D66 wil een humaan en effectief asielsysteem, waarbij asielzoekers snel duidelijkheid krijgen en vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving. De partij pleit voor opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over het land, en investeert in stabiele financiering en veilige, inclusieve opvanglocaties. D66 wil een einde maken aan de opvangcrisis en het langdurig verblijf in azc’s zonder perspectief.
D66 vindt het onmenselijk dat mensen jarenlang in een azc moeten wachten en wil procedures versnellen en vereenvoudigen. Dit moet zorgen voor sneller perspectief en betere integratie.
D66 wil dat opvanglocaties eerlijk over Nederland worden verspreid, met stabiele financiering en voorzieningen die ook de buurt ten goede komen. De partij benadrukt het belang van inspraak en veiligheid, vooral voor kwetsbare groepen.
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners en betrekken hen tijdig bij de opzet van opvanglocaties.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTI+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
D66 wil dat asielzoekers direct kunnen deelnemen aan de samenleving, met verplichte taallessen, toegang tot werk en onderwijs, om langdurige passiviteit in azc’s te voorkomen.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken en pleit voor het intrekken van de spreidingswet, strengere selectie en aparte opvanglocaties voor overlastgevende asielzoekers. Ze zijn voor opvang in de regio en willen geen recht op opvang na definitieve afwijzing van asiel. De partij kiest voor een streng migratiebeleid met duidelijke grenzen aan asielopvang en azc’s.
50PLUS wil het aantal asielzoekers beperken door een maximum in te stellen en de spreidingswet in te trekken, zodat gemeenten niet verplicht worden asielzoekerscentra (azc’s) te openen. Ze vinden dat opvang vooral in de regio moet plaatsvinden en dat Nederland alleen asiel verleent aan wie daar echt recht op heeft.
50PLUS wil dat asielzoekers zonder recht op verblijf geen opvang meer krijgen en dat overlastgevende asielzoekers in aparte locaties worden geplaatst. Hiermee willen ze misbruik van het asielsysteem en overlast in reguliere azc’s tegengaan.
Het CDA wil de asielopvang (azc) beter organiseren door de spreidingswet uit te voeren, kleinschalige opvang te stimuleren en de voorinburgering op azc’s te versterken. Ze leggen nadruk op vroege integratie, goede voorzieningen voor asielzoekers met kinderen en het voorkomen van ontwrichtende verhuizingen. Gemeenten moeten solidair bijdragen aan opvang en huisvesting, met extra aandacht voor taal en participatie vanaf het begin van het verblijf in een azc.
Het CDA wil de chaos in de asielopvang tegengaan door de spreidingswet uit te voeren, zodat gemeenten solidair bijdragen aan opvang en huisvesting. Kleinschalige opvang en inzet van lokale vrijwilligers worden waar mogelijk gestimuleerd om integratie te bevorderen en de druk op grote azc’s te verlichten.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang. Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang.”
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers al tijdens hun verblijf in het azc starten met inburgering, met nadruk op taal en participatie. Dit voorkomt achterstanden en bevordert een snellere integratie zodra de status is toegekend.
Het CDA vindt het psychisch belastend voor kinderen om vaak te verhuizen tussen azc’s. Ze willen dat asielzoekers met kinderen zoveel mogelijk op één plek blijven, met goede voorzieningen voor educatie en welzijn.
“Het is psychisch belastend en ontwrichtend voor kinderen om meerdere keren per jaar te verhuizen naar een nieuwe leefomgeving en een nieuwe school.”
“Asielzoekers met kinderen moeten tijdens de asielprocedure zoveel mogelijk op één plek verblijven met goede voorzieningen voor vroeg- en voorschoolse educatie, onderwijs en jeugdhulp.”
De PVV wil een volledige stop op nieuwe azc’s, bestaande azc’s sluiten en de Spreidingswet intrekken. Ze koppelen azc’s aan overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en stellen voor om asielzoekers die zich misdragen direct uit te zetten. De partij presenteert een radicaal restrictief beleid gericht op het beëindigen van asielopvang in Nederland.
De PVV wil dat er geen nieuwe azc’s meer bijkomen en dat azc’s die sinds de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Dit beleid wordt gepresenteerd als antwoord op lokale onvrede en overlast, en moet ruimte creëren voor woningbouw voor Nederlanders.
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“Wij voeren onmiddellijk een azc-stop in, gaan azc’s sluiten, asielzoekers aan de grens terugsturen, criminele vreemdelingen uitzetten – en Nederland terugveroveren.”
De PVV stelt voor om asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure te zetten en uit te zetten, inclusief hun minderjarige gezinsleden. Dit wordt gepresenteerd als een harde maatregel om veiligheid te waarborgen.
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Wie zich misdraagt, moet ons land uit volgens het principe one strike you’re out: Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
De PVV koppelt het bestaan van azc’s expliciet aan een toename van overlast en criminaliteit, vooral door alleenstaande jonge mannen, en gebruikt dit als rechtvaardiging voor hun sluitingsvoorstel.
“Budel en andere plekken met een azc voor veel Nederlanders onleefbaar geworden: overlast en criminaliteit nemen toe – vaak door de komst van alleenstaande jonge mannen. Er zijn vrijwel wekelijks steekpartijen, bedreigingen en vernielingen door asielzoekers.”
JA21 is fel tegen de verplichte vestiging van AZC’s (asielzoekerscentra) in gemeenten en wil de lokale democratie hierin leidend maken. Ze pleiten voor het intrekken van de Spreidingswet, het beperken van asielinstroom en het instellen van gebiedsverboden voor overlastgevende asielzoekers uit veilige landen. Hun kernvisie is dat Nederland de regie over asielopvang moet herwinnen, met minder AZC’s en meer zeggenschap voor lokale gemeenschappen.
JA21 verzet zich tegen landelijke dwang om AZC’s te vestigen en wil de lokale democratie respecteren. Ze zien de Spreidingswet als symptoombestrijding die de instroom niet beperkt en de zeggenschap van gemeenten ondermijnt.
“De gemeenteraad wil geen AZC? Met een Haagse pennenstreek komt het er alsnog. Ondanks de belofte van het kabinet-Schoof om de Spreidingswet in te trekken, is hiermee nog geen begin gemaakt, waardoor nu overal in het land verplichte AZC’s verrijzen. Vaak tegen de wil van de lokale bevolking in.”
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Geen sancties tegen gemeenten die in de tussentijd niet voldoen aan de opgave uit de Spreidingswet.”
JA21 wil harde maatregelen tegen asielzoekers uit veilige landen die overlast veroorzaken, door hen te beperken tot het AZC-terrein en in vreemdelingenbewaring te plaatsen in afwachting van uitzetting.
“Onacceptabel is daarnaast de ongekende overlast die asielzoekers uit veilige landen (spoor 2-asielzoekers) veroorzaken in plaatsen als Ter Apel en Budel. Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 streeft naar een fundamentele herziening van het asielbeleid met als doel op termijn te stoppen met asielopvang in Nederland, waarmee ook de noodzaak voor AZC’s verdwijnt.
“In aanloop naar een fundamentele herziening van ons asielbeleid en een einde aan asielopvang in Nederland, zijn er directe stappen nodig om de huidige druk die het asielbeleid legt op gemeenten, de sociale cohesie en de woningmarkt te verlichten.”
De SGP wil dat gemeenten niet verplicht kunnen worden een azc (asielzoekerscentrum) te plaatsen en pleit voor meer keuzevrijheid op lokaal niveau. Daarnaast wil de partij asielzoekers uit veilige landen apart opvangen, gericht op snelle terugkeer, en inzet op een menswaardige, sobere en doelmatige opvang. Flexibiliteit in het opvanglandschap moet dure noodopvang zoals hotels en cruiseschepen overbodig maken.
De SGP vindt dat gemeenten zelf moeten kunnen beslissen over het plaatsen van een azc en dat de Rijksoverheid dit niet mag afdwingen. Dit standpunt is bedoeld om lokale autonomie te waarborgen en weerstand tegen gedwongen spreiding te voorkomen.
“Gemeenten krijgen ruimte en keuzevrijheid bij de invulling van hun aandeel in de asielopvangopgave. De Rijksoverheid kan gemeenten niet dwingend opleggen een azc te plaatsen.”
De partij wil een flexibeler systeem voor asielopvang, waarbij dure noodoplossingen zoals hotels en cruiseschepen worden vermeden. De opvang moet menswaardig, maar ook sober en doelmatig zijn, met speciale locaties voor asielzoekers uit veilige landen gericht op snelle terugkeer.
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
“Om een einde te maken aan peperdure noodopvang via cruiseschepen en hotels wordt gewerkt aan een flexibel opvanglandschap met een vaste voor...”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
De SGP wil dat asielzoekers in azc’s al tijdens hun verblijf worden gestimuleerd om de Nederlandse taal te leren en vrijwilligerswerk te doen, vooral voor kansrijke asielzoekers. Dit bevordert integratie en draagt bij aan de eigen opvangkosten.
“Asielzoekers worden al tijdens hun verblijf in een azc gestimuleerd de taal te leren en (vrijwilligers)werk op te pakken. Voor kansrijke asielzoekers worden de mogelijkheden om te werken verruimd. Dat bevordert de integratie en deze asielzoekers leveren ook een bijdrage aan de eigen opvangkosten.”
De SP wil de opvang van asielzoekers kleinschaliger, menselijker en goedkoper organiseren door het aantal grote azc’s te verminderen en commerciële noodopvang te stoppen. Ze pleiten voor kleinere aanmeldcentra, het behouden van Ter Apel als kleinere locatie, en het tegengaan van winstbejag bij opvang door bedrijven.
De SP vindt dat de huidige grootschalige opvang in azc’s leidt tot problemen en hoge kosten. Ze willen het aantal grote azc’s verminderen, inzetten op kleinere opvanglocaties en Ter Apel behouden als kleinere locatie. Dit moet de opvang menselijker maken en de druk op lokale gemeenschappen verlagen.
De SP hekelt het verdienmodel van commerciële bedrijven die profiteren van dure noodopvang in hotels. Ze willen deze praktijk stoppen door meer reguliere, kleinschalige opvang te organiseren en het sluiten van opvanglocaties beter te plannen.
“De kosten voor noodopvang zijn veel te hoog. De noodopvang in hotels is drie keer zo duur. Door een gebrek aan kleinere opvanglocaties is deze te dure noodopvang nodig. Enkele bedrijven verdienen hier pervers veel geld aan. We stoppen dit verdienmodel van commerciële beunhazen die rijk worden van belastinggeld.”
“Het sluiten van opvanglocaties moet beter doordacht gebeuren en we houden genoeg reserve capaciteit achter de hand.”
De VVD wil de asielopvang (azc’s) versoberen en beperken, met strengere eisen voor statushouders en een eerlijkere verdeling van asielzoekers over gemeenten. Statushouders krijgen pas toegang tot andere huisvesting als zij Nederlandse waarden onderschrijven, en voorrang op woningen wordt afgeschaft. De partij pleit voor sobere flexwoningen om azc’s te ontlasten en strengere selectie aan de poort.
De VVD wil dat statushouders pas in aanmerking komen voor andere huisvesting als zij actief Nederlandse waarden onderschrijven, en dit wordt vooraf streng getoetst. Hiermee wil de partij integratie afdwingen en voorkomen dat mensen die de democratische rechtsstaat niet steunen, doorstromen vanuit azc’s.
“Statushouders die op azc’s verblijven komen pas in aanmerking voor andere vormen van huisvesting op het moment dat zij zowel in woord als in daad achter de Nederlandse waarden staan. Hierop wordt vooraf actief en intensief getoetst. Mensen die de uitgangspunten van onze democratische rechtsstaat niet onderschrijven, krijgen geen”
De VVD wil de voorrang voor statushouders op de woningmarkt afschaffen en in plaats daarvan tijdelijke, sobere flexwoningen aanbieden om azc’s te ontlasten. Dit moet de druk op de reguliere woningmarkt verminderen en de opvang in azc’s beperken.
“We verbieden de voorrang voor statushouders. Voor statushouders kan met flexwoningen tijdelijke woonruimte worden aangeboden om een eerste stap uit het azc te zetten.”
“Wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil de opvang in azc’s versoberen, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers. Voor kinderen gelden extra eisen, maar de opvang blijft realistisch. Dit moet het verblijf in azc’s minder aantrekkelijk maken en misbruik tegengaan.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd. Voor kinderen stellen we juist extra – maar wel realistische – eisen aan asielopvang.”
De VVD vindt dat asielzoekers eerlijk over het land moeten worden verdeeld, afhankelijk van de draagkracht van gemeenten, zolang de instroom niet is teruggedrongen en alternatieve opvanglocaties ontbreken. Dit moet overbelasting van bepaalde gemeenten voorkomen.
“Zolang de instroom nog niet voldoende is teruggedrongen en er geen alternatieve opvang- en huisvestingslocaties zijn gecreëerd, is een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land nodig. Niet elke stad of elk dorp kan dezelfde hoeveelheid asielzoekers aan. Daarom moet er bij de verdeling van asielzoekers goed worden gekeken naar lokale omstandigheden.”
BBB wil strengere maatregelen rond azc’s, met focus op het aanpakken van overlast en criminaliteit door asielzoekers. Ze pleiten voor snelle uitzetting van overlastgevers, streng toezicht, en financiële compensatie voor lokale ondernemers die schade ondervinden van azc’s. De partij benadrukt dat Nederland geen plek is voor discriminatie of misbruik binnen azc’s en wil vrijwillige terugkeer stimuleren, maar gedwongen uitzetting toepassen waar nodig.
BBB wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers in azc’s sneller worden overgeplaatst naar streng gecontroleerde locaties en zo snel mogelijk worden uitgezet. Dit moet de veiligheid in en rond azc’s vergroten en misbruik van het asielsysteem tegengaan.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
BBB erkent dat ondernemers in de omgeving van azc’s schade kunnen ondervinden en wil hen financieel compenseren via een centraal loket. Dit moet de lasten voor lokale ondernemers verlichten en bureaucratie verminderen.
“Ondernemers in Ter Apel en Budel die schade ondervinden van het AZC, worden financieel gecompenseerd. Zij worden niet langer van het kastje naar de muur gestuurd, maar er komt één loket waar dit wordt geregeld.”
BVNL wil per direct stoppen met het openen van nieuwe asielzoekerscentra (AZC’s), bestaande AZC’s sluiten en deze ombouwen tot woningen. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wordt opgeheven, en BVNL is fel tegen de Spreidingswet die gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen.
BVNL ziet de huidige asielopvang als onhoudbaar en wil een asielstop, waarbij alle bestaande AZC’s worden gesloten en niet langer nieuwe centra worden geopend. De gebouwen van gesloten AZC’s moeten worden getransformeerd tot woningen, waarmee BVNL inspeelt op de woningnood en de overlast die zij koppelen aan asielopvang.
BVNL vindt dat het COA overbodig wordt door hun asielstopbeleid en wil deze organisatie opheffen. Daarnaast verzet de partij zich tegen landelijke dwangmaatregelen zoals de Spreidingswet, die gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen.
De ChristenUnie wil menswaardige opvang en begeleiding in en rond asielzoekerscentra (azc’s), met aandacht voor het bestrijden van overlast en het verbeteren van procedures voor afgewezen asielzoekers. Ze pleiten voor voldoende kwalitatieve opvangcapaciteit, snelle procedures en duidelijke afspraken over terugkeer, maar zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen altijd menswaardige behandeling garanderen.
De ChristenUnie benadrukt het belang van voldoende en kwalitatieve opvang in azc’s, waarbij overlast wordt bestreden in samenwerking met gemeenten en politie. Tegelijkertijd willen ze dat afgewezen asielzoekers snel en zorgvuldig terugkeren, met menswaardige opvang en begeleiding zolang terugkeer niet mogelijk is. Het voorkomen van overlast en het waarborgen van menselijke waardigheid staan centraal.
“Overlast bij AZC’s wordt bestreden, samen met gemeenten en politie. Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.”
De ChristenUnie is principieel tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en het strafbaar maken van hulp aan mensen zonder verblijfsstatus, ook als zij in of rond azc’s verblijven. Ze vinden dat hulpverlening nooit strafbaar mag zijn.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
BIJ1 wil de opvang in asielzoekerscentra (AZC’s) structureel verbeteren, met nadruk op menswaardige voorzieningen en extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals LHBTQIA+ personen. Ze pleiten voor snelle doorstroom naar vaste woningen, betere zorg en ondersteuning in AZC’s, en het waarborgen van gelijke rechten en veiligheid voor alle bewoners.
BIJ1 vindt dat de opvang in AZC’s moet voldoen aan hoge, menswaardige standaarden die gelijk zijn aan die voor Nederlandse staatsburgers. Ze willen meer investeren in materiële, persoonlijke en medische ondersteuning, en benadrukken het belang van kleinschalige opvanglocaties verspreid over het land totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is.
“Er komen structureel meer investeringen voor de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in gedegen AZC’s met goede voorzieningen. Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden. Totdat zelfstandige huisvesting beschikbaar is, worden mensen tijdelijk ondergebracht in kleinschalige opvanglocaties verspreid over het hele land.”
BIJ1 beschouwt wonen als een recht en wil dat mensen zo snel mogelijk doorstromen van AZC’s naar vaste woningen. Ze willen de Spreidingswet uitvoeren, noodopvang sluiten en de kwaliteit van opvanglocaties direct verbeteren, vooral waar kinderen verblijven.
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.”
BIJ1 wil dat er in AZC’s meer aandacht en veilige zorg is voor kwetsbare groepen, met name LHBTQIA+ personen en trans personen. Dit om hun veiligheid, gezondheid en welzijn te waarborgen.
“In AZC’s komt meer aandacht voor LHBTQAI+ personen en in het bijzonder trans personen. Zij moeten toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving.”
FVD wil alle asielzoekerscentra (AZC’s) in Nederland sluiten en de opvang van asielzoekers volledig beëindigen. Ze pleiten voor een asielstop, het ontmantelen van het COA, het intrekken van de Spreidingswet en het drastisch versoberen van bestaande opvanglocaties zolang deze nog bestaan. Hun kernvisie is dat opvang in de regio de norm moet worden en Nederland niet langer asielzoekers of uitgeprocedeerde migranten opvangt.
FVD wil alle opvanglocaties voor asielzoekers in Nederland sluiten en de Spreidingswet intrekken, zodat gemeenten niet langer verplicht zijn asielzoekers op te nemen. Dit moet de instroom van asielzoekers stoppen en de druk op Nederlandse gemeenten en voorzieningen wegnemen.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
Zolang AZC’s nog niet gesloten zijn, wil FVD de opvanglocaties sterk versoberen en de bewegingsvrijheid van bewoners beperken. Dit moet de aantrekkingskracht van Nederland als bestemming voor asielzoekers verminderen en de veiligheid van omwonenden waarborgen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil een volledige asielstop, lopende procedures afbreken en het COA ontmantelen. Hiermee willen ze voorkomen dat Nederland nog asielzoekers opneemt en opvang in de regio afdwingen als norm.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
GroenLinks-PvdA wil het asielzoekerscentrum (azc)-beleid menselijker en effectiever maken door asielzoekers tijdens hun procedure direct te plaatsen in de gemeente waar zij mogelijk als statushouder gaan wonen. Ze pleiten voor snellere integratie, kleinschalige opvang en investeren in dagbesteding en taalonderwijs, met als doel een soepele overgang naar de Nederlandse samenleving en minder verhuizingen voor asielzoekers.
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens hun procedure in een azc verblijven in de gemeente waar zij na een positieve beslissing als statushouder zullen wonen. Dit voorkomt onnodige verhuizingen, bevordert integratie en zorgt voor meer stabiliteit voor zowel asielzoekers als gemeenten.
“We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
De partij vindt dat asielzoekers al tijdens hun verblijf in het azc moeten kunnen deelnemen aan de samenleving, met snelle toegang tot taalonderwijs en dagbesteding. Dit moet de integratie versnellen en de kansen op succesvolle participatie vergroten.
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
De Partij voor de Dieren vindt dat asielzoekers recht hebben op toegankelijke en kwalitatief goede zorg, ongeacht hun verblijfstatus. Ze willen de toegang tot medische en psychische zorg voor vluchtelingen verbeteren, wachttijden verkorten en extra aandacht geven aan de mentale gezondheid van mensen in langdurige opvangsituaties. De partij benadrukt dat zorg voor asielzoekers altijd gewaarborgd moet blijven.
De PvdD stelt dat iedereen in Nederland, inclusief asielzoekers, recht heeft op zorg. Ze willen dat de zorg voor asielzoekers gewaarborgd blijft, met specifieke aandacht voor het verbeteren van toegang tot medische en psychische zorg en het verkorten van wachttijden. De partij erkent de extra kwetsbaarheid van asielzoekers, vooral in langdurige opvangsituaties, en wil daar extra op inzetten.
“Iedereen in Nederland heeft recht op zorg, ongeacht gender, etnische afkomst of verblijfstatus. Een beschaafde samenleving zorgt voor al haar inwoners.”
“Zorg voor mensen zonder documenten of asielzoekers blijft gewaarborgd.”
“We verbeteren de toegang tot medische en psychische zorg voor vluchtelingen, en zorgen voor kortere wachttijden. De mentale gezondheid van mensen in langdurige opvangsituaties krijgt extra aandacht.”
Volt pleit voor een menswaardige en inclusieve opvang van asielzoekers, waarbij bijzondere aandacht is voor kwetsbare groepen en toegang tot basisvoorzieningen wordt gegarandeerd. Ze willen de bed-bad-brood-regeling herstellen, gemeenten financieel ondersteunen bij opvang en begeleiding, en inzetten op toegankelijk taalonderwijs voor asielzoekers. Hun visie is gericht op humane opvang en integratie, met nadruk op gelijke behandeling en ondersteuning.
Volt vindt dat opvang in Nederland altijd menswaardig moet zijn, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals lhbtqia+’ers en mensen met een beperking. Ze willen de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen, de bed-bad-brood-regeling herstellen en gemeenten financieel ondersteunen bij opvang en begeleiding. Ook wordt ingezet op het oplossen van achterstanden in de basisregistratie en het bieden van toegankelijk taalonderwijs aan asielzoekers.
“De veiligheid van vluchtelingen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang. Dat betekent dat lhbtqia+’ers veilig gehuisvest moeten worden in speciale eenheden. Hetzelfde geldt voor vluchtelingen met een beperking en andere kwetsbare doelgroepen. Zij moeten gebruik kunnen maken van passende ondersteunende diensten en accommodatie.”
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd. Gemeenten krijgen hiervoor financiële ondersteuning.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma