FVD wil de eigen woning volledig vrijstellen van belasting: het huis blijft in box 1, het eigenwoningforfait wordt afgeschaft en er komt nooit belasting op het eigen huis. De hypotheekrenteaftrek blijft behouden en het maximale aftrektarief wordt verhoogd naar 52%. Hiermee wil FVD het eigen woningbezit beschermen en betaalbaar houden voor Nederlanders.
FVD beschouwt het bezit van een eigen woning als "heilig" en wil dat er nooit belasting wordt geheven over het eigen huis. Dit betekent: de eigen woning blijft in box 1, het eigenwoningforfait wordt afgeschaft en er komt geen belasting op het bezit van de eigen woning. Dit standpunt is bedoeld om het eigen woningbezit te beschermen en betaalbaar te houden.
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
“De eigen woning blijft in box 1, onbelast, met een lage overdrachtsbelasting van 2% en een startersvrijstelling.”
FVD wil de hypotheekrenteaftrek niet alleen behouden, maar ook het maximale aftrektarief verhogen naar het oude niveau van 52%. Dit moet ervoor zorgen dat het voor huiseigenaren betaalbaar blijft om hun woning te financieren.
“De hypotheekrenteaftrek behouden we en het maximale aftrektarief gaat terug omhoog naar 52%.”
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft behouden en het maximale aftrektarief wordt teruggebracht naar het niveau van voor 2014 (52%).”
“Hypotheekrenteaftrek blijft, met een hoger aftrektarief, zodat wonen betaalbaar wordt en blijft.”
Het CDA wil de fiscale voordelen van het eigen woningbezit, met name de hypotheekrenteaftrek, geleidelijk afbouwen om de woningmarkt eerlijker en toegankelijker te maken, vooral voor starters. De opbrengsten hiervan worden direct gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat de totale woonlasten niet stijgen. De partij kiest voor een lange overgangsperiode en wil rekening houden met bestaande huiseigenaren en andere fiscale regelingen rondom huisbezit.
Het CDA stelt voor om de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs af te bouwen over een periode van dertig jaar, waarbij de opbrengsten volledig worden ingezet voor verlaging van de inkomstenbelasting. Dit moet de fiscale verschillen tussen huren en kopen verkleinen, de woningmarkt toegankelijker maken voor starters en de betaalbaarheid van woningen verbeteren, zonder huidige huiseigenaren plotseling te benadelen.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“We houden rekening met andere fiscale regelingen rondom huisbezit.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingsregelingen, waaronder die voor de eigen woning, stapsgewijs af te schaffen of te versoberen. Dit moet het stelsel eerlijker en minder complex maken, waarbij opbrengsten worden ingezet voor effectieve fiscale maatregelen.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel rondom de eigen woning hervormen om ongelijkheid te verminderen en speculatie tegen te gaan. Ze pleiten voor het beperken van de hypotheekrenteaftrek tot het NHG-bedrag, het versneld afbouwen van deze aftrek daarboven, en het onderzoeken van bredere belastingmaatregelen op woningbezit. Daarnaast willen ze de overdrachtsbelasting voor bewoners laag houden en stimuleren ze verduurzaming via fiscale prikkels.
De PvdD vindt dat de hypotheekrenteaftrek bijdraagt aan vermogensongelijkheid en wil deze beperken tot het bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Voor hypotheken boven dit bedrag wordt de aftrek versneld afgebouwd. Dit moet het bezit van dure woningen minder fiscaal aantrekkelijk maken en de woningmarkt eerlijker maken.
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
De partij wil het belastingstelsel herzien om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Dit moet het minder aantrekkelijk maken om huizen als beleggingsobject te gebruiken en zo de betaalbaarheid van woningen verbeteren.
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
De PvdD wil de overdrachtsbelasting gedifferentieerd houden, zodat bewoners minder betalen dan beleggers. Daarnaast willen ze een fiscale stimulans voor verduurzaming door (een deel van) de overdrachtsbelasting terug te storten als een woning binnen een jaar energieneutraal wordt gemaakt.
De partij wil fiscale regelingen afschaffen of versneld afbouwen als ze niet effectief of nodig zijn, waaronder specifiek de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld.
“Dit geldt bijvoorbeeld voor ... aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld...”
50PLUS wil de belastingdruk op de eigen woning verlagen en het eigenwoningbezit stimuleren. Zij pleiten voor het behoud van de hypotheekrenteaftrek, het terugbrengen van de Wet Hillen (waardoor afgeloste woningen niet extra worden belast), en het uitsluiten van de overwaarde van de eigen woning uit box 3. Hiermee wil 50PLUS vooral ouderen en toekomstige generaties beschermen tegen extra lasten op hun huis.
50PLUS vindt dat de hypotheekrenteaftrek moet blijven bestaan om het eigenwoningbezit betaalbaar te houden, vooral voor ouderen en mensen met een bescheiden inkomen. Zij zien de hypotheekrenteaftrek als een belangrijke steun voor huiseigenaren en willen deze fiscale regeling niet verder beperken.
De partij wil de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun hypotheek (grotendeels) hebben afgelost niet alsnog een extra belasting betalen over het eigenwoningforfait. Dit voorkomt dat aflossen wordt ontmoedigd en beschermt vooral ouderen met een (bijna) afgeloste woning.
“De beloning op het aflossen van de hypotheek op de eigen woning (de Wet Hillen) keert terug.”
50PLUS is tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning als vermogen in box 3. Zij willen voorkomen dat huiseigenaren, met name ouderen, extra belasting moeten betalen over de (papieren) waarde van hun huis.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De partij wil dat er geen boete meer wordt geheven op het extra aflossen van de hypotheek, zodat mensen zonder fiscale nadelen hun hypotheek kunnen aflossen.
“Afschaffen boete op het aflossen van uw hypotheek.”
De VVD is fel tegen het zwaarder belasten van de eigen woning en wil de betaalbaarheid voor huiseigenaren beschermen. Ze behouden de hypotheekrenteaftrek, willen de onroerendezaakbelasting begrenzen en maken groene investeringen in de eigen woning fiscaal aantrekkelijk. De partij positioneert het eigen huis nadrukkelijk als privébezit en verzet zich tegen het gebruik van de woning als "melkkoe" door de overheid.
De VVD wijst elke poging om het eigen huis zwaarder te belasten resoluut af en wil voorkomen dat huiseigenaren extra worden belast door gemeenten. Ze zien het eigen huis als privébezit en willen dat het geen bron van extra inkomsten voor de overheid wordt.
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
De VVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een belangrijk instrument voor rust en betaalbaarheid op de woningmarkt en wil deze regeling behouden.
De VVD wil groene investeringen in de eigen woning fiscaal aantrekkelijk maken door deze deels aftrekbaar te maken, zonder nieuwe verplichtingen op te leggen aan huiseigenaren.
“Voor wie vrijwillig groen investeert maken we het fiscaal aantrekkelijk om een nieuwe warmtepomp aan te schaffen. Daarom maken we groene investeringen deels aftrekbaar bij de belastingaangifte.”
De VVD wil bij nieuwe woningen in principe geen erfpacht meer, tenzij het de betaalbaarheid ten goede komt, en stelt consumentenbescherming en transparantie centraal om woningeigenaren te beschermen tegen onverwachte lasten.
“Een huis is van jou, niet van de gemeente: Daarom kiezen wij bij nieuwe woningen in principe niet meer voor de erfpacht. Erfpacht bij nieuwe woningen mag alleen als dit de betaalbaarheid ten goede komt en mag niet gebruikt worden als melkkoe voor gemeenten.”
D66 wil het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen en de fiscale verschillen tussen huurders en huiseigenaren verkleinen. Dit doen ze door de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen, het eigenwoningforfait voor dure huizen aan te scherpen, en de opbrengsten hiervan te gebruiken voor verlaging van de inkomstenbelasting. Zo wil D66 de huizenmarkt eerlijker maken en de stijging van huizenprijzen afremmen.
D66 vindt het huidige belastingvoordeel voor huiseigenaren oneerlijk en marktverstorend. Door de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen, willen ze de fiscale verschillen tussen huurders en kopers verkleinen en de huizenmarkt eerlijker maken.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
D66 wil het eigenwoningforfait voor de duurste huizen verhogen als onderdeel van het eerlijker maken van de woningmarkt. Hiermee worden vooral de hogere inkomens geraakt, terwijl starters en mensen met een nieuwe hypotheek worden ontzien.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten.”
D66 wil dat de opbrengsten van het afbouwen van het belastingvoordeel voor eigen woningen volledig worden ingezet om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen. Zo profiteren alle burgers en wordt de stijging van huizenprijzen afgeremd.
“We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
NSC kiest ervoor de belastingdruk op de eigen woning te beperken door de hypotheekrenteaftrek te behouden en de overdrachtsbelasting te verlagen. Ze doen geen voorstellen om de eigen woning zwaarder te belasten en willen juist fiscale voorspelbaarheid en betaalbaarheid voor huiseigenaren waarborgen. De focus ligt op het stimuleren van betaalbaar eigen woningbezit en het tegengaan van speculatie.
NSC wil de hypotheekrenteaftrek behouden om het eigen woningbezit betaalbaar te houden en fiscale voorspelbaarheid te bieden aan huiseigenaren. Hiermee positioneren ze zich duidelijk tegen verdere afbouw of afschaffing van deze regeling.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek.”
Om de toegang tot de koopwoningmarkt te verbeteren, stelt NSC voor de overdrachtsbelasting te verlagen en de vrijstelling voor starters te handhaven. Dit verlaagt de fiscale drempel voor het kopen van een huis, vooral voor starters.
NSC wil speculatie met woningen tegengaan door een extra heffing op de overdrachtsbelasting bij snelle doorverkoop binnen drie jaar. Dit moet prijsopdrijving en oneigenlijk gebruik van fiscale voordelen ontmoedigen.
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
De SP wil het belastingvoordeel voor eigen woningbezit, met name de hypotheekrenteaftrek, stapsgewijs afbouwen omdat het huizenprijzen opdrijft en ongelijkheid vergroot. Opbrengsten uit het afbouwen van deze regeling worden geïnvesteerd in betaalbare woningen en het verlagen van de inkomstenbelasting, zodat wonen eerlijker en toegankelijker wordt voor iedereen.
De SP vindt dat de hypotheekrenteaftrek huizenprijzen kunstmatig verhoogt en vooral de rijkeren bevoordeelt. Daarom willen ze deze regeling versneld afbouwen voor woningen boven de €600.000, met als doel op termijn de hele aftrek af te schaffen. De vrijgekomen middelen worden ingezet voor betaalbare woningen en lastenverlichting voor lagere inkomens.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af. Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten híervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
“De opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek boven de 600 duizend euro en het belasten van grondspeculatie vloeien terug in het Nationaal Woonfonds.”
De SP hekelt het feit dat belastingvoordelen voor eigen woningbezit vooral de rijksten ten goede komen, en ziet dit als een vorm van omgekeerde solidariteit. Ze willen deze voordelen terugdraaien om de lasten eerlijker te verdelen.
“Tegelijkertijd hebben aandeelhouders, vastgoedbezitters en villabewoners wél cadeautjes gekregen. Zoals belastingkortingen op aandelen en vermogen en de verruiming van de hypotheekrenteaftrek voor villabezitters.”
BVNL wil de belastingdruk op de eigen woning fors verlagen en ziet het eigen huis als een financiële veilige haven, niet als melkkoe van de overheid. De partij pleit voor het (liefst geheel) afschaffen van het Eigen Woningforfait, het terugbrengen van de Wet Hillen en het beëindigen van erfpachtconstructies die huiseigenaren financieel belasten. Hun voorstellen zijn concreet gericht op lastenverlichting voor huiseigenaren.
BVNL vindt dat het Eigen Woningforfait een oneerlijke belasting is op het bezit van een eigen huis en wil deze het liefst volledig afschaffen. Tot die tijd moet het tarief voor iedereen gelijk zijn en de "villatax" verdwijnen. Dit moet ervoor zorgen dat het eigen huis geen melkkoe van de overheid is.
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villatax' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
BVNL wil de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun huis volledig hebben afbetaald niet langer het Eigen Woningforfait hoeven te betalen. Dit voorkomt dat afgeloste huizen alsnog jaarlijks belast worden.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
BVNL wil een einde maken aan het erfpachtsysteem van de overheid, omdat dit leidt tot onvoorspelbare en hoge lasten voor huiseigenaren door gemeentelijke verhogingen van de erfpachtcanon.
“Er wordt een einde gemaakt aan het erfpachtsyteem dat door de overheid wordt gehanteerd. Dit is een onnodig verdienmodel waardoor eigenaren in de problemen komen doordat gemeentebesturen exorbitante verhogingen van de erfpachtcanon door kunnen voeren.”
De ChristenUnie wil het fiscale voordeel voor eigen woningbezit afbouwen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk te schrappen, maar tegelijkertijd het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Hiermee streven ze naar een eerlijkere en meer eigendomsneutrale belasting van wonen, zodat kopers en huurders gelijker worden behandeld en de woningmarkt minder wordt verstoord.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek zorgt voor ongelijkheid tussen kopers en huurders en huizenprijzen opdrijft. Daarom willen ze deze regeling in de komende decennia geleidelijk afbouwen als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers. De hypotheekrenteaftrek zorgt er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Om de fiscale behandeling van de eigen woning eerlijker te maken, wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait afschaffen voor de eerste miljoen euro aan woningwaarde. Dit betekent dat over het grootste deel van de woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
GroenLinks-PvdA wil de fiscale voordelen voor eigen woningbezit, zoals de hypotheekrenteaftrek, stapsgewijs afbouwen omdat deze prijsopdrijvend werken en vooral de rijkste huiseigenaren bevoordelen. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor woningbouw en lastenverlichting, zodat starters en mensen met een lager inkomen meer kans krijgen op een betaalbare koopwoning.
GroenLinks-PvdA vindt dat de hypotheekrenteaftrek de huizenprijzen opdrijft en vooral mensen met dure huizen bevoordeelt. Door deze regeling stapsgewijs af te bouwen, willen ze de woningmarkt eerlijker maken en starters meer kansen geven.
Naast de hypotheekrenteaftrek wil GroenLinks-PvdA ook belastingkortingen voor grondbezitters versoberen, om speculatie en prijsopdrijving tegen te gaan. Dit draagt bij aan een eerlijker belastingstelsel rondom het bezit van woningen en grond.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
De SGP wil het eigenwoningbezit bevorderen en is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar staat wel open voor een herziening ervan mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. De partij pleit voor lastenverlichting en het stimuleren van sparen voor een eigen woning, met als uitgangspunt dat het bezit van een eigen woning bereikbaar en betaalbaar blijft.
De SGP vindt het belangrijk dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft om het eigenwoningbezit te stimuleren, maar sluit een herziening niet uit zolang dit niet leidt tot financiële nadelen voor huiseigenaren. Het doel is om de betaalbaarheid van het eigen huis te waarborgen en te voorkomen dat beleidswijzigingen huiseigenaren benadelen.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
De SGP wil sparen voor een eigen woning aantrekkelijker maken, bijvoorbeeld via bouwsparen of andere spaarvormen. Hiermee wil de partij starters en andere woningkopers ondersteunen en het eigenwoningbezit verder bevorderen.
“Sparen voor een woning zou heel normaal moeten zijn. De SGP wil dat dit meer gestimuleerd wordt, bijvoorbeeld door bouwsparen mogelijk te maken of door een vorm van zilvervlootsparen.”
BBB is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning en wil de hypotheekrenteaftrek niet verder beperken. Zij vinden dat het bezit van een eigen huis betaalbaar moet blijven en zien extra belasting op de eigen woning als onwenselijk.
BBB verwerpt het idee om de overwaarde van de eigen woning te belasten en wil de hypotheekrenteaftrek behouden. Dit standpunt is bedoeld om het eigenwoningbezit betaalbaar te houden en onzekerheid voor huiseigenaren te voorkomen. BBB ziet belasting op de eigen woning als een bedreiging voor de betaalbaarheid en stabiliteit van het wonen.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
DENK wil de belastingdruk op de eigen woning beperken door de OZB-belasting te maximeren en de hypotheekrenteaftrek te behouden, behalve voor ultrarijken met zeer dure woningen. Hiermee wil de partij woningbezit betaalbaar houden en oneerlijke lastenverzwaring voor gewone huiseigenaren voorkomen.
DENK vindt dat de onroerendezaakbelasting (OZB) niet als melkkoe mag worden gebruikt door gemeenten en wil deze belasting wettelijk maximeren. Dit moet voorkomen dat huiseigenaren lokaal geconfronteerd worden met sterk stijgende lasten.
“De OZB belasting mag niet meer gebruikt worden als een lokale melkkoe. De OZB-belasting wordt gemaximeerd.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek in stand houden om woningbezitters te ondersteunen, maar vindt dat deze regeling niet nodig is voor ultrarijken met zeer dure woningen. Door de aftrek voor deze groep af te schaffen, wil DENK het systeem doelmatiger en eerlijker maken.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
JA21 wil het eigenwoningbezit stimuleren door fiscale lasten op het kopen van een huis te verlagen, met als belangrijkste maatregel het volledig afschaffen van de overdrachtsbelasting voor particuliere woningen. Hiermee beoogt de partij de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen en het kopen van een huis, vooral voor starters en jonge gezinnen, toegankelijker te maken.
JA21 ziet de overdrachtsbelasting als een belemmering voor doorstroming en het toegankelijk maken van koopwoningen, met name voor starters en jonge gezinnen. Door deze belasting volledig af te schaffen, wil de partij het kopen van een eigen woning aantrekkelijker en betaalbaarder maken.
“De overdrachtsbelasting voor particuliere woningen geheel afschaffen, hetgeen ook de doorstroming zal bevorderen.”
JA21 erkent dat jonge gezinnen moeite hebben om een koopwoning te bemachtigen en wil daarom fiscale stimulansen inzetten om deze doelgroep te ondersteunen. Dit moet het perspectief op een eigen huis vergroten en bijdragen aan sociale en economische stabiliteit.
“JA21 wil daarom met een samenhangend pakket komen van maatregelen zoals fiscale stimulansen en creatieve eigendomsmodellen zoals huurkoop, om de acute woningnood voor jonge gezinnen te verlichten.”
De PVV wil de belastingdruk op de eigen woning niet verhogen en pleit expliciet voor het volledig behouden van de hypotheekrenteaftrek. Er worden geen voorstellen gedaan voor nieuwe belastingen op de eigen woning; het beleid is gericht op het beschermen van de huidige fiscale voordelen voor huiseigenaren. De kern van hun visie is dat het eigenwoningbezit betaalbaar moet blijven en niet verder fiscaal belast mag worden.
De PVV beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een belangrijk instrument om het eigenwoningbezit betaalbaar te houden en wil hier niet aan tornen. Dit standpunt is bedoeld om huiseigenaren zekerheid te bieden en te voorkomen dat de lasten op de eigen woning verder stijgen.
Volt wil de fiscale voordelen voor de eigen woning afbouwen door de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk te schrappen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 te verplaatsen. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen, lagere huizenprijzen en een verschuiving van belastingdruk van arbeid naar vermogen, waarbij huiseigenaren worden gecompenseerd via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
Volt stelt voor om de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af te bouwen en de eigen woning stapsgewijs in box 3 te belasten. Hiermee wil Volt de fiscale bevoordeling van de eigen woning verminderen, de vermogensongelijkheid aanpakken en de huizenprijzen laten dalen. De partij erkent dat dit de maandlasten voor huiseigenaren verhoogt, maar wil dit compenseren via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt ziet de huidige belasting van woningbezit als een belangrijke oorzaak van vermogensongelijkheid en wil daarom het woonvermogen eerlijker belasten. Dit sluit aan bij hun bredere visie om vermogen zwaarder te belasten dan arbeid.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
BIJ1 wil de fiscale voordelen voor eigenwoningbezit, zoals de hypotheekrenteaftrek, volledig afschaffen omdat deze volgens de partij vooral de rijken bevoordelen en ongelijkheid op de woningmarkt vergroten. Om te voorkomen dat woonlasten voor lagere inkomens te snel stijgen, komt er tijdelijk compensatie voor huishoudens met een inkomen tot €50.000 die zelf in hun woning wonen. De vrijgekomen middelen worden ingezet voor sociale woningbouw en verduurzaming.
BIJ1 beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een subsidie voor vermogende huiseigenaren die ongelijkheid vergroot. Het afschaffen hiervan moet leiden tot een eerlijker woningmarkt en meer middelen voor sociale woningbouw. Om te voorkomen dat lagere inkomens direct worden geraakt, wordt een tijdelijke woonlastencompensatie ingevoerd.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur). Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”