BVNL wil een volledige asielstop en drastische beperking van immigratie, met als doel de instroom van asielzoekers en kansarme migranten te beëindigen en bestaande migranten strenger te behandelen. De partij stelt voor internationale verdragen op te zeggen, opvang in de regio te regelen, en sociale voorzieningen en verblijfsrechten voor immigranten fors te beperken.
BVNL pleit voor een onmiddellijke asielstop en het opzeggen van internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag van 1951, omdat deze volgens de partij niet meer passen bij de huidige migratiestromen. Dit moet de instroom van asielzoekers volledig stoppen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen. Hiertoe is het onvermijdelijk dat we een groot aantal internationale verdragen opzeggen.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio laten plaatsvinden. Dit moet de druk op de Nederlandse voorzieningen en woningmarkt verminderen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
BVNL wil dat immigranten alleen tijdelijk mogen blijven, met sobere opvang en strenge eisen aan integratie, taal en werk. Sociale voorzieningen worden beperkt en verblijfsrechten snel ingetrokken bij misdragingen of werkweigering.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en landen die niet meewerken aan terugkeer straffen. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en mensensmokkel wordt streng bestraft.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale woningen en dat sociale voorzieningen zoals huurtoeslag en bijstand pas na lange tijd beschikbaar zijn voor nieuwkomers.
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
De SGP wil het asiel- en immigratiebeleid fors aanscherpen, met als uitgangspunt dat asiel tijdelijk is en migratie sterk wordt beperkt. Ze pleiten voor snelle procedures, strengere selectie (o.a. op culturele/religieuze achtergrond), beperking van nareis en arbeidsmigratie, en een focus op opvang in de regio. De partij benadrukt het belang van integratie op christelijke grondslag en wil misbruik van het asielsysteem en overlast streng aanpakken.
De SGP vindt dat Nederland niet onbeperkt asielzoekers kan opvangen en wil terug naar het principe dat asiel tijdelijk is. Ze willen snelle procedures, beperking van instroom en opvang vooral in de regio.
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is. Daarvoor wordt geïnvesteerd in een snelle en adequate afhandeling van asielaanvragen.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid...”
De partij wil bij asielaanvragen expliciet rekening houden met culturele en religieuze achtergrond om integratieproblemen te voorkomen. Ook wordt antisemitisme zwaar meegewogen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Antisemitisme wordt zwaar meegewogen als weigerings- of intrekkingsgrond in de asiel- en inburgeringsprocedure, bij de aanvraag van een tijdelijke en permanente verblijfsvergunning en in de naturalisatieprocedure.”
De SGP wil herhaalde kansloze aanvragen, misbruik van procedures en overlast hard aanpakken, onder meer door beperking van rechtsbijstand, afschaffing hoger beroep voor veilige landers, en directe uitzetting bij overlast.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
De partij wil de voorwaarden voor nareis aanscherpen en het kerngezin als uitgangspunt nemen, om misbruik en extra instroom te voorkomen.
“De nareisvoorwaarden worden tegen het licht gehouden en aangepast zodat ze niet langer soepeler zijn dan in ons omringende landen, waarbij het kerngezin weer uitgangspunt wordt.”
“Het vooruitsturen van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) om vervolgens familie over te laten komen, mag niet langer lonen.”
De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, in de regio van herkomst of in partnerlanden buiten de EU, en internationale verdragen herzien.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Met migratiekritische landen wordt een coalitie gevormd om steun te vergaren voor het herzien en bij de tijd brengen van internationale verdragen, zodat we niet langer verstrikt zitten in eenzijdige verdragen en er ruimte komt voor een eigen asielkoers.”
Arbeidsmigratie moet fors worden beperkt met strikte voorwaarden, quota en focus op Nederlanders of Nederlandstaligen.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De SGP stelt hogere eisen aan integratie, met nadruk op taal, kennis van Nederlandse cultuur en geschiedenis, en expliciet respect voor christelijke waarden.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asiel- en immigratiebeleid, met nadruk op Europese samenwerking, snelle en zorgvuldige procedures, en directe integratie van nieuwkomers. Ze willen asielzoekers sneller duidelijkheid geven, opvang menselijk organiseren en arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is. D66 pleit voor modernisering van internationale verdragen, meer hervestiging van vluchtelingen via de UNHCR, en strenge voorwaarden voor arbeidsmigratie om uitbuiting te voorkomen.
D66 ziet Europese samenwerking als essentieel voor een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem. Ze steunen het Europese migratiepact en willen een eerlijke verdeling van asielzoekers over lidstaten, met stabiele financiering en uitvoeringstoetsen.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.”
D66 wil dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen over hun toekomst door procedures te vereenvoudigen en te versnellen, met behoud van zorgvuldigheid.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 streeft naar opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over het land, en wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen via taal, onderwijs en werk. Ze willen een wettelijk kinderpardon en veilige opvang voor kwetsbare groepen.
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
D66 wil streng optreden tegen een kleine groep overlastgevende asielzoekers, met aparte gesloten opvang, snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst. Tegelijk zijn ze tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen ze realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfsstatus.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 vindt het huidige systeem van internationale bescherming verouderd en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, zodat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig kunnen reizen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil het aantal hervestigde vluchtelingen via de UNHCR verhogen en zich houden aan het Vluchtelingenverdrag zolang dit niet is gemoderniseerd.
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.”
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is, met strenge voorwaarden voor werkgevers, betere registratie en aanpak van uitbuiting. Ze kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers, niet voor laagbetaalde, kwetsbare arbeidsmigratie.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“D66 wil arbeidsmigratie daar inzetten waar die het verschil maakt. We gaan de echte prijs betalen voor arbeidsmigratie. En we kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
De VVD wil het asiel- en immigratiebeleid drastisch aanscherpen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen toe te laten via een streng geselecteerd hervestigingssysteem. De partij pleit voor het strafbaar stellen van illegaal verblijf, het beperken van rechten voor asielzoekers, het versnellen van terugkeer en het aanpassen van internationale verdragen om deze koers mogelijk te maken. Alleen de meest kwetsbare vluchtelingen komen nog in aanmerking, en opvang mag nooit ten koste gaan van Nederlandse inwoners.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit moet de instroom beperken en de selectie strenger maken, waarbij het aantal toe te laten vluchtelingen jaarlijks kan worden vastgesteld en zelfs op nul gezet.
“vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“Nederland is op dit moment verplicht om iedereen die hier asiel aanvraagt, in ieder geval tijdelijk op te vangen. Dit trekt te veel kansloze aanvragen van criminele en overlastgevende asielzoekers aan, terwijl echte vluchtelingen gevaarlijke reizen moeten maken of afhankelijk worden van mensensmokkelaars. De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen.”
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
De VVD wil dat asielzoekers die niet via hervestiging komen, aan de grens worden tegengehouden en teruggestuurd. Illegaal verblijf wordt strafbaar en criminele of overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet.
“Asielzoekers die toch ongevraagd richting Nederland komen, worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd. ... Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. ... Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.”
De VVD wil internationale verdragen zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het VN-Vluchtelingenverdrag aanpassen of opzeggen als deze streng asielbeleid in de weg staan.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven.”
De VVD wil de opvang voor asielzoekers versoberen, met name voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers. Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen en rechtsbijstand en verblijfsrechten worden ingeperkt.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Statushouders worden niet langer voorgetrokken: Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
“Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
De VVD wil bepaalde categorieën asielzoekers, zoals alleenstaande en alleenreizende mannen, niet meer opvangen en AMV-ers (alleenstaande minderjarige vreemdelingen) zo snel mogelijk met hun ouders herenigen in het land van herkomst.
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
“Wij willen het recht van jeugd op bescherming boven het recht op asiel stellen en zullen daarom in beginsel geen AMV-ers in procedure nemen, maar hen zo snel mogelijk herenigen met hun ouders daar waar deze ouders verblijven.”
De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, ruimhartig en internationaal georiënteerd asiel- en immigratiebeleid, waarbij mensenrechten en het VN-Vluchtelingenverdrag centraal staan. Ze willen legale en veilige vluchtwegen, snelle en zorgvuldige procedures, afschaffing van beperkende wetten, en gelijke rechten en voorzieningen voor asielzoekers, migranten en ongedocumenteerden. De partij verzet zich expliciet tegen afschrikbeleid, grensgeweld en deals met derde landen, en pleit voor structurele bescherming van kwetsbare groepen.
PvdD benadrukt dat Nederland zich strikt moet houden aan internationale verdragen en mensenrechten, en geen mensen mag terugsturen naar gevaarlijke situaties. Het beleid is gericht op bescherming, niet op afschrikking of beperking van rechten.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
De partij wil investeren in humane opvang, snelle en zorgvuldige asielprocedures, en goede begeleiding en integratie van vluchtelingen en statushouders. Uitzichtloosheid en mensonwaardige omstandigheden in opvanglocaties moeten worden beëindigd.
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
PvdD wil meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, afschaffing van migratiedeals met derde landen, en een einde aan grensgeweld en pushbacks. Europa en Nederland moeten hun eerlijke deel van de opvang nemen.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders.”
De partij wil de Koppelingswet afschaffen, criminalisering van ongedocumenteerden tegengaan, en toegang tot basisvoorzieningen als zorg, onderwijs, opvang en voedselbanken loskoppelen van verblijfsstatus of nationaliteit.
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
PvdD wil expliciete bescherming en opvang voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-vluchtelingen, gewortelde kinderen en staatlozen, inclusief recht op asiel, gezinshereniging en toegang tot voorzieningen.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
De SP wil het aantal migranten, inclusief asielzoekers, fors beperken tot een migratiesaldo van 40.000 per jaar, met blijvende opvang voor mensen die vluchten voor oorlog en geweld. Ze pleiten voor snellere en menswaardige asielprocedures, eerlijke verdeling van vluchtelingen, opvang in de regio, en strengere terugkeer van mensen zonder recht op bescherming. Tegelijkertijd verzetten ze zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en willen ze veilige, kleinschalige opvang met aandacht voor kwetsbare groepen.
De SP wil het totale migratiesaldo terugbrengen naar 40.000 per jaar, waarbij opvang voor oorlogsvluchtelingen gegarandeerd blijft. Arbeids-, kennis- en studiemigratie moet fors omlaag om voorzieningen te ontlasten en integratie te bevorderen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun status. Dit verkort onzekerheid, verlaagt kosten en maakt opvang efficiënter.
De SP wil vluchtelingen eerlijk over gemeenten verdelen, met kleinschalige opvanglocaties (maximaal 50-100 bewoners), en starten bij de rijkste gemeenten. Dit voorkomt overbelasting van arme wijken en bevordert integratie.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. ... We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap. Bij behoefte aan nieuwe opvanglocaties starten we bij de rijkste gemeenten.”
De SP wil dat vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio worden opgevangen, met steun voor voorzieningen daar. Ze benadrukken het aanpakken van grondoorzaken van migratie zoals oorlog, ongelijkheid en klimaat.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld.”
De SP wil mensen uit veilige landen streng en apart opvangen, met als doel snelle terugkeer en het voorkomen van overlast. Ze willen meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek en EU-afspraken over terugkeer.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. ... Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en mensen die hen helpen. Ze willen dat ongedocumenteerden toegang houden tot basisvoorzieningen.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
De SP wil speciale aandacht voor veilige opvang van minderheden (zoals LHBTIQA+ en mensen met een beperking) en kinderen, met toegang tot onderwijs en naleving van het Kinderpardon.
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
“Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om normaal op te groeien, buiten te kunnen spelen en les te krijgen. Er moet toegang zijn tot kwalitatief goed onderwijs voor vluchtelingenkinderen en jongeren, zodat zij de kans krijgen om zich te ontwikkelen en vaardigheden op te doen. De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen.”
De PVV pleit voor een totale asiel- en immigratiestop, met een nadruk op het sluiten van grenzen en het beëindigen van opvang voor asielzoekers. De partij wil asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten, gezinshereniging stoppen, en verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Hun visie is dat Nederland weer “van de Nederlanders” moet worden, waarbij immigratie – vooral uit islamitische landen – als een existentiële bedreiging wordt gezien.
De PVV wil een volledige stop op asiel en immigratie, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en opvangcentra worden gesloten. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de huidige instroom leidt tot overlast, criminaliteit en verlies van nationale identiteit.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De partij wil gezinshereniging volledig stoppen en tijdelijke verblijfsvergunningen van groepen zoals Syriërs en Oekraïners intrekken, met als doel de uitstroom van vreemdelingen te vergroten en de instroom te minimaliseren.
De PVV stelt voor om vreemdelingen (waaronder statushouders) na één misdrijf direct uit te zetten en illegaliteit, evenals hulp aan illegalen, strafbaar te stellen. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel om overlast en criminaliteit te bestrijden.
De partij wil internationale verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, om volledige nationale controle over het asielbeleid te verkrijgen.
De PVV wil dubbele nationaliteit verbieden en vrijwillige remigratie stimuleren, om de binding met Nederland te versterken en de uitstroom van niet-Nederlanders te bevorderen.
“Verbod dubbele nationaliteit: schrappen uitzonderingsgronden”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom van asielzoekers en migranten beperken via een maximum, strengere toelatingsprocedures, en het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag. Alleen mensen die daadwerkelijk recht hebben op asiel mogen blijven, met duidelijke plichten voor nieuwkomers en uitzonderingen voor de zorgsector.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken door strengere selectie, het aanpassen van internationale verdragen, en het uitsluiten van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en alleen bescherming te bieden aan wie daar recht op heeft.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
Om misbruik en langdurige onzekerheid te voorkomen, wil 50PLUS toelatingsprocedures versnellen en het aantal beroepsmogelijkheden beperken. Overlastgevende of criminele asielzoekers verliezen hun recht op asiel en opvang.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
Mensen zonder asielrecht worden teruggestuurd met respect voor hun waardigheid. Voorwaarde voor naturalisatie is beheersing van de Nederlandse taal; nieuwkomers hebben naast rechten ook plichten.
Hoewel het beleid streng is, erkent 50PLUS het personeelstekort in de zorg en maakt hiervoor een uitzondering op het migratiebeleid.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
BBB wil de asielimmigratie naar Nederland fors beperken door strenge selectie aan de grens, het stellen van een maximum aan de instroom, en het afhandelen van asielaanvragen buiten de EU. De partij pleit voor het opzeggen of aanpassen van internationale verdragen, het beperken van gezinshereniging, en het versneld uitzetten van afgewezen of overlastgevende asielzoekers. Integratie wordt gekoppeld aan het naleven van Nederlandse waarden en het behalen van inburgeringseisen vóór toelating.
BBB stelt harde grenzen aan het aantal asielzoekers dat Nederland jaarlijks toelaat en wil asielaanvragen buiten de EU afhandelen. Dit moet de druk op de samenleving, huisvesting en verzorgingsstaat verminderen.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag en andere internationale afspraken herzien of opzeggen om nationaal asielbeleid mogelijk te maken en de instroom te beperken.
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
De partij wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin, de verblijfsduur verkorten en permanente verblijfsvergunningen afschaffen.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
BBB wil afgewezen, criminele of overlastgevende asielzoekers versneld uitzetten en illegaliteit strafbaar stellen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
Toelating wordt afhankelijk van het behalen van inburgeringseisen en het onderschrijven van Nederlandse waarden, nog vóór migranten naar Nederland komen.
“Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
“Aanvaarden van de regels van onze democratische rechtsstaat is wezenlijk. Op de naleving daarvan gaan we strikter toezien.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, effectief en rechtvaardig asiel- en immigratiebeleid, met nadruk op snelle procedures, eerlijke opvang en integratie, en het tegengaan van uitbuiting en misstanden. Ze willen minder laagbetaalde arbeidsmigratie, betere bescherming van vluchtelingenrechten, en een actieve rol voor de overheid in het sturen van migratie. Kernvoorstellen zijn het uitvoeren van het EU-asielpact, snelle integratie en werktoegang voor asielzoekers, strengere regels voor arbeidsmigratie en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers.
GroenLinks-PvdA wil het Europese asielbeleid volgen, met snelle en eerlijke procedures aan de buitengrens, bescherming van mensenrechten en een evenredige verdeling van asielzoekers over lidstaten. Dit moet leiden tot duidelijkheid voor vluchtelingen en een beter functionerend asielstelsel.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren en werken, om hun kansen te vergroten en de samenleving te ontlasten. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en bevordert snelle participatie.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren waar ze echt nodig zijn, uitbuiting tegengaan en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en onderwijs. Bedrijven die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting moeten verdwijnen of innoveren.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Minder laagbetaalde arbeidsmigratie. Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld.”
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau.”
De partij pleit voor korte, zorgvuldige procedures en effectieve terugkeer van mensen zonder recht op asiel, met waarborging van mensenrechten en ondersteuning bij terugkeer. Strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
GroenLinks-PvdA wil het hervestigingsprogramma uitbreiden en veilige, reguliere routes creëren voor de meest kwetsbare vluchtelingen, om mensensmokkel en gevaarlijke reizen te voorkomen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
JA21 wil asielmigratie in Nederland tot een minimum beperken en uiteindelijk volledig stoppen, omdat zij asielzoekers vooral als economische migranten zien die een te grote druk leggen op de samenleving. Hun belangrijkste voorstellen zijn opvang van vluchtelingen in de eigen regio, het afschaffen van asielopvang in Nederland, strengere terugkeer- en uitzetmaatregelen, en het aanscherpen van procedures en rechten voor asielzoekers en statushouders.
JA21 vindt dat asielopvang in Nederland niet langer nodig is, omdat de meeste asielzoekers via meerdere veilige landen reizen en daarmee volgens hen economische migranten zijn. Ze willen opvang in de eigen regio en een fundamentele stelselwijziging richting een asielstop.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar stellen. Ze pleiten voor het stoppen van opvang voor illegalen, het intrekken van verblijfsvergunningen bij misbruik, en het onderzoeken van enkelbanden om te voorkomen dat mensen verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat gemeenten niet langer wettelijk verplicht worden om hen te huisvesten, om zo de druk op de woningmarkt voor Nederlanders te verlichten.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 wil het asielrecht aanscherpen door het tweestatusstelsel te herintroduceren, rechten voor subsidiair beschermden te beperken, verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd af te schaffen, en het inwilligingspercentage fors te verlagen.
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
“Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil actief inzetten op terugkeer van Syrische asielzoekers en statushouders, inclusief herbeoordeling en intrekking van statussen, en verplichte terugkeer naar veilige regio’s.
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
JA21 wil criminele asielzoekers en statushouders sneller uitzetten door de criteria in de Vreemdelingenwet aan te scherpen.
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
JA21 pleit voor intensievere grenscontroles en directe terugzending van asielzoekers die niet in het eerste veilige land asiel aanvragen.
“Grensbewaking intensiveren: uitbreiding capaciteit Marechaussee om permanente grenscontroles aan de binnengrenzen conform artikel 25 van de Schengengrenscode en artikel 72 van het Verdrag Betreffende de Werking van de Europese Unie mogelijk te maken zolang de asielcrisis voortduurt.”
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en inclusief asiel- en immigratiebeleid, gericht op snelle, eerlijke procedures, directe integratie en gelijke rechten voor asielzoekers en migranten. De partij wil vanaf dag één toegang tot werk, onderwijs en gezondheidszorg, afschaffing van strafbaarstelling van illegaliteit, en een Europese aanpak met eerlijke spreiding en bescherming van mensenrechten. Volt verzet zich tegen deals met dubieuze regimes en pleit voor legale migratiekanalen en betere bescherming van kwetsbare groepen.
Volt wil dat asielzoekers snel, eerlijk en menswaardig behandeld worden, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. Het beleid moet gericht zijn op bescherming en integratie, niet op uitsluiting of vertraging.
Volt vindt dat asielzoekers vanaf dag één moeten kunnen werken, leren en deelnemen aan de samenleving. Dit bevordert integratie, benut talenten en voorkomt langdurige afhankelijkheid.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt pleit voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Nederland en de EU, met solidariteit tussen lidstaten en respect voor internationale verdragen.
Volt verzet zich tegen uitzettingscentra in derde landen en dubieuze migratiedeals, en wil legale, veilige migratieroutes bevorderen.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen als opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt benadrukt extra bescherming voor kwetsbare groepen, zoals kinderen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking, en versnelt gezinshereniging.
“De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en menswaardig asiel- en immigratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als achterhaald en universele mensenrechten centraal staan. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot werk en voorzieningen voor asielzoekers en migranten, afschaffing van detentie en uitzetting, en een snelle, zorgzame asielprocedure. Hun visie is gericht op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met gelijke rechten voor iedereen ongeacht verblijfsstatus.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waar iedereen vrij is om te migreren en verblijven, en waar verblijfsvergunningen uiteindelijk overbodig worden. Dit standpunt adresseert het fundamentele probleem van uitsluiting en discriminatie op basis van nationaliteit en verblijfsstatus.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
BIJ1 wil dat asielzoekers een snelle, eerlijke en menswaardige procedure krijgen, met juridische hulp, traumazorg en directe toegang tot werk en voorzieningen. Dit is bedoeld om de onzekerheid en stress van langdurige procedures te verminderen en de menselijke waardigheid te waarborgen.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verwerpt vreemdelingendetentie, uitzettingen en het uitsluiten van mensen zonder verblijfsvergunning van basisvoorzieningen. Dit standpunt is gericht op het beëindigen van wat zij zien als onmenselijke behandeling en het waarborgen van fundamentele rechten voor iedereen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil dat asielzoekers en ongedocumenteerden direct mogen werken, studeren en gebruikmaken van basisvoorzieningen. Dit moet hun zelfstandigheid en integratie bevorderen en voorkomt afhankelijkheid en marginalisering.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
BIJ1 wil de criteria voor familiehereniging verruimen en de inburgeringstoets afschaffen, om gezinshereniging te vergemakkelijken en integratie niet te belemmeren door bureaucratische eisen.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
FVD wil asielimmigratie volledig stoppen en de controle over de Nederlandse grenzen herwinnen, met als doel het beschermen van de Nederlandse cultuur, welvaart en veiligheid. Het programma stelt voor om asielopvang in Nederland te beëindigen, opvang in de regio te stimuleren, illegaal verblijf strafbaar te stellen, en remigratie actief te bevorderen. Daarnaast wil FVD internationale verdragen opzeggen, een naturalisatiestop invoeren en alleen tijdelijk, economisch waardevolle migranten toelaten via een streng GreenCard-systeem.
FVD pleit voor een volledige stop op de toelating van asielzoekers en het sluiten van alle asielopvanglocaties in Nederland. Het doel is om de instroom van asielzoekers te beëindigen en opvang uitsluitend in de regio te organiseren, waarmee de druk op voorzieningen en de samenleving wordt verminderd.
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief opsporen en uitgeprocedeerde asielzoekers uitzetten, desnoods via verdragen met derde landen. Gemeenten die illegaal verblijf faciliteren worden beboet, en asielzoekers die terugkeren naar hun land van herkomst verliezen hun procedure.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
FVD wil internationale verdragen die asielimmigratie mogelijk maken opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen, om volledige zeggenschap over de grenzen te herwinnen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
FVD wil de permanente verblijfsvergunning afschaffen en een naturalisatiestop van tien jaar invoeren. Alleen tijdelijke verblijfsvergunningen worden verstrekt, waarbij migranten periodiek hun nut voor Nederland moeten aantonen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen...”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
FVD wil alleen tijdelijk, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng gereguleerd GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil het migratiesaldo negatief maken door remigratie te stimuleren, onder andere met financiële beurzen en begeleiding voor migranten en hun (klein)kinderen die niet integreren.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
Het CDA wil de asiel- en immigratiestromen fors beperken en pleit voor een streng, beheersbaar en rechtvaardig migratiebeleid. Ze stellen voor om asielaanvragen buiten Europa te behandelen, terugkeer van afgewezen asielzoekers te verplichten, en integratie via taal en werk te versnellen. De partij legt nadruk op grip op instroom, snelle terugkeer, verplichte inburgering en samenwerking op Europees niveau.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan alleen buiten de EU te behandelen. Alleen asielmigranten op uitnodiging mogen naar Europa komen, waarbij het Vluchtelingenverdrag en het EVRM moeten worden aangepast.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer, waarbij niet-meewerken strafbaar wordt. Tegelijkertijd blijft hulp aan deze groep door anderen toegestaan uit medemenselijkheid.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Integratie wordt gezien als een wederkerige opdracht, met nadruk op verplichte inburgering, snelle start van taallessen en directe toegang tot werk voor kansrijke asielzoekers. Gemeenten en werkgevers krijgen een grotere rol in begeleiding en toezicht.
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
Het CDA wil het Europese migratiepact als basis nemen, met strenge buitengrensprocedures, directe terugkeer bij afwijzing en nationale toepassing van deze procedures. De spreidingswet wordt uitgevoerd om de opvang eerlijk te verdelen.
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de extreem hoge kosten aan hotels voor asielopvang.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren, gezinshereniging beperken tot het kerngezin en pas toestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig asiel- en immigratiebeleid, waarbij mensenrechten en menswaardige opvang centraal staan. Zij willen strenge asielwetten terugdraaien, legale migratieroutes creëren, en investeren in snelle integratie en begeleiding van vluchtelingen. De partij benadrukt internationale samenwerking en het tegengaan van mensenhandel, met oog voor draagkracht en kleinschaligheid in de opvang.
DENK verzet zich tegen restrictief asielbeleid en wil de rechtspositie van vluchtelingen versterken. Zij willen geen beperking van verblijfsvergunningen, geen belemmeringen voor gezinshereniging en geen tweestatusstelsel. Het doel is een menswaardig en rechtvaardig asielbeleid.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen, met oog voor de draagkracht van lokale gemeenschappen. Vluchtelingen en statushouders moeten snel kunnen werken en integreren, met persoonlijke begeleiding en versnelde procedures.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK ziet internationale samenwerking als essentieel om migratie menswaardig te organiseren, mensenhandel te bestrijden en de oorzaken van migratie aan te pakken. Zij pleiten voor het creëren van legale migratieroutes en investeren in opvang en bescherming van vluchtelingen, zowel binnen als buiten de EU.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
Specifiek voor Syriërs is DENK tegen gedwongen terugkeer en willen zij de asielprocedure voor deze groep niet beperken.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig asiel- en immigratiebeleid, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor bescherming van vluchtelingen, maar ook duidelijke grenzen stelt aan wie mag blijven. Ze pleiten voor snelle en rechtvaardige procedures, menswaardige opvang, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, en integratie met nadruk op taal en participatie. Gezinshereniging en bescherming van gewortelde kinderen zijn belangrijke speerpunten, evenals het voorkomen van mensenrechtenschendingen aan de Europese buitengrenzen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Ze pleiten voor voldoende opvangcapaciteit, menswaardige behandeling en het voorkomen van langdurige onzekerheid.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer.”
Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met verbeterde procedures en afspraken met herkomstlanden. Sancties worden overwogen als landen niet meewerken.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De ChristenUnie is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar mag zijn.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Gezinshereniging is belangrijk, maar komt met integratieplichten en aandacht voor bijzondere situaties zoals pleegkinderen.
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen. Uitgangspunt is het kerngezin, met voldoende oog voor schrijnende gevallen, zoals pleegkinderen of meerderjarige kinderen met een zorgvraag. Gezinshereniging komt niet zonder plichten. De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen.”
De ChristenUnie steunt het EU-migratiepact voor snellere procedures, maar waarschuwt voor mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen en wil bescherming van kinderen.
“Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
Integratie van statushouders en gezinsherenigers draait om taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel. Integratie vraagt van mensen dat ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal verhuizen. Niet alleen onze taal leren, maar ook onze waarden leren kennen en respecteren.”
NSC wil asielimmigratie fors beperken door opvang in de regio, strengere en snellere procedures, en het beperken van gezinshereniging. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, komen in aanmerking voor asiel, met nadruk op tijdelijke opvang en snelle terugkeer voor kansarme asielzoekers. Het asielbeleid wordt gekoppeld aan Europese samenwerking, maar Nederland is bereid zelfstandig strengere maatregelen te nemen als Europese afspraken uitblijven.
NSC wil dat asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen en dat asielprocedures plaatsvinden buiten Nederland en de EU. Dit moet het nationale systeem ontlasten en illegale migratiestromen tegengaan.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC wil strengere en snellere asielprocedures, tijdelijke opvang voor kansarme asielzoekers, en een streng terugkeerbeleid. Alleen persoonlijk vervolgden krijgen structureel bescherming; de rest moet zo snel mogelijk terugkeren.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en aan subsidiair beschermden worden strengere eisen gesteld. NSC wil het tweestatusstelsel herinvoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
Als Europese samenwerking onvoldoende oplevert, is NSC bereid om zelfstandig strengere nationale maatregelen te nemen, tot en met een opt-out van het Europese asielbeleid.
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”