BBB wil strengere regels en toezicht in en rond azc’s, met snelle uitzetting van overlastgevers en criminele asielzoekers. Ze pleiten voor financiële compensatie voor lokale ondernemers die schade ondervinden van azc’s en willen vrijwillige of gedwongen terugkeer van afgewezen asielzoekers stimuleren. De partij zet in op het onaantrekkelijker maken van Nederland voor asielzoekers en het moderniseren van internationale verdragen.
BBB wil dat overlastgevende en criminele asielzoekers sneller uit azc’s worden verwijderd en uitgezet, om de veiligheid in en rond azc’s te waarborgen. Dit moet ook gelden voor asielzoekers die andere bewoners in azc’s bedreigen of mishandelen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB erkent dat ondernemers in de buurt van azc’s schade kunnen ondervinden en wil hen financieel compenseren via een centraal loket.
“Ondernemers in Ter Apel en Budel die schade ondervinden van het AZC, worden financieel gecompenseerd. Zij worden niet langer van het kastje naar de muur gestuurd, maar er komt één loket waar dit wordt geregeld.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk het azc verlaten, met nadruk op vrijwillige terugkeer, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil het verblijf in Nederland minder aantrekkelijk maken voor asielzoekers, onder andere door strengere regels en snelle terugkeer.
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB vindt dat verouderde internationale verdragen het voeren van een strenger asielbeleid belemmeren en wil deze aanpassen.
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
De PVV wil een volledige stop op nieuwe azc’s, bestaande azc’s sluiten en de Spreidingswet intrekken. Gemeentelijke besluiten tot opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden per wet teruggedraaid, en de partij koppelt dit aan het vergroten van de uitstroom van asielzoekers en het bouwen van woningen voor Nederlanders op vrijgekomen locaties. Overlast of criminaliteit door asielzoekers leidt volgens het “one strike you’re out”-principe tot directe uitzetting.
De PVV beschouwt het aantal azc’s als een groot probleem en wil daarom niet alleen een stop op nieuwe azc’s, maar ook bestaande azc’s sluiten, vooral die sinds de Spreidingswet zijn geopend. De partij stelt dat azc’s zorgen voor overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en wil de vrijgekomen grond gebruiken voor woningbouw voor Nederlanders.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Wij voeren onmiddellijk een azc-stop in, gaan azc’s sluiten, asielzoekers aan de grens terugsturen, criminele vreemdelingen uitzetten – en Nederland terugveroveren.”
“Wij sluiten azc’s.”
De PVV koppelt het beleid rond azc’s aan een streng uitzettingsbeleid voor asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn. Dit geldt ook voor minderjarigen en hun gezinnen. Het doel is om de veiligheid te vergroten en de instroom en aanwezigheid van asielzoekers te minimaliseren.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Wie zich misdraagt, moet ons land uit volgens het principe one strike you’re out: Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
De PVV wil de locaties van gesloten azc’s gebruiken om woningen te bouwen voor Nederlanders, waarmee het partijstandpunt over prioriteit voor eigen bevolking wordt onderstreept.
“Op de grond die door het sluiten van azc’s vrijkomt, worden woningen voor Nederlanders gebouwd.”
Het CDA wil de asielopvang (azc’s) beter spreiden over gemeenten, de opvang kleinschaliger maken en de integratie van asielzoekers verbeteren door vroege taal- en inburgeringsprogramma’s direct in azc’s aan te bieden. Gemeenten worden verplicht solidair bij de opvang, en asielzoekers met kinderen moeten zoveel mogelijk op één plek blijven met goede voorzieningen. De partij legt nadruk op beheersbaarheid, solidariteit en snelle integratie.
Het CDA wil dat alle gemeenten bijdragen aan de opvang van asielzoekers om overbelasting van locaties als Ter Apel te voorkomen. De spreidingswet wordt doorgezet om chaos in de asielopvang te stoppen en solidariteit af te dwingen.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van Ter Apel.”
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
Het CDA pleit voor zoveel mogelijk kleinschalige opvang van asielzoekers, met betrokkenheid van vrijwilligers uit de omgeving om integratie te bevorderen.
“We stimuleren de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang.”
De partij wil dat kansrijke asielzoekers al tijdens hun verblijf in azc’s starten met inburgering en taallessen, om hun kansen op succesvolle integratie te vergroten.
Het CDA vindt het belangrijk dat asielzoekers met kinderen tijdens de procedure zoveel mogelijk op één plek blijven, met goede voorzieningen voor educatie en opvang.
“Asielzoekers met kinderen moeten tijdens de asielprocedure zoveel mogelijk op één plek verblijven met goede voorzieningen voor vroeg- en voorschoolse educatie, onderwijs en jeugdhulp.”
JA21 is fel tegen de verplichte vestiging van AZC’s (asielzoekerscentra) in gemeenten en wil de lokale democratie hierin leidend maken. De partij pleit voor het intrekken van de Spreidingswet, het beëindigen van voorrang voor statushouders bij huisvesting, en strengere maatregelen tegen overlast en illegaliteit rondom AZC’s. Hun visie is dat de asielinstroom drastisch omlaag moet en dat opvang in Nederland zoveel mogelijk wordt beperkt.
JA21 verzet zich tegen landelijke dwang om AZC’s te vestigen in gemeenten, omdat dit de lokale democratie ondermijnt en vaak tegen de wil van de bevolking ingaat. Zij willen de Spreidingswet zo snel mogelijk intrekken en geen sancties voor gemeenten die niet meewerken.
“De gemeenteraad wil geen AZC? Met een Haagse pennenstreek komt het er alsnog. Ondanks de belofte van het kabinet-Schoof om de Spreidingswet in te trekken, is hiermee nog geen begin gemaakt, waardoor nu overal in het land verplichte AZC’s verrijzen. Vaak tegen de wil van de lokale bevolking in.”
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Geen sancties tegen gemeenten die in de tussentijd niet voldoen aan de opgave uit de Spreidingswet.”
JA21 wil harde maatregelen tegen overlastgevende asielzoekers, met name uit veilige landen, door hen te beperken tot het AZC-terrein en in vreemdelingenbewaring te plaatsen in afwachting van uitzetting.
“Onacceptabel is daarnaast de ongekende overlast die asielzoekers uit veilige landen (spoor 2-asielzoekers) veroorzaken in plaatsen als Ter Apel en Budel. Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 wil dat statushouders niet langer met voorrang gehuisvest worden, omdat dit volgens hen de woningnood vergroot en de positie van eigen inwoners op de wachtlijst verslechtert.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“Het hoge inwilligingspercentage worden asielzoekers in de regel vervolgens statushouder, waarna zij op grond van verplichte taakstellingen voor gemeenten met voorrang worden gehuisvest, wat de woningnood verder doet oplopen en ervoor zorgt dat eigen inwoners langer op de wachtlijst voor een sociale huurwoning staan.”
De SGP wil gemeenten niet dwingen tot het plaatsen van azc’s en pleit voor keuzevrijheid en decentrale afspraken over asielopvang. Ze bepleiten een menswaardige, sobere en doelmatige opvang, met aparte opvang voor kansarme asielzoekers gericht op snelle terugkeer. Flexibiliteit en het voorkomen van dure noodopvang zijn belangrijke speerpunten.
De SGP vindt dat gemeenten zelf moeten kunnen beslissen over het plaatsen van azc’s en dat de Rijksoverheid dit niet mag afdwingen. Dit standpunt is bedoeld om lokale autonomie te waarborgen en weerstand tegen asielopvang te verminderen.
De SGP wil dat de opvang in azc’s menswaardig maar sober is, en dat het systeem flexibel wordt ingericht om dure noodopvang te voorkomen. Ze willen aparte opvanglocaties voor asielzoekers uit veilige landen, gericht op snelle terugkeer.
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
“Om een einde te maken aan peperdure noodopvang via cruiseschepen en hotels wordt gewerkt aan een flexibel opvanglandschap met een vaste voor...”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
De SGP vindt het belangrijk dat asielzoekers in azc’s de Nederlandse taal leren en (vrijwilligers)werk doen, vooral voor kansrijke asielzoekers. Dit bevordert integratie en draagt bij aan de eigen opvangkosten.
“Asielzoekers worden al tijdens hun verblijf in een azc gestimuleerd de taal te leren en (vrijwilligers)werk op te pakken. Voor kansrijke asielzoekers worden de mogelijkheden om te werken verruimd. Dat bevordert de integratie en deze asielzoekers leveren ook een bijdrage aan de eigen opvangkosten.”
De VVD wil de instroom in azc’s beperken, de opvang versoberen en statushouders pas uit laten stromen naar andere huisvesting als zij Nederlandse waarden onderschrijven. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten, en voorrang op reguliere woningen wordt afgeschaft. De partij pleit voor een strengere selectie, soberdere opvang en een eerlijkere spreiding van asielzoekers over gemeenten.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op reguliere woningzoekenden en wil deze voorrang verbieden. In plaats daarvan worden sobere flexwoningen aangeboden als eerste stap uit het azc, zodat reguliere azc’s worden ontlast.
“We verbieden de voorrang voor statushouders. Voor statushouders kan met flexwoningen tijdelijke woonruimte worden aangeboden om een eerste stap uit het azc te zetten.”
“Wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
Statushouders mogen pas uitstromen uit het azc naar andere huisvesting als zij actief en intensief getoetst zijn op het onderschrijven van Nederlandse waarden, zowel in woord als in daad.
“Statushouders die op azc’s verblijven komen pas in aanmerking voor andere vormen van huisvesting op het moment dat zij zowel in woord als in daad achter de Nederlandse waarden staan. Hierop wordt vooraf actief en intensief getoetst.”
De VVD wil de opvang in azc’s versoberen, met name voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers. Voor kinderen gelden extra, maar realistische eisen aan de opvang.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd. Voor kinderen stellen we juist extra – maar wel realistische – eisen aan asielopvang.”
Zolang de instroom niet voldoende is teruggedrongen, wil de VVD een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land, waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht van gemeenten.
“Zolang de instroom nog niet voldoende is teruggedrongen en er geen alternatieve opvang- en huisvestingslocaties zijn gecreëerd, is een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land nodig. Niet elke stad of elk dorp kan dezelfde hoeveelheid asielzoekers aan. Daarom moet er bij de verdeling van asielzoekers goed worden gekeken naar lokale omstandigheden.”
Asielzoekers die in azc’s vrouwen, LHBTIQ+’ers of Yezidi’s pesten, bedreigen of mishandelen, worden bij verdenking van ernstige misdrijven direct in vreemdelingenbewaring geplaatst.
“Dit geldt ook voor asielzoekers die in azc’s vrouwen, LHBTIQ+’ers of Yezidi’s pesten, bedreigen of mishandelen.”
BIJ1 wil de opvang in asielzoekerscentra (AZC’s) structureel verbeteren, met nadruk op menswaardige voorzieningen, extra aandacht voor kwetsbare groepen en een snelle doorstroom naar vaste woningen. De partij pleit voor minimumstandaarden gelijk aan die voor Nederlandse staatsburgers, kleinschalige opvang verspreid over het land, en specifieke zorg voor LHBTQIA+ personen in AZC’s.
BIJ1 vindt dat de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning in AZC’s fors moet worden verbeterd, zodat deze voldoet aan dezelfde minimumstandaarden als voor Nederlandse staatsburgers. Dit moet leiden tot menswaardige opvang en betere voorzieningen voor alle vluchtelingen.
“Er komen structureel meer investeringen voor de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in gedegen AZC’s met goede voorzieningen. Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.”
De partij wil dat mensen slechts tijdelijk in AZC’s verblijven en zo snel mogelijk doorstromen naar zelfstandige huisvesting. Totdat dit mogelijk is, moeten mensen in kleinschalige opvanglocaties verspreid over het land worden ondergebracht.
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.”
“Totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is, worden mensen tijdelijk ondergebracht in kleinschalige opvanglocaties verspreid over het hele land.”
BIJ1 benadrukt het belang van specifieke aandacht voor kwetsbare groepen, zoals ouderen met een migratieachtergrond en LHBTQIA+ personen, met name trans personen. Zij moeten in AZC’s toegang hebben tot passende zorg in een veilige omgeving.
De ChristenUnie wil menswaardige opvang en begeleiding in en rond azc’s, met aandacht voor het bestrijden van overlast en het bieden van voldoende opvangcapaciteit. Ze pleiten voor snelle en efficiënte procedures, waarbij overlast wordt aangepakt en afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren, maar altijd met respect voor mensenrechten en zonder strafbaarstelling van illegaliteit.
De ChristenUnie vindt dat opvang in azc’s menswaardig moet zijn en dat er voldoende kwalitatieve opvangcapaciteit moet zijn om pieken en dalen op te vangen. Dit voorkomt geldverspilling aan noodlocaties en zorgt voor een efficiënte asielprocedure.
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers. Dit voorkomt geldverspilling aan dure noodlocaties, zoals in hotels of op cruiseschepen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer.”
De partij erkent dat overlast bij azc’s een probleem is en wil dit samen met gemeenten en politie bestrijden. Dit moet bijdragen aan het draagvlak voor opvang en de leefbaarheid in de omgeving.
“Overlast bij AZC’s wordt bestreden, samen met gemeenten en politie.”
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat zij kunnen integreren of terugkeren. Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk vertrekken, maar hulp aan ongedocumenteerden mag nooit strafbaar zijn.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken, de spreidingswet intrekken en onderscheid maken tussen verschillende groepen asielzoekers. Overlastgevende asielzoekers moeten naar aparte opvanglocaties en verliezen hun recht op asiel bij crimineel gedrag. Het recht op opvang vervalt na een definitieve afwijzing van het asielverzoek.
50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid met een maximum aan de instroom van asielzoekers en het intrekken van de spreidingswet, waarmee gemeenten worden verplicht asielzoekers op te vangen. Dit moet overbelasting van opvanglocaties (azc’s) en de samenleving voorkomen.
Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten worden niet in reguliere azc’s opgevangen, maar in aparte locaties. Hiermee wil 50PLUS de veiligheid in en rond azc’s vergroten en voorkomen dat crimineel gedrag wordt beloond.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Na een definitieve afwijzing van het asielverzoek vervalt het recht op opvang in azc’s. Dit moet voorkomen dat afgewezen asielzoekers onnodig lang in Nederland blijven.
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
BVNL wil per direct stoppen met het openen van nieuwe asielzoekerscentra (AZC’s), bestaande AZC’s sluiten en deze ombouwen tot woningen. Het partijprogramma pleit voor een volledige asielstop, sluiting van aanmeldcentra, opheffing van het COA en verzet zich tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.
BVNL ziet de huidige asielinstroom en het bestaan van AZC’s als een bedreiging voor de leefbaarheid en wil daarom zo snel mogelijk een einde maken aan zowel de bouw van nieuwe als het voortbestaan van bestaande AZC’s. De partij koppelt dit aan een bredere asielstop en wil de gebouwen transformeren tot woningen.
BVNL wil het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) opheffen omdat opvang van asielzoekers volgens hen niet meer nodig is. Daarnaast is de partij fel tegen de Spreidingswet, die gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen.
D66 vindt het onmenselijk om mensen langdurig te laten wachten in azc’s en wil dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen en direct kunnen meedoen in de samenleving. Ze pleiten voor snellere en zorgvuldige procedures, opvang met een menselijke maat, en eerlijke spreiding over het land, met blijvende inzet op integratie vanaf dag één.
D66 wil dat asielzoekers niet onnodig lang in azc’s verblijven en pleit voor snellere, zorgvuldige procedures en opvang met een menselijke maat. Dit moet voorkomen dat mensen wegkwijnen in azc’s en hen sneller perspectief bieden, terwijl ook de druk op voorzieningen en draagvlak in de samenleving wordt aangepakt.
“Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc. Ondertussen staan werkgevers te springen om mensen aan een baan te helpen. Daarom kiest D66 voor integratiebeleid dat meer is dan eenrichtingsverkeer of een taalcursus.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
D66 vindt dat nieuwkomers, zeker kansrijke asielzoekers en statushouders, vanaf het begin moeten kunnen deelnemen aan de samenleving. Dit voorkomt langdurige inactiviteit in azc’s en benut hun potentieel voor de arbeidsmarkt en samenleving.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving.”
GroenLinks-PvdA wil het asielbeleid menswaardiger en effectiever maken door asielzoekers sneller te integreren en kleinschalige opvang in azc’s te realiseren. Ze pleiten voor plaatsing van asielzoekers in een azc binnen de gemeente waar zij mogelijk als statushouder gaan wonen, en voor snellere toegang tot werk en taalonderwijs tijdens de asielprocedure.
GroenLinks-PvdA vindt dat het huidige asielstelsel asielzoekers te veel laat verhuizen, wat integratie belemmert. Daarom willen ze asielzoekers direct plaatsen in een azc in de gemeente waar ze mogelijk blijven, en investeren in dagbesteding en taalonderwijs. Ze kiezen voor kleinschalige opvang en willen gemeenten langdurig betrekken via de Spreidingswet.
“We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
Om de zelfredzaamheid en integratie te bevorderen, wil GroenLinks-PvdA dat asielzoekers sneller aan het werk kunnen en eerder toegang krijgen tot taalonderwijs. De noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning wordt geschrapt, net als bij Oekraïense vluchtelingen.
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
FVD wil alle asielzoekerscentra (AZC’s) in Nederland sluiten en de opvang van asielzoekers volledig beëindigen. Ze pleiten voor een asielstop, het intrekken van de Spreidingswet, het ontmantelen van het COA en het verbieden van het verlaten van opvanglocaties zolang deze nog bestaan. Hun visie is dat opvang in de regio de norm moet worden en dat Nederland niet langer migranten hoeft op te nemen of te huisvesten.
FVD wil alle opvanglocaties voor asielzoekers in Nederland sluiten en de Spreidingswet intrekken, zodat gemeenten niet langer verplicht zijn AZC’s te huisvesten. Dit moet de instroom van asielzoekers stoppen en de druk op Nederlandse gemeenten en samenleving verminderen.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
Zolang AZC’s nog niet gesloten zijn, wil FVD de opvang sterk versoberen en de bewegingsvrijheid van bewoners beperken. Dit moet de aantrekkingskracht van Nederland als bestemming voor asielzoekers verminderen en de veiligheid van omwonenden waarborgen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) afschaffen en opvang van asielzoekers uitsluitend in de regio van herkomst laten plaatsvinden. Hiermee willen ze voorkomen dat Nederland nog langer verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
De Partij voor de Dieren vindt dat asielzoekers (in azc’s) recht hebben op toegankelijke en kwalitatief goede zorg, ongeacht hun verblijfsstatus. Ze willen de toegang tot medische en psychische zorg voor vluchtelingen verbeteren, wachttijden verkorten en extra aandacht geven aan de mentale gezondheid van mensen in langdurige opvangsituaties.
De PvdD benadrukt dat iedereen in Nederland, inclusief asielzoekers in azc’s, recht heeft op zorg. Ze willen dat zorg voor asielzoekers gewaarborgd blijft, met specifieke aandacht voor het verbeteren van toegang tot medische en psychische zorg en het verkorten van wachttijden, vooral voor mensen in langdurige opvang.
“Iedereen in Nederland heeft recht op zorg, ongeacht gender, etnische afkomst of verblijfstatus. Een beschaafde samenleving zorgt voor al haar inwoners.”
“Zorg voor mensen zonder documenten of asielzoekers blijft gewaarborgd.”
“We verbeteren de toegang tot medische en psychische zorg voor vluchtelingen, en zorgen voor kortere wachttijden. De mentale gezondheid van mensen in langdurige opvangsituaties krijgt extra aandacht.”
NSC wil het asielbeleid strenger en beter beheersbaar maken, met meer regie voor de overheid over de spreiding en omvang van azc’s. Ze pleiten voor het beperken van het aantal azc’s per regio, het invoeren van een spreidingswet met duidelijke randvoorwaarden, en het voorkomen van overlast en concentratie van asielzoekerscentra in kwetsbare wijken.
NSC wil het aantal azc’s per regio beperken en de spreiding van asielzoekers eerlijker en beter beheersbaar maken. Ze vinden dat gemeenten niet overbelast mogen worden en dat de overheid meer regie moet nemen om overlast en concentratie in kwetsbare wijken te voorkomen.
“We willen het aantal azc’s per regio beperken en de spreiding van asielzoekers eerlijker en beter beheersbaar maken. Gemeenten mogen niet overbelast worden en de overheid moet meer regie nemen om overlast en concentratie in kwetsbare wijken te voorkomen.”
NSC ondersteunt een spreidingswet voor asielopvang, maar alleen als er duidelijke randvoorwaarden zijn over de omvang, duur en locatie van azc’s. Ze willen dat gemeenten inspraak krijgen en dat er rekening wordt gehouden met draagkracht en lokale omstandigheden.
“We steunen een spreidingswet voor asielopvang, maar alleen als er duidelijke randvoorwaarden zijn over omvang, duur en locatie van azc’s, en als gemeenten inspraak krijgen.”
De SP wil het huidige systeem van asielzoekerscentra (azc's) hervormen door het aanmeldcentrum in Ter Apel af te schalen en de opvang eerlijker over het land te verdelen. Ze pleiten voor kleinere, beter verspreide opvanglocaties en willen een einde maken aan de dure, commerciële noodopvang. De partij benadrukt dat de lasten niet langer op één gemeenschap mogen rusten en dat opvang menselijker en efficiënter moet worden georganiseerd.
De SP vindt dat de druk op Ter Apel te groot is en dat de opvang van asielzoekers eerlijker over Nederland verdeeld moet worden. Ze willen het aanmeldcentrum in Ter Apel verkleinen en andere locaties aanwijzen, zodat de gemeenschap van Ter Apel wordt ontlast en de opvang menselijker wordt.
“Het aanmeldcentrum in Ter Apel wordt zorgvuldig afgebouwd tot een schaal die beter past bij de omgeving. De problemen zijn te lang op de gemeenschap van Ter Apel afgeschoven. Nu is het aan andere plekken in het land om als aanmeldcentrum te functioneren. Te denken valt aan twee kleinere aanmeldcentra. Ter Apel blijft, in overleg met de gemeenschap, een (kleinere) opvanglocatie.”
De SP wil af van de noodopvang in hotels en andere commerciële oplossingen, omdat deze te duur zijn en niet bijdragen aan structurele opvang. Ze pleiten voor meer kleinere opvanglocaties om de afhankelijkheid van dure noodopvang te verminderen.
“De kosten voor noodopvang zijn veel te hoog. De noodopvang in hotels is drie keer zo duur. Door een gebrek aan kleinere opvanglocaties is deze te dure noodopvang nodig.”
Volt wil de druk op asielzoekerscentra (azc's) verminderen door gemeenten te verplichten eerlijk bij te dragen aan de huisvesting van statushouders en andere urgente woningzoekenden. Hun belangrijkste voorstel is om statushouders zonder woning een urgentieverklaring te geven, zodat zij sneller kunnen doorstromen naar reguliere huisvesting en azc's worden ontlast. Volt legt de nadruk op een eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid tussen gemeenten en het versnellen van integratie.
Volt vindt dat alle gemeenten en wijken eerlijk moeten bijdragen aan de huisvesting van bijzondere aandachtsgroepen, waaronder statushouders, zodat de doorstroom uit azc's wordt bevorderd. Dit moet voorkomen dat statushouders onnodig lang in azc's verblijven en zorgt voor een snellere start van hun integratie in de samenleving.
“Volt vindt dat alle gemeenten, en de verschillende wijken hierin, eerlijk moeten bijdragen aan de huisvesting van bijzondere aandachtsgroepen en urgent woningzoekenden. Ook statushouders zonder woning moeten een urgentieverklaring krijgen, zodat zij na lang wachten eindelijk daadwerkelijk een start kunnen maken met het opbouwen van een nieuw leven in Nederland. Op deze wijze worden de asielzoekerscentra tevens ontlast.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma