Volt wil het bezit van tweede huizen en speculatie met woningen en grond zwaarder belasten om de woningmarkt eerlijker te maken en leegstand tegen te gaan. Ze pleiten voor het afbouwen van fiscale voordelen voor woningbezit, het verplaatsen van de eigen woning naar box 3, het invoeren van een leegstandsbelasting en het belasten van onbenutte fysieke ruimte en grond. Hiermee wil Volt het bezit van meerdere woningen minder aantrekkelijk maken en de doorstroming en betaalbaarheid op de woningmarkt bevorderen.
Volt wil leegstand van woningen ontmoedigen door een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting, naar Vlaams voorbeeld. Dit moet eigenaren stimuleren hun tweede (of leegstaande) huis sneller te verhuren of verkopen, zodat woningen niet onnodig onbenut blijven.
“De leegstand van woningen moet worden ontmoedigd. Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting. Dit beweegt eigenaren om sneller in actie te komen als hun pand leeg staat.”
Volt wil de fiscale stimulering van woningbezit, waaronder het voordeel voor tweede huizen, afbouwen. De eigen woning wordt stapsgewijs naar box 3 verplaatst, waardoor bezit van meerdere woningen zwaarder wordt belast als vermogen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
“Dit wordt gedekt door de afbouw van de fiscale stimulering van koopwoningen.”
Volt wil speculatie met grond en onbenutte ruimte tegengaan door een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond. Dit raakt ook bezitters van tweede huizen die hun bezit niet benutten.
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit.”
Volt introduceert een progressieve vermogensbelasting voor vermogens boven één miljoen euro, waarmee bezitters van meerdere (dure) huizen extra worden belast.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
BIJ1 wil het bezit van een tweede huis en speculatie op de woningmarkt stevig ontmoedigen. Ze stellen voor om fiscale voordelen en subsidies uitsluitend toe te kennen aan mensen die zelf in hun woning wonen, en sluiten expliciet tweede huizen en verhuur uit van deze voordelen. Het programma legt de nadruk op het recht op wonen boven het recht op bezit van meerdere woningen.
BIJ1 wil dat fiscale voordelen zoals woonlastencompensatie en hypotheekrenteaftrek alleen gelden voor mensen die zelf in hun woning wonen, en niet voor bezitters van een tweede huis of verhuurders. Hiermee willen ze het aanhouden van tweede woningen als beleggingsobject ontmoedigen en de woningmarkt eerlijker maken.
“Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur).”
Het programma stelt een wettelijke zelfbewoningsplicht en een wet tegen speculatie voor, waarmee het bezit van tweede huizen voor andere doeleinden dan eigen bewoning wordt beperkt. Dit is bedoeld om woningen beschikbaar te houden voor mensen die er daadwerkelijk willen wonen.
“Daarnaast hanteren we een zelfbewoningsplicht en een wet tegen speculatie.”
BIJ1 wil leegstand van woningen, waaronder tweede huizen die niet worden gebruikt, zwaar beboeten en uiteindelijk onteigenen. Dit ontmoedigt het aanhouden van woningen als investering of speculatieobject.
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
“Er komen hoge leegstandsboetes bij langdurige onnodige leegstand; als de eigenaar meerdere waarschuwingen negeert kan dit progressief oplopen tot 2,8% van de WOZ-waarde per maand, wat neerkomt op een boete van de volledige waarde van het pand in drie jaar.”
GroenLinks-PvdA wil het bezit van meerdere woningen en speculatie met huizen ontmoedigen, onder andere door het belasten van speculatie en het afbouwen van belastingvoordelen voor woningeigenaren. Hoewel het programma niet expliciet spreekt over een aparte "belasting op het tweede huis", pleit de partij wel voor het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters, en het beperken van prijsopdrijvende subsidies, waarmee bezitters van meerdere huizen indirect zwaarder belast worden.
GroenLinks-PvdA wil dat het bezit van meerdere huizen en het verdienen aan waardestijgingen van woningen minder aantrekkelijk wordt. Dit doen ze door speculatiewinsten af te romen en belastingkortingen voor grondbezitters te versoberen. Het doel is om woningen weer bereikbaar te maken voor starters en de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen.”
De partij wil voorkomen dat woningen worden opgekocht als investering of tweede huis, door een opkoopbescherming in te voeren. Dit moet ervoor zorgen dat woningen beschikbaar blijven voor mensen die er daadwerkelijk in willen wonen.
“Als je een woning koopt, is het de bedoeling dat je er ook gaat wonen. Met een opkoopbescherming zorgen we dat woningen naar mensen gaan die er gaan wonen, in plaats van naar speculanten die alleen woningen kopen om ze weer met winst door te verkopen.”
Om het bewust leeg laten staan van woningen (vaak tweede huizen of beleggingspanden) tegen te gaan, wil GroenLinks-PvdA gemeenten de mogelijkheid geven een heffing op langdurig leegstaande woningen in te voeren.
“Met een gemeentelijke heffing op langdurig leegstaande woningen gaan we ook leegstand tegen.”
De Partij voor de Dieren wil het bezit van meerdere huizen en het gebruik van woningen als beleggingsobjecten financieel onaantrekkelijk maken. Ze pleiten voor hogere belastingen voor beleggers, herziening van het belastingstelsel om vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan, en het ontmoedigen van speculatie met woningen. Het doel is woningen weer primair als woonruimte te zien, niet als verdienmodel.
De PvdD wil het bezit van tweede huizen en woningen als beleggingsobjecten zwaarder belasten om speculatie en huisjesmelkerij tegen te gaan. Dit moet het aantrekkelijker maken om woningen daadwerkelijk te bewonen in plaats van te gebruiken voor winstbejag, en zo de betaalbaarheid en beschikbaarheid van woningen verbeteren.
“De overdrachtsbelasting blijft gedifferentieerd: beleggers betalen meer, bewoners betalen minder.”
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
Om het oppotten van woningen en speculatie met vastgoed tegen te gaan, stelt de PvdD voor om een heffing op leegstand en braakliggende grond in te voeren. Dit raakt vooral eigenaren van tweede (en meerdere) huizen die deze niet daadwerkelijk verhuren of bewonen.
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
De partij wil het kraken van leegstaande woningen decriminaliseren en benadrukt dat huizen bedoeld zijn om in te wonen, niet om winst mee te maken. Dit is een principiële keuze tegen het oppotten van woningen als tweede huis of beleggingsobject.
“Kraken is niet langer strafbaar. De Wet kraken en leegstand van 2010 schaffen we af. Huizen zijn voor mensen, niet voor de winst.”
BBB is tegen het verhogen van belastingen op tweede huizen en wil verhuur van tweede woningen juist aantrekkelijker maken door regels en huurbescherming te versoepelen. De partij pleit voor een eerlijk en voorspelbaar belastingklimaat voor (kleine) verhuurders, zonder extra belastingdruk op tweede woningen. BBB ziet strenge regelgeving en hogere belastingen als een bedreiging voor het aanbod van huurwoningen.
BBB wil verhuur van tweede woningen stimuleren en is tegen het verhogen van belastingen op tweede huizen. De partij vindt dat strengere regels en hogere belastingen verhuurders wegjagen en het woningaanbod verkleinen. BBB streeft daarom naar eerlijkere en voorspelbare belastingen voor (kleine) verhuurders en wil huurbescherming voor tweede woningen terugdraaien.
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien.”
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
De ChristenUnie wil de belastingdruk op verhuurd vastgoed, waaronder tweede huizen, in box 3 verlagen om het verhuren van woningen aantrekkelijker te maken, vooral voor studentenhuisvesting en particuliere verhuur. Tegelijkertijd streeft de partij naar een eerlijker belastingstelsel waarin vermogen en arbeid gelijker worden belast, maar met specifieke aandacht voor het stimuleren van verhuur en het aanpakken van woningnood.
De ChristenUnie erkent dat de huidige belasting op tweede huizen (verhuurd vastgoed) in box 3 een belemmering vormt voor particuliere verhuurders, vooral voor het verhuren van studentenhuizen en kamers. Door deze belasting te verlagen, wil de partij het aanbod van huurwoningen vergroten en de woningnood onder studenten en andere huurders verlichten.
Hoewel de ChristenUnie streeft naar een gelijkere belasting van vermogen en arbeid, maakt de partij een uitzondering voor vastgoed door juist de belasting in box 3 te verlagen, met name voor vastgoed. Dit wijkt af van het algemene streven om vermogen zwaarder te belasten, en laat zien dat de partij verhuur van woningen wil stimuleren.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
FVD wil het bezit van woningen, inclusief tweede huizen, fiscaal beschermen en pleit voor een uniforme, lage overdrachtsbelasting voor alle kopers, inclusief investeerders. Er wordt geen specifieke extra belasting op tweede huizen voorgesteld; FVD wil juist dat het kopen en bezitten van meerdere woningen niet zwaarder wordt belast dan het bezit van een eerste woning.
FVD stelt voor om de overdrachtsbelasting voor iedereen, inclusief bedrijven en investeerders (dus ook bij aankoop van een tweede huis), vast te zetten op 2%. Hiermee willen ze de woningmarkt toegankelijk houden en het bezit van meerdere woningen niet extra belasten.
“We zetten de overdrachtsbelasting vast op 2%, ook voor bedrijven en investeerders, zodat de woningmarkt toegankelijk blijft voor iedereen.”
“Overdrachtsbelasting wordt voor iedereen, inclusief bedrijven, 2%, met een startersvrijstelling voor iedereen die een eerste woning koopt, ongeacht leeftijd of woningwaarde.”
FVD spreekt zich niet expliciet uit over een aparte belasting op tweede huizen, maar uit de algemene lijn blijkt dat zij geen additionele fiscale lasten op het bezit van een tweede woning willen invoeren. De partij benadrukt het belang van eigendom en het beperken van belastingen op bezit.
“Bezít is heilig. We beschermen het koophuis, het spaargeld, de erfenis tegen onrechtmatige belastingen en geven zekerheid aan families en ruimte aan dromen.”
Het CDA doet in het verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen of uitspraken over het verhogen, verlagen of aanpassen van de belasting op een tweede huis. Er wordt uitsluitend in algemene zin gesproken over fiscale regelingen rondom huisbezit en het belasten van werkelijk rendement in box 3, maar zonder expliciete aandacht voor het bezit van een tweede woning. Specifiek beleid of standpunten over de belasting van een tweede huis ontbreken.
Het CDA benoemt nergens expliciet de belasting op een tweede huis. Wel wordt in algemene termen gesproken over het aanpassen van fiscale regelingen rondom huisbezit en het belasten van werkelijk rendement in box 3, maar zonder concrete voorstellen of directe verwijzing naar tweede woningen. Dit betekent dat er geen onderscheidend of concreet standpunt over de belasting van een tweede huis in het programma te vinden is.
JA21 wil de fiscale druk op de woningmarkt verlagen en pleit voor het volledig afschaffen van de overdrachtsbelasting voor particuliere woningen. Hiermee beogen zij de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen, wat ook gevolgen heeft voor bezitters van een tweede huis. Specifiek beleid of aparte belastingmaatregelen voor tweede huizen worden niet genoemd; het beleid richt zich op het algemeen verlagen van belastingen op woningbezit.
JA21 wil de overdrachtsbelasting voor particuliere woningen geheel afschaffen om de doorstroming op de woningmarkt te stimuleren. Dit voorstel geldt voor alle particuliere woningen, inclusief tweede huizen, en is bedoeld om investeren in vastgoed aantrekkelijker te maken en belemmeringen voor woningtransacties weg te nemen.
“De overdrachtsbelasting voor particuliere woningen geheel afschaffen, hetgeen ook de doorstroming zal bevorderen.”
JA21 streeft naar een lagere fiscale druk op de huurwoningmarkt, wat ook relevant is voor bezitters van tweede huizen die deze verhuren. Dit moet het investeringsvertrouwen herstellen en de woningmarkt gezonder maken.
“door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen”
NSC doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen of uitspraken over het specifiek belasten van een tweede huis. Er worden geen aparte maatregelen genoemd voor de belasting op bezit van een tweede woning, noch voor verhoging, verlaging of aanpassing van bestaande belastingen op tweede huizen. Het programma richt zich vooral op het stimuleren van woningbouw, het tegengaan van speculatie en het eerlijker belasten van vermogen in het algemeen.
Het verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of standpunten die expliciet gaan over de belasting op een tweede huis. Wel zijn er algemene passages over het belasten van vermogen en het tegengaan van speculatie, maar deze zijn niet specifiek gericht op tweede huizen. NSC benoemt nergens expliciet een aparte belasting, verhoging of regeling voor bezitters van een tweede woning.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden.”
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
De SGP doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete uitspraken of voorstellen over een specifieke belasting op een tweede huis. Wel pleit de partij voor een rechtvaardige belasting op vermogen (waaronder onroerend goed kan vallen) en voor het verhogen van rendementen voor verhuurders door aanpassingen in de vermogensbelasting. Er is geen expliciet beleid of maatregel genoemd die direct betrekking heeft op het belasten van een tweede huis.
Het verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of standpunten die specifiek de belasting op een tweede huis adresseren. De enige relevante passages gaan over de algemene belasting op vermogen (waar tweede huizen onder kunnen vallen) en het verbeteren van het rendement voor verhuurders, maar zonder specifieke verwijzing naar tweede huizen.
“Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen.”
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed.”
De VVD wil de belasting op een tweede huis baseren op het daadwerkelijk gerealiseerde rendement in plaats van op een fictief rendement. Ze streven naar een eerlijker box 3-stelsel waarin ook voor een tweede woning alleen belasting wordt geheven over werkelijke vermogenswinst, en niet over niet-gerealiseerde waardestijgingen.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat eigenaren van een tweede huis nu belasting betalen over een fictief rendement, inclusief niet-gerealiseerde waardestijgingen. Ze willen daarom zo snel mogelijk overstappen op een systeem waarbij alleen het daadwerkelijk behaalde rendement wordt belast, ook voor tweede woningen. Dit moet beleggers tegemoetkomen en het belastingstelsel eerlijker maken.
“In het toekomstige box-3-stelsel waarbij op basis van gerealiseerde vermogenswinst wordt belast geldt dit ook voor een tweede woning.”
“Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
D66 wil het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen en beleggers, waaronder bezitters van een tweede huis, zwaarder belasten. Het doel is een eerlijkere woningmarkt en het tegengaan van speculatie en prijsopdrijving door meerdere huizenbezitters.
D66 vindt dat het huidige belastingstelsel bezitters van meerdere huizen te veel bevoordeelt, wat de woningmarkt verstoort en betaalbaarheid onder druk zet. Door het belastingvoordeel van woningbezit af te bouwen en beleggers meer te belasten, wil D66 speculatie tegengaan en de kansen voor starters en woningzoekenden vergroten.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
De SP wil het bezit van meerdere woningen door beleggers ontmoedigen door de overdrachtsbelasting op een tweede huis te verhogen. Hiermee wil de partij speculatie tegengaan en woningen weer beschikbaar maken voor mensen die er daadwerkelijk in willen wonen, niet voor winstbejag.
De SP vindt dat woningen bedoeld zijn om in te wonen en niet als beleggingsobject. Door beleggers vanaf hun tweede huis meer overdrachtsbelasting te laten betalen, wil de partij het opkopen van woningen door investeerders ontmoedigen en de woningmarkt toegankelijker maken voor starters en woningzoekenden.
“Beleggers gaan meer overdrachtsbelasting betalen vanaf hun tweede huis.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma