De SGP pleit voor een streng, tijdelijk en selectief asielbeleid, waarbij opvang vooral in de regio plaatsvindt en de instroom naar Nederland fors wordt beperkt. De partij wil snelle procedures, strengere selectie op culturele en religieuze achtergrond, en een harde aanpak van misbruik en overlast. Bescherming blijft voorbehouden aan kwetsbare vluchtelingen, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen.
De SGP vindt dat Nederland niet grenzeloos asielzoekers kan opvangen en wil terug naar het uitgangspunt dat asiel tijdelijk is. De partij wil de instroom beperken en opvang vooral in de regio organiseren, om integratieproblemen en druk op voorzieningen te voorkomen.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“De inzet is erop gericht om te zorgen dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor het opvangen van moslims uit de hun omringende landen.”
“De mogelijkheden om nieuwkomers te huisvesten zijn echter wel begrensd. De opvangopgave dient op een eerlijke en evenredige manier te worden verdeeld over het land waarbij de lokale samenleving vanouds zijn verantwoordelijkheid neemt.”
“De SGP wil menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
De SGP wil investeren in een snelle en robuuste asielketen, herhaalde kansloze aanvragen beperken, en streng optreden tegen misbruik en overlast. Veiligelanders en mensen die via andere EU-landen komen, worden snel uitgezet.
“De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
De SGP wil bij asielaanvragen de culturele en religieuze achtergrond meewegen om integratieproblemen te voorkomen. Er is bijzondere aandacht voor vervolgde christenen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
De SGP wijst algehele pardonregelingen af en wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers snel terugkeren, met voorzieningen alleen voor wie meewerkt aan terugkeer.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
De SGP wil overlastgevers stevig aanpakken, aparte opvang voor veiligelanders, en maatregelen tegen intimidatie van kwetsbare groepen in asielzoekerscentra.
“Overlastgevers worden stevig aangepakt.”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“Het luid ten gehore brengen van islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra wordt verboden omdat dit voor andere, vaak getraumatiseerde bewoners uiterst pijnlijk kan zijn.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen,”
BVNL wil een volledige asielstop en drastische beperking van asielmigratie, waarbij opvang in Nederland vrijwel onmogelijk wordt gemaakt. Zij pleiten voor het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers. BVNL stelt harde eisen aan terugkeer, remigratie en integratie, en wil opvang alleen nog in de regio of in derde landen.
BVNL wil dat Nederland per direct stopt met het toelaten van asielzoekers en het vluchtelingenverdrag uit 1951 opzegt, omdat dit volgens hen niet meer past bij de huidige situatie. Zij willen dat asielzoekers in het eerste veilige land asiel aanvragen en dat Nederland geen nieuwe asielzoekers meer opneemt.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang van vluchtelingen alleen nog in de eigen regio of in derde landen laten plaatsvinden. Zij willen bestaande AZC’s transformeren tot woningen en opvang in Nederland zo onaantrekkelijk mogelijk maken.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, afgewezen asielzoekers en illegalen actief uitzetten, en landen die niet meewerken aan terugkeer zwaar sanctioneren. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en mensensmokkelaars en faciliterende NGO’s streng gestraft.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
BVNL wil dat eventuele immigranten slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar krijgen, zonder automatische verlenging naar een permanente status. Opvang moet sober zijn om economische migratie te ontmoedigen.
BVNL wil dat asielzoekers uit veilige landen per direct worden uitgezet en geen procedure in Nederland kunnen afwachten.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
BVNL wil dat mannen die hun gezin achterlaten in onveilig gebied en via mensenhandel naar Nederland reizen, geen recht op gezinshereniging krijgen.
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
BVNL wil remigratie actief stimuleren door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die definitief afstand doen van hun Nederlands paspoort en permanent vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
Volt pleit voor een humaan, solidair en effectief asielbeleid, met snelle en eerlijke procedures, directe toegang tot werk en integratie, en een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Nederland en de EU. De partij wil structurele opvang, bescherming van mensenrechten, en het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit. Volt benadrukt het belang van directe participatie, gezinshereniging en het waarborgen van rechten voor kwetsbare groepen.
Volt wil dat asielprocedures snel, eerlijk en menswaardig verlopen, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand. Dit moet de druk op opvanglocaties verlagen en de rechten van asielzoekers waarborgen.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
Volt vindt dat asielzoekers vanaf het begin moeten kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot onderwijs en integratie-activiteiten, zodat ze direct kunnen deelnemen aan de samenleving.
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
Volt wil structurele opvangplekken met verplichte kwaliteitseisen, eerlijke spreiding over gemeenten, en voldoende financiering voor opvangorganisaties. De opvang moet veilig zijn voor kwetsbare groepen.
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.”
Volt erkent het recht op asiel en wil gezinshereniging versnellen en vereenvoudigen, ongeacht de asielstatus, om het welzijn van vluchtelingen te waarborgen.
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen zoals opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt streeft naar een gezamenlijke, solidaire aanpak van asiel binnen de EU, met eerlijke herverdeling en respect voor mensenrechten.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden.”
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere toelatingseisen, opvang in de regio en het afhandelen van asielaanvragen buiten de EU. Overlastgevende of kansarme asielzoekers worden sneller uitgezet, terwijl alleen kansrijke asielzoekers onder strikte voorwaarden mogen werken en integreren. BBB pleit voor het moderniseren van internationale verdragen, het strafbaar stellen van illegaliteit en het beëindigen van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen.
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken tot maximaal 15.000 plekken per jaar en asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU afhandelen. Opvang moet primair in de regio plaatsvinden, en Nederland moet onaantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers. Dit beleid is bedoeld om de druk op opvang, huisvesting en integratie te verminderen.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
BBB wil strengere toelatingseisen, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers en overlastgevers, en het strafbaar stellen van illegaliteit. Dit moet misbruik van het asielsysteem tegengaan en de veiligheid in Nederland vergroten.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen.”
“Overlastgevers en criminelen worden sneller uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen en dat asielzoekers verplicht bijdragen aan hun eigen opvang en de samenleving. Dit moet de druk op de woningmarkt verminderen en de zelfredzaamheid bevorderen.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding.”
“Een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten.”
BBB vindt dat internationale verdragen verouderd zijn en Nederland belemmeren in het voeren van streng asielbeleid. Ze willen deze verdragen moderniseren en meer nationale zeggenschap over toelating en opvang.
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.”
NSC wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door opvang in de regio als uitgangspunt te nemen, procedures te verplaatsen naar veilige derde landen en een tweestatusstelsel in te voeren. Ze pleiten voor strengere en snellere procedures, sobere opvang voor kansarme asielzoekers, en het ontmoedigen van misbruik van het systeem. De nadruk ligt op grip op instroom, solidariteit met echte vluchtelingen, en het beperken van de druk op de Nederlandse samenleving.
NSC wil asielopvang zoveel mogelijk in de regio organiseren en asielprocedures buiten de EU laten plaatsvinden, om de instroom naar Nederland te beperken en grip te krijgen op migratie. Dit moet mensensmokkel tegengaan en het nationale systeem ontlasten.
“Opvang in de regio is het uitgangspunt. Dit vraagt om maatregelen in zowel Europees als nationaal verband.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil opnieuw een tweestatusstelsel invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden (structurele bescherming) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. Dit moet leiden tot tijdelijke opvang en nadruk op terugkeer voor de grootste groep.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil procedures strenger en sneller maken, sobere opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers, en snelle terugkeer voor wie weinig kans maakt op asiel. Misbruik van het systeem wordt actief ontmoedigd.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
NSC vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dit verbieden, om de druk op de woningmarkt voor andere woningzoekenden te verlichten.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen, om illegaal verblijf te ontmoedigen.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
NSC ziet effectieve Europese samenwerking als noodzakelijk, maar is bereid tot een opt-out van het Europese asielbeleid als er geen werkbare regels komen.
“Effectieve Europese samenwerking is noodzakelijk om ongecontroleerde migratie te voorkomen.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
NSC wil structureel de opvangcapaciteit uitbreiden om schrijnende situaties te voorkomen en een menselijke opvang te garanderen, vooral voor gezinnen met kinderen.
“We breiden de capaciteit van het COA voor de eerste opvang structureel uit zodat er sprake is van een menselijke opvang, in het bijzonder voor (gezinnen met) kinderen.”
De Partij voor de Dieren pleit voor een humaan, rechtvaardig en inclusief asielbeleid, waarbij mensenrechten centraal staan en opvang menswaardig moet zijn. Ze willen veilige en legale vluchtwegen, snelle en zorgvuldige asielprocedures, en extra bescherming voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers. Ook pleiten ze voor eerlijke verdeling van vluchtelingen, goede begeleiding en integratie, en het recht om dieren mee te nemen bij vlucht.
De PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, met nadruk op mensenrechten, veilige opvang en snelle procedures. Ze verzetten zich tegen grensgeweld en willen investeren in integratie en acceptatie van nieuwkomers.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau.”
De partij wil dat asielbeleid expliciet rekening houdt met kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-personen, en dat hun rechten worden beschermd. Zelfidentificatie wordt leidend bij asielaanvragen van LHBTIQA+-personen, en gezinshereniging wordt verruimd.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
“Ook niet-traditionele familieverbanden, zoals queer families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor gezinshereniging.”
De PvdD vindt dat toegang tot voedselbanken, opvang en zorg niet afhankelijk mag zijn van nationaliteit of verblijfsstatus. Ook mensen zonder documenten moeten opvang en begeleiding krijgen.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
“De (gezondheids)zorg voor mensen zonder documenten is geregeld, de bezuiniging op die regeling draaien we terug.”
De partij vindt het onmenselijk dat vluchtelingen hun dieren moeten achterlaten en wil het makkelijker maken om huisdieren mee te nemen bij vlucht.
“Het is wreed als mensen die vluchten ook nog hun dieren moeten achterlaten. Het wordt daarom makkelijker voor vluchtelingen om hun dieren mee te nemen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, efficiënt en Europees afgestemd asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, zorgvuldige procedures centraal staan. Ze willen kleinschalige opvang, snelle integratie en toegang tot werk en taalonderwijs voor asielzoekers, en effectieve terugkeer voor wie geen recht op asiel heeft. De partij benadrukt solidariteit, respect voor internationale verdragen en het VN Vluchtelingenverdrag, en wil veilige routes en hervestiging voor kwetsbare vluchtelingen.
GroenLinks-PvdA wil de asielketen ontstoppen door procedures te versnellen en te zorgen voor een eerlijke, menselijke behandeling van asielzoekers. Ze baseren hun beleid op het EU asiel- en migratiepact en waarborgen mensenrechten gedurende het hele proces.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
De partij wil asielzoekers kleinschalig opvangen, bij voorkeur in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen, en hen direct laten deelnemen aan de samenleving via werk en taalonderwijs. Dit moet integratie bevorderen en draagvlak behouden.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
Voor mensen zonder recht op asiel wil GroenLinks-PvdA een kort, zorgvuldig en humaan terugkeerbeleid, met aandacht voor mensenrechten en het voorkomen van illegaliteit en dakloosheid.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand. Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
GroenLinks-PvdA wil het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars doorbreken door veilige, legale routes en een hoger hervestigingsquotum voor kwetsbare vluchtelingen, in samenwerking met internationale partners.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
“We investeren in gelijkwaardige partnerschappen en duidelijke afspraken met landen buiten de EU. De opvang van vluchtelingen in de regio...”
Het CDA wil het asielbeleid aanzienlijk aanscherpen door asielaanvragen buiten Europa te behandelen, de instroom te beperken en strengere eisen te stellen aan terugkeer en integratie. Ze pleiten voor uitvoering van de spreidingswet, tijdelijke asielvergunningen, en snelle integratie van kansrijke asielzoekers. De partij benadrukt solidariteit tussen gemeenten, maar stelt duidelijke grenzen aan wie recht heeft op asiel en koppelt rechten aan plichten.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de asielinstroom beperken door aanvragen alleen buiten de EU te behandelen en streng te selecteren wie toegang krijgt. Ze willen het Vluchtelingenverdrag aanpassen en pleiten voor een strengere buitengrensprocedure.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Meer grip op migratie – Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: › Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer en maakt het strafbaar als zij dat niet doen. Tegelijkertijd benadrukken ze dat hulp aan deze groep door anderen niet strafbaar mag zijn.
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Ze willen stapeling van asielverzoeken tegengaan en procedures bij de IND versimpelen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil dat alle gemeenten bijdragen aan asielopvang en huisvesting van statushouders via de spreidingswet, om chaos in de opvang te voorkomen en solidariteit te waarborgen.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van Ter Apel.”
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
Het CDA koppelt rechten aan plichten: statushouders moeten verplicht inburgeren, snel Nederlands leren en actief deelnemen aan de samenleving. Kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
JA21 wil asielmigratie zo veel mogelijk beperken en streeft naar opvang van vluchtelingen in de eigen regio in plaats van in Nederland. De partij pleit voor een fundamentele stelselwijziging, met als doel een asielstop in Nederland, strengere procedures, en het afschaffen van voorrang en voorzieningen voor asielzoekers en statushouders.
JA21 vindt dat opvang van vluchtelingen in Nederland niet langer houdbaar is vanwege de druk op samenleving, woningmarkt en voorzieningen. Ze willen opvang in de regio als norm, met als einddoel een asielstop in Nederland.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Opvang in de regio is het beste alternatief voor het huidige inhumane en falende asielsysteem. Dit principe gaat ervan uit dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst worden geholpen.”
“JA21 wil: Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil dat asielprocedures en opvang plaatsvinden in partnerlanden buiten de EU, zodat asielzoekers niet meer in Nederland terechtkomen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en terugkeer vergemakkelijken.
“Optrekken met gelijkgezinde (lid)staten om het verplaatsen van asielprocedures en -opvang in partnerlanden buiten de Europese Unie mogelijk te maken.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
JA21 wil het aantal toegekende asielaanvragen fors verlagen door strengere beoordeling, het loslaten van het 'voordeel van de twijfel', en investeren in de IND en rechtspraak.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op huisvesting en dat gemeenten niet langer wettelijk verplicht worden om asielzoekers op te vangen.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar wordt, inclusief het stoppen van opvang voor illegalen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
JA21 wil na implementatie van het EU-migratiepact liever een afkoopsom betalen dan asielzoekers opvangen in Nederland, omdat dit goedkoper zou zijn.
“Kiezen voor het afkopen in plaats van opvangen van asielzoekers na de implementatie van het EU-migratiepact, conform de aangenomen motie-Eerdmans.”
“Motie-Eerdmans om de opgenomen, eenmalige afkoopsom van €20.000 per asielzoeker te betalen. Dit bedrag is aanzienlijk lager dan de kosten die gepaard gaan met asielopvang in Nederland: gemiddeld €33.000 per jaar, zo blijkt uit Kamervragen.”
De PVV pleit voor een totale asielstop en wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en bestaande asielwetgeving drastisch inperken. Hun beleid richt zich op het beëindigen van asielinstroom, het terugdraaien van opvanglocaties, het opzeggen van internationale verdragen en het direct uitzetten van asielzoekers bij overlast of criminaliteit.
De PVV wil per direct een volledige asielstop invoeren, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat Nederland overvol is en dat asielzoekers vooral economische migranten zijn die misbruik maken van het systeem.
De partij wil geen nieuwe azc’s meer openen, bestaande azc’s sluiten en de Spreidingswet onmiddellijk intrekken. Dit wordt onderbouwd met het argument dat azc’s zorgen voor overlast en criminaliteit, en dat de opvangcapaciteit ten koste gaat van woningen voor Nederlanders.
“Onmiddellijke intrekking Spreidingswet. Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil gezinshereniging voor asielzoekers stopzetten en zich via een opt-out onttrekken aan EU-asielregels. Ze willen internationale verdragen die asielverlening verplichten opzeggen.
De PVV wil asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uitzetten en hun asielprocedure beëindigen. Dit geldt ook voor minderjarigen en hun gezinnen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De partij wil een noodwet invoeren die een behandelstop op asielaanvragen regelt en het onmogelijk maakt om bezwaar te maken tegen een afgewezen asielaanvraag.
50PLUS kiest voor een streng asielbeleid met een duidelijke beperking van de instroom en onderscheid tussen economische en echte vluchtelingen. Ze willen het Vluchtelingenverdrag aanpassen, opvang in de regio als norm, en strengere regels voor asielzoekers die overlast veroorzaken of uit veilige landen komen. Nieuwe Nederlanders moeten de taal beheersen en er is geen recht op opvang na afwijzing.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken tot een afgesproken maximum, onderscheid maken tussen economische vluchtelingen en echte asielzoekers, en het Vluchtelingenverdrag aanpassen. Ze willen dat opvang in de regio de norm wordt en dat mensen zonder recht op asiel snel teruggestuurd worden.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Opvang in de regio de regel wordt.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil toelatingsprocedures stroomlijnen, beroepsprocedures beperken en overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten apart opvangen en hun recht op asiel laten vervallen.
Nieuwe Nederlanders moeten de Nederlandse taal beheersen als voorwaarde voor het verkrijgen van het Nederlanderschap.
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
D66 kiest voor een humaan, effectief en Europees asielbeleid, gericht op snelle en eerlijke procedures, directe integratie en bescherming van kwetsbare groepen. Ze willen het Europese asielsysteem hervormen, opvang menselijker maken, en inzetten op hervestiging en modernisering van verdragen. D66 benadrukt solidariteit, snelle duidelijkheid voor asielzoekers, en directe deelname aan de samenleving.
D66 vindt dat het huidige asielbeleid tekortschiet en wil procedures versnellen en menselijker maken, zodat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen en niet onnodig lang in onzekerheid verkeren. Dit moet ook de opvangcrisis en overlast verminderen.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
D66 wil dat asielzoekers en statushouders vanaf dag één kunnen meedoen door toegang tot taal, onderwijs en werk, om langdurige inactiviteit en isolatie te voorkomen. Dit geldt vooral voor kansrijke asielzoekers.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil kwetsbare groepen extra beschermen, zoals LHBTI+-asielzoekers en slachtoffers van geweld, en het hervestigingsquotum verhogen. Ze zijn voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag zodat asielaanvragen buiten Europa mogelijk worden.
“We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners en betrekken hen tijdig bij de opzet van opvanglocaties. D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTI+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil streng optreden tegen de kleine groep asielzoekers die overlast veroorzaakt, met aparte opvang, snellere procedures en snelle terugkeer.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en wil realistisch perspectief bieden voor mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken over terugkeer op Europees niveau.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
FVD wil een volledige asielstop, afschaffing van het COA en beëindiging van asielopvang in Nederland. Nieuwe asielaanvragen moeten alleen nog via consulaten in conflictregio’s kunnen worden ingediend, illegaliteit wordt strafbaar en Nederland stapt uit internationale verdragen over asiel. De partij stelt harde maatregelen voor om asielmigratie te stoppen en de controle over de grenzen volledig terug te nemen.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreken en het COA ontmantelen. De partij ziet opvang in de regio als enige norm en wil zo de instroom van asielzoekers naar Nederland volledig beëindigen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
Nieuwe asielaanvragen mogen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend. Hiermee wil FVD voorkomen dat mensen naar Nederland reizen om asiel aan te vragen en zo proceduremigratie tegengaan.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld en er wordt actief ingezet op opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers. FVD wil verdragen sluiten met derde landen voor opvang van uitgeprocedeerden die niet willen terugkeren.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM opzeggen om volledige controle over toelating en asiel te herwinnen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
De partij wil alle opvanglocaties voor asielzoekers in Nederland sluiten en de Spreidingswet intrekken. Zolang opvanglocaties nog bestaan, worden deze ernstig versoberd en mogen bewoners het terrein niet verlaten.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst verliezen direct hun recht op asiel, omdat zij volgens FVD aantonen niet in gevaar te zijn.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
FVD wil ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk stellen en in voorkomende gevallen ook hun procedures beëindigen.
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
De partij wil de nationaliteit intrekken van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en criminele asielzoekers direct uitzetten.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
BIJ1 pleit voor een radicaal menswaardig en solidair asielbeleid, waarin het recht op asiel en een eerlijke, snelle procedure centraal staan. Ze willen universeel verblijfsrecht, afschaffing van beperkende maatregelen, en directe toegang tot werk, zorg en juridische ondersteuning voor asielzoekers. De partij verzet zich tegen criminalisering en uitsluiting, en wil het asielbeleid baseren op gelijkwaardigheid en mensenrechten.
BIJ1 wil dat asielzoekers een procedure krijgen die snel, rechtvaardig en menswaardig is, met directe toegang tot juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk. Ze vinden dat het huidige beleid te traag en onmenselijk is, en willen investeren in cultuursensitieve communicatie en begeleiding.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verwerpt wetten en voorstellen die de positie van asielzoekers verslechteren of illegaliteit criminaliseren. Ze willen het asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel niet uitvoeren, en pleiten voor het erkennen van gender als aparte vervolgingsgrond.
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid.”
De partij wil ruimere mogelijkheden voor familiehereniging, ook voor niet-traditionele families, en het afschaffen van de inburgeringstoets voor asielzoekers.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 vindt dat asielzoekers gedurende de hele procedure recht hebben op gratis juridische bijstand en begeleiding, om hun positie te versterken en misstanden te voorkomen.
“De sociale advocatuur blijft bestaan en blijft onvoorwaardelijk beschikbaar gedurende de gehele asielprocedure.”
De SP kiest voor een humaan, rechtvaardig en efficiënt asielbeleid, waarbij vluchtelingen die bescherming nodig hebben altijd opgevangen worden, maar mensen zonder recht op asiel snel terug moeten. De partij wil snellere asielprocedures, eerlijke verdeling van vluchtelingen, veilige opvang voor kwetsbare groepen, en strengere aanpak van overlastgevers en mensensmokkel. Tegelijkertijd verzet de SP zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en mensen die hen helpen.
De SP wil dat asielprocedures sneller en humaner verlopen, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen en de kosten en onzekerheid afnemen. Dit moet ook het draagvlak voor opvang vergroten.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten. Dat is humaner en zorgt voor lagere kosten, minder lange opvang en minder onzekerheid.”
De SP pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Nederland en Europa, en voor opvang die veilig en menswaardig is, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over alle gemeenten, dus ook de rijkste.”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
De SP wil mensen uit veilige landen apart en strenger opvangen om overlast te beperken en snelle terugkeer te bevorderen, zodat de asielprocedure niet wordt verstoord.
“Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder verblijfsvergunning en van mensen die hen helpen, en wil basisvoorzieningen toegankelijk houden.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
De SP wil mensensmokkel harder aanpakken door meer te investeren in politie en recherche.
“Er moet meer geïnvesteerd worden in politie en recherche om mensen smokkelaars aan te pakken en te stoppen.”
De VVD wil het Nederlandse asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal jaarlijks kan worden vastgesteld op basis van draagkracht. Tegelijkertijd pleit de partij voor strengere maatregelen tegen misbruik, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, het afschaffen van voorrang voor statushouders bij huisvesting, en het direct uitzetten van criminele of overlastgevende asielzoekers. De VVD stelt dat deze koers nodig is om de instroom beheersbaar te maken, de druk op de woningmarkt te verlagen en draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit moet de instroom beperken en het systeem selectiever en beheersbaarder maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De partij wil criminele en overlastgevende asielzoekers zonder pardon uitzetten en illegaal verblijf strafbaar maken, om misbruik van het asielstelsel te ontmoedigen en de veiligheid te waarborgen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
De VVD wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen bij sociale huurwoningen en dat gemeenten niet meer verplicht zijn hen te huisvesten, om de druk op de woningmarkt voor Nederlanders te verlagen.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
De partij pleit voor een soberder opvangregime, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers, en wil opvang beperken tot wat strikt noodzakelijk is.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
De VVD wil het asielbeleid voortdurend aanscherpen, nationale koppen afschaffen, en procedures versnellen om misbruik te voorkomen en terugkeer te bevorderen.
“De VVD wil het meest effectieve asielbeleid van Europa. We nemen hier maatregelen voor en willen elk kwartaal een check of landen om ons heen strenger asielbeleid hebben doorgevoerd. Als dit het geval is, wordt dit beleid ook onderdeel van het Nederlandse asielbeleid.”
“Nationale koppen die het asielbeleid gunstiger maken voor asielzoekers worden zo snel mogelijk afgeschaft.”
DENK kiest voor een humaan asielbeleid waarin Nederland verantwoordelijkheid neemt voor de opvang van vluchtelingen, met nadruk op menswaardige opvang en begeleiding. Zij willen strenge asielwetten van eerdere rechtse regeringen terugdraaien, gezinshereniging beschermen, en investeren in kleinschalige opvang verspreid over het land. Internationale samenwerking en snelle toegang tot werk voor statushouders zijn eveneens speerpunten.
DENK verzet zich tegen het beperken van de rechten van vluchtelingen en wil eerdere verhardingen in het asielbeleid ongedaan maken. Zij vinden dat de rechtspositie van vluchtelingen niet mag worden aangetast en gezinshereniging niet bemoeilijkt mag worden.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met oog voor draagkracht van de omgeving. Menswaardige opvang en goede begeleiding zijn leidend.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten”
DENK wil internationale samenwerking om mensenhandel tegen te gaan, legale migratieroutes te creëren en de grondoorzaken van migratie aan te pakken. Vluchtelingen en statushouders moeten snel mogen werken.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK is expliciet tegen gedwongen terugkeer van Syriërs en wil dat hun asielprocedure niet wordt beperkt.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden”
De ChristenUnie wil een menswaardig en toekomstbestendig asielbeleid, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor vluchtelingen, maar ook inzet op snelle en rechtvaardige procedures en terugkeer van afgewezen asielzoekers. Ze pleiten voor opvang buiten Europa, snelle duidelijkheid voor asielzoekers, bescherming van kinderen, en menswaardige terugkeerprocedures. De partij is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil dat in Nederland gewortelde kinderen niet worden uitgezet.
De ChristenUnie wil een einde aan gevaarlijke migratieroutes en pleit voor aanmelding van asielzoekers buiten Europa, met snelle en rechtvaardige procedures. Ze steunen het EU-migratiepact, maar waarschuwen voor mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen en willen bescherming van kinderen.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De partij wil dat asielzoekers snel weten waar ze aan toe zijn, om onmenselijke situaties te voorkomen. Kinderen die in Nederland geworteld zijn, mogen niet worden uitgezet.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met menswaardige opvang en begeleiding. Strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wijst de partij af.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”