Verkiezingsprogramma's 2025 overasielzoekers

PvdDBBBSGPBVNLBIJ1FVDVVDCDAJA21PVVSPVoltChristenUnieGroenLinks-PvdAD6650PLUSNSCDENK

De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, rechtvaardig en inclusief asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, zorgvuldige procedures centraal staan. Ze verwerpen criminalisering van asielzoekers en pleiten voor veilige opvang, gelijke behandeling en het waarborgen van rechten, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers. Nederland moet zijn internationale verplichtingen nakomen, vluchtelingen eerlijk verdelen en investeren in integratie en acceptatie.

Humane opvang en snelle, zorgvuldige procedures

De PvdD vindt dat asielzoekers recht hebben op humane opvang, goede begeleiding en snelle duidelijkheid over hun status. Ze verwerpen het criminaliseren van mensen zonder papieren en het helpen van deze mensen, en willen de wachttijd bij de IND verkorten. De partij benadrukt het belang van mensenrechten en het niet terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties.

De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.

Pagina 134

Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.

Pagina 134

We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.

Pagina 134

Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.

Pagina 134

Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.

Pagina 134

Extra bescherming voor kwetsbare asielzoekers (zoals LHBTIQA+)

De partij wil expliciete bescherming en veilige opvang voor kwetsbare groepen onder asielzoekers, met bijzondere aandacht voor LHBTIQA+-personen. Zelfidentificatie wordt leidend bij asielaanvragen op basis van seksuele oriëntatie of genderidentiteit.

Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.

Pagina 135

De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.

Pagina 135

LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.

Pagina 135

Eerlijke verdeling en integratie van vluchtelingen

De PvdD wil dat Nederland zijn eerlijke deel van vluchtelingen opvangt, met een rechtvaardige verdeling over gemeenten en Europa. Integratie wordt bevorderd door begeleiding, toegang tot voorzieningen en projecten die wederzijds begrip stimuleren.

De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.

Pagina 135

Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.

Pagina 133

We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.

Pagina 134

Toegang tot basisvoorzieningen ongeacht status

De partij wil dat toegang tot voedselbanken, daklozenopvang, zorg en onderwijs niet afhankelijk is van nationaliteit of verblijfsstatus. Dit voorkomt uitsluiting en waarborgt basisrechten voor asielzoekers.

Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.

Pagina 135

De (gezondheids)zorg voor mensen zonder documenten is geregeld, de bezuiniging op die regeling draaien we terug.

Pagina 135

Voor dak- en thuislozen, asielzoekers en arbeidsmigranten is de juiste zorg beschikbaar. De bezuinigingen op de CAK-regeling en de subsidieregeling voor zorg aan onverzekerden (sov) worden teruggedraaid.

Pagina 89

Internationale solidariteit en veilige vluchtwegen

De PvdD verzet zich tegen Europese deals die mensenrechten schenden en pleit voor meer veilige en legale vluchtwegen. Ze willen dat Nederland niet meewerkt aan grensgeweld en dat mensenrechten centraal staan in het Europese asielbeleid.

Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.

Pagina 133

We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.

Pagina 133

Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders. Landen die grensbewaking misbruiken om migratie tegen te gaan worden daarop aangesproken.

Pagina 133

We beschermen de rechten van iedereen die asiel zoekt door in Europees verband in te zetten op toezicht en het sanctioneren van lidstaten die deze rechten schenden, bijvoorbeeld als ze mensen onnodig en/of onder onmenselijke omstandigheden vasthouden.

Pagina 133

BBB wil de instroom van asielzoekers drastisch beperken, opvang vooral buiten Nederland organiseren en strengere eisen stellen aan toelating, verblijf en integratie. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen mogelijkheden tot werk en integratie, terwijl overlastgevers en afgewezen asielzoekers snel worden uitgezet. Nederland moet weer volledige zeggenschap krijgen over het asielbeleid, met een nadruk op opvang in de regio en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme asielzoekers.

Instroom asielzoekers drastisch beperken

BBB ziet de huidige asielinstroom als onhoudbaar en wil deze fors terugbrengen door een maximum te stellen, toelatingseisen te verscherpen en opvang buiten Nederland te organiseren. Nederland moet onaantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers en opvang in de regio wordt de norm.

Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.

Pagina 51

Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.

Pagina 51

We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.

Pagina 52

BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.

Pagina 53

Snelle uitzetting en streng optreden tegen overlastgevers

BBB wil dat afgewezen asielzoekers en overlastgevers snel het land verlaten, met een voorkeur voor vrijwillige terugkeer maar desnoods gedwongen uitzetting. Criminele en overlastgevende asielzoekers worden direct uit de procedure gehaald en uitgezet.

Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.

Pagina 52

We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.

Pagina 52

Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.

Pagina 52

Strengere toelatingseisen en beperking van rechten

BBB wil de toelatingseisen voor asielzoekers aanscherpen, het onderscheid tussen vluchtelingen en andere migranten vergroten en rechten beperken, zoals het afschaffen van voorrang op sociale huurwoningen en het beperken van gezinshereniging.

De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.

Pagina 50

We maken een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.

Pagina 51

Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.

Pagina 49

Integratie pas na bewezen inzet en respect voor Nederlandse waarden

BBB stelt dat integratie begint met het respecteren van Nederlandse waarden en wetten. Inburgering start pas na voorlopige goedkeuring van de asielaanvraag, en definitieve toelating volgt pas na het behalen van de cursus.

Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.

Pagina 53

Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen.

Pagina 53

Werkplicht en eigen bijdrage voor kansrijke asielzoekers

BBB wil dat kansrijke asielzoekers zo snel mogelijk aan het werk gaan en een deel van hun inkomen gebruiken voor hun eigen opvangkosten. Deelname aan de maatschappij wordt verplicht gesteld.

Kansrijke asielzoekers aan het werk. Asielzoekers mogen, conform de geldende regelgeving, vanaf zes maanden na hun asielaanvraag werken. BBB wil dat deze mogelijkheid actief wordt benut voor kansrijke asielzoekers, mits zij geen overlast veroorzaken.

Pagina 51

Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding. Deelnemen aan de maatschappij wordt zodoende geen vrijblijvende optie meer.

Pagina 51

Nationale zeggenschap en herziening internationale verdragen

BBB wil dat Nederland weer volledige zeggenschap krijgt over het asielbeleid, onder meer door een opt-out in Brussel te bepleiten en internationale verdragen te moderniseren of op te zeggen.

Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.

Pagina 53

Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.

Pagina 50

De SGP wil het aantal asielzoekers dat Nederland binnenkomt fors beperken en ziet asiel vooral als een tijdelijke noodmaatregel. Ze pleiten voor snelle en strenge procedures, terugkeer van afgewezen asielzoekers, opvang in de regio, en het beperken van voorzieningen en rechten voor asielzoekers, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen.

Asiel moet tijdelijk zijn en instroom fors omlaag

De SGP vindt dat Nederland niet grenzeloos asielzoekers kan opvangen en wil terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is. De partij wil de asielinstroom beperken om druk op huisvesting, integratie en sociale voorzieningen te verminderen.

Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.

Pagina 34

Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.

Pagina 35

Snelle en strenge asielprocedures, minder rechten

De SGP wil procedures versnellen, herhaalde kansloze aanvragen tegengaan, en rechten voor asielzoekers beperken. Ze willen onder meer het aantal aanvragen per persoon maximeren, rechtsbijstand verlagen, en hoger beroep afschaffen voor bepaalde groepen.

Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.

Pagina 34

Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.

Pagina 34

Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.

Pagina 35

Strenge terugkeer en uitzetting van afgewezen asielzoekers

De SGP beschouwt effectieve terugkeer als essentieel en wil uitgeprocedeerde asielzoekers snel uitzetten, met tijdelijke voorzieningen alleen voor wie meewerkt aan terugkeer. Ze willen terugkeerhubs, vreemdelingendetentie als uiterste middel, en samenwerking met andere landen voor uitzetting.

Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.

Pagina 35

Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.

Pagina 35

Samen met andere West-Europese landen ontwikkelt Nederland een aanpak om rondreizende groepen asielzoekers uit veilige landen uit de West-Balkan en Noord-Afrika op te sporen en uit te zetten.

Pagina 35

Opvang in de regio en buiten de EU

De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk in de regio van herkomst organiseren en asielaanvragen afhandelen in partnerlanden buiten de EU, onder Nederlandse verantwoordelijkheid en met respect voor mensenrechten.

De SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.

Pagina 34

Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.

Pagina 34

Voorrang en bescherming voor vervolgde christenen

De SGP benadrukt dat vervolgde christenen altijd welkom zijn en dat hun positie in het landenbeleid en ambtsberichten expliciet moet worden benoemd.

Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.

Pagina 33

Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.

Pagina 35

Strenge aanpak overlastgevende asielzoekers

De SGP wil dat overlastgevende asielzoekers direct worden uitgezet en dat er maatregelen komen zoals een avondklok en het verbod op islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra.

Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.

Pagina 35

Het wordt mogelijk een avondklok in te stellen voor overlastgevende asielzoekers.

Pagina 36

Het luid ten gehore brengen van islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra wordt verboden omdat dit voor andere, vaak getraumatiseerde bewoners uiterst pijnlijk kan zijn.

Pagina 36

Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.

Pagina 36

BVNL wil een volledige asielstop en stelt dat Nederland het absorptievermogen voor asielzoekers heeft bereikt. Ze pleiten voor het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, het ontmoedigen van asielopvang in Nederland, en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers en illegalen. Hun beleid is gericht op het beperken van instroom, het versnellen van procedures, en het ontmoedigen van verblijf door sobere opvang en het schrappen van sociale voorzieningen.

Per direct volledige asielstop en opzeggen verdragen

BVNL wil dat Nederland per direct stopt met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op die asiel mogelijk maken. Ze vinden dat opvang in de regio moet plaatsvinden en dat de huidige instroom onhoudbaar is voor Nederland.

Per direct een asielstop invoeren.

Pagina 53

We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.

Pagina 53

BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.

Pagina 5

Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...

Pagina 74

Sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, geen spreidingswet

BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en is tegen het dwingen van gemeenten tot opvang. Gebouwen van gesloten AZC’s moeten worden omgezet naar woningen.

Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.

Pagina 53

We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.

Pagina 54

Versnellen procedures, beperken beroep, en directe uitzetting

BVNL wil asielprocedures versnellen, beroepsmogelijkheden schrappen, en directe uitzetting van asielzoekers uit veilige landen. Illegaliteit moet strafbaar worden en illegalen moeten actief worden uitgezet.

Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.

Pagina 54

Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.

Pagina 54

Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.

Pagina 54

Sobere opvang en ontmoedigen verblijf

BVNL wil dat eventuele opvang zeer sober is om economische migratie te ontmoedigen. Ze willen geen permanente verblijfsvergunning na 1 jaar en stimuleren remigratie financieel.

Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.

Pagina 54

Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.

Pagina 54

We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.

Pagina 54

Actief uitzetten en sancties bij niet-meewerken

BVNL wil streng optreden tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers, met zware diplomatieke en economische sancties.

Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.

Pagina 54

Opheffen voorzieningen en straffen voor hulp aan illegalen

BVNL wil voorzieningen voor afgewezen asielzoekers en illegalen opheffen en boetes opleggen aan gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen.

Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.

Pagina 54

Asielopvang in derde landen

BVNL wil asielopvang buiten Nederland organiseren, bijvoorbeeld in partnerlanden als Rwanda, waar asielzoekers de procedure kunnen afwachten.

Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.

Pagina 54

BIJ1 pleit voor een radicaal menswaardig asielbeleid waarin asielzoekers vanaf dag één recht hebben op werk, studie, opvang en juridische bijstand. De partij wil snelle, zorgzame procedures, afschaffing van detentie en uitzetting, en structurele verbetering van opvang en familiehereniging. Hun visie is gericht op gelijke rechten, bescherming van het asielrecht en het beëindigen van uitsluiting en criminalisering van asielzoekers.

Snelle, zorgzame en toegankelijke asielprocedure

BIJ1 wil dat asielzoekers een eerlijke, snelle en menswaardige procedure krijgen, met juridische hulp, traumazorg en toegang tot werk en een BSN vanaf dag één. De IND moet binnen 8 weken beslissen, met uitloop tot maximaal 6 maanden, en cultuursensitief communiceren. Minderjarige asielzoekers die langer dan 3 jaar in Nederland zijn, krijgen verblijfsrecht.

gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.

Pagina 58

De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.

Pagina 58

Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.

Pagina 58

Structurele verbetering van opvang en rechten tijdens procedure

Asielzoekers moeten vanaf dag één kunnen werken en studeren, recht hebben op goede opvang en doorstroom naar vaste woningen, en toegang krijgen tot voorzieningen gelijk aan Nederlandse burgers. De Spreidingswet wordt uitgevoerd, noodopvang gesloten zodra mogelijk, en opvanglocaties verbeterd, vooral voor kinderen en kwetsbare groepen.

Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen.

Pagina 56

Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.

Pagina 56

Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.

Pagina 56

Afschaffing van detentie, uitzetting en criminalisering

BIJ1 wil dat niemand in vreemdelingenbewaring komt, alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde asielzoekers worden gesloten, deportaties stoppen en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven. Afgewezen asielzoekers die niet uitgezet kunnen worden, krijgen alsnog de vluchtelingenstatus.

Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.

Pagina 59

Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.

Pagina 59

Toegankelijke familiehereniging en afschaffing inburgeringstoets

De criteria voor familiehereniging worden versoepeld, ook voor niet-traditionele families, en de inburgeringstoets wordt afgeschaft. Dit moet het gezinsleven van asielzoekers beschermen en uitsluiting voorkomen.

De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.

Pagina 58

De inburgeringstoets wordt afgeschaft.

Pagina 58

Juridische en sociale bijstand tijdens de hele procedure

Asielzoekers krijgen gedurende de hele procedure onvoorwaardelijk toegang tot sociale advocatuur, een onafhankelijke vertrouwenspersoon en een vertaler bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND.

De sociale advocatuur blijft bestaan en blijft onvoorwaardelijk beschikbaar gedurende de gehele asielprocedure. Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.

Pagina 58

Bescherming van het asielrecht en afwijzing van verslechterende wetgeving

Het asielrecht moet beschermd worden zolang universeel verblijfsrecht geen realiteit is. BIJ1 wijst de asielnoodmaatregelenwet, het tweestatusstelsel en Europese wetgeving die het recht op asiel verslechtert, expliciet af.

Zolang mensen gedwongen worden om te migreren, en universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is, moet het asielrecht beschermd worden.

Pagina 58

De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.

Pagina 58

Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.

Pagina 60

FVD wil een volledige asielstop, opvang van asielzoekers in Nederland beëindigen en bestaande asielzoekers actief laten terugkeren naar hun land van herkomst. Het programma pleit voor het sluiten van asielzoekerscentra, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, het beëindigen van internationale verdragen over asiel, en het ontmoedigen van langdurig verblijf door versobering van voorzieningen. De partij ziet asielzoekers vooral als een bron van sociale, culturele en economische problemen en wil Nederland weer volledige controle over toelating en verblijf geven.

Volledige asielstop en sluiting opvang

FVD wil per direct stoppen met het toelaten van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreken en opvanglocaties sluiten. Het doel is om opvang in de regio te stimuleren en Nederland onaantrekkelijk te maken als bestemming voor asielzoekers.

We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.

Pagina 12

We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.

Pagina 13

We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.

Pagina 8

Versobering en beperking van rechten voor asielzoekers

Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD de voorzieningen sterk versoberen en de bewegingsvrijheid van asielzoekers beperken om de aantrekkingskracht te verminderen en de veiligheid te waarborgen.

Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.

Pagina 13

Strafbaarstelling en uitzetting van illegale asielzoekers

FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en verdragen sluiten met derde landen om uitgeprocedeerde asielzoekers daarheen te sturen.

We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.

Pagina 12

We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.

Pagina 12

Beëindigen internationale asielverplichtingen

FVD wil internationale verdragen die asielopvang verplichten opzeggen, zodat Nederland weer volledige zeggenschap krijgt over wie wordt toegelaten.

We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.

Pagina 13

We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.

Pagina 25

Actieve remigratie van asielzoekers en hun families

FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook bestaande asielzoekers en hun families actief laten terugkeren, met financiële prikkels en begeleiding.

We moeten ook inzetten op remigratie. Wij willen mensen die hier niet aarden actief ondersteunen bij hun terugkeer. Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.

Pagina 14

We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.

Pagina 14

Directe uitzetting van criminele asielzoekers en hun families

FVD wil criminele asielzoekers direct uitzetten en hun familieleden verantwoordelijk houden, inclusief het beëindigen van hun procedures.

We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.

Pagina 59

We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.

Pagina 60

Geen asielprocedure mogelijk binnen Nederland

Nieuwe asielaanvragen kunnen alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, niet meer op Nederlands grondgebied.

We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.

Pagina 12

Onmiddellijke beëindiging procedure bij vakantie naar herkomstland

Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst verliezen direct hun recht op asiel.

Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.

Pagina 13

De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal jaarlijks kan worden beperkt tot nul. De partij pleit voor strengere selectie, versobering van opvang en rechtspositie, en directe uitzetting van criminele of overlastgevende asielzoekers. De nadruk ligt op het beschermen van de Nederlandse samenleving en het beperken van de instroom tot alleen de meest kwetsbare vluchtelingen.

Alleen hervestiging, geen asielaanvraag in Nederland

De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via een streng geselecteerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit moet de instroom drastisch beperken en Nederland meer grip geven op wie wordt toegelaten.

De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.

Pagina 70

Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.

Pagina 70

Nederland is op dit moment verplicht om iedereen die hier asiel aanvraagt, in ieder geval tijdelijk op te vangen. Dit trekt te veel kansloze aanvragen van criminele en overlastgevende asielzoekers aan, terwijl echte vluchtelingen gevaarlijke reizen moeten maken of afhankelijk worden van mensensmokkelaars.

Pagina 70

Directe uitzetting en strafbaarstelling van criminele en overlastgevende asielzoekers

De VVD wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, direct worden uitgezet en dat illegaal verblijf strafbaar wordt gesteld. Dit moet het draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen beschermen.

Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot.

Pagina 70

Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.

Pagina 70

Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.

Pagina 70

Versobering van opvang en rechtspositie asielzoekers

De VVD wil de opvang en rechtspositie van asielzoekers versoberen, met name voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers. Ook wordt de rechtsbijstand beperkt en krijgen statushouders geen voorrang meer op sociale huurwoningen.

De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.

Pagina 71

Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.

Pagina 71

Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.

Pagina 71

Uitsluiting van bepaalde groepen asielzoekers van opvang

De VVD wil dat bepaalde categorieën asielzoekers, zoals alleenstaande en alleenreizende mannen, niet meer worden opgevangen. Ook wordt het recht op gezinshereniging beperkt.

Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.

Pagina 71

Gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.

Pagina 70

Modernisering en aanpassing van internationale verdragen

De VVD wil internationale verdragen aanpassen zodat Nederland meer ruimte krijgt voor een strenger asielbeleid, waaronder het makkelijker kunnen uitzetten van asielzoekers en opvang in de regio als norm.

Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.

Pagina 70

Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.

Pagina 70

Het CDA wil de instroom van asielzoekers fors beperken door asielaanvragen buiten Europa te laten behandelen en strengere terugkeermaatregelen voor afgewezen asielzoekers in te voeren. Tegelijkertijd zet de partij in op fatsoenlijke opvang, verplichte inburgering en snelle integratie voor kansrijke asielzoekers en statushouders. De kern van hun visie is grip op migratie, solidariteit tussen gemeenten en een balans tussen rechtvaardigheid en draagkracht van de samenleving.

Asielaanvragen buiten Europa en beperking instroom

Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom van asielzoekers beperken door asielaanvragen alleen buiten de EU te behandelen en asielmigratie op uitnodiging te laten plaatsvinden. Dit moet zorgen voor meer controle en een rechtvaardiger systeem.

We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.

Pagina 84

We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.

Pagina 84

Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.

Pagina 5

Streng terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers

Het CDA stelt dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar zijn, en wil een effectief terugkeerbeleid om grip op migratie te houden. Medemenselijkheid bij hulp aan uitgeprocedeerden blijft echter toegestaan.

Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.

Pagina 85

Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.

Pagina 5

Verplichte inburgering en snelle integratie voor statushouders

Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt en er wordt ingezet op vroege taalstart en educatie, vooral voor kinderen.

Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school.

Pagina 6

Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.

Pagina 16

Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.

Pagina 16

Solidariteit en spreiding van asielopvang

Het CDA wil dat alle gemeenten bijdragen aan de opvang van asielzoekers en statushouders, onder meer via de Spreidingswet, om overbelasting van bepaalde locaties zoals Ter Apel te voorkomen.

Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.

Pagina 85

We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van bepaalde gemeenten.

Pagina 5

Strengere procedures en tijdelijke bescherming

Het CDA ondersteunt strengere buitengrensprocedures, tijdelijke asielvergunningen en het beperken van gezinshereniging tot het kerngezin, om misbruik en langdurige procedures te voorkomen.

Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.

Pagina 84

We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.

Pagina 85

JA21 wil asielopvang in Nederland beëindigen en streeft naar een asielstop, waarbij asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen. De partij pleit voor het drastisch beperken van de instroom, het aanscherpen van procedures en rechten, en het actief terugsturen van afgewezen of criminele asielzoekers. Hun beleid is gericht op het minimaliseren van de maatschappelijke en financiële impact van asielzoekers op Nederland.

Asielopvang in Nederland beëindigen en asielstop nastreven

JA21 vindt dat asielopvang in Nederland tot het verleden moet behoren en wil toewerken naar een volledige asielstop. De partij ziet de meeste asielzoekers als economische migranten en wil opvang en procedures buiten Nederland organiseren. Dit moet de druk op samenleving, woningmarkt en voorzieningen verlichten.

Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.

Pagina 11

Dit systeem vergemakkelijkt terugkeer, bespaart vluchtelingen een levensgevaarlijke reis naar Europa, ontneemt mensensmokkelaars hun verdienmodel, en scheelt aanzienlijk in de kosten. Oftewel: een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.

Pagina 9

Asielprocedures en opvang externaliseren naar landen buiten de EU

JA21 wil dat asielzoekers hun procedure en opvang doorlopen in centra buiten het EU-grondgebied. Dit moet voorkomen dat asielzoekers naar Nederland reizen en de druk op het Nederlandse systeem vergroten.

Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.

Pagina 9

Strenge terugkeer en uitzetting van afgewezen en criminele asielzoekers

De partij wil dat afwijzing van een asielaanvraag daadwerkelijk leidt tot terugkeer, met strafbaarstelling van illegaliteit en het gebruik van enkelbanden om onderduiken te voorkomen. Criminele asielzoekers en statushouders moeten sneller worden uitgezet.

Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.

Pagina 11

Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.

Pagina 12

Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.

Pagina 12

Aanscherping van rechten en procedures voor asielzoekers

JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen, het voordeel van de twijfel loslaten, en rechten zoals gezinshereniging beperken. Ook wil de partij verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd afschaffen en het vreemdelingenrecht buiten het reguliere bestuursrecht plaatsen.

Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.

Pagina 12

Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.

Pagina 12

Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.

Pagina 12

Het vreemdelingenrecht uit het bestuursrecht: aparte procedureregels voor asiel en migratie, een einde aan procedurestapelen, rechtsmiddel hoger beroep en rechtsbijstand schrappen, dwangsommen bij overschrijden beslistermijnen afschaffen.

Pagina 12

Geen voorrang en taakstelling voor huisvesting van statushouders

JA21 wil af van de wettelijke verplichting voor gemeenten om statushouders met voorrang te huisvesten, om zo de druk op de woningmarkt te verlichten.

Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.

Pagina 11

Asielzoekers uit veilige landen: gebiedsverbod en vreemdelingenbewaring

Voor asielzoekers uit veilige landen die overlast veroorzaken, wil JA21 een gebiedsverbod buiten het AZC-terrein en plaatsing in vreemdelingenbewaring in afwachting van uitzetting.

Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.

Pagina 11

De PVV wil een totale asielstop en pleit voor het direct weigeren van alle asielzoekers aan de grens, het sluiten van bestaande azc’s en het intrekken van de Spreidingswet. De partij koppelt asielzoekers aan overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en stelt voor om criminele asielzoekers en hun gezinnen direct uit te zetten. De PVV wil daarnaast internationale verdragen opzeggen die asielverlening verplichten en gezinshereniging stoppen.

Totale asielstop en grenssluiting

De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren en een volledige asielstop invoeren, met inzet van het leger voor grensbewaking. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de meeste asielzoekers economische migranten zijn en dat Nederland overbelast raakt door de instroom.

Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)

Pagina 8

Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.

Pagina 6

We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.

Pagina 6

Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen

Pagina 8

Sluiten van azc’s en intrekken Spreidingswet

De PVV wil geen nieuwe azc’s openen, recent geopende azc’s sluiten en de Spreidingswet intrekken. Dit wordt onderbouwd met het argument dat azc’s zorgen voor overlast en dat de opvangcapaciteit ten koste gaat van woningen voor Nederlanders.

Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid

Pagina 8

Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.

Pagina 7

Direct uitzetten van criminele asielzoekers en gezinnen

De PVV stelt voor om asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uit te zetten, inclusief hun minderjarige gezinsleden. Dit wordt gepresenteerd als een “one strike you’re out”-principe om criminaliteit en overlast te bestrijden.

Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.

Pagina 7

Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.

Pagina 9

Stoppen gezinshereniging en intrekken verblijfsvergunningen Syriërs

De PVV wil gezinshereniging voor asielzoekers stoppen en de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken, met het argument dat delen van Syrië veilig zijn en Syriërs hun eigen land moeten opbouwen.

Daarom gaan we op grond van artikel 72 VWEU, net als Oostenrijk, ook gezinshereniging stoppen.

Pagina 6

De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen.

Pagina 7

Opzeggen internationale verdragen over asiel

De PVV wil internationale verdragen die asielverlening verplichten opzeggen, om volledige nationale controle over asielbeleid te krijgen.

Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen

Pagina 8

Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.

Pagina 7

De SP vindt dat asielzoekers die vluchten voor oorlog en geweld altijd humaan moeten worden opgevangen, maar wil het aantal migranten in totaal beperken om draagvlak en integratie te waarborgen. Ze pleiten voor snellere asielprocedures, eerlijke verdeling van opvang over gemeenten, kleinschalige opvang, en het aanpakken van misstanden en overlast, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen en het tegengaan van commerciële verdienmodellen rond opvang.

Snelle en rechtvaardige asielprocedures

De SP wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status om onzekerheid en kosten te beperken. Dit moet leiden tot een humaner systeem en minder lange opvang.

Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.

Pagina 27

Kleinschalige, eerlijke en veilige opvang

De partij wil opvang kleinschalig organiseren, eerlijk verdelen over alle gemeenten (ook de rijkste), en extra bescherming bieden aan kwetsbare asielzoekers zoals kinderen en minderheden.

Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap. Bij behoefte aan nieuwe opvanglocaties starten we bij de rijkste gemeenten.

Pagina 28

De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. ... We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.

Pagina 29

We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn. LHBTIQA+personen worden vaak blootgesteld aan fysiek en verbaal gevaar in opvanglocaties, we moeten hen een veilig verblijf bieden.

Pagina 28

Er moet toegang zijn tot kwalitatief goed onderwijs voor vluchtelingenkinderen en jongeren, zodat zij de kans krijgen om zich te ontwikkelen en vaardigheden op te doen.

Pagina 28

Strenge aanpak van overlast en snelle terugkeer voor asielzoekers uit veilige landen

De SP wil mensen uit veilige landen apart en streng opvangen om overlast te beperken en snelle terugkeer te bevorderen.

Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.

Pagina 28

Stop commerciële verdienmodellen rond opvang

De SP wil een einde maken aan bedrijven die veel geld verdienen aan noodopvang en pleit voor beter doordachte, structurele opvang.

De kosten voor noodopvang zijn veel te hoog. De noodopvang in hotels is drie keer zo duur. Door een gebrek aan kleinere opvanglocaties is deze te dure noodopvang nodig. Enkele bedrijven verdienen hier pervers veel geld aan. We stoppen dit verdienmodel van commerciële beunhazen die rijk worden van belastinggeld.

Pagina 27

Verruimen van mogelijkheden voor asielzoekers om te werken en integreren

De partij wil dat asielzoekers sneller mogen werken en de taal leren, om integratie te bevorderen en afhankelijkheid te verminderen.

We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.

Pagina 29

De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen.

Pagina 29

Oorzaken van vlucht aanpakken en opvang in de regio

De SP wil de grondoorzaken van vlucht aanpakken en opvang zoveel mogelijk in de regio organiseren, mits menswaardig.

Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld. Zo verminderen we het aantal mensen dat moet vluchten.

Pagina 26

Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.

Pagina 28

Tegen criminalisering van hulp aan asielzoekers en ongedocumenteerden

De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van hulp aan asielzoekers en wil basisvoorzieningen toegankelijk houden.

Mensen helpen is nooit strafbaar. Mensen illegaal verklaren slaat nergens op. Het duwt hen het illegale circuit in, waar uitbuiting en mishandeling aan de orde van de dag zijn. Dit is onmenselijk en werkt bovendien niet toe naar een oplossing. Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.

Pagina 28

Volt kiest voor een menswaardig, solidair en inclusief asielbeleid, waarbij asielzoekers vanaf dag één volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. De partij pleit voor snelle en eerlijke procedures, directe toegang tot werk en onderwijs, en waarborging van rechten en begeleiding, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen en het voorkomen van detentie van kinderen.

Directe toegang tot werk en samenleving voor asielzoekers

Volt wil dat asielzoekers vanaf het begin actief kunnen meedoen in de samenleving, onder andere door directe toegang tot werk, onderwijs en een burgerservicenummer. Dit moet bijdragen aan integratie, het benutten van talenten en het verminderen van achterstanden.

Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.

Pagina 97

We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. Zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.

Pagina 79

Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.

Pagina 79

Snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedures

Volt streeft naar snelle, eerlijke en effectieve asielprocedures met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand. De partij wil detentie van kinderen verbieden en terugkeer van uitgeprocedeerden menswaardig laten verlopen.

We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.

Pagina 78

Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.

Pagina 78

Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.

Pagina 78

Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.

Pagina 77

Kleinschalige, veilige en inclusieve opvang

Volt pleit voor kleinschalige opvang met dagbesteding en cursussen, waar ook buurtbewoners bij betrokken worden. Er is speciale aandacht voor de veiligheid en het welzijn van kwetsbare groepen, zoals kinderen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking.

Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.

Pagina 78

De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.

Pagina 79

Eerlijke spreiding en integratie van asielzoekers

Volt ondersteunt een eerlijke verdeling en spreiding van asielzoekers over Nederland, conform de spreidingswet, en wil dat statushouders met urgentie gehuisvest worden om asielzoekerscentra te ontlasten.

Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.

Pagina 78

Statushouders zonder woning moeten een urgentieverklaring krijgen, zodat zij na lang wachten eindelijk daadwerkelijk een start kunnen maken met het opbouwen van een nieuw leven in Nederland. Op deze wijze worden de asielzoekerscentra tevens ontlast.

Pagina 48

Bescherming van rechten en afschaffen strafbaarstelling illegaliteit

Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en garandeert toegang tot opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten voor iedereen, ongeacht status.

Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.

Pagina 79

De ChristenUnie erkent de morele en internationale verantwoordelijkheid van Nederland om asielzoekers bescherming te bieden, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen zoals vervolgde christenen. Ze pleiten voor een snelle, rechtvaardige en menswaardige asielprocedure, waarbij terugkeer wordt verwacht van wie geen recht op verblijf heeft, maar waarbij uitzetting van gewortelde kinderen wordt uitgesloten. De partij wil asielaanmeldingen buiten Europa mogelijk maken, snelle procedures invoeren, en zet in op spreiding en kleinschalige opvang, met nadruk op integratie en menselijke waardigheid.

Snelle en rechtvaardige asielprocedure

De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat zij kunnen starten met hun leven in Nederland of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en het wortelen van afgewezen asielzoekers, wat uitzetting later onmenselijk maakt. Efficiëntie en menselijkheid staan hierbij centraal.

Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.

Pagina 42

We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.

Pagina 42

Asielaanmelding buiten Europa en bestrijding mensensmokkel

Om gevaarlijke migratieroutes en mensensmokkel te voorkomen, wil de ChristenUnie dat asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. Dit moet leiden tot een veiliger en beter beheersbaar systeem.

We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.

Pagina 42

We willen een einde aan de levensgevaarlijke oversteek over de Middellandse zee, die mensensmokkel in de hand werkt.

Pagina 42

Menswaardige opvang en spreiding

De partij benadrukt het belang van voldoende, kwalitatieve en kleinschalige opvang, passend bij de omvang van gemeenten. De spreidingswet blijft van kracht en gemeenten blijven verplicht statushouders te huisvesten.

De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.

Pagina 42

We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.

Pagina 42

Terugkeer en begeleiding van afgewezen asielzoekers

Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met landen van herkomst. Waar terugkeer niet mogelijk is, wordt gewerkt aan doormigratie of legalisering van verblijf. Strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.

Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.

Pagina 43

We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.

Pagina 43

We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.

Pagina 43

Uitzetting van gewortelde kinderen uitgesloten

De ChristenUnie wil niet dat in Nederland gewortelde kinderen worden uitgezet; zij krijgen recht op verblijf.

In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.

Pagina 42

Bijzondere aandacht voor vervolgde christenen

De partij noemt expliciet dat zij bijzondere aandacht heeft voor asielzoekers die vervolgd worden vanwege hun christelijk geloof.

De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.

Pagina 42

GroenLinks-PvdA kiest voor een menswaardig, effectief en rechtvaardig asielbeleid, gericht op snelle integratie van asielzoekers en eerlijke spreiding van opvang. Ze willen asielzoekers sneller laten meedoen aan de samenleving, procedures versnellen, kleinschalige opvang realiseren en overlast tegengaan, met respect voor mensenrechten en internationale verdragen.

Snelle integratie en participatie van asielzoekers

GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren en werken, om hun kansen te vergroten en de samenleving te ontlasten. Dit moet de huidige problemen van verplaatsingen en inactiviteit doorbreken en het draagvlak voor opvang versterken.

Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.

Pagina 102

Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.

Pagina 102

Kleinschalige en eerlijke opvang, uitvoering Spreidingswet

De partij wil de opvang van asielzoekers eerlijk over het land spreiden, kleinschaliger maken en gemeenten structureel betrekken, om overbelasting van locaties als Ter Apel te voorkomen en het draagvlak te vergroten.

We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.

Pagina 101

We spreiden deze groep asielzoekers over het land om Ter Apel en Budel te ontlasten en openen procesbeschikbaarheidslocaties om hen van straat te halen.

Pagina 103

Snelle, zorgvuldige procedures en respect voor mensenrechten

GroenLinks-PvdA wil korte, eerlijke asielprocedures met waarborging van mensenrechten en goede rechtsbijstand, in lijn met Europese regelgeving en verdragen.

Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn. Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand.

Pagina 101

Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.

Pagina 98

Effectief terugkeerbeleid met waarborging van basisrechten

Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten snel terugkeren, maar altijd met respect voor hun basisrechten en zonder strafbaarstelling van illegaliteit. Terugkeer wordt ondersteund, maar opvang en eerste levensbehoeften blijven gegarandeerd als terugkeer niet mogelijk is.

Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.

Pagina 103

Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand. Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.

Pagina 103

We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.

Pagina 103

Overlast door asielzoekers tegengaan

De partij erkent dat overlastgevende asielzoekers het draagvlak ondermijnen en wil deze groep aanpakken door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en meer aanmeldcentra.

Overlastgevende asielzoekers, vaak mensen zonder perspectief op inwilliging, ondermijnen het draagvlak voor goede asielopvang.

Pagina 102

We verminderen overlast door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en het openen van meer aanmeldcentra.

Pagina 103

D66 wil asielzoekers humaan en effectief opvangen, met snelle procedures, eerlijke verdeling en directe integratie in de samenleving. Ze pleiten voor Europese samenwerking, modernisering van het asielsysteem en bescherming van kwetsbare groepen. D66 combineert solidariteit met strikte aanpak van overlast en inzet op snelle duidelijkheid voor asielzoekers.

Eerlijke en humane opvang met snelle integratie

D66 vindt dat asielzoekers vanaf dag één moeten kunnen meedoen in de samenleving, met toegang tot taal, werk en onderwijs. Ze willen een einde aan de opvangcrisis, eerlijke spreiding over het land en investeren in opvang met een menselijke maat. Het beleid richt zich op snelle duidelijkheid en directe participatie, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen.

Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.

Pagina 76

We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.

Pagina 77

We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.

Pagina 77

We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.

Pagina 77

D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTI+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.

Pagina 77

Europese samenwerking en modernisering asielbeleid

D66 steunt Europese afspraken voor een eerlijk verdeeld en werkend asielsysteem, en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren zodat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend. Ze pleiten voor solidariteit, snelle procedures en verhoging van het hervestigingsquotum.

We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.

Pagina 77

D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.

Pagina 78

We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.

Pagina 78

We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.

Pagina 78

Strikte aanpak van overlastgevende asielzoekers

D66 wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken, met aparte, gesloten opvang, snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst.

We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.

Pagina 77

50PLUS kiest voor een streng en restrictief asielbeleid, waarbij de instroom van asielzoekers wordt beperkt en onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende typen migranten. De partij wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen, economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen uitsluiten van asiel, en overlastgevende asielzoekers streng aanpakken, inclusief aparte opvang en verlies van asielrecht.

Strengere toelating en beperking asielinstroom

50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken door striktere toelatingscriteria en het stellen van een maximum. Ze pleiten voor aanpassing van het Vluchtelingenverdrag, uitsluiting van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen, en het intrekken van de spreidingswet. Het doel is om het systeem beheersbaar te houden en misbruik te voorkomen.

Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.

Pagina 18

Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.

Pagina 18

Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.

Pagina 18

Intrekken van de spreidingswet.

Pagina 18

Snellere en strengere procedures, beperking beroep

De partij wil de toelatingsprocedures voor asielzoekers versnellen en het aantal beroepsmogelijkheden wettelijk beperken, zodat sneller duidelijkheid ontstaat en langdurige procedures worden voorkomen.

Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.

Pagina 18

Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.

Pagina 18

Strenge aanpak overlastgevende asielzoekers

Overlastgevende asielzoekers die zich schuldig maken aan criminele activiteiten worden apart opgevangen en verliezen hun recht op asiel. Dit moet de veiligheid en het draagvlak voor opvang vergroten.

Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.

Pagina 18

Geen opvang na afwijzing en verplichte terugkeer

Asielzoekers die definitief zijn afgewezen, verliezen het recht op opvang en moeten terugkeren naar hun land van herkomst, met respect voor hun waardigheid.

Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.

Pagina 18

Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.

Pagina 18

NSC wil het asielbeleid strenger en realistischer maken, met nadruk op opvang in de regio, snelle procedures en het ontmoedigen van kansarme asielaanvragen. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, strengere terugkeermaatregelen, versoberde opvang voor kansarme asielzoekers en het afschaffen van voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen. De partij wil vooral grip op de instroom en benadrukt dat opvang bedoeld is voor mensen die echt bescherming nodig hebben.

Strenger en realistischer asielbeleid, nadruk op opvang in de regio

NSC vindt dat Nederland alleen een solidaire bijdrage moet leveren aan mensen die echt bescherming nodig hebben, met opvang in de regio als uitgangspunt. Ze willen Europese samenwerking benutten om ongecontroleerde migratie te voorkomen en procedures buiten de EU mogelijk maken.

Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.

Pagina 44

We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.

Pagina 44

Invoering tweestatusstelsel en versoberde opvang voor kansarme asielzoekers

NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met strengere en soberdere opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers. Dit moet misbruik van het systeem tegengaan en snelle terugkeer bevorderen.

We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.

Pagina 45

De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.

Pagina 45

Strenger terugkeerbeleid en ontmoedigen van kansloze aanvragen

NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en niet meewerken aan terugkeer strafbaar maken. Europese terugkeerhubs moeten kansloze aanvragen ontmoedigen.

Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.

Pagina 45

We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.

Pagina 44

Uitbreiding en verbetering van opvangcapaciteit, einde aan crisisopvang

NSC wil structureel meer opvangcapaciteit bij het COA, met nadruk op menselijke opvang, vooral voor kinderen. Ze willen een einde aan het jojobeleid en crisisopvang voorkomen.

We breiden de capaciteit van het COA voor de eerste opvang structureel uit zodat er sprake is van een menselijke opvang, in het bijzonder voor (gezinnen met) kinderen. Er moet een einde komen aan het jojobeleid; de asielketen moet ook tijdelijke pieken in de instroom aankunnen waardoor dure crisisopvang niet meer nodig is.

Pagina 45

Geen voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen

NSC vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dit verbieden.

Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.

Pagina 45

Directe arbeidsparticipatie en inburgering voor statushouders

Statushouders moeten direct aan het werk en niet terugvallen in een uitkering; inburgering op de werkplek wordt het uitgangspunt.

Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden.

Pagina 45

DENK kiest voor een humaan en ruimhartig asielbeleid, waarbij de rechten en opvang van asielzoekers centraal staan. Zij willen strenge asielwetten afschaffen, investeren in kleinschalige en menswaardige opvang, en snelle integratie via werk en begeleiding mogelijk maken. Internationale samenwerking en het waarborgen van mensenrechten zijn leidende principes in hun benadering.

Strenge asielwetten afschaffen en rechtspositie beschermen

DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil bestaande beperkingen op verblijfsduur, gezinshereniging en tweestatussystemen terugdraaien. Het uitgangspunt is dat de rechtspositie van asielzoekers en vluchtelingen niet wordt aangetast.

De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.

Pagina 17

Kleinschalige, menswaardige opvang en snelle integratie

DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met oog voor draagkracht van de omgeving. Daarnaast moeten asielzoekers en statushouders snel kunnen werken en begeleid worden bij hun integratie.

Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.

Pagina 17

Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.

Pagina 17

De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.

Pagina 18

Versnelde procedures zonder afbraak van menswaardigheid

DENK pleit voor snellere asielprocedures door te investeren in uitvoeringsinstanties, zodat asielzoekers sneller duidelijkheid en toegang tot noodzakelijke documenten krijgen.

Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.

Pagina 18

Internationale samenwerking en mensenrechten centraal

DENK wil internationale samenwerking op migratie, met menswaardige deals en het waarborgen van mensenrechten, om mensenhandel tegen te gaan en legale migratiemogelijkheden te creëren.

We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.

Pagina 17

Geen gedwongen terugkeer naar onveilige landen

Specifiek voor Syriërs is DENK tegen gedwongen terugkeer en tegen het aanscherpen van de asielprocedure, vanwege de humanitaire situatie.

Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.

Pagina 52

Asielzoekers in verkiezingsprogramma's 2025 — Zweefhulp