FVD wil het autogebruik stimuleren door autorijden goedkoper, leuker en vrijer te maken. Ze pleiten voor het verlagen of afschaffen van belastingen en accijnzen, het schrappen van milieuzones en trajectcontroles, en het verhogen van de maximumsnelheid. Hun visie is dat mobiliteit vrijheid betekent en dat automobilisten niet onnodig financieel of bureaucratisch mogen worden belast.
FVD vindt dat hoge belastingen, accijnzen en boetes het autogebruik en de economie onnodig belemmeren. Ze willen autorijden betaalbaar maken door deze lasten te verlagen of af te schaffen, zodat automobilisten meer vrijheid en minder financiële druk ervaren.
“We verlagen accijnzen, schaffen we de BPM af, verlagen we de bijtelling en maken we een einde aan zinloze trajectcontroles.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.”
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
FVD beschouwt milieuzones, kilometerheffing en trajectcontroles als onnodige beperkingen op autogebruik. Ze willen deze maatregelen schrappen om de bewegingsvrijheid van automobilisten te vergroten en bureaucratie te verminderen.
“Milieuzones verdwijnen, kilometerheffing komt er niet en de aanleg van wegen wordt versneld door bureaucratie te verminderen.”
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
FVD wil de maximumsnelheid verhogen naar 130 km/u en waar mogelijk nog hoger, naar Duits model. Dit moet het autogebruik aantrekkelijker en efficiënter maken, en de doorstroming op wegen verbeteren.
FVD wil investeren in de aanleg en verbreding van wegen om files te verminderen en de bereikbaarheid te vergroten. Dit moet het autogebruik stimuleren en de economie versterken.
“We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad.”
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
FVD wil de wegenbelasting vereenvoudigen en eerlijker maken, onder andere door het onderscheid tussen brandstofsoorten af te schaffen en kortingen te bieden aan specifieke groepen.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
“We behouden het kwarttarief voor kampeerauto’s en paardenvervoer, die relatief weinig op de (Nederlandse) weg zijn.”
“65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief).”
FVD wil dat flitspalen niet als verdienmodel worden ingezet, maar uitsluitend voor verkeersveiligheid. Daarom moeten flitspalen altijd duidelijk worden aangekondigd.
“Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen.”
“We verplichten dat flitspalen altijd vooraf met twee waarschuwingsborden (één op 200 meter en één op 100 meter afstand) worden aangekondigd, zodat de focus op veiligheid ligt in plaats van op geld innen.”
FVD wil het autogebruik aantrekkelijker maken voor werkenden door de onbelaste kilometervergoeding te verhogen.
“We verhogen de onbelaste kilometervergoeding naar 30 cent per kilometer, zodat autorijden weer aantrekkelijker wordt.”
De PVV ziet autogebruik als een fundamentele vorm van vrijheid en verzet zich fel tegen maatregelen die het autorijden beperken of duurder maken. De partij wil geen rekeningrijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichte elektrificatie, lagere accijnzen en het afschaffen van zero-emissiezones. Hun kernvisie is dat de automobilist centraal moet staan, met meer asfalt, hogere snelheden en minder klimaatmaatregelen die autogebruik belemmeren.
De PVV verzet zich tegen beleid dat het gebruik van de auto ontmoedigt of beperkt, zoals rekeningrijden, het verbod op de verkoop van brandstofauto’s en verplichte overstap naar elektrisch rijden. Volgens de partij is de auto voor veel mensen een noodzaak en geen luxe, en moeten automobilisten niet de dupe worden van klimaatbeleid.
De partij wil autorijden betaalbaar houden door accijnsverhogingen op brandstof te voorkomen en de accijnzen zelfs te verlagen. Dit wordt gepresenteerd als directe lastenverlichting voor de automobilist.
De PVV wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct van profiteren, zoals meer asfalt, wegverbredingen en verkeersveiligheid.
“Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De partij wil alle zero-emissiezones in Nederland afschaffen, omdat deze volgens de PVV ondernemers en automobilisten onnodig beperken en tot hoge kosten dwingen.
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u, waar dat veilig kan, als symbool van vrijheid en om reistijden te verkorten.
De partij vindt dat alle automobilisten gelijk behandeld moeten worden en wil daarom geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s.
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
BBB beschouwt autogebruik als essentieel voor bereikbaarheid, economie en persoonlijke vrijheid, vooral in landelijke gebieden. De partij verzet zich tegen maatregelen die autogebruik ontmoedigen of duurder maken, zoals zero-emissiezones, en pleit voor realistische, betaalbare oplossingen en het stimuleren van schonere brandstoffen zonder de auto te beperken. BBB wil dat infrastructuur en beleid het autogebruik faciliteren en niet belemmeren, met speciale aandacht voor kleine ondernemers en gezinnen.
BBB ziet de auto als onmisbaar voor mobiliteit, werk en gezinsleven, met name in regio’s en plattelandsgebieden waar alternatieven ontbreken. De partij wil niet dat mensen worden gedwongen tot mobiliteitskeuzes waarvoor geen reëel alternatief bestaat.
BBB is tegen beleid dat autogebruik ontmoedigt of automobilisten extra belast zonder aantoonbaar positief effect op mobiliteit. De partij wil geen overhaaste of dure maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
BBB wil een landelijk verbod op zero-emissiezones, omdat deze volgens de partij schadelijk zijn voor ondernemers en autogebruikers in binnensteden.
BBB wil schonere brandstoffen en voertuigen stimuleren, maar zonder de auto te ontmoedigen of bereikbaarheid te beperken. Innovatie en realistische transitie staan centraal.
BBB vindt dat infrastructuur goed onderhouden en aangepast moet worden aan het blijvende belang van de auto, zodat bereikbaarheid en veiligheid gewaarborgd blijven.
“Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden. Onderhoud en verbetering van ons wegennet betekent ook faciliteren van slimme technologieën.”
“De (vracht)auto blijft ook in de toekomst essentieel voor bereikbaarheid en vervoer voor grote delen van het land. Onze infrastructuur moet daarop blijven inspelen.”
De VVD wil autogebruik betaalbaar en bereikbaar houden voor iedereen, met speciale aandacht voor werkenden en mensen in plattelandsregio’s. Ze pleiten voor het verlagen van brandstofaccijns, investeren in infrastructuur, en het stimuleren van elektrisch rijden zonder het opleggen van extra lasten. De partij verzet zich tegen maatregelen die autorijden duurder maken en wil dat de overgang naar elektrisch rijden voor iedereen haalbaar blijft.
De VVD vindt dat autorijden voor een grote groep Nederlanders betaalbaar moet blijven, vooral voor werkenden en mensen buiten de Randstad. Ze willen daarom de brandstofaccijns verlagen en autobelastingen hervormen, met oog voor de effecten op burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.
“Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders onbetaalbaar te worden. We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar.”
“We verlagen de brandstofaccijns zodat autorijden betaalbaarder wordt.”
“Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
De VVD wil investeren in wegen en infrastructuur om files te verminderen en de bereikbaarheid van woonwijken en regio’s te verbeteren. Dit moet ervoor zorgen dat autogebruik efficiënt en aantrekkelijk blijft, ook buiten de Randstad.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden.”
“Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.”
De VVD wil elektrisch rijden voor iedereen mogelijk en betaalbaar maken, onder andere door het verbeteren van de laadinfrastructuur en het stimuleren van de tweedehandsmarkt. Ze zijn terughoudend met nieuwe lasten en willen dat de overstap naar elektrisch rijden geen extra financiële drempels oplevert.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid.”
“Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
De VVD wil dat de belastingvrije reiskostenvergoeding meestijgt met de inflatie, zodat werken niet duurder wordt dan thuiszitten en autogebruik voor woon-werkverkeer betaalbaar blijft.
“We verhogen de belastingvrije reiskostenvergoeding, zodat werken niet duurder is dan thuiszitten. Op termijn willen we dat de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer jaarlijks wordt aangepast aan de stijgende kosten.”
De VVD vindt dat gemeentes bij nieuwbouwprojecten moeten zorgen voor voldoende parkeerplaatsen, zodat autogebruik praktisch blijft voor bewoners van nieuwe wijken.
“Gemeentes moeten bij (grootschalige) nieuwbouwlocaties aangeven op welke wijze er voldoende parkeerplaatsen in het project zijn meegenomen, met onderscheid tussen bewoners, bezoekers en deelmobiliteit.”
JA21 ziet autogebruik als een fundamenteel recht en uiting van individuele vrijheid, en verzet zich krachtig tegen maatregelen die het gebruik van de auto ontmoedigen of duurder maken. De partij wil lagere accijnzen, geen kilometerheffing of verbod op brandstofauto’s, en pleit voor positieve prikkels om files te verminderen in plaats van restrictieve maatregelen. JA21 benadrukt dat de automobilist niet de melkkoe van de overheid mag zijn en dat bereikbaarheid voor iedereen, ook buiten de Randstad, gewaarborgd moet blijven.
JA21 beschouwt de auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad. De partij verzet zich tegen beleid dat autogebruik ontmoedigt, zoals hoge belastingen, rekeningrijden, spitsheffing en een verbod op brandstofauto’s. De automobilist mag niet financieel worden uitgeknepen en moet niet uit de auto worden gepest.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen. Het is een vorm van zelfredzaamheid die past bij het mensbeeld dat JA21 voor ogen staat.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 erkent het fileprobleem, maar wil geen restrictieve maatregelen zoals kilometerheffing of spitsheffing. In plaats daarvan pleit de partij voor onderzoek naar positieve prikkels die automobilisten vrijwillig stimuleren om files te vermijden, bijvoorbeeld door op andere tijden of manieren te reizen.
“Tegelijk begrijpt JA21 dat de fileproblematiek een voorbeeld is van te veel vraag en te weinig aanbod. JA21 stelt ook vast dat er ook grenzen zijn aan het aantal wegen dat gebouwd kan worden of kan worden verbreed. JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten. Het moet dan gaan om maatregelen die automobilisten op een positieve wijze aanzetten om op een andere wijze of op een ander tijdstip te gaan reizen. Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
JA21 is tegen een lappendeken van lokale milieuzones en zero-emissiegebieden die autogebruik in binnensteden beperken. De partij verzet zich ook tegen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel, en wil geen nationale afbouw van fossiele brandstoffen zolang alternatieven niet volwaardig zijn.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
De SP wil autogebruik schoner maken zonder het duurder te maken voor mensen die afhankelijk zijn van de auto. Ze zijn tegen rekeningrijden en tol, willen alternatieven zoals gratis openbaar vervoer verbeteren, en ondersteunen de overstap naar emissievrije auto's met hulp voor wie dat nodig heeft.
De SP erkent dat veel mensen afhankelijk zijn van de auto en wil daarom autorijden betaalbaar houden waar alternatieven ontbreken. Tegelijkertijd streven ze naar schoner autogebruik door te investeren in emissievrije voertuigen en ondersteunende infrastructuur, zonder extra lasten voor automobilisten.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“Waar alternatieven ontbreken blijft rijden betaalbaar. We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Tolvrije wegen. Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De SP wil het aantal auto's in binnensteden terugdringen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar alleen als er eerst goede en betaalbare alternatieven zijn zoals snelle OV-verbindingen en P+R-terreinen.
“We brengen het aantal auto’s in binnensteden terug, maar zorgen eerst voor goede en betaalbare alternatieven: snelle verbindingen en goedkope P+Rterreinen. Zo maken we schone lucht bereikbaar voor iedereen.”
Om autogebruik te verminderen en mobiliteit te verduurzamen, investeert de SP fors in openbaar vervoer, fietsen en wandelen. Ze willen gratis OV, betere fietsroutes en veilige wandelinfrastructuur zodat mensen daadwerkelijk kunnen kiezen voor alternatieven.
“Mensen krijgen betere alternatieven met goed en gratis toegankelijk openbaar vervoer en veilige fietsroutes.”
“Investeren in fietsen en wandelen. We investeren fors in veilige en comfortabele fiets en wandelinfrastructuur, zodat mensen ook makkelijk en duurzaam kunnen kiezen voor lopen of fietsen.”
“Gratis openbaar vervoer. Openbaar vervoer wordt weer écht openbaar: collectief geregeld, toegankelijk voor iedereen en altijd dichtbij.”
De SP is tegen het verbreden van wegen omdat dit leidt tot meer verkeer en files. In plaats daarvan willen ze investeren in openbaar vervoer om autogebruik te verminderen en Nederland bereikbaar te houden.
“Het is aangetoond dat wegen verbreden leidt tot meer verkeer en extra files. Daarom investeren we liever in goed openbaar vervoer. Zo kunnen meer mensen kiezen voor de trein, tram of bus.”
Volt wil het autogebruik verduurzamen en verminderen door het invoeren van betalen naar gebruik, strengere belastingen op vervuilende auto's en het stimuleren van alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsen. Ze pleiten voor een verbod op de verkoop van fossiele auto's vanaf 2030 en willen autobelastingen hervormen zodat vervuiling en gebruik centraal staan. Hun visie is gericht op het eerlijker belasten van autogebruik en het versnellen van de transitie naar uitstootvrij vervoer.
Volt wil af van vaste autobelastingen en introduceert een systeem waarbij je betaalt naar daadwerkelijk gebruik, afhankelijk van gereden kilometers, tijdstip, locatie en milieukenmerken van het voertuig. Dit moet eerlijker zijn en autogebruik ontmoedigen, vooral op vervuilende momenten en plekken.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Volt wil dat de volledige milieu-impact van auto's wordt belast, inclusief productie en gebruik. Elektrische auto's, die vaak zwaarder zijn, krijgen een aangepaste wegenbelasting, en de aanschafbelasting (BPM) wordt gebaseerd op CO₂-uitstoot en grondstofgebruik.
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
Volt wil de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2030 verbieden, vijf jaar eerder dan het Europese doel, om de transitie naar uitstootvrij vervoer te versnellen.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt investeert in openbaar vervoer, fietsen en onderzoek naar wanneer het klimaatvriendelijker is om een auto te vervangen of juist langer te gebruiken. Ook willen ze de maximumsnelheid in steden verlagen om uitstoot en onveiligheid te verminderen.
“We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
“Binnen Nederland verbeteren we het treinsysteem... zodat de trein ook in de grensregio de auto kan vervangen”
De Partij voor de Dieren wil het autogebruik drastisch verminderen door te investeren in beter openbaar vervoer, deelmobiliteit en het ontmoedigen van autobezit. Ze pleiten voor maatregelen als een intelligente kilometerheffing, het zwaarder belasten van parkeren in steden, het verbieden van vervuilende auto's zoals SUV's, en het autovrij maken van woonkernen. Hun visie is dat mobiliteit duurzaam, eerlijk en ruimtebesparend moet zijn, waarbij de auto een ondergeschikte rol krijgt.
De PvdD wil autogebruik direct ontmoedigen door een slimme kilometerheffing in te voeren, waarbij veelrijders meer betalen. Dit moet mensen stimuleren minder kilometers te maken en alternatieven te kiezen.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
De partij wil de verkoop van grote, vervuilende en gevaarlijke auto's zoals SUV's en pick-ups verbieden, om de veiligheid en leefbaarheid te vergroten en het autogebruik te verduurzamen.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen.”
De PvdD streeft niet naar een volledige elektrificatie van het huidige wagenpark, maar naar minder auto's in totaal. Dit willen ze bereiken door fors te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, zodat mensen minder afhankelijk zijn van een eigen auto.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
Om het autogebruik in woongebieden te beperken, wil de PvdD woonkernen zoveel mogelijk autovrij maken en parkeren binnen steden zwaarder belasten, met parkeren aan de rand van de stad als alternatief.
“Woonkernen worden zo veel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad met goede P+R-voorzieningen. Tegelijkertijd stimuleren we gemeentes om het parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar het voorbeeld van Parijs.”
De partij wil de maximumsnelheid op snelwegen en ringwegen verlagen om de uitstoot van auto's te verminderen.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
De PvdD wil dat de auto niet langer centraal staat in het mobiliteitssysteem en de inrichting van de openbare ruimte, maar dat voetgangers, fietsers en groen prioriteit krijgen.
“Fietsers en voetgangers krijgen voorrang op gemotoriseerd verkeer. Dat moet het uitgangspunt zijn bij het ontwerp en gebruik van de openbare ruimte in onze dorpen en steden.”
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
De SGP wil autogebruik verduurzamen door elektrificatie te stimuleren, zonder automobiliteit financieel onnodig te belasten. Ze pleiten voor het aantrekkelijker maken van elektrisch rijden, het verplichten van emissieloze zakelijke leaseauto’s, en het niet invoeren van rekeningrijden vanwege de hoge brandstofprijzen. Tegelijkertijd blijft betaalbaarheid van mobiliteit, vooral voor mensen op het platteland, een belangrijk uitgangspunt.
De SGP vindt dat elektrisch rijden aantrekkelijker moet worden gemaakt en niet mag worden benadeeld ten opzichte van rijden op benzine of diesel. Ze willen de markt voor betaalbare tweedehands elektrische auto’s stimuleren en het leasen van accupakketten aantrekkelijker maken. Dit alles om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen, zonder dat automobilisten financieel worden benadeeld.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“Bij verduurzaming van vervoer gaat het al snel over elektrische auto’s. Maar het is veel meer dan dat. Belangrijke aandachtspunten voor de SGP zijn het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer, ervoor zorgen dat er een markt ontwikkeld wordt voor betaalbare tweedehands elektrische auto’s, ervoor zorgen dat mobiliteit betaalbaar blijft voor mensen die ervan afhankelijk zijn, ook op het platteland...”
Om de elektrificatie van het wagenpark te versnellen, wil de SGP zakelijke leaserijders verplichten om te kiezen voor een emissieloze auto of, als dat niet haalbaar is, een zuinige hybride. Dit moet ook de beschikbaarheid van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt vergroten.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden zolang de brandstofprijzen hoog zijn, om de betaalbaarheid van autogebruik te waarborgen.
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid in autobelastingen, met als doel elektrificatie van het wagenpark en vermindering van uitstoot, maar met oog voor haalbaarheid en betaalbaarheid.
“De autobelastingen zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
BVNL kiest voor maximale vrijheid van automobilisten en verzet zich tegen overheidssturing van autogebruik. Zij willen lagere belastingen en accijnzen op brandstoffen, geen verbod op verbrandingsmotoren, geen kilometerheffing of rekeningrijden, en automobilisten vrij laten in hun keuze van auto. De partij ziet autogebruik als een individuele keuze en wil dat de overheid zich hier zo min mogelijk mee bemoeit.
BVNL wil het autogebruik financieel aantrekkelijker maken door accijnzen en belastingen te verlagen en deze niet langer als sturingsmiddel te gebruiken. Dit moet de lasten voor automobilisten verlichten en de keuzevrijheid vergroten.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
BVNL verzet zich tegen overheidsmaatregelen die de keuzevrijheid van automobilisten beperken, zoals subsidies, verboden of verplichtingen. Zij willen dat mensen zelf bepalen wat voor auto ze rijden, zonder fiscale prikkels of verboden.
BVNL is fel tegen het invoeren van rekeningrijden of systemen die het rijgedrag van automobilisten monitoren. Zij zien dit als een inbreuk op privacy en vrijheid.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
BIJ1 wil het autogebruik terugdringen door het aantrekkelijker maken van openbaar vervoer en het invoeren van inkomensafhankelijke tarieven voor autogebruik. Tegelijkertijd beschermen ze mensen met lagere inkomens en mensen die afhankelijk zijn van de auto tegen hogere lasten, totdat goed en gratis openbaar vervoer beschikbaar is. Hun visie is gericht op minder auto's op de weg, meer ruimte voor duurzame mobiliteit, en sociale rechtvaardigheid in mobiliteitsbeleid.
BIJ1 wil tarieven voor autogebruik, zoals parkeervergunningen, verkeersboetes en belastingen, afhankelijk maken van inkomen en vermogen. Hiermee willen ze het autogebruik onder hogere inkomens ontmoedigen en zo vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik verminderen, terwijl lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
Totdat openbaar vervoer van hoge kwaliteit en gratis is, wil BIJ1 mensen die afhankelijk zijn van de auto niet benadelen. Ze zijn tegen kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren, en willen mensen met een gehandicaptenpas vrijstellen van motorrijtuigenbelasting.
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal. Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
BIJ1 wil het autobezit verminderen door te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en door flex- en thuiswerken te stimuleren. Ze zijn tegen snelwegverbredingen en leggen alleen nieuwe wegen aan als dit de bereikbaarheid verbetert zonder schade aan natuur.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden.”
BIJ1 wil dat, waar het gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, auto's moeten omrijden zodat fiets- en ov-routes efficiënter worden.
“Wanneer dit gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, moeten auto’s omrijden. Zo worden fiets- en ov-routes efficiënter.”
Het CDA erkent dat autogebruik in veel regio’s essentieel blijft en wil investeren in bereikbaarheid en infrastructuur, maar streeft tegelijkertijd naar schoner en efficiënter autoverkeer. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een spitsheffing in drukke gebieden, hervorming van de motorrijtuigenbelasting en investeringen in filebestrijding, met aandacht voor de transitie naar elektrische auto’s en het terugdringen van overlast door excessief rijgedrag.
Het CDA vindt de auto onmisbaar in veel delen van het land en ziet investeren in wegen en infrastructuur als noodzakelijk voor participatie en leefbaarheid. Ze willen filebestrijding en betere doorstroming stimuleren, vooral waar het OV tekortschiet.
“In veel delen van het land is de auto essentieel om te kunnen participeren, vanwege bijvoorbeeld gebrek aan goed OV. Investeren in weginfrastructuur is in deze regio’s geen luxe, maar een noodzaak.”
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
Om de doorstroming te verbeteren en de leefbaarheid te vergroten, stelt het CDA een spitsheffing voor in drukke gebieden. De opbrengst wordt geïnvesteerd in infrastructuur.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting aanpassen om de overstap naar elektrische auto’s te stimuleren, door deze te baseren op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA wil overlast en gezondheidsschade door extreem rijgedrag en aangepaste auto’s/motoren tegengaan met strengere regelgeving en handhaving.
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
GroenLinks-PvdA wil het autogebruik terugdringen door het aantrekkelijker te maken om te kiezen voor lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit, en door automobilisten eerlijker te laten betalen naar gebruik. Ze stellen voor om vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's toe te staan en willen een kilometerheffing invoeren die rekening houdt met regio en tijd, waarbij elektrisch rijden de norm wordt.
GroenLinks-PvdA wil het autogebruik ontmoedigen door automobilisten te laten betalen naar gebruik, met differentiatie naar regio en tijd. Dit moet zorgen voor eerlijkere kostenverdeling en het stimuleren van alternatieven voor de auto, vooral in gebieden met goed openbaar vervoer.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd.”
“Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
Om de uitstoot van het autoverkeer te verminderen, wil GroenLinks-PvdA dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht. Dit geldt ook voor brom- en snorfietsen, waarmee ze inzetten op een volledige elektrificatie van het particuliere wegverkeer.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De partij wil het autogebruik verder terugdringen door voetgangers en fietsers prioriteit te geven in het verkeer en te investeren in infrastructuur voor lopen, fietsen en deelmobiliteit. Dit moet het gebruik van de auto minder aantrekkelijk maken, vooral binnen de bebouwde kom.
“Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto’s. We investeren in voetgangersinfrastructuur, (snel)fietspaden in het binnen- en buitengebied, voldoende fietsstallingen (waaronder bij stations) en landelijke regelgeving wordt aangepast om (snor)scooters binnen de bebouwde kom van het fietspad te weren.”
“Binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur de norm.”
D66 wil het autogebruik verduurzamen en eerlijker belasten, met als doel de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terug te dringen. Hun belangrijkste voorstellen zijn de invoering van rekeningrijden (waarbij het gebruik van de auto wordt belast in plaats van het bezit) en het stimuleren van betaalbare elektrische auto's. D66 houdt rekening met regio’s waar weinig openbaar vervoer is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.
D66 wil het gebruik van de auto eerlijker en duurzamer maken door rekeningrijden in te voeren. Hiermee verschuift de belasting van autobezit naar daadwerkelijk autogebruik, wat moet leiden tot minder vervuilende kilometers en een eerlijkere verdeling van de lasten. Er wordt expliciet rekening gehouden met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet extra worden benadeeld.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
Om het autogebruik te verduurzamen, stimuleert D66 de aanschaf van elektrische auto's via subsidies en belastingvoordelen. Dit moet de overstap naar schoner autoverkeer versnellen en bijdragen aan het terugdringen van schadelijke uitstoot.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
D66 wil het autogebruik in steden verminderen door het aanbod van schone deelauto’s fors uit te breiden. Dit maakt het mogelijk om minder vaak een eigen auto te bezitten, terwijl mobiliteit behouden blijft en de leefomgeving schoner wordt.
“Er komen meer fietspaden en veel meer schone deelauto’s.”
D66 zet in op autoluwe, groene wijken met goed openbaar vervoer en voorzieningen dichtbij. Dit moet het autogebruik ontmoedigen, de leefbaarheid vergroten en alternatieven aantrekkelijker maken.
“We blijven investeren in autoluwe groene wijken met toegankelijk ov, scholen, groen, speeltuinen, kinderopvang, zorg en ontmoetingsplekken voor alle generaties.”
DENK wil autogebruik betaalbaar houden en verzet zich tegen maatregelen die autorijden duurder maken, zoals hogere accijnzen of rekeningrijden. Tegelijkertijd zet de partij in op verduurzaming van mobiliteit, onder andere door investeringen in elektrisch rijden en het stimuleren van schoner vervoer, maar zonder de automobilist extra te belasten.
DENK vindt dat autorijden betaalbaar moet blijven en wil daarom de accijnzen op benzine en diesel verlagen. De partij is expliciet tegen de invoering van rekeningrijden, omdat dit autorijden duurder zou maken en de toegankelijkheid van mobiliteit zou beperken.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
DENK wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 130 km/u waar dit kan, met behoud van aandacht voor verkeersveiligheid. Dit standpunt is gericht op het verbeteren van de doorstroming en het tegemoetkomen aan automobilisten.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u.”
Om automobilisten te beschermen tegen hoge parkeerkosten, wil DENK een wettelijke bovengrens stellen aan gemeentelijke parkeertarieven. Hiermee wil de partij voorkomen dat automobilisten als 'melkkoe' worden gebruikt door gemeenten.
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
Hoewel DENK autogebruik betaalbaar wil houden, zet de partij ook in op verduurzaming door elektrisch rijden te stimuleren. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
50PLUS beschouwt autogebruik als essentieel, vooral voor ouderen en gezinnen, en verzet zich tegen het financieel belasten van automobilisten. De partij wil accijnzen op brandstof bevriezen, parkeerkosten bij ziekenhuizen beperken en benadrukt dat de auto geen melkkoe mag zijn voor de overheid.
50PLUS ziet de auto als een noodzakelijke levensader, vooral waar openbaar vervoer ontbreekt, en vindt dat automobilisten niet extra financieel belast mogen worden. Dit standpunt adresseert de zorgen van ouderen en gezinnen over bereikbaarheid en betaalbaarheid van mobiliteit, en verzet zich tegen het gebruik van automobilisten als inkomstenbron voor de overheid.
“De auto is vaak onmisbaar voor ouderen en gezinnen, zeker waar OV-verbindingen verdwijnen. De automobilist mag niet langer de melkkoe van de overheid zijn.”
Om autogebruik betaalbaar te houden, wil 50PLUS de huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen en geen terugkeer naar hogere tarieven van vóór 2022. Dit voorstel is concreet gericht op het beperken van de kosten voor automobilisten.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
50PLUS wil dat parkeren bij ziekenhuizen en zorginstellingen de eerste twee uur gratis is. Dit voorstel is bedoeld om autogebruik voor zorgbehoevenden en hun bezoekers betaalbaar te houden.
“Parkeerkosten bij ziekenhuizen en zorginstellingen zijn de eerste twee uren gratis.”
De ChristenUnie wil het autogebruik verduurzamen en terugdringen waar mogelijk, met een sterke focus op het stimuleren van schoon vervoer en het ontmoedigen van onnodig autoverkeer. Ze stellen een gedifferentieerde kilometerprijs voor, stimuleren zero-emissie auto’s en willen binnensteden autoluw houden, terwijl ze lokaal maatwerk voor parkeernormen voorstaan. Hun visie is gericht op bereikbaarheid voor iedereen, maar met duidelijke prioriteit voor duurzaamheid en het verminderen van de negatieve impact van autoverkeer.
De ChristenUnie wil het autogebruik verduurzamen door het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren en een kilometerprijs in te voeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Hiermee willen ze onnodig autoverkeer ontmoedigen, vooral op drukke plekken en tijden, en bijdragen aan de nationale stikstofdoelstellingen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
“Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen. Het wegvervoer draagt bij aan de nationale stikstofdoelstellingen.”
De partij wil binnensteden autoluw houden en geen landelijke parkeernormen opleggen, maar gemeenten zelf laten bepalen wat passend is. Dit moet de leefbaarheid en bereikbaarheid verbeteren, zonder de auto volledig uit te sluiten waar deze nodig is.
“Binnensteden blijven autoluw, maar we leggen geen landelijke parkeernormen op: dat is maatwerk voor gemeenten. We investeren in goede bereikbaarheid, ook zonder auto.”
NSC wil het autogebruik terugdringen door alternatieven aantrekkelijker te maken, vooral in en rond steden. Ze zetten in op betere en veiligere fietsroutes en investeren in hoogfrequent openbaar vervoer dat sneller en aantrekkelijker is dan de auto. Het doel is om mobiliteit te verduurzamen en de bereikbaarheid te verbeteren zonder het autogebruik direct te verbieden.
NSC ziet het verminderen van autogebruik als een manier om bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid te bevorderen. Door te investeren in goede fietsroutes en aantrekkelijk openbaar vervoer willen ze de auto minder noodzakelijk maken, vooral in stedelijke gebieden.
“Goede mogelijkheden om de fiets te pakken dragen bij aan bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid. Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer.”
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
NSC benadrukt het belang van verkeersveiligheid en het respecteren van snelheidslimieten, met strengere handhaving op gevaarlijk gedrag in het autoverkeer.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”