BBB wil de asielprocedure strenger, korter en minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers. Ze pleiten voor het afhandelen van asielaanvragen buiten de EU, het beperken van rechtsbijstand en het versnellen van uitzetting bij afwijzing of misbruik. De partij stelt voor om de asielprocedure te hervormen door onder meer de voornemensprocedure af te schaffen, herhaalde aanvragen buiten de Schengenzone te laten plaatsvinden en de verblijfsvergunningen te beperken in duur en zekerheid.
BBB wil dat asielaanvragen niet langer op Nederlands grondgebied plaatsvinden, maar buiten de EU. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en de instroom beperken. Alleen na goedkeuring van de aanvraag mag iemand naar Nederland komen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
BBB wil de asielprocedure versnellen en beperken door het afschaffen van de voornemensprocedure, het invoeren van spoedprocedures voor overlastgevers, en het beëindigen van procedures bij terugkeer naar het herkomstland. Ook willen ze herhaalde aanvragen buiten de Schengenzone laten plaatsvinden.
“Het afschaffen van de voornemensprocedure ontlast de IND. Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer. De wet voorziet verder in het invoeren van drie nieuwe instrumenten om opvolgende asielaanvragen sneller af te handelen.”
“Herhaalde asielaanvragen buiten Schengenzone. Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Procedure beëindiging bij terugkeer land van herkomst. Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil het procederen in asielzaken ontmoedigen door het beperken van rechtsbijstand voor kansarme aanvragen en het afschaffen van financiële prikkels zoals dwangsommen en proceskostenvergoedingen.
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand. Ook nemen we het gehele stelsel onder de loep om eindeloos procederen en misbruik van het systeem tegen te gaan.”
“We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers, overlastgevers en criminelen zo snel mogelijk worden uitgezet, met een voorkeur voor vrijwillige terugkeer maar gedwongen uitzetting als dat niet lukt. Bij misbruik van de procedure volgt directe beëindiging.
“Overlastgevers en criminelen worden sneller uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
GroenLinks-PvdA wil de asielprocedure versnellen, menswaardiger maken en baseren op Europese afspraken, met nadruk op snelle, zorgvuldige procedures en waarborging van mensenrechten. Ze pleiten voor kleinschalige opvang, snelle integratie tijdens de procedure, en effectieve terugkeer voor afgewezen asielzoekers. De partij wil dat asielzoekers tijdens de procedure toegang krijgen tot werk en taalonderwijs, en dat procedures kort, eerlijk en transparant zijn.
GroenLinks-PvdA wil dat asielprocedures sneller en eerlijker verlopen, met duidelijke uitkomsten voor asielzoekers en respect voor mensenrechten. Ze baseren hun beleid op het EU Migratie- en Asielpact en willen dat procedures aan de buitengrens van Europa plaatsvinden, zodat mensen snel weten waar ze aan toe zijn.
“Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
De partij wil de asielketen 'ontstoppen' door langdurige procedures te verkorten en de IND structureel te versterken. Dit moet leiden tot snellere duidelijkheid voor asielzoekers en minder onzekerheid en doorstroomproblemen in de opvang.
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen...”
“De IND wordt langjarig versterkt.”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens hun procedure kunnen integreren, bijvoorbeeld door plaatsing in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen, toegang tot taalonderwijs en werk. Dit voorkomt onnodige verhuizingen en bevordert snelle participatie.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
Voor mensen die geen recht hebben op asiel, wil de partij een snelle, humane terugkeer, met ondersteuning waar nodig. Ze willen overlast en dakloosheid voorkomen en benadrukken dat procedures eerlijk moeten zijn.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
“Effectief terugkeerbeleid. Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn...”
De VVD wil de asielprocedure fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten. Totdat deze stelselwijziging is gerealiseerd, worden de bestaande procedures strenger, sneller en beperkter, met nadruk op het tegengaan van misbruik en het versnellen van terugkeer.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen; alleen via hervestiging en selectie op kwetsbaarheid mogen vluchtelingen nog komen. Dit moet de instroom beperken en het systeem beheersbaar maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Totdat het nieuwe systeem er is, wil de VVD de bestaande asielprocedure strenger en sneller maken, met minder rechten voor asielzoekers en meer nadruk op terugkeer en het tegengaan van misbruik.
“De IND krijgt voldoende capaciteit om zaken snel af te handelen, zodat er snel duidelijkheid komt over wie hier wel en wie hier niet mag blijven.”
“Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
De VVD wil dat asielzoekers die verdacht worden van ernstige misdrijven of overlast veroorzaken, direct in vreemdelingenbewaring worden geplaatst en zo snel mogelijk worden uitgezet.
“Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak. Dit geldt ook voor asielzoekers die in azc’s vrouwen, LHBTIQ+’ers of Yezidi’s pesten, bedreigen of mishandelen.”
“Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
De VVD erkent dat internationale verdragen de gewenste hervormingen belemmeren en wil daarom deze verdragen aanpassen of opzeggen om strengere asielprocedures mogelijk te maken.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
Het CDA wil de asielprocedure strenger, sneller en meer Europees maken, met directe beoordeling aan de buitengrenzen en snelle terugkeer bij afwijzing. Asielaanvragen moeten waar mogelijk buiten de EU plaatsvinden, en Nederland voert tijdelijke asielvergunningen in met beperkingen op gezinshereniging. Tegelijk zet het CDA in op snellere integratie voor kansrijke asielzoekers, met vroege taalstart en toegang tot werk tijdens de procedure.
Het CDA pleit voor een strenge, snelle asielprocedure die zoveel mogelijk aan de buitengrenzen van Europa plaatsvindt, om de instroom te beperken en mensensmokkel tegen te gaan. Afgewezen asielzoekers moeten direct terugkeren, en deze procedure wordt ook in Nederland toegepast.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met extra voorwaarden voor mensen met tijdelijke bescherming. Dit moet de druk op opvang en integratie verminderen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA wil de asielketen versterken (IND en COA) om wachttijden te verkorten en de procedure efficiënter te maken. Kleinschalige opvang en inzet van vrijwilligers worden gestimuleerd.
“We versterken de asielketen (IND en COA) zodat de wachttijden teruglopen. We stimuleren de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang.”
Het CDA vindt dat integratie direct tijdens de asielprocedure moet starten, met nadruk op taal en werk, zodat kansrijke asielzoekers sneller kunnen meedoen in de samenleving.
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, om het terugkeerbeleid te versterken.
Volt pleit voor snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedures die voldoen aan internationale mensenrechtenstandaarden. Ze willen directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand, een betere spreiding van asielzoekers, en extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen. Volt verwerpt deals met onveilige derde landen en wil dat asielprocedures in het hele Koninkrijk, inclusief het Caribisch deel, humaan en rechtvaardig zijn.
Volt wil dat asielprocedures snel, eerlijk en effectief verlopen, met directe toegang tot noodzakelijke ondersteuning en rechtsbijstand. Dit moet de druk op opvanglocaties verlagen en de rechten van asielzoekers waarborgen, in lijn met internationale verdragen.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
Volt verzet zich tegen het uitbesteden van asielprocedures aan derde landen met twijfelachtige mensenrechtenpraktijken. Ze eisen dat internationale verdragen strikt worden nageleefd en dat mensenrechten altijd voorop staan.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil dat kinderen en andere kwetsbare asielzoekers extra bescherming krijgen binnen de asielprocedure. Ze pleiten voor snellere gezinshereniging en een wettelijke verankering van kinderrechten.
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
Volt benadrukt dat ook in het Caribisch deel van het Koninkrijk een humane asielprocedure met waarborgen voor fundamentele rechten noodzakelijk is.
“Grensbewaking is een Koninkrijksaangelegenheid, dus de landen van het Koninkrijk moeten werken aan een humane asielprocedure voorzien van waarborgen voor de fundamentele rechten en vrijheden van alle vluchtelingen die het Koninkrijk bereiken;”
BVNL wil de asielprocedure radicaal inperken door een directe asielstop, het versnellen en beperken van procedures, en het uitzetten van asielzoekers uit veilige landen. Ze pleiten voor het schrappen van beroepsmogelijkheden, opvang buiten Nederland, en het beëindigen van bestaande asielopvangcentra. Hun visie is gericht op maximale beperking van asielinstroom en het ontmoedigen van nieuwe aanvragen.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van nieuwe asielzoekers en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Dit is bedoeld om de instroom volledig te stoppen en de druk op voorzieningen te verlichten.
De partij wil de asielprocedure drastisch inkorten door regelgeving te versimpelen, beroepsmogelijkheden te schrappen en dwangsommen af te schaffen. Dit moet voorkomen dat asielzoekers langdurig in procedure blijven en herhaalde aanvragen indienen.
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten en opvang in derde landen organiseren, zodat asielzoekers de procedure buiten Nederland afwachten. Dit moet de aantrekkingskracht van Nederland als asielbestemming verminderen.
De partij wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en is tegen verplichte spreiding van asielzoekers over gemeenten. Hiermee willen ze de fysieke infrastructuur voor asielopvang in Nederland beëindigen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
“We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.”
NSC wil de asielprocedure fundamenteel hervormen door procedures te verplaatsen naar veilige derde landen buiten de EU, het tweestatusstelsel opnieuw in te voeren en asielprocedures strenger en sneller te maken. De partij streeft naar opvang in de regio, snelle afhandeling van kansarme aanvragen aan de buitengrens en tijdelijke opvang gericht op terugkeer. De kern van hun visie is dat Nederland grip krijgt op asielinstroom door Europese samenwerking, striktere nationale wetgeving en het ontmoedigen van kansarme asielaanvragen.
NSC wil asielprocedures zoveel mogelijk buiten Nederland en de EU laten plaatsvinden, in samenwerking met veilige derde landen. Dit moet de nationale asielketen ontlasten en illegale migratiestromen tegengaan. Alleen via legale migratie kan men nog een verblijfstatus in Nederland verkrijgen.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC wil de asielprocedure strenger en sneller maken, met een duidelijk onderscheid tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. Kansarme aanvragen worden direct aan de buitengrens afgehandeld; tijdelijke opvang is gericht op snelle terugkeer.
“Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en kansarme aanvragen ontmoedigen door sobere opvang en strafbaarstelling van niet meewerken aan terugkeer.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
De SGP wil de asielprocedure versnellen, strenger maken en misbruik tegengaan. Ze pleiten voor een vroege selectie van kansrijke aanvragen, beperking van herhaalde en kansloze aanvragen, en het afschaffen van hoger beroep voor bepaalde groepen. De partij wil Nederland minder aantrekkelijk maken voor asielzoekers door procedures te verkorten, streng te toetsen en snelle terugkeer te bevorderen.
De SGP wil dat zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of een aanvraag kansrijk is, zodat procedures niet onnodig worden gerekt en Nederland minder aantrekkelijk wordt voor asielzoekers die weinig kans maken. Dit moet leiden tot een efficiëntere afhandeling en minder druk op de opvang.
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
“Het rekken van procedures mag niet langer lonen. Nederland blijkt veel aantrekkelijker te zijn voor asielzoekers in vergelijking met andere EU-landen, daaraan moet een einde komen.”
De partij wil het indienen van herhaalde, kansloze asielaanvragen aan banden leggen om misbruik van de procedure te voorkomen. Dit doen ze door bijvoorbeeld de rechtsbijstandvergoeding te verlagen en een maximum aantal aanvragen per persoon in te stellen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
Voor asielzoekers uit veilige landen en Dublin-gevallen wil de SGP het hoger beroep afschaffen en aanvragen versneld afwijzen, zodat deze groepen sneller kunnen worden uitgezet en de procedure niet onnodig wordt verlengd.
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.”
De SGP wil het makkelijker maken om migranten die misbruik maken van de asielprocedure, bijvoorbeeld door herhaaldelijk met onwaarheden te komen, direct af te wijzen.
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
De partij benadrukt dat de asielprocedure en opvang menswaardig, maar ook sober en doelmatig moeten zijn, met een focus op snelle terugkeer voor afgewezen asielzoekers.
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
BIJ1 pleit voor een solidaire, snelle en menswaardige asielprocedure waarin de rechten en waardigheid van gevluchte mensen centraal staan. Ze willen juridische hulp, traumazorg en begeleiding vanaf het begin van de procedure, een snelle besluitvorming door de IND, en structurele aanwezigheid van vertrouwenspersonen en vertalers bij elk gesprek. Het beleid richt zich op bescherming van asielrecht, afschaffing van beperkende maatregelen, en het waarborgen van een eerlijke behandeling voor alle asielzoekers.
BIJ1 wil dat asielzoekers direct toegang krijgen tot juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk, en dat de IND binnen een strikte termijn beslist. De partij vindt dat de procedure cultuursensitief en menswaardig moet zijn, met extra investeringen in personeel en begeleiding om de positie van asielzoekers te versterken.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Er wordt meer geïnvesteerd in hoor- en beslismedewerkers van de IND om cultuursensitief te communiceren met gevluchte mensen, en hen te benaderen en beoordelen vanuit de context en waardigheid van de gevluchte persoon.”
BIJ1 benadrukt het belang van voortdurende juridische ondersteuning en de aanwezigheid van een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler bij elk gesprek met de autoriteiten. Dit moet de positie van asielzoekers versterken en zorgen voor een eerlijke behandeling gedurende het hele proces.
“De sociale advocatuur blijft bestaan en blijft onvoorwaardelijk beschikbaar gedurende de gehele asielprocedure. Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verwerpt maatregelen die de positie van asielzoekers verslechteren, zoals de asielnoodmaatregelenwet en het tweestatusstelsel, en wil gender als aparte vervolgingsgrond opnemen. Hiermee wil de partij voorkomen dat asielzoekers worden gecriminaliseerd of ongelijk behandeld.
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid.”
De ChristenUnie wil een snellere, rechtvaardige en menswaardige asielprocedure waarbij asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status. Ze pleiten voor efficiëntere procedures, voldoende opvangcapaciteit, bescherming van mensenrechten en het voorkomen van detentie van kinderen. Afgewezen asielzoekers moeten snel terugkeren, maar altijd met waarborging van menselijke waardigheid.
De ChristenUnie vindt dat asielzoekers snel moeten weten of ze mogen blijven, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Dit voorkomt langdurige onzekerheid, onnodige kosten en het wortelen van afgewezen asielzoekers. De partij wil investeren in een efficiëntere procedure en stabiele financiering van IND en COA.
“IND en COA worden voldoende en stabiel gefinancierd voor hun taak en ondersteund bij de inrichting van een efficiëntere asielprocedure. Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
De partij benadrukt dat procedures snel en rechtvaardig moeten zijn, maar altijd met respect voor mensenrechten. Detentie wordt alleen beperkt toegepast en kinderen mogen nooit in detentie terechtkomen. Er moet toezicht zijn op de uitvoering, vooral aan de Europese buitengrenzen.
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen.”
Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met goede communicatie en afspraken met landen van herkomst. Als terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar doormigratie of legalisering van verblijf. Strafbaarstelling van illegaliteit wijst de partij af.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 wil de asielprocedure versnellen en menselijker maken door procedures te vereenvoudigen, sneller duidelijkheid te bieden en te investeren in uitvoeringsorganisaties. Ze pleiten voor een eerlijke Europese verdeling, stabiele financiering en een uitvoeringstoets bij nieuwe voorstellen, met bijzondere aandacht voor snelle terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus en aparte opvang voor overlastgevers.
D66 vindt dat de huidige asielprocedures te traag en complex zijn, wat leidt tot onzekerheid en onmenselijke situaties voor asielzoekers. Ze willen procedures vereenvoudigen en investeren in uitvoeringsorganisaties om sneller duidelijkheid te bieden.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.”
D66 ziet de invoering van het Europese migratiepact als essentieel voor een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem. Ze willen dat Nederland verantwoordelijkheid neemt binnen Europa en pleiten voor een eerlijke verdeling van asielzoekers over de lidstaten.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
Voor mensen zonder verblijfsstatus wil D66 snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst, met aparte opvang voor overlastgevers. Ze maken onderscheid tussen kansrijke asielzoekers en mensen met weinig kans op een status.
“We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
De PVV wil de asielprocedure in Nederland volledig stopzetten door een totale asielbehandelstop in te voeren en asielzoekers niet langer de mogelijkheid te geven om bezwaar te maken tegen een afwijzing. Daarnaast wil de partij asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uit de asielprocedure zetten en het land uitzetten. De kern van hun visie is dat Nederland zelf de regie moet nemen over asielbeleid en zo snel mogelijk alle instroom en procedures beëindigen.
De PVV wil een noodwet invoeren die de asielprocedure volledig stilzet en het onmogelijk maakt voor asielzoekers om bezwaar te maken tegen een afwijzing. Dit moet voorkomen dat Nederland volgens de partij het "braafste jongetje van de EU-klas" blijft en zorgt ervoor dat afgewezen asielzoekers niet langer in procedure kunnen blijven.
De PVV stelt voor dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure worden gezet en het land moeten verlaten. Dit geldt ook voor hun gezinsleden als het om minderjarigen gaat. Hiermee wil de partij voorkomen dat asielzoekers die zich misdragen, alsnog via procedures in Nederland kunnen blijven.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
De PVV wil via de EU een opt-out op asiel en immigratie afdwingen en internationale verdragen opzeggen die Nederland verplichten tot het voeren van asielprocedures. Hiermee wil de partij structureel voorkomen dat Nederland gebonden is aan Europese of internationale regels rondom asielprocedures.
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen. Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht. Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
50PLUS pleit voor een strengere en snellere asielprocedure, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen echte vluchtelingen en economische migranten. Ze willen de toelatingsprocedures stroomlijnen, beroepsprocedures beperken en opvang na afwijzing beëindigen. Het doel is de instroom te beperken en sneller duidelijkheid te bieden aan asielzoekers.
50PLUS wil de asielprocedure strikter en efficiënter maken om de instroom te beperken en sneller zekerheid te bieden aan asielzoekers. Ze richten zich op het beperken van beroepsmogelijkheden, het uitsluiten van economische vluchtelingen en het beëindigen van opvang na afwijzing. Dit moet het systeem ontlasten en misbruik tegengaan.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
JA21 wil de asielprocedure fundamenteel veranderen door deze te verplaatsen naar landen buiten de EU en opvang in Nederland vrijwel volledig te beëindigen. In de tussentijd pleit de partij voor het externaliseren van de asielprocedure, strengere beoordeling en beperking van juridische mogelijkheden voor asielzoekers. Hun visie is gericht op maximale instroombeperking, snelle afhandeling en terugkeer, en het beëindigen van langdurige procedures en verblijf in Nederland.
JA21 wil dat asielzoekers hun procedure niet langer in Nederland of de EU doorlopen, maar in centra buiten het EU-grondgebied. Dit moet leiden tot minder instroom, minder kosten en een effectievere terugkeer, terwijl het verdienmodel van mensensmokkelaars wordt ondermijnd.
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied. Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
JA21 wil de asielprocedure in Nederland drastisch inkorten en beperken. Dit omvat het schrappen van hoger beroep en rechtsbijstand, het beëindigen van procedurestapeling, en het afschaffen van dwangsommen bij overschrijden van beslistermijnen. Het doel is snelle afhandeling en terugkeer, en het voorkomen van langdurig verblijf door juridische procedures.
“Het vreemdelingenrecht uit het bestuursrecht: aparte procedureregels voor asiel en migratie, een einde aan procedurestapelen, rechtsmiddel hoger beroep en rechtsbijstand schrappen, dwangsommen bij overschrijden beslistermijnen afschaffen.”
JA21 wil de asielprocedure beperken tot vluchtelingen uit de eigen regio en de beoordeling van herkomstlanden aanscherpen. Dit betekent dat asielzoekers uit veilige landen sneller kunnen worden teruggestuurd en dat alleen geselecteerde vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland in aanmerking komen.
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
“Aanscherping van de beoordeling van herkomstlanden (landenbeleid) waaruit de asielprocedure beoordeeld wordt: geen openbaarmaking, terugsturen van asielzoekers naar veilige regio’s in hun herkomstland mogelijk maken.”
JA21 streeft naar een volledige asielstop in Nederland en wil dat asielopvang en -procedures op Nederlands grondgebied tot het verleden gaan behoren. Dit is het uiteindelijke doel van hun beleid.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
De Partij voor de Dieren wil een snelle, zorgvuldige en humane asielprocedure, waarbij de wachttijd bij de IND aanzienlijk wordt verkort en mensen snel duidelijkheid krijgen over hun status. Ze pleiten voor het waarborgen van mensenrechten, het afschaffen van beperkende wetten, en extra bescherming voor kwetsbare groepen binnen de asielprocedure, zoals LHBTIQA+-personen.
De PvdD vindt dat mensen die asiel aanvragen snel duidelijkheid moeten krijgen over hun verblijfsstatus, om uitzichtloosheid en onzekerheid te voorkomen. Ze willen de wachttijd bij de IND aanzienlijk verkorten en benadrukken het belang van een humane en zorgvuldige behandeling van asielaanvragen.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
De partij wil dat de asielprocedure expliciet rekening houdt met de positie van kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-personen. Zelfidentificatie wordt leidend bij asielaanvragen op basis van seksuele oriëntatie of genderidentiteit, en stereotypen mogen niet langer als afwijzingsgrond dienen.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
De PvdD wil wetten die de toegang tot basisvoorzieningen voor asielzoekers en mensen zonder papieren beperken, afschaffen. Dit moet de procedure menswaardiger maken en de rechten van asielzoekers beter beschermen.
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
De SP wil dat asielprocedures snel, rechtvaardig en humaan verlopen, met een maximale duur van zes maanden zodat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen. Ze pleiten voor strengere en aparte opvang voor mensen uit veilige landen om overlast en verstoring van de asielprocedure te voorkomen, en willen de opvang eerlijker verdelen over gemeenten.
De SP vindt dat asielzoekers binnen zes maanden duidelijkheid moeten krijgen over hun verblijfsstatus, om onzekerheid en lange opvang te voorkomen. Dit versnelt de procedure, verlaagt kosten en is humaner voor de betrokkenen.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“Dat is humaner en zorgt voor lagere kosten, minder lange opvang en minder onzekerheid. We zetten juristen in die om en bijscholing krijgen en die we extra belonen om het werk te komen doen en achterstanden in te halen.”
De SP wil mensen uit veilige landen apart en streng opvangen, omdat zij volgens de partij vaak voor overlast zorgen en de asielprocedure verstoren. Dit moet het draagvlak voor asielopvang beschermen en terugkeer bevorderen.
“Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”
DENK pleit voor een snelle, humane en rechtvaardige asielprocedure waarin mensenrechten centraal staan en de positie van vluchtelingen niet wordt verslechterd. Ze willen versnelde procedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid, geen aanscherping van de asielprocedure voor specifieke groepen zoals Syriërs, en het afschaffen van beperkende asielwetten. De partij investeert in capaciteit bij uitvoeringsinstanties om achterstanden weg te werken en waarborgt dat de asielprocedure niet wordt gebruikt om rechten te beperken.
DENK wil dat asielprocedures sneller verlopen, zonder dat dit ten koste gaat van de menswaardigheid van asielzoekers. Ze zien de huidige achterstanden en bureaucratie als een probleem en willen investeren in uitvoeringsinstanties om vluchtelingen sneller duidelijkheid en toegang tot noodzakelijke documenten te geven.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK verzet zich tegen het aanscherpen van de asielprocedure, met name voor kwetsbare groepen zoals Syriërs, en tegen het beperken van rechten van vluchtelingen via strengere wetgeving. Ze willen dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt aangetast en dat gezinshereniging en verblijfsvergunningen niet worden bemoeilijkt.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
FVD wil de asielprocedure in Nederland volledig afschaffen en vervangen door een systeem waarbij asielaanvragen alleen nog buiten Nederland kunnen worden ingediend. Lopende asielprocedures worden stopgezet, opvang in Nederland wordt beëindigd, en het COA wordt ontmanteld; hiermee wil FVD voorkomen dat Nederland volgens hen "overspoeld wordt door proceduremigranten" en de controle over de grenzen herwinnen.
FVD pleit voor een volledige stop op het opnemen van nieuwe asielzoekers en het direct afbreken van alle lopende asielprocedures. Dit moet volgens de partij de instroom van asielzoekers naar Nederland beëindigen en opvang in de regio tot norm maken.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
FVD wil dat nieuwe asielaanvragen uitsluitend buiten Nederland, via Nederlandse consulaten in conflictregio’s, kunnen worden ingediend. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen naar Nederland reizen om asiel aan te vragen en zo het aantal proceduremigranten beperken.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”