BVNL vindt dat automobilisten, inclusief zakelijke rijders, volledige keuzevrijheid moeten hebben in het type auto zonder overheidssturing via belastingen of subsidies. Het programma bevat geen specifieke voorstellen voor de "auto van de zaak", maar pleit in algemene zin voor het niet beïnvloeden van autokeuze door fiscale maatregelen en voor lagere autobelastingen. BVNL verzet zich tegen fiscale bevoordeling of benadeling van bepaalde typen auto's, wat ook relevant is voor zakelijke auto's.
BVNL wil dat de overheid zich niet bemoeit met de keuze van automobilisten, ook niet via fiscale prikkels die vaak relevant zijn voor de auto van de zaak. Dit betekent dat er geen belastingvoordelen of -nadelen moeten zijn voor bepaalde typen auto's, zodat zowel werkgevers als werknemers vrij zijn in hun keuze voor een zakelijke auto.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
Hoewel niet specifiek gericht op de auto van de zaak, pleit BVNL voor lagere accijnzen, een vaste BPM en het belasten van alle auto's (ook elektrische) met motorrijtuigenbelasting. Dit raakt indirect ook de fiscale behandeling van zakelijke auto's.
BBB benoemt het belang van de auto voor werk, gezin en ondernemers, maar doet geen concrete uitspraken of voorstellen specifiek over de "auto van de zaak". Het programma richt zich vooral op het behoud van de auto als vervoermiddel, het voorkomen van extra lasten voor automobilisten en ondernemers, en het afschaffen van zero-emissiezones, zonder in te gaan op de fiscale of praktische positie van de auto van de zaak.
BBB ziet de auto als onmisbaar voor bereikbaarheid, economie en persoonlijke vrijheid, vooral in de regio en voor ondernemers. Het programma benadrukt dat maatregelen die autogebruik bemoeilijken of duurder maken, moeten worden voorkomen, maar noemt nergens expliciet de "auto van de zaak" of gerichte fiscale maatregelen daarvoor.
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde.”
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van de auto van de zaak verduurzamen door elektrisch rijden te stimuleren en betalen naar gebruik in te voeren. Zij stellen voor dat elektrisch rijden de norm wordt voor zakelijke automobiliteit en dat reiskostenvergoedingen worden aangepast om duurzaam vervoer te bevorderen. De partij koppelt fiscale en arbeidsvoorwaardelijke prikkels aan het stimuleren van elektrisch rijden en het verminderen van fossiel autogebruik.
GroenLinks-PvdA wil dat de auto van de zaak vanaf 2030 alleen nog elektrisch is, om zo de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen. Dit beleid adresseert de klimaatdoelen en de noodzaak om de uitstoot van het wagenpark te verminderen, met name bij zakelijke rijders die nu vaak nog fossiel rijden.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De partij wil het systeem van reiskostenvergoeding hervormen zodat het gebruik van duurzame vervoersmiddelen wordt gestimuleerd. Werknemers krijgen een volledige vergoeding voor ov-kosten, en er komt een minimale vergoeding voor andere vormen van vervoer. Dit maakt het aantrekkelijker om voor duurzame alternatieven te kiezen in plaats van de (fossiele) auto van de zaak.
JA21 noemt de "auto van de zaak" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch worden er concrete beleidsmaatregelen voorgesteld die specifiek gericht zijn op de fiscale behandeling of het gebruik van de auto van de zaak. Het programma bevat uitsluitend algemene standpunten over het belang van de eigen auto, het tegengaan van ontmoedigingsmaatregelen voor autogebruik, en het verzet tegen hogere lasten voor automobilisten en ondernemers. Specifiek beleid voor de auto van de zaak ontbreekt volledig.
JA21 adresseert de auto van de zaak niet als afzonderlijk onderwerp en doet geen concrete voorstellen over de fiscale behandeling, bijtelling, of andere relevante aspecten. Alle uitspraken over autogebruik zijn algemeen en richten zich op het behoud van individuele vrijheid, het tegengaan van lastenverzwaring, en het afwijzen van ontmoedigingsbeleid voor automobilisten in brede zin.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen. Het is een vorm van zelfredzaamheid die past bij het mensbeeld dat JA21 voor ogen staat.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
De Partij voor de Dieren wil het gebruik van de auto van de zaak sterk ontmoedigen door fiscale voordelen af te schaffen en het woon-werkverkeer met de auto terug te dringen. Zij pleiten voor het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit en het stimuleren van alternatieven zoals openbaar vervoer en thuiswerken, met als doel minder autogebruik en een kleinere rol voor de (lease)auto in het mobiliteitssysteem.
De PvdD ziet fiscale voordelen voor de auto van de zaak als een onwenselijke stimulans voor autogebruik en wil deze afschaffen. Dit past in hun bredere visie om het autobezit en -gebruik te verminderen en duurzame alternatieven te stimuleren.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor ... de vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen...”
De partij wil het aantal zakelijke autokilometers verminderen door het stimuleren van thuiswerken en alternatieven voor de auto van de zaak. Dit draagt bij aan minder uitstoot, minder files en een duurzamer mobiliteitssysteem.
“Woon-werkverkeer met de auto wordt teruggedrongen, flex- en thuiswerken wordt gestimuleerd.”
In plaats van het stimuleren van de auto van de zaak, wil de PvdD deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijk maken. Hiermee willen ze het autobezit en het aantal zakelijke auto's verminderen.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
BIJ1 noemt de "auto van de zaak" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor het verminderen van autobezit en autogebruik, vooral onder hogere inkomens en bedrijven, door investeringen in openbaar vervoer en het verhogen van lasten op autogebruik voor hogere inkomens. Specifiek beleid gericht op de fiscale behandeling of het gebruik van de auto van de zaak ontbreekt.
BIJ1 wil het autobezit en autogebruik terugdringen, vooral vanwege milieu- en ruimtegebruik, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van alternatieven zoals fietsen en deelvervoer. De partij richt zich op het ontmoedigen van privé-autobezit, maar noemt geen specifieke maatregelen voor de auto van de zaak.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik.”
FVD wil het gebruik van de auto, inclusief de auto van de zaak, aantrekkelijker en betaalbaarder maken door fiscale lasten te verlagen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het verlagen van de bijtelling voor de auto van de zaak, naast het afschaffen van BPM en het verlagen van accijnzen. De kern van hun visie is dat autorijden weer leuk, vrij en economisch voordelig moet zijn, zonder onnodige fiscale en bureaucratische belemmeringen.
FVD vindt dat de huidige fiscale lasten op de auto van de zaak, zoals de bijtelling, te hoog zijn en de vrijheid van mobiliteit belemmeren. Door de bijtelling te verlagen, willen ze het gebruik van de auto van de zaak stimuleren en het voor werkgevers en werknemers aantrekkelijker maken. Dit past in hun bredere visie om autorijden betaalbaar te houden en de economie te stimuleren.
De SGP wil dat zakelijke leaserijders verplicht worden om te kiezen voor een emissieloze auto of een zuinige hybride, om zo de verduurzaming van het wagenpark te versnellen. Tegelijkertijd pleit de partij voor het behoud van de onbelaste kilometervergoeding bij gebruik van een fiets van de zaak en het stimuleren van de bedrijfsfietsregeling. De kern van hun visie is dat zakelijke mobiliteit moet bijdragen aan duurzaamheid, zonder dat elektrische alternatieven worden benadeeld.
De SGP wil zakelijke leaserijders verplichten tot het kiezen van een emissieloze auto of, indien dat niet mogelijk is, een zuinige hybride. Dit moet de beschikbaarheid van elektrische auto's op de tweedehandsmarkt vergroten en de verduurzaming van zakelijke mobiliteit versnellen.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP vindt het belangrijk dat forenzen het recht behouden op een onbelaste kilometervergoeding bij gebruik van een fiets van de zaak en wil de bedrijfsfietsregeling terugbrengen. Hiermee stimuleert de partij duurzame alternatieven voor de auto van de zaak.
“Forenzen houden het recht op een onbelaste kilometervergoeding bij gebruik van een fiets van de zaak. De SGP wil ook de bedrijfsfietsregeling terug.”
De ChristenUnie noemt de "auto van de zaak" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor het stimuleren van zero-emissie auto’s en het aanpassen van de motorrijtuigenbelasting, evenals de invoering van een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats. Specifiek beleid of fiscale maatregelen gericht op de auto van de zaak worden niet genoemd.
De ChristenUnie wil het gebruik van schone auto’s bevorderen en het autogebruik beprijzen op basis van milieukenmerken, tijd en locatie. Dit raakt indirect ook de auto van de zaak, maar er worden geen specifieke maatregelen voor dit fenomeen genoemd. De focus ligt op het algemene beleid voor schoner vervoer en fiscale prikkels voor elektrisch rijden.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
D66 noemt de "auto van de zaak" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch worden er concrete beleidsvoorstellen gedaan die specifiek gericht zijn op de fiscale behandeling of het stimuleren/afbouwen van de auto van de zaak. Wel spreekt D66 in algemene zin over het eerlijker belasten van autogebruik, het stimuleren van duurzame mobiliteit en het verminderen van oneerlijke belastingvoordelen. Er zijn geen directe, concrete standpunten of maatregelen over de auto van de zaak terug te vinden.
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief zijn of tot oneerlijke voordelen leiden, aanpassen of afschaffen. Hoewel de auto van de zaak niet genoemd wordt, kan dit implicaties hebben voor dergelijke regelingen, maar dit blijft impliciet en niet uitgewerkt.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af.”
Volt wil dat alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn en koppelt dit aan een bredere transitie naar duurzame mobiliteit. Ze stellen voor om de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden en het gebruik van zakelijke auto's te vergroenen, met als doel klimaatwinst en stimulering van de tweedehandsmarkt voor emissieloze voertuigen.
Volt adresseert het probleem van zakelijke auto's als grote bron van CO₂-uitstoot en wil via regelgeving bedrijven dwingen om hun wagenpark te verduurzamen. Door vanaf 2030 alleen nog uitstootvrije zakelijke leaseauto’s toe te staan, versnellen ze de elektrificatie van het zakelijke wagenpark en stimuleren ze de doorstroom naar de particuliere markt.
“Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma