FVD wil de belastingdruk voor startende ondernemers en kleine bedrijven fors verlagen en het systeem radicaal vereenvoudigen. Ze pleiten voor een hoge belastingvrije voet, een vlaktaks, verhoging van de zelfstandigenaftrek, afschaffing van B2B-BTW en minder bureaucratie, zodat ondernemen aantrekkelijker en eenvoudiger wordt. Hun visie is dat ambitie en ondernemerschap beloond moeten worden, met een kleine overheid die ondernemers stimuleert in plaats van belemmert.
FVD wil het belastingstelsel vereenvoudigen door een vlaktaks van 20% en een belastingvrije voet van €30.000 voor alle werkenden, zodat werken en ondernemen direct meer oplevert en het systeem transparanter wordt. Dit verlaagt de belastingdruk voor startende ondernemers en maakt het makkelijker om te groeien.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
Om zelfstandig ondernemerschap aantrekkelijker te maken, verhoogt FVD de zelfstandigenaftrek fors. Dit verlaagt de effectieve belastingdruk voor ZZP’ers en startende ondernemers, waardoor zij meer overhouden van hun inkomsten.
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
FVD wil de BTW op transacties tussen bedrijven afschaffen, zodat de cashflowpositie van startende ondernemers verbetert en administratieve lasten dalen. Dit moet het starten en runnen van een bedrijf eenvoudiger en goedkoper maken.
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
FVD wil geen verplichte verzekeringen voor ZZP’ers en het afschaffen van het UBO-register en de Wet DBA, zodat startende ondernemers meer vrijheid en minder administratieve lasten ervaren.
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We schaffen dit register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
BVNL wil de belastingdruk voor ondernemers, inclusief startende ondernemers, fors verlagen door invoering van een vlaktaks van 25% op arbeid en winst, een hoge belastingvrije voet en het schrappen van diverse belastingen en regels. Het programma benadrukt minder bureaucratie, lagere werkgeverslasten en het creëren van een ondernemersvriendelijk klimaat, zodat ondernemen aantrekkelijker en eenvoudiger wordt. Specifieke maatregelen voor startende ondernemers worden niet genoemd, maar de algemene voorstellen zijn direct relevant voor deze doelgroep.
BVNL stelt voor om een vlaktaks van circa 25% op arbeid en winst in te voeren, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen en de lasten voor (startende) ondernemers aanzienlijk verlagen, waardoor ondernemen aantrekkelijker wordt en werken meer loont.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers, waaronder startende ondernemers, structureel verlagen. Dit moet het vestigingsklimaat verbeteren en het starten en runnen van een bedrijf eenvoudiger en aantrekkelijker maken.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Het MKB en de ZZP’ers zijn de motor van de Nederlandse economie... BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt...”
BVNL wil het aantal regels en de bureaucratische lasten voor ondernemers sterk verminderen. Dit moet het starten en runnen van een onderneming eenvoudiger maken, vooral voor kleine en startende ondernemers die vaak het meest last hebben van regeldruk.
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen... Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
D66 wil het belastingstelsel voor startende ondernemers eerlijker en eenvoudiger maken, met minder regeldruk en minder fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers. Concrete voorstellen zijn het verkleinen van fiscale verschillen, het evalueren en mogelijk afschaffen van oneerlijke belastingvoordelen, en het stimuleren van innovatief en duurzaam ondernemerschap via fiscale voordelen. D66 richt zich vooral op een gelijk speelveld en voorspelbare regels, maar doet geen specifieke beloftes over belastingverlagingen of -kortingen exclusief voor startende ondernemers.
D66 vindt dat de huidige fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers oneerlijk zijn en wil deze verkleinen om verschillende vormen van arbeid gelijker te behandelen. Dit moet oneerlijke concurrentie tegengaan en het systeem eenvoudiger en rechtvaardiger maken, ook voor starters.
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief zijn of niet voor de juiste doelgroep werken, evalueren en waar nodig aanpassen of afschaffen. Dit raakt ook startende ondernemers als zij nu profiteren van regelingen die D66 als oneerlijk ziet.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af.”
D66 wil met fiscale voordelen innovatief en duurzaam ondernemerschap stimuleren. Dit kan startende ondernemers die zich richten op innovatie en duurzaamheid extra voordeel bieden.
“Met fiscale voordelen stimuleren we innovatief en duurzaam ondernemen.”
D66 streeft naar een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel met minder en stabielere regels, zodat ondernemers – inclusief starters – vooraf weten waar ze aan toe zijn en zich kunnen richten op hun bedrijf.
De SGP wil het belastingklimaat voor startende ondernemers en het mkb aantrekkelijker en voorspelbaarder maken, met minder onzekerheid en lagere lasten. Ze pleiten voor fiscale stimulansen, betere toegang tot financiering en het terugdringen van regeldruk, zodat ondernemers kunnen groeien en investeren. Concrete voorstellen zijn onder meer het verlichten van winstbelasting en werkgeverslasten, het stimuleren van investeringen via regelingen als de winwin-lening en durfkapitaalregeling, en het bieden van duidelijkheid en faciliteiten voor zzp’ers.
De SGP wil de winstbelasting en werkgeverslasten verlagen, vooral gericht op het mkb en familiebedrijven, om het starten en doorgroeien van ondernemingen aantrekkelijker te maken. Dit moet bijdragen aan een beter vestigingsklimaat en meer werkgelegenheid.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb. Vaak zijn dit familiebedrijven, ondernemingen in de maakindustrie en andere bedrijven die zorgen voor veel werkgelegenheid.”
Om financiering voor startende ondernemers te bevorderen, stelt de SGP voor om investeringen fiscaal aantrekkelijk te maken, onder andere door de terugkeer van de durfkapitaalregeling en introductie van de winwin-lening.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de winwin-lening.”
De SGP benadrukt het belang van voorspelbaar overheidsbeleid, met name op het gebied van belastingen, zodat ondernemers – inclusief starters – weten waar ze aan toe zijn en niet worden geconfronteerd met plotselinge veranderingen.
“Basisvereiste hiervoor is voorspelbaar overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar zij van op aan kunnen, zeker ook ten aanzien van belastingen. Een einde aan gezwabber dus.”
De SGP wil onzekerheid voor zzp’ers wegnemen door wettelijke erkenning, duidelijke criteria en betere faciliteiten voor het treffen van eigen voorzieningen, wat ook relevant is voor startende zelfstandigen.
“Er moet een einde komen aan de voortdurende onzekerheid voor zzp’ers. Zelfstandigen krijgen eindelijk de wettelijke erkenning die zij verdienen door een heldere definitie met bijbehorende criteria vast te leggen.”
“Het treffen van eigen voorzieningen voor situaties van inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid en pensioen wordt aangemoedigd en beter gefaciliteerd.”
Volt wil startende ondernemers vooral ondersteunen via gerichte fiscale stimulansen, investeringsfondsen en lastenverlichting, maar doet geen concrete voorstellen voor lagere of aparte belastingtarieven voor starters. De partij zet in op het vereenvoudigen van het belastingstelsel en het creëren van specifieke fiscale voordelen en investeringsregelingen voor start-ups, met als doel innovatie en groei te stimuleren. Volt kiest voor maatwerk en ondersteuning via investeringen en gerichte fiscale prikkels, niet via generieke belastingkortingen voor starters.
Volt wil startende ondernemers stimuleren door het uitbreiden van fiscale regelingen, investeringsfondsen en medewerkersparticipatie, zodat innovatie en groei worden bevorderd. De partij ziet de overheid als actieve investeerder en wil het ecosysteem voor start-ups versterken met gerichte fiscale voordelen, maar noemt geen aparte of lagere belastingtarieven voor starters.
“Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We creëren of versterken fiscale stimulansen die innovatie bevorderen, zoals de WBSO en medewerkersparticipatie.”
“Volt kiest ervoor start-ups te ondersteunen zonder in te leveren op eerlijke arbeidsvoorwaarden. We onderzoeken alternatieve lastenverlichting, zoals gerichte loonkostensubsidies of fiscale voordelen.”
“We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.”
Volt pleit voor een eenvoudiger en uniform belastingstelsel zonder uitzonderingen voor specifieke groepen, waaronder startende ondernemers. Het programma noemt geen aparte belastingkortingen of -tarieven voor starters, maar wil juist het systeem vereenvoudigen en uitzonderingen afbouwen.
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen.”
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
Het CDA benoemt het belang van een aantrekkelijk ondernemersklimaat en wil de regeldruk en fiscale complexiteit voor ondernemers, inclusief starters, verminderen. Concrete voorstellen voor belastingverlaging of specifieke fiscale voordelen voor startende ondernemers ontbreken echter; het CDA richt zich vooral op algemene vereenvoudiging van regelgeving en het verbeteren van bestaande ondernemersregelingen. Specifieke maatregelen gericht op belasting voor startende ondernemers worden niet genoemd.
Het CDA wil het ondernemingsklimaat verbeteren door de regeldruk en fiscale complexiteit te verminderen, wat ook startende ondernemers ten goede moet komen. De partij stelt voor om fiscale regelingen te vereenvoudigen en overlap te voorkomen, maar doet geen concrete voorstellen voor belastingverlaging of specifieke fiscale voordelen voor starters.
“We vereenvoudigen en vervangen de versnipperde fiscale regelingen en herinvesteren dit in effectieve ondernemersregelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap.”
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“We zetten de aanpak door om regeldruk voor het mkb te verminderen en breiden die uit naar de zorg, het onderwijs en de sociale zekerheid, in samenwerking met brancheorganisaties, verzekeraars en medeoverheden.”
Het CDA wil het voor startende en snelgroeiende bedrijven makkelijker maken om financiering aan te trekken en werknemers te binden, onder andere via fiscale stimulansen. Dit betreft echter vooral toegang tot kapitaal en winstdeling, niet direct de belastingdruk voor starters.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
“We willen een betere regeling voor winstdeling, zodat start- en scale-ups makkelijker werknemers aan zich kunnen binden.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel sterk vereenvoudigen en de belastingdruk op werk, inclusief voor startende ondernemers, fors verlagen. Specifiek worden bestaande ondernemersregelingen en fiscale voordelen voor zelfstandigen omgevormd tot één werkendenkorting, en wordt de eerste €30.000 aan inkomen belastingvrij. Het programma bevat echter geen aparte, concrete maatregelen die exclusief gericht zijn op startende ondernemers; de voorstellen gelden voor alle werkenden en ondernemers.
De ChristenUnie wil de huidige complexe ondernemersregelingen in de inkomstenbelasting vervangen door één eenvoudige werkendenkorting. Dit moet het systeem eerlijker en eenvoudiger maken, en voorkomt dat fiscale voordelen voor zelfstandigen (zoals starters) blijven bestaan in hun huidige vorm.
“De arbeidskorting, die de afgelopen jaren tot onverantwoordelijke proporties is opgeblazen, wordt samen met de ondernemersregelingen in de inkomstenbelasting omgevormd naar één werkendenkorting, met een maximum van € 5.000 per jaar.”
“Fiscale voordelen voor zelfstandigen worden in een verstandig tempo omgevormd naar één werkendenkorting. Die voordelen waren een belangrijke oorzaak voor de groei van het aantal zzp’ers in de afgelopen vijftien jaar.”
De ChristenUnie stelt voor dat niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 aan inkomen, wat ook geldt voor startende ondernemers. Dit verlaagt de belastingdruk aanzienlijk en maakt het starten van een onderneming financieel aantrekkelijker, maar is geen specifieke maatregel voor starters.
De ChristenUnie wil jaarlijks vereenvoudigingen doorvoeren in het belastingstelsel en de fiscaliteit, wat ook de administratieve lasten voor startende ondernemers moet verlichten. Dit is echter een algemene maatregel en niet exclusief voor starters.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
JA21 wil het belastingstelsel voor ondernemers, inclusief starters, radicaal vereenvoudigen en de lasten verlagen. Ze pleiten voor één laag vennootschapsbelastingtarief, directe aftrekbaarheid van investeringen en minder uitzonderingen, zodat ondernemen en investeren aantrekkelijker en voorspelbaarder wordt. Het doel is om startende ondernemers minder te belasten met bureaucratie en financiële drempels, zodat zij sneller kunnen groeien.
JA21 wil het huidige complexe vennootschapsbelastingstelsel vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen, in plaats van het huidige tweeschijvenstelsel. Dit moet het voor startende ondernemers eenvoudiger en voorspelbaarder maken om hun fiscale lasten te berekenen en verlaagt de administratieve drempel om te starten.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
Om innovatie en groei bij (startende) ondernemers te stimuleren, wil JA21 dat investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar worden in het jaar van investering. Dit verlaagt de fiscale druk in de beginjaren en maakt het aantrekkelijker om te investeren.
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem complex maken. Dit verlaagt de administratieve lasten voor startende ondernemers en maakt het makkelijker om te voldoen aan fiscale verplichtingen.
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
JA21 wil werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. Dit maakt het voor startende ondernemers aantrekkelijker om personeel aan te nemen en te groeien.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
JA21 stelt voor om over te stappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen. Dit kan vooral voor startende ondernemers gunstig zijn, omdat zij vaak in de eerste jaren weinig winst maar wel veel investeringen en uitgaven hebben.
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
De VVD wil het belastingklimaat voor startende ondernemers aantrekkelijker maken door belastingvoordelen te bieden bij winstuitkering aan personeel en door investeringen in start- en scale-ups fiscaal te stimuleren. De partij pleit voor lagere lasten, minder bureaucratie en concrete fiscale stimulansen om ondernemerschap en groei te bevorderen. De kern van hun visie is dat een gunstig en voorspelbaar belastingklimaat essentieel is voor innovatie en economische groei.
De VVD wil het voor startende ondernemers aantrekkelijker maken om personeel te laten meedelen in de winst, door het belastingtarief te verlagen en het moment van belastingbetaling uit te stellen. Dit moet het aantrekken en behouden van talent bij jonge bedrijven stimuleren.
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
De VVD wil investeren in startende bedrijven stimuleren door een investeringsmaatschappij op te richten en te onderzoeken of investeringen in start- en scale-ups fiscaal aftrekbaar kunnen worden gemaakt voor particulieren. Dit moet de toegang tot groeikapitaal voor jonge bedrijven vergroten.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land.”
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD benadrukt het belang van lage belastingen en een stabiel fiscaal klimaat voor ondernemers, inclusief starters. Dit moet investeringen en groei bevorderen en voorkomen dat bedrijven Nederland verlaten.
GroenLinks-PvdA doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen die specifiek gericht zijn op het verlagen of aanpassen van de belastingdruk voor startende ondernemers. Het programma richt zich vooral op het eerlijker maken van het belastingstelsel, het aanpakken van belastingontwijking door grote bedrijven en vermogenden, en het stimuleren van innovatieve bedrijven zoals startups, maar zonder expliciete fiscale maatregelen voor startende ondernemers te benoemen.
Hoewel het programma aandacht heeft voor het mkb, startups en scale-ups, worden er geen specifieke belastingmaatregelen voor startende ondernemers genoemd. De partij legt de nadruk op het vereenvoudigen van het belastingstelsel en het verhogen van de bijdrage van winstgevende bedrijven, maar zonder aparte regelingen of lastenverlichting voor starters.
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
Het programma richt zich op het eerlijker maken van het belastingstelsel en het aanpakken van belastingontwijking, wat vooral grotere bedrijven en vermogenden raakt. Dit heeft geen directe, concrete relatie met de belastingpositie van startende ondernemers.
“Terwijl de meeste ondernemers en huishoudens hun eerlijke steentje bijdragen, zien we nog steeds dat er bedrijven en vermogenden zijn die via agressieve belastingconstructies geld wegsluizen naar het buitenland om zo belasting te ontwijken.”
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
De SP wil startende en kleine ondernemers ondersteunen door de toegang tot financiering te verbeteren en regels te vereenvoudigen, maar stelt geen specifieke belastingverlagingen voor deze groep voor. Wel pleit de partij voor het verlagen van de energiebelasting voor kleine bedrijven en het bieden van steun bij verplichte stagevergoedingen. De nadruk ligt op structurele ondersteuning en lastenverlichting voor kleine ondernemers, niet op aparte belastingmaatregelen voor starters.
De SP erkent dat startende ondernemers moeite hebben met het verkrijgen van financiering en wil dit vergemakkelijken via een Nationale Investeringsbank voor het mkb. Dit moet innovatie en groei stimuleren, maar betreft geen directe belastingmaatregel.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.”
De partij wil de regeldruk voor kleine ondernemers verminderen door hulp en advies te bieden, zodat zij eenvoudiger aan verplichtingen kunnen voldoen. Dit is geen belastingmaatregel, maar kan indirect de administratieve lasten verlagen.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan. De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen.”
De SP stelt voor om de energiebelasting voor kleine bedrijven te verlagen, wat een directe lastenverlichting betekent, maar dit is niet specifiek gericht op startende ondernemers.
“We verlagen de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven en verhogen deze voor grootverbruikers.”
De partij wil dat stagiairs altijd een minimale vergoeding krijgen, en biedt kleine ondernemers die dit niet kunnen betalen financiële steun. Dit is geen belastingmaatregel, maar een gerichte ondersteuning.
“Stagiairs krijgen voortaan een minimale stagevergoeding, zodat zij geen schulden hoeven te maken. Kleine ondernemers die dit niet kunnen betalen krijgen hierbij steun.”
DENK wil de belastingdruk voor kleine en startende ondernemers verlagen om ondernemerschap te stimuleren en de administratieve lasten te verminderen. Ze pleiten voor concrete lastenverlichting en het toetsen van nieuwe regelgeving op de gevolgen voor ondernemers, maar doen geen specifieke voorstellen die uitsluitend gericht zijn op startende ondernemers. De partij richt zich vooral op kleine ondernemingen in het algemeen, zonder onderscheid te maken tussen starters en bestaande bedrijven.
DENK vindt dat kleine en startende ondernemers te veel worden belast en wil de lasten voor deze groep verlagen. Dit moet het ondernemerschap aantrekkelijker maken en zorgen dat ondernemers niet vastlopen in administratieve rompslomp. Het voorstel is breed geformuleerd en niet exclusief voor starters, maar omvat hen wel.
Hoewel niet direct een belastingmaatregel, wil DENK de toegang tot financiering voor kleine en startende ondernemers verbeteren via een publieke kredietbank. Dit kan indirect de financiële druk op starters verlichten.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
NSC erkent het belang van het mkb en innovatieve bedrijven voor de Nederlandse economie en wil de administratieve en fiscale lasten voor deze groep verlichten, met bijzondere aandacht voor de risicovolle beginfase van ondernemerschap. Concrete belastingmaatregelen voor startende ondernemers worden echter nauwelijks genoemd; het programma focust vooral op het behouden van bestaande innovatievoordelen en het verminderen van regeldruk. Specifieke nieuwe belastingvoordelen voor startende ondernemers ontbreken, maar er is wel aandacht voor het handhaven van bestaande regelingen en het bieden van ondersteuning in de beginfase.
NSC wil het voor kleine bedrijven aantrekkelijker maken om mensen in dienst te nemen door de administratieve lasten te verlagen. Dit moet het ondernemerschap, inclusief dat van starters, stimuleren door minder bureaucratie en meer focus op groei.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren.”
Hoewel er geen nieuwe belastingvoordelen voor startende ondernemers worden geïntroduceerd, blijft NSC bestaande fiscale stimulansen voor innovatie en milieu-investeringen behouden. Dit is relevant voor startende innovatieve bedrijven die hiervan kunnen profiteren in hun beginfase.
“We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies. Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid.”
Voor startende ondernemers die een bedrijfspand kopen, blijft de startersvrijstelling van de overdrachtsbelasting gehandhaafd. Dit verlaagt de fiscale drempel voor starters op de vastgoedmarkt.
“We handhaven voor starters de vrijstelling van de overdrachtsbelasting.”
BBB wil het fiscaal aantrekkelijker maken voor werknemers van startende bedrijven om mee te delen in de winst, door een lager belastingtarief toe te passen op het moment dat deze winst daadwerkelijk wordt genoten. Verder zet BBB in op het verminderen van regeldruk en het vereenvoudigen van juridische en financiële structuren voor startups, maar doet geen concrete voorstellen voor lagere winst- of inkomstenbelasting specifiek voor startende ondernemers zelf. De partij richt zich vooral op het stimuleren van innovatie en het wegnemen van praktische barrières voor groei.
BBB wil dat werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijk kunnen meedelen in de winst, door een lager belastingtarief toe te passen op het moment van uitkering. Dit moet het aantrekkelijker maken om bij startups te werken en zo innovatie stimuleren. Het voorstel richt zich op werknemers, niet direct op de ondernemers zelf.
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
BBB wil dat startups en groeibedrijven niet vastlopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. Door standaardmodellen te ontwikkelen en beschikbaar te stellen, wil BBB de drempel voor groei verlagen en onnodige kosten besparen. Dit is geen belastingmaatregel, maar raakt wel aan de financiële en administratieve lasten voor startende ondernemers.
“Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
Het PVV-verkiezingsprogramma bevat geen concrete of expliciete voorstellen gericht op het verlagen van belastingen voor startende ondernemers. De partij spreekt zich wel uit tegen ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven in het algemeen, maar noemt nergens specifieke belastingmaatregelen of lastenverlichting voor startende ondernemers. Er zijn geen onderscheidende standpunten of beleidsvoorstellen die direct relevant zijn voor "belasting startende ondernemers".
Het programma bevat geen specifieke plannen of maatregelen die gericht zijn op het verlagen van belastingen of het bieden van fiscale voordelen aan startende ondernemers. De enige relevante passage betreft het schrappen van ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven in brede zin, zonder onderscheid te maken naar starters of andere groepen ondernemers.
De Partij voor de Dieren (PvdD) doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen die specifiek gericht zijn op de belastingpositie van startende ondernemers. Het programma focust vooral op het belasten van grote bedrijven, vervuilers en grootvermogenden, en op het ondersteunen van circulaire en groene ondernemers, zonder expliciet beleid voor startende ondernemers te benoemen.
Hoewel niet specifiek gericht op startende ondernemers, benoemt de PvdD dat het afschaffen van fossiele subsidies en het herverdelen van middelen ten goede moet komen aan circulaire ondernemers. Dit is echter een brede categorie en geen maatwerk voor starters.
“Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we om circulaire ondernemers te ondersteunen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma