BVNL wil een volledige asielstop en stelt dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt; opvang van vluchtelingen moet in de eigen regio plaatsvinden. Het programma bevat harde voorstellen zoals het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, het beëindigen van internationale verdragen, het strafbaar maken van illegaliteit, en het actief uitzetten van asielzoekers uit veilige landen. BVNL pleit voor een restrictief, afschrikkend en remigratiegericht beleid ten aanzien van asielzoekers.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en sluit alle aanmeldcentra en AZC’s. Zij stellen dat opvang in Nederland niet langer houdbaar is en dat opvang in de regio de norm moet zijn. Dit standpunt wordt onderbouwd met het argument dat de toestroom onhoudbaar is voor de Nederlandse samenleving.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil internationale verplichtingen die asiel mogelijk maken beëindigen, waaronder het vluchtelingenverdrag van 1951 en verdragen over gezinshereniging. Zij stellen dat deze verdragen niet meer passen bij de huidige situatie en aantallen.
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten, illegaliteit strafbaar maken, en gemeenten die illegalen ondersteunen beboeten. Ook wordt remigratie financieel gestimuleerd en opvang bewust sober gehouden om ontmoediging te bewerkstelligen.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil harde sancties tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers, en zware straffen voor mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
BVNL wil tijdelijke verblijfsvergunningen, geen automatische permanente status, en het beperken van beroepsmogelijkheden voor asielzoekers. Procedures worden versneld en rechten ingeperkt.
GroenLinks-PvdA kiest voor een effectief, menswaardig en rechtvaardig asielbeleid, gericht op snelle en zorgvuldige procedures, kleinschalige opvang en snelle integratie van asielzoekers. De partij wil veilige en legale routes voor vluchtelingen, snelle terugkeer voor afgewezen asielzoekers, en investeert in integratie via werk en taalonderwijs. Respect voor mensenrechten en het VN Vluchtelingenverdrag staan centraal.
GroenLinks-PvdA wil de asielketen ontstoppen door procedures te versnellen en te zorgen voor een eerlijke, menselijke behandeling van asielzoekers. Het beleid is gebaseerd op Europese afspraken en internationale verdragen, met aandacht voor zowel effectiviteit als mensenrechten.
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
De partij vindt dat asielzoekers al tijdens hun procedure moeten kunnen integreren, onder meer door plaatsing in de uiteindelijke gemeente, toegang tot werk en taallessen. Dit bevordert zelfredzaamheid en vermindert overlast.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
GroenLinks-PvdA kiest voor kleinschalige opvang, uitvoering van de Spreidingswet en waarborging van mensenrechten tijdens de procedure en opvang. Gemeenten krijgen een centrale rol en er komt aandacht voor buurtbewoners en vrijwilligers.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn. Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand.”
“We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus. We waarderen vrijwilligers die een onmisbaar steentje bijdragen aan de integratie van vluchtelingen in onze samenleving.”
Voor asielzoekers zonder recht op verblijf wordt ingezet op snelle, humane terugkeer, met ondersteuning waar nodig. Detentie mag alleen onder strikte voorwaarden; strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst. We spreiden deze groep asielzoekers over het land om Ter Apel en Budel te ontlasten en openen procesbeschikbaarheidslocaties om hen van straat te halen.”
“Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
De partij wil het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars ondermijnen door veilige, legale routes en een hoger hervestigingsquotum. Zo krijgen kwetsbare vluchtelingen bescherming zonder gevaarlijke reizen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
“We zetten in op een hervestigingsmodel waardoor gevaarlijke routes en het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars worden ondergraven.”
BBB wil de asielinstroom fors beperken door strengere toelatingseisen, opvang in de regio en het behandelen van asielaanvragen buiten de EU. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen onder strikte voorwaarden toegang, terwijl overlastgevers en kansarme asielzoekers sneller worden uitgezet of geweerd. Het beleid is gericht op nationale zeggenschap, snelle procedures en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor asielzoekers zonder reëel perspectief.
BBB stelt een harde bovengrens aan het aantal asielzoekers en wil opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. Dit moet de druk op opvang, huisvesting en samenleving verlichten en Nederland minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
BBB wil de toelatingscriteria voor asiel aanscherpen en alleen mensen toelaten die daadwerkelijk bescherming nodig hebben. Nederland moet minder aantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers door strengere selectie en het beperken van financiële prikkels.
“We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“Financiële prikkels afschaffen. We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
Afgewezen asielzoekers en asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, worden versneld uitgezet. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Overlastgevers en criminelen worden sneller uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
Asielaanvragen moeten buiten de EU worden afgehandeld. Als een asielzoeker terugkeert naar het land van herkomst, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning ingetrokken.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil meer nationale controle over het asielbeleid en pleit voor het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen die streng asielbeleid belemmeren.
“Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
Statushouders krijgen geen voorrang meer bij sociale huurwoningen en arbeidsgeschikte asielzoekers moeten verplicht bijdragen via werk, vrijwilligerswerk of opleiding.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en praktisch asielbeleid waarin asielzoekers vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, met snelle procedures, toegang tot werk, onderwijs en begeleiding. Ze willen eerlijke spreiding, directe rechtsbijstand, en extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen en lhbtqia+’ers. Volt benadrukt het belang van menswaardige opvang, het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit en het versnellen van gezinshereniging.
Volt wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status en vanaf het begin toegang hebben tot juridische, sociale en psychologische hulp. Ze pleiten voor extra aanmeldcentra en een eerlijke spreiding van asielzoekers over Nederland.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
Volt vindt dat asielzoekers vanaf dag één moeten kunnen werken, vrijwilligerswerk doen of ondernemen, en direct toegang moeten krijgen tot taalonderwijs en begeleiding. Dit voorkomt verspilling van talent en bevordert integratie.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt wil wettelijke verankering van kinderrechten, speciale aandacht voor onbegeleide minderjarigen, veilige huisvesting voor lhbtqia+’ers en mensen met een beperking, en versnelling van gezinshereniging.
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
“Dat betekent dat lhbtqia+’ers veilig gehuisvest moeten worden in speciale eenheden. Hetzelfde geldt voor vluchtelingen met een beperking en andere kwetsbare doelgroepen.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen, de bed-bad-brood-regeling herstellen en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers goede begeleiding en toekomstperspectief moeten krijgen, zodat terugkeer op een menswaardige manier kan plaatsvinden.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier”
De PVV wil een totale asielstop en pleit voor het direct weigeren van alle asielzoekers aan de Nederlandse grens, met inzet van het leger en technologie voor grensbewaking. Ze willen alle asielprocedures stopzetten, gezinshereniging beëindigen, bestaande azc’s sluiten en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Het programma benadrukt dat asielzoekers vooral als economische migranten worden gezien en stelt harde maatregelen voor om hun komst en verblijf te voorkomen.
De PVV wil per direct alle asielzoekers aan de grens weigeren, met een beroep op artikel 72 VWEU, en het leger inzetten voor grensbewaking. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke maatregel om de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen te stoppen en Nederland te beschermen tegen overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
Naast de asielstop wil de PVV alle asielprocedures en gezinshereniging stopzetten, bestaande azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Ze willen een noodwet invoeren om asielaanvragen niet meer te behandelen en procedures tegen afwijzingen onmogelijk te maken.
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen en via het EU-vetorecht een opt-out op asiel en immigratie afdwingen. Hiermee willen ze voorkomen dat Europese of internationale regels het Nederlandse asielbeleid beperken.
De PVV wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uit de asielprocedure worden gezet en het land uitgaan, inclusief hun gezinsleden als het minderjarigen betreft.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De PVV wil alle subsidies voor Vluchtelingenwerk en andere ngo’s in de asielindustrie stopzetten, en voorzieningen zoals bed-bad-broodregelingen voor illegalen verbieden.
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid waarin asielzoekers snel duidelijkheid krijgen, vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving, en opvang menselijk en eerlijk verdeeld is. Ze willen snellere procedures, investeren in integratie, en onderscheiden tussen kansrijke asielzoekers en overlastgevers, waarbij ze vasthouden aan internationale bescherming en Europese samenwerking.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst en dat opvang eerlijk en menselijk wordt georganiseerd, met een eerlijke verdeling over het land en binnen Europa. Ze investeren in uitvoeringsorganisaties en willen procedures vereenvoudigen.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 vindt het onmenselijk om asielzoekers te laten wachten en wil dat kansrijke asielzoekers direct Nederlands leren, mogen werken en onderwijs kunnen volgen. Dit bevordert integratie en voorkomt verspilling van talent.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 maakt onderscheid tussen kansrijke asielzoekers en een kleine groep die overlast veroorzaakt. Voor deze laatste groep willen ze aparte, gesloten opvang, snellere procedures en snelle terugkeer.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 blijft vasthouden aan het recht op internationale bescherming, maar erkent dat het huidige systeem verouderd is. Ze willen het Vluchtelingenverdrag moderniseren, zolang dit de rechten van vluchtelingen niet inperkt.
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
D66 is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit, maar wil wel realistisch perspectief bieden: hulp bij toekomst in Nederland of snelle terugkeer bij geen verblijfsstatus.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil veilige opvang voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers en stelt een wettelijk kinderpardon in voor gewortelde kinderen.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
JA21 wil asielopvang in Nederland beëindigen en de asielprocedure externaliseren naar landen buiten de EU, met opvang in de eigen regio als uitgangspunt. Ze pleiten voor een asielstop, strengere terugkeermaatregelen, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het beperken van rechten voor asielzoekers en statushouders. Hun beleid is gericht op het minimaliseren van de instroom en het beperken van de impact van asielzoekers op de Nederlandse samenleving.
JA21 wil structureel een einde maken aan asielopvang op Nederlands grondgebied en streeft naar een asielstop. Ze zien de meeste asielzoekers als economische migranten en willen opvang alleen nog in de eigen regio of in derde landen buiten de EU.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Dit systeem vergemakkelijkt terugkeer, bespaart vluchtelingen een levensgevaarlijke reis naar Europa, ontneemt mensensmokkelaars hun verdienmodel, en scheelt aanzienlijk in de kosten. Oftewel: een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.”
JA21 wil dat asielzoekers hun procedure doorlopen in centra buiten de EU, en alleen daar opvang krijgen indien ze recht op bescherming hebben. Dit geldt ook voor uitgeprocedeerde asielzoekers die moeilijk uitzetbaar zijn.
“Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
“Tegelijkertijd kunnen moeilijk uitzetbare uitgeprocedeerde asielzoekers vanuit Europa naar deze centra gebracht worden in afwachting van hun terugkeer naar het land van herkomst.”
JA21 wil dat afwijzing van een asielaanvraag daadwerkelijk leidt tot terugkeer, illegaliteit strafbaar stellen, en opvang voor illegalen stopzetten. Ze willen ook het gebruik van enkelbanden onderzoeken om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielaanvragen fors omlaag brengen, het voordeel van de twijfel loslaten, en alleen nog vluchtelingen uit de eigen regio of geselecteerde UNHCR-vluchtelingen tijdelijk toelaten.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
JA21 wil overlastgevende asielzoekers uit veilige landen een gebiedsverbod geven buiten het AZC-terrein en hen in vreemdelingenbewaring plaatsen in afwachting van uitzetting.
“Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 wil de voorrangsregeling en taakstelling voor huisvesting van statushouders afschaffen, gezinshereniging beperken, en tijdelijke verblijfsvergunningen intrekken bij reizen naar het herkomstland.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
“Intrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen van statushouders die op vakantie gaan naar hun ‘ontvluchte’ land van herkomst.”
NSC wil het asielbeleid strenger en realistischer maken door opvang in de regio te stimuleren, procedures te versnellen en kansarme asielzoekers soberder op te vangen. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, strengere terugkeermaatregelen en het beperken van gezinshereniging. De partij wil asielprocedures zoveel mogelijk buiten Nederland laten plaatsvinden en de instroom van asielzoekers beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben.
NSC vindt het huidige asielsysteem overbelast en wil procedures strenger en sneller maken, met opvang in de regio als uitgangspunt. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, mogen naar Nederland komen; kansarme asielzoekers krijgen sobere, tijdelijke opvang gericht op snelle terugkeer.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel. Daarnaast moet het Europese Migratiepact snel worden uitgevoerd voor betere grensbewaking en samenwerking. Tot slot moeten we het asielstelsel moderniseren: een modern asielstelsel betekent geen illegale en inhumane migratiestromen meer, maar opvang in de regio en een legale, gelimiteerde en gecontroleerde migratie naar de Europese Unie.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
NSC wil asielprocedures zoveel mogelijk buiten Nederland laten plaatsvinden, in veilige derde landen of aan de EU-buitengrens, om de nationale asielketen te ontlasten en kansloze aanvragen te ontmoedigen.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie. Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met strengere voorwaarden voor de tweede groep. Gezinshereniging wordt beperkt, vooral voor subsidiair beschermden en alleenstaande minderjarigen.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager. We willen de handhaving hierop versterken.”
“Een alleenstaande minderjarige die in Nederland een verblijfstitel heeft gekregen en om nareis verzoekt, kan deze aanvraag voortaan niet meer zelf vanuit Nederland indienen. Dit moet worden gedaan door de persoon die wil nareizen vanuit het land van herkomst of verblijf.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen. Overlastgevende asielzoekers worden streng aangepakt.
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een humaan, rechtvaardig en inclusief asielbeleid, waarbij mensenrechten en medemenselijkheid centraal staan. Ze willen investeren in goede opvang, snelle procedures, bescherming van kwetsbare groepen (zoals LHBTIQA+-asielzoekers), en het niet terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties. Daarnaast zet de partij zich in voor het aanpakken van de oorzaken van migratie en het waarborgen van gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus.
PvdD vindt dat asielzoekers recht hebben op menswaardige opvang, goede begeleiding en snelle duidelijkheid over hun status. De partij verzet zich tegen decriminalisering en stigmatisering van asielzoekers en wil investeren in hun integratie.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. ... De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
“Het strafbaar stellen van mensen die niet over de juiste documenten beschikken, net als het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties.”
De partij is uitgesproken tegen het terugsturen van asielzoekers naar landen waar zij gevaar lopen, en wil vasthouden aan internationale verdragen.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd”
PvdD wil dat specifieke groepen asielzoekers, zoals LHBTIQA+-personen, extra bescherming krijgen en niet worden afgewezen op basis van stereotypen. Zelfidentificatie wordt leidend bij asielaanvragen op deze grond.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
De partij vindt dat toegang tot voedselbanken, opvang en zorg niet afhankelijk mag zijn van nationaliteit of verblijfsstatus.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, veilige en legale routes faciliteren, en het VN-quotum verhogen.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
De partij wil de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) uitbreiden naar meer nationaliteiten met hoge kans op asiel.
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen). De RTB wordt een vorm van categorale bescherming.”
PvdD wil dat ook niet-traditionele familieverbanden in aanmerking komen voor gezinshereniging.
“Ook niet-traditionele familieverbanden, zoals queer families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor gezinshereniging.”
De SGP wil het asielbeleid sterk beperken en strenger maken, met als uitgangspunt dat asiel tijdelijk is en alleen bedoeld voor wie écht bescherming nodig heeft. Ze pleiten voor snelle en sobere procedures, het tegengaan van misbruik, en het versneld uitzetten van asielzoekers uit veilige landen of bij overlast. Speciale aandacht is er voor vervolgde christenen, terwijl integratie-eisen en terugkeer centraal staan.
De SGP vindt dat asielopvang niet grenzeloos kan zijn en wil terug naar het principe dat asiel tijdelijk is. Ze willen de instroom beperken om druk op huisvesting en integratie te verminderen.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De partij wil procedures versnellen, kansloze aanvragen ontmoedigen en opvang sober houden. Herhaalde aanvragen en proceduremisbruik worden actief tegengegaan.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
Asielzoekers uit veilige landen worden apart opgevangen en snel uitgezet. Overlastgevers verliezen hun recht op asiel en worden direct aangepakt.
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“Het wordt mogelijk een avondklok in te stellen voor overlastgevende asielzoekers.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.”
De SGP benadrukt dat vervolgde christenen altijd welkom zijn en dat hun positie extra wordt getoetst in het beleid.
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
Terugkeer van afgewezen asielzoekers is essentieel; pardonregelingen worden uitgesloten en terugkeer wordt actief afgedwongen.
De SGP wil dat cultuur en religie zwaarder meewegen bij toelating, om integratieproblemen te voorkomen.
De SP vindt dat asielzoekers die vluchten voor oorlog en geweld humaan moeten worden opgevangen, met snelle en rechtvaardige procedures en eerlijke verdeling over gemeenten. Tegelijk wil de partij streng optreden tegen asielzoekers uit veilige landen en overlastgevers, en opvang kleinschaliger en veiliger maken, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. De nadruk ligt op menswaardigheid, snelle duidelijkheid, en het beschermen van draagvlak in de samenleving.
De SP wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, om onzekerheid en kosten te beperken en integratie of terugkeer te versnellen. Dit wordt gezien als humaner en efficiënter voor zowel asielzoekers als de samenleving.
De SP pleit voor kleinschalige opvanglocaties, eerlijke verdeling over alle gemeenten (ook rijke), en extra bescherming voor kwetsbare groepen zoals minderheden en kinderen. Dit moet het draagvlak vergroten en de opvang menswaardiger maken.
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap. Bij behoefte aan nieuwe opvanglocaties starten we bij de rijkste gemeenten.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
“Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om normaal op te groeien, buiten te kunnen spelen en les te krijgen. Er moet toegang zijn tot kwalitatief goed onderwijs voor vluchtelingenkinderen en jongeren, zodat zij de kans krijgen om zich te ontwikkelen en vaardigheden op te doen.”
De SP wil mensen uit veilige landen apart en strenger opvangen, met het oog op snelle terugkeer, om overlast te beperken en het draagvlak voor asielopvang te beschermen.
“We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
De SP wil dat asielzoekers sneller mogen werken en vanaf dag één de Nederlandse taal leren, om integratie te bevorderen en afhankelijkheid te verminderen.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.”
“De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen.”
De SP vindt dat opvang idealiter in de regio moet plaatsvinden en dat Nederland zich moet inzetten voor het aanpakken van de oorzaken van vlucht, zoals oorlog en ongelijkheid.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Er moet daarom veel meer aandacht zijn voor de grondoorzaken voor vluchten. Door deze aan te pakken, verbeteren we levens en verminderen we de hoeveelheid mensen die moet vluchten.”
BIJ1 pleit voor een radicaal menswaardige benadering van asielzoekers, waarbij het recht op asiel, opvang en gelijke behandeling centraal staat. Ze willen snelle, zorgzame procedures, afschaffing van uitsluitende wetten, en structurele toegang tot basisvoorzieningen voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus. Hun visie is gericht op het beschermen van mensenrechten, het afschaffen van grenzen en het bieden van universeel verblijfsrecht op termijn.
BIJ1 wil dat asielzoekers direct toegang krijgen tot werk, studie en juridische hulp, en dat hun procedure snel, cultuursensitief en menswaardig verloopt. Ze verzetten zich tegen maatregelen die asielzoekers criminaliseren of hun rechten beperken.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
BIJ1 vindt dat asielzoekers en ongedocumenteerden recht hebben op dezelfde basisvoorzieningen als Nederlanders, zoals opvang, medische zorg en voedselbanken. Uitsluitende wetten worden afgeschaft.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
BIJ1 wil dat niemand in vreemdelingenbewaring komt, detentiecentra worden gesloten en Nederland stopt met deportaties. Uitgeprocedeerde en onuitzetbare asielzoekers krijgen alsnog bescherming.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
“Beroep tegen besluit tot uitzetting mag afgewacht worden in Nederland. Mensen in afwachting worden gesteund en hebben recht op opvang.”
BIJ1 wil dat iedereen zonder geldige verblijfsvergunning een wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen, en streeft op termijn naar universeel verblijfsrecht en open grenzen.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
Het CDA wil de instroom van asielzoekers fors beperken door asielaanvragen buiten Europa te laten behandelen en alleen kansrijke asielzoekers toegang te geven. Tegelijkertijd zet het CDA in op kleinschalige opvang, snelle integratie via taal en werk, en streng terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers. De partij benadrukt solidariteit tussen gemeenten en het belang van een rechtvaardig, beheersbaar migratiesysteem.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom van asielzoekers beperken door asielaanvragen voortaan buiten Europa te laten behandelen. Alleen asielzoekers die op uitnodiging komen, krijgen toegang tot Europa. Dit moet zorgen voor meer controle en rechtvaardigheid in het systeem.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Meer grip op migratie – Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer. Niet meewerken wordt strafbaar, maar het strafbaar stellen van hulp aan deze groep wijst het CDA af. Hiermee wil de partij grip houden op migratie en misbruik van het asielsysteem tegengaan.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
Het CDA wil dat gemeenten solidair zijn in de opvang van asielzoekers en statushouders, met nadruk op kleinschalige opvang en inzet van lokale vrijwilligers. De spreidingswet wordt doorgezet om chaos in de opvang te voorkomen.
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van sommige gemeenten.”
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers snel aan het werk kunnen en direct starten met taallessen, zodat integratie vanaf het begin plaatsvindt. Inburgering is verplicht en wordt gekoppeld aan werk en onderwijs.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
De ChristenUnie vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor asielzoekers die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, met nadruk op een menswaardige en efficiënte opvang en procedure. Afgewezen asielzoekers moeten snel terugkeren, maar waar terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar een duurzaam perspectief. De partij is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil snelle, rechtvaardige procedures en bescherming van kinderen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat zij kunnen integreren of terugkeren, en pleit voor voldoende kwalitatieve opvang. Het voorkomen van langdurige onzekerheid en onmenselijke situaties staat centraal, met speciale aandacht voor kinderen.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer.”
De partij wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met landen van herkomst. Als terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar doormigratie of legalisering, en strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst.”
“Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De ChristenUnie wil mensensmokkel tegengaan door asielzoekers de mogelijkheid te geven zich buiten Europa aan te melden en steunt snelle, rechtvaardige invoering van het EU-migratiepact, mits mensenrechten worden gewaarborgd.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie verzet zich expliciet tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en het strafbaar maken van hulp aan mensen zonder verblijfsstatus.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
DENK kiest voor een humaan asielbeleid waarin Nederland verantwoordelijkheid neemt voor de opvang van asielzoekers, met nadruk op menswaardige opvang, snelle integratie en het behoud van rechten. De partij verwerpt streng asielbeleid, wil procedures versnellen en investeert in begeleiding en inburgering. DENK is tegen gedwongen terugkeer naar onveilige landen en pleit voor internationale samenwerking om migratie menswaardig te reguleren.
DENK vindt dat asielzoekers recht hebben op goede begeleiding en menswaardige opvang, waarbij hun rechtspositie niet wordt beperkt. De partij wil investeren in kleinschalige opvang, eerlijke spreiding en snelle toegang tot werk en begeleiding, zodat asielzoekers snel kunnen integreren en zelfstandig worden.
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen en beter worden ondersteund tijdens hun inburgeringstraject. De partij pleit voor meer middelen voor gemeenten, persoonlijke begeleiding en het versnellen van procedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen. Wij zetten ons in om de werkdruk van taalcoaches en klantmanagers te verlagen om zo ruimte te maken voor echte begeleiding.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK is expliciet tegen het gedwongen terugsturen van asielzoekers naar landen waar hun veiligheid niet gegarandeerd is, zoals Syrië. De partij vindt dat de humanitaire situatie in deze landen dit niet toelaat en dat de asielprocedure niet mag worden aangescherpt.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
DENK wil internationale samenwerking om migratie menswaardig te reguleren, mensenhandel tegen te gaan en de grondoorzaken van vluchtelingenstromen aan te pakken. Mensenrechten moeten hierbij altijd centraal staan.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
FVD wil een volledige asielstop en het sluiten van alle asielzoekerscentra in Nederland. Het programma pleit voor opvang van asielzoekers in de regio, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het actief ontmoedigen van asielmigratie door versobering van opvang en het beëindigen van procedures. De partij wil Nederland volledig zelf laten bepalen wie wordt toegelaten, onder meer door internationale verdragen op te zeggen.
FVD wil dat Nederland stopt met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreekt en alle opvanglocaties sluit. Het doel is om asielopvang uitsluitend in de regio te laten plaatsvinden en Nederland niet langer als bestemming voor asielzoekers open te stellen.
Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD deze sterk versoberen en de bewegingsvrijheid van asielzoekers beperken om de aantrekkingskracht te verminderen en de veiligheid te waarborgen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
Nieuwe asielaanvragen mogen volgens FVD alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, zodat asielzoekers niet meer naar Nederland kunnen reizen om asiel aan te vragen.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief inzetten op opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers, en opvang in derde landen regelen voor wie niet terugkeert.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD stelt dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst hun procedure direct verliezen, omdat zij kennelijk niet in gevaar zijn.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
Om volledige controle te krijgen over toelating, wil FVD internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen opzeggen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
FVD wil criminele asielzoekers direct uitzetten en bij dubbele nationaliteit het Nederlanderschap intrekken.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal jaarlijks kan worden teruggebracht tot nul. De partij pleit voor strengere selectie, versobering van opvang, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, en het direct uitzetten van criminele of overlastgevende asielzoekers. De nadruk ligt op bescherming van Nederlandse voorzieningen en veiligheid, met alleen ruimte voor "echte" vluchtelingen.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, zodat asielaanvragen aan de grens of in het land zelf niet meer mogelijk zijn. Dit moet de instroom beperken en Nederland meer controle geven over wie wordt toegelaten.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil de opvang van asielzoekers versoberen, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers, en stelt dat opvang nooit ten koste mag gaan van Nederlanders. Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
Criminele en overlastgevende asielzoekers worden direct uitgezet, en illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld. Dit moet misbruik van het asielstelsel tegengaan en de veiligheid in Nederland waarborgen.
De VVD wil vluchtelingen selecteren op basis van kwetsbaarheid via een puntensysteem en gezinshereniging alleen op uitnodiging toestaan, om misbruik en ongecontroleerde instroom te voorkomen.
“Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen. Ook gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.”
De VVD wil de asielvergunning voor onbepaalde tijd afschaffen, de duur van de tijdelijke vergunning inkorten, en een tweestatusstelsel invoeren met bijbehorende beperkingen.
“schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid en wil de instroom van asielzoekers beperken, met nadruk op opvang in de regio en het aanpassen van internationale verdragen. Ze pleiten voor het uitsluiten van economische vluchtelingen en asielzoekers uit veilige landen, het instellen van een maximum aan de instroom, en het intrekken van opvangrechten na afwijzing. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen.
50PLUS wil het asielrecht beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en sluit economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen uit. Dit moet de druk op het asielsysteem verminderen en misbruik tegengaan.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
Om overbelasting van het systeem te voorkomen, wil 50PLUS een maximum stellen aan het aantal asielzoekers dat Nederland toelaat. Ze streven naar een gemeenschappelijk Europees beleid en aanpassing van het Vluchtelingenverdrag.
Asielzoekers die definitief zijn afgewezen, verliezen het recht op opvang en moeten Nederland verlaten. Dit beleid is bedoeld om langdurig verblijf zonder rechtstitel te voorkomen.
Overlastgevende asielzoekers die zich schuldig maken aan criminele activiteiten worden apart opgevangen en verliezen hun recht op asiel. Hiermee wil 50PLUS de veiligheid vergroten en misbruik van het asielstelsel tegengaan.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”