BVNL wil een volledige asielstop en stelt voor om internationale verdragen op te zeggen die asielmigratie mogelijk maken. Ze pleiten voor het sluiten van aanmeldcentra, het beëindigen van sociale voorzieningen voor asielzoekers, en het actief stimuleren van remigratie, omdat zij asielmigratie als een onhoudbare belasting voor Nederland zien.
BVNL wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen door een asielstop in te voeren en internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag van 1951 op te zeggen. Ze stellen dat de huidige aantallen en kosten onhoudbaar zijn en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen ... BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en deze gebouwen transformeren naar woningen. Ze willen dat vluchtelingen asiel aanvragen in het eerste veilige land van aankomst en niet in Nederland.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
BVNL wil asielopvang sober maken, tijdelijke verblijfsvergunningen invoeren, remigratie financieel stimuleren, en streng optreden tegen illegaliteit en mensensmokkel. Gemeenten die illegalen ondersteunen worden beboet, en het COA wordt opgeheven.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en asielzoekers uit veilige landen direct terugsturen. Ze willen ook landen die niet meewerken aan terugkeer hard aanpakken.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil sociale voorzieningen en uitkeringen beperken voor nieuwkomers en statushouders, en geen voorrang meer geven aan asielzoekers bij sociale woningen.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
BBB wil asielmigratie fors beperken door strenge toelatingseisen, een maximum aan de instroom en opvang vooral buiten Nederland te organiseren. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, het invoeren van strengere nationale wetgeving en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme asielzoekers. Alleen mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, komen in aanmerking, en integratie-eisen worden aangescherpt.
BBB wil het aantal asielmigranten dat Nederland binnenkomt drastisch beperken en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. Dit moet de druk op de samenleving, huisvesting en verzorgingsstaat verminderen.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio. Grip op asielmigratie krijgen we alleen als we de regie nemen, in plaats van ons te laten overvallen.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil de toelatingseisen voor asielmigratie aanscherpen en alleen mensen toelaten die daadwerkelijk bescherming nodig hebben. Nederland moet onaantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers.
“De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap. BBB wil Nederland met opvang in de regio, terugkeerhubs buiten Nederland en een strengere veiligheidsnorm onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.”
“Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag opzeggen en internationale verdragen moderniseren om meer nationale controle te krijgen over asielmigratie.
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en de mogelijkheden voor permanente verblijfsvergunningen afschaffen.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, misbruik van procedures tegengaan en illegaliteit strafbaar stellen.
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten. BBB zet stevig in op goede diplomatieke relaties met herkomstlanden. Waar die niet meewerken, volgen consequenties: financieel en politiek.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand. Ook nemen we het gehele stelsel onder de loep om eindeloos procederen en misbruik van het systeem tegen te gaan.”
BBB stelt strengere eisen aan integratie en taalbeheersing voor asielmigranten, als voorwaarde voor definitieve toelating.
“Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
De SGP wil asielmigratie fors beperken door striktere toelating, snellere procedures, en het uitgangspunt dat asiel tijdelijk is. Ze pleiten voor opvang in de regio, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, en het meewegen van culturele en religieuze achtergrond bij toelating. De partij wil grip op de instroom, mensensmokkel tegengaan, en stelt duidelijke grenzen aan de opvangcapaciteit in Nederland.
De SGP vindt dat het huidige asielsysteem te traag en aantrekkelijk is voor misbruik, en wil procedures versnellen, herhaalde aanvragen beperken en asiel als tijdelijk uitgangspunt nemen. Dit moet de instroom beperken en voorkomen dat Nederland aantrekkelijker is dan andere landen.
“Het rekken van procedures mag niet langer lonen. Nederland blijkt veel aantrekkelijker te zijn voor asielzoekers in vergelijking met andere EU-landen, daaraan moet een einde komen.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
De SGP wil dat asielaanvragen zoveel mogelijk in de regio van herkomst of in partnerlanden buiten de EU worden afgehandeld, onder Nederlandse verantwoordelijkheid en met respect voor mensenrechten. Dit moet mensensmokkel en gevaarlijke reizen tegengaan.
“De SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
De partij beschouwt terugkeer als essentieel voor een sluitend asielbeleid. Ze willen terugkeerhubs, kortere verblijfsvergunningen, en het gebruik van drukmiddelen richting landen die weigeren hun onderdanen terug te nemen.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
De SGP wil bij asielaanvragen de culturele en religieuze achtergrond laten meewegen om integratieproblemen te voorkomen. Ze vinden dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor opvang van moslims.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“De inzet is erop gericht om te zorgen dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor het opvangen van moslims uit de hun omringende landen.”
De partij wil streng optreden tegen misbruik van de asielprocedure, overlastgevers en fraudeurs. Ze willen aparte opvang voor asielzoekers uit veilige landen, directe uitzetting bij overlast, en geen pardonregelingen.
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
De SGP wil een sturend richtgetal met een bovengrens voor het totale migratiesaldo, inclusief asielmigratie, en wettelijk vastleggen dat bij overschrijding direct beperkende maatregelen volgen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en menswaardig asielmigratiebeleid, waarbij het recht op migratie en gelijke behandeling centraal staan. Zij willen grenzen openstellen, universeel verblijfsrecht invoeren, en asielzoekers direct toegang geven tot werk, studie en voorzieningen. Het beleid richt zich op snelle, zorgzame procedures, afschaffing van detentie en uitzetting, en het waarborgen van mensenrechten voor alle migranten, ongeacht status.
BIJ1 streeft naar het afschaffen van grenzen en het invoeren van universeel verblijfsrecht, zodat iedereen vrij kan migreren en gelijke rechten krijgt, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus. Dit standpunt is fundamenteel en onderscheidt zich door het expliciet afwijzen van restrictief migratiebeleid.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
BIJ1 wil een snelle, zorgzame en toegankelijke asielprocedure, met directe toegang tot werk, studie en voorzieningen voor asielzoekers. Ze pleiten voor cultuursensitieve behandeling, juridische bijstand en afschaffing van de inburgeringstoets.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil dat niemand in vreemdelingenbewaring komt, detentiecentra worden gesloten, en uitzettingen en deportaties worden gestopt. Ook wordt de Koppelingswet afgeschaft, zodat iedereen toegang heeft tot basisvoorzieningen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil de criteria voor familiehereniging versoepelen, ook voor niet-traditionele families, en extra bescherming bieden aan kwetsbare groepen zoals LHBTQIA+ personen en slachtoffers van mensenhandel.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“In AZC’s komt meer aandacht voor LHBTQAI+ personen en in het bijzonder trans personen. Zij moeten toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving.”
“Slachtoffers van mensenhandel en uitbuiting krijgen een permanente verblijfsvergunning op basis van humanitaire gronden.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel beperkt, zoals het Europese Asiel- en Migratiepact, en pleit voor een solidair Europees asielsysteem en afschaffing van Frontex.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex.”
JA21 wil asielmigratie zo veel mogelijk beperken en streeft naar een asielstop in Nederland. De partij pleit voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio, het aanscherpen van toelatingscriteria, het afschaffen van automatische rechten voor asielzoekers, en het drastisch verminderen van de instroom en kosten van asielmigratie. JA21 ziet asielmigratie als een grote belasting voor de samenleving en wil internationale verdragen moderniseren om meer nationale controle te krijgen.
JA21 beschouwt asielopvang in Nederland als onhoudbaar en wil deze volledig beëindigen, met als doel een asielstop. De partij ziet vrijwel alle asielzoekers als economische migranten en wil de instroom maximaal beperken vanwege de negatieve impact op samenleving, financiën en voorzieningen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Het is duidelijk: het huidige asielbeleid is in alle opzichten onhoudbaar.”
JA21 wil vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio opvangen en de asielprocedure buiten de EU laten plaatsvinden. Dit moet mensensmokkel tegengaan, kosten besparen en terugkeer vergemakkelijken.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“In EU-verband moet Nederland prioriteit geven aan opvang in de regio, het externaliseren van de asielprocedure, return hubs, en het aanscherpen van het aankomende EU-migratiepact.”
“Dit systeem vergemakkelijkt terugkeer, bespaart vluchtelingen een levensgevaarlijke reis naar Europa, ontneemt mensensmokkelaars hun verdienmodel, en scheelt aanzienlijk in de kosten. Oftewel: een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen, het voordeel van de twijfel loslaten, en rechten voor asielzoekers beperken. Ook wil de partij een tweestatusstelsel invoeren en gezinshereniging beperken.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren, illegaliteit strafbaar stellen, en criminele asielzoekers sneller uitzetten. Ook wordt het gebruik van enkelbanden overwogen om te voorkomen dat uitgeprocedeerden verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 vindt dat internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag verouderd zijn en wil deze moderniseren om nationale soevereiniteit over asielbeleid te herstellen.
“De ruimte voor effectief asielbeleid wordt beperkt door verouderde internationale verdragen. De meest toonaangevende zijn het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) uit 1950 en het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951.”
“Met een coalitie van Europese landen het EVRM moderniseren.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd asielmigratiebeleid, waarbij mensenrechten en verdragen centraal staan. Ze willen de grondoorzaken van migratie aanpakken, veilige en legale vluchtwegen creëren, en investeren in humane opvang en snelle integratie van asielzoekers in Nederland. Discriminatie, criminalisering en mensonwaardige opvang worden expliciet afgewezen.
De PvdD wil migratie voorkomen door de oorzaken van vlucht te bestrijden, zoals oorlog, klimaatverandering en armoede. Ze benadrukken dat niemand vrijwillig huis en haard verlaat en dat internationale solidariteit vereist is.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“Niemand wil diens thuis achterlaten. Maar mensen slaan op de vlucht wanneer ze door conflicten bedreigd worden, wanneer land onvruchtbaar wordt of bij watertekorten. De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
De partij verwerpt deals en beleid die strijdig zijn met mensenrechtenverdragen en wil dat Nederland zich strikt houdt aan het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De PvdD wil meer veilige en legale routes voor asielzoekers en vluchtelingen, en verzet zich tegen het huidige Europese migratiebeleid dat leidt tot onmenselijke situaties aan de grenzen.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
De partij wil investeren in goede, kleinschalige opvang, snelle procedures en volledige participatie van statushouders. Criminalisering en discriminatie van asielzoekers worden afgewezen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
De PvdD verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder papieren en van hulp aan hen, en wil de Koppelingswet afschaffen zodat basisvoorzieningen toegankelijk blijven.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
De partij vindt dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de vluchtelingen moeten opvangen, met een rechtvaardige verdeling over landen en gemeenten.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd asielmigratiebeleid, waarbij mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Ze willen eerlijke verdeling van asielzoekers binnen de EU, snelle en menswaardige procedures, directe toegang tot werk en integratie, en afschaffing van strafbaarstelling van illegaliteit. Volt verzet zich tegen deals met onvrije regimes en pleit voor legale migratiekanalen en bescherming van kwetsbare groepen.
Volt wil dat Nederland zich inzet voor een gezamenlijke, solidaire en menswaardige opvang van asielzoekers in de EU, met aandacht voor bescherming, juridische hulp en snelle integratie. Ze pleiten voor volledige implementatie van het Europese solidariteitsmechanisme en het recht op asiel.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot taalonderwijs en begeleiding, zodat ze direct kunnen meedoen in de samenleving. Ze willen de tewerkstellingsvergunning afschaffen en stimuleren deelname aan werk, vrijwilligerswerk en ondernemerschap.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
Volt verzet zich tegen uitzettingsdeals met onvrije regimes en wil dat alle verdragen over migratie direct worden opgeschort bij mensenrechtenschendingen. Ze eisen eerlijke, menswaardige procedures en toegang tot legale migratiekanalen.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen, toegang tot opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, en de bed-bad-brood-regeling herstellen. Gemeenten krijgen hiervoor financiële ondersteuning.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil dat gezinshereniging sneller en eenvoudiger wordt geregeld, en dat kinderen en andere kwetsbare groepen extra bescherming krijgen. Kinderen die na vijf jaar nog in procedure zijn, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielmigratiebeleid, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt binnen Europa en vluchtelingen snel duidelijkheid en kansen op integratie krijgen. De partij wil snellere en zorgvuldige procedures, eerlijke spreiding van opvang, directe toegang tot taal, werk en onderwijs, en een modernisering van internationale verdragen om bescherming toekomstbestendig te maken. D66 benadrukt solidariteit, mensenrechten en het belang van een menselijke maat in opvang en integratie.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst en dat opvang eerlijk over het land wordt verdeeld, met oog voor de menselijke maat. Dit moet de opvangcrisis oplossen en integratie vanaf dag één mogelijk maken.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
D66 vindt het huidige systeem van internationale bescherming verouderd en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, zodat bescherming eerlijker, veiliger en toekomstbestendig wordt. Tegelijkertijd verhoogt D66 het aantal hervestigde vluchtelingen via de UNHCR.
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil streng optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken en streeft naar snelle terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil een wettelijk kinderpardon voor gewortelde kinderen en veilige opvang voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers en slachtoffers van geweld.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
De PVV wil een totale asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, waarbij alle asielaanvragen worden geweigerd en bestaande asielzoekers en statushouders zoveel mogelijk worden uitgezet. De partij stelt voor om internationale verdragen op te zeggen, gezinshereniging te stoppen, azc’s te sluiten en illegaliteit strafbaar te stellen. Het beleid is gericht op het drastisch beperken van asielmigratie en het terugdraaien van bestaande opvang en rechten voor asielzoekers.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, een volledige asielstop invoeren en het leger inzetten voor grensbewaking. Dit wordt gemotiveerd door de wens om immigratie te stoppen en Nederland te beschermen tegen overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
De PVV wil gezinshereniging voor asielzoekers volledig stoppen en alle azc’s sluiten, waarbij gemeentelijke besluiten tot opening, verlenging of uitbreiding worden teruggedraaid. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de instroom te beperken en de leefbaarheid voor Nederlanders te herstellen.
De PVV wil statushouders en Syriërs actief uitzetten, zeker bij crimineel gedrag, en tijdelijke verblijfsvergunningen intrekken omdat delen van Syrië volgens de partij weer veilig zijn. Dit wordt onderbouwd met het argument dat statushouders onvoldoende bijdragen en dat terugkeer mogelijk is.
De PVV wil internationale verdragen die asielrecht garanderen opzeggen en via veto’s in de EU een opt-out op asiel en immigratie afdwingen. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om nationale controle over asielmigratie te herwinnen.
De PVV wil illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar stellen, de Vreemdelingenpolitie uitbreiden en een vrijwillige remigratieregeling invoeren zonder financiële beloning. Dit wordt gemotiveerd door het streven om illegaal verblijf te ontmoedigen en de uitstroom te vergroten.
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De SP erkent het recht op bescherming voor mensen die vluchten voor oorlog en geweld, maar wil het totale migratiesaldo fors verlagen door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken. Asielzoekers moeten snel en humaan worden geholpen, met opvang bij voorkeur in de regio, en procedures mogen maximaal zes maanden duren. De partij koppelt het draagvlak voor asielopvang direct aan het beperken van andere vormen van migratie en het eerlijk verdelen van opvang over gemeenten.
De SP wil het totale migratiesaldo terugbrengen naar circa 40.000 per jaar, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie te beperken, zodat er ruimte blijft voor de opvang van vluchtelingen. Het draagvlak voor asielopvang wordt zo behouden, en voorzieningen blijven beheersbaar.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft. Alleen dan is er ook blijvend draagvlak om mensen die vluchten voor oorlog en geweld op een menswaardige manier op te vangen.”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar. Door de uit de hand gelopen groei van arbeids, kennis en studiemigratie structureel aan te pakken zorgen we ervoor dat migratie humaan en houdbaar wordt en bieden we ruimte aan de samenleving om goede integratie mogelijk te maken.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten. Zo zorgen we ervoor dat we altijd mensen kunnen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld.”
De SP geeft de voorkeur aan opvang van vluchtelingen in de regio, mits menswaardig, en wil dat asielprocedures in Nederland maximaal zes maanden duren. Dit moet de druk op opvanglocaties verminderen en de onzekerheid voor asielzoekers beperken.
“Als mensen zich wel gedwongen voelen om te vluchten, voorkomen we dat ze via levensgevaarlijke routes naar Nederland moeten komen, door te zorgen voor goede opvang in de regio en veilige vluchtroutes.”
“Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP wil dat mensen die geen bescherming nodig hebben snel terugkeren, met aparte en strenge opvang voor mensen uit veilige landen om overlast te beperken.
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben...”
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben...”
De SP wil dat alle gemeenten, ook de rijkste, hun eerlijke deel nemen in de opvang van vluchtelingen om overbelasting van arme wijken te voorkomen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten. Dan moet je niet gek opkijken wanneer er spanningen ontstaan, want daar zijn vaak al veel problemen en wonen vaak al veel meer migranten. Ondertussen vangen de rijkste gemeenten van Nederland bijna geen mensen op. We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
De SP wil dat asielzoekers sneller mogen werken en direct taallessen krijgen, om integratie te bevorderen en afhankelijkheid te verminderen.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.”
“De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen.”
De VVD wil asielmigratie drastisch beperken door het huidige asielsysteem fundamenteel te wijzigen: asiel aanvragen in Nederland wordt afgeschaft en alleen hervestiging van vluchtelingen op uitnodiging blijft mogelijk. Criminele en overlastgevende asielzoekers worden direct uitgezet, internationale verdragen worden aangepast, en opvang in de regio wordt de norm. De partij kiest voor een streng, selectief en effectief asielbeleid dat de instroom beheersbaar maakt en de nadruk legt op nationale soevereiniteit en veiligheid.
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel veranderen door asielaanvragen in Nederland onmogelijk te maken; alleen via hervestiging op uitnodiging kunnen vluchtelingen nog komen. Dit moet de instroom beperken, misbruik tegengaan en ruimte houden voor echte vluchtelingen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De partij stelt dat asielzoekers die zich schuldig maken aan criminaliteit of overlast zonder pardon worden uitgezet, om het draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden en misbruik van gastvrijheid te voorkomen.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren zodat opvang in de regio de norm wordt en Nederland meer ruimte krijgt om asielmigratie te beperken. Dit moet voorkomen dat Nederland verplicht blijft om asielzoekers op te nemen die elders veilig kunnen worden opgevangen.
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil een migratiewet die het kabinet verplicht om bestuurlijke maatregelen te nemen zodra de instroom van asielmigranten te hoog wordt, zodat de instroom altijd beheersbaar blijft.
“Er komt een migratiewet: De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
De partij wil de opvang van asielzoekers versoberen, vooral voor kansarme en overlastgevende groepen, en de wettelijke voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen afschaffen om de druk op de woningmarkt te verlichten.
“De asielopvang wordt versoberd: De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Statushouders worden niet langer voorgetrokken: Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
Als Nederland in Europa onvoldoende steun vindt voor haar asielbeleid, wil de VVD een opt-out op EU-asielafspraken en sancties voor lidstaten die zich niet aan strengere regels houden.
“Een opt-out-clausule voor EU-afspraken op gebied van asiel en migratie: Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging ... dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
“EU-lidstaten die zich niet aan Europese asielregels houden worden gesanctioneerd: Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen.”
De ChristenUnie erkent asielmigratie als een gevolg van wereldwijde gebrokenheid en vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging. Ze pleiten voor een menswaardig, rechtvaardig en efficiënt asielbeleid met snelle procedures, opvang in humane omstandigheden, en duidelijke terugkeer voor afgewezen asielzoekers. Tegelijkertijd willen ze grip houden op instroom, misstanden voorkomen en integratie centraal stellen.
De ChristenUnie vindt dat Nederland in Europees verband verantwoordelijkheid moet nemen voor mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen. Ze willen een einde aan gevaarlijke smokkelroutes en pleiten voor aanmelding buiten Europa.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld. De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
“We willen een einde aan de levensgevaarlijke oversteek over de Middellandse zee, die mensensmokkel in de hand werkt. We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
De partij wil een efficiënte, snelle en rechtvaardige asielprocedure, zodat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen en niet onnodig lang in onzekerheid verkeren. Dit voorkomt worteling van afgewezen asielzoekers en maakt integratie of terugkeer mogelijk. Ze zijn kritisch op het EU-migratiepact vanwege mensenrechtenrisico’s.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
Voor afgewezen asielzoekers wil de ChristenUnie snelle terugkeer naar het land van herkomst, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met herkomstlanden. Menswaardige opvang blijft gegarandeerd, en strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De ChristenUnie benadrukt dat succesvolle integratie van statushouders en asielmigranten alleen mogelijk is als overheid, samenleving en nieuwkomers samen verantwoordelijkheid nemen. Taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden zijn essentieel.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Statushouders en arbeidsmigranten zijn onderdeel van de samenleving. Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig asielbeleid, waarbij de rechten van vluchtelingen centraal staan en restrictieve asielmaatregelen worden verworpen. De partij wil investeren in kleinschalige, menswaardige opvang, snelle integratie en internationale samenwerking om legale migratieroutes te creëren en de oorzaken van migratie aan te pakken. DENK verzet zich expliciet tegen het beperken van de rechtspositie van asielzoekers en pleit voor het behoud van gezinshereniging en een eerlijke verdeling van opvang.
DENK verwerpt strenge en beperkende asielwetten en wil dat Nederland vluchtelingen op een humane manier opvangt, met behoud van hun rechten en snelle toegang tot werk en integratie. De partij ziet goede begeleiding en menswaardige opvang als kernwaarden en wil gezinshereniging niet beperken.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met oog voor draagkracht van de omgeving. De partij steunt de Spreidingswet en wil opvang samen met lokale gemeenschappen organiseren.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK ziet het aanpakken van de oorzaken van migratie en het creëren van legale migratieroutes als essentieel. De partij wil menswaardige internationale afspraken maken om mensenhandel tegen te gaan en mensenrechten te waarborgen.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat nieuwkomers snel kunnen integreren door versnelde procedures, persoonlijke begeleiding en meer middelen voor gemeenten. Dit moet voorkomen dat mensen verdwalen in het systeem en achterstanden ontstaan.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
Specifiek voor Syriërs is DENK tegen gedwongen terugkeer en tegen het aanscherpen van de asielprocedure, vanwege de humanitaire situatie in Syrië.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
GroenLinks-PvdA wil een humaan, efficiënt en rechtvaardig asielstelsel, gebaseerd op snelle procedures, eerlijke opvang en respect voor mensenrechten. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit, zetten in op kleinschalige opvang, snelle integratie en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, en verhogen het hervestigingsquotum voor kwetsbare vluchtelingen. Tegelijkertijd willen ze overlast tegengaan en het draagvlak in de samenleving behouden.
GroenLinks-PvdA wil het asielstelsel ontstoppen door snelle, zorgvuldige procedures en kleinschalige opvang, met nadruk op mensenrechten en het VN Vluchtelingenverdrag. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit en willen de Spreidingswet goed uitvoeren.
“Een nieuw, effectief en menswaardig asielbeleid. Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren, onder meer door snelle plaatsing in gemeenten, toegang tot taallessen en werk, en het schrappen van de tewerkstellingsvergunning.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
GroenLinks-PvdA wil dat mensen zonder recht op asiel snel en zorgvuldig terugkeren, met waarborging van mensenrechten en ondersteuning bij terugkeer. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen opvang voor mensen die niet kunnen terugkeren.
“Effectief terugkeerbeleid. Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven. We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
De partij wil het hervestigingsprogramma uitbreiden en veilige, legale routes creëren voor de meest kwetsbare vluchtelingen, om mensensmokkel en gevaarlijke reizen te voorkomen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
GroenLinks-PvdA erkent dat overlast door asielzoekers het draagvlak voor opvang onder druk zet en wil daarom overlastgevers aanpakken en inzetten op kleinschalige opvang en goede communicatie met buurtbewoners.
“Overlastgevende asielzoekers, vaak mensen zonder perspectief op inwilliging, ondermijnen het draagvlak voor goede asielopvang.”
“We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus.”
NSC wil asielmigratie fors beperken door opvang in de regio, snelle en strenge procedures, en het verplaatsen van asielaanvragen naar veilige derde landen buiten de EU. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, strengere terugkeermaatregelen en het ontmoedigen van kansarme asielaanvragen, met als doel grip te krijgen op de instroom en de draagkracht van de samenleving te bewaken.
NSC wil dat asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen en dat asielprocedures plaatsvinden in veilige derde landen buiten de EU. Dit moet illegale en onmenselijke migratiestromen tegengaan en de druk op het Nederlandse asielstelsel verminderen.
“Een modern asielstelsel betekent geen illegale en inhumane migratiestromen meer, maar opvang in de regio en een legale, gelimiteerde en gecontroleerde migratie naar de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil dat asielprocedures strenger en vooral sneller worden, met directe afhandeling van kansarme aanvragen aan de buitengrens van de EU. Ze ondersteunen het EU-migratiepact voor betere grensbewaking en registratie.
“Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel. Daarnaast moet het Europese Migratiepact snel worden uitgevoerd voor betere grensbewaking en samenwerking.”
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
NSC wil opnieuw een tweestatusstelsel invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden (die altijd asiel mogen aanvragen) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken (voor wie opvang tijdelijk is en gericht op terugkeer).
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren, met strafbaarstelling van niet meewerken aan terugkeer en sobere opvang voor kansarme asielzoekers.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC wil strengere voorwaarden voor gezinshereniging, vooral voor subsidiair beschermden, en beperking tot het kerngezin voor vluchtelingen.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief asielmigratiebeleid, waarbij het onderscheid maakt tussen verschillende vormen van migratie en de instroom van asielzoekers wil beperken. De partij wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen, opvang in de regio als norm stellen, en economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen uitsluiten van asiel. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en mensen zonder recht op asiel worden teruggestuurd.
50PLUS wil de asielinstroom beperken door strengere toelatingscriteria, het aanpassen van internationale verdragen, en het stellen van een maximum aan het aantal asielzoekers. Het beleid is gericht op het voorkomen van overbelasting van systemen en het uitsluiten van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
De partij wil toelatingsprocedures versnellen en het aantal beroepsmogelijkheden wettelijk beperken, zodat sneller duidelijkheid ontstaat en misbruik wordt tegengegaan.
50PLUS stelt dat asielzoekers zonder recht op asiel geen opvang meer krijgen en teruggestuurd worden, met respect voor hun waardigheid.
De partij wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, hun recht op asiel verliezen en apart worden opgevangen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Het CDA wil asielmigratie fors beperken en pleit voor een streng, rechtvaardig en Europees gestuurd asielbeleid. De partij stelt voor om asielaanvragen alleen nog buiten de EU te behandelen, de Europese buitengrenzen te versterken, en terugkeer van afgewezen asielzoekers te verplichten. Tegelijkertijd benadrukt het CDA het belang van integratie en fatsoenlijke opvang voor wie wél bescherming nodig heeft.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan alleen buiten de EU te laten behandelen. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarbij Europa het voortouw neemt in het aanpassen van internationale verdragen.
Het CDA pleit voor een strenge buitengrensprocedure, directe terugkeer bij afwijzing en uitbreiding van Frontex. Asielaanvragen met weinig kans worden direct aan de buitengrens beoordeeld, en bij afwijzing volgt onmiddellijke terugkeer.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
Om grip te houden op migratie, wil het CDA het niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen voor uitgeprocedeerde asielzoekers, maar hulp aan hen niet criminaliseren.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en pas toestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
“Om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Voor wie wél mag blijven, legt het CDA nadruk op verplichte inburgering, vroege taalstart en snelle toegang tot werk, zodat integratie in de samenleving wordt bevorderd.
FVD wil asielmigratie volledig stoppen en bestaande asielzoekers actief laten terugkeren naar hun land van herkomst. Het programma pleit voor een asielstop, sluiting van opvanglocaties, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het stimuleren van remigratie met financiële prikkels en begeleiding. De partij ziet asielmigratie als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur, economie en sociale samenhang, en wil Nederland weer volledige controle geven over wie het land binnenkomt.
FVD wil per direct stoppen met het toelaten van nieuwe asielzoekers, lopende procedures beëindigen en opvanglocaties sluiten. Dit moet de instroom van asielmigranten volledig beëindigen en de druk op voorzieningen, veiligheid en cultuur verminderen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief opsporen en uitzetten, en opvang van uitgeprocedeerden in derde landen regelen. Hiermee wil de partij voorkomen dat Nederland een toevluchtsoord blijft voor afgewezen asielzoekers.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
Naast het stoppen van instroom wil FVD bestaande asielmigranten die niet integreren actief laten terugkeren, met financiële beurzen en begeleiding. Dit moet de druk op voorzieningen en sociale cohesie verminderen.
“We moeten ook inzetten op remigratie. Wij willen mensen die hier niet aarden actief ondersteunen bij hun terugkeer. Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
FVD wil internationale verdragen die asielmigratie mogelijk maken opzeggen, zodat Nederland weer volledige zeggenschap krijgt over toelating en uitzetting.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”