FVD wil autorijden goedkoper en eenvoudiger maken door vrijwel alle belastingen en heffingen op auto’s te verlagen of af te schaffen. Ze pleiten voor het schrappen van BPM, het verlagen van accijnzen en verkeersboetes, het vereenvoudigen van de wegenbelasting en het weigeren van nieuwe belastingen zoals de kilometerheffing. Hun visie is dat mobiliteit vrijheid betekent en dat autobezitters niet onnodig financieel belast mogen worden.
FVD vindt dat de huidige accijnzen, BPM en bijtelling autorijden onnodig duur maken en ziet deze als verkapte belastingen. Door deze lasten te verlagen of af te schaffen, willen ze autorijden weer betaalbaar maken en de economie stimuleren.
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We snijden drastisch in accijnzen op benzine en diesel, bijtelling en bpm.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
FVD wil dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en pleit voor kortingen voor starters, 65-plussers en bepaalde voertuigen. Ze willen het onderscheid tussen brandstofsoorten schrappen en het systeem eerlijker en eenvoudiger maken.
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“Korting op wegenbelasting voor starters en 65-plussers... gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers... altijd half tarief.”
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
“Autobezitters betalen nog slechts één keer wegenbelasting, ongeacht het aantal voertuigen. Beginnende bestuurders en 65-plussers ontvangen korting op de wegenbelasting.”
FVD verzet zich tegen nieuwe vormen van autobelasting zoals de kilometerheffing en tegen milieuzones, omdat deze volgens hen de vrijheid van mobiliteit beperken en autobezitters extra belasten.
FVD vindt dat verkeersboetes in Nederland te hoog zijn en vooral dienen als verkapte belasting. Ze willen deze boetes verlagen tot onder het Europees gemiddelde.
BVNL wil de belastingdruk voor automobilisten verlagen en pleit voor keuzevrijheid in het type auto zonder sturende belastingen of subsidies. Ze zijn tegen rekeningrijden, willen accijnzen en motorrijtuigenbelasting verlagen, en vinden dat alle auto’s, inclusief elektrische, eerlijk belast moeten worden. Hun visie is dat de overheid zich niet moet bemoeien met de autokeuze via fiscale prikkels en dat autorijden betaalbaar moet blijven.
BVNL vindt dat automobilisten vrij moeten zijn in hun keuze voor type auto, zonder dat de overheid deze keuze beïnvloedt via belastingen of subsidies. Dit standpunt is gericht tegen fiscale sturing richting elektrisch rijden of het ontmoedigen van verbrandingsmotoren.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil de accijnzen op brandstoffen en de motorrijtuigenbelasting verlagen, zodat autorijden goedkoper wordt. Ze willen accijnzen als vast bedrag en niet als percentage, en pleiten voor een gelijk speelveld waarbij ook elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting betalen.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
BVNL is fel tegen het invoeren van rekeningrijden of kilometerheffing en wil geen systemen die het rijgedrag van automobilisten monitoren.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
BVNL wil dat de BPM (aanschafbelasting) een vast percentage van de autoprijs wordt, wat zorgt voor transparantie en eenvoud.
“BPM wordt een vast percentage van de prijs van de auto.”
BBB is tegen het zwaar belasten van automobilisten en wil geen maatregelen die het autogebruik ontmoedigen of de bereikbaarheid beperken, vooral niet als deze geen duidelijk positief effect hebben op mobiliteit. De partij pleit voor realistische, betaalbare oplossingen waarbij kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels. BBB wil onder andere een verbod op zero-emissie zones en verzet zich tegen overhaaste en dure maatregelen gericht op de auto.
BBB vindt dat automobilisten niet extra belast moeten worden zonder aantoonbaar positief effect op mobiliteit. De partij wil voorkomen dat gezinnen en kleine ondernemers de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels, en pleit voor een eerlijk speelveld voor Nederlandse transportondernemers. Overhaaste en dure maatregelen worden afgewezen.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
BBB wil een landelijk verbod op zero-emissie zones, omdat deze volgens de partij schadelijk zijn voor ondernemers in binnensteden en leiden tot onrendabele hoge uitgaven. Dit voorstel is direct gericht tegen lokale maatregelen die het gebruik van bepaalde auto's in stadscentra beperken.
JA21 is uitgesproken tegen het zwaarder belasten van autobezit en -gebruik. Ze verzetten zich tegen hogere wegenbelasting, rekeningrijden, kilometerheffing, spitsheffing en te hoge accijnzen, en willen juist accijnzen verlagen. Hun kernvisie is dat de auto een uiting is van individuele vrijheid en dat automobilisten niet als melkkoe van de overheid mogen dienen.
JA21 vindt dat de overheid het gebruik van de auto niet moet ontmoedigen via belastingen of heffingen. Ze zien de auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad, en willen automobilisten beschermen tegen extra lasten.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
JA21 is expliciet tegen het invoeren van kilometerheffing, spitsheffing of andere vormen van rekeningrijden. Ze vinden dat deze maatregelen de automobilist onterecht financieel belasten en niet bijdragen aan een rechtvaardig mobiliteitsbeleid.
“Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
JA21 is tegen elke vorm van belasting of regelgeving die de prijs van brandstof kunstmatig verhoogt, omdat zij vinden dat fossiele brandstof voorlopig noodzakelijk blijft voor transport en logistiek.
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken.”
De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid in de autobelastingen, met focus op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van uitstoot, maar met oog voor haalbaarheid en betaalbaarheid. Ze zijn tegen de invoering van rekeningrijden zolang brandstofprijzen hoog zijn, willen SUV’s niet bevoordelen boven kleinere auto’s, en pleiten voor een vignet voor buitenlandse verkeersdeelnemers. Daarnaast willen ze dat fossielvrije synthetische brandstoffen fiscaal worden gestimuleerd.
De SGP vindt dat autobelastingen niet voortdurend moeten veranderen, maar juist stabiel en voorspelbaar moeten zijn, gericht op het stimuleren van elektrificatie en het verminderen van uitstoot, zonder de betaalbaarheid uit het oog te verliezen.
“De autobelastingen zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen, onder andere door technologische ontwikkelingen. De SGP wil stabiliteit en langjarige zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
De SGP is tegen de invoering van rekeningrijden zolang de brandstofprijzen hoog zijn, om mobiliteit betaalbaar te houden.
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
De SGP wil dat SUV’s niet fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van kleinere auto’s, en pleit zelfs voor het tegenovergestelde.
“SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP stelt voor om een vignet in te voeren voor buitenlandse verkeersdeelnemers, zodat ook zij bijdragen aan het gebruik van de Nederlandse infrastructuur.
“De SGP is voor het invoeren van een vignet voor buitenlandse verkeersdeelnemers.”
De SGP wil fossielvrije synthetische brandstoffen fiscaal aantrekkelijk maken door een lager accijnstarief en vrijstelling van CO2-beprijzing.
“Fossielvrije synthetische brandstoffen krijgen een verlaagd accijnstarief en worden vrijgesteld van CO2-beprijzing.”
De VVD wil autorijden betaalbaar houden en is tegen hogere lasten voor automobilisten. Ze pleiten voor het verlagen van de brandstofaccijns, het betaalbaar houden van de motorrijtuigenbelasting (eventueel hervormen), en zijn kritisch op verdere verhogingen van autobelastingen. Daarbij houden ze rekening met de positie van werkenden en mensen in plattelandsregio’s.
De VVD vindt dat autorijden voor iedereen betaalbaar moet blijven en wil daarom de brandstofaccijns verlagen en verdere accijnsverhogingen voorkomen. Dit moet vooral werkenden en mensen buiten de Randstad beschermen tegen hoge lasten.
“We verlagen de brandstofaccijns zodat autorijden betaalbaarder wordt.”
“Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders onbetaalbaar te worden. We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar.”
“We willen geen verdere accijnsverhogingen, zo blijft het leven betaalbaar en voorkomen we dat producten over de grens worden gekocht”
De VVD staat open voor een hervorming van de motorrijtuigenbelasting, bijvoorbeeld op basis van oppervlakte, om elektrisch rijden betaalbaar te houden. Bij een bredere hervorming van de autobelasting is het uitgangspunt dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan en dat rekening wordt gehouden met de positie van burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.
“We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte.”
“Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
Volt wil het autobelastingsysteem hervormen door het bezit van auto's minder en het gebruik en de milieu-impact juist meer te belasten. Ze stellen voor om de motorrijtuigenbelasting af te schaffen en te vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met uitstoot, gewicht, tijd en plaats, en willen daarnaast de BPM baseren op CO₂-uitstoot en grondstofgebruik. Zo wil Volt de vervuiler laten betalen en schoner, zuiniger autogebruik stimuleren.
Volt wil af van de vaste belasting op autobezit en overstappen naar een systeem waarbij je betaalt naar gebruik, afhankelijk van gereden kilometers, uitstoot, gewicht en tijd/plaats. Dit moet eerlijker zijn en het gebruik van schonere auto's stimuleren, terwijl het bezit van een auto minder zwaar wordt belast.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af. In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Volt wil dat de aanschafbelasting (BPM) niet langer een generieke heffing is, maar wordt gebaseerd op de CO₂-uitstoot en het grondstofverbruik bij de productie van auto's. Zo wordt de milieu-impact van zowel productie als gebruik meegenomen in de belasting.
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“Het grondstofverbruik bij de productie van voertuigen wordt in rekening gebracht door motor- en rijtuigenbelasting (bpm) te heffen op CO₂-grondslag.”
Zolang het betalen naar gebruik nog niet is ingevoerd, wil Volt de wegenbelasting aanpassen zodat zwaardere elektrische voertuigen eerlijker worden belast ten opzichte van lichtere fossiele voertuigen.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
De PVV is fel tegen het verhogen van belastingen op autorijden en wil bestaande lasten voor automobilisten juist verlagen. Ze verzetten zich tegen rekeningrijden, accijnsverhogingen en verplicht elektrisch rijden, en willen dat de opbrengsten van autobelastingen direct ten goede komen aan automobilisten.
De PVV ziet autorijden als een basisbehoefte en vindt dat de overheid automobilisten niet verder moet belasten. Ze willen geen rekeningrijden, geen accijnsverhoging op brandstof en geen verplichting tot elektrisch rijden, omdat dit autorijden onbetaalbaar maakt voor veel mensen.
“De PVV wil daarom geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s en niet verplicht elektrisch rijden – nooit en te nimmer. Daarnaast willen we op de snelweg de hele dag 140 km/u rijden. De tijd van stilstand is voorbij. Voor 2026 voorkomen we een forse accijnsverhoging op brandstof door te snijden op de klimaatuitgaven.”
“Verlagen brandstofaccijns in 2026”
De PVV wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct van profiteren, zoals wegen en verkeersveiligheid, in plaats van aan algemene provinciale uitgaven.
“Over de motorrijtuigenbelasting betalen automobilisten provinciale opcenten. Dit geld belandt in de provinciekas en wordt vervolgens aan van alles en nog wat besteed – ook aan dingen waar de automobilist niets aan heeft. Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc. De automobilist heeft er immers voor betaald.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De Partij voor de Dieren wil het autogebruik en autobezit fors terugdringen door het zwaarder belasten van autokilometers en parkeren, en door het ontmoedigen van vervuilende en grote auto's. Hun kernvoorstellen zijn een intelligente kilometerheffing voor alle voertuigen, een verbod op vervuilende auto's zoals SUV’s, en hogere parkeerkosten in steden. De partij ziet het belasten van de auto als essentieel om milieuvervuiling, ruimtebeslag en onveiligheid te verminderen en duurzame mobiliteit te stimuleren.
De PvdD wil een systeem invoeren waarbij automobilisten betalen naar gebruik, afhankelijk van het type voertuig en brandstofgebruik. Dit moet eerlijker zijn en mensen stimuleren minder te rijden, waarmee vervuiling en filedruk afnemen. Privacywaarborgen zijn hierbij belangrijk.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken. Deze nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen.”
De partij wil de verkoop van relatief vervuilende en gevaarlijke auto's, zoals pick-up trucks en SUV’s, verbieden. Dit moet de veiligheid en leefbaarheid in steden en dorpen vergroten en het wagenpark verduurzamen.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
Om autogebruik in steden te ontmoedigen en ruimte vrij te maken, wil de PvdD dat gemeenten het parkeren binnen de stad zwaarder belasten, naar buitenlands voorbeeld. Dit maakt autobezit minder aantrekkelijk en stimuleert alternatieven.
“Tegelijkertijd stimuleren we gemeentes om het parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar het voorbeeld van Parijs.”
De partij vindt het onwenselijk om alle auto's één-op-één te vervangen door elektrische voertuigen vanwege grondstoffenschaarste. Daarom willen ze autobezit verminderen door deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijk te maken.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De SP is tegen extra belastingen op autorijden en wil autorijden betaalbaar houden, vooral waar alternatieven ontbreken. Ze verwerpen rekeningrijden en tolheffing, en pleiten voor ondersteuning bij de overstap naar schonere auto's in plaats van het duurder maken van autorijden.
De SP vindt dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto niet extra belast mogen worden voor hun dagelijkse reizen. Ze zijn expliciet tegen rekeningrijden en willen dat alle wegen tolvrij blijven. De partij wil autorijden schoner maken, maar niet duurder, en biedt ondersteuning voor de overstap naar emissievrije auto's.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden en is tegen het verhogen van belastingen op automobiliteit. Ze pleiten voor verlaging van accijnzen op brandstof, verzetten zich tegen rekeningrijden en willen wettelijke maxima op parkeertarieven om automobilisten te beschermen tegen extra lasten.
DENK vindt dat de kosten voor autorijden te hoog zijn geworden en wil deze verlagen door accijnzen op benzine en diesel te verminderen. Dit moet mobiliteit betaalbaar houden, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van de auto.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag.”
DENK is expliciet tegen het invoeren van rekeningrijden, omdat zij dit zien als een extra belasting op automobilisten die de betaalbaarheid van mobiliteit verder onder druk zet.
“Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
DENK wil voorkomen dat gemeenten automobilisten als 'melkkoe' gebruiken door parkeertarieven wettelijk te maximeren. Hiermee willen ze automobilisten beschermen tegen excessieve lokale belastingen.
“Gemeentelijke parkeertarieven worden wettelijk gemaximeerd. Wij staan niet toe dat gemeenten de automobilist als melkkoe inzetten.”
50PLUS vindt dat automobilisten niet langer de melkkoe van de overheid mogen zijn en pleit voor het bevriezen van de huidige accijnstarieven op brandstof. Ze willen geen verhoging van autobelastingen en benadrukken het belang van betaalbare mobiliteit, vooral voor ouderen en gezinnen die afhankelijk zijn van de auto.
50PLUS wil voorkomen dat de lasten voor automobilisten verder stijgen door accijnsverhogingen op brandstof tegen te houden. Dit standpunt is ingegeven door de overtuiging dat mobiliteit geen luxe is, maar een noodzaak, en dat vooral ouderen en gezinnen buiten het openbaar vervoer afhankelijk zijn van de auto.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
De partij verzet zich tegen het structureel zwaarder belasten van automobilisten. Ze vinden dat de overheid automobilisten onevenredig zwaar belast en willen daar een einde aan maken.
“De automobilist mag niet langer de melkkoe van de overheid zijn.”
BIJ1 wil het autogebruik en autobezit verminderen, maar is tegen algemene lastenverhogingen voor automobilisten zolang goed en gratis openbaar vervoer nog niet beschikbaar is. Ze pleiten voor inkomensafhankelijke autobelastingen, waarbij hogere inkomens meer betalen en lagere inkomens worden ontzien, en wijzen expliciet kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren af.
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik, zoals parkeervergunningen, verkeersboetes en belastingen, afhankelijk worden van inkomen en vermogen. Dit moet zorgen voor minder auto's op de weg, minder vervuiling en meer rechtvaardigheid, doordat mensen met lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
Zolang het openbaar vervoer nog niet van hoge kwaliteit en gratis is, wil BIJ1 automobilisten niet extra belasten via kilometerheffing, accijnsverhoging of uitbreiding van betaald parkeren. Ze maken een uitzondering voor mensen met een gehandicaptenpas, die geen motorrijtuigenbelasting meer hoeven te betalen.
“BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal. Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
Het CDA wil het autobelastingsysteem hervormen om beter aan te sluiten bij de transitie naar elektrische auto's en om verkeersdoorstroming en leefbaarheid te bevorderen. De partij stelt voor om de motorrijtuigenbelasting (MRB) te baseren op voertuigoppervlak in plaats van gewicht en wil een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing invoeren in drukke gebieden. Hiermee beoogt het CDA zowel verduurzaming als een eerlijkere en effectievere belasting van automobiliteit.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) hervormen zodat deze beter aansluit bij de opkomst van elektrische auto's. Door te kiezen voor belasting op basis van voertuigoppervlak in plaats van gewicht, wil de partij een eerlijker systeem creëren dat niet langer elektrische auto's bevoordeelt of benadeelt op basis van hun relatief hoge gewicht.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Om files te bestrijden en de luchtkwaliteit te verbeteren, stelt het CDA een spitsheffing voor op drukke verbindingen rond grote steden. De opbrengsten hiervan worden geïnvesteerd in infrastructuur, waarmee het CDA inzet op zowel doorstroming als verduurzaming van mobiliteit.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
De ChristenUnie wil het autobezit en -gebruik eerlijker en groener belasten door de invoering van een kilometerprijs die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting aangepast met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s, zodat schoner vervoer wordt gestimuleerd en de vervuiler meer betaalt.
De ChristenUnie stelt voor om een kilometerprijs voor auto’s in te voeren, waarbij het tarief afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Dit moet zorgen voor eerlijkere lasten, het stimuleren van schoner vervoer en het ontmoedigen van vervuilend en druk verkeer, vooral in stedelijke gebieden. Privacy, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid worden meegewogen bij de invoering.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger. Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen.”
Om het gebruik van zero-emissie auto’s te stimuleren, wil de ChristenUnie de motorrijtuigenbelasting aanpassen. Er komt een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s, zodat deze voertuigen fiscaal aantrekkelijker worden ten opzichte van vervuilende alternatieven.
“We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
D66 wil het autobezit minder en het autogebruik juist meer belasten, door het invoeren van rekeningrijden. Ze willen autorijden eerlijker maken en de uitstoot van schadelijke stoffen terugdringen, met aandacht voor regio’s waar weinig ov is. Daarnaast stimuleren ze elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen, terwijl fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens worden afgebouwd.
D66 wil af van het belasten van autobezit en overstappen op het belasten van autogebruik, om zo de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof te verminderen en autorijden eerlijker te maken. Ze houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
D66 stimuleert betaalbare elektrische auto’s via subsidies en belastingvoordelen, en bouwt fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af. Hiermee willen ze de transitie naar schoner vervoer versnellen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
GroenLinks-PvdA wil het autobezit en -gebruik eerlijker en duurzamer belasten door het principe 'betalen naar gebruik' versneld in te voeren. Ze differentiëren de tarieven op basis van regio en tijd, en verhogen de kilometerheffing voor vrachtwagens. Elektrisch rijden wordt de norm, met als doel dat vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht.
GroenLinks-PvdA wil dat automobilisten niet langer een vast bedrag, maar naar rato van gebruik betalen, zodat de belasting eerlijker wordt verdeeld en duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto, geldt een lager tarief; daarnaast wordt het tarief gedifferentieerd naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer bijdragen aan aanleg en onderhoud van wegen.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
Om de verduurzaming van mobiliteit te versnellen, wil GroenLinks-PvdA dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. Dit maakt deel uit van hun bredere visie om vervuiling door verkeer te verminderen en de energietransitie te versnellen.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma