FVD wil autorijden goedkoper en aantrekkelijker maken door auto gerelateerde belastingen en accijnzen fors te verlagen of af te schaffen. Ze pleiten voor één keer wegenbelasting per autobezitter, het schrappen van BPM, het verlagen van accijnzen op brandstof, en het gelijktrekken van de wegenbelasting voor alle brandstoftypen. Hun visie is dat mobiliteit vrijheid betekent en dat de overheid automobilisten niet financieel moet uitknijpen.
FVD ziet hoge accijnzen en belastingen als een belemmering voor automobilisten en de economie. Ze willen deze lasten drastisch verlagen of afschaffen om autorijden betaalbaar te maken en economische groei te stimuleren.
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“Hoge accijnzen, belastingen, milieuregels en een overdaad aan controles beknellen de vrolijke automobilist en de economie.”
FVD wil dat autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en pleit voor kortingen voor starters, 65-plussers en bepaalde voertuigen. Dit moet de lasten eerlijker maken en mobiliteit stimuleren.
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
“We behouden het kwarttarief voor kampeerauto’s en paardenvervoer, die relatief weinig op de (Nederlandse) weg zijn.”
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting tussen verschillende brandstoftypen afschaffen, zodat iedereen het basistarief betaalt. Dit moet zorgen voor een eerlijker systeem en minder bureaucratie.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD verzet zich tegen nieuwe vormen van autobelastingen zoals de kilometerheffing en milieuzones, omdat deze volgens hen de vrijheid van mobiliteit beperken en automobilisten extra belasten.
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
JA21 verzet zich krachtig tegen het gebruik van de auto als melkkoe van de overheid en wil auto-gerelateerde belastingen zoals hoge wegenbelasting, accijnzen en rekeningrijden verlagen of afschaffen. De partij pleit voor behoud van de vrijheid van autogebruik, lagere accijnzen, en is expliciet tegen elke vorm van kilometerheffing, spitsheffing en dwingende elektrificatie van het wagenpark.
JA21 vindt dat de automobilist niet extra financieel belast mag worden en verzet zich tegen maatregelen die het gebruik van de auto ontmoedigen. De partij ziet de auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad, en wil daarom auto-belastingen verlagen en nieuwe heffingen voorkomen.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest é n de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
JA21 is tegen het verplicht elektrificeren van het wagenpark en tegen een verbod op brandstofauto’s. De partij vindt dat de overheid realistisch moet zijn over de haalbaarheid van elektrificatie en dat ondernemers en burgers niet gedwongen mogen worden tot elektrisch rijden.
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 is tegen het instellen van verschillende lokale milieuzones en zero-emissiegebieden die het autogebruik en bevoorrading bemoeilijken. Dit leidt volgens de partij tot een onwerkbare situatie voor burgers en bedrijven.
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
Volt wil de autobelastingen hervormen door de motorrijtuigenbelasting af te schaffen en te vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met uitstoot, gewicht, tijd en plaats van rijden. Daarnaast willen ze de BPM baseren op CO₂-uitstoot en het grondstofverbruik van auto's, en pleiten ze voor een gewichtscorrectie in de wegenbelasting voor elektrische voertuigen zolang betalen naar gebruik nog niet is ingevoerd. Hun visie is dat de vervuiler betaalt en dat autobelastingen eerlijker, duurzamer en gebruiksgerichter worden.
Volt wil af van de vaste autobelastingen en overstappen op een systeem waarbij je betaalt naar gebruik, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, het type voertuig, de uitstoot en het tijdstip en de locatie van het rijden. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de lasten en het stimuleren van schoner en minder autogebruik.
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af.”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Volt wil dat de aanschafbelasting (BPM) wordt gebaseerd op de CO₂-uitstoot en het grondstofverbruik van auto's, zodat de volledige vervuiling wordt belast. Totdat betalen naar gebruik is ingevoerd, willen ze een gewichtscorrectie in de wegenbelasting voor zwaardere elektrische voertuigen.
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“Het grondstofverbruik bij de productie van voertuigen wordt in rekening gebracht door motor- en rijtuigenbelasting (bpm) te heffen op CO₂-grondslag.”
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
Volt koppelt autobelasting direct aan klimaatdoelen door de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden vanaf 2030 en zakelijke leaseauto’s dan uitstootvrij te maken. Dit moet de transitie naar emissieloze mobiliteit versnellen.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
BVNL wil de belastingdruk voor automobilisten aanzienlijk verlagen door accijnzen op brandstoffen te verlagen, de motorrijtuigenbelasting te verlagen en geen nieuwe belastingen zoals rekeningrijden in te voeren. Ze pleiten voor gelijke belastingheffing op alle auto’s, inclusief elektrische, en willen dat de overheid zich niet bemoeit met de keuze van de auto via belastingen of subsidies. Hun visie is dat autorijden betaalbaar moet blijven en dat automobilisten vrij moeten zijn in hun keuzes zonder fiscale sturing.
BVNL vindt de huidige accijnzen op benzine, gas en diesel te hoog en wil deze minimaal naar het EU-gemiddelde brengen, bij voorkeur nog lager. Dit moet autorijden betaalbaarder maken en de lasten voor automobilisten verlichten.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
BVNL wil de motorrijtuigenbelasting verlagen, maar deze wel voor alle auto’s laten gelden, dus ook voor elektrische auto’s. Hiermee willen ze fiscale gelijkheid tussen verschillende typen auto’s bevorderen.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
BVNL is tegen het invoeren van rekeningrijden of kilometerheffing en wil geen systemen waarbij automobilisten gevolgd worden.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
BVNL vindt dat automobilisten vrij moeten zijn in hun keuze voor type auto, zonder dat de overheid via belastingen of subsidies deze keuze beïnvloedt.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) een vast percentage van de prijs van de auto wordt, om zo de transparantie en voorspelbaarheid te vergroten.
“BPM wordt een vast percentage van de prijs van de auto.”
De PVV wil de lasten voor automobilisten verlagen en ziet autorijden als een basisvrijheid. Ze zijn tegen nieuwe vormen van autobelastingen zoals rekeningrijden, willen geen accijnsverhoging op brandstof en willen dat bestaande autobelastingen (provinciale opcenten) uitsluitend ten goede komen aan automobilisten.
De PVV verzet zich tegen het invoeren van rekeningrijden en tegen het verhogen van accijnzen op brandstof, omdat zij vinden dat autorijden betaalbaar moet blijven en geen luxe is. Ze willen bestaande lasten niet verder verhogen en toekomstige verhogingen voorkomen.
“De PVV wil daarom geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s en niet verplicht elektrisch rijden – nooit en te nimmer. ... Voor 2026 voorkomen we een forse accijnsverhoging op brandstof door te snijden op de klimaatuitgaven.”
“Ook zorgen we ervoor dat er geen accijnsverhoging op brandstof plaatsvindt in 2026.”
“Verlagen brandstofaccijns in 2026”
De PVV wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct van profiteren, zoals wegen en verkeersveiligheid. Hiermee willen ze voorkomen dat deze belastinginkomsten aan andere doelen worden uitgegeven.
“Over de motorrijtuigenbelasting betalen automobilisten provinciale opcenten. Dit geld belandt in de provinciekas en wordt vervolgens aan van alles en nog wat besteed – ook aan dingen waar de automobilist niets aan heeft. Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De SP wil autorijden schoner maken zonder het duurder te maken voor mensen die afhankelijk zijn van hun auto. Ze zijn tegen rekeningrijden en extra belastingen op autorijden, en pleiten voor tolvrije wegen en betaalbaar elektrisch laden, terwijl ze de overstap naar emissievrije auto's stimuleren.
De SP vindt dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto niet extra belast mogen worden voor hun dagelijkse reizen. Ze zijn expliciet tegen rekeningrijden en willen dat autorijden betaalbaar blijft waar alternatieven ontbreken.
De SP wil dat alle wegen in Nederland tolvrij blijven, zodat reizen per auto niet gepaard gaat met extra kosten.
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De SP streeft naar eerlijke en betaalbare laadtarieven voor elektrische auto's, met een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten en transparante prijzen.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
De SP ondersteunt de verplichting dat alle nieuwe auto's uiterlijk in 2035 emissievrij zijn, maar wil dat overstappen op een schonere auto ondersteund wordt in plaats van belast.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. ... Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
De VVD wil autorijden betaalbaar houden door de brandstofaccijns te verlagen en geen verdere accijnsverhogingen door te voeren. Daarnaast onderzoekt de partij een hervorming van de motorrijtuigenbelasting, met aandacht voor de betaalbaarheid van elektrisch rijden en de positie van werkenden en mensen in plattelandsregio’s.
De VVD vindt dat autorijden voor iedereen betaalbaar moet blijven, vooral voor werkenden en mensen buiten de stad. Daarom willen ze de brandstofaccijns verlagen en verdere accijnsverhogingen voorkomen, zodat de vaste lasten voor automobilisten dalen.
De VVD wil de autobelasting toekomstbestendig hervormen, met als uitgangspunt dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan en dat er rekening wordt gehouden met de situatie van burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.
“Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
Om elektrisch rijden voor een brede groep bereikbaar te maken, onderzoekt de VVD een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, bijvoorbeeld op basis van oppervlakte, en wil ze de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s stimuleren.
“We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
BIJ1 wil de autobelastingen inkomensafhankelijk maken, zodat hogere inkomens meer betalen en lagere inkomens worden ontzien. Ze zijn tegen kilometerheffing, accijnsverhoging en uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal, en willen mensen die afhankelijk zijn van de auto niet benadelen zolang het openbaar vervoer nog niet gratis en van hoge kwaliteit is.
BIJ1 stelt voor om tarieven voor autogebruik, zoals parkeervergunningen, verkeersboetes en belastingen, afhankelijk te maken van inkomen en vermogen. Dit moet zorgen voor minder auto's op de weg, minder vervuiling en meer rechtvaardigheid, doordat mensen met lagere inkomens worden ontzien en hogere inkomens juist meer gaan betalen.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 is expliciet tegen de invoering van een kilometerheffing, accijnsverhoging op brandstof en uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal. Ze willen mensen die afhankelijk zijn van de auto niet benadelen zolang het openbaar vervoer nog niet gratis en van hoge kwaliteit is.
BIJ1 wil mensen met een gehandicaptenpas vrijstellen van motorrijtuigenbelasting, om deze groep financieel te ontzien.
“Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
De Partij voor de Dieren wil autobezit en autogebruik ontmoedigen door het zwaarder belasten van autokilometers en vervuilende voertuigen. Hun belangrijkste voorstellen zijn een intelligente kilometerheffing voor alle voertuigen, het fiscaal stimuleren van deelmobiliteit, en het verbieden van de verkoop van vervuilende auto's zoals SUV's en pick-ups. De kern van hun visie is dat de vervuiler betaalt en dat schoner, gedeeld vervoer de norm wordt.
De PvdD wil een systeem invoeren waarbij autobezitters belasting betalen op basis van het aantal gereden kilometers, het type voertuig en het brandstofgebruik. Dit moet mensen stimuleren minder te rijden en schonere voertuigen te gebruiken, en zorgt ervoor dat wie meer vervuilt, meer betaalt.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
Om de veiligheid en leefbaarheid te vergroten en vervuiling tegen te gaan, wil de PvdD de verkoop van relatief vervuilende en gevaarlijke auto's zoals pick-up trucks en SUV's verbieden. Dit maakt zuinige auto's weer de norm en ontmoedigt het bezit van zware, vervuilende voertuigen.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
De partij wil het autobezit en -gebruik in steden verder ontmoedigen door parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar buitenlands voorbeeld. Dit moet leiden tot minder auto's in woonkernen en meer ruimte voor andere vormen van vervoer.
“Tegelijkertijd stimuleren we gemeentes om het parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar het voorbeeld van Parijs.”
De PvdD wil het delen van auto's fiscaal aantrekkelijk maken om het autobezit te verminderen. Dit sluit aan bij hun visie dat minder auto's op straat leiden tot meer ruimte, lagere kosten voor automobilisten en een schonere leefomgeving.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
BBB wil autobezit en -gebruik betaalbaar houden en is tegen extra belastingen of maatregelen die automobilisten financieel zwaarder belasten zonder aantoonbaar nut. De partij verzet zich tegen overhaaste, dure milieumaatregelen en pleit voor het afschaffen van zero-emissiezones, zodat burgers en kleine ondernemers niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels. BBB kiest voor realistische, haalbare oplossingen en wil de auto als essentieel vervoermiddel beschermen.
BBB vindt dat automobilisten niet onnodig financieel belast mogen worden, zeker niet als dit geen duidelijk positief effect heeft op mobiliteit of het milieu. De partij wil voorkomen dat burgers en kleine ondernemers de dupe worden van hoge kosten door overheidsmaatregelen.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BBB wil een landelijk verbod op zero-emissiezones, omdat deze volgens de partij schadelijk zijn voor ondernemers en leiden tot onrendabele hoge uitgaven.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnen steden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden. ... Er komt een landelijk verbod op Zeroemissie zones om lokale ondernemers te be schermen.”
BBB beschouwt de auto als essentieel voor bereikbaarheid, economie en persoonlijke vrijheid, vooral in regio’s en op het platteland. Dit onderstreept hun inzet om autobelastingen en -beperkingen te minimaliseren.
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde.”
Het CDA erkent het belang van de auto voor bereikbaarheid en wil autobelastingen aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een spitsheffing in drukke gebieden en het hervormen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) zodat deze beter aansluit bij elektrische auto's. De opbrengsten van deze belastingen worden geïnvesteerd in infrastructuur en verduurzaming.
Het CDA wil een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing invoeren om files te verminderen, luchtkwaliteit te verbeteren en de leefbaarheid te vergroten. Deze heffing geldt tijdens de spits op drukke verbindingen rond grote steden, met de opbrengst bestemd voor infrastructuurverbetering.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
Het CDA stelt voor de MRB te hervormen zodat deze beter past bij de transitie naar elektrische auto's. In plaats van belasting op gewicht, willen ze deze heffen op voertuigoppervlak.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Om verduurzaming van het goederenvervoer te stimuleren en sluiproutes te voorkomen, wil het CDA de vrachtwagenheffing uitbreiden naar alle wegen.
“De vrachtwagenheffing is deels bedoeld om de sector verder te verduurzamen. We verbreden de heffing naar alle wegen (niet alleen snelwegen), om sluiproutes te voorkomen.”
GroenLinks-PvdA wil het autobelastingsysteem hervormen door het principe 'betalen naar gebruik' versneld in te voeren, waarbij automobilisten per gereden kilometer gaan betalen. Ze willen daarbij rekening houden met regio en tijd, en stimuleren elektrisch rijden door vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen toe te staan.
GroenLinks-PvdA wil dat automobilisten eerlijker gaan betalen op basis van het aantal gereden kilometers, met lagere tarieven in regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto. Dit moet het gebruik van de auto ontmoedigen waar alternatieven zijn en bijdragen aan een eerlijkere verdeling van de lasten.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd.”
Om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen, wil GroenLinks-PvdA dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. Dit stimuleert de transitie naar emissievrij vervoer en heeft gevolgen voor de autobelastingstructuur.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer bijdragen aan de aanleg en het onderhoud van wegen. Hiermee wil GroenLinks-PvdA de kosten eerlijker verdelen en de vervuiler meer laten betalen.
“Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
De SGP wil stabiele en voorspelbare autobelastingen, gericht op het stimuleren van elektrificatie en het verminderen van uitstoot, maar met oog voor haalbaarheid en betaalbaarheid. Elektrisch rijden mag niet benadeeld worden ten opzichte van benzine en diesel, en er komt voorlopig geen rekeningrijden vanwege de hoge brandstofprijzen. De partij pleit voor langetermijnbeleid en het voorkomen van voortdurende wijzigingen in autobelastingen.
De SGP vindt dat autobelastingen te vaak veranderen en wil meer stabiliteit en langjarige zekerheid, vooral gericht op elektrificatie en het verminderen van uitstoot. Tegelijkertijd moet het beleid haalbaar en betaalbaar blijven voor burgers.
“De autobelastingen zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
Elektrisch rijden moet fiscaal niet slechter uitpakken dan rijden op benzine of diesel. De SGP wil de bestaande gewichtscorrectie behouden en SUV’s niet bevoordelen ten opzichte van kleinere auto’s.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden zolang de brandstofprijzen hoog zijn, om extra lasten voor automobilisten te voorkomen.
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
50PLUS vindt dat automobilisten niet langer als melkkoe van de overheid mogen dienen en wil auto-gerelateerde belastingen en kosten beperken. Hun belangrijkste concrete voorstel is het bevriezen van de huidige accijnstarieven op brandstof, zodat deze niet terugkeren naar het hogere niveau van vóór 2022. De partij benadrukt het belang van betaalbare mobiliteit, vooral voor ouderen en gezinnen.
50PLUS wil voorkomen dat de lasten voor automobilisten verder stijgen door hogere brandstofaccijnzen. Ze zien de auto als essentieel, vooral waar openbaar vervoer ontbreekt, en willen daarom de huidige accijnstarieven handhaven op het huidige (lagere) niveau.
De ChristenUnie wil het autobelastingsysteem hervormen om schoner vervoer te stimuleren en eerlijker te laten bijdragen aan milieu- en infrastructuurkosten. Ze stellen voor om de motorrijtuigenbelasting aan te passen voor elektrische auto's en een gedifferentieerde kilometerheffing in te voeren, waarbij rekening wordt gehouden met milieukenmerken, tijd en plaats. Hun visie is dat de vervuiler meer betaalt en duurzame mobiliteit wordt beloond.
De ChristenUnie wil een kilometerprijs voor auto's invoeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats, zodat vervuilende en drukke ritten zwaarder belast worden. Dit moet bijdragen aan schoner vervoer, minder files en een eerlijkere verdeling van de kosten, waarbij privacy en uitvoerbaarheid worden meegewogen.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger. Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen.”
Om het gebruik van zero-emissie auto's te stimuleren, wil de ChristenUnie de motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto's. Dit voorkomt dat elektrische auto's onevenredig worden bevoordeeld of benadeeld en zorgt voor een eerlijkere belastingdruk.
“We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
D66 wil de autobelasting hervormen door het bezit van auto's minder en het gebruik juist meer te belasten, via de invoering van rekeningrijden. Tegelijk stimuleren ze elektrisch rijden met subsidies en belastingvoordelen, terwijl fiscale voordelen voor niet-elektrische auto's worden afgebouwd. Hun visie is dat autobelasting eerlijker, groener en gebruiksafhankelijk moet zijn, met oog voor regionale verschillen in ov-bereik.
D66 wil het autobelastingsysteem fundamenteel veranderen door rekeningrijden in te voeren, zodat niet langer het bezit maar het daadwerkelijke gebruik van de auto wordt belast. Dit moet leiden tot eerlijkere lastenverdeling, minder uitstoot en een stimulans om bewuster te rijden, met aandacht voor regio’s waar weinig ov is.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
D66 stimuleert de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen, terwijl fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens juist worden afgebouwd. Hiermee willen ze de transitie naar schoner vervoer versnellen en vervuilende mobiliteit ontmoedigen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden door de accijns op benzine en diesel te verlagen en is tegen de invoering van rekeningrijden. Daarnaast wil de partij voorkomen dat automobilisten extra worden belast via gemeentelijke parkeertarieven en pleit zij voor wettelijke maxima op deze tarieven.
DENK vindt dat de kosten voor automobilisten te hoog zijn geworden en wil autorijden betaalbaar maken. Daarom pleit de partij voor verlaging van de accijns op benzine en diesel en spreekt zich expliciet uit tegen de invoering van rekeningrijden, waarmee extra belasting op autogebruik wordt voorkomen.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
DENK wil voorkomen dat gemeenten automobilisten extra belasten via hoge parkeertarieven. De partij stelt voor om gemeentelijke parkeertarieven wettelijk te maximeren, zodat automobilisten niet als melkkoe worden gebruikt.
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma