De SGP wil asielprocedures aanzienlijk versnellen en strenger maken om misbruik en onnodig lange verblijfsduur te voorkomen. Ze pleiten voor snelle beoordeling, beperking van herhaalde aanvragen, afschaffing van hoger beroep voor bepaalde groepen, en een focus op terugkeer van afgewezen asielzoekers. De nadruk ligt op het ontmoedigen van procedureel rekken en het beperken van de aantrekkelijkheid van Nederland voor asielzoekers.
De SGP vindt dat asielprocedures te lang duren en te veel ruimte bieden voor misbruik, waardoor Nederland aantrekkelijker wordt voor asielzoekers dan andere landen. Ze willen snelle beoordeling van aanvragen, beperking van herhaalde kansloze aanvragen, en afschaffing van hoger beroep voor asielzoekers uit veilige landen of onder de Dublin-regeling.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon. Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublin-verordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
“Het rekken van procedures mag niet langer lonen. Nederland blijkt veel aantrekkelijker te zijn voor asielzoekers in vergelijking met andere EU-landen, daaraan moet een einde komen.”
“Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.”
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
De SGP wil dat afgewezen asielzoekers sneller worden uitgezet, met speciale aandacht voor mensen uit veilige landen en Dublin-gevallen. Ze willen speciale opvanglocaties voor snelle terugkeer en het onmogelijk maken om procedures vlak voor uitzetting te starten.
“Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.”
“De Dublinafspraken worden onverkort nageleefd zodat EU-lidstaten asielzoekers terugnemen waarvoor zij verantwoordelijk zijn.”
“Asielaanvragen van mensen die door veilige landen hier terecht zijn gekomen, worden niet langer in behandeling genomen door de IND.”
“Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.”
De SGP wil misbruik van de asielprocedure en overlast door asielzoekers hard aanpakken. Dit betreft onder andere het versneld afwijzen van aanvragen bij misleiding of herhaald niet verschijnen, en het direct uitzetten van overlastgevers.
De SGP wil dat de asielprocedure en opvang menswaardig maar sober en doelmatig zijn, met aparte opvang voor kansarme aanvragen en een flexibel opvanglandschap gericht op snelle terugkeer.
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
BBB wil de asielzoekersprocedures strenger, sneller en minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers. Ze pleiten voor het afhandelen van asielaanvragen buiten de EU, het beperken van rechtsbijstand en het versneld uitzetten van afgewezen of overlastgevende asielzoekers. De nadruk ligt op nationale regie, beperking van instroom en het ontmoedigen van misbruik van procedures.
BBB wil dat asielzoekers hun aanvraag niet meer in Nederland doen, maar buiten de EU. Dit moet de instroom beperken en voorkomen dat kansarme asielzoekers naar Nederland reizen. Alleen na goedkeuring mag men naar Nederland komen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
BBB wil procedures versnellen, herhaalde aanvragen beperken en het IND ontlasten. Ze willen het afschaffen van de voornemensprocedure, minimale rechtsbijstand bij kansarme aanvragen en het beëindigen van procedures bij terugkeer naar het herkomstland.
“Het afschaffen van de voornemensprocedure ontlast de IND. Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer. De wet voorziet verder in het invoeren van drie nieuwe instrumenten om opvolgende asielaanvragen sneller af te handelen.”
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand. Ook nemen we het gehele stelsel onder de loep om eindeloos procederen en misbruik van het systeem tegen te gaan.”
“Herhaalde asielaanvragen buiten Schengenzone. Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen.”
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers en overlastgevers zo snel mogelijk het land verlaten, vrijwillig of gedwongen. Overlastgevers krijgen een spoedprocedure en kunnen direct uit de procedure worden gezet.
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
BBB wil financiële prikkels voor vertragingstactieken afschaffen en het eindeloos procederen tegengaan. Dit moet het systeem minder aantrekkelijk maken voor misbruik.
“We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
BBB wil de toelatingscriteria aanscherpen, meer nationale zeggenschap en opt-out uit het Europese asieldossier. Nederland moet zelf bepalen wie binnenkomt.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BVNL wil asielzoekersprocedures drastisch beperken en versnellen, met als doel het aantal asielzoekers sterk te verminderen en misbruik van het systeem te voorkomen. Ze pleiten voor een asielstop, het schrappen van beroepsmogelijkheden, versobering van opvang, en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, vooral uit veilige landen. De partij wil internationale verdragen opzeggen en opvang buiten Nederland organiseren.
BVNL wil per direct een asielstop invoeren en het vluchtelingenverdrag uit 1951 opzeggen, omdat zij vinden dat het verdrag niet meer past bij de huidige situatie en aantallen. Dit moet de instroom van asielzoekers via Nederland volledig stoppen.
De partij wil asielprocedures versnellen, beroepsmogelijkheden schrappen en dwangsommen afschaffen om langdurige procedures en herhaalde aanvragen te voorkomen. Dit moet het systeem minder aantrekkelijk maken voor asielzoekers en sneller duidelijkheid geven over hun status.
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten om misbruik van het asielsysteem tegen te gaan. Dit moet voorkomen dat mensen zonder reële vluchtreden in Nederland blijven.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
De partij stelt voor om asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda te organiseren, zodat asielzoekers de procedure buiten Nederland afwachten. Eventuele immigranten krijgen slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar, zonder automatische permanente status.
BVNL wil de opvang van asielzoekers zo sober mogelijk maken en uiteindelijk alle AZC’s sluiten. Dit moet een afschrikkende werking hebben op economische migranten en gelukszoekers.
Afgewezen asielzoekers en illegalen moeten direct worden uitgezet, en illegaliteit wordt strafbaar gesteld. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
De VVD wil de asielzoekersprocedures fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten. Ze pleiten voor strengere, snellere en effectievere procedures, waarbij criminele en kansarme asielzoekers direct worden geweerd of uitgezet, en internationale verdragen zo nodig worden aangepast om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen; alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem mogen vluchtelingen nog binnenkomen. Dit moet de instroom beperken en het systeem selectiever en beheersbaarder maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Asielzoekers die crimineel of overlastgevend gedrag vertonen, verliezen hun verblijfsrecht en worden direct uitgezet of in vreemdelingenbewaring geplaatst. Dit moet misbruik van het asielsysteem tegengaan en het draagvlak voor echte vluchtelingen beschermen.
“Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.”
De VVD wil de procedures versnellen door de IND en terugkeerdiensten te versterken, de rechtsbijstand voor asielzoekers te versoberen en het tweestatusstelsel in te voeren. Dit moet zorgen voor snelle duidelijkheid en minder langdurige procedures.
“De IND krijgt voldoende capaciteit om zaken snel af te handelen, zodat er snel duidelijkheid komt over wie hier wel en wie hier niet mag blijven.”
“Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
“We schaffen de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
De VVD wil internationale verdragen zoals het EVRM en het VN-Vluchtelingenverdrag aanpassen als deze strengere asielprocedures in de weg staan. Nederland moet hierin het voortouw nemen.
De VVD wil dat bepaalde groepen, zoals alleenstaande en alleenreizende mannen, niet meer worden opgevangen en dat AMV-ers (alleenstaande minderjarige vreemdelingen) in principe niet in procedure worden genomen.
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
“Wij willen het recht van jeugd op bescherming boven het recht op asiel stellen en zullen daarom in beginsel geen AMV-ers in procedure nemen, maar hen zo snel mogelijk herenigen met hun ouders daar waar deze ouders verblijven.”
Het CDA wil asielzoekersprocedures strenger, sneller en meer Europees gecoördineerd maken, met als doel grip op migratie en het voorkomen van misbruik. Ze pleiten voor het behandelen van asielaanvragen buiten de EU, directe terugkeer bij afwijzing, en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. Tegelijkertijd benadrukken ze het belang van menselijkheid en het bieden van kansen aan kansrijke asielzoekers.
Het CDA wil dat asielprocedures voortaan buiten de EU plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarbij kwetsbare vluchtelingen gelijke kansen krijgen.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct en in een gesloten omgeving aan de Europese buitengrenzen worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt directe terugkeer, en deze procedure wordt ook in Nederland toegepast.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA stelt voor om uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar te maken, om zo het terugkeerbeleid te versterken en grip op migratie te houden.
Het CDA wil de asielketen (IND en COA) versterken om wachttijden te verkorten en procedures efficiënter te maken. Ze stimuleren kleinschalige opvang en inzet van vrijwilligers.
“We versterken de asielketen (IND en COA) zodat de wachttijden teruglopen.”
Hoewel het CDA strengere regels wil, vinden ze het strafbaar stellen van hulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers onacceptabel; medemenselijkheid mag geen misdrijf zijn.
“Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA wil dat asielzoekers al tijdens de procedure starten met taalonderwijs en integratie, zodat kansrijke asielzoekers sneller kunnen meedoen in de samenleving.
GroenLinks-PvdA wil asielprocedures versnellen, menswaardig en zorgvuldig maken, met respect voor mensenrechten en internationale verdragen. Ze pleiten voor snelle, eerlijke procedures aan de buitengrens, kleinschalige opvang, snelle integratie en effectieve terugkeer voor afgewezen asielzoekers. Het recht op eerste levensbehoeften en rechtsbijstand blijft gewaarborgd, ook voor uitgeprocedeerden.
GroenLinks-PvdA vindt dat asielprocedures kort, zorgvuldig en menswaardig moeten zijn, met snelle duidelijkheid voor asielzoekers en respect voor mensenrechten. Ze willen de asielketen ontstoppen, de IND versterken en procedures versnellen, zowel aan de Europese buitengrens als in Nederland.
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen...”
“Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens hun procedure kunnen integreren, bijvoorbeeld door plaatsing in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen en snelle toegang tot taalonderwijs en werk. Dit voorkomt onnodige verhuizingen en bevordert integratie.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen.”
“We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
GroenLinks-PvdA waarborgt het recht op zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand voor iedereen in Nederland, ook voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen vreemdelingendetentie beperken.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
Voor mensen zonder recht op asiel wil de partij een effectief, maar humaan terugkeerbeleid, met ondersteuning bij terugkeer en partnerschappen met landen van herkomst. Terugkeer moet waar mogelijk, maar mensen mogen niet zonder perspectief op straat belanden.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
BIJ1 wil asielzoekersprocedures radicaal menselijker, sneller en rechtvaardiger maken, met nadruk op juridische bijstand, traumazorg en snelle besluitvorming. De partij pleit voor structurele bescherming van asielrecht, afschaffing van beperkende en strafmaatregelen, en een IND die cultuursensitief en dienstverlenend werkt. BIJ1 streeft naar universeel verblijfsrecht op de lange termijn, maar zet nu in op een solidaire, zorgzame en toegankelijke asielprocedure.
BIJ1 vindt dat asielzoekers recht hebben op een snelle, eerlijke en menswaardige procedure, met directe toegang tot juridische hulp, traumazorg en werk. De partij wil dat de IND binnen 8 weken beslist, met maximaal 6 maanden uitloop, en investeert in cultuursensitieve communicatie. Dit moet voorkomen dat mensen onnodig lang in onzekerheid verkeren en waarborgen dat hun rechten worden gerespecteerd.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Er wordt meer geïnvesteerd in hoor- en beslismedewerkers van de IND om cultuursensitief te communiceren met gevluchte mensen, en hen te benaderen en beoordelen vanuit de context en waardigheid van de gevluchte persoon.”
BIJ1 wil dat asielzoekers gedurende de hele procedure onvoorwaardelijk toegang hebben tot sociale advocatuur, een onafhankelijke vertrouwenspersoon en een vertaler bij elk gesprek met de IND of vreemdelingenpolitie. Dit moet de rechtspositie van asielzoekers versterken en miscommunicatie of machtsmisbruik voorkomen.
“De sociale advocatuur blijft bestaan en blijft onvoorwaardelijk beschikbaar gedurende de gehele asielprocedure. Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verwerpt wetten en maatregelen die de positie van asielzoekers verslechteren, zoals de asielnoodmaatregelenwet, het tweestatusstelsel en vreemdelingenbewaring. De partij wil geen detentie of criminalisering van asielzoekers en pleit voor opvang en verblijfspapieren voor iedereen zonder geldige verblijfsvergunning.
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl).”
BIJ1 wil het mandaat van de IND veranderen van een controlerende naar een dienstverlenende, sociale organisatie die mensen op weg helpt in Nederland. Dit moet de procedure menselijker maken en bureaucratische obstakels verminderen.
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
BIJ1 wil dat gender als aparte vervolgingsgrond wordt erkend in het asielbeleid en dat organisaties in de asielketen verplichte traumatrainingen krijgen, vooral voor slachtoffers van seksueel geweld. Dit moet zorgen voor betere bescherming van kwetsbare groepen binnen de asielprocedure.
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid. Er worden verplichte trainingen ingesteld over trauma bij slachtoffers van seksueel geweld, voor de organisaties in de asielketen.”
D66 wil asielzoekersprocedures versnellen en menselijker maken door procedures te vereenvoudigen, sneller duidelijkheid te geven en te investeren in uitvoeringsorganisaties. Ze pleiten voor een eerlijke Europese verdeling, stabiele financiering en directe integratie van kansrijke asielzoekers, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers.
D66 vindt dat asielzoekers niet onnodig lang in onzekerheid mogen blijven en wil daarom procedures versnellen en vereenvoudigen. Dit moet leiden tot sneller perspectief voor asielzoekers en minder druk op de opvang. Investeringen in uitvoeringsorganisaties moeten de kwaliteit en snelheid van de procedures waarborgen.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.”
D66 ziet Europese samenwerking als essentieel voor een eerlijk en werkend asielsysteem. Ze steunen het Europese migratiepact en willen een eerlijke verdeling van asielzoekers over de lidstaten, zodat de druk niet op enkele landen komt te liggen.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
Voor asielzoekers zonder verblijfsstatus wil D66 snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst, met afspraken op Europees niveau. Tegelijkertijd zijn ze tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen ze realistisch perspectief bieden.
“We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil dat kansrijke asielzoekers vanaf dag één Nederlands leren, mogen werken en onderwijs kunnen volgen. Dit voorkomt langdurige inactiviteit en bevordert snelle integratie.
“D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 besteedt expliciet aandacht aan de bescherming van kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-asielzoekers en slachtoffers van gendergerelateerd geweld, binnen de asielprocedures en opvang.
“We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners en betrekken hen tijdig bij de opzet van opvanglocaties. [...] D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
NSC wil de asielzoekersprocedures strenger, sneller en selectiever maken, met nadruk op opvang buiten Nederland en snelle terugkeer van kansarme asielzoekers. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijke bescherming zoeken, en willen asielprocedures bij voorkeur buiten de EU laten plaatsvinden. De partij streeft naar een fundamentele herziening van het asielstelsel om misbruik en overbelasting te voorkomen.
NSC wil het tweestatusstelsel opnieuw invoeren, waarbij asielzoekers worden verdeeld in persoonlijk vervolgden (met volledige asielprocedure) en mensen die tijdelijke bescherming zoeken (met beperktere, tijdelijke procedure). Dit moet zorgen voor meer grip op de instroom en snellere, strengere procedures.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil asielprocedures zoveel mogelijk buiten Nederland en de EU laten plaatsvinden, om het nationale systeem te ontlasten en ongecontroleerde instroom te voorkomen. Alleen via legale migratie kan men nog een verblijfstatus krijgen.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC vindt dat asielprocedures sneller en strenger moeten verlopen, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel en wie niet. Dit moet misbruik tegengaan en de druk op het systeem verminderen.
“Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
De partij wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en kansarme asielaanvragen ontmoedigen, onder andere door sobere opvang en strafbaarstelling van niet meewerken aan terugkeer.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC ziet effectieve Europese samenwerking en verplichte grensprocedures als essentieel om ongecontroleerde migratie te voorkomen en kansarme aanvragen direct aan de buitengrens af te handelen.
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
Volt pleit voor snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedures, waarbij asielzoekers vanaf dag één toegang krijgen tot werk, onderwijs en begeleiding. De partij wil achterstanden in procedures en basisregistratie oplossen, rechtsbijstand garanderen en gezinshereniging versnellen. Volt benadrukt het belang van gelijke kansen, bescherming van rechten en het voorkomen van detentie, vooral voor kinderen.
Volt wil dat asielprocedures snel, eerlijk en doelmatig verlopen, met directe toegang tot sociale, juridische en psychologische bijstand. Dit moet de druk op opvanglocaties verminderen en de rechten van asielzoekers waarborgen.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
Volt wil dat aanvragen voor gezinshereniging sneller en eenvoudiger worden afgehandeld, zodat gezinnen sneller worden herenigd en de druk op de uitvoering afneemt.
“Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
Volt vindt dat asielzoekers vanaf dag één moeten kunnen meedoen in de samenleving via werk, vrijwilligerswerk of ondernemerschap, en dat ze direct toegang krijgen tot taalonderwijs en een BSN.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers goede begeleiding en toekomstperspectief krijgen bij terugkeer, waarbij detentie zoveel mogelijk wordt voorkomen en kinderen nooit worden vastgezet.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen. De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
Volt verwerpt deals met derde landen die mensenrechten schenden en pleit voor eerlijke, menswaardige procedures die toegang bieden tot legale migratiekanalen.
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
JA21 wil de asielzoekersprocedures fundamenteel hervormen door procedures te verplaatsen naar landen buiten de EU, het aantal rechten en mogelijkheden voor asielzoekers sterk te beperken, en de juridische mogelijkheden tot bezwaar en beroep drastisch in te perken. Hun kernvisie is dat Nederland de asielinstroom maximaal moet beperken, procedures moet versnellen en versoberen, en opvang in Nederland uiteindelijk moet beëindigen.
JA21 pleit voor het verplaatsen van asielprocedures naar centra buiten het EU-grondgebied, zodat asielzoekers niet langer in Nederland of de EU zelf hun procedure kunnen doorlopen. Dit moet de instroom beperken, terugkeer vergemakkelijken en het verdienmodel van mensensmokkelaars ondermijnen.
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied. Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
“Optrekken met gelijkgezinde (lid)staten om het verplaatsen van asielprocedures en -opvang in partnerlanden buiten de Europese Unie mogelijk te maken.”
JA21 wil het vreemdelingenrecht loskoppelen van het bestuursrecht en aparte, strengere procedureregels invoeren voor asielzoekers. Dit betekent het schrappen van hoger beroep en rechtsbijstand, het beëindigen van procedurestapeling, en het afschaffen van dwangsommen bij overschrijding van beslistermijnen.
“Het vreemdelingenrecht uit het bestuursrecht: aparte procedureregels voor asiel en migratie, een einde aan procedurestapelen, rechtsmiddel hoger beroep en rechtsbijstand schrappen, dwangsommen bij overschrijden beslistermijnen afschaffen.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen door het loslaten van het 'voordeel van de twijfel'-principe en het beter en vaker onderzoeken van aanvragen. Afwijzing moet daadwerkelijk tot terugkeer leiden.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland tot het verleden behoort. Opvang moet plaatsvinden in de regio van herkomst of in externe centra.
50PLUS pleit voor strengere en snellere asielprocedures, met als doel de instroom van asielzoekers te beperken en misbruik van het systeem tegen te gaan. Ze willen toelatingsprocedures stroomlijnen, beroepsmogelijkheden beperken, en asielzoekers zonder recht op verblijf snel terugsturen. Overlastgevende of criminele asielzoekers verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen.
50PLUS wil de asielprocedures versnellen en beperken om sneller duidelijkheid te bieden en het systeem minder belastend te maken. Ze willen het aantal beroeps- en vervolgprocedures wettelijk beperken en alleen asiel verlenen aan mensen die daar daadwerkelijk recht op hebben.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of criminele activiteiten plegen, hun recht op asiel verliezen en in aparte opvanglocaties worden geplaatst. Hiermee willen ze misbruik van het asielstelsel tegengaan en de veiligheid waarborgen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
De ChristenUnie wil asielprocedures efficiënter en sneller maken, zodat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst in Nederland. Ze pleiten voor menswaardige behandeling, snelle terugkeer bij afwijzing, en bescherming van gewortelde kinderen. Het beleid richt zich op het voorkomen van langdurige onzekerheid en het waarborgen van rechtvaardigheid en menselijkheid in de procedure.
De ChristenUnie vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun status, zodat zij kunnen beginnen met integreren of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid, worteling van afgewezen asielzoekers en onmenselijke situaties bij uitzetting. De partij wil voldoende financiering voor IND en COA om dit mogelijk te maken.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“IND en COA worden voldoende en stabiel gefinancierd voor hun taak en ondersteund bij de inrichting van een efficiëntere asielprocedure.”
De ChristenUnie wil dat kinderen die in Nederland geworteld zijn, niet worden uitgezet en recht op verblijf krijgen. Dit standpunt is gebaseerd op het voorkomen van schrijnende situaties en het beschermen van het belang van het kind.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Afgewezen asielzoekers moeten volgens de ChristenUnie zo snel mogelijk terugkeren naar het land van herkomst. De partij wil de vertrekprocedure en communicatie verbeteren, afspraken maken met herkomstlanden, en sancties overwegen als landen niet meewerken. Tegelijkertijd pleiten ze voor menswaardige opvang en begeleiding tijdens het vertrekproces.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
De ChristenUnie is principieel tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar mag zijn. Dit waarborgt een humane benadering, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De PVV wil alle asielzoekersprocedures in Nederland volledig stopzetten en asielzoekers aan de grens weigeren. Ze pleiten voor een noodwet die een behandelstop op asielaanvragen regelt en het onmogelijk maakt om tegen een afgewezen aanvraag te procederen. De partij wil hiermee een totale asielstop afdwingen en stelt voor om relevante internationale verdragen op te zeggen.
De PVV wil dat Nederland geen nieuwe asielaanvragen meer behandelt en dat asielzoekers niet langer in beroep kunnen gaan tegen afwijzingen. Dit wordt gemotiveerd door het streven naar volledige controle over de instroom en het beëindigen van wat zij zien als misbruik van het asielrecht.
De partij wil dat Nederland, met een beroep op artikel 72 VWEU, asielzoekers direct aan de grens weigert en geen enkele asielprocedure meer start. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke maatregel om de instroom volledig te stoppen.
De PVV wil internationale verdragen die asielzoekersprocedures verplichten, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, opzeggen om nationale beleidsvrijheid te herwinnen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De SP wil dat asielprocedures snel, rechtvaardig en humaan verlopen, met een maximale duur van zes maanden zodat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst. Ze pleiten voor een onderscheid tussen mensen die bescherming nodig hebben en mensen uit veilige landen, waarbij de laatste groep strenger en apart wordt opgevangen om overlast en verstoring van procedures te voorkomen. De partij benadrukt kleinschalige, veilige opvang en het waarborgen van mensenrechten gedurende het hele proces.
De SP vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun status, om onzekerheid en lange opvang te voorkomen. Dit draagt bij aan een humaner systeem en lagere kosten.
Om overlast en verstoring van de asielprocedure te voorkomen, wil de SP mensen uit veilige landen apart en streng opvangen, met het oog op snelle terugkeer.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP wil dat opvanglocaties kleinschalig zijn en bijzondere aandacht besteden aan de veiligheid van minderheden en kinderen, zodat de opvang menswaardig en beheersbaar blijft.
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn. LHBTIQA+personen worden vaak blootgesteld aan fysiek en verbaal gevaar in opvanglocaties, we moeten hen een veilig verblijf bieden.”
Om de doorlooptijd van asielprocedures te verkorten en achterstanden weg te werken, wil de SP extra juristen inzetten en hen beter belonen.
“We zetten juristen in die om en bijscholing krijgen en die we extra belonen om het werk te komen doen en achterstanden in te halen.”
FVD wil alle asielzoekersprocedures in Nederland stopzetten en bestaande aanvragen beëindigen, met als doel een volledige asielstop en opvang uitsluitend in de regio. Nieuwe asielaanvragen mogen alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, en het COA wordt ontmanteld. Hiermee wil FVD voorkomen dat Nederland asielzoekers opvangt en de proceduremigratie tegengaan.
FVD pleit voor een directe stop op het opnemen van nieuwe asielzoekers en het afbreken van alle lopende asielprocedures in Nederland. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de instroom volledig te beëindigen en opvang in de regio als norm te stellen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
Nieuwe asielaanvragen mogen volgens FVD uitsluitend nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen naar Nederland reizen om hier asiel aan te vragen en zo proceduremigratie tegengaan.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD stelt dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst hun procedure direct verliezen, omdat zij volgens de partij dan aantoonbaar niet in gevaar zijn.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
De partij wil dat criminele asielzoekers direct worden uitgezet en dat in voorkomende gevallen ook de procedures van hun familieleden worden beëindigd.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
DENK pleit voor een humaan en menswaardig asielbeleid, waarbij procedures voor asielzoekers versneld en vereenvoudigd moeten worden zonder afbreuk te doen aan hun rechten. De partij wil investeren in snellere afhandeling van asielprocedures, behoud van rechten voor vluchtelingen, en het tegengaan van beperkende en discriminerende maatregelen. DENK benadrukt het belang van snelle integratie, eerlijke behandeling en het voorkomen van langdurige onzekerheid voor asielzoekers.
DENK vindt dat asielprocedures sneller moeten verlopen, zonder dat dit ten koste gaat van de menswaardigheid of rechten van asielzoekers. De partij wil investeren in de IND, COA en gemeentelijke uitvoering om achterstanden weg te werken en vluchtelingen snel duidelijkheid en toegang tot noodzakelijke documenten te geven.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK verwerpt strengere asielwetten en pleit voor het behoud van de rechtspositie van vluchtelingen. De partij is tegen het beperken van verblijfsvergunningen, het bemoeilijken van gezinshereniging en het invoeren van een tweestatusstelsel.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen, zodat mensen in uitzonderlijke situaties niet tussen wal en schip vallen.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
Specifiek voor Syriërs is DENK tegen het aanscherpen van de asielprocedure en tegen gedwongen terugkeer, vanwege de humanitaire situatie in het land.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
De Partij voor de Dieren wil dat asielzoekers snel, zorgvuldig en humaan behandeld worden in hun asielprocedure, met een aanzienlijke verkorting van de wachttijden en meer aandacht voor kwetsbare groepen. Ze pleiten voor snelle, zorgvuldige besluitvorming door de IND, expliciete bescherming van LHBTIQA+-asielzoekers, en het waarborgen van mensenrechten gedurende de hele procedure.
De PvdD vindt dat de huidige wachttijden bij de IND mensonwaardig zijn en wil deze aanzienlijk verkorten. Ze benadrukken het belang van een snelle, zorgvuldige beoordeling van asielaanvragen, zodat asielzoekers niet onnodig lang in onzekerheid verkeren en sneller kunnen integreren.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
De partij wil dat stereotypen niet langer als criterium worden gebruikt bij de beoordeling van asielaanvragen van LHBTIQA+-personen. Zelfidentificatie moet leidend zijn, en dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid, met extra aandacht voor specifieke kwetsbare groepen.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
De PvdD vindt dat asielzoekers tijdens hun procedure recht hebben op menswaardige opvang, begeleiding, zorg en onderwijs. Ze willen een einde maken aan uitzichtloosheid in opvanglocaties en investeren in integratie vanaf het begin van de procedure.
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”