De SGP wil het asielbeleid aanzienlijk verscherpen door asiel vooral tijdelijk te maken, procedures te versnellen en misbruik te ontmoedigen. Ze pleiten voor strenge selectie, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, en het beperken van voorzieningen en rechten voor asielzoekers uit veilige landen of bij misbruik. Tegelijkertijd benadrukken ze menswaardige opvang, vooral voor kwetsbare groepen zoals vervolgde christenen, maar stellen ze duidelijke grenzen aan de opvangcapaciteit.
De SGP vindt dat asielopvang niet grenzeloos kan zijn en wil terug naar het principe dat asiel tijdelijk is. Ze willen de instroom beperken en Nederland minder aantrekkelijk maken voor asielzoekers, onder andere door snelle procedures en strengere voorwaarden.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De partij wil procedures versnellen, herhaalde kansloze aanvragen tegengaan, en asielzoekers uit veilige landen of via andere EU-landen direct afwijzen of uitzetten. Misbruik van het systeem wordt ontmoedigd door het beperken van rechtsmiddelen en voorzieningen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Asielaanvragen van mensen die door veilige landen hier terecht zijn gekomen, worden niet langer in behandeling genomen door de IND.”
“Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.”
De SGP beschouwt effectieve terugkeer als essentieel. Ze willen uitzetting versnellen, terugkeerhubs inrichten, en voorzieningen beperken tot het strikt noodzakelijke. Overlastgevers en frauderende asielzoekers worden direct uitgezet.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.”
De SGP wil dat vervolgde christenen expliciet welkom zijn en dat hun positie in het landenbeleid wordt meegewogen. Bekeringsverhalen van asielzoekers worden zorgvuldig getoetst door gespecialiseerde IND-afdelingen.
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“Bekeringsverhalen van asielzoekers worden zo zorgvuldig mogelijk getoetst. Een speciale IND-afdeling met kennis en expertise wordt hiervoor verantwoordelijk waarbij adviezen van externe deskundigen zwaarder gaan wegen.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland.”
De SGP vindt dat opvang menswaardig moet zijn, maar sober en doelmatig. Gemeenten krijgen meer zeggenschap over opvang, en opvang wordt afgestemd op de draagkracht van de lokale samenleving.
“Asielzoekers verdienen menswaardige opvang. De mogelijkheden om nieuwkomers te huisvesten zijn echter wel begrensd. De opvangopgave dient op een eerlijke en evenredige manier te worden verdeeld over het land waarbij de lokale samenleving vanouds zijn verantwoordelijkheid neemt.”
“Bij de opvang van asielzoekers in Nederland worden de draagkracht en de reële mogelijkheden voor integratie in de lokale samenleving nadrukkelijk meegewogen.”
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
De SGP wil dat bij toelating cultuur en religie zwaarder meewegen om integratieproblemen te voorkomen. Ze pleiten voor het weren van asielzoekers die niet passen bij de Nederlandse samenleving.
De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, rechtvaardig en ruimhartig asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, zorgvuldige procedures centraal staan. Ze willen investeren in goede opvang, afschaffing van beperkende wetten, bescherming van kwetsbare groepen en een eerlijke verdeling van asielzoekers, zonder criminalisering of uitsluiting. De partij verzet zich expliciet tegen dehumanisering, discriminatie en internationale deals die mensenrechten schenden.
De PvdD vindt dat asielzoekers recht hebben op menswaardige opvang, begeleiding en snelle duidelijkheid over hun status. Ze verwerpen criminalisering en willen investeren in integratie en acceptatie.
“Er is in Nederland al lange tijd een groot tekort aan opvanglocaties voor asielzoekers. Dit is het gevolg van politieke keuzes. De omstandigheden op de locaties zijn op z’n minst zorgelijk en niet zelden mensonwaardig.”
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
De partij wil dat asielzoekers en migranten niet worden uitgesloten van basisvoorzieningen en bescherming, en dat discriminatie en xenofobie worden bestreden.
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
De PvdD wil dat kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-asielzoekers, extra bescherming krijgen en dat hun zelfidentificatie leidend is bij asielaanvragen.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
De partij pleit voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa en het verhogen van het VN-quotum, en verzet zich tegen deals die mensenrechten schenden.
“Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De PvdD wil dat asielzoekers na het verkrijgen van een verblijfsvergunning snel en volledig kunnen meedoen in de maatschappij, met aandacht voor huisvesting en begeleiding.
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
BBB wil de instroom van asielzoekers fors beperken door strenge toelatingseisen, opvang buiten Nederland en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers. Het programma pleit voor nationale zeggenschap, het moderniseren van internationale verdragen, en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme asielzoekers. Integratie wordt pas toegestaan na het behalen van een inburgeringscursus, en overlastgevers worden streng aangepakt.
BBB wil het aantal asielzoekers dat Nederland binnenkomt drastisch beperken, met een harde bovengrens en opvang buiten Nederland als uitgangspunt. Dit moet de druk op opvanglocaties en de samenleving verminderen.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB wil dat asielaanvragen buiten de EU worden behandeld en opvang zoveel mogelijk in de regio plaatsvindt. Alleen na goedkeuring en het behalen van een inburgeringscursus mag een asielzoeker naar Nederland komen.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
“Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
Afgewezen asielzoekers en overlastgevers worden versneld uitgezet of overgeplaatst naar streng gecontroleerde locaties. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Overlastgevers en criminelen worden sneller uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil meer nationale controle over het asielbeleid en pleit voor het herzien van internationale verdragen die volgens hen streng asielbeleid belemmeren.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
Toelating tot Nederland vindt pas plaats na het behalen van een inburgeringscursus. Asielzoekers moeten binnen een jaar bijdragen aan de samenleving via werk, vrijwilligerswerk of opleiding.
“Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding.”
Statushouders (erkende asielzoekers) krijgen geen voorrang meer bij het toewijzen van sociale huurwoningen.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
NSC wil het asielbeleid aanzienlijk strenger maken, met nadruk op opvang in de regio, beperking van gezinshereniging en het ontmoedigen van kansarme asielaanvragen. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, strengere terugkeermaatregelen en een structurele versobering van de opvang voor asielzoekers die weinig kans maken op asiel. De partij stelt dat de draagkracht van de samenleving leidend moet zijn en wil vooral legale, gecontroleerde migratie toestaan.
NSC vindt dat Nederland overbelast is door het huidige asielsysteem en wil asielprocedures strenger en sneller maken, met opvang zoveel mogelijk buiten Nederland. Ze willen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens afhandelen en asielprocedures in veilige derde landen laten plaatsvinden.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met strengere voorwaarden voor gezinshereniging en beperking tot het kerngezin. Alleen de eerste groep mag altijd asiel aanvragen; de tweede groep krijgt tijdelijke opvang gericht op terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager. We willen de handhaving hierop versterken.”
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
NSC wil de opvang voor asielzoekers die weinig kans maken op asiel sterk versoberen en het terugkeerbeleid strenger uitvoeren. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar, en opvang is alleen bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
NSC erkent het tekort aan opvangcapaciteit en wil deze structureel uitbreiden, met nadruk op humane opvang voor gezinnen en kinderen, en tijdelijke, sobere woonruimte voor statushouders.
“Het gebrek aan opvangcapaciteit voor asielzoekers heeft de afgelopen jaren geleid tot schrijnende situaties. We breiden de capaciteit van het COA voor de eerste opvang structureel uit zodat er sprake is van een menselijke opvang, in het bijzonder voor (gezinnen met) kinderen.”
“Voor statushouders moet ook tijdelijke, sobere, woonruimte beschikbaar komen, zodat zij kunnen uitstromen uit de asielzoekerscentra.”
NSC wil misbruik van het systeem door alleenreizende minderjarigen als ‘anker’ voor gezinshereniging tegengaan door de procedure te veranderen.
“Een alleenstaande minderjarige die in Nederland een verblijfstitel heeft gekregen en om nareis verzoekt, kan deze aanvraag voortaan niet meer zelf vanuit Nederland indienen. Dit moet worden gedaan door de persoon die wil nareizen vanuit het land van herkomst of verblijf.”
De PVV wil een totale asielstop en pleit voor het direct weigeren van alle asielzoekers aan de Nederlandse grens, met inzet van het leger en technologie. Ze willen asielprocedures stopzetten, gezinshereniging beëindigen, bestaande azc’s sluiten en internationale verdragen opzeggen die asielverlening verplichten. De partij koppelt asielzoekers aan overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en stelt harde maatregelen voor om hun komst en verblijf te voorkomen.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, met directe inzet van het leger en technologie voor grensbewaking. Ze beroepen zich op artikel 72 VWEU en willen Nederland volledig afsluiten voor asielzoekers, vergelijkbaar met beleid in andere Europese landen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De PVV wil een noodwet invoeren die een behandelstop op asielaanvragen regelt en het onmogelijk maakt voor asielzoekers om tegen een afwijzing te procederen. Ook gezinshereniging wordt volledig stopgezet.
“Tegelijkertijd komen we met een noodwet. Daarin regelen we een asielbehandelstop. Ook leggen we vast dat asielzoekers niet meer tegen een afgewezen asielaanvraag kunnen procederen.”
“Daarom gaan we op grond van artikel 72 VWEU, net als Oostenrijk, ook gezinshereniging stoppen.”
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
De partij wil geen nieuwe azc’s meer toestaan, bestaande azc’s sluiten en gemeentelijke besluiten tot opening, verlenging of uitbreiding van azc’s terugdraaien. De grond die vrijkomt moet gebruikt worden voor woningen voor Nederlanders.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en uitgezet. Bij minderjarigen geldt dit ook voor hun ouders en gezinsleden.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De PVV wil internationale verdragen die asielverlening verplichten opzeggen en via veto’s een opt-out op asiel en immigratie binnen de EU afdwingen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
Volt kiest voor een menswaardig, solidair en inclusief asielbeleid waarin asielzoekers vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, onder andere via directe toegang tot werk, onderwijs en begeleiding. Ze pleiten voor snelle, eerlijke procedures, gelijke spreiding en het waarborgen van rechten en welzijn, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen. Volt wil dat asielzoekers niet alleen bescherming krijgen, maar ook actief kunnen bijdragen aan de maatschappij.
Volt wil dat asielzoekers vanaf het begin actief kunnen deelnemen aan de samenleving, onder andere door directe toegang tot werk, vrijwilligerswerk, ondernemerschap en onderwijs. Dit moet hun integratie versnellen en hun talenten benutten, ook in sectoren met personeelstekorten.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt streeft naar snelle, eerlijke en effectieve asielprocedures, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand. Ze willen extra aanmeldcentra en een eerlijke spreiding van asielzoekers over Nederland.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
Volt benadrukt het belang van gelijke rechten, bescherming en begeleiding voor asielzoekers, met speciale aandacht voor kinderen, lhbtqia+’ers, mensen met een beperking en andere kwetsbare groepen.
“De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen zoals opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt vindt dat terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers humaan moet verlopen, met goede begeleiding en toekomstperspectief.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier”
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
BVNL wil een volledige asielstop en stelt dat Nederland de toestroom van asielzoekers niet meer aankan. Het programma pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, sluiting van aanmeldcentra en AZC’s, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers. Opvang dient sober te zijn en remigratie wordt financieel gestimuleerd.
BVNL wil dat Nederland per direct stopt met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op die asiel mogelijk maken. Zij stellen dat het huidige systeem onhoudbaar is en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Wij tolereren geen afbraak van wat generaties voor ons hebben opgebouwd. Weg met de schaamte voor onze identiteit. BVNL wil een Nederland dat weer trots is op zichzelf. ... Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en is tegen de spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen. Gebouwen van gesloten AZC’s moeten worden getransformeerd naar woningen.
“We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.”
BVNL wil dat afgewezen asielzoekers en illegalen actief worden uitgezet en dat illegaliteit strafbaar wordt. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en voorzieningen als ‘bed, bad, brood’ worden opgeheven.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
BVNL wil dat eventuele opvang van asielzoekers sober is, om kosten te besparen en economische migranten te ontmoedigen.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
Asielzoekers uit veilige landen worden volgens BVNL per direct uitgezet.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
BVNL wil remigratie actief stimuleren door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die definitief afstand doen van hun Nederlands paspoort en vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL wil harde sancties tegen landen die niet meewerken aan de terugkeer van afgewezen asielzoekers.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil dat asielzoekers en statushouders geen voorrang krijgen op sociale woningen en sociale voorzieningen beperken.
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
D66 wil een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid waarin asielzoekers snel duidelijkheid krijgen, vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, en opvang eerlijk wordt verdeeld. Ze steunen Europese samenwerking, snellere procedures, veilige opvang, en investeren in integratie en terugkeer waar nodig. D66 benadrukt solidariteit, mensenrechten en het bieden van perspectief voor zowel kansrijke als afgewezen asielzoekers.
D66 vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun toekomst door snellere en eenvoudigere procedures. Dit voorkomt lange onzekerheid en verbetert de opvang.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 pleit voor opvang met een menselijke maat, verspreid over het land, en met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen. Ze willen een einde aan de opvangcrisis en investeren in veilige opvanglocaties.
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
D66 wil dat kansrijke asielzoekers direct Nederlands leren, mogen werken en toegang krijgen tot onderwijs, zodat ze snel kunnen integreren en bijdragen aan de samenleving.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil streng optreden tegen een kleine groep asielzoekers die overlast veroorzaakt, door aparte, gesloten opvang en snelle terugkeer te organiseren.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 wil een realistisch perspectief bieden aan mensen zonder verblijfsstatus, met hulp bij terugkeer of integratie, en is tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 steunt het Europese migratiepact en wil meer hervestiging van erkende vluchtelingen via de UNHCR, met een hoger Nederlands quotum.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren zodat asielzoekers buiten Europa een aanvraag kunnen doen en veilig naar Europa kunnen komen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, efficiënt en rechtvaardig asielbeleid waarbij snelle integratie, eerlijke procedures en respect voor mensenrechten centraal staan. Ze willen asielzoekers sneller laten integreren door hen direct te plaatsen in de gemeente van bestemming, toegang tot werk en taalonderwijs te bieden, en overlast te verminderen via kleinschalige opvang. Tegelijkertijd pleiten ze voor een zorgvuldig terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers en het waarborgen van basisrechten voor iedereen die in Nederland verblijft.
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens hun procedure kunnen integreren door hen direct te plaatsen in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen, en door snelle toegang tot werk en taalonderwijs. Dit moet het huidige gesleep met asielzoekers en hun isolement tegengaan.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
De partij wil de opvang van asielzoekers eerlijker en kleinschaliger organiseren, met structurele financiering en een betere spreiding over gemeenten om overbelasting van bepaalde locaties te voorkomen.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
GroenLinks-PvdA benadrukt dat asielzoekers altijd recht hebben op basisvoorzieningen en rechtsbijstand, en dat vreemdelingendetentie alleen onder strikte voorwaarden mag plaatsvinden.
“Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand. Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
Voor asielzoekers zonder recht op verblijf wil de partij een kort, zorgvuldig en humaan terugkeerbeleid, met ondersteuning bij terugkeer en speciale aandacht voor situaties waarin terugkeer niet mogelijk is.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Soms is terugkeer niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het land van herkomst niet meewerkt. We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
De partij wil overlast door asielzoekers tegengaan door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en meer aanmeldcentra, en gemeenten met aanmeldcentra extra ondersteunen.
“We verminderen overlast door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en het openen van meer aanmeldcentra. We geven gemeenten met aanmeldcentra daarnaast een aparte status onder de Politiewet, om te zorgen voor voldoende politiecapaciteit.”
“Overlastgevende asielzoekers, vaak mensen zonder perspectief op inwilliging, ondermijnen het draagvlak voor goede asielopvang.”
JA21 wil asielopvang in Nederland beëindigen en streeft naar een asielstop, waarbij asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen of hun procedure buiten de EU doorlopen. De partij pleit voor het drastisch beperken van de instroom, het aanscherpen van procedures en het actief terugsturen van afgewezen asielzoekers, met als doel de maatschappelijke en financiële druk op Nederland te verlichten.
JA21 vindt dat asielopvang in Nederland tot het verleden moet behoren en wil toewerken naar een volledige asielstop. De partij ziet de meeste asielzoekers als economische migranten en stelt dat opvang in Nederland niet nodig is, omdat zij via meerdere veilige landen reizen. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over integratie, kosten en druk op voorzieningen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vrijwel alle asielzoekers die bij ons aankloppen, zijn door meerdere veilige landen gereisd en daarmee in de praktijk economische migranten geworden wanneer ze in Nederland aankomen.”
JA21 wil dat asielzoekers hun procedure en opvang buiten de EU doorlopen, in zogenaamde return hubs of opvangcentra, om zo de instroom naar Nederland te voorkomen. Dit moet terugkeer vergemakkelijken, mensensmokkel tegengaan en kosten besparen.
“Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar stellen. De partij pleit voor het stoppen van opvang voor illegalen, het inzetten van enkelbanden om onderduiken te voorkomen en het plaatsen van overlastgevende asielzoekers uit veilige landen in vreemdelingenbewaring.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
“Voor hen wil JA21 een gebiedsverbod voor alle locaties buiten het AZC-terrein en hen in afwachting van uitzetting in vreemdelingenbewaring plaatsen.”
JA21 wil de kosten van asielopvang drastisch verlagen door asielzoekers af te kopen in plaats van op te vangen, en stelt dat de huidige kosten voor opvang onhoudbaar zijn voor de samenleving.
“Motie-Eerdmans om de opgenomen, eenmalige afkoopsom van €20.000 per asielzoeker te betalen. Dit bedrag is aanzienlijk lager dan de kosten die gepaard gaan met asielopvang in Nederland: gemiddeld €33.000 per jaar, zo blijkt uit Kamervragen.”
“Uit onderzoek dat JA21 in 2023 heeft laten verrichten naar de kosten van asielmigratie blijkt dat één asielzoeker inclusief volgmigratie de belastingbetaler gemiddeld €800.000 kost. De totale kosten van het asielbeleid bedragen jaarlijks 24 miljard euro.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen, het voordeel van de twijfel loslaten, en rechten zoals gezinshereniging beperken tot erkende vluchtelingen.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, op basis van strenge selectie en capaciteit. Criminele en overlastgevende asielzoekers worden actief geweerd en uitgezet, opvang wordt versoberd en rechten voor asielzoekers worden beperkt. De partij stelt de veiligheid, draagkracht en soevereiniteit van Nederland centraal en wil Europese verdragen aanpassen als die streng beleid belemmeren.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen; alleen via een selectief hervestigingssysteem mogen vluchtelingen nog komen, afhankelijk van de Nederlandse opvangcapaciteit. Dit moet de instroom drastisch beperken en ruimte houden voor "echte" vluchtelingen.
“Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen.”
De VVD wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, hun verblijfsrecht verliezen en zonder pardon worden uitgezet. Dit geldt ook bij verdenking van ernstige misdrijven, waarbij directe vreemdelingenbewaring volgt.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak. Dit geldt ook voor asielzoekers die in azc’s vrouwen, LHBTIQ+’ers of Yezidi’s pesten, bedreigen of mishandelen.”
De VVD wil de opvang voor asielzoekers versoberen, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers. Ook worden rechten zoals voorrang op huisvesting en rechtsbijstand beperkt, en opvang van bepaalde groepen (zoals alleenstaande mannen) wordt uitgesloten.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen. Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
De VVD wil internationale verdragen, zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het VN-Vluchtelingenverdrag, aanpassen of opzeggen als die streng asielbeleid in de weg staan. Nederland moet hierin het voortouw nemen.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
Zolang de instroom niet voldoende is teruggedrongen, wil de VVD een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land, rekening houdend met lokale draagkracht. Ook wordt het verblijf van illegale asielzoekers strafbaar gesteld.
“is een eerlijke verdeling van asielzoekers over het land nodig. Niet elke stad of elk dorp kan dezelfde hoeveelheid asielzoekers aan. Daarom moet er bij de verdeling van asielzoekers goed worden gekeken naar lokale omstandigheden.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
BIJ1 pleit voor een radicaal menswaardige benadering van asielzoekers, gericht op snelle, eerlijke procedures, volledige rechten en afschaffing van uitsluitende en beperkende maatregelen. Ze willen dat asielzoekers vanaf dag één toegang krijgen tot werk, studie, juridische hulp en opvang van hoge kwaliteit, en streven op termijn naar universeel verblijfsrecht en open grenzen. De partij verzet zich expliciet tegen detentie, deportatie en het criminaliseren van asielzoekers.
BIJ1 wil dat asielzoekers een snelle, eerlijke en menswaardige procedure krijgen, met directe toegang tot juridische hulp, traumazorg, werk en studie. Ze pleiten voor cultuursensitieve communicatie en bescherming van het asielrecht zolang universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 vindt dat asielzoekers vanaf dag één recht hebben op werk, studie, opvang en basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Ze willen dat opvang voldoet aan dezelfde standaarden als voor Nederlanders en dat niemand wordt uitgesloten van essentiële voorzieningen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.”
BIJ1 verwerpt detentie en gedwongen terugkeer van asielzoekers en wil alle detentiecentra sluiten. Ze willen dat afgewezen, maar onuitzetbare asielzoekers alsnog een status krijgen en dat niemand wordt uitgesloten van voorzieningen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
Op de lange termijn streeft BIJ1 naar het afschaffen van nationale grenzen voor migratie en het invoeren van universeel verblijfsrecht, zodat asielzoekers en migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
FVD wil een volledige asielstop en het beëindigen van asielopvang in Nederland, met opvang uitsluitend in de regio. Ze stellen voor om lopende asielprocedures af te breken, het COA te ontmantelen, en asielzoekers die naar hun herkomstland reizen direct uit te sluiten. Illegaal verblijf wordt strafbaar, en er wordt ingezet op uitzetting en remigratie.
FVD wil dat Nederland stopt met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreekt en het COA ontmantelt. Ze willen asielopvang uitsluitend in de regio en geen asielaanvragen meer in Nederland zelf. Dit beleid is bedoeld om de instroom van asielzoekers volledig te stoppen en de druk op de samenleving te verlichten.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD deze sterk versoberen en de bewegingsvrijheid van asielzoekers beperken. Dit moet de aantrekkingskracht voor asielzoekers verminderen en de veiligheid van omwonenden waarborgen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD stelt dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst duidelijk niet in gevaar zijn en daarom hun procedure direct moeten verliezen.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld en FVD wil actief inzetten op opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers. Ook willen ze verdragen sluiten met derde landen voor opvang van uitgeprocedeerden.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil criminele asielzoekers direct uitzetten en bij ernstige misdrijven het Nederlanderschap intrekken van dubbele paspoorthouders.
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
“We ontnemen het Nederlanderschap aan dubbele paspoorthouders die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven, zodat criminelen ons land kunnen worden uitgezet.”
FVD wil ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk stellen en in voorkomende gevallen ook hun procedures beëindigen.
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
De SP wil asielzoekers die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, met snelle en rechtvaardige procedures en eerlijke verdeling over gemeenten. Tegelijkertijd pleit de partij voor strengere aanpak van asielzoekers uit veilige landen, kleinschalige opvang, en meer aandacht voor kwetsbare groepen en integratie. De nadruk ligt op menswaardigheid, veiligheid en het aanpakken van de oorzaken van vlucht.
De SP vindt dat asielzoekers die bescherming nodig hebben, humaan en kleinschalig moeten worden opgevangen, met speciale aandacht voor kinderen en minderheden. De partij wil opvang eerlijk verdelen over gemeenten en opvanglocaties beperken tot maximaal 50-100 bewoners.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op.”
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap. Bij behoefte aan nieuwe opvanglocaties starten we bij de rijkste gemeenten.”
“Er zijn nog te veel opvanglocaties, met name noodopvanglocaties, die niet geschikt zijn voor kinderen. Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om normaal op te groeien, buiten te kunnen spelen en les te krijgen.”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status. Dit verkort de onzekerheid en vermindert de druk op opvanglocaties.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De partij wil mensen uit veilige landen apart en streng opvangen, met het oog op snelle terugkeer, om overlast te beperken en het draagvlak voor asielopvang te behouden.
“We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP wil dat alle gemeenten, ook de rijkste, bijdragen aan de opvang van asielzoekers om sociale spanningen te voorkomen en de lasten eerlijk te verdelen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten... We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
De SP vindt dat asielzoekers vanaf dag één de Nederlandse taal moeten leren en dat de overheid verantwoordelijk is voor goede taallessen, als basis voor succesvolle integratie.
De partij verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder verblijfsvergunning en van mensen die hen helpen, om uitbuiting en mishandeling te voorkomen.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief asielbeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende typen migranten en de instroom van asielzoekers sterk wordt beperkt. Het recht op asiel wordt ontzegd aan economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen, en er wordt ingezet op snelle procedures, terugsturen na afwijzing, en aparte opvang voor overlastgevende asielzoekers. De partij wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen, opvang in de regio als norm, en een maximum stellen aan het aantal asielzoekers.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken door streng onderscheid te maken tussen echte vluchtelingen en andere migranten, en door het recht op asiel te ontzeggen aan economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Hiermee wil de partij overbelasting van het systeem voorkomen en de opvangcapaciteit beheersbaar houden.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
De partij streeft naar snellere en efficiëntere toelatingsprocedures voor asielzoekers, met wettelijke beperkingen op vervolg- en beroepsprocedures. Dit moet zorgen voor meer duidelijkheid en minder langdurige onzekerheid.
50PLUS wil dat asielzoekers zonder recht op verblijf snel worden teruggestuurd en geen recht meer hebben op opvang na een definitieve afwijzing. Hierbij wordt benadrukt dat terugkeer met respect voor waardigheid moet gebeuren.
De partij wil overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten apart opvangen en hun recht op asiel laten vervallen. Hiermee wil 50PLUS de veiligheid en rust in opvanglocaties en de samenleving waarborgen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Het CDA wil de instroom van asielzoekers fors beperken door asielaanvragen buiten Europa te behandelen en alleen kansrijke asielzoekers toe te laten. Tegelijkertijd zet het CDA in op strengere terugkeermaatregelen voor afgewezen asielzoekers en verplicht snelle integratie voor statushouders. De partij combineert een restrictief toelatingsbeleid met nadruk op beheersbaarheid, integratie en solidariteit in opvang.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan buiten Europa te laten behandelen. Alleen asielzoekers die op uitnodiging komen, krijgen toegang tot Europa.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“Door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer en maakt het strafbaar als zij dat niet doen. Medemenselijkheid bij hulp aan deze groep blijft echter gewaarborgd.
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Voor statushouders (erkende asielzoekers) geldt een verplichte en snelle integratie, met nadruk op taal, werk en educatie, om hun kansen op succesvolle deelname aan de samenleving te vergroten.
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school.”
Het CDA wil de opvang van asielzoekers beter spreiden over gemeenten en de opvang kleinschaliger en menselijker maken, met snelle procedures aan de grens en directe terugkeer bij afwijzing.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van sommige gemeenten.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
De ChristenUnie erkent het recht op bescherming voor asielzoekers die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, maar stelt duidelijke grenzen: wie geen recht op verblijf heeft, moet terugkeren. Ze pleiten voor snelle, rechtvaardige procedures, menswaardige opvang, en effectieve terugkeer, met aandacht voor integratie en het voorkomen van overlast. De partij is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar stellen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat zij kunnen integreren of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en worteling van afgewezen asielzoekers, wat uitzetting moeilijk maakt.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
De partij benadrukt het belang van voldoende, kwalitatieve opvang en begeleiding, ook voor afgewezen asielzoekers. Waar terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar een duurzaam perspectief.
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren. De ChristenUnie wil de vertrekprocedure verbeteren en afspraken maken met landen van herkomst, met mogelijke sancties als die niet meewerken.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De ChristenUnie is principieel tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar mag zijn.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Om de opvang van asielzoekers eerlijk te verdelen, blijft de spreidingswet van kracht en zijn gemeenten verplicht statushouders te huisvesten.
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
De ChristenUnie wil mensensmokkel tegengaan door asielzoekers de mogelijkheid te bieden zich buiten Europa aan te melden en steunt snelle invoering van het EU-migratiepact, mits mensenrechten worden gewaarborgd.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
DENK kiest voor een humaan asielbeleid waarin vluchtelingen en asielzoekers recht hebben op menswaardige opvang, snelle procedures en integratie. De partij wil strenge asielwetten afschaffen, gezinshereniging beschermen, en investeert in kleinschalige opvang en begeleiding. DENK pleit voor internationale samenwerking, snelle toegang tot werk en inburgering, en is tegen gedwongen terugkeer naar onveilige landen.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil de rechtspositie van asielzoekers en vluchtelingen beschermen. De partij is tegen het beperken van verblijfsvergunningen, het bemoeilijken van gezinshereniging en het invoeren van een tweestatusstelsel. Dit standpunt adresseert de bescherming van fundamentele rechten van asielzoekers.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met oog voor draagkracht van de omgeving. Dit moet leiden tot betere integratie en minder maatschappelijke weerstand.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK wil dat asielzoekers en statushouders snel duidelijkheid krijgen en direct kunnen deelnemen aan de samenleving door te werken. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en bevordert zelfredzaamheid.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil dat nieuwkomers niet verdwalen in het systeem en pleit voor persoonlijke begeleiding en meer middelen voor inburgeringstrajecten. Dit moet de integratie van asielzoekers en statushouders versnellen en verbeteren.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”