervuiling, progressieve winst- en vermogensbelastingen, het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijven en beleggers, en het verhogen van de erfbelasting voor grote erfenissen. De kern van hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat het belastingstelsel wordt ingezet voor ecorechtvaardigheid en het verkleinen van ongelijkheid.
PvdD wil de belastingdruk verschuiven naar grote vermogens en hoge inkomens, onder meer door een klimaatbelasting voor de grootste vermogens, een hogere erfbelasting en een nieuwe schijf in de inkomstenbelasting voor topinkomens. Dit moet ongelijkheid verkleinen en bijdragen aan een rechtvaardige samenleving.
“We voeren een klimaatbelasting voor de grootste vermogens in, op basis van de inzichten uit de Groene Belastinggids.”
“Het lage tarief [inkomstenbelasting] gaat omlaag, het hoge tarief omhoog. Voor mensen die meer verdienen dan de balkenendenorm komt een nieuwe schijf met een hoger tarief.”
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden.”
De partij verhoogt en introduceert belastingen op vervuilende activiteiten en producten, zoals CO2-uitstoot, plastic, vliegen, vlees, en niet-duurzame bloemen. Dit ontmoedigt schadelijk gedrag en financiert klimaatmaatregelen.
“Vervuilers gaan meer betalen. We voeren de nationale CO₂-heffing opnieuw in en verhogen deze sneller, laten de belasting op ongerecycled plastic betalen door plasticproducenten, introduceren een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets en voeren een giftaks in op milieuschadelijke transacties. We voeren een slachttaks in die de maatschappelijke kosten reflecteert van de veehouderij.”
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling.”
“We schrappen de verlaagde BTW op sierteelt. Daarmee gaat de BTW op niet biologische bloemen en (tuin)planten van 9 naar 21%.”
PvdD wil fiscale voordelen voor bedrijven, beleggers en grootkapitaal terugdraaien of afschaffen, en introduceert extra heffingen op bonussen, eigen aandeleninkoop en excessieve winsten, afhankelijk van CO2-uitstoot.
“We draaien cadeautjes aan het grootkapitaal van het vorige kabinet terug. Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast. De versoepeling van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt teruggedraaid.”
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt.”
“Bonussen zijn veelal een prikkel voor risicovol gedrag met negatieve maatschappelijke gevolgen. Er komt een extra heffing op excessieve bonussen.”
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
De partij wil het beleggen in woningen en speculatie met vastgoed onaantrekkelijk maken door hogere belastingen en het versneld afbouwen van de hypotheekrenteaftrek boven het NHG-bedrag.
“De overdrachtsbelasting blijft gedifferentieerd: beleggers betalen meer, bewoners betalen minder.”
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan.”
“De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
PvdD wil een kilometerheffing invoeren waarbij mensen die meer rijden meer belasting betalen, en gemeenten stimuleren om parkeren binnen steden zwaarder te belasten.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
“Tegelijkertijd stimuleren we gemeentes om het parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar het voorbeeld van Parijs.”
Volt wil het belastingstelsel hervormen door de belasting op vermogen, vervuiling en grond te verhogen, terwijl de belasting op arbeid juist wordt verlaagd. Ze stellen concrete verhogingen voor op onder andere vermogensbelasting, milieubelastingen, en het afschaffen van fiscale uitzonderingen, met als doel een eerlijker en duurzamer systeem waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Volt wil vermogens boven één miljoen euro zwaarder belasten en de erf- en schenkbelasting relatie-onafhankelijk maken. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van vermogensongelijkheid en een eerlijkere verdeling van welvaart.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
Volt wil alle uitzonderingen op de btw afschaffen en een uniform tarief invoeren. Dit betekent een belastingverhoging op veel producten en diensten die nu onder het lage of 0%-tarief vallen.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af.”
Volt verhoogt de belasting op vervuilende activiteiten en schaft vrijstellingen af om milieuschade te beprijzen. Dit betreft onder meer energiebelasting, accijnzen, en specifieke heffingen op grondstoffen en producten.
“De belasting op leidingwater, afvalstoffen, kolen en gas wordt verhoogd.”
“We heffen alle vrijstellingen op de energiebelasting en accijnsvrijstellingen op.”
“We plaatsen een heffing op kunstmest, niet-afbreekbare smeermiddelen, en belastingen op vlees, zuivel en suikerhoudende alcoholvrije dranken.”
Volt wil speculatie met grond en leegstand tegengaan door nieuwe belastingen op onbenutte fysieke ruimte, grond en waardestijgingen in te voeren.
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit.”
“Daarnaast voeren we een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde in, zodat maatschappelijke investeringen ook maatschappelijke winsten opleveren.”
“Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting.”
Volt wil alle ondoelmatige of verouderde fiscale regelingen afschaffen, wat in de praktijk neerkomt op belastingverhogingen voor groepen die nu profiteren van uitzonderingen.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
“Als eerste stap nemen we het voorstel in het rapport van het Ministerie van Financiën ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’ aan, om zo snel en verantwoord mogelijk de fiscale regelingen ter waarde van 31 miljard euro af te bouwen.”
Volt verhoogt de vliegbelasting en schaft vrijstellingen voor overstappers en kerosine af, om vliegen duurder en minder aantrekkelijk te maken.
“In Nederland belasten we de industrie met een pakket aan maatregelen, zoals een tariefverhoging van bijna 50 euro voor middellange vluchten en 130 euro voor lange vluchten.”
“We verhogen de vliegbelasting en zetten in op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class).”
“We zorgen dat overstappers - die nu worden vrijgesteld van belasting - een eerlijke bijdrage gaan leveren voor de vervuilende belasting van het Nederlandse en Europese luchtruim.”
Volt wil belastingverhoging voorkomen door vertrek naar het buitenland te ontmoedigen met een exit tax en inwonerschapsfictie, zodat vertrekkers nog belasting blijven betalen.
“Voor bedrijven die verhuizen naar een land met een lagere belastingdruk komt er een Exit Tax.”
“We voeren binnen heel de EU een inwonerschapsfictie in. Wanneer iemand bijvoorbeeld vanuit Nederland naar een land met lagere belastingen verhuist, waarmee geen belastingverdrag bestaat, moet diegene het verschil voor een bepaalde tijdsperiode blijven afdragen aan Nederland.”
FVD is uitgesproken tegen belastingverhogingen en pleit juist voor forse belastingverlagingen en het afschaffen van diverse belastingen. Hun kernvoorstellen zijn een vlaktaks van 20%, een hoge belastingvrije voet, lagere btw, het schrappen van erf- en schenkbelasting, en het verlagen van accijnzen en energiebelastingen. De partij positioneert zich als voorvechter van lagere lasten voor burgers en bedrijven, met als doel werken, sparen en ondernemen te stimuleren.
FVD wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen door een vlaktaks van 20% in te voeren en een hoge belastingvrije voet, zodat werken altijd loont en belastingverhogingen worden voorkomen. Dit moet inkomensgroei stimuleren en het systeem transparanter maken.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
FVD wil diverse bestaande belastingen afschaffen of fors verlagen, waaronder erfbelasting, schenkbelasting, box-3 belasting, accijnzen, en energiebelastingen. Hiermee positioneert de partij zich expliciet tegen elke vorm van belastingverhoging op deze terreinen.
“We schaffen de meest onrechtvaardige belasting af: de erfbelasting (hier is immers al een heel leven belasting over betaald).”
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verlagen de energiebelastingen naar het niveau van voor het tijdperk Rutte (de belasting op elektriciteit van €0,12 naar €0,11 per kWh; en de belasting op gas van €0,70 naar € 0,17 per m³), zodat de energierekening weer omlaag kan.”
“We stellen schenkingen aan partners, kinderen en kleinkinderen vrij van belasting, zodat (spaar)geld in de familie kan blijven.”
FVD wil het hoge en lage btw-tarief verlagen en bepaalde sectoren onder het lage tarief brengen, en is tegen nieuwe gedragsbelastingen zoals een vlees- of suikertaks.
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%, zodat het leven weer goedkoper wordt en horeca, winkeliers en aanbieders van diensten een directe economische impuls ontvangen.”
“We gaan nooit akkoord met vlees- of suikertaksen of andere belastingen die gedragsveranderingen proberen af te dwingen, zodat mensen weer vrij zijn om hun eigen keuzes te maken in het leven.”
FVD wil belastingverhogingen op woningen tegengaan door het eigen huis buiten box-3 te houden, het eigenwoningforfait af te schaffen en de OZB te beperken.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“We maken de OZB gelijk voor iedereen en koppelen deze niet meer aan de WOZ-waarde maar aan het aantal bewoners, zodat het hebben van een woning nooit een last is.”
FVD is tegen nieuwe belastingvormen zoals de kilometerheffing en wil bestaande belastingen op mobiliteit verlagen of beperken.
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“We schrappen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk verlagen voor werkenden en mensen met lage inkomens, en deze verhogen voor topinkomens, vermogenden, grote bedrijven en vervuilers. Ze stellen concrete belastingverhogingen voor op vermogen, winst, grote erfenissen en vervuilende activiteiten, en willen speciale belastingkortingen voor de rijksten en bedrijven afschaffen. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, zodat publieke voorzieningen en investeringen eerlijk gefinancierd worden.
GroenLinks-PvdA wil de belasting op vermogen en hoge inkomens verhogen, omdat zij vinden dat de rijksten nu relatief te weinig bijdragen. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid en middelen voor publieke investeringen.
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
“De belasting op werk gaat naar beneden en verhogen we de belastingen op inkomen uit vermogen.”
De partij vindt dat bedrijven die veel winst maken, meer moeten bijdragen aan de samenleving. Dit wordt bereikt door hun belastingbijdrage te verhogen en belastingontwijking harder aan te pakken.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“Belastingontwijking pakken we aan.”
GroenLinks-PvdA wil de erf- en schenkbelasting verhogen voor grote erfenissen, terwijl gewone erfenissen worden ontzien. Dit moet de ongelijkheid in vermogensoverdracht tegengaan.
“De belasting op de grote erfenissen gaat omhoog. De vrijstelling voor partners blijft in stand.”
De partij wil dat grote vervuilers en bedrijven die veel CO₂ uitstoten meer belasting gaan betalen, en dat fiscale voordelen voor fossiele energie worden afgeschaft. Dit is bedoeld om de duurzaamheidstransitie te financieren en te versnellen.
“Grote vervuilende bedrijven gaan eerlijk belasting betalen over vervuilende uitstoot. Fossiele subsidies bouwen we af.”
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie.”
De partij wil de hypotheekrenteaftrek verminderen, omdat deze vooral de rijksten bevoordeelt en huizenprijzen opdrijft. De opbrengsten worden ingezet voor woningbouw en lastenverlichting.
JA21 is uitgesproken tegen belastingverhogingen en pleit juist voor het structureel verlagen van de lasten voor burgers en bedrijven. De partij wil een eenvoudiger en eerlijker belastingstelsel, lagere collectieve lastendruk, en expliciet dat tegenvallers niet automatisch tot belastingverhogingen leiden. Belastingverhogingen worden afgewezen; in plaats daarvan kiest JA21 voor lastenverlaging, afschaffing van complexe regelingen en het stimuleren van werken en ondernemen.
JA21 ziet de huidige lastendruk als te hoog en wil deze verlagen, met een kleinere overheid en minder regeldruk. Belastingverhogingen worden expliciet afgewezen, ook bij financiële tegenvallers; lastenverlaging is het uitgangspunt, niet lastenverhoging.
“Lagere lasten en een kleine overheid. We willen de hoge collectieve lastendruk verlagen en het aantal ambtenaren structureel terugbrengen.”
“Dat tegenvallers niet automatisch lastenverhoging betekenen. Begrotingsdiscipline staat voorop. De eerste stap is het versoberen of temporiseren van niet-kernuitgaven.”
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Voor het bedrijfsleven niet te verhogen. JA21 pleit daarom ook voor het moderniseren en het vergroten van flexibiliteit op de arbeidsmarkt.”
JA21 wil het belastingstelsel drastisch vereenvoudigen en complexiteit verminderen. Het huidige systeem met toeslagen, heffingskortingen en uitzonderingen wordt afgeschaft ten gunste van een transparant systeem van toelagen, zodat burgers weten waar ze aan toe zijn en belastingverhogingen via stelselwijzigingen worden voorkomen.
JA21 is principieel tegen nieuwe Europese belastingen en wil bestaande Europese heffingen waar mogelijk terugdraaien. Dit standpunt is ingegeven door de wens om fiscale soevereiniteit te behouden en te voorkomen dat belastingverhogingen via Europese kanalen worden opgelegd.
“Fiscale soevereiniteit: geen nieuwe Europese belastingen, waar mogelijk draaien we Europese heffingen terug.”
JA21 wil de erf- en schenkbelasting afschaffen, het systeem van fictief rendement vervangen door belasting op werkelijk rendement, en investeringen aantrekkelijker maken door lasten te verlagen. Dit alles om belastingverhogingen op vermogen en ondernemerschap tegen te gaan.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
JA21 verzet zich tegen het inzetten van belastingen als instrument om gedrag te sturen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of mobiliteit. Belastingen mogen niet worden verhoogd om burgers te dwingen tot een andere levensstijl.
“Geen belastingen als pressiemiddel om Nederlanders een andere, ‘duurzamere’ levensstijl op te dringen.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
De VVD is uitgesproken tegen belastingverhogingen voor werkenden, ondernemers en op vermogen. Ze kiezen expliciet voor het beperken van overheidsuitgaven in plaats van het verhogen van belastingen, en willen op termijn zelfs belastingtarieven verlagen. Concrete voorstellen zijn het niet verhogen van belastingen op sparen, beleggen, ondernemen, erf- en schenkbelasting, en het versneld invoeren van belasting op werkelijk rendement.
De VVD wil voorkomen dat de lasten voor werkenden, ondernemers en vermogenden stijgen, omdat zij vinden dat deze groepen al te veel bijdragen en dat hogere belastingen economische groei en het vestigingsklimaat schaden. Ze pleiten voor het verlagen van belastingtarieven en het verhogen van vrijstellingen waar mogelijk.
“De VVD wil geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
“We willen geen verdere accijnsverhogingen, zo blijft het leven betaalbaar en voorkomen we dat producten over de grens worden gekocht”
“We maken ons er daarom sterk voor om geen nieuwe vliegbelastingen te introduceren en huidige belastingen niet te verhogen.”
“Omdat er al belasting betaald is over geld waarvoor gewerkt is, wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op spaargeld”
De VVD kiest ervoor om de overheidsfinanciën op orde te houden door minder uit te geven, in plaats van de belastingen te verhogen. Dit moet voorkomen dat de rekening bij werkenden en ondernemers terechtkomt.
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
“Wij kiezen voor investeren in veiligheid, van je eigen straat tot wereldwijd. ... Om dat te kunnen betalen, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen.”
“Zo voorkomen we dat de belastingen moeten stijgen en de rekening bij werkenden en ondernemers komt.”
De VVD wil af van belastingheffing op fictief rendement en pleit voor een systeem waarin alleen werkelijk gerealiseerd rendement wordt belast. Dit moet voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten.
De VVD wil dat bij voorstellen tot belastingverhoging altijd eerst de effecten op het vestigingsklimaat en de koopkracht van werkenden worden onderzocht, om ongewenste economische gevolgen te voorkomen.
“Indien partijen de belastingen willen verhogen per amendement, moet altijd eerst in kaart worden gebracht wat het effect is voor het vestigingsklimaat en voor de koopkracht van werkende Nederlanders.”
BBB is uitgesproken tegen belastingverhogingen voor burgers en bedrijven en wil juist een eenvoudiger, rechtvaardiger en stimulerend belastingstelsel. Ze pleiten voor het niet verhogen van belastingen op sparen, ondernemen, erf- en schenkbelasting, en AOW, en willen nationale belastingverhogingen en extra heffingen terugdraaien. Hun kernvisie is dat werken, sparen en ondernemen moeten worden beloond en niet ontmoedigd door hogere belastingen.
BBB wil expliciet voorkomen dat belastingen op vermogen, ondernemen, erfenissen en schenkingen worden verhoogd. Dit om sparen, investeren en ondernemen te stimuleren en onzekerheid te verminderen.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen.”
“AOW-uitkeringen worden niet zwaarder belast.”
BBB is tegen het verder beperken van de hypotheekrenteaftrek en tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning, om de betaalbaarheid van koopwoningen te beschermen.
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
BBB wil geen extra nationale belastingmaatregelen bovenop Europese regels, zoals extra CO₂-heffingen of nationale koppen op renteaftrek, om het Nederlandse bedrijfsleven niet op achterstand te zetten.
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂-heffing.”
“Stoppen met extra CO₂-heffing voor industrie. De Nederlandse industrie staat onder grote druk door oplopende kosten, internationale concurrentie en een onzeker investeringsklimaat. BBB wil de extra nationale CO₂-heffing voor de industrie daarom terugdraaien.”
BBB wil onderzoeken of de geplande verhoging van het BTW-tarief op logies van 9% naar 21% kan worden teruggedraaid, omdat deze belastingverhoging volgens hen niet effectief is en schadelijk voor de sector.
“We willen onderzoeken of het mogelijk is om de verhoging van het BTWtarief van 9% naar 21% op logies, die in 2026 wordt ingevoerd, terug te draaien.”
BBB is tegen het invoeren van Europese belastingen en wil dat belastingheffing een nationale bevoegdheid blijft.
“Het heffen van belastingen door de Europese Unie is onder de huidige Europese verdragen niet toegestaan. Dit is een nationale bevoegdheid en dat moet zo blijven.”
“BBB is daarnaast zeer kritisch op de uitbreiding van de ‘eigen middelen’. ... BBB is tegen de ingevoerde Europese plastictaks en tegen het voorstel voor een Europese belasting op financiële transacties.”
De PVV is uitgesproken tegen belastingverhogingen voor burgers en wil juist lasten verlagen, met name op energie, boodschappen en brandstof. Ze pleiten voor het schrappen of verlagen van bestaande belastingen en accijnzen, en keren zich tegen nieuwe of hogere lasten voor de gewone Nederlander. Tegelijkertijd stellen ze enkele belastingmaatregelen voor bedrijven of specifieke groepen voor, maar altijd met het doel de koopkracht van burgers te beschermen.
De PVV wil bestaande belastingen op energie, boodschappen en brandstof verlagen of afschaffen, omdat zij deze als onrechtvaardig en te zwaar voor burgers beschouwen. Ze zien deze lasten als een directe oorzaak van koopkrachtverlies en energiearmoede, en willen daarom expliciet geen belastingverhogingen op deze terreinen.
“De PVV wil de btw op energie verlagen van 21 naar 9%.”
“We verlagen de btw op energie van 21 naar 9%.”
“We zorgen ervoor dat er geen accijnsverhoging op brandstof plaatsvindt in 2026.”
“De PVV wil daarom geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s en niet verplicht elektrisch rijden – nooit en te nimmer. Daarnaast willen we op de snelweg de hele dag 140 km/u rijden. De tijd van stilstand is voorbij. Voor 2026 voorkomen we een forse accijnsverhoging op brandstof door te snijden op de klimaatuitgaven.”
“De PVV wil daarom de btw op boodschappen helemaal schrappen, waardoor de boodschappenkar bijna 10% goedkoper kan worden.”
“Vliegtaks wordt niet verder verhoogd”
De PVV wil geen belastingverhoging op wonen en hypotheek, en beschermt bestaande fiscale voordelen voor huiseigenaren. Ze willen de hypotheekrenteaftrek behouden en sociale huren verlagen, waarbij ze woningcorporaties compenseren door hun winstbelasting te schrappen.
De PVV stelt een planbatenheffing voor bij bestemmingswijziging van grond naar woningbouw, zodat een deel van de waardestijging wordt ingezet voor betaalbare woningen. Dit is een uitzondering op hun algemene lijn, gericht op het tegengaan van grondspeculatie en het financieren van woningbouw.
“Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
De PVV wil de btw op kunst en cultuur verhogen naar het hoge tarief van 21%, waarmee ze een uitzondering maken op hun algemene lijn van lastenverlichting voor burgers. Dit voorstel is bedoeld om uitgaven te beperken en geld vrij te maken voor andere prioriteiten.
“En voortaan berekenen we 21% btw over kunst en cultuur.”
50PLUS is uitgesproken tegen belastingverhogingen, vooral voor ouderen en gepensioneerden, en pleit juist voor het afschaffen van diverse belastingen en het voorkomen van lastenverzwaring. De partij wil onder meer de schenk- en erfbelasting afschaffen, de accijnzen op brandstof bevriezen, en geen specifieke belastingen voor ouderen invoeren. Hun visie is dat ouderen niet langer als "melkkoe" mogen worden behandeld en dat belastingdruk niet verder mag stijgen.
50PLUS verzet zich tegen belastingverhogingen voor ouderen en wil bestaande belastingen juist verlagen of afschaffen. De partij vindt dat ouderen niet langer extra moeten worden belast en dat er geen leeftijdsdiscriminatie mag zijn in het belastingstelsel.
“Gepensioneerden worden nu nog te vaak gezien als PIN-automaat en behandeld als melkkoe. Het tijdperk van leeftijdsdiscriminatie via de belastingen wordt, wat 50PLUS betreft, beëindigd.”
“Geen specifieke belastingen voor ouderen.”
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
“De houdbaarheidsbijdrage voor AOW’ers wordt afgeschaft.”
50PLUS wil expliciet geen verhoging van bestaande belastingen zoals accijnzen, en pleit voor het bevriezen van tarieven om koopkracht te beschermen.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
De partij wil voorkomen dat het bezit van een eigen woning of vermogen leidt tot hogere belastingen, en pleit voor behoud van bestaande aftrekposten en het niet belasten van overwaarde.
50PLUS wil gezonde voedselproducten in het lage BTW-tarief plaatsen en ongezonde producten in het hoge tarief, maar noemt geen algemene verhoging van de BTW.
“Gezonde voedselproducten komen in het lage BTW-tarief en ongezonde producten in het hoge tarief.”
BIJ1 wil de belastingdruk vooral verhogen voor vermogenden, bedrijven met hoge winsten, en vervuilende sectoren, terwijl gewone inkomens juist worden ontzien of zelfs minder belasting gaan betalen. De partij stelt voor om vermogens- en erfbelasting fors te verhogen, een 100% marginaal tarief boven een democratisch te bepalen limiet in te voeren, en extra belastingen op winsten, kapitaalvlucht, en vervuiling te heffen. Zo wil BIJ1 ongelijkheid en belastingontwijking bestrijden en publieke voorzieningen financieren.
BIJ1 wil de belasting op vermogen en erfenissen voor de rijksten drastisch verhogen, inclusief een marginaal tarief van 100% boven een bepaalde limiet. Dit moet extreme vermogensongelijkheid tegengaan en bijdragen aan publieke voorzieningen.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Om belastingontwijking en kapitaalvlucht tegen te gaan, wil BIJ1 hogere belastingen op winsten, vermogen, en een exit tax voor bedrijven. Nederland moet geen belastingparadijs meer zijn voor multinationals.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven.”
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
BIJ1 wil hogere belastingen op veelvliegers, zakelijke vluchten, kerosine en vliegtickets, met een progressief karakter. Dit moet vooral de rijksten en bedrijven raken, terwijl mensen met lage inkomens en diasporische gemeenschappen worden ontzien.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“We heffen BTW en accijns op kerosine. We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers.”
“Er komt accijns en BTW op kerosine en vliegtickets, waarmee eindelijk een einde komt aan de uitzonderingspositie van de luchtvaart binnen het belastingstelsel.”
Voor autobezit en -gebruik wil BIJ1 de belastingtarieven afhankelijk maken van inkomen en vermogen, zodat hogere inkomens meer gaan betalen en lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
Tegelijkertijd wil BIJ1 de inkomstenbelasting voor gewone mensen verlagen, zodat zij meer te besteden hebben.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden.”
BVNL is uitgesproken tegen belastingverhogingen en pleit juist voor forse belastingverlagingen voor burgers en bedrijven. De partij wil een vlaktaks van 25% invoeren, erf- en schenkbelasting afschaffen, accijnzen en energiebelastingen verlagen, en het toeslagenstelsel beëindigen. BVNL ziet belastingverhoging als schadelijk voor werkenden en ondernemers en wil de overheid fors laten krimpen om deze verlagingen mogelijk te maken.
BVNL beschouwt de huidige belastingdruk als te hoog en wil deze structureel verlagen om werken en ondernemen aantrekkelijker te maken. Belastingverhogingen worden afgewezen; in plaats daarvan wordt ingezet op een vlaktaks, afschaffing van erf- en schenkbelasting, en verlaging van accijnzen en energiebelastingen.
“De belastingen moeten fors worden verlaagd en er moet substantieel gesneden worden in het overheidsapparaat. Minder ambtenaren, minder regels en lagere belastingen.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag.”
“De energiebelastingen worden minimaal verlaagd naar het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afgeschaft.”
“BVNL wil permanente belasting- en accijnsverlagingen om de koopkracht te verbeteren.”
BVNL verzet zich tegen het invoeren van nieuwe belastingen die bedoeld zijn om gedrag te sturen, zoals een vliegtaks, vleestaks of suikertaks. De partij ziet dergelijke belastingen als ongewenste overheidsbemoeienis en een indirecte belastingverhoging.
“Er komt geen vliegtaks, vleestaks, suikertaks of andere belastingen waarmee de overheid gedragsveranderingen probeert af te dwingen.”
BVNL wil het toeslagenstelsel afschaffen en de Belastingdienst beperken tot het innen van belastingen, niet het uitkeren van toeslagen. Dit moet leiden tot minder complexiteit en minder rondpompen van geld, waarmee impliciete belastingverhogingen via terugvorderingen en fouten worden voorkomen.
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
BVNL is tegen het verhogen van lokale lasten zoals erfpacht, omdat dit volgens de partij een verkapte belastingverhoging is die burgers en ondernemers onnodig belast.
“Er wordt een einde gemaakt aan het erfpachtsyteem dat door de overheid wordt gehanteerd. Dit is een onnodig verdienmodel waardoor eigenaren in de problemen komen doordat gemeentebesturen exorbitante verhogingen van de erfpachtcanon door kunnen voeren.”
De SGP is terughoudend met algemene belastingverhogingen, maar wil gericht belastingen verhogen op consumptie en milieuvervuiling, terwijl lasten op arbeid juist omlaag moeten. Specifieke verhogingen worden voorgesteld voor onder andere vliegbelasting en milieubelastingen, maar de SGP wijst generieke verhogingen, zoals op erfbelasting, af en pleit voor een rechtvaardig en draagkrachtgericht stelsel. Het doel is een eerlijker belastingstelsel dat werken lonender maakt en consumptie en vervuiling zwaarder belast.
De SGP wil werken aantrekkelijker maken door de lasten op arbeid te verlagen en tegelijkertijd de belastingen op consumptie en milieu te verhogen. Dit moet leiden tot een eerlijker stelsel en het ontmoedigen van overmatig gebruik van grondstoffen en vervuilende activiteiten.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De lasten op arbeid worden verlaagd. Tegelijk kunnen de belastingen op consumptie worden verhoogd, zodat het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd.”
“Ook verhogen we de belastingen op milieu.”
De partij kiest voor gerichte belastingverhogingen op vervuilende of luxe consumptie, zoals vliegen, en op milieubelastende activiteiten. Dit sluit aan bij het principe dat de vervuiler betaalt en stimuleert duurzamer gedrag.
De SGP is expliciet tegen het verhogen van de erfbelasting en benadrukt dat belastingverhogingen niet automatisch de oplossing zijn voor financiële uitdagingen. Ze pleiten voor eenvoud en rechtvaardigheid, zonder jacht op grote vermogens.
De SGP wil de belasting op vermogen (box 3) baseren op daadwerkelijk rendement en niet op fictieve opbrengsten, en pleit voor een eerlijk debat zonder het stigmatiseren van grote vermogens.
De SP wil de belastingdruk verhogen voor de allerrijksten, grote bedrijven en speculanten, terwijl de lasten voor werkenden en mensen met lage en middeninkomens juist omlaag moeten. Ze stellen voor om vermogens- en winstbelastingen fors te verhogen, erfbelasting progressiever te maken, en belastingvoordelen voor rijken en bedrijven af te schaffen. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om publieke voorzieningen te versterken en de inkomstenbelasting te verlagen.
De SP wil een hogere belasting op grote vermogens, met een miljonairsbelasting vanaf vijf miljoen euro en een vermogensplafond boven de vijftig miljoen. Dit moet ongelijkheid tegengaan en publieke investeringen mogelijk maken.
“We verhogen de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
“Daarom voeren we een vermogensplafond in. De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
De SP wil de winstbelasting voor grote bedrijven verhogen tot minimaal het niveau van de inkomstenbelasting, om zo de lasten eerlijker te verdelen en publieke voorzieningen te financieren.
“Daarom verhogen we de winstbelasting naar ten minste het niveau van de inkomstenbelasting die gewone mensen betalen.”
De erfbelasting wordt verlaagd voor kleine erfenissen, maar fors verhoogd voor grote erfenissen om vermogensoverdracht tussen generaties eerlijker te maken.
“Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%). Met de opbrengst kunnen we de loonbelasting verlagen, zodat werken meer gaat lonen. Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
De SP wil belastingvoordelen voor rijken en bedrijven afschaffen, zoals de hypotheekrenteaftrek voor dure huizen, belastingkortingen voor expats, en subsidies voor fossiele bedrijven. Ook willen ze speculatie belasten.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af.”
“Expats die in Nederland werken, krijgen bijna een derde van hun loon onbelast uitbetaald... De regeling werkt zo verdringing in de hand en is een verdienmodel van bedrijven.”
“Wij willen daarom een kleine belasting op financiële transacties, vaak een Tobintaks genoemd.”
Om te voorkomen dat miljonairs hun vermogen naar het buitenland verplaatsen om belasting te ontwijken, voert de SP een vertrekbelasting in.
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
D66 wil de belastingdruk eerlijker verdelen door werken minder zwaar te belasten en grote vermogens juist zwaarder te belasten. Ze stellen concrete belastingverhogingen voor op grote vermogens (zoals een miljonairsbelasting en progressievere erf- en schenkbelasting), terwijl ze tegelijkertijd de inkomstenbelasting voor werkenden willen verlagen. Het doel is om financiële ongelijkheid te verkleinen en werken aantrekkelijker te maken.
D66 vindt dat de huidige belasting op vermogen te laag is ten opzichte van arbeid en wil daarom grote vermogens zwaarder belasten. Dit moet bijdragen aan meer financiële gelijkheid en het eerlijker maken van het belastingstelsel.
D66 wil werken aantrekkelijker maken door de belasting op arbeid te verlagen, vooral in de lagere schijven. Dit moet ervoor zorgen dat werken meer loont en de fiscale verschillen tussen verschillende groepen werkenden kleiner worden.
“Daarom verlagen we het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting en verhogen we het minimumloon.”
“We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen.”
“Er komt een belastingkorting voor mensen die minstens vier dagen per week werken, wat een netto belastingvoordeel van minimaal €600 euro per jaar betekent.”
D66 wil fiscale voordelen voor huiseigenaren, met name voor de duurste huizen, beperken. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen.
“Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
D66 wil gemeenten meer ruimte geven om eigen belastingen te heffen, maar dit hoeft niet te leiden tot een hogere totale belastingdruk voor inwoners.
“Gemeenten krijgen meer mogelijkheden voor lokale belastingen en heffingen... Dit hoeft niet te betekenen dat inwoners meer belasting gaan betalen: hogere lokale belastingen gaan samen met lagere inkomstenbelastingen.”
NSC kiest voor een selectieve verhoging van belastingen gericht op vermogen, ongezonde producten, en vervuilende sectoren, terwijl ze tegelijkertijd de belasting op arbeid willen verlagen en het stelsel willen vereenvoudigen. Ze willen fiscale regelingen die als ondoelmatig of oneerlijk worden gezien schrappen of versoberen, en streven naar een eerlijkere verdeling waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Belastingverhogingen zijn dus vooral gericht op vermogen, milieu en ongezonde consumptie, niet op arbeid of brede inkomensgroepen.
NSC wil de belasting op vermogen verhogen door daadwerkelijke inkomsten en winsten in box 3 te belasten in plaats van fictief rendement, en ontwijking tegengaan. Dit moet zorgen voor een eerlijkere bijdrage van vermogenden aan de samenleving.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC verhoogt de belasting op ongezonde dranken, e-sigaretten en vervuilende sectoren zoals luchtvaart en fossiele brandstoffen, om gezondheid en duurzaamheid te stimuleren.
“Verder belasten we ongezonde suikerhoudende dranken zwaarder en voeren we een nationale accijns op e-sigaretten in.”
“In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.”
“Hiermee worden ook de belastingkortingen op fossiele brandstoffen deels afgebouwd.”
NSC wil ondoelmatige of oneerlijke fiscale regelingen schrappen of versoberen, wat in sommige gevallen neerkomt op een belastingverhoging voor specifieke groepen of sectoren.
“Nederland kent nog te veel (fiscale) regelingen die niet doelmatig zijn maar wel veel geld kosten. We maken keuzes op basis van de uitgevoerde doorlichtingen van fiscale regelingen, waarbij we scherp kijken naar effectiviteit en doelmatigheid (rapporten ‘Aanpak Fiscale Regelingen’ en ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’).”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
Tegelijkertijd verlaagt NSC de belasting op arbeid en wil ze het stelsel vereenvoudigen, zodat werken meer loont en de lasten eerlijker worden verdeeld. Dit betekent dat belastingverhogingen vooral niet op arbeid gericht zijn.
“We verlagen de belasting op arbeid. We vereenvoudigen het systeem van toeslagen en fiscale kortingen zo dat mensen meer overhouden van iedere extra verdiende euro.”
“Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
De ChristenUnie wil de belasting op arbeid fors verlagen, zodat werken meer loont en lage inkomens worden ontzien. Tegelijkertijd verhogen ze belastingen op vermogen boven de 1 miljoen euro, milieuvervuiling, ongezonde producten en luxe consumptie. Hun visie is gericht op een eenvoudiger, rechtvaardiger belastingstelsel waarin de sterkste schouders meer bijdragen en vervuiling en ongezond gedrag zwaarder worden belast.
De ChristenUnie verlaagt de belasting op arbeid aanzienlijk en maakt het eerste €30.000 aan inkomen belastingvrij, maar verhoogt de belasting op grote vermogens. Hiermee willen ze werken aantrekkelijker maken en de sterkste schouders meer laten bijdragen.
“De belasting op inkomen uit arbeid wordt fors verlaagd. Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“We verlagen het belastingtarief naar 33,3% op het inkomen tot € 45.000 van het inkomen, 41,6% op het inkomen tussen € 45.000 en € 90.000, en 49,9% daarboven.”
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
De ChristenUnie verhoogt belastingen op vervuiling, ongezonde producten en luxe consumptie om gedrag te sturen en maatschappelijke kosten te dekken. Dit betreft onder andere accijnzen op tabak, alcohol, suiker, vliegbelasting en kansspelbelasting.
“We werken toe naar een evenwichtigere belasting van uitstoot en vervuiling... Ook verhogen we de vliegbelasting.”
“Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing. We belonen duurzamere productie door het invoeren van een belasting op vervuilende verpakkingen. We gaan grond- en leidingwater beter belasten. Accijnzen op tabak en alcohol gaan verder omhoog. Op suiker en andere ongezonde producten worden heffingen ingevoerd om voedselproducenten te stimuleren gezondere producten te maken. We introduceren een verbruiksbelasting op e-sigaretten en verhogen de kansspelbelasting.”
De partij wil fiscale voordelen die schadelijk zijn voor het milieu en de woningmarkt afbouwen, waaronder fossiele subsidies en de hypotheekrenteaftrek. Dit leidt tot hogere lasten voor vervuilende bedrijven en woningeigenaren met hoge hypotheken.
DENK wil belastingverhogingen vooral richten op hoge inkomens, grote bedrijven en vervuilende sectoren, terwijl lage- en middeninkomens juist belastingverlagingen krijgen. De partij streeft naar een eerlijker en rechtvaardiger belastingstelsel door extra bijdragen te vragen van superrijken en het afschaffen van ondoelmatige belastingvoordelen. DENK koppelt deze belastingverhogingen expliciet aan het financieren van publieke voorzieningen en het verkleinen van ongelijkheid.
DENK kiest ervoor om de lasten te verhogen voor mensen met hoge inkomens en vermogens, grote bedrijven en vervuilende sectoren, om zo de publieke voorzieningen te financieren en de ongelijkheid te verkleinen. Tegelijkertijd worden belastingverlagingen beloofd voor lage- en middeninkomens. Deze herverdeling wordt gepresenteerd als een kwestie van rechtvaardigheid en het eerlijk laten bijdragen van de sterkste schouders.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
“Grote vervuilers gaan eerlijker bijdragen. Bedrijven in de commerciële sector die veel energie verbruiken, gaan relatief méér energiebelasting en opslag voor duurzame energie betalen. Met een CO2-heffing voor de grootste vervuilers geven we een extra stimulans om te verduurzamen.”
DENK is expliciet tegen belastingverhogingen voor lage- en middeninkomens en kleine ondernemers. In plaats daarvan wil de partij deze groepen juist ontzien of zelfs lastenverlichting bieden, om hun koopkracht te beschermen en het ondernemerschap te stimuleren.
DENK wil voorkomen dat lokale belastingen, zoals de OZB, worden verhoogd om gaten in de begroting te dichten. De partij pleit voor het maximeren van deze belastingen en het afschaffen van bepaalde heffingen voor woningcorporaties.
Het CDA is terughoudend met algemene belastingverhogingen, maar stelt wel gerichte verhogingen voor op consumptie en ongezond gedrag (zoals suiker en tabak) vanuit gezondheidsdoelstellingen. Tegelijkertijd wil het CDA fiscale uitzonderingen en complexe regelingen afbouwen, waarbij opbrengsten worden ingezet voor gerichte fiscale maatregelen of lastenverlichting, zoals het verlagen van de inkomstenbelasting bij afbouw van de hypotheekrenteaftrek.
Het CDA kiest ervoor om bepaalde belastingen te verhogen op consumptie en ongezonde producten, met als doel het bevorderen van de volksgezondheid. Dit zijn geen algemene belastingverhogingen, maar specifieke heffingen op bijvoorbeeld suiker, tabak en alcohol.
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingen af te schaffen of te versoberen. De opbrengsten hiervan worden niet gebruikt voor algemene belastingverhogingen, maar voor gerichte fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
Het CDA stelt voor de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen, maar koppelt dit direct aan een verlaging van de inkomstenbelasting. Dit betekent dat de lastenverzwaring voor huizenbezitters wordt gecompenseerd, zodat er geen netto belastingverhoging plaatsvindt.