De ChristenUnie wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen door inkomensafhankelijke toeslagen te vervangen door een verzilverbare belastingkorting en de eerste €30.000 aan inkomen belastingvrij te maken. Ze pleiten voor een eerlijkere verdeling van de belastingdruk, waarbij arbeid minder zwaar en vermogen juist zwaarder wordt belast, en stellen een inkomensonafhankelijke kinderbijslag van €4.500 per kind voor. Hun visie is gericht op eenvoud, rechtvaardigheid en het structureel terugdringen van armoede, met name kinderarmoede.
De ChristenUnie wil dat niemand belasting betaalt over de eerste €30.000 aan inkomen, om werken lonender te maken en armoede te bestrijden. Dit voorstel is een kernpunt van hun belastingvisie en vervangt het huidige, complexe toeslagenstelsel.
“Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“Voor inkomen uit werk betekent dit concreet dat de eerste € 30.000 inkomen belastingvrij is.”
De partij wil het toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een maandelijkse, verzilverbare belastingkorting die inkomensonafhankelijk is en rekening houdt met de huishoudsamenstelling. Dit moet onzekerheid en terugvorderingen voorkomen en het systeem eenvoudiger maken.
“In plaats van toeslagen krijgt iedere Nederlander maandelijks een korting op de te betalen inkomstenbelasting. Als de korting hoger is dan het belastingbedrag, wordt het verschil uitgekeerd.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting.”
“De andere toeslagen vervangen we door een verzilverbare belastingkorting.”
De ChristenUnie wil de kinderbijslag en het kindgebonden budget samenvoegen tot een inkomensonafhankelijke regeling van €4.500 per kind per jaar, als onderdeel van de verzilverbare belastingkorting. Dit moet kinderarmoede structureel tegengaan.
De partij wil arbeid minder zwaar belasten en vermogen juist meer, onder andere door een extra vermogensbelasting en het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid en een eerlijkere bijdrage van de hoogste vermogens.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
De ChristenUnie benadrukt dat hun belastingvoorstellen gericht zijn op eenvoud en rechtvaardigheid, zodat het systeem begrijpelijker wordt en de laagste inkomens voldoende overhouden.
“Bij dit nieuwe stelsel staan twee kernwaarden met stip voorop: eenvoud en rechtvaardigheid.”
“Eenvoud omdat het stelsel vooral simpeler en begrijpelijker moet zijn, zonder terugvorderingen of andere nare verrassingen. Rechtvaardigheid omdat we willen dat ook de laagste inkomens genoeg hebben om van rond te komen.”
BVNL wil de belastingen fors verlagen en het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen, onder meer door invoering van een vlaktaks van 25% en het afschaffen van het toeslagenstelsel. De partij positioneert zich hiermee expliciet tegenover partijen als de PvdA, die traditioneel voor hogere en progressieve belastingen zijn, en kiest voor een klassiek liberale, economisch rechtse koers waarin werken en ondernemen meer moeten lonen.
BVNL pleit voor een vlaktaks van 25% op arbeid en winst, met een hoge belastingvrije voet, en wil het toeslagenstelsel volledig afschaffen. Dit moet het belastingstelsel eenvoudiger en eerlijker maken, en werken aantrekkelijker dan uitkeringen. Dit staat haaks op het progressieve belastingbeleid van partijen als de PvdA.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
“De belastingen moeten fors worden verlaagd en er moet substantieel gesneden worden in het overheidsapparaat.”
BVNL wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen, zodat familiebedrijven en particulieren vermogen kunnen overdragen zonder fiscale belemmeringen. Dit is een duidelijke breuk met het herverdelingsbeleid van de PvdA.
BVNL kiest voor structurele belastingverlagingen en verzet zich tegen nieuwe belastingen die gedrag willen sturen, zoals de villataks, vliegtaks, vleestaks of suikertaks. Dit contrasteert met het PvdA-standpunt dat juist inzet op hogere lasten voor vermogenden en consumptie met negatieve externe effecten.
“BVNL wil permanente belasting- en accijnsverlagingen om de koopkracht te verbeteren.”
“De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel.”
“Er komt geen vliegtaks, vleestaks, suikertaks of andere belastingen waarmee de overheid gedragsveranderingen probeert af te dwingen.”
BVNL vindt dat werken en ondernemen meer moeten lonen, en dat de overheid geen 'melkkoe' mag zijn voor burgers en bedrijven. Dit is een fundamenteel andere visie dan het PvdA-standpunt, dat meer inzet op herverdeling via belastingen.
“De stapeling van belastingen is een vorm van diefstal door de overheid. BVNL wil dat werkende mensen niet als citroenen worden uitgeknepen door de overheid en door banken worden behandeld als criminelen.”
“Werken moet weer lonen. Ook in het MKB!”
“Geen exorbitante belastingen om collectivistische hobby’s te kunnen betalen.”
50PLUS verzet zich fel tegen leeftijdsdiscriminatie in het belastingstelsel en wil dat ouderen niet langer als 'melkkoe' worden behandeld. De partij pleit voor afschaffing van specifieke belastingen voor ouderen, volledige inflatiecorrectie, afschaffing van de schenk- en erfbelasting, en een eerlijker box 3-stelsel gebaseerd op werkelijk rendement. Hun visie is gericht op fiscale rechtvaardigheid en het beschermen van het inkomen van ouderen.
50PLUS vindt dat het huidige belastingstelsel ouderen oneerlijk behandelt en wil dat belastingheffing niet afhankelijk is van leeftijd. Dit standpunt is een reactie op het gevoel dat ouderen disproportioneel worden belast, en de partij wil dit corrigeren door het systeem gelijk te trekken voor alle leeftijden.
50PLUS wil dat de wettelijke inflatiecorrectie volledig wordt toegepast in de inkomstenbelasting en dat de houdbaarheidsbijdrage voor AOW’ers wordt afgeschaft. Hiermee wil de partij voorkomen dat ouderen door inflatie of extra bijdragen in koopkracht achteruitgaan.
De partij wil de schenk- en erfbelasting volledig afschaffen, omdat zij deze belastingen als onrechtvaardig beschouwt voor ouderen en hun nabestaanden.
50PLUS wil dat het nieuwe box 3-stelsel gebaseerd wordt op werkelijk behaald rendement en niet op vermogensaanwas. Ook moet de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen worden belast.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting. De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De partij wil de hypotheekrenteaftrek behouden en de beloning voor het aflossen van de hypotheek (Wet Hillen) terugbrengen, om ouderen niet extra te belasten op hun woning.
D66 wil het belastingstelsel eerlijker maken door werken meer te belonen en grote vermogens en vervuilers zwaarder te belasten, met als doel meer bestaanszekerheid en minder ongelijkheid. Ze stellen voor om toeslagen te vervangen door een individueel basisbedrag, de hypotheekrenteaftrek af te bouwen, en fiscale verschillen tussen werkenden en vermogenden te verkleinen. D66 kiest voor eenvoud, transparantie en het verminderen van oneerlijke belastingvoordelen.
D66 vindt dat het huidige belastingstelsel werken te weinig beloont en vermogen te veel. Ze willen de lasten op arbeid verlagen en de lasten op vermogen verhogen om ongelijkheid te verkleinen en bestaanszekerheid te vergroten.
“We richten een eerlijker belastingstelsel in, waarin werken meer loont en grote vermogens en vervuilers meer betalen.”
“Belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
“We verlagen het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting en verhogen we het minimumloon.”
D66 wil het complexe toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een eenvoudig, individueel basisbedrag. Dit moet zorgen voor meer duidelijkheid, minder fouten en meer bestaanszekerheid.
“Toeslagen maken we eenvoudiger en vervangen we stap voor stap voor een individueel basisbedrag.”
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
“Op de lange termijn vervangen we de toeslagen door een basisbedrag voor iedereen.”
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief of oneerlijk zijn, afschaffen of aanpassen. Ze willen de hypotheekrenteaftrek afbouwen en de opbrengsten gebruiken voor lagere inkomstenbelasting voor iedereen.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek... We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
D66 wil dat verschillende vormen van arbeid gelijker worden behandeld in het belastingstelsel, zodat het systeem eerlijker wordt voor iedereen die werkt.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
D66 wil gemeenten meer mogelijkheden geven voor lokale belastingen, zodat zij meer zeggenschap krijgen over hun inkomsten. Dit hoeft niet te leiden tot hogere totale belastingdruk, omdat hogere lokale belastingen samengaan met lagere inkomstenbelasting.
“Daarnaast krijgen gemeenten meer mogelijkheden voor lokale belastingen en heffingen. Zo hebben ze meer zeggenschap over hun inkomsten en kunnen ze beter zelf keuzes maken én verantwoorden aan inwoners. Dit hoeft niet te betekenen dat inwoners meer belasting gaan betalen: hogere lokale belastingen gaan samen met lagere inkomstenbelastingen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil het belastingstelsel grondig hervormen: minder belasting op arbeid en meer op vervuiling, vermogen en grote winsten. Ze pleiten voor het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijven en vervuilers, het verhogen van belastingen op grote vermogens en erfenissen, en het eerlijker maken van de inkomstenbelasting. De kern van hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat het belastingstelsel wordt ingezet voor ecorechtvaardigheid en solidariteit.
PvdD wil de belastingdruk verplaatsen van arbeid naar grondstoffenverbruik, vervuiling en grote vermogens. Dit moet werken lonender maken en vervuiling ontmoedigen, met als doel een eerlijkere en groenere economie.
De partij wil de inkomstenbelasting progressiever maken door het lage tarief te verlagen en het hoge tarief te verhogen, met een extra schijf voor de hoogste inkomens.
“We maken de inkomstenbelasting eerlijker. Het lage tarief gaat omlaag, het hoge tarief omhoog. Voor mensen die meer verdienen dan de balkenendenorm komt een nieuwe schijf met een hoger tarief.”
PvdD wil grote vermogens en erfenissen zwaarder belasten, onder meer door een hoger tarief op erfenissen en het aanleggen van een vermogensregister.
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij wil fiscale regelingen en subsidies voor bedrijven en vervuilers afschaffen of aanpassen, en introduceert nieuwe belastingen op vervuilende activiteiten en buitensporige winsten.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids.”
“We draaien cadeautjes aan het grootkapitaal van het vorige kabinet terug. Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast. De versoepeling van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt teruggedraaid.”
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn.”
“We voeren de nationale CO₂-heffing opnieuw in en verhogen deze sneller, laten de belasting op ongerecycled plastic betalen door plasticproducenten, introduceren een progressieve vliegtaks voor veelvliegers en privéjets en voeren een giftaks in op milieuschadelijke transacties.”
PvdD wil belastingontwijking door multinationals aanpakken, belastingdeals openbaar maken en sancties opleggen aan belastingparadijzen.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel eerlijker maken door de lasten meer te leggen bij de hoogste inkomens, vermogenden en winstgevende bedrijven, en door speciale belastingkortingen voor de rijksten en multinationals af te schaffen. Werken moet volgens hen meer lonen dan inkomen uit vermogen, en belastingontwijking wordt actief bestreden. De opbrengsten van deze hervormingen worden ingezet voor investeringen in publieke voorzieningen en lastenverlichting voor werkenden.
GroenLinks-PvdA vindt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en wil daarom de belastingdruk verhogen voor de hoogste inkomens, mensen met veel vermogen en de meest winstgevende bedrijven. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen kapitaalbezitters en werkenden en zorgt voor meer investeringsruimte in publieke voorzieningen.
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven. Voor ons geldt altijd: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.”
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. ... Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
Het programma stelt dat het huidige belastingstelsel onnodig complex en onrechtvaardig is door talloze belastingkortingen waar vooral vermogenden en grootverdieners van profiteren. GroenLinks-PvdA wil deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
GroenLinks-PvdA wil dat werken aantrekkelijker wordt gemaakt door de belasting op arbeid te verlagen en inkomen uit vermogen zwaarder te belasten. Hiermee willen ze het verschil tussen werken en 'inkomen dat is aan komen waaien' verkleinen.
“Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien. We maken werken lonend.”
“We zorgen ervoor dat werkenden juist meer overhouden van hun loon.”
“Door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen.”
De partij wil belastingontwijking door bedrijven en vermogenden actief bestrijden, omdat dit de solidariteit ondermijnt en de rekening bij gewone huishoudens legt.
“Belastingontwijking pakken we aan.”
“Terwijl de meeste ondernemers en huishoudens hun eerlijke steentje bijdragen, zien we nog steeds dat er bedrijven en vermogenden zijn die via agressieve belastingconstructies geld wegsluizen naar het buitenland om zo belasting te ontwijken.”
JA21 wil het Nederlandse belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en eerlijker maken, met lagere lasten voor werkenden en ondernemers. Ze pleiten voor het afschaffen van complexe regelingen zoals box 2, het belasten van werkelijk rendement in box 3, en het schrappen van de erf- en schenkbelasting. Hun visie is dat belastingheffing begrijpelijk, transparant en stimulerend moet zijn voor werken, sparen en ondernemen.
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en het aanmerkelijk belang voortaan in box 3 belasten, om het systeem eenvoudiger en eerlijker te maken en ondernemerschap te stimuleren. Dit betekent ook het einde van de gebruikelijkloonregeling.
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en alleen het werkelijk gerealiseerde rendement belasten. Ingelegd vermogen wordt niet belast, alleen consumptie van vermogensrendement.
JA21 wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. Volgens hen is de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) dan niet meer nodig, omdat erfgenamen alleen bij consumptie van vermogensrendement worden belast.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil het belastingstelsel drastisch vereenvoudigen, het toeslagen- en heffingskortingencircus afschaffen, en structureel de lasten op arbeid verlagen zodat werken meer loont.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
JA21 wil het tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder tarief van 20% en overstappen op een kasstroombelasting, waarbij investeringen direct aftrekbaar zijn.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
FVD verzet zich fel tegen het progressieve belastingbeleid zoals dat traditioneel door de PvdA wordt voorgestaan, en pleit voor een radicaal vereenvoudigd en verlaagd belastingstelsel. Hun kernvoorstellen zijn een vlaktaks van 20% op inkomsten, een belastingvrije voet van €30.000, afschaffing van erf- en schenkbelasting, en het schrappen van belastingen op sparen en bezit. FVD positioneert zich hiermee als tegenpool van herverdelende, nivellerende belastingpolitiek en wil juist ondernemerschap, sparen en werken stimuleren.
FVD wil af van het progressieve belastingstelsel (zoals PvdA dat verdedigt) en kiest voor een vlaktaks van 20% en een hoge belastingvrije voet. Dit moet werken en sparen aantrekkelijker maken en het systeem transparanter en eenvoudiger. Het standpunt is expliciet anti-nivellering en anti-herverdeling.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen.”
FVD wil erf- en schenkbelasting volledig afschaffen en sparen in Box-3 belastingvrij maken. Dit is een fundamenteel andere visie dan de PvdA, die juist voorstander is van belasting op vermogen en erfenissen om ongelijkheid te verkleinen.
“We schaffen de meest onrechtvaardige belasting af: de erfbelasting (hier is immers al een heel leven belasting over betaald).”
“We stellen schenkingen aan partners, kinderen en kleinkinderen vrij van belasting, zodat (spaar)geld in de familie kan blijven.”
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd.”
“Inkomen uit Box-3 wordt volledig belastingvrij.”
FVD verwerpt het idee dat belasting gebruikt moet worden om inkomens of vermogens gelijk te trekken of gedrag te sturen, zoals de PvdA vaak bepleit. Belastingen dienen volgens FVD alleen om publieke taken te financieren, niet om herverdeling of gedragsverandering af te dwingen.
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
“We gaan nooit akkoord met vlees- of suikertaksen of andere belastingen die gedragsveranderingen proberen af te dwingen, zodat mensen weer vrij zijn om hun eigen keuzes te maken in het leven.”
Volt wil het belastingstelsel radicaal hervormen door het eenvoudiger, eerlijker en progressiever te maken, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ze stellen voor om toeslagen en aftrekposten af te schaffen, een basisinkomen in te voeren, vermogen zwaarder te belasten en de belasting op arbeid te verlagen. Hun visie is gericht op het verminderen van ongelijkheid en het eerlijker verdelen van de belastingdruk tussen arbeid en vermogen.
Volt wil vermogens boven één miljoen euro progressief belasten en de erf- en schenkbelasting relatie-onafhankelijk maken. Hiermee willen ze vermogensongelijkheid aanpakken en zorgen dat welvaart eerlijker wordt verdeeld, los van familiebanden.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
Volt wil alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten en vrijstellingen afschaffen en vervangen door een basisinkomen en een eenvoudiger belastingstelsel met meer schijven. Dit moet het systeem begrijpelijker maken en bestaanszekerheid garanderen.
“We schaffen alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies af. Al deze regelingen worden afgedekt door invoering van het nieuwe basisinkomen en door uitbreiding van de inkomstenbelasting met een aantal schijven.”
“Er komt een maandelijks basisinkomen dat alle toeslagen vervangt.”
Volt wil het fiscale voordeel van de eigen woning afbouwen en het woon- en pensioenvermogen eerlijker belasten, om de scheve vermogensverdeling te corrigeren.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten.”
Volt wil alle uitzonderingen op de btw afschaffen en een uniform tarief invoeren, terwijl de belastingdruk op arbeid wordt verlaagd om werken aantrekkelijker te maken.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af. Om de koopkracht van mensen te beschermen, verlagen we de belastingdruk op arbeid en voeren we een basisinkomen in.”
Volt wil het aantal tariefschijven in de inkomstenbelasting uitbreiden en de tarieven verlagen, zodat niemand onder het sociaal minimum hoeft te leven en werken meer loont.
“We breiden het aantal tariefschijven in box 1 van de inkomstenbelasting uit, en passen deze op zo’n manier aan dat niemand meer onder het sociaal minimum hoeft te leven. Over het algemeen zullen de tarieven lager worden, om de belastingdruk op arbeid te verminderen.”
Volt wil dat het niet meer uitmaakt of inkomen uit arbeid, onderneming of vermogen komt: alles wordt gelijk belast om boxhoppen te voorkomen.
“Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
BBB wil het belastingstelsel eenvoudiger, eerlijker en minder afhankelijk van toeslagen maken, met een hogere belastingvrije voet en vaste bedragen in plaats van complexe regelingen. Ze zijn tegen lastenverzwaring voor werken, sparen en ondernemen, en willen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, maar zonder dat dit werken en ondernemen ontmoedigt. BBB positioneert zich hiermee duidelijk anders dan partijen als de PvdA, die doorgaans voor hogere lasten op vermogen en meer herverdeling pleiten.
BBB wil af van het huidige complexe belasting- en toeslagenstelsel en streeft naar vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet. Dit moet onzekerheid en bureaucratie verminderen en ervoor zorgen dat werken altijd loont. Dit staat haaks op het PvdA-standpunt dat vaak inzet op inkomensafhankelijke regelingen en hogere lasten op vermogen.
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
BBB wil de belastingen op sparen (box 3), ondernemen (box 2), en erf- en schenkbelasting niet verhogen. Dit is een duidelijk verschil met de PvdA, die juist pleit voor hogere lasten op vermogen en erfenissen.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen.”
BBB wil dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, maar op een manier die werken, sparen, investeren en ondernemen stimuleert. Ze zijn voor een progressief stelsel, maar wijzen vermogensaanwasbelasting (zoals PvdA voorstelt) af en kiezen voor belasting op daadwerkelijk genoten vermogenswinsten.
“De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, maar wel op een manier die werken, sparen, investeren en ondernemen stimuleert. We streven naar een progressief, begrijpelijk en fraudebestendig stelsel met een breed draagvlak onder de bevolking.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil geen extra nationale belastingen bovenop Europese regels, zoals extra CO₂-heffingen of verdere beperkingen van renteaftrek, om het Nederlandse bedrijfsleven niet op achterstand te zetten. Dit contrasteert met PvdA-voorstellen voor extra nationale lasten op bedrijven en milieu.
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂-heffing.”
“Ook bij de invoering van eventuele nieuwe fiscale milieumaatregelen is het voor ons belangrijk dat onze Nederlandse bedrijven daardoor niet in een nadelige concurrentiepositie komen in vergelijking met hun buitenlandse concurrenten.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen, rechtvaardiger maken en werken meer laten lonen, met minder uitzonderingen en toeslagen. Ze pleiten voor een geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek, gekoppeld aan een verlaging van de inkomstenbelasting, en willen het aantal inkomensafhankelijke regelingen beperken. De partij zet in op automatische uitbetaling van toeslagen en een arbeidskorting per gewerkt uur om de marginale druk te verlagen en het systeem overzichtelijker te maken.
Het CDA stelt voor om de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen over dertig jaar, waarbij de opbrengsten volledig worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen. Dit moet de woningmarkt toegankelijker maken en zorgen dat huiseigenaren niet in de knel komen.
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
Het CDA wil het aantal inkomensafhankelijke regelingen en hoge toeslagen verminderen om de marginale druk te verlagen en het belastingstelsel eenvoudiger en rechtvaardiger te maken. Dit moet leiden tot meer zekerheid en duidelijkheid voor burgers.
“We willen minder inkomensafhankelijke regelingen, waar minder mensen gebruik van hoeven maken en met minder hoge toeslagen, zodat de marginale druk omlaaggaat.”
“We gaan daarom door met de vereenvoudiging van het stelsel van belastingen en toeslagen en inkomensregelingen, zodat mensen meer zekerheid en duidelijkheid krijgen over hun inkomen.”
Om werken meer te laten lonen, wil het CDA de arbeidskorting hervormen naar een systeem waarbij deze voor elk gewerkt uur wordt toegepast. Dit moet het aantrekkelijker maken om (meer) te werken.
“We zetten de arbeidskorting beter in en hervormen deze naar een arbeidskorting die voor elk gewerkt uur wordt toegepast zodat werken meer loont.”
Het CDA wil dat toeslagen automatisch worden uitgekeerd om fouten, naheffingen en terugvorderingen te voorkomen. Dit moet het systeem eenvoudiger en betrouwbaarder maken voor burgers.
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingsregelingen stapsgewijs af te schaffen of te versoberen. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
DENK wil het belastingstelsel rechtvaardiger maken door de lasten voor lage- en middeninkomens te verlagen en hogere bijdragen te vragen van mensen met hoge inkomens, grote vermogens en winstgevende bedrijven. Ze willen belastingontwijking aanpakken, ondoelmatige belastingvoordelen afschaffen en de winstbelasting voor grote bedrijven verhogen. De kern van hun visie is dat iedereen eerlijk bijdraagt aan het sociale stelsel, met een focus op het verkleinen van ongelijkheid.
DENK vindt dat mensen met lage en middeninkomens te zwaar worden belast en wil hun lasten verlichten om bestaanszekerheid te vergroten en armoede te bestrijden.
Om de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren, wil DENK dat mensen met hoge inkomens, grote vermogens en winstgevende bedrijven een grotere bijdrage leveren. Dit gebeurt via hogere winstbelasting, het afschaffen van belastingvoordelen en het aanpakken van belastingontwijking.
“Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expatregeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
DENK wil belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten of niet effectief zijn, afschaffen om het belastingstelsel eerlijker te maken.
Om klimaatdoelen te halen en de lasten eerlijker te verdelen, wil DENK dat grote vervuilende bedrijven en banken meer belasting gaan betalen.
NSC wil het belastingstelsel eenvoudiger en eerlijker maken, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en werken meer moet lonen. Ze stellen voor om het minimumloon te verhogen, toeslagen af te bouwen, fiscale regelingen te hervormen en belasting op arbeid te verlagen. Concrete maatregelen zijn onder meer het verhogen van het minimumloon, het afbouwen van toeslagen, het aanpassen van heffingskortingen en het eerlijker belasten van vermogen.
NSC vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en oneerlijk. Ze willen het systeem hervormen zodat het eenvoudiger wordt, werken meer loont en de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Dit moet leiden tot meer bestaanszekerheid en een eerlijkere verdeling van lasten.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen zodat het eenvoudiger en eerlijker wordt en (meer) werken loont.”
“Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
“We verlagen de belasting op arbeid. We vereenvoudigen het systeem van toeslagen en fiscale kortingen zo dat mensen meer overhouden van iedere extra verdiende euro.”
Om bestaanszekerheid te vergroten en het systeem te vereenvoudigen, verhoogt NSC het minimumloon en bouwt toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. Tegelijk worden fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, algemene heffingskorting en aftrekposten hervormd.
“Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. Tegelijk bouwen we toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten.”
“We verhogen het minimumloon stapsgewijs naar € 18 en koppelen dit aan een stelselvernieuwing, zodat het loon weer de basis is van het inkomen.”
NSC wil af van het belasten van fictief rendement in box 3 en overstappen op het belasten van daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen, met aandacht voor papieren winsten en het beperken van ontwijking.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil het aantal fiscale regelingen terugdringen door kritisch te kijken naar effectiviteit en doelmatigheid, en slecht werkende of verouderde regelingen af te schaffen.
“Nederland kent nog te veel (fiscale) regelingen die niet doelmatig zijn maar wel veel geld kosten. We maken keuzes op basis van de uitgevoerde doorlichtingen van fiscale regelingen, waarbij we scherp kijken naar effectiviteit en doelmatigheid (rapporten ‘Aanpak Fiscale Regelingen’ en ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’).”
“We schrappen en versoberen ondoelmatige fiscale regelingen”
De VVD keert zich expliciet tegen het verhogen van belastingen op vermogen, ondernemen en arbeid, en positioneert zich daarmee als tegenstander van het herverdelingsbeleid zoals dat door de PvdA wordt voorgestaan. De partij wil lastenverlichting voor werkenden en ondernemers, minder nivellering en een kleinere rol voor de overheid in herverdeling via belastingen en toeslagen. De kern van hun visie is dat werken en ondernemen meer moeten lonen, en dat de rekening niet bij de middenklasse of ondernemers gelegd mag worden.
De VVD verzet zich tegen belastingverhogingen op sparen, beleggen, ondernemen en arbeid, en wil juist de belastingdruk verlagen. Dit is een direct antwoord op het herverdelingsbeleid van partijen als de PvdA, die juist pleiten voor hogere belastingen op vermogen en hogere inkomens. De VVD ziet een te hoge belastingdruk als oneerlijk voor werkenden en ondernemers en als schadelijk voor het draagvlak van de verzorgingsstaat.
“De VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is. Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
“We stoppen met steeds maar weer verder nivelleren, verlagen de lasten voor middeninkomens en zetten de werkende Nederlander weer op één.”
De VVD positioneert zich expliciet tegen de 'Haagse herverdelingsmachine' en het verder nivelleren via belastingen en toeslagen, wat zij als kenmerkend voor PvdA-beleid ziet. De partij wil het belasting- en toeslagenstelsel hervormen zodat werken meer loont en lastenverlichting voor de middenklasse centraal staat.
“De middenklasse betaalt de rekening zodat de rest erop vooruitgaat, maar gaat er zelf veel minder op vooruit. Dat is niet alleen oneerlijk, het ondermijnt ook het draagvlak voor onze verzorgingsstaat. De afgelopen tijd is de VVD begonnen met het afbouwen van de Haagse herverdelingsmachine.”
“We gaan stoppen met nog meer nivelleren door werken en ondernemen minder te belasten.”
“We willen dat de maximale marginale belastingdruk in een nieuw stelsel fors naar beneden gaat. Dit is een fundamentele keuze zodat werken meer gaat lonen.”
De VVD kiest ervoor om overheidsuitgaven te beperken in plaats van belastingen te verhogen, en wil zo voorkomen dat de rekening bij werkenden en ondernemers terechtkomt. Dit is een duidelijke tegenstelling met het PvdA-standpunt, dat vaak hogere belastingen voor hogere inkomens en bedrijven voorstaat om publieke voorzieningen te financieren.
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
“Wij kiezen voor investeren in veiligheid, van je eigen straat tot wereldwijd. ... Om dat te kunnen betalen, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen.”
De PVV wil de belastingdruk voor burgers verlagen door onder andere de btw op energie en boodschappen te schrappen en de winstbelasting voor woningcorporaties af te schaffen. Ze zijn fel tegen Europese belastingen en willen belastinggeld vooral in Nederland besteden, niet aan internationale doelen. De kern van hun visie is dat belastinggeld ten goede moet komen aan de koopkracht van Nederlanders, niet aan “onnodige” uitgaven of transfers naar het buitenland.
De PVV wil de btw op energie verlagen van 21% naar 9% en de btw op boodschappen volledig schrappen. Hiermee willen ze de koopkracht van Nederlanders direct vergroten en de hoge kosten van levensonderhoud verlagen.
Om sociale huren te verlagen zonder de bouwopgave te schaden, wil de PVV de winstbelasting voor woningcorporaties schrappen.
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt.”
“Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
De PVV is expliciet tegen Europese belastingen en wil geen Nederlandse belastinggelden meer overhevelen naar de EU of internationale doelen. Ze vinden dat belastinggeld in Nederland moet blijven en besteed moet worden aan Nederlanders.
De PVV wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct baat bij hebben.
“Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De SGP pleit voor een eerlijk en rechtvaardig belastingstelsel dat rekening houdt met draagkracht, waarbij werken lonender wordt gemaakt en lasten op arbeid omlaag gaan. Tegelijkertijd wil de partij consumptie en vermogen zwaarder belasten, maar zonder een 'jacht op grote vermogens' of het verhogen van de erfbelasting. De SGP kiest voor een gezinsvriendelijk fiscaal stelsel, met specifieke aandacht voor het dichten van de kloof tussen een- en tweeverdieners.
De SGP vindt dat het huidige belastingstelsel werken onvoldoende beloont en wil daarom de lasten op arbeid verlagen. Dit moet de arbeidsparticipatie stimuleren en gezinnen financieel versterken.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De lasten op arbeid worden verlaagd. Tegelijk kunnen de belastingen op consumptie worden verhoogd, zodat het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd.”
De partij wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar consumptie en vermogen, maar waarschuwt voor het stigmatiseren van vermogenden en wil de erfbelasting niet verhogen.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting. De erfbelasting verhogen we niet.”
De SGP wil het belastingstelsel hervormen zodat het gezinsvriendelijker wordt en de kloof tussen een- en tweeverdieners kleiner wordt, onder andere door het splitsingsstelsel en verruiming van de overdraagbaarheid van de heffingskorting.
“Het belastingstelsel is dringend aan herziening toe. We staan voor een gezinsvriendelijk fiscaal stelsel. Waarin de kloof tussen éénverdieners en tweeverdieners wordt gedicht.”
“De SGP is voorstander van het splitsingsstelsel. Het totale gezinsinkomen wordt gedeeld door twee en daarna worden de fiscale partners ieder apart belast.”
“De heffingskorting wordt in 2028 gelukkig weer ingevoerd. Dankzij een amendement van de SGP is deze regeling verruimd naar middeninkomens. We willen dat deze overdraagbaarheid verder verruimd wordt.”
De SP wil het belastingstelsel grondig hervormen zodat de rijkste individuen en grote bedrijven veel meer belasting gaan betalen, terwijl de lasten voor werkenden en mensen met een laag of middeninkomen juist omlaag gaan. De partij pleit voor een miljonairsbelasting, een vermogensplafond, hogere belastingen op kapitaalinkomen, en het aanpakken van belastingontwijking. Zo wil de SP ongelijkheid terugdringen en publieke voorzieningen financieren, in tegenstelling tot partijen als de PvdA die volgens de SP minder ver gaan in het belasten van grote vermogens.
De SP stelt voor om een miljonairsbelasting in te voeren voor vermogens boven 5 miljoen euro, het inkomen uit kapitaal gelijk te belasten aan arbeid, en een vermogensplafond van 50 miljoen euro te hanteren. Hiermee wil de partij de rijkste 0,3% fors meer laten bijdragen en de inkomstenbelasting voor werkenden verlagen.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs, miljardairs en grote bedrijven hard aanpakken, onder meer met een vertrekbelasting (exittaks) en het dichten van fiscale mazen.
“Sommige miljonairs en miljardairs dreigen dat zij met hun vermogen willen vertrekken wanneer hier belasting over wordt geheven... Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks.”
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
De SP wil de inkomstenbelasting en btw op basisproducten verlagen, zodat werken meer loont en de lasten eerlijker verdeeld worden.
“We verlagen de inkomstenbelasting fors zodat je meer overhoudt van het geld dat jij verdient. Ook verlagen we de btw op basisproducten.”
De SP wil de erfbelasting voor het grootste deel van de Nederlanders verlagen, maar grote erfenissen zwaarder belasten om ongelijkheid tegen te gaan.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen... Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
BIJ1 wil het Nederlandse belastingstelsel radicaal hervormen door de lasten op arbeid te verlagen en de belastingen op vermogen, winsten en vervuiling fors te verhogen. De partij stelt voor om een limiet op vermogen in te voeren met een marginaal tarief van 100%, een exit tax voor bedrijven, en hogere belastingen op onredelijke bedrijfswinsten. Zo wil BIJ1 Nederland veranderen van een belastingparadijs voor multinationals naar een samenleving waarin basisvoorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn.
BIJ1 wil de vermogensbelasting voor de rijken drastisch verhogen en een limiet op vermogen instellen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. Dit moet extreme vermogensongelijkheid tegengaan en de belastingdruk eerlijker verdelen.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Om belastingontwijking tegen te gaan, wil BIJ1 een exit tax invoeren voor bedrijven en de belastingtarieven op vermogen verhogen, met als doel Nederland te veranderen van een belastingparadijs voor multinationals naar een land met sterke publieke voorzieningen.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven. Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
BIJ1 wil onredelijke winsten van bedrijven zwaar belasten en een substantiële windfall tax invoeren, zodat bedrijven belasting betalen over onverwachte extra inkomsten.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
De partij wil tarieven voor autogebruik, parkeervergunningen en verkeersboetes afhankelijk maken van inkomen en vermogen, zodat hogere inkomens meer betalen en lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”