De SGP benoemt het belang van privacy en individuele zeggenschap over persoonsgegevens, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet. Hun focus ligt op het versterken van eigenaarschap van data door burgers, het aanpassen van privacywetgeving waar deze als te belemmerend wordt ervaren, en het ondersteunen van ondernemers bij privacy- en cybersecurityvraagstukken. Concrete voorstellen zijn onder meer het aanpassen van de AVG waar deze samenwerking hindert en het vergroten van transparantie en controle voor burgers over hun eigen data.
De SGP wil dat burgers zelf bepalen wat er met hun persoonsgegevens gebeurt, in plaats van bedrijven of fabrikanten. Dit moet leiden tot meer transparantie en zeggenschap voor individuen over hun data, waarmee de partij beoogt de privacy van burgers beter te beschermen en misbruik van persoonsgegevens te voorkomen.
“De SGP wil toe naar zoveel mogelijk ‘individueel eigenaarschap’ van data. Niet de autofabrikant en het energiebedrijf, maar de auto- en de woningbezitter moeten bepalen wat er met ‘hun’ data gebeurt.”
De SGP signaleert dat de huidige privacywetgeving (AVG) soms te strikt wordt toegepast, waardoor samenwerking tussen instanties en het oplossen van misdrijven wordt gehinderd. Zij pleiten voor aanpassing van de AVG zodat privacybescherming niet ten koste gaat van veiligheid en effectieve hulpverlening.
“De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag dat niet hinderen, zeker bij gevaar voor de verwarde persoon of de omgeving.”
“De aanpak van mensenhandel mag niet verhinderd worden door te strenge toepassing van de AVG. De SGP wil de uitwerking van de AVG aanpassen zodat meer zaken opgelost kunnen worden.”
De SGP vindt dat bedrijven en organisaties transparant moeten zijn over het gebruik van persoonsgegevens en wil ondernemers ondersteunen bij het voldoen aan privacy- en cybersecurity-eisen. Dit moet bijdragen aan het vertrouwen van burgers en het veilig omgaan met persoonsgegevens.
De ChristenUnie noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar uit haar standpunten blijkt een sterke nadruk op privacybescherming, het verminderen van regeldruk rond persoonsgegevens (zoals de AVG), en het waarborgen van privacy bij digitalisering en AI. De partij pleit voor minder administratieve lasten voor kleine organisaties en voor duidelijke privacykaders bij technologische ontwikkelingen, maar doet geen concrete voorstellen over de rol, versterking of bevoegdheden van de Autoriteit Persoonsgegevens zelf.
De ChristenUnie vindt dat privacywetgeving zoals de AVG niet tot onnodige regeldruk mag leiden voor kleine vrijwilligersorganisaties. Ze willen deze regels aanpassen om het werk van deze organisaties te vergemakkelijken, zonder de privacy van betrokkenen uit het oog te verliezen.
De ChristenUnie benadrukt het belang van privacybescherming bij de inzet van digitale technologieën, zoals AI en big data, en wil dat de overheid duidelijke ethische kaders stelt. Hoewel de Autoriteit Persoonsgegevens niet wordt genoemd, is privacy een expliciet uitgangspunt bij technologische innovatie.
DENK wil de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aanzienlijk versterken door deze meer middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie te geven. Hiermee beoogt DENK een krachtiger toezicht op privacybescherming en digitale mensenrechten, vooral in het licht van toenemende digitalisering en het gebruik van algoritmen.
DENK ziet de Autoriteit Persoonsgegevens als een essentiële toezichthouder voor het beschermen van privacy en digitale rechten. Door de AP extra middelen, bredere bevoegdheden en specifieke expertise te geven, wil DENK het toezicht op onder andere kunstmatige intelligentie en algoritmen versterken. Dit is volgens DENK nodig om burgers beter te beschermen tegen machtsmisbruik door technologie en om de macht van grote techbedrijven in te perken.
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
“Toezichthouders die mensen beschermen worden versterkt. Hieronder vallen in ieder geval de Ombudsman en de Autoriteit Persoonsgegevens.”
DENK koppelt de versterking van de AP direct aan het waarborgen van digitale mensenrechten en privacy, met bijzondere aandacht voor het gebruik van algoritmen en risicomodellen. De partij wil dat de AP een centrale rol krijgt in het toezicht op eerlijke, transparante en niet-discriminerende inzet van technologie door overheid en bedrijven.
“Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd en de macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
“De toenemende toepassing van algoritmen en risicomodellen raakt aan fundamentele rechten. Daarom maken wij ons hard voor de bescherming van digitale mensenrechten: het recht op eerlijke behandeling, op privacy en op bescherming tegen machtsmisbruik door technologie.”
BVNL benadrukt het belang van privacybescherming en striktere controle op het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet als toezichthouder of beleidsinstrument. Hun voorstellen richten zich vooral op het beperken van overheidsdata-verzameling, het waarborgen van privacyrechten en het aanpassen van privacywetgeving voor specifieke doelgroepen. De kern van hun visie is dat privacy een fundamenteel recht is dat niet mag worden ondermijnd door overheidsbemoeienis of digitale controle.
BVNL wil dat de overheid terughoudender is met het verzamelen van persoonsgegevens en dat er strengere controles komen op het gebruik ervan. Dit is bedoeld om de privacy van burgers te beschermen en het vertrouwen in digitale systemen te vergroten. Hoewel de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet wordt genoemd, raakt dit direct aan haar taakveld.
“Wij willen strengere controles op het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, en ervoor zorgen dat digitale systemen veilig en betrouwbaar zijn.”
BVNL stelt voor om de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aan te passen voor personen met een forensische of justitiële achtergrond, zodat gemeenten en zorginstellingen sneller en zorgvuldiger informatie kunnen delen. Dit voorstel wijkt af van het algemene privacybeleid en adresseert een specifieke doelgroep waar privacyregels volgens BVNL versoepeld moeten worden ten behoeve van veiligheid en doorstroming.
“De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt aangepast voor personen met een forensische of justitiële achtergrond. Gemeenten en zorginstellingen moeten snel en zorgvuldig informatie kunnen delen om deze mensen goed en veilig te plaatsen.”
BVNL wil dat de overheid stopt met het grootschalig verzamelen van informatie en het samenstellen van profielen van burgers, omdat dit een bedreiging vormt voor de privacy en autonomie van individuen. Dit standpunt is een reactie op toenemende digitale surveillance en raakt aan het toezicht op gegevensverwerking.
“De overheid stopt met ongeremde informatieverzameling over burgers en het samenstellen van profielen van burgers (met bijvoorbeeld het programma Palentir e.d.).”
D66 wil de bescherming van persoonsgegevens versterken door onafhankelijke en krachtige toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, meer capaciteit en slagkracht te geven. Ze pleiten voor sterke handhaving van privacyregels, vooral tegen grote techbedrijven, en benadrukken het belang van digitale autonomie en controle over eigen data voor burgers.
D66 vindt dat toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens mensen en de maatschappij beter moeten beschermen tegen misbruik van persoonsgegevens, vooral door grote techbedrijven. Ze willen dat deze toezichthouders voldoende middelen en onafhankelijkheid krijgen om effectief op te treden en privacyregels te handhaven.
“Waar we die autonomie nog niet hebben, beschermen sterke toezichthouders mensen en maatschappij tegen de schadelijke effecten van de verdienmodellen van grote techbedrijven. We zorgen dat deze toezichthouders genoeg capaciteit hebben om sterk te handhaven.”
“Sterke waakhonden van de macht beschermen mensen en kwetsbare belangen, zoals de natuur, tegen onrecht en willekeur. Deze toezichthouders, Rijksinspecties en rechters zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt, óók de overheid en machtige bedrijven. We geven ze de slagkracht en onafhankelijkheid die ze nodig hebben om hun belangrijke taak uit te voeren.”
FVD wil de bescherming van persoonsgegevens versterken door het briefgeheim uit te breiden naar digitale communicatie en stelt voor de AVG af te schaffen ten gunste van eenvoudigere privacyregels. De partij is kritisch op de huidige bureaucratische en controlerende rol van de overheid en pleit voor meer praktische en minder ingrijpende privacybescherming, zonder een expliciete rol voor de Autoriteit Persoonsgegevens te benoemen.
FVD vindt dat het grondwettelijke briefgeheim ook moet gelden voor digitale communicatie, zodat privacy van burgers beter wordt beschermd tegen toezicht en controle door de overheid. Dit is een reactie op de groeiende digitale surveillance en het ontbreken van adequate bescherming van digitale persoonsgegevens.
“Het briefgeheim, zoals vastgelegd in artikel 13 van de Grondwet, gaat ook gelden voor digitale communicatie, zodat e-mails en berichten dezelfde bescherming genieten als briefpost en telefoongesprekken.”
FVD wil de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) afschaffen omdat deze volgens hen leidt tot onnodige bureaucratie en onvoldoende effectieve privacybescherming. In plaats daarvan pleiten ze voor duidelijke en praktische privacyregels die de privacy daadwerkelijk beschermen zonder overmatige administratieve lasten.
“We schaffen de AVG af en vervangen die door duidelijke en praktische privacyregels, zodat privacy echt beschermd wordt zonder onnodige bureaucratie.”
GroenLinks-PvdA wil de Autoriteit Persoonsgegevens versterken met meer middelen en bevoegdheden om privacy en mensenrechten beter te beschermen, vooral bij het toezicht op algoritmen en het gebruik van data door de overheid. Ze pleiten voor een krachtige, onafhankelijke toezichthouder die effectief kan optreden tegen misbruik van persoonsgegevens en discriminerende systemen. Transparantie, uitlegbaarheid en bescherming van grondrechten staan hierbij centraal.
GroenLinks-PvdA ziet de Autoriteit Persoonsgegevens als een essentiële waakhond voor privacy en mensenrechten. Door deze toezichthouder meer middelen, expertise en bevoegdheden te geven, willen ze effectief toezicht houden op het gebruik van persoonsgegevens en algoritmen, en discriminatie en misbruik voorkomen. Dit is een reactie op recente schandalen en de groeiende rol van data en AI in de overheid.
“We beschermen onze privacy en mensenrechten door meer middelen en bevoegdheden voor de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt en de algoritmetoezichthouder en faciliteren samenwerking met andere Europese toezichthouders.”
“Bestaande toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, krijgen meer bevoegdheden, expertise en middelen om algoritmen en systemen te controleren op transparantie, uitlegbaarheid, proportionaliteit en discriminatie.”
De Partij voor de Dieren wil de bescherming van persoonsgegevens in Nederland aanzienlijk versterken door de Autoriteit Persoonsgegevens uit te breiden en haar handhavende rol te vergroten. Zij zien strikte naleving van de AVG als essentieel en willen structureel investeren in toezicht, zodat privacyrechten van burgers beter worden beschermd tegen misbruik door bedrijven en overheid.
De PvdD vindt dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een grotere rol moet krijgen in het waarborgen van privacy en het handhaven van de AVG. Dit is nodig omdat de huidige capaciteit van de AP onvoldoende is om effectief toezicht te houden op de naleving van privacywetgeving, zeker gezien de toenemende digitalisering en dataverzameling door bedrijven en overheid.
“De Autoriteit Persoonsgegevens wordt uitgebreid om de naleving van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) goed te kunnen controleren.”
Naast uitbreiding van de AP pleit de PvdD voor structurele investeringen in toezicht en handhaving op het gebied van privacy en digitale rechten. Dit moet ervoor zorgen dat privacywetgeving niet alleen op papier bestaat, maar ook daadwerkelijk wordt nageleefd en overtredingen effectief worden aangepakt.
“Er wordt structureel geld uitgetrokken voor toezicht en handhaving hierop, waarbij er ook verboden kunnen worden ingesteld.”
Volt wil de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) structureel versterken door het budget te verhogen, zodat deze toezichthouder onafhankelijker en effectiever kan optreden. De partij ziet privacy als een fundamenteel recht en investeert in streng toezicht en handhaving op Europese privacywetgeving, waarbij de AP een centrale rol krijgt.
Volt vindt dat de Autoriteit Persoonsgegevens onvoldoende middelen heeft om haar taken goed uit te voeren en wil daarom het budget structureel verhogen, in lijn met aanbevelingen van parlementaire onderzoeken. Dit moet leiden tot onafhankelijker en effectiever toezicht op de bescherming van persoonsgegevens in Nederland.
“De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt structureel meer middelen om haar toezichtstaken onafhankelijk en effectief uit te voeren. Daartoe verhogen we het budget, conform de aanbevelingen uit het rapport ‘Blind voor Mens en Recht’ van de Parlementaire Enquêtecommissie Fraude en Dienstverlening.”
Volt wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens, samen met andere toezichthouders, toezicht houdt op een keurmerk voor digitale diensten dat onder andere privacy beschermt. Hiermee wordt de AP expliciet betrokken bij het handhaven van rechten van gebruikers, met de mogelijkheid om sancties op te leggen.
“Het keurmerk wordt beheerd door een onafhankelijke toezichthouder, zoals het NICAM in samenwerking met de Autoriteit Consument & Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens, die toezicht houdt op naleving en sancties kan opleggen.”
BBB erkent het belang van privacybescherming en naleving van de AVG, maar noemt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. De partij wil vooral de positie van Functionarissen Gegevensbescherming versterken en effectieve handhaving van de privacywetgeving waarborgen, met aandacht voor duidelijke wetgeving en bewustwording bij burgers en bedrijven.
BBB wil dat de privacy van burgers beter wordt beschermd door effectieve handhaving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het versterken van Functionarissen Gegevensbescherming binnen organisaties. Dit standpunt richt zich op het voorkomen van datalekken en het vergroten van de weerbaarheid tegen digitale risico’s, maar benoemt de rol van de Autoriteit Persoonsgegevens niet expliciet.
“Versterk de positie van Functionarissen Gegevensbescherming (FG’s). Waarborg de effectieve handhaving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om datalekken te voorkomen en de privacy te beschermen.”
BIJ1 wil de bescherming van persoonsgegevens aanzienlijk versterken door het toezicht van privacywaakhonden, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, uit te breiden en hun adviezen bindend en openbaar te maken. Ze pleiten voor strengere privacywetgeving, afdwingbare sancties en het minimaliseren van dataverzameling door overheid en justitie. De kern van hun visie is dat privacy een fundamenteel recht is dat actief beschermd moet worden tegen overheidsinmenging en onnodige surveillance.
BIJ1 vindt dat privacywaakhonden, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, een veel sterkere en meer afdwingbare rol moeten krijgen in het toezicht op dataverzameling door overheid en justitie. Dit is nodig omdat huidige boetes als ineffectief worden gezien en privacy structureel beter beschermd moet worden tegen misbruik en overmatige surveillance.
“Alle dataverzameling door overheid en justitie wordt geminimaliseerd tot het absoluut noodzakelijke, en er komt altijd streng toezicht van privacywaakhonden. De adviezen van privacywaakhonden worden openbaar en afdwingbaar met sancties die verder gaan dan de huidige ineffectieve bestuurlijke boetes.”
Het CDA erkent het belang van privacybescherming via de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG), maar vindt dat deze wet soms efficiënte samenwerking en gegevensdeling belemmert. Het CDA wil de AVG kritisch evalueren en waar mogelijk ruimte creëren voor meer praktische toepassing, mits de voordelen voor betrokkenen evident zijn.
Het CDA vindt dat de AVG (en daarmee het toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens) vaak administratieve lasten en belemmeringen oplevert voor samenwerking tussen overheden en organisaties. Daarom wil het CDA de wet kritisch tegen het licht houden en ruimte benutten waar dit in het voordeel is van betrokkenen.
“Waar de Algemene verordening Gegevensbescherming belangrijk is in het beschermen van privacygegevens van inwoners, zit de wet ook vaak efficiënte samenwerking door delen van gegevens in de weg en zorgt de wet voor administratieve lasten. We houden deze wet goed tegen het licht. Daar waar voordelen voor betrokkenen evident zijn, willen we de ruimte benutten.”
NSC erkent het belang van strenge privacybescherming en ziet een cruciale rol voor de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als toezichthouder. Ze pleiten voor strengere handhaving van privacyregels, inclusief voldoende financiering voor de AP, en willen burgers beter beschermen tegen privacyschendingen door zowel overheid als bedrijven.
NSC vindt dat de bestaande privacyregels beter gehandhaafd moeten worden, vooral gezien de opkomst van AI en grootschalige dataverwerking. Ze benadrukken dat toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens voldoende gefinancierd moeten worden om hun taak effectief uit te voeren, met bijzondere aandacht voor het verbod op gezichtsherkenning in de openbare ruimte.
“Er moet strengere handhaving zijn op de bestaande regels. Zo mogen er geen camera’s met gezichtsherkenning in de openbare ruimte of in supermarkten hangen. Dit vereist voldoende financiering van toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens.”
De SP wil de Autoriteit Persoonsgegevens versterken om de privacy van burgers beter te beschermen en misstanden rond dataverzameling en -gebruik aan te pakken. Ze pleiten voor meer bevoegdheden en middelen voor deze toezichthouder, zodat privacyrechten ook in het digitale tijdperk effectief kunnen worden gehandhaafd. De nadruk ligt op het voorkomen van misbruik van persoonsgegevens door bedrijven en overheden.
De SP vindt dat de Autoriteit Persoonsgegevens een sterkere positie moet krijgen om effectief op te treden tegen privacyschendingen, vooral gezien de groeiende digitalisering en het toenemende gebruik van persoonsgegevens door bedrijven en overheden. Dit is nodig om burgers te beschermen tegen misbruik van hun data en om te zorgen dat privacyrechten niet worden uitgehold door technologische ontwikkelingen.
“Wij versterken de Autoriteit Persoonsgegevens om misstanden aan te pakken, zodat beter kan worden opgetreden wanneer de privacy van mensen in het geding is.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma