FVD wil autorijden in Nederland goedkoper, leuker en vrijer maken door belastingen, accijnzen en regels drastisch te verlagen en beperkingen zoals milieuzones en trajectcontroles af te schaffen. De partij zet in op het verhogen van de maximumsnelheid, het vereenvoudigen van de wegenbelasting en het investeren in betere infrastructuur, met als doel meer mobiliteit, economische groei en individuele vrijheid voor automobilisten.
FVD vindt dat hoge belastingen en accijnzen autorijden onnodig duur maken en de economie schaden. Door deze lasten te verlagen en de BPM af te schaffen, wil de partij autorijden weer betaalbaar maken voor iedereen.
“We verlagen accijnzen, schaffen we de BPM af, verlagen we de bijtelling en maken we een einde aan zinloze trajectcontroles.”
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
FVD wil dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto's, en pleit voor kortingen voor jongeren, ouderen en specifieke voertuigen. Dit moet het bezit van meerdere auto's eerlijker maken en starters en ouderen financieel ontlasten.
“Ook willen we dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en dat er kortingen blijven bestaan voor jongeren, ouderen en specifieke voertuigen zoals oldtimers, kampeerauto’s en paardenvervoer.”
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
FVD wil de maximumsnelheid standaard terug naar 130 km/u en waar mogelijk hoger, naar Duits model. Trajectcontroles en hoge verkeersboetes worden gezien als verkapte belastingen en moeten verdwijnen om autorijden soepeler en minder stressvol te maken.
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.”
FVD beschouwt milieuzones en kilometerheffing als onnodige beperkingen op de vrijheid van automobilisten en wil deze daarom volledig afschaffen.
De partij wil fors investeren in de aanleg en verbreding van snelwegen en het verbeteren van de bereikbaarheid in heel Nederland, met als doel minder files en een sterkere economie.
“We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad.”
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting tussen verschillende brandstofsoorten schrappen, zodat alle automobilisten gelijk worden behandeld.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
De partij wil dat flitspalen altijd vooraf worden aangekondigd, zodat het doel verkeersveiligheid is en niet het genereren van inkomsten.
“Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen.”
“We verplichten dat flitspalen altijd vooraf met twee waarschuwingsborden (één op 200 meter en één op 100 meter afstand) worden aangekondigd, zodat de focus op veiligheid ligt in plaats van op geld innen.”
De Partij voor de Dieren wil het autoverkeer drastisch verminderen en ziet minder autobezit als essentieel voor duurzaamheid, veiligheid en leefbaarheid. Ze pleiten voor strengere regels voor vervuilende en gevaarlijke auto's, investeren in alternatieven zoals openbaar vervoer en deelmobiliteit, en stellen concrete beperkingen aan snelheid, parkeren en het type auto's dat verkocht mag worden.
De PvdD wil de verkoop van vervuilende en gevaarlijke auto's zoals SUV's en pick-up trucks verbieden om de veiligheid en leefbaarheid te vergroten. Ze maken onderscheid tussen zuinige en vervuilende auto's en willen dat zuinige auto's weer de norm worden.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
“Vervuilende auto’s als SUV’s pakken we harder aan dan zuinigere auto’s.”
De partij streeft niet naar een volledige vervanging van fossiele auto's door elektrische, maar wil het aantal auto's terugdringen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit. Minder autobezit wordt als noodzakelijk gezien vanwege grondstoffengebruik en ruimtebeslag.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
Om uitstoot en verkeersonveiligheid te verminderen, wil de PvdD de maximumsnelheid op snelwegen en ringwegen verlagen, woonkernen zoveel mogelijk autovrij maken en parkeren buiten de stad stimuleren.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur.”
“Woonkernen worden zo veel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad met goede P+R-voorzieningen.”
“Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 km per uur.”
De partij wil een kilometerheffing invoeren die afhankelijk is van het type voertuig en brandstofgebruik, zodat veelrijders en vervuilende auto's meer betalen. Privacywaarborgen zijn hierbij belangrijk.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken. Deze nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen.”
De PvdD wil geen nieuwe wegen aanleggen of bestaande wegen verbreden, omdat dit autogebruik stimuleert en de uitstoot verhoogt. Ze willen woon-werkverkeer met de auto terugdringen en flex- en thuiswerken stimuleren.
“Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen.”
“Woon-werkverkeer met de auto wordt teruggedrongen, flex- en thuiswerken wordt gestimuleerd.”
De partij wil dat auto's technisch worden begrensd qua maximumsnelheid en dat lawaaiige voertuigen worden aangepakt met lawaai-flitspalen.
“Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgen auto’s een snelheidslimiet. Er is geen reden waarom een auto 180 km per uur moet kunnen rijden.”
“Naast flitspalen komen er ook zogenaamde lawaai-flitspalen langs de wegen om herrievoertuigen te beboeten.”
De SGP wil het autobezit en -gebruik betaalbaar houden, maar stuurt nadrukkelijk op verduurzaming van het wagenpark. Elektrisch rijden wordt gestimuleerd zonder benzine- en dieselrijders te benadelen, met specifieke aandacht voor het bevorderen van tweedehands elektrische auto's, het ontmoedigen van zware SUV's, en het vermijden van extra lasten zoals rekeningrijden. Stabiliteit in autobelastingen, stimulering van emissieloze zakelijke leaseauto’s en investeringen in infrastructuur zijn kernpunten.
De SGP wil elektrisch rijden aantrekkelijker maken, onder meer door subsidies en het stimuleren van een tweedehandsmarkt, maar vindt dat elektrisch rijden niet bevoordeeld of benadeeld mag worden ten opzichte van benzine en diesel. Ze willen stabiliteit in autobelastingen en techniekneutraliteit, met oog voor haalbaarheid en betaalbaarheid.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride.”
“De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden vanwege de hoge brandstofprijzen, maar wil het recht op een onbelaste kilometervergoeding voor forenzen behouden en de bedrijfsfietsregeling terugbrengen.
De partij wil dat zware SUV’s niet worden bevoordeeld ten opzichte van kleinere auto’s, en pleit zelfs voor het omgekeerde.
“SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP wil investeren in de bereikbaarheid en veiligheid van het wegennet, onder meer door aanleg en verbreding van autowegen en het veiliger maken van N-wegen.
“Onder meer de N35 in het oosten van het land moet een volwaardige autoweg worden.”
“De SGP wil investeren in nieuwe aanlegprojecten, zoals aanpak van de knooppunt Hoevelaken en A1/A30, verbreding van de A2 Deil-Vught, A15 Papendrecht-Gorinchem en A27 Houten-Hooipolder.”
“Er is extra budget nodig voor het veiliger maken van N-wegen, zoals de N50 bij Kampen.”
De SGP wil een vignet invoeren voor buitenlandse verkeersdeelnemers.
“De SGP is voor het invoeren van een vignet voor buitenlandse verkeersdeelnemers.”
JA21 beschouwt de auto als een essentieel symbool van individuele vrijheid en zelfredzaamheid, en verzet zich krachtig tegen beleid dat het autogebruik ontmoedigt of belast. De partij wil lagere accijnzen, geen rekeningrijden of kilometerheffing, en is tegen een verbod op brandstofauto’s. Elektrificatie van vervoer mag niet worden afgedwongen en moet realistisch en haalbaar zijn, zonder ondernemers of burgers op kosten te jagen.
JA21 ziet de auto als een basisvoorwaarde voor mobiliteit, vooral buiten de Randstad, en verzet zich tegen maatregelen die het gebruik van de auto financieel of praktisch ontmoedigen. De partij wil geen hoge belastingen, geen rekeningrijden, en geen verbod op brandstofauto’s, omdat dit de vrijheid en zelfredzaamheid van burgers aantast.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen. Het is een vorm van zelfredzaamheid die past bij het mensbeeld dat JA21 voor ogen staat.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 erkent dat elektrificatie van vervoer in opkomst is, maar vindt dat de overheid geen dwang mag uitoefenen en dat beleid realistisch moet zijn, gezien de huidige beperkingen in infrastructuur en kosten. De partij is tegen nationale of Europese verplichtingen die brandstofauto’s verbieden of ondernemers op kosten jagen.
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
JA21 waarschuwt voor het ontstaan van een onwerkbare situatie door verschillende milieuzones en zero-emissiegebieden in gemeenten, wat de bereikbaarheid en logistiek belemmert. De partij wil landelijke uniformiteit en geen extra belemmeringen voor automobilisten en ondernemers.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
JA21 erkent het fileprobleem, maar wil uitsluitend positieve prikkels onderzoeken om files te verminderen, en is principieel tegen elke vorm van kilometerheffing of spitsheffing.
“JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten. Het moet dan gaan om maatregelen die automobilisten op een positieve wijze aanzetten om op een andere wijze of op een ander tijdstip te gaan reizen. Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
BBB beschouwt de auto als een onmisbaar vervoermiddel, vooral in landelijke en regionale gebieden, en verzet zich tegen maatregelen die het autogebruik beperken of automobilisten extra belasten. De partij wil investeren in goed onderhouden infrastructuur, afschaffing van zero-emissie zones, en een realistische overgang naar schonere brandstoffen zonder de bereikbaarheid of betaalbaarheid voor burgers en ondernemers in gevaar te brengen.
BBB ziet de auto als essentieel voor werk, gezin en vrije tijd, met name in regio’s waar alternatieven ontbreken. De partij wil voorkomen dat mensen afhankelijk worden van één vervoersvorm en benadrukt het belang van bereikbaarheid voor iedereen.
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde.”
“De auto blijft zeker voor landelijke gebieden onmisbaar. BBB wil geen Nederland van twee snelheden.”
“De auto blijft onmisbaar, vooral in landelijke gebieden.”
BBB verzet zich tegen beleid dat het autogebruik ontmoedigt of automobilisten financieel zwaarder belast zonder aantoonbaar positief effect. De partij wil realistische en betaalbare oplossingen, waarbij gezinnen en kleine ondernemers worden beschermd.
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
BBB wil een landelijk verbod op zero-emissie zones, omdat deze volgens de partij schadelijk zijn voor ondernemers en de bevoorrading van binnensteden.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
De partij pleit voor goed onderhoud van wegen, bruggen en tunnels, zodat de bereikbaarheid en veiligheid voor automobilisten gewaarborgd blijft. Slimme technologieën en voorzieningen op verzorgingsplaatsen worden gestimuleerd.
BBB verzet zich tegen maatregelen die de bereikbaarheid van bedrijventerreinen voor auto’s en vrachtwagens ondermijnen.
“BBB verzet zich tegen maatregelen die de bereikbaarheid van bedrijventerreinen ondermijnen.”
Volt wil autorijden duurzamer en eerlijker maken door vervuiling en gebruik zwaarder te belasten, en de overstap naar uitstootvrije auto's te versnellen. Ze pleiten voor een verbod op de verkoop van fossiele auto's vanaf 2030, invoering van betalen naar gebruik, en het belasten van de volledige milieu-impact van auto's. Hun visie is gericht op het ontmoedigen van vervuilende mobiliteit en het stimuleren van schonere alternatieven.
Volt wil de transitie naar emissievrije mobiliteit versnellen door de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren te verbieden vanaf 2030. Dit moet de industrie dwingen sneller te verduurzamen en de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's stimuleren.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt wil de motorrijtuigenbelasting vervangen door een systeem waarbij je betaalt naar gebruik, afhankelijk van gereden kilometers, tijdstip, traject en voertuigkenmerken. Dit maakt het systeem eerlijker en stimuleert minder en schoner rijden.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Volt wil dat de belasting op auto's niet alleen de uitstoot tijdens gebruik, maar ook de productie en het grondstofverbruik meeneemt. Zo wordt de echte milieu-impact van auto's in rekening gebracht.
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“Het grondstofverbruik bij de productie van voertuigen wordt in rekening gebracht door motor- en rijtuigenbelasting (bpm) te heffen op CO₂-grondslag.”
Omdat elektrische auto's vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare fossiele auto's, wil Volt een gewichtscorrectie toepassen in de wegenbelasting totdat het betalen naar gebruik is ingevoerd.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
Volt erkent dat het soms duurzamer kan zijn om een zuinige, kleine auto langer te blijven gebruiken in plaats van direct te vervangen. Ze willen investeren in onderzoek en tools om automobilisten hierover te informeren.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
Volt wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom vaker verlagen naar 30 km/u om de verkeersveiligheid te verbeteren en de uitstoot in dichtbevolkte gebieden te verminderen.
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
De PVV ziet autorijden als een fundamentele vorm van vrijheid en verzet zich fel tegen maatregelen die het gebruik van auto's beperken of duurder maken. De partij wil geen rekeningrijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichte elektrificatie, en pleit voor lagere belastingen en meer infrastructuur voor automobilisten. Zero-emissiezones en exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto's worden afgewezen, met als doel autorijden betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen.
De PVV is tegen elke vorm van rekeningrijden, het verbieden van de verkoop van brandstofauto’s en het verplicht stellen van elektrisch rijden. Volgens de partij zijn deze maatregelen onnodig beperkend en maken ze autorijden onbetaalbaar voor veel Nederlanders. De PVV ziet de auto als noodzaak en vrijheid, niet als luxe.
De partij wil alle zero-emissiezones afschaffen omdat deze ondernemers en automobilisten buitensluiten die geen dure elektrische auto kunnen betalen. Ook mogen parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto's zijn; elke auto moet overal kunnen parkeren.
De PVV wil de brandstofaccijns verlagen en de provinciale opcenten op motorrijtuigenbelasting uitsluitend besteden aan automobilisten, zoals aan meer asfalt en wegverbredingen. Hiermee wil de partij autorijden betaalbaar houden en files verminderen.
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan, omdat zij vindt dat de tijd van stilstand voorbij is en automobilisten meer vrijheid verdienen.
BIJ1 wil het autogebruik en autobezit in Nederland fors terugdringen door te investeren in beter openbaar vervoer, het ontmoedigen van autogebruik bij hogere inkomens, en het stoppen van snelwegverbredingen. Tegelijkertijd wil de partij mensen die nu afhankelijk zijn van de auto niet benadelen zolang goed en gratis openbaar vervoer nog niet is gerealiseerd. De kern van hun visie is dat mobiliteit eerlijker, groener en inclusiever moet worden, met prioriteit voor OV en fiets boven de auto.
BIJ1 ziet het verminderen van het aantal auto's als noodzakelijk voor het klimaat, de leefomgeving en het ruimtegebruik. Ze willen investeren in openbaar vervoer, het OV nationaliseren, en het autobezit actief terugdringen, onder andere door inkomensafhankelijke tarieven voor autogebruik.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Wanneer dit gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, moeten auto’s omrijden. Zo worden fiets- en ov-routes efficiënter.”
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik.”
Totdat goed en gratis OV realiteit is, wil BIJ1 mensen die nu afhankelijk zijn van de auto niet extra belasten. Ze zijn tegen kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren.
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
“Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
BIJ1 wil geen uitbreiding van snelwegen meer en alleen nieuwe wegen aanleggen als dit strikt noodzakelijk is voor bereikbaarheid, zonder dat dit ten koste gaat van natuur.
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden. We staken de toevoeging van rijstroken aan de snelwegen.”
BIJ1 vindt het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s niet duurzaam vanwege de benodigde grondstoffen en kiest daarom voor minder auto’s in plaats van alleen elektrificatie.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
BVNL kiest voor maximale keuzevrijheid voor automobilisten en wil overheidsbemoeienis via belastingen, subsidies en verboden minimaliseren. Ze pleiten voor lagere lasten op autorijden, afschaffing van het verbod op verbrandingsmotoren, en geen kilometerheffing of surveillancekastjes in auto's. Hun beleid richt zich op het verlagen van accijnzen, het gelijk behandelen van alle auto's qua belasting, en het uitbreiden van de weginfrastructuur.
BVNL vindt dat automobilisten zelf moeten bepalen welk type auto ze rijden, zonder sturing door de overheid via belastingen of subsidies. Ze willen het verbod op verbrandingsmotoren schrappen en geen kilometerheffing of surveillancekastjes invoeren. Dit standpunt adresseert de wens tot individuele vrijheid en verzet zich tegen overheidsinterventie in de autokeuze en het gebruik.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
BVNL wil de financiële lasten voor automobilisten verlagen door accijnzen op brandstoffen te verlagen, motorrijtuigenbelasting te verlagen maar wel voor alle auto's (ook elektrische), en BPM als vast percentage van de autoprijs te hanteren. Dit moet autorijden betaalbaarder maken en oneerlijke belastingvoordelen voor bepaalde typen auto's tegengaan.
BVNL ziet het vergroten van de wegcapaciteit als noodzakelijk om files te bestrijden en de infrastructuur aan te passen aan het groeiende aantal auto's. Dit standpunt richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid en het economisch functioneren van Nederland.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
De ChristenUnie wil het autoverkeer verduurzamen door het gebruik van zero-emissie auto’s te stimuleren, een kilometerprijs in te voeren en de motorrijtuigenbelasting aan te passen. Tegelijkertijd pleit de partij voor investeringen in alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsinfrastructuur, zodat de auto minder noodzakelijk wordt. Hun visie is gericht op schoner vervoer, minder uitstoot en een betere balans tussen bereikbaarheid en duurzaamheid.
De ChristenUnie wil het gebruik van schone auto’s stimuleren en de belasting op auto’s eerlijker maken door rekening te houden met milieukenmerken en gewicht. Dit moet bijdragen aan het verminderen van uitstoot en het behalen van klimaat- en stikstofdoelen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
De partij stelt voor om een kilometerprijs voor auto’s in te voeren, die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Hiermee willen ze onnodig autoverkeer ontmoedigen, vooral op drukke plekken en tijden, en het gebruik van de auto eerlijker beprijzen.
De ChristenUnie wil de afhankelijkheid van de auto verminderen door te investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur, zodat mensen makkelijker kunnen kiezen voor duurzamere alternatieven.
NSC vindt dat de auto betaalbaar en bereikbaar moet blijven, vooral in regio’s waar weinig alternatieven zijn, maar wil tegelijkertijd alternatieven zoals fietsen en hoogfrequent openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Ze pleiten voor investeringen in wegenonderhoud en verkeersveiligheid, strenge handhaving op verkeersovertredingen, en het verbeteren van alternatieven zodat de auto niet altijd de eerste keuze hoeft te zijn. De partij kiest voor een pragmatische balans tussen bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid.
NSC erkent dat de auto op het platteland vaak onmisbaar is en wil daarom de betaalbaarheid en bereikbaarheid van de auto waarborgen, met gerichte investeringen buiten de Randstad. Dit standpunt adresseert het probleem van beperkte alternatieven voor automobilisten in landelijke gebieden.
“We willen dat de auto betaalbaar blijft, omdat er op het platteland vaak geen alternatief is.”
“Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. Nederland. We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio bereikbaar te houden/maken en groei te bevorderen.”
NSC wil het gebruik van de auto verminderen waar mogelijk, door alternatieven zoals fietsen en hoogfrequent openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Dit moet de druk op het wegennet en de spits verminderen, vooral in en rond steden.
“Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer.”
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
NSC legt nadruk op verkeersveiligheid door strenge handhaving van snelheidslimieten en het aanpakken van gevaarlijk gedrag in het verkeer, specifiek gericht op automobilisten.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
De partij wil prioriteit geven aan groot onderhoud van wegen en het gericht oplossen van verkeersknelpunten, in plaats van grootschalige verbredingen, om de doorstroming en veiligheid te verbeteren.
“Binnen de beschikbare budgetten voor wegenbouw geven we prioriteit aan groot onderhoud en het verbeteren van verkeersonveilige wegen.”
“Met het oog op een goede doorstroming is het nodig om een aantal knelpunten gericht aan te pakken. We willen ruimte bieden voor een alternatief voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, binnen de budgettaire en verkeerskundige randvoorwaarden.”
De VVD wil autorijden betaalbaar en bereikbaar houden voor iedereen, met speciale aandacht voor werkenden en mensen in plattelandsregio’s. Ze pleiten voor lagere brandstofaccijns, hervorming van autobelastingen, investeringen in infrastructuur en het stimuleren van elektrisch rijden door betaalbaarheid en laadinfrastructuur te verbeteren. De partij benadrukt dat automobiliteit essentieel is voor bereikbaarheid en economische groei, en wil voorkomen dat autorijden onbetaalbaar wordt.
De VVD vindt dat autorijden voor veel Nederlanders betaalbaar moet blijven, vooral voor werkenden en mensen buiten de Randstad. Ze willen de brandstofaccijns verlagen en autobelastingen hervormen, zodat de lasten eerlijk verdeeld blijven en autorijden niet onnodig duur wordt.
“Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders onbetaalbaar te worden. We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar. Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
“We verlagen de brandstofaccijns zodat autorijden betaalbaarder wordt.”
De VVD ziet goede infrastructuur als voorwaarde voor economische groei en mobiliteit. Ze willen investeren in nieuwe en bestaande auto-, spoor- en waterwegen, knelpunten in het verkeer aanpakken en zorgen dat nieuwe woonwijken bereikbaar blijven voor automobilisten.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden. Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede groep Nederlanders mogelijk maken door de kosten te verlagen, de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren. Ze willen ook innovatie rond elektrische voertuigen stimuleren.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
De VVD wil dat gemeenten bij nieuwbouwprojecten zorgen voor voldoende parkeerplaatsen, met onderscheid tussen stadscentra en regio’s. Betaald parkeren mag alleen worden ingevoerd als het aantoonbaar nodig is om parkeerdruk te reguleren.
“Gemeentes moeten bij (grootschalige) nieuwbouwlocaties aangeven op welke wijze er voldoende parkeerplaatsen in het project zijn meegenomen, met onderscheid tussen nieuwbouwlocaties in een stadscentrum of in de regio. We willen dat gemeenten alleen betaald parkeren invoeren of uitbreiden als het aantoonbaar nodig is om de parkeerdruk te reguleren.”
De VVD wil innovatie in mobiliteit stimuleren, onder meer door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen rond elektrische voertuigen. Ze willen ook een verplichte zwarte doos voor autonoom rijdende voertuigen om veiligheid te waarborgen.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren. En we willen een verplichte zwarte doos voor autonoom rijdende voertuigen.”
Het CDA erkent het belang van de auto voor bereikbaarheid, vooral in regio’s met weinig openbaar vervoer, maar wil tegelijkertijd de negatieve effecten van autoverkeer aanpakken. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals investeren in infrastructuur, invoeren van een spitsheffing, hervormen van autobelastingen en het tegengaan van overlast door extreem rijgedrag. Hun visie is gericht op een balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en verduurzaming van mobiliteit.
Het CDA ziet de auto als essentieel voor participatie in veel regio’s en wil daarom blijven investeren in wegen en filebestrijding. Dit is vooral bedoeld om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen waar alternatieven ontbreken.
“In veel delen van het land is de auto essentieel om te kunnen participeren, vanwege bijvoorbeeld gebrek aan goed OV. Investeren in weginfrastructuur is in deze regio’s geen luxe, maar een noodzaak.”
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
Om de negatieve effecten van autoverkeer te beperken, stelt het CDA een spitsheffing voor en wil het de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen aan de transitie naar elektrische auto’s. Dit moet zorgen voor schonere lucht, betere doorstroming en een eerlijker belastingstelsel.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden.”
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA wil de verkeersveiligheid verhogen en overlast door extreem rijgedrag en aangepaste auto’s tegengaan. Dit doen ze door strengere handhaving, herinvoering van het alcoholslot en specifieke regelgeving tegen lawaai.
“We willen het alcoholslot herinvoeren om de verkeersveiligheid te bevorderen.”
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
De SP wil autorijden schoner maken zonder het duurder te maken voor mensen die afhankelijk zijn van de auto. Ze steunen een verbod op nieuwe niet-emissievrije auto's vanaf 2035, zijn tegen rekeningrijden en willen tolvrije wegen, terwijl ze investeren in alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsen. Hun beleid is gericht op eerlijkheid, betaalbaarheid en het versnellen van de overstap naar schone auto's.
De SP wil dat autorijden milieuvriendelijker wordt, maar niet ten koste van de betaalbaarheid voor mensen die geen alternatief hebben. Ze steunen een verplichting dat alle nieuwe auto's vanaf 2035 emissievrij zijn en bieden ondersteuning aan mensen die willen overstappen op een schonere auto. Het mkb krijgt hulp bij het verduurzamen van bedrijfswagens.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken. Het mkb wordt ondersteund in het verduurzamen van bedrijfswagens. Mensen krijgen betere alternatieven met goed en gratis toegankelijk openbaar vervoer en veilige fietsroutes. Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
De SP is tegen rekeningrijden en wil dat alle wegen in Nederland tolvrij blijven. Ze vinden dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto niet extra belast mogen worden en dat vrij reizen zonder extra kosten voor iedereen mogelijk moet zijn.
De SP wil het aantal auto's in binnensteden terugbrengen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar alleen als er eerst goede en betaalbare alternatieven zijn, zoals snelle verbindingen en goedkope P+R-terreinen.
“We brengen het aantal auto’s in binnensteden terug, maar zorgen eerst voor goede en betaalbare alternatieven: snelle verbindingen en goedkope P+Rterreinen. Zo maken we schone lucht bereikbaar voor iedereen.”
De SP wil dat elektrisch rijden eerlijk en betaalbaar blijft, met een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten en transparante prijzen. De overheid moet actief ingrijpen bij misbruik of prijsafspraken.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik. Met boetes en het intrekken van vergunningen bij exploitanten die de regels overtreden.”
Om de leefbaarheid te vergroten, wil de SP de geluidsoverlast van motorvoertuigen aanpakken door strengere handhaving van geluidsnormen.
“We pakken geluidsoverlast van motorvoertuigen aan, zodat iedereen in een stille en gezonde buurt kan wonen. Geluidsnormen voor voertuigen worden strenger gehandhaafd.”
D66 wil het autoverkeer verduurzamen en eerlijker belasten door het invoeren van rekeningrijden en het stimuleren van elektrische auto’s. Ze zetten in op het verminderen van de uitstoot door autorijden, maken deelauto’s en elektrische auto’s een standaard onderdeel van het vervoersaanbod, en zorgen dat mensen in regio’s met weinig ov niet onevenredig worden belast. Hun visie is gericht op schone, toegankelijke en betaalbare mobiliteit, waarbij de auto een rol blijft spelen, maar wel schoner en eerlijker.
D66 wil het bezit van auto’s minder en het gebruik juist meer belasten, om zo de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terug te dringen. Daarbij houden ze rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet extra worden benadeeld. Dit moet leiden tot een eerlijker en duurzamer mobiliteitssysteem.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
Om de verduurzaming van het wagenpark te versnellen, stimuleert D66 de aanschaf van elektrische auto’s via subsidies en belastingvoordelen. Ze willen werkgevers aanmoedigen om werknemers zo duurzaam mogelijk te laten reizen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen.”
D66 wil dat deelmobiliteit, waaronder (elektrische) auto’s, standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod, vooral rond ov-knooppunten. Dit moet het gebruik van schonere auto’s makkelijker en toegankelijker maken.
D66 kijkt vooruit naar technologische ontwikkelingen en noemt zelfrijdende auto’s als onderdeel van de toekomstige mobiliteit, waarbij deze auto’s mensen en spullen kunnen vervoeren.
“En in de toekomst kunnen pakketten misschien wel met drones worden bezorgd en rijden er zelfrijdende auto’s die mensen en spullen vervoeren.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden en verzet zich tegen maatregelen die autorijders financieel zwaarder belasten, zoals hogere accijnzen of rekeningrijden. Tegelijkertijd zet de partij in op het stimuleren van elektrisch rijden voor lage en middeninkomens en het beperken van gemeentelijke parkeertarieven. Hun visie is gericht op betaalbare mobiliteit voor iedereen, zonder de automobilist als melkkoe te behandelen.
DENK vindt dat autorijden voor iedereen betaalbaar moet blijven en wil daarom accijnzen op benzine en diesel verlagen en geen rekeningrijden invoeren. Hiermee wil de partij voorkomen dat mobiliteit onbetaalbaar wordt voor grote groepen mensen.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
DENK wil de maximumsnelheid verhogen waar mogelijk, maar tegelijkertijd de verkeersveiligheid vergroten, vooral rondom scholen en in woonwijken.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd. Wij willen meer aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen en in woonwijken.”
DENK wil voorkomen dat gemeenten automobilisten financieel uitbuiten door parkeertarieven te maximeren.
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
Om de verduurzaming van mobiliteit te stimuleren, wil DENK elektrisch rijden toegankelijk en betaalbaar maken voor lagere en middeninkomens.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
GroenLinks-PvdA wil het autoverkeer verduurzamen door elektrisch rijden vanaf 2030 de norm te maken en automobiliteit eerlijker te belasten via betalen naar gebruik. Tegelijkertijd geven ze prioriteit aan lopen, fietsen en openbaar vervoer boven de auto, en willen ze verkeersveiligheid verhogen door strengere handhaving op asociaal rijgedrag. Hun visie is dat mobiliteit duurzaam, eerlijk en veilig moet zijn, met minder ruimte voor vervuilende en asociale automobiliteit.
GroenLinks-PvdA wil dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's en andere voertuigen nieuw verkocht worden, om zo de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling drastisch te verminderen. De leasemarkt moet zelfs nog sneller volledig elektrisch worden. Dit beleid is bedoeld om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen en de klimaatdoelen te halen.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
De partij wil de invoering van een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik versnellen, zodat de kosten eerlijker verdeeld worden en het autogebruik wordt ontmoedigd waar alternatieven zijn. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto, geldt een lager tarief; vrachtwagens betalen extra voor wegenonderhoud.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
GroenLinks-PvdA wil dat voetgangers en fietsers prioriteit krijgen boven auto's in de inrichting van de openbare ruimte. Dit moet leiden tot gezondere, schonere en veiligere steden, en het autoverkeer terugdringen waar mogelijk.
“Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto’s.”
Om de verkeersveiligheid te verbeteren, wil de partij het puntenrijbewijs uitbreiden en het rijbewijs sneller innemen bij ernstige overtredingen. Ook wordt handhaving op kleinere overtredingen geautomatiseerd, onder andere met scanauto’s.
“We breiden het puntenrijbewijs uit. Naast rijden onder invloed kunnen bestuurders ook punten krijgen voor snelheidsovertredingen en asociaal weggedrag. Bij meer dan twee zeer ernstige overtredingen binnen vijf jaar wordt het rijbewijs ingenomen. Handhaving op kleinere verkeersovertredingen zoals dubbel parkeren wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd door scanauto’s.”
50PLUS ziet de auto als een onmisbaar vervoermiddel, vooral voor ouderen en gezinnen, en wil automobilisten beschermen tegen hoge lasten. Hun belangrijkste voorstellen zijn het bevriezen van accijnzen op brandstof en het tegengaan van het gebruik van automobilisten als "melkkoe" door de overheid.
50PLUS wil de kosten voor automobilisten beperken door de huidige accijnstarieven op brandstof te bevriezen en niet terug te keren naar het hogere niveau van vóór 2022. Dit moet de betaalbaarheid van autorijden waarborgen, vooral voor ouderen die afhankelijk zijn van de auto.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
De partij benadrukt dat de auto vaak onmisbaar is voor ouderen en gezinnen, zeker waar het openbaar vervoer verdwijnt. 50PLUS verzet zich tegen het financieel uitmelken van automobilisten door de overheid.