BBB wil de asielprocedure drastisch aanscherpen en versnellen, met als doel de instroom te beperken en misbruik te voorkomen. Ze pleiten voor afhandeling van asielaanvragen buiten de EU, strengere toelatingseisen, minder rechtsbijstand bij kansarme aanvragen, en directe beëindiging van procedures bij terugkeer naar het herkomstland. De partij wil Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en streeft naar meer nationale zeggenschap over het asielbeleid.
BBB wil dat asielaanvragen niet langer op Nederlands grondgebied plaatsvinden, maar buiten de EU. Dit moet de instroom beperken en voorkomen dat kansarme asielzoekers naar Nederland reizen. Alleen na goedkeuring van de aanvraag en afronding van procedures mag iemand naar Nederland komen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
Als een asielzoeker of statushouder terugkeert naar het land van herkomst, wordt de asielprocedure onmiddellijk beëindigd of de verblijfsvergunning ingetrokken. Dit moet misbruik van het asielrecht tegengaan.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil de asielprocedure versnellen door het afschaffen van de voornemensprocedure, het beperken van herhaalde aanvragen, en het minimaliseren van rechtsbijstand bij kansarme aanvragen. Dit moet eindeloos procederen en misbruik van het systeem tegengaan.
“Het afschaffen van de voornemensprocedure ontlast de IND. Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer. De wet voorziet verder in het invoeren van drie nieuwe instrumenten om opvolgende asielaanvragen sneller af te handelen.”
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand. Ook nemen we het gehele stelsel onder de loep om eindeloos procederen en misbruik van het systeem tegen te gaan.”
“Herhaalde asielaanvragen buiten Schengenzone. Is de asielaanvraag afgewezen, dan moet de asielzoeker eerst Nederland én de Schengenzone verlaten, voordat hij of zij een nieuwe aanvraag kan doen.”
Om vertragingstactieken te ontmoedigen, wil BBB dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht afschaffen. Zo wordt het financieel onaantrekkelijk om procedures te rekken.
“We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
BBB wil de toelatingscriteria voor asiel aanscherpen en de selectie aan de grens strenger maken, zodat alleen mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben toegang krijgen tot de procedure.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure en kunnen direct uit de asielprocedure worden gezet en uitgezet.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
GroenLinks-PvdA wil een sneller, menswaardiger en efficiënter asielproces, waarbij mensenrechten en rechtsbijstand centraal staan. Ze pleiten voor kortere en zorgvuldige procedures, snelle duidelijkheid voor asielzoekers, en directe integratie tijdens de procedure. Het beleid richt zich op uitvoering van het EU-migratiepact, kleinschalige opvang, en het voorkomen van langdurige onzekerheid.
GroenLinks-PvdA vindt dat de huidige asielprocedures te lang duren en wil deze versnellen zonder in te leveren op zorgvuldigheid of mensenrechten. Snelle duidelijkheid voor asielzoekers en effectieve terugkeer bij afwijzing zijn kernpunten, met blijvende toegang tot rechtsbijstand.
“Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn. Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand.”
“Het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen...”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens hun procedure kunnen beginnen met integreren, bijvoorbeeld door plaatsing in de gemeente van mogelijke vestiging en toegang tot taalonderwijs en werk. Dit moet bijdragen aan snellere participatie en minder onzekerheid.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
GroenLinks-PvdA kiest voor kleinschalige opvang en een eerlijke spreiding over gemeenten, met structurele financiering en versterking van de IND. Dit moet de opvang menswaardiger maken en de procedure efficiënter laten verlopen.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“De IND wordt langjarig versterkt.”
Voor mensen die geen recht hebben op asiel, wil de partij een snelle en humane terugkeer, met ondersteuning waar nodig en respect voor mensenrechten.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst.”
Volt wil snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedures die voldoen aan internationale mensenrechtenstandaarden. Ze pleiten voor directe toegang tot juridische en psychologische bijstand, uitbreiding van aanmeldcentra, en een eerlijke spreiding van asielzoekers. Volt verwerpt deals met onvrije landen en wil dat procedures gericht zijn op bescherming, integratie en rechtszekerheid.
Volt vindt dat asielprocedures snel, eerlijk en effectief moeten zijn, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. Ze willen de druk op bestaande centra verlichten door uitbreiding en pleiten voor een eerlijke spreiding van asielzoekers. Het doel is bescherming te waarborgen en integratie vanaf dag één mogelijk te maken.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
Volt verwerpt uitzettingscentra in derde landen en dubieuze migratiedeals met regimes die mensenrechten schenden. Ze willen dat alle asielprocedures voldoen aan internationale wetgeving en mensenrechten, en dat Nederland zich hier strikt aan houdt.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
Volt wil dat aanvragen voor gezinshereniging versneld en via vereenvoudigde procedures worden afgehandeld, zodat de druk op de uitvoering afneemt en rechten van asielzoekers worden gewaarborgd.
“Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
Volt wil wettelijke verankering van kinderrechten in de asielprocedure en stelt dat kinderen die na vijf jaar nog in procedure zijn, samen met hun gezin een verblijfsstatus moeten krijgen.
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfsstatus.”
Het CDA wil de asielprocedure strenger en efficiënter maken door asielaanvragen buiten Europa te behandelen, snelle terugkeer bij afwijzing te realiseren en de asielketen te versterken. Ze pleiten voor een gesloten buitengrensprocedure, het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer, en het beperken van herhaalde asielverzoeken. De partij benadrukt solidariteit tussen gemeenten en inzet op kleinschalige opvang en vroege integratie tijdens de procedure.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan buiten de EU te laten behandelen. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarmee de partij grip op migratie en selectie beoogt.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn... We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met onmiddellijke terugkeer bij afwijzing. Deze procedure moet ook in Nederland worden toegepast.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Om het terugkeerbeleid te versterken, stelt het CDA voor om uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar te maken. Dit moet de effectiviteit van het terugkeerproces vergroten.
Het CDA wil het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken, tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Ook wordt de voornemenprocedure bij de IND afgeschaft.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA wil de asielketen (IND en COA) versterken om wachttijden te verkorten en de procedure efficiënter te maken. Vrijwilligers en kleinschalige opvang worden gestimuleerd.
“We versterken de asielketen (IND en COA) zodat de wachttijden teruglopen. We stimuleren de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang.”
Het CDA vindt dat taalonderwijs en integratie-inspanningen al tijdens de asielprocedure moeten starten, zodat asielzoekers sneller kunnen meedoen in de samenleving.
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
De VVD wil de asielprocedure fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen via hervestiging toe te laten, geselecteerd op kwetsbaarheid. Totdat deze stelselwijziging is gerealiseerd, worden de bestaande procedures strenger, sneller en restrictiever gemaakt, met nadruk op het beperken van instroom, het versnellen van terugkeer en het sanctioneren van misbruik.
De VVD wil dat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen; alleen via hervestiging mogen vluchtelingen komen, op basis van selectie en draagkracht. Dit moet het aantal kansloze of ongewenste aanvragen stoppen en het systeem beheersbaar maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn. Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen.”
Totdat het nieuwe systeem is ingevoerd, wil de VVD de bestaande asielprocedure strenger en sneller maken, met meer capaciteit voor afhandeling, snellere terugkeer en minder rechten voor asielzoekers.
“De IND krijgt voldoende capaciteit om zaken snel af te handelen, zodat er snel duidelijkheid komt over wie hier wel en wie hier niet mag blijven.”
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
De VVD wil dat asielzoekers die crimineel of overlastgevend gedrag vertonen direct hun verblijfsrecht verliezen en worden uitgezet, met vreemdelingenbewaring bij verdenking van ernstige misdrijven.
“Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring in afwachting van de uitspraak.”
De VVD wil internationale verdragen aanpassen of opzeggen als die een strengere asielprocedure in de weg staan, zodat Nederland meer ruimte krijgt voor uitzetting en beperking van rechten.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil de opvang en rechtsbijstand voor asielzoekers tijdens de procedure versoberen, met uitzondering van kinderen, en bepaalde groepen (zoals alleenstaande mannen) uitsluiten van opvang.
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen. Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
BVNL wil de asielprocedure drastisch inperken door een asielstop, het versnellen en beperken van procedures, en het ontmoedigen van asielaanvragen. Ze pleiten voor het schrappen van beroepsmogelijkheden, het uitzetten van asielzoekers uit veilige landen, en opvang buiten Nederland. Het doel is om asielinstroom te minimaliseren en procedures zo kort en onaantrekkelijk mogelijk te maken.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van nieuwe asielzoekers en het vluchtelingenverdrag opzeggen, omdat zij vinden dat het verdrag niet meer past bij de huidige situatie en aantallen. Dit is bedoeld om de instroom volledig te stoppen en de asielprocedure feitelijk buiten werking te stellen.
BVNL wil de asielprocedure versnellen door regelgeving aan te passen, beroepsmogelijkheden te schrappen en dwangsommen af te schaffen. Hiermee willen ze voorkomen dat procedures lang duren en dat asielzoekers via juridische wegen hun verblijf kunnen rekken.
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
Asielzoekers uit veilige landen worden direct uitgezet en opvang moet waar mogelijk buiten Nederland plaatsvinden, bijvoorbeeld in partnerlanden als Rwanda. Dit moet de asielprocedure ontmoedigen en de druk op Nederland verlagen.
BVNL wil voorzieningen voor afgewezen asielzoekers en illegalen opheffen en gemeenten die hen ondersteunen beboeten. Dit maakt deel uit van hun strategie om de asielprocedure onaantrekkelijk te maken en snelle uitzetting te bevorderen.
D66 wil de asielprocedure versnellen en menselijker maken door procedures te vereenvoudigen, sneller duidelijkheid te bieden en te investeren in uitvoeringsorganisaties. Ze pleiten voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa, stabiele financiering van opvang en ondersteuning, en specifieke maatregelen voor overlastgevende asielzoekers en mensen zonder verblijfsstatus. D66 benadrukt het belang van een menselijke maat, snelle integratie en het moderniseren van internationale verdragen.
D66 vindt dat de huidige asielprocedures te traag en complex zijn, wat leidt tot onzekerheid en onmenselijke situaties voor asielzoekers. Ze willen procedures vereenvoudigen, sneller duidelijkheid bieden en investeren in uitvoeringsorganisaties om de doorlooptijd te verkorten en de menselijke maat te waarborgen.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.”
D66 ziet de Europese samenwerking en het migratiepact als essentieel voor een eerlijk en werkend asielsysteem. Ze willen een eerlijke verdeling van asielzoekers over lidstaten en pleiten voor modernisering van internationale verdragen, zodat bescherming toekomstbestendig blijft.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd.”
Voor mensen zonder verblijfsstatus en overlastgevende asielzoekers wil D66 aparte, gesloten opvang, snellere procedures en snelle terugkeer naar het land van herkomst. Dit moet het draagvlak voor opvang vergroten en de procedure efficiënter maken.
“We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
De SGP wil de asielprocedure versnellen en strenger maken om misbruik en lange wachttijden tegen te gaan. Ze pleiten voor snelle selectie van kansrijke aanvragen, beperking van herhaalde en kansloze verzoeken, en het afschaffen van hoger beroep voor bepaalde groepen. De nadruk ligt op een sobere, doelmatige en menswaardige procedure die Nederland minder aantrekkelijk maakt voor asielzoekers zonder reële kans op verblijf.
De SGP wil dat zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of een aanvraag kansrijk is, zodat de verdere procedure en opvang daarop kunnen worden afgestemd. Dit moet de doorlooptijd verkorten en Nederland minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
Om misbruik van de asielprocedure tegen te gaan, wil de SGP het indienen van herhaalde, kansloze aanvragen beperken, onder meer door het verlagen van de rechtsbijstandvergoeding en het instellen van een maximumaantal aanvragen per persoon.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
De SGP stelt voor het hoger beroep af te schaffen voor asielzoekers uit veilige landen en voor wie volgens de Dublinverordening naar een ander EU-land moet worden uitgezet, om procedures te versnellen en misbruik te voorkomen.
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
De SGP wil aanvragen versneld kunnen afwijzen als asielzoekers niet meewerken aan de procedure, bijvoorbeeld door niet op te dagen bij een gehoor, of door bewust onwaarheden te vertellen.
“Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
Om vertraging van uitzetting te voorkomen, onderzoekt de SGP hoe het onmogelijk kan worden gemaakt om vlak voor uitzetting een nieuwe asielaanvraag in te dienen.
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
50PLUS wil de asielprocedure strenger en efficiënter maken door de instroom te beperken, procedures te versnellen en misbruik tegen te gaan. Ze pleiten voor het beperken van beroepsmogelijkheden, het sneller terugsturen van afgewezen asielzoekers en het uitsluiten van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Het doel is zekerheid te bieden, overlast te voorkomen en het systeem te ontlasten.
50PLUS wil de asielprocedure stroomlijnen zodat sneller duidelijkheid ontstaat voor zowel de aanvrager als de samenleving. Ze willen het aantal beroeps- en vervolgprocedures wettelijk beperken en de toelatingsprocedures versnellen om misbruik en langdurige onzekerheid te voorkomen.
De partij wil het recht op asiel beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen uitsluiten van de procedure.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
50PLUS wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, in aparte opvanglocaties worden geplaatst en hun recht op asiel verliezen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Na een definitieve afwijzing van het asielverzoek wil 50PLUS geen opvang meer bieden en inzetten op snelle terugkeer, met respect voor de waardigheid van de betrokkenen.
BIJ1 pleit voor een solidaire, snelle en zorgzame asielprocedure waarin de rechten en waardigheid van gevluchte mensen centraal staan. Ze willen juridische hulp, traumazorg, en begeleiding vanaf het begin van de procedure, met een snelle besluitvorming door de IND en structurele aanwezigheid van vertrouwenspersonen en vertalers. Het beleid richt zich op het beschermen van asielrecht, het voorkomen van criminalisering en het waarborgen van een menswaardige behandeling gedurende het hele proces.
BIJ1 wil dat asielzoekers een procedure krijgen die snel, eerlijk en menswaardig verloopt, met directe toegang tot juridische hulp, traumazorg, en de mogelijkheid om te werken en te studeren vanaf dag één. De IND moet binnen acht weken een besluit nemen, met een maximale uitloop tot zes maanden, en cultuursensitief communiceren. Dit alles om de procedure toegankelijker en rechtvaardiger te maken en de positie van asielzoekers te versterken.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Er wordt meer geïnvesteerd in hoor- en beslismedewerkers van de IND om cultuursensitief te communiceren met gevluchte mensen, en hen te benaderen en beoordelen vanuit de context en waardigheid van de gevluchte persoon.”
BIJ1 vindt dat asielzoekers gedurende de hele asielprocedure recht moeten hebben op juridische bijstand, een onafhankelijke vertrouwenspersoon en een vertaler bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND. Dit moet de rechtspositie van asielzoekers versterken en miscommunicatie of machtsmisbruik voorkomen.
“De sociale advocatuur blijft bestaan en blijft onvoorwaardelijk beschikbaar gedurende de gehele asielprocedure. Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verzet zich tegen maatregelen die de positie van asielzoekers verslechteren of tot criminalisering leiden, zoals de asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel. Ze willen het asielrecht beschermen zolang universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is.
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
“Zolang mensen gedwongen worden om te migreren, en universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is, moet het asielrecht beschermd worden.”
De Partij voor de Dieren wil een snelle, zorgvuldige en humane asielprocedure, waarbij mensen snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus en niet onnodig lang in onzekerheid hoeven te verkeren. Ze pleiten voor het verkorten van de wachttijd bij de IND, het waarborgen van mensenrechten tijdens de procedure, en extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers. De partij verzet zich tegen criminalisering van ongedocumenteerden en wil dat asielzoekers menswaardig worden opgevangen.
De PvdD vindt dat asielzoekers recht hebben op een snelle en zorgvuldige beoordeling van hun aanvraag, zodat uitzichtloosheid en lange wachttijden worden voorkomen. Dit moet bijdragen aan een menswaardige behandeling en snellere integratie van statushouders.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
De partij wil dat de asielprocedure expliciet rekening houdt met de positie van kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-personen, door stereotypen uit te sluiten en zelfidentificatie als uitgangspunt te nemen.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
De PvdD verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder papieren en hun helpers, en wil dat basisrechten tijdens de asielprocedure worden gewaarborgd.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
De ChristenUnie wil een snellere, efficiëntere en rechtvaardige asielprocedure waarbij asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status. Ze pleiten voor voldoende opvangcapaciteit, menswaardige behandeling, en het voorkomen van langdurige onzekerheid, met bijzondere aandacht voor het voorkomen van detentie van kinderen en het waarborgen van mensenrechten.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat asielzoekers snel weten waar ze aan toe zijn, zodat ze kunnen beginnen met integreren of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid, onmenselijke situaties en geldverspilling aan noodopvang. De partij wil dat de IND en COA stabiel gefinancierd worden en dat procedures worden versneld en verbeterd.
“IND en COA worden voldoende en stabiel gefinancierd voor hun taak en ondersteund bij de inrichting van een efficiëntere asielprocedure. Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
De ChristenUnie benadrukt dat snelle procedures niet mogen leiden tot mensenrechtenschendingen, vooral aan de Europese buitengrenzen. Detentie moet beperkt blijven en kinderen mogen nooit in detentie terechtkomen.
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De partij wil dat afgewezen asielzoekers snel terugkeren, met een verbeterde vertrekprocedure en duidelijke communicatie. Als landen van herkomst niet meewerken, worden sancties overwogen. Menswaardige opvang en begeleiding blijven centraal staan.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
NSC wil de asielprocedure fundamenteel hervormen door procedures strenger en sneller te maken, asielaanvragen buiten de EU te laten plaatsvinden en opvang in de regio als uitgangspunt te nemen. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijke bescherming zoeken, en willen de instroom beperken via Europese samenwerking en nationale wetgeving. De kern van hun visie is grip krijgen op migratie, misbruik tegengaan en de draagkracht van de samenleving centraal stellen.
NSC wil dat asielprocedures plaatsvinden in veilige derde landen buiten de Europese Unie om de nationale asielketen te ontlasten en grip te krijgen op migratie. Dit moet mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken tot legale migratie.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC vindt dat de huidige asielprocedure te traag en te soepel is, waardoor het systeem overbelast raakt. Ze willen strengere en vooral snellere procedures zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
NSC wil het tweestatusstelsel opnieuw invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden (die altijd asiel mogen aanvragen) en mensen die tijdelijke bescherming zoeken (voor wie opvang tijdelijk is en gericht op terugkeer).
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC ziet effectieve Europese samenwerking als noodzakelijk om ongecontroleerde migratie te voorkomen en wil kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens afhandelen via verplichte grensprocedures.
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
De SP wil dat asielprocedures sneller, rechtvaardiger en menselijker verlopen, met een maximale beslistermijn van zes maanden. Ze pleiten voor aparte, strengere opvang voor mensen uit veilige landen om overlast en verstoring van de asielprocedure te voorkomen, en willen de opvang eerlijker verdelen over gemeenten. De nadruk ligt op het beschermen van het draagvlak, het verkorten van onzekerheid voor asielzoekers en het tegengaan van misbruik van het systeem.
De SP vindt dat de asielprocedure snel en duidelijk moet zijn, zodat asielzoekers binnen zes maanden weten waar ze aan toe zijn. Dit verkort de onzekerheid, verlaagt de kosten en zorgt voor snellere terugkeer of integratie.
Om overlast en verstoring van de asielprocedure te voorkomen, wil de SP mensen uit veilige landen apart en streng opvangen, met het oog op snelle terugkeer.
“Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP wil extra juristen inzetten en belonen om achterstanden in de asielprocedure weg te werken en de doorlooptijd te versnellen.
“We zetten juristen in die om en bijscholing krijgen en die we extra belonen om het werk te komen doen en achterstanden in te halen.”
De SP vindt dat de opvang van vluchtelingen eerlijk verdeeld moet worden over alle gemeenten, om overbelasting van bepaalde gebieden te voorkomen en het draagvlak te behouden.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
JA21 wil de asielprocedure fundamenteel wijzigen door deze te verplaatsen naar landen buiten de EU en opvang in Nederland te beëindigen. In de tussentijd pleit de partij voor het externaliseren van de asielprocedure, het oprichten van return hubs, en het fors aanscherpen en versnellen van de bestaande asielprocedures. De kern van hun visie is maximale beperking van de instroom, snelle afhandeling en terugkeer, en het herstellen van nationale controle over asielbeleid.
JA21 wil dat asielprocedures niet langer in Nederland plaatsvinden, maar in centra buiten het EU-grondgebied. Dit moet leiden tot minder instroom, minder kosten en een effectievere terugkeer van afgewezen asielzoekers.
“moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied. Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
JA21 wil de nationale asielprocedure fors aanscherpen en versnellen door het beperken van beroepsmogelijkheden, het schrappen van rechtsbijstand, en het afschaffen van procedurestapelen. Dit moet misbruik tegengaan en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers mogelijk maken.
“Het vreemdelingenrecht uit het bestuursrecht: aparte procedureregels voor asiel en migratie, een einde aan procedurestapelen, rechtsmiddel hoger beroep en rechtsbijstand schrappen, dwangsommen bij overschrijden beslistermijnen afschaffen.”
JA21 benadrukt dat afwijzing van een asielaanvraag daadwerkelijk moet leiden tot terugkeer, en wil maatregelen nemen om illegaliteit en het onderduiken van afgewezen asielzoekers te voorkomen.
“Daarnaast dient eindelijk écht werk gemaakt te worden van het vaak genegeerde sluitstuk van de asielprocedure: afwijzing en terugkeer.”
JA21 wil de beoordeling van herkomstlanden strenger maken en het makkelijker maken om asielzoekers terug te sturen naar veilige regio’s of derde landen.
“Aanscherping van de beoordeling van herkomstlanden (landenbeleid) waaruit de asielprocedure beoordeeld wordt: geen openbaarmaking, terugsturen van asielzoekers naar veilige regio’s in hun herkomstland mogelijk maken.”
De PVV wil de asielprocedure in Nederland volledig stopzetten door een totale asielbehandelstop in te voeren en asielzoekers niet langer de mogelijkheid te geven om tegen een afgewezen aanvraag te procederen. Hun kernvoorstel is het wettelijk beëindigen van alle asielprocedures, inclusief bezwaar en beroep, en het direct uitzetten van asielzoekers bij overlast of criminaliteit.
De PVV stelt voor om via een noodwet een volledige behandelstop op asielaanvragen in te voeren en het recht op bezwaar of beroep tegen afwijzingen af te schaffen. Dit moet voorkomen dat afgewezen asielzoekers via juridische procedures alsnog in Nederland kunnen blijven. De partij ziet de huidige procedures als een bron van misbruik en wil Nederland niet langer het "braafste jongetje van de EU" laten zijn.
De PVV wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure worden gezet en het land uitgestuurd. Dit geldt ook voor minderjarige asielzoekers, waarbij het hele gezin wordt uitgezet. Hiermee wil de partij misbruik en overlast binnen het asielproces tegengaan.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
DENK pleit voor een humane, versnelde en menswaardige asielprocedure, waarbij de rechten van asielzoekers centraal staan en beperkingen uit streng beleid worden teruggedraaid. Ze willen investeren in snellere procedures zonder afbreuk te doen aan de rechtspositie van vluchtelingen, en zijn tegen het aanscherpen van de asielprocedure voor specifieke groepen zoals Syriërs. De partij benadrukt het belang van snelle duidelijkheid, goede begeleiding en het voorkomen van onnodige vertragingen of verslechteringen in de procedure.
DENK wil dat asielprocedures sneller verlopen, zonder dat dit ten koste gaat van de menselijke waardigheid of de rechten van asielzoekers. Ze willen investeren in instanties als de IND en COA om achterstanden weg te werken en vluchtelingen snel de benodigde documenten te geven. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar snelle duidelijkheid en integratie voor nieuwkomers.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK verwerpt streng asielbeleid en wil de rechtspositie van vluchtelingen beschermen. Ze zijn tegen het beperken van verblijfsvergunningen, het bemoeilijken van gezinshereniging en het invoeren van een tweestatusstelsel. Dit standpunt is een reactie op recente verhardingen in het asielbeleid en beoogt een rechtvaardige behandeling van asielzoekers.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
Specifiek voor Syriërs is DENK tegen elke aanscherping van de asielprocedure, gezien de humanitaire situatie in Syrië. Ze zijn ook tegen gedwongen terugkeer van Syriërs. Dit standpunt onderstreept hun inzet voor bescherming van kwetsbare groepen binnen het asielbeleid.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
FVD wil de asielprocedure in Nederland volledig stopzetten en drastisch hervormen door asielaanvragen alleen nog buiten Nederland toe te staan. Lopende procedures worden afgebroken en opvang in Nederland wordt beëindigd, met als doel volledige controle over wie het land binnenkomt en het beëindigen van de aanzuigende werking van het huidige systeem.
FVD pleit voor een directe asielstop en het afbreken van alle lopende asielprocedures in Nederland. Dit moet voorkomen dat Nederland verder wordt belast door asielzoekers en proceduremigranten, en de opvang wordt verplaatst naar de regio van herkomst.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
Nieuwe asielaanvragen kunnen volgens FVD uitsluitend nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend. Dit moet voorkomen dat mensen naar Nederland reizen om hier asiel aan te vragen en zo het systeem overbelasten.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD stelt dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst hun procedure onmiddellijk verliezen, omdat zij dan aantoonbaar niet in gevaar zijn.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”