Het CDA wil het ondernemingsklimaat verbeteren en beginnende ondernemers ondersteunen door financiering toegankelijker te maken, regeldruk te verminderen en innovatie te stimuleren. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, betere toegang tot kapitaal voor start- en scale-ups, en minder bureaucratie. De partij ziet innovatie en een aantrekkelijk vestigingsklimaat als cruciaal voor het succes van nieuwe ondernemers.
Het CDA erkent dat beginnende ondernemers vaak moeite hebben met het aantrekken van kapitaal, vooral in de vroege, risicovolle fase. Daarom willen ze een nationale investeringsbank oprichten en regelingen invoeren die particuliere investeringen in het mkb stimuleren. Dit moet de toegang tot financiering voor startende bedrijven verbeteren en innovatie versnellen.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
“We willen een betere regeling voor winstdeling, zodat start- en scale-ups makkelijker werknemers aan zich kunnen binden.”
Het CDA ziet regeldruk als een belangrijke belemmering voor beginnende ondernemers. Ze willen regels versimpelen, rapportages verminderen en sectoren vragen om concrete plannen voor vereenvoudiging. Dit moet het starten en runnen van een bedrijf aantrekkelijker en minder bureaucratisch maken.
“We zetten met prioriteit in op deregulering: minder regels, betere regelgeving en efficiëntere rapportages.”
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“Onze doelstelling is: minder regels (scherpe reductie van zeker 20 procent), betere regelgeving (duidelijker, eenduidiger en doelgerichter) en efficiëntere verantwoording en rapportages.”
Het CDA wil innovatie bevorderen door samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheid te stimuleren, en door regionale ecosystemen te versterken. Dit biedt beginnende ondernemers meer kansen om te groeien in een innovatieve omgeving.
“Voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat is betrouwbaar en stabiel overheidsbeleid cruciaal, met een concurrerend investeringsklimaat, aantrekkelijk voor familiebedrijven, voor groot- en kleinbedrijf, voor onze maakindustrie, voor innovatieve en snelgroeiende starters en voor investeerders. We kiezen voor regionale ecosystemen, waar we samen met kennisinstellingen, bedrijven en medeoverheden investeren in innovatie.”
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden.”
Het CDA wil dat ondernemersfaciliteiten daadwerkelijk bij de juiste doelgroep terechtkomen, wat impliceert dat bestaande regelingen beter moeten worden afgebakend zodat beginnende ondernemers er optimaal van kunnen profiteren.
“Ondernemersfaciliteiten moeten worden gebruikt door de doelgroep. Dat vraagt betere afbakening.”
De SGP erkent het belang van beginnende ondernemers voor de economie en wil hun positie versterken door betere toegang tot financiering, minder onzekerheid voor zzp’ers, en een voorspelbaar overheidsbeleid. Concrete voorstellen zijn onder meer het herinvoeren van de durfkapitaalregeling, het stimuleren van non-bancaire financiering, en het wettelijk verankeren van de positie van zelfstandigen. De partij legt nadruk op het creëren van een warm vestigingsklimaat en het verminderen van regeldruk.
De SGP ziet dat beginnende ondernemers vaak moeite hebben met het verkrijgen van financiering en wil dit oplossen door bestaande en nieuwe regelingen aantrekkelijker te maken. Dit moet investeringen in startups en snelgroeiende bedrijven stimuleren en alternatieve financieringsvormen toegankelijker maken.
“De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP wil de positie van zelfstandigen, waaronder beginnende zzp’ers, versterken door wettelijke erkenning, heldere definities en betere informatievoorziening. Dit moet de onzekerheid verminderen en het ondernemerschap aantrekkelijker maken.
“Zelfstandigen krijgen eindelijk de wettelijke erkenning die zij verdienen door een heldere definitie met bijbehorende criteria vast te leggen.”
“Met de zelfstandigenwet wordt hiervoor een sectoraal rechtsvermoeden en een toets op zelfstandigheid en werkrelatie geïntroduceerd. Dat biedt vooraf duidelijkheid aan de zelfstandige en opdrachtgever.”
“Zzp’ers worden vooraf actief geïnformeerd over de mogelijke consequenties en risico’s van ondernemerschap.”
De SGP benadrukt het belang van een betrouwbaar en voorspelbaar overheidsbeleid, zodat beginnende ondernemers weten waar ze aan toe zijn, vooral op het gebied van belastingen en regelgeving.
“Basisvereiste hiervoor is voorspelbaar overheidsbeleid zodat ondernemers weten waar zij van op aan kunnen, zeker ook ten aanzien van belastingen. Een einde aan gezwabber dus.”
Volt ziet beginnende ondernemers als cruciaal voor innovatie, werkgelegenheid en maatschappelijke vooruitgang. Ze willen het voor start-ups en jonge bedrijven makkelijker maken om financiering te krijgen, regeldruk te verminderen en toegang tot ondersteuning te verbeteren. Concrete voorstellen zijn onder andere de oprichting van een Nationale Investeringsbank, gerichte fiscale stimulansen, en een centraal loket voor innovatieve ondernemers.
Volt erkent dat beginnende ondernemers vaak moeite hebben met het aantrekken van investeringen vanwege de risico’s van innovatie. Daarom wil Volt dat de overheid actief investeert in start-ups, onder meer via een Nationale Investeringsbank, cofinancieringsfondsen en uitbreiding van durfkapitaalregelingen. Dit moet de toegang tot kapitaal verbeteren en het Nederlandse start-upklimaat versterken.
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups. Dit doet de overheid zowel via de Nationale Investeringsbank, zogenaamde incubators en innovatiehubs.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
“Onder de Nationale Investeringsbank wordt het instrumentarium voor durfkapitaal fors uitgebreid. Er komen meer middelen vrij voor start-ups, scale-ups en mkb om innovatie te stimuleren.”
“We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.”
Volt wil fiscale regelingen en medewerkersparticipatie inzetten om het voor beginnende ondernemers aantrekkelijker te maken om te starten en te groeien. Dit moet niet alleen investeringen stimuleren, maar ook het aantrekken en behouden van talent vergemakkelijken.
“Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken.”
Volt erkent dat administratieve lasten en complexe regelgeving een grote belemmering vormen voor beginnende ondernemers. Ze willen deze regeldruk verminderen en een centraal loket opzetten waar innovatieve ondernemers terecht kunnen voor ondersteuning en informatie.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg.”
“Er komt één centraal loket (een one stop-shop) voor innovatieve en sociaal maatschappelijke ondernemers waar zij terecht kunnen met hun vragen over bijvoorbeeld subsidieaanvragen.”
Volt wil dat beginnende ondernemers toegang krijgen tot betaalbare werkplekken, testfaciliteiten en productiecapaciteit via innovatiehubs. Dit verlaagt de drempel om te starten en versnelt de groei van innovatieve bedrijven.
“We helpen deze ondernemers door voorzieningen zoals kantoren, testopstellingen en kleinschalige productie beschikbaar en betaalbaar te maken in de vorm van innovatiehubs.”
De VVD wil beginnende ondernemers stimuleren door het makkelijker te maken om te starten, te innoveren en te groeien, met minder bureaucratie, betere toegang tot financiering en een eerlijker vangnet bij falen. Concrete voorstellen zijn onder meer een investeringsmaatschappij voor start-ups en scale-ups, snellere en eenvoudigere vergunningprocedures, regelluwe proeftuinen, en het versoepelen van fiscale en juridische regels. De partij benadrukt het belang van een ondernemingsklimaat waarin risico nemen wordt beloond en falen niet onnodig wordt bestraft.
De VVD wil dat beginnende ondernemers makkelijker aan groeikapitaal kunnen komen via een nationale investeringsmaatschappij en fiscale stimulansen. Dit moet het voor start-ups en scale-ups aantrekkelijker maken om in Nederland te groeien en te innoveren.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD wil dat beginnende ondernemers minder last hebben van trage en ingewikkelde overheidsprocedures. Vergunningen moeten sneller worden verleend, en bij eenvoudige aanvragen geldt: als de overheid te laat is, wordt de aanvraag automatisch goedgekeurd.
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
Om innovatie en groei te stimuleren, wil de VVD tijdelijke en gecontroleerde zones waar wet- en regelgeving wordt opgeschort, zodat beginnende ondernemers kunnen experimenteren zonder belemmerende regels.
“We ontwikkelen regelvrije zones, waar tijdelijk en gecontroleerd wet- en regelgeving kan worden opgeschort om innovatie te bevorderen. We bieden hiervoor de juiste juridische grondslag.”
“Ook willen we regelluwe proeftuinen en adequate financiering via, onder andere, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.”
De VVD erkent dat falen bij ondernemen hoort en wil beginnende ondernemers die failliet gaan, een eerlijker tweede kans geven door tijdelijk de vermogenstoets in de bijstand uit te zonderen en nadelige gevolgen te beperken.
“We zonderen ondernemers die failliet zijn gegaan een jaar lang uit van de vermogenstoets in de bijstand, mits ze schuldeisers afbetalen. Dit moedigt de stap naar een doorstart in het ondernemerschap aan.”
“Daarnaast willen we dat een ondernemer die failliet is gegaan en schuldeisers heeft afbetaald, minder persoonlijk nadelige gevolgen ondervindt door een langdurige BKR-registratie.”
De VVD wil het aantrekkelijker maken voor start-ups en scale-ups om werknemers te laten meedelen in de winst en waardestijging van het bedrijf, door fiscale regels te versoepelen.
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
FVD wil het ondernemerschap, inclusief voor beginnende ondernemers, stimuleren door lasten en regels fors te verlagen en meer vrijheid te geven. Ze pleiten voor een hogere zelfstandigenaftrek, minder verplichte verzekeringen, afschaffing van bureaucratische registers en een eenvoudiger belastingstelsel. De kern van hun visie is dat ondernemers – ook starters – de ruimte moeten krijgen om te groeien zonder overmatige overheidsbemoeienis.
FVD wil het aantrekkelijker maken om als (beginnende) ondernemer te starten door de zelfstandigenaftrek fors te verhogen en geen verplichte verzekeringen op te leggen. Dit verlaagt de financiële drempel en vergroot de keuzevrijheid voor starters.
FVD wil de regeldruk en administratieve lasten voor ondernemers, waaronder starters, sterk terugdringen. Dit moet het makkelijker maken om een bedrijf te beginnen en te laten groeien.
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
“Een kleine, dienstbare overheid en minder bureaucratie maken de weg vrij voor ondernemers om te innoveren en te groeien.”
FVD wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en de lasten voor ondernemers verlagen, zodat het starten en uitbouwen van een bedrijf aantrekkelijker wordt.
“We gaan voor een radicale verlaging van de belastingen. We voeren een belastingvrije voet in van €30.000,- voor alle werkenden en gepensioneerden... We verhogen de VPB-grens naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
“Forum voor Democratie vindt dat belastingen zo laag, eenvoudig en transparant mogelijk moeten zijn. Daarom willen wij een grondige vereenvoudiging van het belasting-, toeslagen- en premiestelsel.”
JA21 wil het ondernemingsklimaat verbeteren door minder regeldruk, een eenvoudiger belastingstelsel en meer ruimte voor investeringen, met bijzondere aandacht voor het mkb en jonge ondernemers. Concrete voorstellen zijn het verlagen van lasten, het vereenvoudigen van de vennootschapsbelasting en het stimuleren van digitalisering en innovatie. Hun visie is dat beginnende ondernemers vooral gebaat zijn bij minder bureaucratie, voorspelbaar beleid en directe investeringsmogelijkheden.
JA21 ziet de huidige regeldruk en het complexe belastingstelsel als een grote belemmering voor beginnende ondernemers. Door lasten te verlagen en regels te vereenvoudigen, wil de partij het starten en laten groeien van ondernemingen aantrekkelijker maken.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
JA21 wil investeren in digitalisering en innovatie aantrekkelijker maken, met name voor het mkb en jonge ondernemers. Door investeringen direct aftrekbaar te maken en digitalisering te stimuleren, moeten beginnende ondernemers sneller kunnen groeien.
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen.”
“Innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken, wat een impuls geeft aan innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 benoemt specifiek het verminderen van bureaucratie en het aantrekkelijker maken van sectoren zoals transport voor jonge ondernemers.
“JA21 wil ruimte voor ondernemers creëren door onnodige regeldruk in de logistieke vergunningverlening af te schaffen en door met minder bureaucratie de transportsector aantrekkelijk te maken voor jonge ondernemers en chauffeurs.”
De ChristenUnie wil beginnende ondernemers ondersteunen door regeldruk te verminderen, toegang tot groeikapitaal te verbeteren en ondernemerschap onder jongeren te stimuleren. Ze pleiten voor een stabiel en voorspelbaar ondernemersklimaat, investeren in beroepsonderwijs en samenwerking met het mkb, en maken ruimte voor jonge ondernemers via onderwijs en financiering. Hun visie is gericht op een duurzame, innovatieve economie waarin starters kansen krijgen om te groeien.
De ChristenUnie erkent dat regeldruk, trage vergunningverlening en onvoorspelbaar beleid starters belemmeren. Ze willen deze obstakels actief aanpakken om een beter ondernemersklimaat te creëren, zodat beginnende ondernemers sneller kunnen starten en groeien.
“De overheid reduceert de regeldruk en wordt een stabiele en betrouwbare partner voor bedrijven. Het uitblijven van (snelle) vergunningverlening, een gebrek aan netcapaciteit en veel regeldruk staan een goed ondernemersklimaat in de weg. Deze obstakels worden met vaart aangepakt...”
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid.”
De ChristenUnie wil de toegang tot financiering voor beginnende ondernemers verbeteren, onder meer via non-bancaire financiers en een nationale investeringsbank. Dit moet het voor start-ups en scale-ups makkelijker maken om te groeien.
De partij investeert in beroepsonderwijs en stimuleert ondernemerschap onder jongeren, onder andere door afspraken over intellectueel eigendom en samenwerking tussen onderwijs en bedrijven. Dit moet jonge ondernemers helpen bij het ontwikkelen van hun ideeën en het starten van een bedrijf.
“We investeren volop in het beroepsonderwijs en geven ruimte aan jonge ondernemers.”
“We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
BBB ziet beginnende ondernemers als essentieel voor de Nederlandse economie en wil hun positie versterken door minder regeldruk, betere toegang tot financiering en meer ruimte voor jong ondernemerschap. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het verbeteren van microfinanciering, het schrappen van onzinnige regels en het bieden van begeleiding en startkapitaal aan jonge ondernemers. BBB benadrukt maatwerk, regionale kansen en een overheid die helpt in plaats van hindert.
BBB vindt dat beginnende ondernemers te veel worden belast met regels die niet op hun situatie zijn toegesneden. De partij wil dat regelgeving proportioneel wordt toegepast en dat kleine ondernemers worden beschermd tegen onevenredige lasten, zodat zij zich kunnen richten op ondernemen.
“Een stop op onzinnige regels voor kleine ondernemers. Richtlijnen moeten proportioneel vertaald worden in Nederlandse regelgeving: wat voor Shell geldt, mag niet ook voor de slager op de hoek gelden.”
“Bescherming tegen onevenredige lasten. BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
Toegang tot financiering is volgens BBB een groot knelpunt voor beginnende ondernemers. De partij wil eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden creëren, zodat kleine ondernemers makkelijker kunnen investeren of starten.
“Toegang tot microfinanciering verbeteren. Eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden voor kleine ondernemers die willen investeren of starten.”
BBB wil jong ondernemerschap actief stimuleren door jongeren die willen ondernemen te begeleiden, toegang tot startkapitaal te bieden en ruimte te creëren in het onderwijs om ondernemerschap te ontwikkelen.
“Jong ondernemerschap stimuleren. Jongeren die willen ondernemen krijgen begeleiding, toegang tot startkapitaal en ruimte in het onderwijs om ondernemerschap te ontwikkelen.”
Om het aantrekkelijker te maken voor werknemers om bij startende bedrijven te werken, heeft BBB zich ingezet voor een fiscaal voordeel bij winstdeling. Dit verlaagt de drempel voor talent om zich aan startups te verbinden.
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
D66 wil het voor beginnende ondernemers aantrekkelijker en eenvoudiger maken om een bedrijf te starten en te laten groeien, met minder regeldruk, betere toegang tot financiering en voorspelbare regels rondom verduurzaming. Ze pleiten voor een eerlijk speelveld, ondersteuning bij verduurzaming en het verkleinen van fiscale en sociale verschillen tussen werkenden. D66 ziet ondernemers als motor van innovatie en economische groei, mits dit niet ten koste gaat van mens en milieu.
D66 erkent dat beginnende ondernemers vaak vastlopen op complexe regelgeving en vergunningen. Ze willen deze drempels verlagen zodat ondernemers zich kunnen richten op hun bedrijf en innovatie, in plaats van op administratieve lasten.
“D66 maakt het aantrekkelijker om een bedrijf te starten of te laten groeien. Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken. Zodat ondernemers minder druk zijn met regels en zich kunnen concentreren op het bouwen aan hun bedrijf.”
D66 wil dat beginnende ondernemers makkelijker toegang krijgen tot financiering en vanaf het begin weten waar ze aan toe zijn qua milieuregels. Dit moet onzekerheid verminderen en investeringen in groei en verduurzaming stimuleren.
D66 wil pensioenopbouw verplicht stellen, maar houdt rekening met de haalbaarheid voor beginnende ondernemers. Dit moet voorkomen dat starters later in financiële problemen komen.
“Pensioenopbouw wordt daarom verplicht, met oog voor wat haalbaar is voor beginnende ondernemers.”
D66 wil de fiscale en sociale verschillen tussen ondernemers en werknemers verkleinen, zodat beginnende ondernemers niet oneerlijk worden bevoordeeld of benadeeld ten opzichte van andere werkenden.
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
GroenLinks-PvdA erkent het belang van beginnende ondernemers, vooral startups en jonge mkb’ers, voor innovatie en economische groei. Hun belangrijkste voorstellen zijn het verbeteren van toegang tot financiering via een Nationale Investeringsbank en het aantrekkelijker maken van Nederland voor startups en scale-ups. De partij legt daarnaast nadruk op het ondersteunen van kleine werkgevers en het stimuleren van technologische innovatie.
GroenLinks-PvdA wil dat beginnende ondernemers, met name startups en mkb-bedrijven die moeilijk aan kapitaal komen, betere toegang krijgen tot leningen en durfkapitaal via een Nationale Investeringsbank. Dit moet innovatie en groei stimuleren en het concurrentievermogen van Nederland vergroten.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We bundelen de huidige instellingen ... zodat de slagkracht van de bank groter wordt ... We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
De partij wil Nederland aantrekkelijker maken voor nieuwe innovatieve bedrijven door het stimuleren van startups en het bieden van groeimogelijkheden voor scale-ups. Er wordt ook gekeken naar nieuwe vormen van werknemersbeloning die passen bij deze bedrijven.
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
GroenLinks-PvdA erkent dat kleine werkgevers, waaronder beginnende ondernemers, tegen specifieke lasten aanlopen zoals loondoorbetaling bij ziekte. Ze willen deze lasten verlichten en lokale ondernemers beschermen tegen oneerlijke concurrentie.
“Loondoorbetaling bij ziekte wordt als een zware last ervaren door het mkb. We verzekeren het tweede ziektejaar collectief en publiek voor alle werkgevers. Hierbij zijn grote werkgevers solidair met mkb-werkgevers.”
“We beschermen lokale ondernemers en kleine winkeliers, die vaak een belangrijke sociale rol vervullen in de buurt of hun dorp.”
De partij wil het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en tech-startups versterken, onder andere door investeringen in de digitale sector en het stimuleren van Europese alternatieven.
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
De SP wil beginnende ondernemers actief ondersteunen, vooral door betere toegang tot financiering, minder bureaucratie en praktische hulp bij regelgeving. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank voor het mkb, vereenvoudiging van regels, en gerichte ondersteuning bij verduurzaming en sociale verplichtingen. Hun visie is dat kleine en startende bedrijven essentieel zijn voor innovatie en lokale economie, en daarom structurele steun verdienen.
De SP wil een publieke investeringsbank oprichten die specifiek gericht is op het midden- en kleinbedrijf, met bijzondere aandacht voor startende bedrijven. Dit moet het voor beginnende ondernemers makkelijker maken om financiering te krijgen, innovatie te stimuleren en hun bedrijf op te bouwen, vooral waar commerciële banken tekortschieten.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen. Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.”
De SP erkent dat beginnende ondernemers vaak vastlopen in complexe regelgeving en bureaucratie. Ze willen de regels voor kleine bedrijven vereenvoudigen en ondernemers praktische ondersteuning bieden via helpdesks en adviesloketten, zodat zij zich kunnen richten op hun bedrijf in plaats van op papierwerk.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden... De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen. Ook komt er een (juridisch) adviesloket om kleine bedrijven te helpen met complexe, maar belangrijke regelgeving...”
De SP wil voorkomen dat kleine en beginnende ondernemers financieel in de knel komen door sociale verplichtingen zoals stagevergoedingen. Ze stellen voor dat ondernemers die dit niet kunnen betalen, hiervoor steun krijgen.
“Stagiairs krijgen voortaan een minimale stagevergoeding, zodat zij geen schulden hoeven te maken. Kleine ondernemers die dit niet kunnen betalen krijgen hierbij steun.”
De SP vindt het belangrijk dat ook kleine en beginnende ondernemers kunnen meedoen aan de verduurzaming van Nederland. Ze willen dat regelgeving uitvoerbaar en betaalbaar blijft, met kennisdeling, ondersteuning en passende overgangstermijnen.
“We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels. We zorgen ervoor dat in de regelgeving rekening wordt gehouden met de uitvoerbaarheid en financiering voor kleine ondernemers in verschillende sectoren.”
BIJ1 wil dat beginnende ondernemers standaard hun bedrijf als werknemerscoöperatie oprichten, zodat werknemers direct zeggenschap en eigendom krijgen. Specifieke sectoren, zoals sekswerk, worden expliciet genoemd als doelgroep voor het makkelijker starten van een eenmanszaak zonder belemmerende vergunningseisen. BIJ1’s visie is dat ondernemerschap democratischer, eerlijker en toegankelijker moet worden, met nadruk op collectief eigendom en minder bureaucratische drempels.
BIJ1 stelt voor dat nieuwe bedrijven standaard als werknemerscoöperatie worden opgericht, zodat beginnende ondernemers en hun werknemers samen eigenaar zijn en zeggenschap hebben. Dit moet de macht van aandeelhouders beperken en ondernemerschap eerlijker en democratischer maken. Het voorstel adresseert het probleem van ongelijkheid en gebrek aan zeggenschap bij startende bedrijven.
Voor beginnende ondernemers in de sekswerksector wil BIJ1 de vergunningseis afschaffen, zodat zij eenvoudiger een eenmanszaak kunnen starten. Dit verlaagt de drempel voor ondernemerschap en biedt meer bescherming en gelijkwaardigheid aan sekswerkers.
“De vergunningseis voor zelfstandige sekswerkers heffen we op. Sekswerkers krijgen de mogelijkheid om thuis een eenmanszaak te starten.”
BVNL wil het ondernemingsklimaat in Nederland sterk verbeteren door lagere belastingen, minder regels en minder overheidsbemoeienis, zodat ook beginnende ondernemers optimaal kunnen starten en groeien. De partij pleit voor een vlaktaks, het terugdringen van bureaucratie en het versoepelen van arbeidsrecht, met als doel ondernemers meer ruimte en kansen te geven. Specifieke maatregelen voor beginnende ondernemers worden echter nauwelijks genoemd; het beleid richt zich vooral op het algemene ondernemersklimaat.
BVNL ziet hoge belastingen en regeldruk als grote belemmeringen voor ondernemers, inclusief starters. Door een vlaktaks van 25% en het verminderen van bureaucratie wil de partij het vestigingsklimaat verbeteren en ondernemen aantrekkelijker maken, zodat ook beginnende ondernemers makkelijker kunnen starten en doorgroeien.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
BVNL vindt dat ondernemers, inclusief starters, meer vrijheid moeten krijgen en minder gehinderd moeten worden door overheidsregels en verplichtingen. Dit moet het makkelijker maken om een bedrijf te beginnen en te laten groeien.
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen. Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
DENK erkent het belang van kleine en beginnende ondernemers voor de economie en wil hun positie versterken door concrete maatregelen. De partij stelt voor om een publieke kredietbank op te richten, lasten en belastingen te verlagen, en een betaalbaar vangnet bij ziekte te bieden. Hiermee wil DENK de toegang tot financiering verbeteren en de risico’s en lasten voor startende ondernemers verlagen.
DENK wil de toegang tot financiering voor kleine en beginnende ondernemers verbeteren, omdat zij vaak bij reguliere banken geen kans krijgen. Door een publieke kredietbank op te richten, wil DENK eerlijke leningen mogelijk maken en zo ondernemerschap stimuleren.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
Om het ondernemerschap aantrekkelijker te maken en de financiële druk op beginnende ondernemers te verlagen, pleit DENK voor lagere belastingen en lasten. Dit moet het starten en runnen van een onderneming toegankelijker maken.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
DENK erkent dat ziekte een groot risico vormt voor kleine en beginnende ondernemers. Door een betaalbaar vangnet voor loondoorbetaling bij ziekte te creëren, wil de partij deze ondernemers beschermen zonder de rechten van werknemers aan te tasten.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
NSC erkent het belang van beginnende ondernemers voor de Nederlandse economie en wil vooral de drempels voor start en groei van het mkb verlagen. De partij zet in op minder administratieve lasten, betere toegang tot financiering en extra aandacht voor de risicovolle beginfase van ondernemerschap. Concrete voorstellen zijn onder meer het schrappen van papieren verplichtingen, het bevorderen van non-bancaire financiering en het beschikbaar stellen van fondsen voor de startfase.
NSC wil het voor beginnende ondernemers aantrekkelijker en eenvoudiger maken om mensen in dienst te nemen en te ondernemen door de regeldruk te verlagen. Dit moet de start en groei van kleine bedrijven stimuleren en drempels wegnemen.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren. Papieren tijgers moeten worden geschrapt, zoals de rapportageplicht werkgebonden mobiliteit.”
Omdat banken vaak terughoudend zijn met krediet aan het mkb, wil NSC alternatieve financieringsvormen stimuleren. Dit is vooral relevant voor beginnende ondernemers die moeite hebben met het aantrekken van startkapitaal.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.”
NSC onderkent dat de beginfase van ondernemerschap extra risicovol is en wil daarom zorgen voor voldoende fondsen en ondersteuning, met bijzondere aandacht voor doorgroei en het voorkomen van kennisverlies.
“Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn.”
De Partij voor de Dieren noemt beginnende ondernemers nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel zijn er enkele algemene voorstellen die indirect relevant kunnen zijn voor startende ondernemers, vooral op het gebied van verduidelijking van regels, stimulering van circulaire en duurzame bedrijven, en het bevorderen van lokale en toekomstbestendige ondernemingen. Concrete, direct op beginnende ondernemers gerichte maatregelen ontbreken echter vrijwel volledig.
De PvdD wil dat ondernemers, waaronder beginnende ondernemers, profiteren van begrijpelijke en voorspelbare regelgeving. Dit moet de regeldruk verminderen en het makkelijker maken om te starten, vooral voor duurzame en lokale initiatieven.
“We kiezen voor strenge normen voor milieu, dierenwelzijn en mensenrechten, maar vatten die in begrijpelijke regels zonder ingewikkelde uitzonderingen. Zo weten ondernemers waar ze aan toe zijn en gaan we overmatige regeldruk tegen.”
De partij ondersteunt circulaire ondernemers en bedrijven die bijdragen aan duurzaamheid, wat kansen kan bieden voor startende ondernemers in deze sectoren.
“Circulariteit wordt een randvoorwaarde in het aanbestedingsbeleid van de overheid. Dit ondersteunt Nederlandse circulaire ondernemers.”
De PvdD wil stoppen met het subsidiëren van grote vervuilers en de opbrengsten inzetten voor het midden- en kleinbedrijf, groene innovaties en lokale initiatieven, wat indirect gunstig kan zijn voor beginnende ondernemers in deze categorieën.
“We gaan ons meer richten op het ondersteunen van het toekomstbestendige midden- en kleinbedrijf, groene innovaties en lokale initiatieven.”
50PLUS benoemt "beginnende ondernemers" nauwelijks expliciet in haar verkiezingsprogramma. Alleen jonge ondernemers in de agrarische sector worden kort genoemd, met aandacht voor hun toekomstperspectief. Concrete beleidsmaatregelen voor beginnende ondernemers in bredere zin ontbreken volledig.
50PLUS erkent het belang van jonge ondernemers in de landbouwsector en wil bijdragen aan hun toekomstperspectief. Dit standpunt richt zich uitsluitend op agrarische starters en bevat geen concrete maatregelen, maar benadrukt het belang van innovatie en voedselzekerheid.
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma