FVD wil autorijden in Nederland weer aantrekkelijk, betaalbaar en vrij maken door belastingen en regels te schrappen, de maximumsnelheid te verhogen en investeringen in infrastructuur te versnellen. Ze pleiten voor het afschaffen van milieuzones, trajectcontroles en de BPM, en willen dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen. Hun visie draait om het herstellen van mobiliteit, vrijheid en economische groei door het verminderen van lasten en beperkingen voor automobilisten.
FVD vindt dat de huidige snelheidslimieten en controles autorijden onaantrekkelijk en inefficiënt maken. Door de maximumsnelheid te verhogen en trajectcontroles af te schaffen, willen ze reizen sneller, soepeler en minder stressvol maken.
FVD ziet hoge belastingen en accijnzen als een belemmering voor automobilisten en de economie. Ze willen autorijden goedkoper maken door accijnzen, BPM en bijtelling te verlagen of af te schaffen.
FVD wil dat autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en pleit voor kortingen voor jongeren, ouderen en voertuigen die weinig rijden.
“Ook willen we dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en dat er kortingen blijven bestaan voor jongeren, ouderen en specifieke voertuigen zoals oldtimers, kampeerauto’s en paardenvervoer.”
“We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.”
“Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.”
FVD beschouwt milieuzones en kilometerheffing als onnodige beperkingen op mobiliteit en wil deze daarom volledig schrappen.
FVD wil de infrastructuur verbeteren door wegen te verbreden, ontbrekende verbindingen aan te leggen en bureaucratie te verminderen, zodat de bereikbaarheid en doorstroming verbeteren.
“We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad.”
“We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.”
FVD wil dat flitspalen uitsluitend worden ingezet voor verkeersveiligheid en niet als inkomstenbron, door verplichte waarschuwingsborden en lagere boetes.
“Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen.”
“We verplichten dat flitspalen altijd vooraf met twee waarschuwingsborden (één op 200 meter en één op 100 meter afstand) worden aangekondigd, zodat de focus op veiligheid ligt in plaats van op geld innen.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.”
FVD wil het onderscheid tussen brandstofsoorten in de wegenbelasting afschaffen, zodat alle automobilisten gelijk worden behandeld.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
De Partij voor de Dieren wil het autoverkeer drastisch verminderen en ziet de auto niet langer als uitgangspunt van mobiliteit. Ze pleiten voor minder autobezit, strengere regels voor vervuilende en gevaarlijke auto's, lagere snelheden, en het stimuleren van deelmobiliteit en openbaar vervoer als alternatief. Hun beleid is gericht op duurzaamheid, veiligheid, en het terugdringen van de negatieve impact van auto's op milieu en leefomgeving.
De PvdD wil het aantal auto's op de weg fors verminderen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, en door autobezit minder aantrekkelijk te maken. Ze vinden het onwenselijk om alle fossiele auto's simpelweg te vervangen door elektrische, vanwege grondstoffenschaarste en ruimtegebruik. Het gebruik van deelauto’s en alternatieven moet de norm worden.
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
“Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig. Zo komt er meer ruimte op straat en zijn automobilisten goedkoper uit. Je betaalt tenslotte alleen als je een deelauto ook echt gebruikt.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De partij wil de verkoop van vervuilende en gevaarlijke auto's, zoals SUV's en pick-up trucks, verbieden en zuinige auto's weer de norm maken. Dit is gericht op het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in steden en dorpen.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
“Vervuilende auto’s als SUV’s pakken we harder aan dan zuinigere auto’s.”
Om de uitstoot en verkeersonveiligheid te verminderen, wil de PvdD de maximumsnelheid op snelwegen en ringwegen verlagen en woonkernen zoveel mogelijk autovrij maken. Parkeren binnen steden wordt zwaarder belast en verplaatst naar de randen.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
“Woonkernen worden zo veel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad met goede P+R-voorzieningen. Tegelijkertijd stimuleren we gemeentes om het parkeren binnen de stad zwaarder te belasten, naar het voorbeeld van Parijs.”
De partij stelt een slimme kilometerheffing voor, waarbij mensen die meer rijden meer betalen, en het systeem wordt gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Dit moet het autogebruik ontmoedigen en eerlijker maken.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
De PvdD wil geen nieuwe wegen aanleggen of bestaande wegen verbreden, omdat dit autogebruik stimuleert. Ze pleiten voor strengere milieuzones en nachtelijke snelheidsbeperkingen bij natuurgebieden.
“Meer asfalt lost files niet op, maar zorgt voor een toename van autogebruik en daarmee voor een verdere stijging van de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom komen er geen nieuwe wegen en geen verbreding van bestaande wegen.”
“We werken actief samen met gemeenten en provincies om strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, in te stellen en uit te breiden.”
Voor het goederenvervoer wil de partij dat vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in 2030 elektrisch zijn.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
BBB beschouwt de auto als onmisbaar, vooral voor bereikbaarheid in regio’s en landelijke gebieden, en verzet zich tegen maatregelen die het autogebruik ontmoedigen of automobilisten extra belasten. De partij wil realistische, betaalbare oplossingen voor schoner vervoer zonder de auto te beperken, en pleit voor goed onderhoud van infrastructuur en verzorgingsplaatsen. BBB benadrukt dat bereikbaarheid met de auto een basisvoorwaarde is voor economische ontwikkeling, vrijheid en leefbaarheid buiten de Randstad.
BBB ziet de auto als essentieel voor werk, gezin en vrije tijd, met name in regio’s en op het platteland waar alternatieven ontbreken. De partij verzet zich tegen het ontmoedigen van autogebruik en wil geen Nederland van “twee snelheden” waar regio’s slechter bereikbaar zijn.
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde.”
“De auto blijft zeker voor landelijke gebieden onmisbaar. BBB wil geen Nederland van twee snelheden.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
BBB is tegen overhaaste, dure of beperkende maatregelen die automobilisten of kleine ondernemers raken zonder duidelijk positief effect op mobiliteit. De partij wil realistische en betaalbare oplossingen, waarbij gezinnen en ondernemers niet de dupe worden.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BBB vindt dat infrastructuur, zoals wegen, bruggen en verzorgingsplaatsen, goed onderhouden moet worden om veiligheid, bereikbaarheid en economische groei te waarborgen. De partij wil het totaalpakket aan voorzieningen op verzorgingsplaatsen behouden en familiebedrijven beschermen.
“Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden. Onderhoud en verbetering van ons wegennet betekent ook faciliteren van slimme technologieën.”
“Totaalpakket Verzorgingsplaatsen behouden. Behoud van het totaalpakket op verzorgingsplaatsen. Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar.”
“De (vracht)auto blijft ook in de toekomst essentieel voor bereikbaarheid en vervoer voor grote delen van het land. Onze infrastructuur moet daarop blijven inspelen.”
BBB ondersteunt de overgang naar schonere brandstoffen, maar wil dat dit op een haalbare en eerlijke manier gebeurt zonder het autogebruik te ontmoedigen of Nederlandse ondernemers te benadelen.
“We zorgen voor een eerlijk speelveld: Nederlandse transportondernemers mogen niet worden benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten.”
JA21 beschouwt de auto als een essentieel symbool van individuele vrijheid en zelfredzaamheid, en verzet zich krachtig tegen beleid dat het autogebruik ontmoedigt of belast. De partij wil lagere accijnzen, geen kilometerheffing of verbod op brandstofauto’s, en pleit voor realistisch beleid rond elektrificatie en investeringen in infrastructuur. JA21 ziet de auto als onmisbaar, vooral buiten de Randstad, en wil automobilisten beschermen tegen financiële lasten en beperkende maatregelen.
JA21 vindt dat de auto een uiting is van individuele vrijheid en essentieel voor bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad. De partij verzet zich tegen maatregelen die autorijden duurder of moeilijker maken, zoals hoge belastingen, rekeningrijden, en een verbod op brandstofauto’s. Automobilisten mogen niet de melkkoe van de overheid zijn.
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen. Het is een vorm van zelfredzaamheid die past bij het mensbeeld dat JA21 voor ogen staat. Vooral buiten de Randstad is de eigen auto vaak essentieel om snel ergens te kunnen komen. JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
JA21 erkent het fileprobleem, maar wijst negatieve financiële prikkels zoals kilometerheffing of spitsheffing af. In plaats daarvan wil de partij alleen positieve stimulansen onderzoeken om files te verminderen.
“JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten. Het moet dan gaan om maatregelen die automobilisten op een positieve wijze aanzetten om op een andere wijze of op een ander tijdstip te gaan reizen. Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
JA21 vindt het huidige beleid rond elektrificatie van wagenparken ondoordacht en onhaalbaar, vooral vanwege netcongestie en hoge kosten. De partij wil geen dwang, maar ruimte voor ondernemers en realistische doelen.
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek. Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
JA21 wil structureel extra investeren in vervanging en renovatie van wegen en andere infrastructuur, om bereikbaarheid en veiligheid te waarborgen.
“JA21 stelt vast dat structureel een extra investering nodig is van circa 0,5% van het BBP om deze V&R-opgave te kunnen uitvoeren.”
De PVV ziet autorijden als een fundamentele vorm van vrijheid en verzet zich fel tegen maatregelen die het gebruik van de auto beperken of duurder maken. De partij wil geen rekeningrijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichte elektrificatie, en pleit voor het afschaffen van zero-emissiezones. Belastingopbrengsten van automobilisten moeten direct ten goede komen aan automobilisten, en de maximumsnelheid op snelwegen moet omhoog.
De PVV verzet zich tegen beleid dat autorijden duurder of moeilijker maakt, zoals rekeningrijden, het verbod op brandstofauto’s en verplichte elektrische auto’s. Volgens de partij is de auto voor veel mensen een noodzaak en geen luxe, en moeten automobilisten niet worden gestraft met extra lasten of beperkingen.
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u, waar dat veilig kan. Dit wordt gepresenteerd als een herstel van vrijheid en het tegengaan van stilstand.
De partij wil dat de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting uitsluitend worden besteed aan zaken waar automobilisten direct van profiteren, zoals meer asfalt, wegverbredingen en verkeersveiligheid.
“Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc. De automobilist heeft er immers voor betaald.”
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De PVV wil alle zero-emissiezones in Nederland afschaffen, omdat deze volgens de partij ondernemers en automobilisten onnodig beperken en financieel benadelen.
De partij vindt dat parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s mogen zijn; elke auto moet overal kunnen parkeren.
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
BVNL kiest voor maximale keuzevrijheid voor automobilisten en wil de overheid zo min mogelijk laten sturen via belastingen, subsidies of verboden. Ze pleiten voor lagere lasten op autorijden, afschaffing van het verbod op verbrandingsmotoren, geen kilometerheffing en investeren in uitbreiding van het wegennet. De kern van hun visie is dat de automobilist centraal staat en niet wordt beperkt door overheidsmaatregelen.
BVNL wil dat automobilisten zelf hun auto kunnen kiezen, zonder overheidsbemoeienis via belastingen of subsidies. Ze willen de motorrijtuigenbelasting verlagen, accijnzen op brandstof omlaag brengen, het verbod op verbrandingsmotoren schrappen en geen kilometerheffing invoeren. Dit alles om autorijden betaalbaar en vrij te houden.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
“BPM wordt een vast percentage van de prijs van de auto.”
BVNL ziet het vergroten van de wegcapaciteit als essentieel om files tegen te gaan en de infrastructuur aan te passen aan de groei van het aantal auto’s. Ze willen daarom fors investeren in wegen en infrastructuur.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
BVNL wil dat verkeersboetes in Nederland niet hoger zijn dan het Europese gemiddelde, behalve bij rijden onder invloed. Hiermee willen ze de lasten voor automobilisten verlagen.
“Verkeersboetes brengen wij terug op het gemiddelde in Europa, met uitzondering van boetes voor rijden onder invloed van drank en drugs.”
De SGP wil mobiliteit betaalbaar houden, met speciale aandacht voor de positie van de auto op het platteland en de stimulering van elektrische en zuinige auto's. Ze pleiten voor het stimuleren van een betaalbare tweedehandsmarkt voor elektrische auto's, het verplichten van emissieloze of zuinige hybride leaseauto's, en het ontmoedigen van grote, zware auto's zoals SUV’s. De partij wil dat elektrisch rijden niet wordt benadeeld ten opzichte van benzine of diesel, en zet in op het verminderen van risico’s voor eigenaren van elektrische auto's.
De SGP wil de overstap naar elektrisch rijden bevorderen, onder meer door zakelijke leaserijders te verplichten tot emissieloze of zuinige hybride auto's en door het stimuleren van een tweedehandsmarkt voor elektrische auto's. Dit moet bijdragen aan verduurzaming en betaalbaarheid, vooral voor mensen buiten de stad.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
De SGP vindt dat elektrisch rijden niet financieel of fiscaal mag worden benadeeld ten opzichte van rijden op benzine of diesel. Dit moet de overstap naar schonere mobiliteit eerlijker maken.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft.”
De partij wil dat grote, zware auto's zoals SUV’s niet worden bevoordeeld boven kleinere auto's, en ziet liever het omgekeerde. Dit is bedoeld om ruimtegebruik, veiligheid en duurzaamheid te bevorderen.
“SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP benadrukt dat mobiliteit, en dus ook het gebruik van de auto, betaalbaar moet blijven voor mensen die ervan afhankelijk zijn, met name in landelijke gebieden waar alternatieven beperkt zijn.
“ervoor zorgen dat mobiliteit betaalbaar blijft voor mensen die ervan afhankelijk zijn, ook op het platteland”
Het CDA erkent het belang van de auto, vooral in regio’s waar het openbaar vervoer tekortschiet, en wil automobiliteit faciliteren met investeringen in infrastructuur en filebestrijding. Tegelijkertijd zet de partij in op verduurzaming via een hervorming van de motorrijtuigenbelasting, een spitsheffing in drukke gebieden, en strengere handhaving op verkeersveiligheid en overlast. De kern van hun visie is een pragmatische balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
Het CDA ziet de auto als essentieel voor participatie in veel regio’s en wil daarom investeren in wegen en filebestrijding. Dit is volgens de partij geen luxe, maar een noodzaak om Nederland bereikbaar te houden.
“In veel delen van het land is de auto essentieel om te kunnen participeren, vanwege bijvoorbeeld gebrek aan goed OV. Investeren in weginfrastructuur is in deze regio’s geen luxe, maar een noodzaak.”
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
Om de doorstroming te verbeteren en de leefbaarheid te vergroten, stelt het CDA een spitsheffing voor in drukke gebieden, waarbij de opbrengst wordt geïnvesteerd in infrastructuur.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen om de transitie naar elektrische auto’s te ondersteunen, door deze te baseren op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
De partij wil verkeersveiligheid verhogen door het herinvoeren van het alcoholslot, meer flitsers, zerotolerantie voor drugs in het verkeer, en aanpak van excessief verkeerslawaai door auto’s.
“We willen het alcoholslot herinvoeren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Ook zetten we meer flitsers in op risicolocaties.”
“Voor verkeersveiligheid is er een zerotolerantiebeleid op het gebruik van drugs in het verkeer. Overtredingen worden zwaarder bestraft.”
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
De SP wil autorijden schoner maken zonder het duurder te maken voor mensen die afhankelijk zijn van de auto, en is tegen rekeningrijden en tolwegen. Ze zetten in op een snelle overstap naar emissievrije auto's, publieke en betaalbare laadinfrastructuur, en ondersteunen mensen bij de overstap naar schonere voertuigen, terwijl ze tegelijkertijd investeren in alternatieven zoals gratis openbaar vervoer en veilige fietsroutes.
De SP erkent dat veel mensen afhankelijk zijn van de auto en wil daarom autorijden betaalbaar houden waar alternatieven ontbreken. Tegelijkertijd streven ze naar een snelle overgang naar emissievrije auto's, met ondersteuning voor mensen die willen overstappen, en investeren ze in publieke laadinfrastructuur zodat elektrisch rijden eerlijk en toegankelijk wordt.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Alle wegen in Nederland worden tolvrij, zodat iedereen vrij kan reizen zonder extra kosten.”
De SP wil dat laadpalen een publieke nutsvoorziening worden, zonder winstoogmerk, zodat elektrisch rijden voor iedereen eerlijk, toegankelijk en betaalbaar is. Ze pleiten voor transparante prijzen en actieve overheidsregie om misbruik te voorkomen.
“Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
De SP wil het aantal auto's in binnensteden terugdringen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar alleen als er eerst goede en betaalbare alternatieven zijn, zoals snelle verbindingen en goedkope P+R-terreinen.
“We brengen het aantal auto’s in binnensteden terug, maar zorgen eerst voor goede en betaalbare alternatieven: snelle verbindingen en goedkope P+Rterreinen. Zo maken we schone lucht bereikbaar voor iedereen.”
Volt wil het autogebruik verduurzamen door de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden vanaf 2030, het gebruik van uitstootvrije auto's te stimuleren en autorijden te belasten naar gebruik en vervuiling. Ze pleiten voor een verschuiving naar schonere mobiliteit, waarbij de auto minder centraal staat en alternatieven als OV en fiets aantrekkelijker worden gemaakt. Hun beleid richt zich op eerlijkere belastingen, meer verkeersveiligheid en het verminderen van de milieu-impact van auto's.
Volt wil de verkoop van auto's op fossiele brandstof vanaf 2030 verbieden en zakelijke leaseauto’s vanaf dat jaar uitstootvrij maken. Hiermee willen ze de transitie naar emissieloze mobiliteit versnellen en de tweedehandsmarkt voor schone voertuigen stimuleren.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
Volt wil de motorrijtuigenbelasting vervangen door een systeem waarbij je betaalt naar gebruik, tijdstip, traject en vervuiling. Ook willen ze de BPM baseren op CO₂-uitstoot en grondstoffen, en een gewichtscorrectie voor elektrische auto's invoeren.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
Volt erkent dat het soms duurzamer is om een bestaande zuinige auto langer te gebruiken dan direct te vervangen. Ze willen investeren in onderzoek en tools om automobilisten te helpen de beste keuze te maken voor het klimaat.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
Volt wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom op meer plekken verlagen naar 30 km/u om de verkeersveiligheid te verbeteren en de uitstoot te verminderen.
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
50PLUS beschouwt de auto als een onmisbaar vervoermiddel, vooral voor ouderen en gezinnen in gebieden met beperkt openbaar vervoer. De partij wil automobilisten beschermen tegen hoge lasten en pleit voor het bevriezen van accijnzen op brandstof, gratis parkeren bij zorginstellingen en een snellere afhandeling van rijbewijsvorderingen.
50PLUS erkent dat de auto essentieel is voor de mobiliteit van ouderen en gezinnen, zeker waar het openbaar vervoer verdwijnt. De partij vindt dat automobilisten niet langer financieel moeten worden uitgeknepen door de overheid.
Om de lasten voor automobilisten te verlichten, wil 50PLUS de accijnzen op brandstof bevriezen en niet terugkeren naar het hogere niveau van vóór 2022. Ook wil de partij gratis parkeren bij ziekenhuizen en zorginstellingen en een snellere afhandeling bij rijbewijsvorderingen.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
“Parkeerkosten bij ziekenhuizen en zorginstellingen zijn de eerste twee uren gratis.”
“Beslissing en afhandeling bij een invordering van een rijbewijs dient binnen 2 weken te geschieden.”
BIJ1 wil het autogebruik en autobezit in Nederland terugdringen door het openbaar vervoer te verbeteren, autogerelateerde tarieven inkomensafhankelijk te maken en investeringen in autoinfrastructuur te beperken. Ze zijn tegen extra lasten voor mensen die nu afhankelijk zijn van de auto zolang goed OV nog niet beschikbaar is, maar sturen op termijn aan op minder auto's op de weg en meer ruimte voor OV en fiets.
BIJ1 wil dat hogere inkomens meer betalen voor autogebruik, zoals parkeervergunningen, verkeersboetes en belastingen, om zo het aantal auto's te verminderen en vervuiling en ruimtegebruik terug te dringen. Mensen met lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
Totdat het openbaar vervoer van hoge kwaliteit en gratis is, wil BIJ1 mensen die nu afhankelijk zijn van de auto niet benadelen. Ze zijn tegen kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren.
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
BIJ1 wil het autobezit verminderen door te investeren in OV, fietsen en deelvervoer, en stopt met snelwegverbredingen. Nieuwe wegen worden alleen aangelegd als ze de bereikbaarheid verbeteren zonder schade aan natuur.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden.”
BIJ1 wil dat waar het gunstig is voor OV of fiets, auto’s moeten omrijden zodat deze vervoersvormen efficiënter worden.
“Wanneer dit gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, moeten auto’s omrijden. Zo worden fiets- en ov-routes efficiënter.”
D66 wil het autoverkeer verduurzamen en eerlijker belasten door het invoeren van rekeningrijden, waarbij niet het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. Ze stimuleren daarnaast het gebruik van betaalbare elektrische auto’s en willen deelauto’s standaard onderdeel maken van het vervoersaanbod. De partij erkent regionale verschillen en wil voorkomen dat mensen zonder goed openbaar vervoer onevenredig worden belast.
D66 wil autorijden eerlijker maken door niet langer het autobezit, maar het daadwerkelijke gebruik te belasten. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van CO2-, stikstof- en fijnstofuitstoot en sluit aan bij hun streven naar verduurzaming van mobiliteit. Ze houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
Om de verduurzaming van het autoverkeer te versnellen, stimuleert D66 de aanschaf van elektrische auto’s via subsidies en belastingvoordelen. Werkgevers worden aangemoedigd om werknemers zo duurzaam mogelijk te laten reizen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen.”
D66 wil dat deelmobiliteit, waaronder elektrische auto’s, standaard beschikbaar is bij ov-knooppunten en in het vervoersaanbod. Dit moet de bereikbaarheid vergroten en het autogebruik verduurzamen.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod.”
D66 zet in op een forse uitbreiding van het aantal schone deelauto’s, als onderdeel van een bredere visie op duurzame mobiliteit en leefbare steden.
“Er komen meer fietspaden en veel meer schone deelauto’s.”
GroenLinks-PvdA wil het autogebruik verduurzamen en eerlijker belasten, met als doel schonere lucht, minder overlast en een rechtvaardiger bijdrage aan infrastructuur. Ze versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten, maken elektrisch rijden de norm vanaf 2030 en stellen strengere regels voor verkeersveiligheid en handhaving. In regio’s waar mensen afhankelijk zijn van de auto, wordt rekening gehouden met lagere tarieven.
GroenLinks-PvdA wil automobilisten laten betalen naar gebruik, met lagere tarieven in regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de kosten en het stimuleren van alternatieven waar mogelijk.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief.”
Om de uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren, wil GroenLinks-PvdA dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De partij wil verkeersveiligheid vergroten door het puntenrijbewijs uit te breiden en handhaving te automatiseren, onder meer met scanauto’s voor kleinere verkeersovertredingen.
“We breiden het puntenrijbewijs uit. Naast rijden onder invloed kunnen bestuurders ook punten krijgen voor snelheidsovertredingen en asociaal weggedrag.”
“Handhaving op kleinere verkeersovertredingen zoals dubbel parkeren wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd door scanauto’s.”
NSC ziet de auto vooral als een vervoermiddel dat in balans moet worden gebracht met alternatieven zoals de fiets en het openbaar vervoer. Ze willen de auto minder aantrekkelijk maken in stedelijke gebieden door te investeren in fietsroutes en hoogfrequent OV, en pleiten voor strengere handhaving op verkeersveiligheid. Hun beleid richt zich op het veiliger maken van wegen, het verminderen van spitsdruk en het bieden van OV-alternatieven die concurreren met de auto.
NSC wil het gebruik van de auto terugdringen door de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, vooral in en rond steden. Dit moet leiden tot minder verkeersdrukte, meer duurzaamheid en veiligere schoolroutes.
“Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer.”
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
NSC benadrukt het belang van verkeersveiligheid en wil streng optreden tegen gevaarlijk gedrag in het autoverkeer, zoals te hard rijden en het gebruik van de telefoon achter het stuur.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
Om de drukte op de wegen te verminderen, wil NSC het woon-werkverkeer beter spreiden, onder andere door afspraken met onderwijsinstellingen over flexibele collegetijden.
“We willen een landelijke aanpak om woon-werkverkeer beter te spreiden over de week. Door afspraken met bijvoorbeeld onderwijsinstellingen over flexibelere collegetijden kunnen we de spitsdruk verlagen en het (studenten)verkeer beter spreiden.”
De VVD wil autorijden betaalbaar houden en pleit voor een toekomstbestendige autobelasting, met oog voor werkenden en inwoners van plattelandsregio’s. Tegelijkertijd zet de partij in op het stimuleren van elektrisch rijden door de tweedehandsmarkt en laadinfrastructuur te verbeteren. De VVD kiest voor praktische maatregelen die de bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie rondom auto’s centraal stellen.
De VVD vindt dat autorijden voor iedereen betaalbaar moet blijven, vooral voor werkenden en mensen in plattelandsgebieden. Ze willen de brandstofaccijns betaalbaar houden en autobelastingen hervormen, zodat werkenden er niet op achteruitgaan.
“Als we niks doen, dreigt autorijden voor een grote groep Nederlanders onbetaalbaar te worden. We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar. Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede doelgroep aantrekkelijker maken door de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren. Ze onderzoeken ook een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting en ondersteunen innovatieve oplossingen voor mensen zonder eigen laadpaal.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
“Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
De VVD wil ondernemers ontlasten door de verplichting te schrappen om bij te houden of personeel met de auto naar kantoor komt.
“We schrappen de verplichting voor ondernemers om bij te houden of hun personeel met de fiets, auto of het openbaar vervoer naar kantoor is gekomen.”
De ChristenUnie wil het autoverkeer verduurzamen en ontmoedigen waar mogelijk, met een duidelijke voorkeur voor schoon vervoer en investeringen in openbaar vervoer. Ze stellen voor om het gebruik van zero-emissie auto’s te stimuleren, de motorrijtuigenbelasting aan te passen en een gedifferentieerde kilometerprijs voor auto’s in te voeren. Hun visie is gericht op het verminderen van vervuiling en files, en het eerlijker belasten van autogebruik afhankelijk van milieu-impact, tijd en plaats.
De ChristenUnie wil het gebruik van schone auto’s stimuleren en de belasting op auto’s aanpassen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Dit doen ze door een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s in de motorrijtuigenbelasting en het invoeren van een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats. Het doel is om vervuilende auto’s te ontmoedigen en het autoverkeer te verduurzamen, met extra aandacht voor uitvoerbaarheid en privacy.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger. Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen.”
De partij ziet het verminderen van autoverkeer als onderdeel van een bredere mobiliteitsvisie, waarbij investeren in openbaar vervoer en alternatieven voor de auto centraal staan. Door het OV aantrekkelijker en goedkoper te maken, willen ze onnodig autoverkeer voorkomen en Nederland bereikbaar houden.
“Om heel Nederland bereikbaar te houden, zijn investeringen in infrastructuur voor schoon en slim vervoer noodzakelijk. Duurzaam vervoer moet gestimuleerd worden en onnodig verkeer voorkomen.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden en verzet zich tegen extra lasten voor automobilisten. Ze pleiten voor lagere accijnzen op brandstof, geen invoering van rekeningrijden, een hogere maximumsnelheid waar mogelijk, en wettelijke maxima op gemeentelijke parkeertarieven. Hun visie is dat mobiliteit, inclusief autorijden, toegankelijk en betaalbaar moet blijven voor iedereen.
DENK vindt dat de kosten voor automobilisten te hoog zijn geworden en wil deze verlagen. Ze willen accijnzen op benzine en diesel omlaag brengen, zijn tegen rekeningrijden, en willen dat gemeenten automobilisten niet als melkkoe gebruiken door parkeertarieven te maximeren. Dit alles om mobiliteit voor iedereen toegankelijk te houden.
DENK wil de maximumsnelheid verhogen naar 130 km/u waar dat kan, maar combineert dit met strengere handhaving op verkeersveiligheid, zoals het aanpakken van telefoongebruik achter het stuur. Ze willen zo de balans zoeken tussen snelheid en veiligheid.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd.”