FVD wil de belastingdruk op de eigen woning radicaal verlagen en het bezit van een koopwoning beschermen. Ze pleiten voor het volledig afschaffen van het eigenwoningforfait, het behouden van de hypotheekrenteaftrek met een hoger aftrektarief, het verlagen van de overdrachtsbelasting naar 2% voor iedereen (met een volledige startersvrijstelling), en het hervormen van de OZB. Hun visie is dat de eigen woning nooit belast mag worden, zodat woningbezit betaalbaar en bereikbaar blijft voor Nederlanders.
FVD beschouwt het bezit van een eigen woning als heilig en wil dat hier nooit belasting over wordt geheven. Dit betekent het afschaffen van het eigenwoningforfait en het behouden van de eigen woning in box 1, zodat deze buiten box 3 blijft.
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
FVD wil de overdrachtsbelasting voor iedereen, inclusief bedrijven, vastzetten op 2% en de startersvrijstelling uitbreiden door leeftijds- en woningprijsgrenzen te schrappen. Dit moet het kopen van een woning toegankelijker maken.
“De overdrachtsbelasting wordt 2% voor iedereen, met uitzondering van starters, die een volledige vrijstelling ontvangen.”
“We zetten de overdrachtsbelasting vast op 2%, ook voor bedrijven en investeerders, zodat de woningmarkt toegankelijk blijft voor iedereen.”
“We schrappen de leeftijds- en woningprijsgrens uit de startersvrijstelling; de eerste woning is altijd vrij van overdrachtsbelasting, zodat kopen bereikbaar wordt voor iedereen.”
“Overdrachtsbelasting wordt voor iedereen, inclusief bedrijven, 2%, met een startersvrijstelling voor iedereen die een eerste woning koopt, ongeacht leeftijd of woningwaarde.”
FVD wil de onroerendezaakbelasting (OZB) eerlijker maken door deze niet langer te koppelen aan de WOZ-waarde, maar aan het aantal bewoners, zodat het hebben van een woning geen extra last wordt.
“We maken de OZB gelijk voor iedereen en koppelen deze niet meer aan de WOZ-waarde maar aan het aantal bewoners, zodat het hebben van een woning nooit een last is.”
FVD wil alle gemeentelijke en rijks-erfpachtregelingen afschaffen, resterende erfpacht kwijtschelden en de grond schenken aan woningbezitters, zodat zij volledig eigenaar worden.
“We schaffen gemeentelijke- en Rijkserfpacht-regelingen af, schenken de grond aan woning-eigenaren en schelden de resterende erfpacht kwijt, zodat grond weer echt eigendom wordt.”
NSC wil de belasting op woningen gericht inzetten om speculatie en grondspeculatie tegen te gaan, starters te ontzien en investeringen in woningbouw te stimuleren. Ze pleiten voor het verlagen van de overdrachtsbelasting voor starters en investeerders, het invoeren van een extra heffing bij snelle doorverkoop, en het afromen van waardestijgingen door bestemmingswijzigingen. Daarnaast willen ze belastingmaatregelen nemen die de investeringscapaciteit van woningcorporaties en private investeerders vergroten.
NSC wil starters ontzien door de vrijstelling van overdrachtsbelasting te behouden en speculatie ontmoedigen met een extra heffing bij snelle doorverkoop. Dit moet de woningmarkt toegankelijker maken voor starters en prijsopdrijving tegengaan.
“We handhaven voor starters de vrijstelling van de overdrachtsbelasting.”
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
“We verlagen de overdrachtsbelasting.”
NSC wil de investeringscapaciteit van woningcorporaties en private investeerders vergroten door fiscale lasten te verlagen. Dit moet de bouw van nieuwe woningen stimuleren.
“Om investeren in woningbouw te stimuleren nemen we belastingmaatregelen die de investeringscapaciteit van woningbouwcorporaties en private investeerders vergroten.”
“De financiële armslag van corporaties is al verruimd door het afschaffen van de verhuurdersheffing. Om ervoor te zorgen dat woningcorporaties ook in de toekomst kunnen investeren in duurzame woningbouw worden voor corporaties fiscale heffingen die bedoeld zijn voor commerciële partijen, op korte termijn verlaagd of afgeschaft.”
NSC wil grondspeculatie tegengaan door waardestijgingen die ontstaan door bestemmingswijzigingen af te romen voor het publieke belang. Dit voorkomt dat private partijen onevenredig profiteren van publieke besluiten.
“Waardestijgingen die uitsluitend voortkomen uit bestemmingswijzigingen worden afgeroomd voor het publieke belang.”
“Er komt een gemeentelijke heffing om grondspeculatie tegen te gaan. Als grond in waarde stijgt, moet dat extra geld gaan naar de gebiedsontwikkeling of sociale woningbouw.”
NSC wil dat particuliere en institutionele investeerders, zowel binnenlands als buitenlands, fiscaal gelijk worden behandeld om investeringen in woningen te stimuleren.
“Er komt een gelijk speelveld voor investeerders (particulier en institutioneel, binnenlands en buitenlands) op het gebied van belastingen.”
Het CDA wil het belastingstelsel rondom woningen vereenvoudigen en eerlijker maken door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen en de belasting op verhuurders te hervormen. De partij koppelt deze hervormingen aan het betaalbaarder maken van wonen, het stimuleren van doorstroming en het gelijkwaardiger behandelen van huren en kopen. De opbrengsten van fiscale aanpassingen worden direct ingezet om de inkomstenbelasting te verlagen.
Het CDA stelt voor om de hypotheekrenteaftrek over een periode van dertig jaar geleidelijk af te bouwen, met als doel de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te maken en het verschil tussen huren en kopen te verkleinen. De opbrengsten hiervan worden volledig gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat de koopkracht van huishoudens behouden blijft.
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“We houden rekening met andere fiscale regelingen rondom huisbezit.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
Het CDA wil af van belasting op de waarde van stenen (de woning zelf) en pleit voor een heffing op het werkelijke rendement in box 3 voor particuliere verhuurders. Dit moet verhuur aantrekkelijk houden en kleine verhuurders beschermen tot er een vermogenswinstbelasting is ingevoerd.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil de WOZ-waarde een grotere rol laten spelen in het bepalen van huren, om beter rekening te houden met regionale verschillen en de betaalbaarheid van huren te waarborgen.
“Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel rondom wonen eerlijker maken door fiscale voordelen voor huiseigenaren, zoals de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait, af te bouwen en huurders gelijkwaardiger te behandelen. Tegelijkertijd pleit de partij voor het verlagen van de belastingdruk op verhuurd vastgoed en het invoeren van een belasting op de winst bij bestemmingswijziging van grond. Hun visie is gericht op eigendomsneutraliteit en het tegengaan van speculatie, zodat wonen voor iedereen betaalbaarder wordt.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen opdrijft. Ze willen deze regeling daarom in de komende decennia geleidelijk afbouwen om het belastingstelsel eigendomsneutraler te maken.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers. De hypotheekrenteaftrek zorgt er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Om de fiscale behandeling van wonen eerlijker te maken, wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait afschaffen voor de eerste miljoen euro aan woningwaarde. Dit betekent dat over dit deel geen belasting meer hoeft te worden betaald.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
De ChristenUnie wil het verhuren van woningen aantrekkelijker maken, met name voor studentenhuisvesting, door de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen.
“Particuliere verhuurders komen we tegemoet door de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen.”
“Door de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen, wordt het verhuren van studentenhuizen voor particuliere eigenaren weer aantrekkelijk.”
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
Om grondspeculatie tegen te gaan en waardestijgingen eerlijker te verdelen, wil de ChristenUnie een belasting invoeren op de winst die ontstaat als grond bouwgrond wordt.
“De ChristenUnie wil dat deze waardestijging eerlijker wordt verdeeld. Daarom zijn we voor een belasting op de winst die ontstaat als grond bouwgrond wordt (planbatenheffing), we pakken hiermee ook grondspeculatie aan.”
BIJ1 wil het huidige belastingstelsel rondom woningen radicaal hervormen door speculatie en fiscale voordelen voor woningbezit aan te pakken. Ze pleiten voor het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, het invoeren van hoge boetes op leegstand, en het verhogen van de belasting op vermogen en bezit van grond. Hun visie is dat wonen een recht moet zijn, geen verdienmodel, en dat fiscale prikkels en belastingen moeten bijdragen aan eerlijke, toegankelijke huisvesting.
BIJ1 wil de hypotheekrenteaftrek (de grootste fiscale subsidie op woningbezit) in fasen afschaffen binnen 10 jaar. Dit moet de ongelijkheid tussen huurders en kopers verminderen en middelen vrijmaken voor sociale woningbouw. Om te voorkomen dat woonlasten voor lagere inkomens te snel stijgen, komt er een tijdelijke compensatie.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur).”
Om leegstand en speculatie tegen te gaan, voert BIJ1 een progressieve boete in op onnodig leegstaande woningen, gebaseerd op de WOZ-waarde. Dit is een directe fiscale maatregel die eigenaren financieel dwingt woningen te benutten.
“Er komen hoge leegstandsboetes bij langdurige onnodige leegstand; als de eigenaar meerdere waarschuwingen negeert kan dit progressief oplopen tot 2,8% van de WOZ-waarde per maand, wat neerkomt op een boete van de volledige waarde van het pand in drie jaar.”
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar).”
BIJ1 wil de belasting op vermogen, inclusief bezit van grond en vastgoed, fors verhogen. Dit raakt vooral grote eigenaren en beleggers, en is bedoeld om speculatie en ongelijkheid te bestrijden.
Specifiek voor grondbezit wil BIJ1 een hoge planbatenheffing invoeren en speculatief grondbezit verbieden. Dit zijn fiscale en juridische maatregelen om grondspeculatie te ontmoedigen en woningbouw te versnellen.
“Grondspeculatie wordt onmogelijk gemaakt: er komt een hoge planbatenheffing, speculatief grondbezit wordt verboden, en gemeenten of het Rijk onteigenen private grond in woningbouwgebieden tegen sociale gebruikswaarde.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk op woningen en woningbezit eerlijker maken door fiscale voordelen voor vermogenden en speculanten te beperken, en investeringsruimte voor betaalbare woningbouw te vergroten. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek af te bouwen, speculatiewinsten en belastingkortingen voor grondbezitters af te romen, en woningcorporaties vrij te stellen van winstbelasting. Zo willen ze de woningmarkt toegankelijker maken voor starters en de prijzen betaalbaar houden.
GroenLinks-PvdA ziet de hypotheekrenteaftrek als prijsopdrijvend en oneerlijk, vooral omdat mensen met dure huizen het meest profiteren. Door deze aftrek stapsgewijs af te bouwen, willen ze de huizenprijzen temperen en starters meer kansen geven.
Om meer betaalbare woningen te realiseren, wil GroenLinks-PvdA dat woningcorporaties geen winstbelasting meer betalen. Dit vergroot hun investeringsruimte voor nieuwbouw, renovatie en het betaalbaar houden van huren.
“De Woningcorporaties Nieuwe Stijl betaalt geen winstbelasting. De wet passen we daarvoor aan. Daarmee ontstaat extra investeringsruimte voor de bouw van nieuwe woningen, renovatie en verduurzaming.”
“We passen de wet aan zodat de Woningcorporaties Nieuwe Stijl geen winstbelasting betaalt. Zo is er meer ruimte om te investeren.”
De partij wil speculatiewinsten op grond en belastingkortingen voor grondbezitters verminderen, zodat deze opbrengsten kunnen worden ingezet voor woningbouw en het betaalbaar houden van wonen.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
Om woekerhuren tegen te gaan, wil GroenLinks-PvdA dat de WOZ-waarde (de waarde van de woning) minder zwaar meetelt bij het bepalen van de maximale huurprijs.
“De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel rondom woningen hervormen om speculatie en vermogensongelijkheid tegen te gaan, en wonen betaalbaar te maken voor bewoners in plaats van beleggers. Ze stellen voor om de overdrachtsbelasting voor beleggers te verhogen, de hypotheekrenteaftrek sneller af te bouwen boven het NHG-bedrag, een heffing op leegstand in te voeren, en de overdrachtsbelasting deels terug te storten bij verduurzaming. Hun visie is dat woningen geen handelswaar zijn, maar bedoeld om in te wonen.
De PvdD wil de overdrachtsbelasting zo inrichten dat beleggers meer betalen dan bewoners, en kopers financieel stimuleren om hun woning te verduurzamen. Dit moet speculatie ontmoedigen en verduurzaming versnellen.
De partij wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor hypotheken boven het NHG-bedrag, om vermogensongelijkheid door woningbezit te verminderen en de woningmarkt eerlijker te maken.
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
Om speculatie en inefficiënt gebruik van woningen en bouwgrond tegen te gaan, stelt de PvdD een specifieke heffing voor op leegstand en braakliggende grond bij woningbouwprojecten.
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
De partij wil het belastingstelsel herzien om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan en het minder aantrekkelijk te maken om huizen als belegging te gebruiken.
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
De SP wil de belasting op woningen en woningbezit inzetten om speculatie en prijsopdrijving tegen te gaan en wonen betaalbaar te maken. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek voor dure woningen versneld af te bouwen, grondspeculatie zwaarder te belasten, beleggers extra overdrachtsbelasting te laten betalen vanaf het tweede huis, en leegstand extra te belasten. De opbrengsten hiervan worden geïnvesteerd in betaalbare woningen en het verlagen van de inkomstenbelasting.
De SP ziet de hypotheekrenteaftrek als prijsopdrijvend en wil deze voor woningen boven €600.000 versneld afbouwen. Dit moet de huizenmarkt eerlijker maken en middelen vrijspelen voor betaalbare woningbouw en lastenverlichting.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af. Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten híervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
De SP wil grondeigenaren die grond vasthouden om te speculeren zwaarder belasten, om zo bouwen te stimuleren en prijsopdrijving tegen te gaan.
Om speculatie en inefficiënt gebruik van woningen tegen te gaan, wil de SP leegstaande panden extra belasten en beleggers vanaf hun tweede huis meer overdrachtsbelasting laten betalen.
De VVD is fel tegen het verhogen van belastingen op het eigen huis en wil woningeigenaren beschermen tegen extra lasten vanuit de overheid, zowel landelijk als lokaal. Ze willen de hypotheekrenteaftrek behouden, de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting maximeren en erfpacht beperken, zodat het eigen huis geen melkkoe wordt voor gemeenten. Daarnaast pleiten ze voor een eerlijker belastingstelsel waarbij alleen werkelijk rendement op tweede woningen wordt belast.
De VVD wijst het zwaarder belasten van het eigen huis expliciet af en wil voorkomen dat gemeenten of de landelijke overheid het eigen huis als inkomstenbron gebruiken. Dit standpunt is bedoeld om de betaalbaarheid voor huiseigenaren te waarborgen en financiële voorspelbaarheid te bieden.
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
De VVD wil erfpacht bij nieuwe woningen in principe niet meer toestaan, tenzij het de betaalbaarheid ten goede komt, en stelt consumentenbescherming en transparantie centraal. Hiermee willen ze voorkomen dat erfpacht als extra belastingmiddel wordt ingezet door gemeenten.
“Een huis is van jou, niet van de gemeente: Daarom kiezen wij bij nieuwe woningen in principe niet meer voor de erfpacht. Erfpacht bij nieuwe woningen mag alleen als dit de betaalbaarheid ten goede komt en mag niet gebruikt worden als melkkoe voor gemeenten.”
De VVD wil dat in het toekomstige box-3-stelsel belasting op tweede woningen alleen wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerd rendement, niet over fictieve waardestijgingen. Dit moet beleggers tegemoetkomen en het investeren in woningen eerlijker maken.
“In het toekomstige box-3-stelsel waarbij op basis van gerealiseerde vermogenswinst wordt belast geldt dit ook voor een tweede woning.”
“We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3. Ook verantwoordelijke ondernemingen die woningen verhuren horen voor het werkelijke rendement te worden belast.”
50PLUS wil de belastingdruk op de eigen woning verlagen en het eigenwoningbezit stimuleren, vooral voor ouderen en jongeren. Ze pleiten voor het terugdraaien van fiscale lasten op de eigen woning, zoals het niet belasten van overwaarde, het behouden van hypotheekrenteaftrek en het terugbrengen van de Wet Hillen.
50PLUS is tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning in box 3. Ze willen dat het eigen huis niet als vermogen wordt gezien voor vermogensbelasting, om zo ouderen en huiseigenaren te beschermen tegen extra lasten.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De partij wil de hypotheekrenteaftrek behouden, zodat huiseigenaren fiscaal worden ondersteund en niet zwaarder worden belast op hun woning.
“De aftrek hypotheekrente blijft in stand.”
50PLUS wil de Wet Hillen terug, waarmee mensen die hun hypotheek grotendeels of volledig hebben afgelost, worden beloond met een lagere belasting op het eigenwoningforfait.
“De beloning op het aflossen van de hypotheek op de eigen woning (de Wet Hillen) keert terug.”
De partij wil jongeren helpen sneller een eigen woning te kopen, onder meer door bezitsvorming te stimuleren en een spaarregeling in te voeren.
De PVV wil de belastingdruk op woningen beperken en betaalbaarheid vergroten. Ze stellen voor om een planbatenheffing in te voeren bij bestemmingswijziging naar woningbouw, maar behouden de hypotheekrenteaftrek en schrappen de winstbelasting voor woningcorporaties. De kern van hun visie is dat belastingen rond wonen niet mogen leiden tot hogere woonlasten voor burgers, maar juist moeten bijdragen aan meer betaalbare woningen.
De PVV wil een planbatenheffing invoeren wanneer grond een bestemmingswijziging naar woningbouw krijgt, zodat een deel van de waardestijging wordt ingezet voor betaalbare woningen en grondspeculatie wordt tegengegaan. Dit is de enige expliciete nieuwe belastingmaatregel rond woningen in het programma.
“Door wijziging van de bestemming (woningbouw) wordt grond meer waard. Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
“Planbatenheffing bij wijziging van de bestemming van grond naar woningbouw”
De PVV is uitgesproken tegen het verhogen van de belasting op eigen woningen via het beperken of afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Zij willen deze regeling volledig behouden om de betaalbaarheid van koopwoningen te beschermen.
“De hypotheekrenteaftrek blijft; daar wordt niet aan getornd!”
Om sociale huren te kunnen verlagen zonder dat dit ten koste gaat van de bouw van nieuwe woningen, wil de PVV de winstbelasting voor woningcorporaties afschaffen. Dit verlaagt de fiscale druk op deze organisaties, zodat zij meer kunnen investeren in betaalbare woningen.
“Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt.”
De SGP wil het eigenwoningbezit stimuleren en pleit voor een rechtvaardige belasting op woningen en vermogen. Ze zijn tegen het onnodig beperken van financieringsruimte voor starters en eenverdieners, staan niet afwijzend tegenover herziening van de hypotheekrenteaftrek mits lastenverlichting wordt geboden, en willen de belasting op vermogen (waaronder onroerend goed) baseren op daadwerkelijk rendement. De partij wil zo de betaalbaarheid en het aanbod van woningen verbeteren zonder prijsopdrijving.
De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar sluit een herziening niet uit, mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Het uitgangspunt blijft het bevorderen van eigenwoningbezit en het stimuleren van sparen voor een woning.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
De SGP wil dat de belasting op vermogen, inclusief onroerend goed, wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement en niet op een fictief rendement. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken, vooral bij lage rente, en het investeren in woningen aantrekkelijker houden.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed.”
“We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP ziet dat recente wetgeving de positie van verhuurders heeft verslechterd en wil het evenwicht herstellen door de rendementen te verhogen via aanpassingen in de belasting op vermogen. Dit moet vooral de groei van de middenhuursector bevorderen.
“Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen.”
Volt wil het belastingstelsel rondom woningen hervormen door fiscale voordelen voor huiseigenaren af te bouwen en woningen zwaarder als vermogen te belasten. Ze stellen voor de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait af te schaffen, de eigen woning naar box 3 te verplaatsen, en speculatie met grond en leegstand van woningen zwaarder te belasten. Het doel is om vermogensongelijkheid te verkleinen, huizenprijzen te laten dalen en wonen betaalbaarder te maken.
Volt wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren afbouwen door de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af te schaffen en de eigen woning naar box 3 te verplaatsen. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen ten opzichte van arbeid en een daling van de huizenprijzen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt wil speculatie met bouwgrond tegengaan door de waardestijging van grond fiscaal te belasten en een belasting op onbenutte fysieke ruimte of grond in te voeren. Dit moet grond sneller beschikbaar maken voor woningbouw en de prijzen drukken.
“Om sneller meer ruimte beschikbaar te maken voor nieuwbouw en de kosten van bouwprojecten en nieuwe woningen te verlagen wil Volt het speculeren met bouwgrond tegengaan. Dat doen we door de waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten, waardoor grond naar verwachting eerder beschikbaar komt voor een lagere prijs.”
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit. Daarnaast voeren we een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde in, zodat maatschappelijke investeringen ook maatschappelijke winsten opleveren.”
Volt wil leegstand van woningen ontmoedigen door een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting op leegstaande panden, naar Vlaams voorbeeld. Dit moet eigenaren stimuleren hun woningen sneller te verhuren of verkopen.
“De leegstand van woningen moet worden ontmoedigd. Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting. Dit beweegt eigenaren om sneller in actie te komen als hun pand leeg staat.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen en wil daarom vermogen uit woningen rechtvaardiger belasten als onderdeel van een bredere belastingmix.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
BVNL wil de belastingdruk op woningen fors verlagen en pleit voor het afschaffen of sterk verminderen van belastingen zoals het Eigen Woningforfait, erfpacht en overdrachtsbelasting. De partij ziet het eigen huis als een financiële veilige haven en verzet zich tegen het gebruik van woningen als melkkoe door de overheid. Hun voorstellen zijn concreet gericht op lastenverlichting voor huiseigenaren.
BVNL vindt dat het eigen huis geen bron van belastingheffing moet zijn en wil het Eigen Woningforfait afschaffen of minimaal verlagen. Dit moet ervoor zorgen dat mensen die hun huis hebben afbetaald niet langer worden belast, en dat het eigen huis een veilige haven blijft.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
BVNL wil de overdrachtsbelasting voor iedereen terugbrengen naar het oude, lagere tarief om de aankoop van woningen te vergemakkelijken en de lasten voor kopers te verlagen.
“De overdrachtsbelasting wordt verlaagd naar het oude tarief van 2% voor iedereen.”
De partij wil een einde maken aan het erfpachtsysteem van de overheid, omdat dit leidt tot onvoorspelbare en hoge lasten voor huiseigenaren.
“Er wordt een einde gemaakt aan het erfpachtsyteem dat door de overheid wordt gehanteerd. Dit is een onnodig verdienmodel waardoor eigenaren in de problemen komen doordat gemeentebesturen exorbitante verhogingen van de erfpachtcanon door kunnen voeren.”
D66 wil het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen en de fiscale verschillen tussen huurders en kopers verkleinen. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen, het eigenwoningforfait voor dure huizen aan te scherpen en de opbrengsten hiervan te gebruiken voor verlaging van de inkomstenbelasting. Zo wil D66 de woningmarkt eerlijker maken en de stijging van huizenprijzen afremmen.
D66 vindt het huidige belastingvoordeel voor woningbezitters oneerlijk en wil dit verminderen om de woningmarkt toegankelijker te maken en prijsstijgingen te remmen. De partij stelt voor de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen, met uitzondering voor mensen die net een hypotheek hebben afgesloten.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten.”
Om het fiscale voordeel van woningbezit verder te beperken, wil D66 het eigenwoningforfait voor de duurste huizen verhogen. Dit moet bijdragen aan een eerlijkere verdeling van de lasten.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
D66 wil dat de opbrengsten van het afbouwen van het belastingvoordeel voor woningbezit volledig worden gebruikt om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen, zodat het voordeel eerlijker wordt verdeeld.
“We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
BBB is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning en wil de hypotheekrenteaftrek niet verder beperken. Zij pleiten voor het betaalbaar houden van koopwoningen door geen extra belastingen op woningen in te voeren en bestaande fiscale voordelen te behouden. Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn om de huurmarkt stabiel te houden.
BBB verzet zich expliciet tegen het invoeren van belasting op de (over)waarde van de eigen woning en tegen verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek. Dit standpunt is bedoeld om het kopen van een huis betaalbaar te houden en woningeigenaren zekerheid te bieden.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
BBB wil dat belastingen voor (kleine) verhuurders eerlijk en voorspelbaar zijn, om te voorkomen dat verhuurders de huurmarkt verlaten en zo de beschikbaarheid van huurwoningen onder druk komt te staan.
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
JA21 wil de belastingdruk op woningen verlagen om de woningmarkt toegankelijker en dynamischer te maken. Hun belangrijkste concrete voorstellen zijn het volledig afschaffen van de overdrachtsbelasting voor particuliere woningen en het verlagen van de fiscale druk op de huurwoningmarkt. Hiermee beoogt JA21 de doorstroming te bevorderen en het investeringsklimaat in de woningmarkt te verbeteren.
JA21 ziet de overdrachtsbelasting als een belemmering voor doorstroming op de woningmarkt en wil deze daarom volledig afschaffen. Dit moet het kopen van een woning aantrekkelijker maken, vooral voor starters en doorstromers, en zo de vastgelopen woningmarkt stimuleren.
“De overdrachtsbelasting voor particuliere woningen geheel afschaffen, hetgeen ook de doorstroming zal bevorderen.”
JA21 wil het investeringsvertrouwen in de huurwoningmarkt herstellen door de fiscale druk te verlagen. Dit moet leiden tot meer aanbod en een gezondere huurmarkt, waarbij marktwerking centraal staat in plaats van zware regulering en belastingdruk.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
JA21 erkent dat jonge gezinnen moeite hebben om een woning te kopen en wil daarom fiscale stimulansen inzetten. Dit moet de acute woningnood onder deze doelgroep verlichten en het perspectief op een eigen huis vergroten.
“JA21 wil daarom met een samenhangend pakket komen van maatregelen zoals fiscale stimulansen en creatieve eigendomsmodellen zoals huurkoop, om de acute woningnood voor jonge gezinnen te verlichten.”
DENK wil de belastingdruk op woningen beperken en eerlijker maken. Ze pleiten voor het maximeren van de OZB-belasting zodat gemeenten deze niet als melkkoe gebruiken, en willen de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters, maar afschaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Hun visie is gericht op betaalbaar wonen en het tegengaan van ongelijkheid via gerichte belastingmaatregelen.
DENK vindt dat de onroerendezaakbelasting (OZB) niet mag worden ingezet als extra inkomstenbron voor gemeenten. Door de OZB te maximeren willen ze voorkomen dat huiseigenaren onredelijk worden belast en zo de woonlasten beperken.
“De OZB belasting mag niet meer gebruikt worden als een lokale melkkoe. De OZB-belasting wordt gemaximeerd.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden om woningbezit betaalbaar te houden, maar vindt het niet rechtvaardig dat ultrarijken met zeer dure woningen hiervan profiteren. Daarom willen ze de aftrek voor deze groep afschaffen.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”