BBB beschouwt autorijden als essentieel voor bereikbaarheid, economische ontwikkeling en persoonlijke vrijheid, vooral in landelijke en regionale gebieden waar alternatieven ontbreken. De partij verzet zich tegen maatregelen die autorijden duurder of moeilijker maken, zoals zero-emissiezones, en wil investeren in goed onderhouden infrastructuur en realistische, betaalbare oplossingen voor automobilisten. BBB wil de auto niet ontmoedigen, maar juist faciliteren als onmisbaar vervoermiddel.
BBB ziet de auto als onmisbaar voor werk, gezin en vrije tijd, met name in regio’s en op het platteland waar alternatieven vaak ontbreken. De partij benadrukt het belang van bereikbaarheid en economische ontwikkeling en wil niet dat mensen worden gedwongen tot mobiliteitskeuzes zonder reëel alternatief.
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde.”
“De auto blijft zeker voor landelijke gebieden onmisbaar. BBB wil geen Nederland van twee snelheden.”
“Zeker in regio’s buiten de Randstad mogen mensen niet afhankelijk worden van één vervoersvorm. Bewoners mogen niet worden gedwongen tot mobiliteitskeuzes waarvoor geen reëel alternatief bestaat.”
“De (vracht)auto blijft ook in de toekomst essentieel voor bereikbaarheid en vervoer voor grote delen van het land. Onze infrastructuur moet daarop blijven inspelen.”
BBB verzet zich tegen beleid dat autorijden duurder of moeilijker maakt, zoals zero-emissiezones of overhaaste maatregelen die de automobilist zwaar belasten. De partij wil realistische en betaalbare oplossingen en beschermt kleine ondernemers en gezinnen tegen hoge kosten of beperkende regels.
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“Geen overhaaste en dure maatregelen. BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
“Zero-emissie zones worden afgeschaft.”
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BBB wil investeren in het onderhoud en de verbetering van wegen, bruggen en tunnels om veiligheid, bereikbaarheid en economische groei te waarborgen. Slimme technologieën en goede voorzieningen voor automobilisten en beroepschauffeurs zijn daarbij belangrijk.
“Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden. Onderhoud en verbetering van ons wegennet betekent ook faciliteren van slimme technologieën.”
“Veel bruggen, tunnels en wegen zijn aan het einde van hun levensduur. De veiligheid is in het geding. Dit leidt tot files, logistieke vertragingen en verminderde militaire mobiliteit.”
“Behoud van het totaalpakket op verzorgingsplaatsen. Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar.”
“We stimuleren de totstandkoming van meer voorzieningen voor beroepschauffeurs en binnenvaart, zoals truckparkings en op/afstapplaatsen.”
FVD wil autorijden goedkoper, leuker en vrijer maken door belastingen, accijnzen en boetes te verlagen, trajectcontroles af te schaffen en milieuzones te schrappen. Ze pleiten voor een hogere maximumsnelheid, investeren in wegen en infrastructuur, en willen autobezitters slechts één keer wegenbelasting laten betalen. Hun visie draait om het herstellen van mobiliteitsvrijheid en het verminderen van financiële en bureaucratische lasten voor automobilisten.
FVD vindt dat autorijden te duur is geworden door hoge belastingen, accijnzen en boetes. Ze willen deze lasten structureel verlagen om autorijden weer betaalbaar te maken en de "angstcultuur" op de weg te doorbreken.
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
FVD ziet trajectcontroles en milieuzones als onnodige beperkingen die autorijden onaantrekkelijk en stressvol maken. Ze willen deze maatregelen afschaffen om de focus te verleggen naar veiligheid in plaats van geld innen.
FVD wil de maximumsnelheid standaard verhogen naar 130 km/u en waar mogelijk nog hoger, naar Duits voorbeeld. Dit moet reizen sneller en soepeler maken en past bij hun visie op vrijheid en bereikbaarheid.
FVD wil dat autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto's, en pleit voor kortingen voor starters, 65-plussers en voertuigen die weinig rijden. Dit moet eerlijker zijn en de lasten voor specifieke groepen verlichten.
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD wil fors investeren in de aanleg en verbreding van wegen om files te verminderen en de bereikbaarheid van heel Nederland te verbeteren. Ze willen bureaucratie verminderen om projecten sneller te realiseren.
“We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad.”
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
JA21 ziet autorijden als een fundamentele uiting van individuele vrijheid en verzet zich krachtig tegen maatregelen die het gebruik van de auto ontmoedigen, zoals hoge belastingen, rekeningrijden en een verbod op brandstofauto’s. De partij pleit voor lagere accijnzen, behoud van keuzevrijheid voor automobilisten en wijst dwingende elektrificatie en milieuzones af. Investeringen in infrastructuur en het tegengaan van regeldruk staan centraal in hun visie.
JA21 beschouwt de auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad. De partij verzet zich tegen financiële en beleidsmatige prikkels die autorijden onaantrekkelijk maken, zoals hoge belastingen, rekeningrijden en accijnzen.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen... JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest é n de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
JA21 wijst een verbod op brandstofauto’s en dwingende elektrificatie af, omdat zij dit als onrealistisch en beperkend voor keuzevrijheid zien. De partij vindt dat de overheid een realistisch perspectief moet bieden en niet moet sturen op dwang.
JA21 is expliciet tegen elke vorm van kilometerheffing of spitsheffing, omdat dit volgens hen een negatieve prikkel is voor automobilisten en de vrijheid van autorijden beperkt.
De partij wil investeren in infrastructuur om bereikbaarheid te waarborgen en ziet dit als een betere oplossing dan het beperken van autogebruik.
“Extra investering in vervanging en renovatie van de infrastructuur van 0,5% van het BBP.”
JA21 erkent fileproblematiek, maar wil alleen positieve prikkels onderzoeken om files te verminderen, zonder negatieve financiële maatregelen voor automobilisten.
“JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten. Het moet dan gaan om maatregelen die automobilisten op een positieve wijze aanzetten om op een andere wijze of op een ander tijdstip te gaan reizen.”
De PVV ziet autorijden als een fundamentele vorm van vrijheid en verzet zich fel tegen maatregelen die het autorijden duurder of moeilijker maken. De partij wil geen rekeningrijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichte elektrificatie, lagere accijnzen, afschaffing van zero-emissiezones en een hogere maximumsnelheid op de snelweg. Hun kernvisie is dat de automobilist centraal moet staan en niet mag worden benadeeld door klimaatbeleid of fiscale lasten.
De PVV verzet zich tegen beleid dat autorijden duurder of minder toegankelijk maakt, zoals rekeningrijden, het verbod op de verkoop van brandstofauto’s en verplichte overstap naar elektrisch rijden. Zij zien de auto als noodzaak en vrijheid, en willen deze toegankelijk houden voor iedereen.
De partij wil de maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u, waar dat veilig kan, om de bewegingsvrijheid van automobilisten te vergroten en reistijden te verkorten.
De PVV wil de kosten voor automobilisten verlagen door accijnsverhogingen op brandstof te voorkomen en de provinciale opcenten op motorrijtuigenbelasting uitsluitend te besteden aan zaken waar automobilisten direct baat bij hebben, zoals asfalt en verkeersveiligheid.
De PVV wil alle zero-emissiezones in Nederland afschaffen, omdat deze volgens de partij ondernemers en automobilisten onnodig benadelen en leiden tot hoge kosten voor mensen die geen elektrische auto kunnen betalen.
De partij vindt dat parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s mogen zijn, zodat iedere automobilist gelijke toegang heeft tot parkeergelegenheid.
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
De SP wil autorijden schoner maken zonder het duurder te maken voor mensen die afhankelijk zijn van de auto. Ze zijn tegen rekeningrijden, willen alle wegen tolvrij houden, en ondersteunen de overstap naar emissievrije auto's met hulp en betaalbare laadvoorzieningen. Tegelijkertijd investeert de SP fors in alternatieven zoals gratis openbaar vervoer en betere fiets- en wandelinfrastructuur, zodat autorijden minder noodzakelijk wordt.
De SP wil dat autorijden milieuvriendelijker wordt, maar niet ten koste van de betaalbaarheid voor mensen die geen alternatief hebben. Ze ondersteunen emissievrije auto's, helpen het mkb met verduurzaming van bedrijfswagens, en willen een landelijk netwerk van betaalbare laadpalen. Tegelijkertijd zijn ze tegen extra lasten zoals rekeningrijden.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“Het mkb wordt ondersteund in het verduurzamen van bedrijfswagens.”
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten.”
“In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
De SP is expliciet tegen rekeningrijden en wil dat alle wegen in Nederland tolvrij blijven, zodat mensen die afhankelijk zijn van de auto niet extra worden belast.
De SP wil het aantal auto's in binnensteden terugdringen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar alleen als er eerst goede en betaalbare alternatieven zijn, zoals snelle verbindingen en goedkope P+R-terreinen.
“We brengen het aantal auto’s in binnensteden terug, maar zorgen eerst voor goede en betaalbare alternatieven: snelle verbindingen en goedkope P+Rterreinen.”
De SP wil geluidsoverlast van motorvoertuigen aanpakken door strengere handhaving van geluidsnormen, zodat iedereen in een stille en gezonde buurt kan wonen.
“We pakken geluidsoverlast van motorvoertuigen aan, zodat iedereen in een stille en gezonde buurt kan wonen. Geluidsnormen voor voertuigen worden strenger gehandhaafd.”
BVNL staat voor maximale keuzevrijheid voor automobilisten en minimale overheidsbemoeienis bij autorijden. Ze willen lagere belastingen en accijnzen op brandstoffen, geen verbod op verbrandingsmotoren, geen kilometerheffing of surveillancekastjes, en een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/uur. De partij verzet zich tegen sturing via belastingen of subsidies en wil investeren in uitbreiding van het wegennet.
BVNL vindt dat automobilisten zelf moeten bepalen welk type auto ze rijden, zonder dat de overheid deze keuze beïnvloedt via belastingen of subsidies. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar individuele vrijheid en het beperken van overheidsbemoeienis.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
De partij wil de financiële lasten voor automobilisten verlagen door accijnzen en motorrijtuigenbelasting te verlagen en eerlijker te maken. Dit moet autorijden betaalbaarder maken en de lasten meer in lijn brengen met het Europese gemiddelde.
BVNL verzet zich tegen het verbod op verbrandingsmotoren en tegen het invoeren van rekeningrijden of kilometerheffing. Ze zijn tegen het volgen van automobilisten via kastjes in de auto, uit oogpunt van privacy en keuzevrijheid.
De partij wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen en harmoniseren naar 130 km/uur, om reistijden te verkorten en de doorstroming te verbeteren.
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
BVNL wil dat verkeersboetes (behalve voor rijden onder invloed) worden verlaagd naar het Europese gemiddelde, om de financiële druk op automobilisten te verminderen.
“Verkeersboetes brengen wij terug op het gemiddelde in Europa, met uitzondering van boetes voor rijden onder invloed van drank en drugs.”
De SGP wil autorijden betaalbaar en bereikbaar houden, met een duidelijke voorkeur voor het stimuleren van emissieloos rijden zonder automobilisten extra te belasten. Ze pleiten voor het voortzetten van subsidies voor elektrische auto's, geen invoering van rekeningrijden, en het ontmoedigen van grote, zware auto's zoals SUV’s. Tegelijkertijd willen ze investeren in infrastructuur en alternatieven zoals openbaar vervoer, zodat mobiliteit voor iedereen toegankelijk blijft.
De SGP wil elektrisch rijden stimuleren, onder meer door subsidies en het aantrekkelijker maken van de aanschaf, maar zonder automobilisten extra te belasten of elektrisch rijden te benadelen ten opzichte van benzine en diesel. Ze zijn tegen rekeningrijden en willen dat SUV’s niet worden bevoordeeld.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP wil zakelijke leaserijders verplichten om te kiezen voor een emissieloze auto of een zuinige hybride, om zo de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's te stimuleren en de uitstoot te verminderen.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP vindt het belangrijk dat het wegennet wordt onderhouden en uitgebreid om files te verminderen en bereikbaarheid te waarborgen, wat direct relevant is voor autorijders.
“We staan op de Rijkswegen meer in de file dan ooit. Tegelijkertijd zijn grote infra-projecten in de ijskast gezet, omdat het Mobiliteitsfonds is uitgekleed en ‘stikstof’ voor problemen zorgt. Om Nederland bereikbaar te houden, moeten deze infra-projecten...”
“De SGP wil investeren in nieuwe aanlegprojecten, zoals aanpak van de knooppunt Hoevelaken en A1/A30, verbreding van de A2 Deil-Vught, A15 Papendrecht-Gorinchem en A27 Houten-Hooipolder.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden vanwege de hoge brandstofprijzen en wil de onbelaste kilometervergoeding voor forenzen behouden.
“Forenzen houden het recht op een onbelaste kilometervergoeding bij gebruik van een fiets van de zaak.”
Volt wil autorijden eerlijker en duurzamer maken door het gebruik en de vervuiling van auto's zwaarder te belasten, en bezit juist minder. Ze pleiten voor een kilometerheffing op basis van gebruik, uitstoot en voertuigkenmerken, en willen de verkoop van fossiele voertuigen vanaf 2030 verbieden. Hun beleid richt zich op het stimuleren van uitstootvrij rijden en het ontmoedigen van vervuilend autogebruik.
Volt wil af van de vaste motorrijtuigenbelasting en deze vervangen door een systeem waarbij automobilisten betalen naar gebruik, rekening houdend met uitstoot, gewicht en tijd/plaats van rijden. Dit moet eerlijker zijn en vervuilend autorijden ontmoedigen.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af. In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Volt wil de transitie naar uitstootvrij rijden versnellen door de verkoop van nieuwe voertuigen op fossiele brandstof te verbieden vanaf 2030, vijf jaar eerder dan de EU-norm. Ook zakelijke leaseauto’s moeten dan uitstootvrij zijn.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
Volt wil dat de belasting op auto’s niet alleen het gebruik, maar ook de productie en het grondstofverbruik weerspiegelt. Zwaardere elektrische voertuigen krijgen een gewichtscorrectie, en de BPM wordt gebaseerd op CO₂-uitstoot en grondstoffen.
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
Volt wil de maximumsnelheid op snelwegen verlagen als dat nodig is voor het klimaat, en meer 30 km/u-zones in de bebouwde kom voor veiligheid en minder uitstoot.
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.”
Volt erkent dat het soms beter is om een zuinige, kleine auto langer te blijven gebruiken dan direct te vervangen. Ze willen investeren in onderzoek en tools die automobilisten helpen de beste keuze te maken voor hun situatie.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
Het CDA erkent dat autorijden in veel regio’s essentieel blijft en wil daarom investeren in bereikbaarheid en verkeersveiligheid, terwijl het autorijden duurzamer en veiliger moet worden. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het hervormen van de motorrijtuigenbelasting, het invoeren van een spitsheffing, en strengere handhaving op verkeersveiligheid. Het CDA balanceert tussen het faciliteren van automobiliteit en het stimuleren van schoner, veiliger en efficiënter autogebruik.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting aanpassen om de transitie naar elektrische auto’s te ondersteunen en stelt een spitsheffing voor om files en vervuiling te verminderen. Hiermee willen ze autorijden duurzamer en efficiënter maken, vooral in drukke gebieden, terwijl de opbrengsten worden geïnvesteerd in infrastructuur.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
Het CDA ziet de auto als onmisbaar in veel regio’s en wil daarom investeren in infrastructuur en slimme oplossingen om files te bestrijden. Dit is bedoeld om de bereikbaarheid te waarborgen waar het OV tekortschiet.
“In veel delen van het land is de auto essentieel om te kunnen participeren, vanwege bijvoorbeeld gebrek aan goed OV. Investeren in weginfrastructuur is in deze regio’s geen luxe, maar een noodzaak.”
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
Het CDA wil autorijden veiliger maken door strengere handhaving op gevaarlijk gedrag, herinvoering van het alcoholslot, en een zerotolerantiebeleid voor drugs in het verkeer. Ook willen ze overlast door extreem rijgedrag aanpakken.
“We willen het alcoholslot herinvoeren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Ook zetten we meer flitsers in op risicolocaties.”
“Voor verkeersveiligheid is er een zerotolerantiebeleid op het gebruik van drugs in het verkeer. Overtredingen worden zwaarder bestraft.”
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
De Partij voor de Dieren wil autorijden sterk terugdringen door het aantrekkelijker maken van alternatieven zoals openbaar vervoer en deelmobiliteit, en door het ontmoedigen van individueel autobezit. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een intelligente kilometerheffing, snelheidsverlagingen, het verbieden van vervuilende auto's (zoals SUV's), en het zwaarder belasten van parkeren in steden.
De PvdD wil autorijden ontmoedigen door een slimme kilometerheffing, waarbij mensen die meer rijden ook meer betalen. Dit moet autobezit en -gebruik verminderen en alternatieven aantrekkelijker maken.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
Om de veiligheid en leefbaarheid te vergroten en vervuiling te verminderen, wil de PvdD de verkoop van vervuilende en gevaarlijke auto's verbieden.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen.”
De partij streeft niet naar volledige elektrificatie van het wagenpark, maar naar minder auto's in het algemeen. Ze willen autobezit vervangen door deelmobiliteit en investeren in openbaar vervoer, zodat autorijden minder noodzakelijk wordt.
“Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig. Zo komt er meer ruimte op straat en zijn automobilisten goedkoper uit. Je betaalt tenslotte alleen als je een deelauto ook echt gebruikt.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
Om uitstoot en verkeersonveiligheid te verminderen, wil de PvdD de maximumsnelheid op snelwegen en ringwegen verlagen en woonkernen zoveel mogelijk autovrij maken.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
“Woonkernen worden zo veel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad met goede P+R-voorzieningen. Tegelijkertijd stimuleren we gemeentes om het parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar het voorbeeld van Parijs.”
De partij wil geen nieuwe wegen aanleggen of bestaande wegen verbreden, omdat dit autogebruik stimuleert. In plaats daarvan zetten ze in op alternatieven voor autorijden.
“Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen.”
De ChristenUnie wil autorijden verduurzamen en ontmoedigen waar mogelijk, vooral in drukke gebieden, door het stimuleren van zero-emissie auto’s en het invoeren van een gedifferentieerde kilometerprijs. Tegelijkertijd erkennen ze de noodzaak van bereikbaarheid, vooral op het platteland, en pleiten ze voor investeringen in alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Hun kernvisie is dat autorijden schoner, slimmer en eerlijker moet worden, met oog voor milieu, bereikbaarheid en rechtvaardige lastenverdeling.
De ChristenUnie stelt voor om een kilometerprijs voor auto’s in te voeren, die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en locatie. Hiermee willen ze autorijden in drukke gebieden en op vervuilende momenten ontmoedigen, terwijl het op het platteland betaalbaar blijft. Dit moet bijdragen aan het verminderen van uitstoot en files, en aan het behalen van stikstofdoelstellingen.
De partij wil het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door de motorrijtuigenbelasting aan te passen en een gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen in te voeren. Dit moet de overstap naar schoner autorijden aantrekkelijker maken.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
De ChristenUnie ziet het verminderen van autoverkeer als onderdeel van een bredere mobiliteitsvisie, waarin alternatieven als openbaar vervoer en fietsen aantrekkelijker worden gemaakt. Dit moet autorijden minder noodzakelijk maken, vooral in stedelijke gebieden.
De partij koppelt autorijden expliciet aan de nationale stikstofproblematiek en wil dat het wegverkeer een bijdrage levert aan het behalen van milieudoelen.
“Het wegvervoer draagt bij aan de nationale stikstofdoelstellingen.”
De VVD wil autorijden betaalbaar houden en investeert in infrastructuur om de bereikbaarheid te verbeteren. Ze pleiten voor lagere brandstofaccijns, hervorming van autobelastingen, stimulering van elektrisch rijden en strengere handhaving op verkeersovertredingen. Hun visie is dat autorijden voor iedereen toegankelijk en veilig moet blijven, zonder dat werkenden of mensen in de regio erop achteruitgaan.
De VVD vindt dat autorijden betaalbaar moet blijven, vooral voor werkenden en mensen in plattelandsregio’s. Ze willen de brandstofaccijns verlagen en autobelastingen toekomstbestendig hervormen, zodat de lasten eerlijk verdeeld blijven.
“Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders onbetaalbaar te worden. We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar. Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
“We verlagen de brandstofaccijns zodat autorijden betaalbaarder wordt.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede doelgroep mogelijk maken door de betaalbaarheid te stimuleren, de tweedehandsmarkt te versterken en de laadinfrastructuur te verbeteren.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
De VVD investeert in infrastructuur om files te verminderen en de bereikbaarheid van woonwijken en regio’s te verbeteren, zodat autorijden snel en veilig blijft.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden. Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.”
De VVD wil de verkeersveiligheid vergroten door strengere straffen voor verkeershufters, meer handhaving op rijden onder invloed en het aanpakken van snelheids- en geluidsovertredingen.
“We verhogen de straffen voor (stelselmatige) verkeershufters, onder meer door levenslange rijontzeggingen in te voeren en boetes te verhogen. Daarnaast verstevigen we de handhaving op rijden onder invloed van drugs en alcohol, en met een telefoon achter het stuur. Bovendien verstevigen we ook de aanpak van snelheids- en geluidsovertredingen van motoren.”
BIJ1 wil autorijden minder aantrekkelijk maken voor hogere inkomens en het autobezit terugdringen, maar mensen die afhankelijk zijn van de auto niet benadelen zolang goed en gratis openbaar vervoer nog niet is gerealiseerd. Ze pleiten voor inkomensafhankelijke tarieven voor autogebruik, zijn tegen kilometerheffing en accijnsverhoging, en willen het halen van een rijbewijs eerlijker en toegankelijker maken.
BIJ1 wil dat de kosten van autorijden eerlijker verdeeld worden door tarieven afhankelijk te maken van inkomen en vermogen, zodat hogere inkomens meer betalen en lagere inkomens worden ontzien. Dit moet leiden tot minder auto's op de weg, minder vervuiling en meer ruimte.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
Totdat gratis en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer beschikbaar is, wil BIJ1 mensen die afhankelijk zijn van de auto niet extra belasten. Ze zijn tegen kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren.
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
BIJ1 wil dat de kosten voor het halen van een rijbewijs uniform worden, zodat mensen die meer begeleiding nodig hebben – bijvoorbeeld neurodivergente personen – niet financieel worden benadeeld.
“De kosten voor het halen van een rijbewijs maken we uniform - onafhankelijk van het aantal rijlessen. Zo garanderen we dat neurodivergente personen die mogelijk meer lessen nodig hebben, niet financieel straffen voor extra begeleiding.”
BIJ1 streeft naar minder autobezit door te investeren in openbaar vervoer en alternatieven, en wil geen snelwegverbredingen of nieuwe wegen tenzij deze de bereikbaarheid verbeteren zonder natuur te schaden.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden.”
NSC erkent het belang van autorijden, vooral voor de bereikbaarheid van de regio en het platteland, en wil de auto betaalbaar houden waar alternatieven ontbreken. Tegelijkertijd zet de partij in op verkeersveiligheid, strengere handhaving en investeringen in zowel wegen als alternatieven voor de auto. De kern van hun visie is een pragmatische balans tussen bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid, met oog voor regionale verschillen.
NSC vindt dat de auto betaalbaar moet blijven, vooral omdat op het platteland vaak geen goed alternatief is. Dit standpunt adresseert de zorgen over mobiliteit en bereikbaarheid buiten de Randstad, waar openbaar vervoer minder toereikend is.
“We willen dat de auto betaalbaar blijft, omdat er op het platteland vaak geen alternatief is.”
De partij wil gericht investeren in wegen, met prioriteit voor onderhoud en het aanpakken van verkeersonveilige situaties, en benadrukt het belang van het respecteren van snelheidslimieten en strenge handhaving op gevaarlijk rijgedrag. Dit is bedoeld om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid te vergroten.
“Binnen de beschikbare budgetten voor wegenbouw geven we prioriteit aan groot onderhoud en het verbeteren van verkeersonveilige wegen.”
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
NSC wil alternatieven voor autorijden aantrekkelijker maken, vooral in en rond steden, door te investeren in hoogfrequent openbaar vervoer en betere fietsinfrastructuur. Hiermee wil de partij de spitsdruk verlagen en de keuzevrijheid vergroten.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
“Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer.”
50PLUS beschouwt autorijden als essentieel voor de mobiliteit van ouderen en gezinnen, vooral waar het openbaar vervoer tekortschiet. De partij wil autorijden betaalbaar houden door accijnzen op brandstof te bevriezen en pleit ervoor dat automobilisten niet langer als melkkoe van de overheid worden behandeld. Daarnaast willen ze snellere afhandeling bij invordering van rijbewijzen en gratis parkeren bij ziekenhuizen en zorginstellingen.
50PLUS ziet de auto als een noodzakelijke levensader voor ouderen en gezinnen, zeker in gebieden met weinig openbaar vervoer. Ze verzetten zich tegen het financieel uitknijpen van automobilisten en willen mobiliteit betaalbaar en bereikbaar houden.
“De auto is vaak onmisbaar voor ouderen en gezinnen, zeker waar OV-verbindingen verdwijnen. De automobilist mag niet langer de melkkoe van de overheid zijn.”
Om autorijden betaalbaar te houden, wil 50PLUS de huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen en geen verhogingen toestaan.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
50PLUS wil dat beslissingen over het invorderen van rijbewijzen sneller worden genomen, zodat automobilisten niet onnodig lang zonder rijbewijs zitten.
“Beslissing en afhandeling bij een invordering van een rijbewijs dient binnen 2 weken te geschieden.”
Om de drempel voor autorijdende ouderen en zorgbehoevenden te verlagen, pleit 50PLUS voor gratis parkeren bij ziekenhuizen en zorginstellingen gedurende de eerste twee uur.
“Parkeerkosten bij ziekenhuizen en zorginstellingen zijn de eerste twee uren gratis.”
D66 wil autorijden verduurzamen en eerlijker maken door het invoeren van rekeningrijden, waarbij het gebruik van de auto wordt belast in plaats van het bezit. Ze stimuleren daarnaast het gebruik van elektrische auto’s via subsidies en belastingvoordelen, en willen deelmobiliteit, waaronder elektrische auto’s, standaard onderdeel maken van het vervoersaanbod. De partij houdt rekening met regio’s waar weinig openbaar vervoer is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.
D66 wil autorijden eerlijker en duurzamer maken door rekeningrijden in te voeren. Hiermee wordt niet langer het bezit, maar het daadwerkelijke gebruik van de auto belast. Dit moet leiden tot minder uitstoot en een eerlijkere verdeling van de lasten, met oog voor regio’s waar alternatieven voor de auto ontbreken.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
D66 wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen door het bieden van subsidies en belastingvoordelen. Hiermee willen ze autorijden schoner maken en de CO2-uitstoot terugdringen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
D66 ziet deelmobiliteit, waaronder elektrische auto’s, als een vast onderdeel van het toekomstige vervoersaanbod. Dit moet bijdragen aan schoner vervoer en minder individuele autobezit.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden door accijnzen op benzine en diesel te verlagen en is tegen de invoering van rekeningrijden. Daarnaast pleit de partij voor een verhoging van de maximumsnelheid waar mogelijk en het wettelijk maximeren van gemeentelijke parkeertarieven, met extra aandacht voor verkeersveiligheid.
DENK ziet de stijgende kosten van autorijden als een probleem voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van mobiliteit. Daarom wil de partij accijnzen op brandstof verlagen en geen rekeningrijden invoeren, zodat autorijden voor meer mensen bereikbaar blijft.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
DENK wil de maximumsnelheid verhogen naar 130 km/u waar dat kan, om reistijden te verkorten en de bewegingsvrijheid van automobilisten te vergroten. Tegelijkertijd benadrukt de partij het belang van verkeersveiligheid en strengere handhaving op overtredingen.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd.”
DENK vindt dat automobilisten niet als melkkoe mogen worden gebruikt door gemeenten en wil daarom een wettelijke maximering van parkeertarieven invoeren.
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
GroenLinks-PvdA wil autorijden duurzamer, eerlijker en veiliger maken door elektrisch rijden te stimuleren, betalen naar gebruik in te voeren en strengere verkeershandhaving toe te passen. Ze zetten in op een snelle overgang naar elektrische voertuigen, een kilometerheffing die rekening houdt met regio en tijd, en strengere maatregelen tegen gevaarlijk rijgedrag. Hun visie is dat autorijden mogelijk blijft, maar schoner, veiliger en eerlijker wordt belast.
GroenLinks-PvdA wil de verkoop van fossiele voertuigen stoppen en elektrisch rijden versnellen, om klimaatdoelen te halen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit geldt ook voor leaseauto’s en lichte voertuigen zoals brom- en snorfietsen.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
De partij wil autorijden eerlijker belasten door een kilometerheffing in te voeren, waarbij mensen in regio’s met weinig OV minder betalen en vrachtwagens juist meer. Dit moet het gebruik van de auto ontmoedigen waar alternatieven zijn en de vervuiler meer laten betalen.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
Om de verkeersveiligheid te vergroten, wil GroenLinks-PvdA het puntenrijbewijs uitbreiden en meer automatische handhaving invoeren. Dit moet asociaal en gevaarlijk rijgedrag ontmoedigen en recidive voorkomen.
“We breiden het puntenrijbewijs uit. Naast rijden onder invloed kunnen bestuurders ook punten krijgen voor snelheidsovertredingen en asociaal weggedrag. Bij meer dan twee zeer ernstige overtredingen binnen vijf jaar wordt het rijbewijs ingenomen. Handhaving op kleinere verkeersovertredingen zoals dubbel parkeren wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd door scanauto’s.”