Het CDA wil de instroom van asielzoekers fors beperken door asielaanvragen voortaan buiten Europa te behandelen en alleen kansrijke asielzoekers toegang te geven. Ze pleiten voor een streng terugkeerbeleid, kleinschalige opvang, verplichte inburgering en het uitvoeren van de spreidingswet. De partij benadrukt het belang van grip op migratie, bescherming van de buitengrenzen en het onderscheiden tussen tijdelijke en permanente bescherming.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom van asielzoekers beperken door asielaanvragen uitsluitend buiten de EU te laten behandelen. Alleen asielzoekers die op uitnodiging komen, mogen naar Europa, waarbij het Vluchtelingenverdrag en het EVRM moeten worden aangepast.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We willen rechtvaardig migratiebeleid... waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer; weigering wordt strafbaar. Tegelijkertijd mag hulp aan deze groep niet strafbaar zijn. Directe terugkeer na afwijzing en inbewaringstelling bij onderduikrisico worden als noodzakelijk gezien.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
“Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie.”
Om de druk op opvanglocaties te spreiden en de opvang menselijker te maken, wil het CDA de spreidingswet uitvoeren en inzetten op kleinschalige opvang, met solidariteit tussen gemeenten.
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van Ter Apel.”
“We stimuleren de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang.”
Het CDA stelt verplichte inburgering als voorwaarde voor verblijf en wil dat statushouders direct na statusverlening beginnen met integratie, met nadruk op taal en participatie.
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Statushouders die tijdelijk worden gehuisvest, worden dat in principe in de regio waaraan zij zijn toegewezen. De inburgering begint zodra de status is toegekend, niet pas als een statushouder is verhuisd naar de gemeente.”
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers sneller aan het werk kunnen, om integratie te bevorderen en afhankelijkheid te verminderen.
Het CDA wil een tweestatusstelsel invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken, met beperkingen op gezinshereniging voor de laatste groep.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
BBB wil de instroom van asielzoekers drastisch beperken, asielprocedures buiten de EU afhandelen en opvang vooral in de regio organiseren. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen toegang, met strengere selectie, verplichte inburgering vooraf en snelle uitzetting bij afwijzing of overlast. Nederland moet volgens BBB weer volledige zeggenschap krijgen over het asielbeleid, met minder rechten voor asielzoekers en strengere handhaving.
BBB ziet de huidige asielinstroom als onhoudbaar en wil deze beperken tot maximaal 15.000 plekken per jaar, met opvang vooral buiten Nederland. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en samenleving verlichten en Nederland minder aantrekkelijk maken voor asielzoekers.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
Om de instroom te controleren en kansarme asielzoekers te weren, wil BBB asielaanvragen buiten de EU laten behandelen. Alleen na goedkeuring en het behalen van een inburgeringscursus mag een asielzoeker naar Nederland komen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
“Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers, overlastgevers en criminelen snel worden uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Overlastgevers en criminelen worden sneller uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
BBB wil financiële prikkels en voorrang op sociale huurwoningen voor asielzoekers afschaffen, minimale rechtsbijstand bij kansarme aanvragen en een verplichte bijdrage aan opvangkosten.
“Kansrijke asielzoekers aan het werk. ... Een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten.”
“We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand.”
BBB wil dat Nederland weer zelf bepaalt wie het land binnenkomt, door opt-outs in Brussel te bepleiten en internationale verdragen te moderniseren of op te zeggen.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom ... wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, efficiënt en rechtvaardig asielbeleid, waarbij snelle procedures, eerlijke opvang en respect voor mensenrechten centraal staan. Ze willen asielzoekers sneller laten integreren, kleinschalige opvang realiseren, en inzetten op effectieve terugkeer voor wie geen recht op asiel heeft. Tegelijkertijd waarborgen ze basisrechten voor iedereen en pleiten ze voor veilige, legale routes voor vluchtelingen.
GroenLinks-PvdA wil het asielstelsel versnellen en humaniseren door snelle, zorgvuldige procedures en kleinschalige opvang, met respect voor mensenrechten. Dit moet duidelijkheid bieden aan asielzoekers en het draagvlak in de samenleving behouden.
“Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
“We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren en werken, om hun zelfredzaamheid te vergroten en de arbeidsmarkt te ondersteunen. Dit voorkomt langdurige afhankelijkheid en bevordert wederzijds begrip.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
Zelfs voor afgewezen asielzoekers waarborgt GroenLinks-PvdA basisrechten en verzet de partij zich tegen strafbaarstelling van illegaliteit. Ze willen vreemdelingendetentie beperken en voorkomen dat mensen op straat belanden.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
Voor mensen zonder recht op asiel zet de partij in op snelle, zorgvuldige terugkeer, met partnerschappen met herkomstlanden, maar altijd met waarborging van mensenrechten.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Met landen van herkomst gaan we, op basis van gelijkwaardigheid, brede partnerschappen aan waar terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel van is.”
GroenLinks-PvdA wil het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars ondermijnen door veilige, legale routes en een hoger hervestigingsquotum voor de meest kwetsbare vluchtelingen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
De SGP wil het asielbeleid aanzienlijk verscherpen door asiel vooral tijdelijk te maken, procedures te versnellen en misbruik te voorkomen. Ze pleiten voor snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, strengere selectie aan de grens, en het beperken van voorzieningen voor asielzoekers uit veilige landen. Menswaardige opvang blijft belangrijk, maar de nadruk ligt op beperking van instroom en snelle uitzetting bij misbruik.
De SGP vindt dat asielopvang niet grenzeloos kan zijn en wil terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is. Ze willen de instroom beperken en procedures versnellen om misbruik en overbelasting van opvang te voorkomen.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De partij wil snelle en strenge procedures, met directe afwijzing van kansarme of herhaalde aanvragen, en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers. Misbruik van het systeem wordt actief bestreden, onder meer door beperking van rechtsmiddelen en voorzieningen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
Asielzoekers uit veilige landen worden apart opgevangen, krijgen minder rechten, en hun aanvragen worden versneld afgewezen. De SGP wil dat deze groep zo snel mogelijk wordt uitgezet.
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.”
“De lijst van veilige landen wordt uitgebreid, zodat uitzetting naar deze landen versneld kan gebeuren.”
De SGP benadrukt dat opvang menswaardig moet zijn, maar sober en doelmatig. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en worden uitgezet.
“Asielzoekers verdienen menswaardige opvang. De mogelijkheden om nieuwkomers te huisvesten zijn echter wel begrensd.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.”
De SGP wil cultuur en religie zwaarder laten meewegen bij toelating, en zet zich expliciet in voor bescherming van vervolgde christenen.
Volt wil een menswaardig, solidair en effectief asielbeleid waarin asielzoekers vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, met snelle procedures, toegang tot werk, onderwijs en begeleiding. Ze pleiten voor eerlijke spreiding, bescherming van rechten en het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit. Volt zet in op kleinschalige opvang, gezinshereniging en begeleiding bij terugkeer, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen.
Volt wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen, eerlijke behandeling ontvangen en direct toegang hebben tot juridische, sociale en psychologische hulp. Dit moet de druk op opvanglocaties verlagen en de integratie bevorderen.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
Volt vindt dat asielzoekers vanaf dag één moeten kunnen werken, vrijwilligerswerk doen of studeren, om zo hun talenten te benutten en sneller te integreren. Dit geldt ook voor toegang tot taalonderwijs en begeleiding richting werk.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt wil een eerlijke verdeling van asielzoekers over gemeenten en waarborgt rechten van kwetsbare groepen, zoals kinderen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking. Gezinshereniging wordt versneld en detentie van kinderen verboden.
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
“De detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“Dat betekent dat lhbtqia+’ers veilig gehuisvest moeten worden in speciale eenheden. Hetzelfde geldt voor vluchtelingen met een beperking en andere kwetsbare doelgroepen.”
Volt kiest voor kleinschalige, menswaardige opvang met dagbesteding en begeleiding, en wil bij terugkeer goede begeleiding en toekomstperspectief bieden, waarbij detentie zoveel mogelijk wordt voorkomen.
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.”
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen als opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid, waarbij solidariteit binnen Europa, snelle en zorgvuldige procedures, en directe integratie centraal staan. Ze willen opvang met een menselijke maat, eerlijke verdeling over het land, en directe toegang tot taal, werk en onderwijs voor kansrijke asielzoekers. Tegelijkertijd pleit D66 voor modernisering van internationale verdragen, snellere terugkeer van afgewezen asielzoekers, en specifieke bescherming voor kwetsbare groepen.
D66 wil dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen over hun toekomst door procedures te vereenvoudigen en te versnellen, met behoud van zorgvuldigheid. Dit moet de druk op opvanglocaties verminderen en mensen perspectief bieden.
D66 vindt het onmenselijk om asielzoekers te laten wachten in opvangcentra en wil dat kansrijke asielzoekers direct Nederlands leren, mogen werken en onderwijs kunnen volgen. Dit bevordert hun zelfstandigheid en draagt bij aan draagvlak in de samenleving.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc. Ondertussen staan werkgevers te springen om mensen aan een baan te helpen.”
D66 wil dat de opvang van asielzoekers eerlijk wordt verdeeld over het land, met stabiele financiering en inspraak voor buurtbewoners. De Spreidingswet blijft, en opvang moet veilig en passend zijn, vooral voor kwetsbare groepen.
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners en betrekken hen tijdig bij de opzet van opvanglocaties.”
D66 steunt het Europese migratiepact en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, zodat asielzoekers buiten Europa een aanvraag kunnen doen en veilig kunnen reizen. Ze pleiten voor solidariteit en een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil snellere terugkeer van afgewezen asielzoekers, met afspraken op Europees niveau, en aparte, gesloten opvang voor asielzoekers die overlast veroorzaken. Tegelijk zijn ze tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen ze een realistisch perspectief bieden.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil dat opvanglocaties veilig zijn voor LHBTIQA+-asielzoekers, vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld, met vanaf dag één psychosociale hulp en specifieke ondersteuning.
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
D66 wil een wettelijk kinderpardon voor kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zodat zij niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
JA21 wil een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland wordt beëindigd en asielzoekers voortaan buiten het EU-grondgebied hun procedure doorlopen. De partij pleit voor opvang in de regio van herkomst, het externaliseren van asielprocedures, het fors beperken van de instroom en het actief terugsturen van afgewezen asielzoekers. Hun beleid is gericht op het minimaliseren van de asielinstroom en het herstellen van nationale controle over migratie.
JA21 wil dat asielzoekers niet langer in Nederland worden opgevangen, maar dat hun asielprocedure plaatsvindt in centra buiten het EU-grondgebied. Dit moet de instroom beperken, mensensmokkel tegengaan en kosten besparen. Opvang in Nederland wordt alleen nog in uitzonderlijke gevallen overwogen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied. Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
JA21 wil vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio opvangen en pleit voor internationale afspraken en deals met partnerlanden buiten de EU om asielopvang daar mogelijk te maken. Dit moet de druk op Nederland en Europa verminderen.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Optrekken met gelijkgezinde (lid)staten om het verplaatsen van asielprocedures en -opvang in partnerlanden buiten de Europese Unie mogelijk te maken.”
“Deals met partnerlanden voor asielopvang buiten de EU.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar stellen. Ook wil de partij het faciliteren van illegaliteit aanpakken en het gebruik van enkelbanden onderzoeken om te voorkomen dat uitgeprocedeerden verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 streeft naar een maximale beperking van de asielinstroom en werkt toe naar een volledige asielstop in Nederland. De partij beschouwt de huidige instroom als onhoudbaar en schadelijk voor samenleving, woningmarkt en voorzieningen.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Het is duidelijk: het huidige asielbeleid is in alle opzichten onhoudbaar. Daarbij komt dat opvang op Nederlands grondgebied in essentie niet nodig is.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen, het voordeel van de twijfel loslaten, en verblijfsrechten voor asielzoekers beperken. Ook wil de partij verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd afschaffen en gezinshereniging beperken.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
JA21 verzet zich tegen het EU-herverdelingsmechanisme van asielzoekers en de Nederlandse Spreidingswet, omdat deze volgens de partij de instroom niet beperken en de lokale democratie ondermijnen.
“Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
De PVV wil een totale asielstop en pleit voor het direct weigeren van alle asielzoekers aan de Nederlandse grens, met inzet van het leger en technologie. Het programma stelt voor om azc’s te sluiten, gezinshereniging te stoppen, en bestaande verblijfsvergunningen van Syriërs in te trekken. De partij ziet asielzoekers vooral als economische migranten en wil Nederland volledig afsluiten voor asielinstroom.
De PVV wil alle asielzoekers per direct aan de grens weigeren, met beroep op artikel 72 VWEU, en het leger inzetten voor grensbewaking. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke maatregel om de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen te stoppen en Nederland te beschermen tegen overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
De PVV wil gezinshereniging voor asielzoekers volledig stopzetten en de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken, omdat delen van Syrië volgens de partij weer veilig zijn. Dit wordt gemotiveerd door het idee dat de meeste asielzoekers geen oorlogsvluchtelingen zijn, maar economische migranten.
De partij wil geen nieuwe azc’s meer openen, bestaande azc’s sluiten, en de Spreidingswet direct intrekken. Gemeentelijke besluiten tot opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden per wet teruggedraaid.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en uitgezet. Bij minderjarige asielzoekers geldt dit ook voor hun ouders en andere minderjarige gezinsleden.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Wie zich misdraagt, moet ons land uit volgens het principe one strike you’re out”
De PVV wil internationale verdragen die asielrecht garanderen opzeggen en een opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen, om volledige nationale controle over asielbeleid te krijgen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
BVNL wil een volledige asielstop en drastische beperking van asielzoekers in Nederland. Ze pleiten voor het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, het uitzetten van asielzoekers uit veilige landen, en het ontmoedigen van asielmigratie door sobere opvang en strenge terugkeermaatregelen. Hun visie is dat opvang in de regio moet plaatsvinden en dat Nederland geen ruimte meer heeft voor asielzoekers vanwege de impact op woningmarkt, zorg en sociale voorzieningen.
BVNL wil onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op om dit mogelijk te maken. Ze vinden dat het huidige asielbeleid niet meer past bij de situatie en dat opvang in de regio moet plaatsvinden.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil de aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang van vluchtelingen alleen in de eigen regio laten plaatsvinden. Ze stellen dat dit de druk op de woningmarkt en voorzieningen vermindert.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten en de asielprocedures versnellen en beperken. Ze willen het aantal beroepsmogelijkheden schrappen en opvang in derde landen mogelijk maken.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
BVNL wil dat eventuele opvang van asielzoekers sober is om economische migranten te ontmoedigen. Ze stellen dat dit kosten bespaart en een afschrikkende werking heeft.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en gemeenten die illegalen ondersteunen beboeten. Ze willen geen voorzieningen meer voor afgewezen asielzoekers.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
BVNL wil remigratie actief stimuleren door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die hun Nederlands paspoort opgeven en permanent vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, ruimhartig en inclusief asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, zorgvuldige procedures centraal staan. Ze willen investeren in goede opvang, snelle duidelijkheid over asielaanvragen, afschaffing van beperkende wetten en bescherming van kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers. PvdD verzet zich tegen criminalisering van asielzoekers en pleit voor eerlijke verdeling van vluchtelingen, zowel binnen Nederland als in Europees verband.
PvdD vindt dat asielzoekers recht hebben op menswaardige opvang, goede begeleiding en snelle duidelijkheid over hun status. Ze willen investeren in integratie en acceptatie, en benadrukken dat opvang zorgvuldig en humaan moet plaatsvinden.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. ... De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
De partij verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder papieren en degenen die hen helpen. Ze willen de Koppelingswet afschaffen, zodat basisvoorzieningen toegankelijk blijven.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
PvdD wil expliciete bescherming voor LHBTIQA+-asielzoekers en andere kwetsbare groepen, met aandacht voor veilige opvang en zelfidentificatie als criterium.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
De partij wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, zich verzetten tegen pushbacks en migratiedeals, en inzetten op veilige, legale vluchtwegen.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“Mensenrechtenorganisaties en journalisten beschrijven gewelddadige en illegale ‘pushbacks’ waarbij asielzoekers en migranten na aankomst in de EU terug de grens over worden gezet. Europese landen dwingen mensen terug naar levensgevaarlijke situaties, bijvoorbeeld naar Afghanistan. Nederland is hieraan medeplichtig.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
PvdD wil dat toegang tot voedselbanken, opvang en andere basisvoorzieningen niet afhankelijk is van nationaliteit of verblijfsstatus.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
De partij pleit voor gezinshereniging, ook voor niet-traditionele familieverbanden.
“Ook niet-traditionele familieverbanden, zoals queer families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor gezinshereniging.”
FVD wil een volledige asielstop en het sluiten van alle asielzoekerscentra in Nederland, waarbij opvang alleen nog in de regio plaatsvindt. Het programma pleit voor het beëindigen van lopende asielprocedures, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, en het opzeggen van internationale verdragen die asielopvang verplichten. De partij stelt voor om asielzoekers die terugkeren naar hun land van herkomst direct hun procedure te beëindigen en wil remigratie actief stimuleren.
FVD wil dat Nederland stopt met het opnemen van nieuwe asielzoekers, alle opvanglocaties sluit en lopende procedures afbreekt. De partij ziet opvang in de regio als enige optie en wil het COA ontmantelen. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over de druk op de verzorgingsstaat, veiligheid en culturele identiteit.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
Nieuwe asielaanvragen mogen volgens FVD alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, zodat asielzoekers niet meer naar Nederland kunnen reizen om hier asiel aan te vragen.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD deze ernstig versoberen en bewoners het verlaten van het terrein verbieden, om de "aanzuigende werking" te stoppen en veiligheid te waarborgen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD stelt dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst duidelijk niet in gevaar zijn en hun procedure daarom direct moet worden beëindigd.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
De partij wil internationale verdragen die asielopvang verplichten, zoals het VN-vluchtelingenverdrag, opzeggen om volledige controle over toelating te herwinnen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitgeprocedeerde asielzoekers uitzetten, eventueel naar derde landen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
Naast het stoppen van instroom wil FVD remigratie van asielzoekers en hun nakomelingen actief stimuleren met financiële beurzen en begeleiding.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
NSC wil het asielbeleid aanzienlijk strenger en realistischer maken, met nadruk op opvang in de regio, snelle procedures, en het beperken van gezinshereniging. Ze stellen voor om het tweestatusstelsel opnieuw in te voeren, opvang en rechten voor asielzoekers te versoberen, en gezinshereniging te beperken tot het kerngezin onder strikte voorwaarden. Het doel is grip te krijgen op de instroom, misbruik te voorkomen en de draagkracht van de samenleving te bewaken.
NSC vindt dat Nederland alleen bescherming moet bieden aan mensen die dat echt nodig hebben, met opvang zoveel mogelijk buiten Nederland. Ze willen snelle en strenge procedures, opvang in de regio, en het ontmoedigen van kansarme asielaanvragen.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Een modern asielstelsel betekent geen illegale en inhumane migratiestromen meer, maar opvang in de regio en een legale, gelimiteerde en gecontroleerde migratie naar de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijke bescherming zoeken, met strengere voorwaarden voor de tweede groep. Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en aan subsidiair beschermden worden extra eisen gesteld.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager. We willen de handhaving hierop versterken.”
NSC wil de opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers versoberen en misbruik van het systeem tegengaan. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben krijgen toegang tot opvang, en snelle terugkeer is het doel voor kansarme asielzoekers.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
“Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en niet meewerken aan terugkeer strafbaar maken. Ook willen ze misbruik van gezinshereniging door alleenreizende minderjarigen tegengaan.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“In Nederland zien we een toename van alleenreizende minderjarigen (amv-ers) die door criminele smokkelaars op een gevaarlijke reis vooruit worden gestuurd, om als anker te dienen voor gezinshereniging. Dat vinden we een zorgelijke en onwenselijke ontwikkeling. Een alleenstaande minderjarige die in Nederland een verblijfstitel heeft gekregen en om nareis verzoekt, kan deze aanvraag voortaan niet meer zelf vanuit Nederland indienen. Dit moet worden gedaan door de persoon die wil nareizen vanuit het land van herkomst of verblijf.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief asielbeleid, waarbij het recht op asiel wordt beperkt tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben. Ze willen de instroom van asielzoekers beperken, procedures versnellen, overlastgevers streng aanpakken en opvang na afwijzing beëindigen. Het aanpassen van het Europese Vluchtelingenverdrag en het intrekken van de spreidingswet zijn centrale voorstellen.
50PLUS wil het asielrecht beperken tot echte vluchtelingen en de instroom van asielzoekers reguleren. Economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen krijgen geen recht op asiel, en er wordt een maximum gesteld aan de instroom. Dit moet het systeem ontlasten en misbruik tegengaan.
Om het asielsysteem efficiënter te maken, wil 50PLUS toelatingsprocedures stroomlijnen, beroepsprocedures beperken en opvang na definitieve afwijzing stopzetten. Overlastgevende asielzoekers worden apart opgevangen en verliezen hun recht op asiel.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil de spreidingswet intrekken en opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio organiseren, om de druk op Nederland te verlagen.
Afgewezen asielzoekers moeten Nederland verlaten, maar 50PLUS benadrukt dat dit met respect voor hun waardigheid moet gebeuren.
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
BIJ1 pleit voor een radicaal menswaardig en solidair asielbeleid, waarin asielzoekers vanaf dag één recht hebben op werk, juridische hulp, en goede opvang. De partij wil snelle, zorgzame procedures, afschaffing van detentie en uitzetting, en structurele gelijkstelling van rechten voor asielzoekers en ongedocumenteerden. Hun visie is gericht op het beschermen van mensenrechten, het afschaffen van uitsluiting en het uiteindelijk realiseren van universeel verblijfsrecht.
BIJ1 wil dat asielzoekers een snelle, eerlijke en menswaardige procedure krijgen, met juridische bijstand, traumazorg en directe toegang tot werk. De partij vindt dat de IND sneller moet beslissen en dat de procedure cultuursensitief en waardig moet zijn.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verwerpt vreemdelingendetentie, sluit detentiecentra en wil dat niemand wordt uitgezet of uitgesloten van voorzieningen. Afgewezen asielzoekers die niet uitgezet kunnen worden, krijgen alsnog bescherming.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten...”
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 streeft naar volledige gelijkstelling van rechten voor asielzoekers, migranten en Nederlanders, ongeacht verblijfsstatus. Op termijn wil de partij universeel verblijfsrecht en open grenzen.
“Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig asielbeleid, waarbij de rechten en opvang van asielzoekers en vluchtelingen centraal staan. De partij wil strenge asielwetten afschaffen, snelle en menswaardige procedures, en directe toegang tot werk en begeleiding voor nieuwkomers. DENK benadrukt internationale samenwerking en het waarborgen van mensenrechten bij migratie.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil de rechtspositie van asielzoekers en vluchtelingen versterken. De partij is tegen het beperken van verblijfsvergunningen, het bemoeilijken van gezinshereniging en het invoeren van een tweestatusstelsel.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige en menswaardige opvang van asielzoekers, met goede begeleiding en spreiding over het land. De partij vindt dat vluchtelingen snel moeten kunnen meedoen in de samenleving.
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK pleit voor versnelde asielprocedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid, en wil dat vluchtelingen en statushouders snel mogen werken en begeleid worden bij inburgering.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
DENK wil internationale samenwerking op migratie, met menswaardige deals en het waarborgen van mensenrechten, en ondersteuning van opvang buiten de EU.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
DENK is tegen gedwongen terugkeer van Syriërs en wil dat hun asielprocedure niet wordt aangescherpt vanwege de humanitaire situatie.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland te stoppen en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, waarbij het aantal jaarlijks kan worden beperkt tot nul. Criminele, overlastgevende of kansarme asielzoekers worden streng aangepakt, verblijfsrechten sneller ingetrokken en opvang en voorzieningen versoberd. De partij stelt de veiligheid, draagkracht en belangen van Nederlanders centraal en wil Europese verdragen aanpassen als die streng beleid belemmeren.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit moet de instroom beperken en selectie mogelijk maken op basis van kwetsbaarheid en draagkracht.
“Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen.”
“Nederland is op dit moment verplicht om iedereen die hier asiel aanvraagt in ieder geval tijdelijk op te vangen. De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen.”
De VVD wil criminele en overlastgevende asielzoekers direct uitzetten en hun verblijfsrecht intrekken. Dit om misbruik van gastvrijheid te voorkomen en het draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak. Dit geldt ook voor asielzoekers die in azc’s vrouwen, LHBTIQ+’ers of Yezidi’s pesten, bedreigen of mishandelen.”
De VVD wil de opvang en voorzieningen voor asielzoekers, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele groepen, maximaal versoberen. Voor kinderen gelden wel extra eisen aan zorg en onderwijs.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd. Voor kinderen stellen we juist extra – maar wel realistische – eisen aan asielopvang.”
De VVD wil meer middelen inzetten om fraude en misbruik van verblijfsrecht aan te pakken en verblijfsvergunningen sneller in te trekken.
“Tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
Als internationale verdragen streng asielbeleid belemmeren, wil de VVD deze aanpassen of opzeggen, met opvang in de regio als norm.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De SP wil asielzoekers die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, met snelle en rechtvaardige procedures en eerlijke verdeling over gemeenten. Tegelijkertijd pleit de partij voor strengere aanpak van asielzoekers uit veilige landen, kleinschalige opvang, en meer aandacht voor kwetsbare groepen. De nadruk ligt op menswaardigheid, veiligheid, en het tegengaan van misstanden en overlast.
De SP vindt dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld altijd humaan moeten worden opgevangen, met snelle procedures en eerlijke verdeling over gemeenten. Dit moet het draagvlak behouden en onzekerheid voor asielzoekers beperken.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op.”
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
De SP wil mensen uit veilige landen apart en strenger opvangen om overlast en verstoring van de asielprocedure te voorkomen. Dit moet terugkeer bevorderen en het draagvlak voor opvang beschermen.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP pleit voor kleinschalige opvanglocaties, veilige opvang voor minderheden, en speciale aandacht voor kinderen. Dit moet de leefbaarheid verbeteren en kwetsbare asielzoekers beter beschermen.
“Kleinschalige opvang. Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“Veilige opvang voor minderheden. We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
“Er zijn nog te veel opvanglocaties, met name noodopvanglocaties, die niet geschikt zijn voor kinderen. Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om normaal op te groeien, buiten te kunnen spelen en les te krijgen.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder verblijfsstatus en van mensen die hen helpen, om uitbuiting en mishandeling te voorkomen.
“Mensen helpen is nooit strafbaar. Mensen illegaal verklaren slaat nergens op. Het duwt hen het illegale circuit in, waar uitbuiting en mishandeling aan de orde van de dag zijn. Dit is onmenselijk en werkt bovendien niet toe naar een oplossing. Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen.”
De ChristenUnie erkent het recht op bescherming voor asielzoekers die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, en wil een menswaardig, rechtvaardig en efficiënt asielbeleid. Ze pleiten voor snelle procedures, opvang die meebeweegt met de instroom, en terugkeer van afgewezen asielzoekers, met bijzondere aandacht voor mensenrechten en het welzijn van kinderen. De partij wil asielzoekers buiten Europa laten aanmelden, is kritisch op mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen, en verzet zich tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat zij kunnen integreren of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en worteling van afgewezen asielzoekers, en beschermt kinderen tegen uitzetting na langdurig verblijf.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
De partij wil een einde aan gevaarlijke smokkelroutes en pleit voor aanmelding van asielzoekers buiten Europa. Ze steunen het EU-migratiepact voor snellere procedures en strikter toezicht, maar waarschuwen voor mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie wil voldoende kwalitatieve opvang, bestrijding van overlast, en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen afspraken met herkomstlanden over terugkeer, met sancties als landen niet meewerken.
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers.”
“Overlast bij AZC’s wordt bestreden, samen met gemeenten en politie. Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”