De Partij voor de Dieren wil de macht van commerciële systeembanken doorbreken en het bankwezen hervormen tot een transparant, publiek en ecologisch verantwoord systeem. Ze pleiten voor publieke nutsbanken, strengere regelgeving, het beperken van financiële macht, en het stimuleren van kleinere, ethische banken. Alleen banken die binnen ecologische grenzen opereren krijgen een vergunning, en er komen extra belastingen op banken en financiële transacties.
De PvdD vindt dat commerciële banken te veel macht hebben en te risicovol opereren. Ze willen een publieke infrastructuur voor basisbankieren, waarbij de centrale bank een deel van de nutsfunctie overneemt. Het recht om geld te scheppen moet publiek worden, en kapitaalstromen moeten gestuurd worden naar maatschappelijke doelen.
“We voeren een publieke infrastructuur voor basis-bankieren in: een betaalrekening en spaarrekening worden voor iedereen toegankelijk, net als water en elektra. De Centrale Bank neemt een deel van de nutsfunctie van commerciële banken over.”
“Het recht om geld te scheppen moet uitsluitend een publiek mandaat zijn – leningen moeten naar toekomstbestendige sectoren zoals hernieuwbare energie, circulaire economie en natuurherstel. De Nederlandsche Bank krijgt als toezichthouder een actieve rol in het sturen van kapitaalstromen richting maatschappelijke doelen.”
“De huidige financiële sector is te afhankelijk van risicovolle aandelenbeurzen en complexe bank-praktijken. Het is tijd voor een rigoureuze herziening van ons geld- en banksysteem. We zetten in op veilige nutsbanken, strengere regelgeving en fiscale prikkels voor groene investeringen.”
De partij wil de macht van grote systeembanken doorbreken door kleinere, ethisch georiënteerde banken, kredietunies en coöperatieve financiers te stimuleren. Alleen banken die binnen ecologische grenzen opereren krijgen een vergunning.
Om de financiële sector stabieler te maken, wil de PvdD hogere kapitaalbuffers voor banken en een bankenbelasting invoeren. Ook komt er een belasting op financiële transacties om flitshandel tegen te gaan.
De partij wil dat overheden en publieke instellingen alleen nog bankieren bij banken die binnen ecologische grenzen investeren.
“Overheden en uitvoeringsorganisaties stappen zo snel mogelijk over op banken die investeren binnen ecologische grenzen.”
De PvdD wil de privacy van bankgegevens beschermen en voorkomen dat banken alleen via Big Tech-apps bereikbaar zijn.
“Bank- en betaalgegevens van burgers zijn vertrouwelijk. Daarom moeten we niet toestaan dat derden zonder expliciete toestemming in bank-rekeningen kunnen kijken.”
“Diensten van overheid, scholen, zorginstellingen en banken mogen nooit alleen nog maar via apps en platformen van Big Tech bereikbaar zijn. Het blijft voor burgers altijd mogelijk om hun digitale zaken te kunnen regelen via websites en/of platformonafhankelijke protocollen.”
FVD is kritisch over de macht en rol van banken en wil de vrijheid van burgers ten opzichte van banken vergroten. Ze pleiten voor het wettelijk recht op cash, het verplicht faciliteren van contant geld door banken, het afschaffen van strenge klantcontroles (KYC), en het niet meetellen van studieschuld bij hypotheekaanvragen. Hun visie is dat banken dienstbaar moeten zijn aan de burger, niet andersom, en dat financiële privacy en keuzevrijheid centraal moeten staan.
FVD wil dat banken verplicht worden om contant geld altijd kosteloos en zonder beperkingen te faciliteren, omdat zij vinden dat burgers vrij over hun eigen geld moeten kunnen beschikken. Dit is een reactie op de trend waarbij banken en overheid het gebruik van cash steeds verder inperken, wat volgens FVD de financiële vrijheid en privacy van burgers bedreigt.
“We verplichten banken om stortingen en opnames van contant geld altijd kosteloos en zonder beperkingen te faciliteren, zodat burgers vrij over hun eigen geld beschikken.”
“Cash geld speelt daarnaast een cruciale rol in het behouden van individuele vrijheid en privacy. Toch wordt contant geld steeds verder ingeperkt door banken en overheid. Forum voor Democratie wil een wettelijk recht op cashbetalingen invoeren, banken verplichten om stortingen en opnames van cash geld kosteloos te faciliteren en het maximum van €3.000 op contante transacties afschaffen.”
FVD wil de Know Your Customer (KYC) en anti-witwasregelgeving (WWFT) sterk versoepelen of afschaffen, omdat zij vinden dat deze regels gewone burgers onterecht als criminelen behandelen en leiden tot onnodige bureaucratie bij banken.
“We schrappen de WWFT af (criminelen gaan toch wel hun gang), zodat normale, onschuldige burgers niet als halve crimineel behandeld worden door hun bank.”
“We schrappen overbodige bureaucratie in klantcontroles van financiële instellingen, zodat burgers niet standaard als criminelen worden behandeld.”
“KYC-regelgeving, die gewone burgers behandelt als potentiële criminelen, moet worden hervormd en zwaar worden afgeslankt.”
FVD wil dat banken bij hypotheekaanvragen geen rekening meer houden met studieschulden, omdat deze volgens hen risicoloos zijn voor banken en het starters makkelijker moet maken een huis te kopen.
“We tellen studieschulden niet mee bij hypotheekaanvragen, deze zijn immers risicoloos voor de bank omdat ze gepauzeerd kunnen worden, zodat starters sneller een huis kunnen kopen.”
FVD verzet zich tegen de komst van een digitale euro (CBDC) en de toenemende macht van centrale banken, omdat zij vrezen dat dit leidt tot meer centrale controle, minder privacy en het verdwijnen van cash.
“Doordat de Digitale Euro niet meer op te nemen is als cash geld, kan de burger deze beperkingen niet meer omzeilen, waardoor het afdwingen van een persoonlijk CO2-budget eenvoudiger wordt gemaakt en negatieve rentes ook mogelijk worden.”
“Forum voor Democratie verwerpt deze ontwikkeling met kracht. Er is geen enkele noodzaak voor de invoering van een digitale euro. Het is een politiek project dat niet draait om innovatie of efficiëntie, maar om meer centrale controle en minder individuele vrijheid.”
De SP wil banken weer dienstbaar maken aan de samenleving door een publieke bank op te richten, financiële speculatie te beperken en meer transparantie en regulering af te dwingen. Ze pleiten voor een Nationale Betaal- en Spaarbank, een rem op speculatie door banken, en strengere regels voor het gebruik van klantgegevens. De kern van hun visie is dat banken de reële economie moeten dienen in plaats van winstbejag en speculatie.
De SP wil een Nationale Betaal- en Spaarbank oprichten waar spaargeld veilig is en niet wordt gebruikt voor speculatie. Dit moet het vertrouwen van burgers in het bankwezen herstellen en de macht van commerciële banken beperken. Transparantie over het gebruik van spaargeld en het recht om een rekeningnummer mee te nemen zijn hierbij belangrijke punten.
“We richten een Nationale Betaal en Spaarbank op, een publieke bank waar ons spaargeld en betaalverkeer veilig zijn en waar niet met ons geld wordt gespeculeerd.”
“Mensen die toch liever sparen bij een commerciële bank krijgen het recht om te weten wat er met hun spaargeld gefinancierd wordt. Ook moeten mensen hun rekeningnummer kunnen meenemen wanneer zij van bank wisselen.”
“Het betalingsverkeer en de infrastructuur hiervoor moeten publiek georganiseerd worden.”
De SP wil schadelijke speculatie door grote banken en investeringsfondsen tegengaan door een belasting op financiële transacties (Tobintaks) in te voeren. Dit moet financiële markten eerlijker maken en de reële economie beschermen tegen risico’s van speculatie.
“Grote banken en investeringsfondsen verdienen miljarden met razendsnelle handel in aandelen, obligaties en andere financiële producten. Daar wordt geen waarde mee gecreëerd, maar vooral gespeculeerd – met risico’s voor de hele economie. Wij willen daarom een kleine belasting op financiële transacties, vaak een Tobintaks genoemd.”
De SP stelt dat de logica van financiële markten en banken de echte economie verstoort. Ze willen deze dominantie doorbreken door strengere regulering en het terugbrengen van de financiële sector tot een dienstbare rol.
“Financiële bedrijven moeten de reële economie dienen. De logica van de financiële markten domineert bedrijven en onze economie. Deze papieren werkelijkheid van financialisering heeft talloze sectoren in de echte economie verstoord.”
“Door deze financiële logica te doorbreken en de sector te reguleren maken we de financiële wereld weer dienstbaar aan de reële economie.”
De SP wil dat banken geen overbodige persoonsgegevens verzamelen of commercieel gebruiken. Ze pleiten voor duidelijke regels en het recht voor klanten om hun gegevens te laten verwijderen.
“Er komen duidelijke regels over wat banken, verzekeraars en andere bedrijven over mensen mogen verzamelen en mogen besluiten op basis van statistische analyses van persoonsgegevens. De verkoop van data aan derden moet zo veel mogelijk beperkt worden.”
De SP wil dat banken hun financiering van vervuilende landbouwpraktijken afbouwen en wettelijk verplicht worden om de transitie naar duurzame landbouw te ondersteunen.
“Banken en institutionele beleggers bouwen financiering van kunstmest, pesticiden en intensieve veehouderijen af. Zij worden wettelijk verplicht een transitieplan te maken voor hun investeringen.”
Het CDA wil de rol van banken versterken als dienstverleners voor maatschappelijke organisaties en jongeren, en zet daarnaast in op de oprichting van een Nationale Investeringsbank om investeringen in Nederland te stimuleren. Ze pleiten voor betere toegankelijkheid van bankdiensten voor verenigingen en samenwerking met banken om financiële vaardigheden bij jongeren te bevorderen. De partij ziet banken als belangrijke partners voor maatschappelijke stabiliteit en economische groei.
Het CDA wil dat banken hun dienstverlening aan verenigingen verbeteren door snellere en toegankelijkere procedures te bieden. Dit moet het maatschappelijk middenveld versterken en de drempel voor vrijwilligerswerk verlagen.
“Banken moeten een vast aanspreekpunt hebben voor verenigingen. Een bankrekening openen moet binnen twee weken kunnen, en het moet makkelijker worden voor verenigingen om van penningmeester te wisselen.”
Het CDA wil jongeren financieel weerbaarder maken door samen te werken met banken aan educatie en spaarmogelijkheden. Dit moet voorkomen dat jongeren op jonge leeftijd in financiële problemen komen.
“We sluiten een convenant af met banken om financiële vaardigheden bij jongeren te versterken.”
Het CDA stelt voor om bestaande publieke investeringsorganisaties samen te voegen tot een krachtige Nationale Investeringsbank. Deze bank moet met substantieel kapitaal private investeringen aanjagen en bijdragen aan innovatie, infrastructuur en economische groei.
“We vormen Invest-NL/Invest-International, en gedeeltes van RVO, om tot een Nationale Investeringsbank, met een flink kapitaal om private financiering aan te jagen.”
“We richten een nationale investeringsbank op die investeringen in Nederland aanjaagt.”
“We vormen Invest-NL/Invest-International en delen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal.”
“De nieuwe Nationale Investeringsbank gaat de exportkredietverzekering uitvoeren.”
BBB ziet een rol voor een publieke investeringsbank om de economie te versterken, innovatie te stimuleren en minder afhankelijk te zijn van buitenlandse kapitaalstromen. Zij willen de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken als alternatief voor bestaande, versnipperde fondsen. Verder pleit BBB voor betere toegang tot financiering voor het mkb, maar doet geen uitspraken over commerciële banken of hun regulering.
BBB vindt dat Nederland een krachtige publieke investeringsmotor mist en wil daarom de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) onderzoeken. Deze bank moet overheidsgeld koppelen aan projecten, investeren in mkb, innovatie en infrastructuur, en de rol overnemen van bestaande, gefragmenteerde fondsen. Het doel is om regionale economieën te versterken, strategische autonomie te vergroten en de energietransitie te versnellen.
“De oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken die: Vermogen van de overheid koppelt aan landelijke en regionale projecten; Investeert in mkb, innovatie en infrastructuur; Marktpartijen cofinanciert via garantstellingen en leningen; De rol overneemt van de huidige gefragmenteerde en niet goed werkende fondsen zoals het Groeifonds en InvestNL die daarmee kunnen worden opgeheven.”
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
“We stimuleren innovatie door nationale investeringen, BBB wil hiervoor de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken.”
BBB signaleert dat mkb’ers en kleine zelfstandigen moeilijk toegang krijgen tot financiering. Zij willen eenvoudige en regionale kredietmogelijkheden verbeteren, maar doen geen concrete voorstellen over commerciële banken.
NSC wil banken maatschappelijk verankeren en hun focus verschuiven van aandeelhouderswaarde naar dienstbaarheid aan de samenleving. Ze pleiten voor meer concurrentie op de spaarmarkt, een striktere zorgplicht, beperking van privacy-inbreuk bij witwasbestrijding, en betere toegang tot financiering voor het mkb. Concrete voorstellen zijn onder meer het doorbreken van de marktdominantie van grote banken, het scheiden van nuts- en zakelijke activiteiten, en het herzien van wetgeving rond transactiemonitoring.
NSC vindt dat banken hun maatschappelijke functie moeten herwaarderen en niet primair op aandeelhouderswaarde gericht moeten zijn. Ze willen een cultuurverandering, een strikte zorgplicht en het waarborgen van het betalingsverkeer als nutsfunctie. Ook moet de bonuscultuur niet terugkeren.
“We willen de maatschappelijke verankering van banken versterken. Niet de aandeelhouderswaarde moet leidend zijn, maar de betekenis van de bank voor economie en samenleving. Banken hebben een zorgplicht voor hun klanten en het waarborgen van het betalingsverkeer is een nutsfunctie. Daarbij past geen terugkeer naar een bonuscultuur.”
NSC pleit in Europees verband voor een striktere scheiding tussen nuts- en commerciële activiteiten van banken en eist voldoende kapitaalbuffers om financiële schokken op te vangen.
“In Europees verband streven we naar een scheiding van nuts- en zakelijke activiteiten van banken en voldoende kapitalisatie om schokken aan te kunnen.”
NSC wil de macht van grote banken op de spaarmarkt doorbreken, de ACM meer bevoegdheden geven en staatsleningen als alternatief voor sparen introduceren.
“De Nederlandse spaarmarkt wordt gedomineerd door een klein aantal banken die de spaarrente laag en tarieven hooghouden. Deze marktdominantie moet worden doorbroken. De ACM krijgt de bevoegdheid om op te treden tegen koppelverkoop van betaal- en spaarrekeningen. We maken de markt toegankelijker voor nieuwe partijen. Daarnaast laten we de Nederlandse staat, naar Belgisch voorbeeld, staatsleningen uitgeven aan particulieren voor een aantrekkelijk en veilig alternatief voor spaarders.”
NSC vindt dat banken te ver gaan in digitale transactiemonitoring en dat dit een te grote inbreuk op de privacy is. Ze willen dat de overheid, niet banken, verantwoordelijk is voor financiële inlichtingen en pleiten voor een herziening van de relevante wetgeving.
“Commerciële banken gebruiken verregaande vormen van digitale transactiemonitoring en geautomatiseerde verwerking daarvan. Dat is een veel te grote inbreuk op de privacy van onschuldige burgers. Bovendien valt te betwijfelen hoe effectief dit is. Het verwerven van financiële inlichtingen hoort een rol van de overheid te zijn, niet van instanties met een winstoogmerk. Daarom willen we een grondige herziening van de wet die uitgaat van een normale balans tussen burger, bank en staat en meer risico-gestuurd is.”
NSC signaleert dat grote banken het mkb vaak onvoldoende bedienen en wil daarom alternatieve financieringsvormen stimuleren.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.”
Volt wil het Europese bankensysteem versterken door de bankenunie te voltooien, grensoverschrijdende fusies te faciliteren en een Europees depositogarantiestelsel in te voeren. Daarnaast richt Volt zich op het oprichten van een Nationale Investeringsbank om innovatie en duurzame investeringen te stimuleren, en wil het banken een actieve rol geven in het bestrijden van illegale geldstromen. Hun visie is gericht op een stabieler, innovatiever en transparanter financieel systeem dat beter bijdraagt aan maatschappelijke doelen.
Volt ziet een sterke, geïntegreerde Europese bankenunie als essentieel voor economische stabiliteit en het stimuleren van investeringen. Door grensoverschrijdende bankenfusies en een gezamenlijk depositogarantiestelsel te faciliteren, wil Volt het Europese financiële systeem robuuster en aantrekkelijker maken voor investeerders.
“Dit vergt voltooiing van de Europese bankenunie met een Europees depositogarantiestelsel en het faciliteren van grensoverstijgende bankenfusies.”
“We zorgen ervoor dat kapitaalverschaffers zoals banken, (durf)investeerders en innovatieve start-ups en scale-ups elkaar binnen de EU beter weten te vinden. De totstandkoming van een kapitaalmarktunie en een bankenunie zouden daar in belangrijke mate toe bijdragen.”
Volt wil een Nationale Investeringsbank oprichten met publieke middelen en staatsgarantie om innovatie, sleuteltechnologieën en maatschappelijke investeringen te financieren. Deze bank moet versnippering tegengaan en het makkelijker maken voor institutionele beleggers om te investeren in duurzame projecten.
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“Een NIB zal het makkelijker en overzichtelijker maken voor institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, om mee te investeren, maar ook om van de Europese Investeringsbank (EIB) meer geld te ontvangen voor innovatieve projecten.”
Volt wil banken een expliciete rol geven in het opsporen van illegale geldstromen uit ontwikkelingslanden, als onderdeel van bredere anti-witwasmaatregelen.
“Banken krijgen de taak om illegale geldstromen uit ontwikkelingslanden actief op te sporen onder de anti-witwasregels.”
BIJ1 wil banken volledig in publieke handen brengen en publieke banken oprichten die het algemeen belang dienen, in plaats van winstmaximalisatie. Ze pleiten voor het opzetten van publieke investeringsbanken, met speciale aandacht voor coöperatieven en de financiering van de ecologische transitie in de landbouw. De kern van hun visie is dat banken een maatschappelijke functie moeten vervullen en niet langer mogen bijdragen aan uitbuiting, speculatie of de wurggreep op burgers en boeren.
BIJ1 vindt dat banken niet thuishoren in de private sector, omdat concurrentie en winstbejag niet in het voordeel zijn van burgers. Ze willen banken volledig in publieke handen brengen om de economie en samenleving eerlijker te maken.
“De belangrijke sectoren van de economie komen daarom volledig in publieke handen. Zoals banken, energiebedrijven, netbeheerders, het onderwijs, de zorg en het ov.”
BIJ1 wil nieuwe publieke banken en investeringsfondsen oprichten die uitsluitend ten dienste staan van coöperatieven, zodat financiering niet langer afhankelijk is van commerciële banken met winstmotieven.
“het duurzaam oprichten van publieke banken en investeringsfondsen die alleen in dienst staan van coöperatieven.”
Specifiek voor de landbouwsector wil BIJ1 een publieke investeringsbank oprichten om boeren te bevrijden uit de afhankelijkheid van commerciële banken zoals de Rabobank, en zo de ecologische transitie te versnellen.
“Om boeren te bevrijden uit de wurggreep van de Rabobank komt er een publieke investeringsbank die investeringen in de ecologische transitie vergemakkelijkt.”
BIJ1 stelt een specifieke belasting voor op banken die jarenlang hebben geprofiteerd van de industriële landbouw, om zo hun verantwoordelijkheid te nemen in de transitie naar duurzame landbouw.
“Daarnaast komt er een landbouwbelasting voor de banken en agro-industriële bedrijven die jarenlang miljarden winst hebben gemaakt met de industriële landbouw.”
D66 wil banken inzetten als instrument voor maatschappelijke vooruitgang, met name door de oprichting van een Nationale Investeringsbank voor grote transities en een Nationale Doorstroombank om ouderen te helpen bij het verhuizen naar passende woningen. Hun visie is dat banken een publieke rol moeten vervullen in het ondersteunen van duurzame investeringen en het bevorderen van doorstroming op de woningmarkt, in plaats van louter commerciële belangen te dienen.
D66 stelt voor om een publieke investeringsbank op te richten die grootschalige maatschappelijke transities mogelijk maakt, zoals verduurzaming, innovatie en infrastructuur. Hiermee willen ze investeren in projecten die Nederland sterker, schoner en onafhankelijker maken, en het mkb toegang geven tot financiering.
“We willen een Nationale Investeringsbank voor grote transities. Deze publieke instelling krijgt meer middelen en een breed mandaat. Het Nationaal Groeifonds, dat we hervormen, wordt onderdeel van de Nationale Investeringsbank. Ook mkb’ers krijgen toegang.”
“De bank investeert in wat Nederland vooruithelpt: van verzwaring van het elektriciteitsnet tot warmtenetten in dorpen en steden, van circulaire productie tot herstel van bodem en water. Ook ondersteunt de bank de opschaling van bijvoorbeeld groene waterstof, digitale autonomie, duurzame defensiecapaciteit en technologische innovatie.”
D66 wil een Nationale Doorstroombank oprichten die oudere mensen zekerheid biedt over hun toekomstige woonlasten wanneer zij verhuizen naar een kleinere, passende woning. Dit moet de doorstroming op de woningmarkt bevorderen en ouderen stimuleren om te verhuizen.
“We richten een Nationale Doorstroombank op. Die geeft oudere mensen zekerheid over hun toekomstige woonlasten als zij verhuizen naar een kleinere, passende woning. Zo maken we verhuizen aantrekkelijker.”
GroenLinks-PvdA wil de rol van banken versterken in het ondersteunen van duurzame investeringen en het bestrijden van financiële criminaliteit. Ze pleiten voor de oprichting van een Nationale Investeringsbank om bedrijven te financieren waar commerciële banken tekortschieten, en willen banken meer verantwoordelijk maken in het blokkeren van verdachte transacties om witwassen en criminaliteit tegen te gaan.
GroenLinks-PvdA wil een Nationale Investeringsbank opzetten om bedrijven, vooral het mkb, toegang te geven tot leningen die zij bij reguliere banken niet kunnen krijgen. Dit moet het concurrentievermogen van Nederland vergroten en duurzame economische groei stimuleren.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen.”
“We bundelen de huidige instellingen van Invest-NL, Invest International, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zodat de slagkracht van de bank groter wordt en we aan kunnen sluiten bij initiatieven van de Europese Investeringsbank.”
De partij wil dat banken en andere financiële instellingen een grotere rol krijgen in het opsporen en blokkeren van verdachte transacties om crimineel vermogen sneller af te pakken. Dit is onderdeel van een bredere aanpak tegen witwassen en georganiseerde misdaad.
“Daarvoor is vooral meer financiële expertise bij recherche nodig, en moeten banken en andere financiële instellingen verdachte transacties kunnen blokkeren.”
BVNL is kritisch over de macht en rol van banken, en wil voorkomen dat burgers door banken als criminelen worden behandeld. Ze benadrukken het belang van financiële vrijheid voor burgers en bedrijven, en stellen dat investeringen door banken en andere partijen alleen mogelijk zijn bij een betrouwbare overheid.
BVNL vindt dat banken te vaak burgers wantrouwen en hen onterecht behandelen als criminelen, wat de financiële vrijheid belemmert. De partij wil dat mensen zelf kunnen beschikken over hun geld zonder onnodige bemoeienis of restricties van banken.
“BVNL wil dat werkende mensen niet als citroenen worden uitgeknepen door de overheid en door banken worden behandeld als criminelen. Burgers en bedrijven moeten zelf kunnen beschikken over hun geld, zodat ze zelf kunnen beslissen waar ze het aan uitgeven.”
BVNL stelt dat banken, net als andere investeerders, alleen bereid zijn te investeren als de overheid betrouwbaar is. Onbetrouwbaar beleid vormt volgens BVNL een blokkade voor investeringen vanuit banken en andere marktpartijen.
“Verhuurders, eigenaren, ontwikkelaars, beleggers, bouwers, banken en ondernemers kunnen niet investeren als de overheid onbetrouwbaar is.”
DENK wil banken zwaarder belasten en ziet dat reguliere banken kleine ondernemers vaak geen eerlijke kans geven op krediet. Daarom pleit DENK voor een publieke kredietbank die eerlijke leningen verstrekt aan kleine ondernemers en voor het verhogen van de belasting op banken om bij te dragen aan een eerlijker belastingstelsel.
DENK vindt dat banken, als grote winstmakers, een eerlijker deel moeten bijdragen aan de samenleving. Door de belasting op banken te verhogen, wil DENK ongelijkheid verkleinen en publieke voorzieningen financieren.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling.”
Omdat kleine ondernemers vaak geen toegang krijgen tot leningen bij reguliere banken, wil DENK een publieke kredietbank oprichten. Deze bank moet eerlijke leningen verstrekken aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen, zodat ondernemerschap toegankelijker wordt.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
De SGP vindt dat banken toegankelijk moeten zijn voor ondernemers, verenigingen en stichtingen, en dat de huidige regelgeving rondom witwasbestrijding te streng is en leidt tot onnodige uitsluiting. Ze pleiten voor een wettelijk recht op een bankrekening voor deze groepen, tenzij er zwaarwegende redenen zijn, en willen een risicogerichtere aanpak van witwasbestrijding door banken.
De SGP signaleert dat strenge regelgeving het openen van een bankrekening voor ondernemers, verenigingen en stichtingen bemoeilijkt, wat hun functioneren belemmert. Ze willen daarom wettelijk vastleggen dat deze groepen recht hebben op een bankrekening, behalve bij zwaarwegende bezwaren. Dit moet de toegang tot het financiële stelsel verbeteren en onnodige uitsluiting voorkomen.
“De toegang tot bankrekeningen wordt verbeterd. Er komt in ieder geval een wettelijk recht op een bankrekening voor ondernemingen, verenigingen en stichtingen, tenzij zwaarwegende redenen dat onmogelijk maken.”
De SGP vindt dat de huidige witwasbestrijding is doorgeslagen en leidt tot een onevenredige lastendruk voor banken en hun klanten. Ze willen dat banken zich richten op daadwerkelijk verdachte transacties in plaats van op alle ongebruikelijke transacties, zodat de lasten voor bonafide organisaties en ondernemers verminderen.
“Witwassen is onaanvaardbaar en moet worden bestraft, maar de huidige aanpak is doorgeschoten. Onder andere verenigingen en ondernemers lijden onder de onevenredige lastendruk. Er komt een risicogerichtere aanpak waarbij niet iedere ongebruikelijke transactie onder de loep wordt genomen, maar enkel verdachte transacties.”
50PLUS besteedt in haar verkiezingsprogramma nauwelijks aandacht aan banken als instelling of sector. Het programma noemt banken slechts zijdelings in het kader van digitale vaardigheden voor ouderen, met als doel hen beter te beschermen en te ondersteunen bij online bankieren. Concrete beleidsvoorstellen gericht op banken, bankensectorregulering of bankdiensten ontbreken volledig.
50PLUS erkent dat veel ouderen moeite hebben met digitale diensten, waaronder online bankieren, en wil hen ondersteunen via cursussen en betere toegankelijkheid. Dit standpunt richt zich op het vergroten van digitale zelfredzaamheid en bescherming tegen online oplichting, maar bevat geen voorstellen over banken zelf of hun beleid.
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
De ChristenUnie erkent dat het strenge witwasbeleid van banken maatschappelijke organisaties, zoals kerken en verenigingen, belemmert bij het openen van een bankrekening. Ze pleiten voor aanpassing van de witwasregels om deze onbedoelde effecten te voorkomen, zodat banken maatschappelijke organisaties niet onnodig uitsluiten.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat banken streng optreden tegen witwassen, maar ziet dat het huidige beleid te streng uitpakt voor kerken en maatschappelijke organisaties. Ze willen dat de witwasregels worden aangepast zodat deze groepen niet langer onnodig worden belemmerd bij het openen van een bankrekening.
“Banken voeren de afgelopen jaren een stringent beleid tegen witwassen. Dit maakt het in veel gevallen heel lastig voor kerken en andere maatschappelijke organisaties om een bankrekening te openen. Streng optreden tegen witwassen en ondermijning is essentieel. Maar onbedoelde effecten, zoals het niet kunnen openen van een bankrekening, willen we voorkomen. Bij de herziening van de witwasregels passen we dit aan.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma