BVNL wil de asielinstroom per direct volledig stoppen en pleit voor het opzeggen van internationale verdragen die asiel toelaten. Ze stellen voor om opvang in de regio te organiseren, alle asielzoekerscentra te sluiten, en strenge maatregelen te nemen tegen illegale migratie en misbruik van voorzieningen.
BVNL vindt de huidige asielinstroom financieel en maatschappelijk onhoudbaar en wil daarom een onmiddellijke asielstop. Ze willen het vluchtelingenverdrag uit 1951 opzeggen en de Dublin-afspraken strikt handhaven, zodat asielzoekers niet meer in Nederland terecht kunnen. Dit moet leiden tot het sluiten van aanmeldcentra en het beëindigen van nieuwe AZC’s.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen. Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
BVNL wil dat opvang van vluchtelingen altijd in de eigen regio plaatsvindt en stelt voor om asielopvang in partnerlanden te organiseren. Ze willen opvang in Nederland sober maken om economische migranten te ontmoedigen.
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en gemeenten die illegalen ondersteunen beboeten. Ze stellen harde maatregelen voor tegen landen die niet meewerken aan terugkeer en willen mensensmokkelaars en faciliterende NGO’s streng straffen.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil dat eventuele immigranten slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar krijgen, zonder automatische permanente status. Ze willen remigratie financieel stimuleren en gezinshereniging beperken.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
BVNL wil dat statushouders geen voorrang krijgen op sociale woningen en dat nieuwkomers pas na 10 jaar arbeidsverleden recht hebben op een bijstandsuitkering.
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een humaan asielbeleid dat uitgaat van internationale verdragen, snelle en zorgvuldige procedures, en eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa en Nederland. Ze verwerpen restrictieve deals en grensmaatregelen, willen veilige en legale vluchtwegen faciliteren, en investeren in goede opvang en integratie van asielzoekers. De partij benadrukt dat asielinstroom niet de oorzaak is van maatschappelijke problemen en verzet zich tegen het criminaliseren van asielzoekers en hun helpers.
PvdD vindt dat Nederland zich strikt moet houden aan het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, en dat asielzoekers humaan moeten worden opgevangen met snelle, zorgvuldige procedures en goede begeleiding. Ze verzetten zich tegen het terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties en tegen het criminaliseren van ongedocumenteerden of hun helpers.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag.”
De partij wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de asielzoekers opvangen, met een eerlijke verdeling naar draagkracht binnen Europa en Nederland. Ze pleiten voor verhoging van het VN-quotum en een evenredige spreiding van statushouders over gemeenten.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
PvdD verwerpt het Europese migratiepact, deals met derde landen en grensmaatregelen die leiden tot mensenrechtenschendingen. Ze willen Frontex vervangen door humanitaire missies en stoppen met het financieren van grensgeweld.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders.”
De partij wil meer veilige en legale routes voor asielzoekers, inclusief humanitaire doorgangen en uitbreiding van tijdelijke beschermingsregelingen voor mensen uit landen met hoge inwilligingspercentages.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen). De RTB wordt een vorm van categorale bescherming.”
PvdD wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, met goede begeleiding, toegang tot zorg, onderwijs en integratie, en extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-personen.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
De PVV wil de asielinstroom volledig stoppen en pleit voor een totale asielstop aan de Nederlandse grenzen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het direct weigeren van alle asielzoekers, het sluiten van azc’s, het beëindigen van gezinshereniging, en het opzeggen van internationale verdragen die asiel toelaten. De partij ziet asielinstroom als een existentiële bedreiging voor Nederland en wil met harde maatregelen de instroom tot nul terugbrengen.
De PVV wil alle asielinstroom naar Nederland volledig beëindigen door asielzoekers aan de grens te weigeren en het land ‘op slot’ te zetten. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de huidige instroom leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat. De partij beroept zich op artikel 72 VWEU om deze maatregelen te legitimeren.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar. De PVV heeft een tienpuntenplan gepresenteerd om de asielinstroom te stoppen.”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
Naast de asielstop wil de PVV gezinshereniging volledig beëindigen en bestaande verblijfsvergunningen, met name voor Syriërs, intrekken. Dit wordt gerechtvaardigd met het argument dat veel asielzoekers geen oorlogsvluchtelingen zijn en dat delen van herkomstlanden weer veilig zijn.
“Daarom gaan we op grond van artikel 72 VWEU, net als Oostenrijk, ook gezinshereniging stoppen.”
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen.”
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen.”
De PVV wil internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen en via veto’s een opt-out op asiel- en immigratiebeleid binnen de EU afdwingen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om nationale controle over de asielinstroom te herwinnen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook bestaande opvanglocaties sluiten en de Spreidingswet intrekken. Dit wordt gepresenteerd als een manier om de druk op Nederlandse dorpen en steden te verlichten.
De PVV wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uit de asielprocedure worden gezet en uitgezet, inclusief hun minderjarige gezinsleden. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Wie zich misdraagt, moet ons land uit volgens het principe one strike you’re out”
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken door een jaarlijks maximum van 15.000 asielzoekers in te stellen, strengere toelatingseisen te hanteren en opvang vooral buiten Nederland te organiseren. Ze pleiten voor het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen, het afschaffen van voorrang voor statushouders bij huisvesting, en het versneld uitzetten van afgewezen asielzoekers. De partij ziet asielmigratie als een grote druk op de samenleving en kiest voor een streng, nationaal en beheersbaar asielbeleid.
BBB wil een harde bovengrens aan het aantal asielzoekers dat Nederland jaarlijks toelaat en opvangt, om de druk op samenleving, huisvesting en voorzieningen te verminderen. Uitzonderingen gelden alleen bij nieuwe Europese conflicten.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid. We stellen een maximum aan de instroom...”
BBB wil de toelatingseisen voor asiel aanscherpen, het inwilligingspercentage verlagen tot het Europees gemiddelde, en grenscontroles opvoeren om ongewenste instroom te voorkomen.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Grenscontroles opvoeren. De kans dat migranten zonder verblijfsvergunning ongecontroleerd uit een veilig (buur)land Nederland in komen, moet steeds verder omlaag. Daarom zijn effectieve grenscontroles nodig.”
BBB wil asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU laten afhandelen en opvang organiseren in de regio van herkomst, om de instroom naar Nederland te beperken.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil afgewezen asielzoekers sneller uitzetten, vrijwillige terugkeer stimuleren, illegaliteit strafbaar stellen en Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.
“Nederland zet stevig in op het beperken van de asielinstroom en het versnellen van de uitstroom van asielzoekers zonder verblijfsrecht.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“BBB wil Nederland met opvang in de regio, terugkeerhubs buiten Nederland en een strengere veiligheidsnorm onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.”
BBB vindt dat internationale verdragen het voeren van streng asielbeleid belemmeren en wil deze moderniseren of opzeggen ten gunste van nationaal beleid.
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom... BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
BBB wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen op sociale huurwoningen, om de druk op de woningmarkt voor Nederlanders te verlichten.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
GroenLinks-PvdA wil een humaan, efficiënt en rechtvaardig asielstelsel dat snelle integratie van asielzoekers mogelijk maakt en het draagvlak in de samenleving behoudt. Ze pleiten voor snelle en eerlijke procedures, kleinschalige opvang, directe toegang tot werk en taalonderwijs, en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers. De partij ondersteunt het EU Migratie- en Asielpact en wil veilige, gereguleerde routes voor vluchtelingen, met extra aandacht voor het voorkomen van overlast en het waarborgen van mensenrechten.
GroenLinks-PvdA wil de asielinstroom beheersbaar maken door snelle, zorgvuldige procedures en samenwerking binnen de EU. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit, waarborgen mensenrechten en ondersteunen terugkeer van afgewezen asielzoekers. Dit moet de asielketen ontstoppen en duidelijkheid bieden aan zowel asielzoekers als de samenleving.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
De partij wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren door hen direct te plaatsen in de gemeente waar ze mogelijk blijven, en door snelle toegang tot werk en taallessen. Dit bevordert integratie, voorkomt langdurige afhankelijkheid en verlicht de druk op de arbeidsmarkt.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
Om de asielinstroom beheersbaar te houden en overlast te voorkomen, kiest GroenLinks-PvdA voor kleinschalige opvang, uitvoering van de Spreidingswet en structurele financiering. Gemeenten krijgen een grotere rol en er wordt geïnvesteerd in communicatie met buurtbewoners.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus.”
De partij vindt dat mensen zonder recht op asiel snel moeten terugkeren, met respect voor mensenrechten. Terugkeer wordt ondersteund en vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
GroenLinks-PvdA wil het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars ondermijnen door veilige, gereguleerde routes en een hoger hervestigingsquotum voor kwetsbare vluchtelingen. Dit voorkomt gevaarlijke reizen en langdurige opvang.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
De VVD wil de asielinstroom naar Nederland drastisch beperken door het huidige asielsysteem fundamenteel te wijzigen. Alleen via hervestiging mogen nog vluchtelingen naar Nederland komen, waarbij het aantal wordt afgestemd op de draagkracht van het land en asielaanvragen aan de grens niet meer mogelijk zijn. Totdat deze stelselwijziging is gerealiseerd, worden strenge maatregelen genomen om de instroom te beperken en overlastgevende asielzoekers uit te zetten.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via een gecontroleerd hervestigingssysteem naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal wordt bepaald door de opvangcapaciteit. Asiel aanvragen aan de Nederlandse grens wordt onmogelijk gemaakt, om grip te krijgen op de instroom en misbruik te voorkomen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Totdat het nieuwe systeem is ingevoerd, wil de VVD direct maatregelen nemen om de asielinstroom te beperken. Dit omvat het tegenhouden en terugsturen van asielzoekers aan de grens, strafbaar stellen van illegaal verblijf, en het uitzetten van criminele of overlastgevende asielzoekers.
“Asielzoekers die toch ongevraagd richting Nederland komen, worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
De VVD wil een wettelijke verplichting voor het kabinet om bestuurlijke maatregelen te nemen als de asielinstroom te hoog wordt, zodat de instroom actief kan worden beperkt.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
De VVD vindt dat internationale verdragen moeten worden aangepast om opvang in de regio mogelijk te maken en te voorkomen dat uitgeprocedeerde of criminele asielzoekers in Nederland blijven.
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil de opvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers maximaal versoberen en het recht op gezinshereniging en rechtsbijstand beperken.
JA21 wil de asielinstroom naar Nederland maximaal beperken en uiteindelijk stoppen, omdat zij deze als onhoudbaar en schadelijk voor de samenleving beschouwen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het beëindigen van asielopvang in Nederland, het verplaatsen van asielprocedures naar landen buiten de EU, het fors aanscherpen van toelatingscriteria, en het actief terugsturen van afgewezen asielzoekers. JA21 pleit voor een fundamentele stelselwijziging waarbij opvang in de regio en een asielstop centraal staan.
JA21 ziet asielopvang in Nederland als onhoudbaar en wil deze volledig beëindigen, met als doel een asielstop. Zij stellen dat de meeste asielzoekers via veilige landen reizen en feitelijk economische migranten zijn, waardoor opvang hier niet nodig is. Dit standpunt is de kern van hun visie op asielinstroom.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Het is duidelijk: het huidige asielbeleid is in alle opzichten onhoudbaar. Daarbij komt dat opvang op Nederlands grondgebied in essentie niet nodig is. Vrijwel alle asielzoekers die bij ons aankloppen, zijn door meerdere veilige landen gereisd en daarmee in de praktijk economische migranten geworden wanneer ze in Nederland aankomen.”
JA21 wil dat asielprocedures en opvang plaatsvinden in landen buiten de EU, zodat asielzoekers niet meer naar Nederland of Europa hoeven te reizen. Dit moet mensensmokkel tegengaan, kosten besparen en terugkeer vergemakkelijken.
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied. Asielzoekers kunnen daar naartoe worden overgebracht om de asielprocedure te doorlopen en opvang te krijgen indien blijkt dat zij daar recht op hebben.”
“Opvang in de regio is het beste alternatief voor het huidige inhumane en falende asielsysteem. Dit principe gaat ervan uit dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst worden geholpen.”
JA21 wil het aantal asielzoekers dat wordt toegelaten fors verlagen door strengere beoordeling, het loslaten van het voordeel van de twijfel, en het inwilligingspercentage omlaag te brengen. Zij zien het hoge Nederlandse inwilligingspercentage als een aanzuigende factor voor asielinstroom.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Nederland kent een van de hoogste inwilligingspercentages van Europa, met de afgelopen jaren een piek van 85%. Hiermee leidt een asielaanvraag in Nederland veel vaker tot een verblijfsvergunning dan in de ons omringende landen. Het verkeerde signaal dat hiervan uitgaat leidt tot een structureel hoge asielinstroom, die vervolgens weer leidt tot een chronisch tekort aan opvangplekken en overlast rond overvolle AZC’s.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren en illegaliteit strafbaar wordt gesteld. Zij willen middelen inzetten zoals enkelbanden en het stopzetten van voorzieningen om te voorkomen dat uitgeprocedeerden in Nederland blijven.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 wil rechten voor asielzoekers en statushouders beperken, onder meer door het afschaffen van verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd en het beperken van gezinshereniging.
“Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.”
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
De SP wil de asielinstroom humaan en beheersbaar houden door vluchtelingen die bescherming nodig hebben altijd op te vangen, maar het totale migratiesaldo te beperken tot 40.000 per jaar. Ze pleiten voor snellere asielprocedures, kleinschalige en eerlijke opvang, en strengere terugkeer voor mensen uit veilige landen, zodat draagvlak en integratie behouden blijven.
De SP wil het totale migratiesaldo, inclusief asielinstroom, fors verlagen om voorzieningen en sociale samenhang te beschermen. Vluchtelingen die bescherming nodig hebben blijven welkom, maar bij een onverwachte stijging van de asielinstroom wordt arbeids-, kennis- en studiemigratie verder beperkt.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten. Zo zorgen we ervoor dat we altijd mensen kunnen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld.”
De SP benadrukt dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld altijd menswaardig moeten worden opgevangen, ongeacht het migratiesaldo. Dit is een principiële keuze, waarbij opvang in de regio de voorkeur heeft, maar Nederland blijft openstaan voor wie bescherming nodig heeft.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Dit doen we zonder de deur dicht te gooien voor hen die wél hier aankloppen voor hulp. Zij moeten snel en rechtvaardig weten waar ze aan toe zijn.”
Om de asielinstroom beheersbaar te houden en onzekerheid te verminderen, wil de SP dat asielprocedures maximaal zes maanden duren. Zo weten mensen snel waar ze aan toe zijn en wordt de opvangdruk beperkt.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP wil opvanglocaties beperken tot maximaal 50-100 bewoners en de opvang eerlijk verdelen over alle gemeenten, zodat de druk niet alleen op arme wijken komt te liggen en integratie beter verloopt.
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. ... We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
De SP wil mensen uit veilige landen apart en streng opvangen, gericht op terugkeer, om overlast te beperken en het draagvlak voor asielopvang te behouden.
“We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. ... Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP geeft de voorkeur aan opvang in de regio en wil de grondoorzaken van vluchtelingenstromen aanpakken, zodat minder mensen hoeven te vluchten.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Er moet daarom veel meer aandacht zijn voor de grondoorzaken voor vluchten. Door deze aan te pakken, verbeteren we levens en verminderen we de hoeveelheid mensen die moet vluchten.”
50PLUS wil de asielinstroom fors beperken door strengere toelatingscriteria, een maximum aan het aantal asielzoekers en het aanpassen van het Europese vluchtelingenbeleid. Ze maken expliciet onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, willen opvang in de regio stimuleren en pleiten voor snelle procedures en terugkeer bij afwijzing. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en opvang.
50PLUS wil de asielinstroom beperken tot een afgesproken maximum en het Vluchtelingenverdrag aanpassen in samenwerking met andere Europese landen. Ze willen geen asiel voor economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen, en streven naar opvang in de regio. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom beheersbaar te maken.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
50PLUS wil toelatingsprocedures stroomlijnen en beroepsmogelijkheden wettelijk beperken, zodat sneller duidelijkheid ontstaat en misbruik wordt tegengegaan. Dit moet leiden tot minder langdurige procedures en snellere terugkeer van afgewezen asielzoekers.
Na een definitieve afwijzing van het asielverzoek wil 50PLUS geen recht op opvang meer bieden en moeten afgewezen asielzoekers terugkeren, met respect voor hun waardigheid. Dit moet voorkomen dat mensen zonder recht op verblijf toch in Nederland blijven.
Asielzoekers die overlast veroorzaken of criminele activiteiten plegen, verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen. Hiermee wil 50PLUS de veiligheid en het draagvlak voor opvang beschermen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Het CDA wil de asielinstroom fors beperken door asielaanvragen buiten Europa te laten behandelen en streng te sturen op wie Nederland binnenkomt. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot werk, en integratie wordt verplicht gesteld met nadruk op taal en participatie. Het CDA pleit voor een streng Europees asielbeleid, directe terugkeer bij afwijzing en tijdelijke vergunningen, met solidariteit tussen gemeenten voor opvang.
Het CDA wil de asielinstroom beperken door aanvragen buiten de EU te behandelen en alleen kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging toe te laten. Dit moet mensensmokkel tegengaan en de draagkracht van de samenleving beschermen.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met directe terugkeer bij afwijzing. Dit moet de instroom van kansarme asielzoekers minimaliseren.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met uitgestelde overkomst van gezinsleden bij tijdelijke bescherming. Dit moet de instroom verder beperken en de druk op voorzieningen verminderen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Integratie is verplicht voor statushouders, met nadruk op taal en participatie. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt, om hun bijdrage aan de samenleving te versnellen en integratie te bevorderen.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt...”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
Het CDA wil dat alle gemeenten bijdragen aan asielopvang en huisvesting van statushouders, om de druk eerlijk te verdelen en chaos in de opvang te voorkomen.
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de overbelasting van sommige gemeenten.”
Volt kiest voor een menselijk, solidair en Europees georganiseerd asielbeleid, waarbij asielzoekers vanaf dag één volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Ze willen eerlijke en snelle procedures, directe toegang tot werk en onderwijs, en een evenredige spreiding van asielzoekers over Nederland en de EU. Volt verwerpt detentiecentra in derde landen en zet in op legale migratiekanalen en bescherming van mensenrechten.
Volt wil dat asielzoekers vanaf het begin kunnen meedoen in de samenleving, onder andere door directe toegang tot werk, onderwijs en een burgerservicenummer. Dit moet achterstanden voorkomen en bijdragen aan integratie en het benutten van talenten, ook in sectoren met personeelstekorten.
“Asielzoekers krijgen vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
Volt pleit voor snelle, eerlijke en effectieve asielprocedures, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand. Ze willen extra aanmeldcentra en een eerlijke spreiding van asielzoekers over Nederland, zodat de opvang menswaardig en uitvoerbaar blijft.
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
Volt wil dat de verantwoordelijkheid voor asielinstroom eerlijk over EU-landen wordt verdeeld, met een gemeenschappelijk beleid en respect voor mensenrechten. Ze zijn voorstander van het nieuwe Europese solidariteitsmechanisme en willen dat mensen rekening kunnen houden met sociale netwerken bij hervestiging.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
Volt verwerpt het uitbesteden van asielopvang aan derde landen en wil geen deals met regimes die mensenrechten schenden. In plaats daarvan pleiten ze voor legale migratiekanalen zoals werk, onderwijs, hervestiging en gezinshereniging.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en solidaire benadering van asielinstroom, waarbij het recht op asiel en vrije migratie centraal staan. Ze willen het asielrecht beschermen, procedures versnellen en versoepelen, en uiteindelijk toewerken naar universeel verblijfsrecht en open grenzen. Concrete voorstellen zijn onder andere het versnellen van de asielprocedure, afschaffen van beperkende wetten, en het structureel toegankelijk maken van verblijfspapieren voor iedereen.
BIJ1 wil dat asielzoekers snel, eerlijk en menswaardig behandeld worden, met directe toegang tot werk, juridische hulp en traumazorg. Ze pleiten voor een snelle besluitvorming door de IND, cultuursensitieve communicatie, en het afschaffen van wetten die de positie van asielzoekers verslechteren.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
BIJ1 wil dat iedereen zonder geldige verblijfsvergunning een wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen, en pleit voor het afschaffen van uitsluitende wetten en detentie. Dit standpunt adresseert de structurele opvang en rechten van mensen die anders buiten het systeem vallen, en is direct relevant voor de omvang en samenstelling van de asielinstroom.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten...”
Op de lange termijn streeft BIJ1 naar het volledig openstellen van grenzen en het vervangen van verblijfsvergunningen door universeel verblijfsrecht. Dit is een fundamenteel andere visie op asielinstroom dan gangbare restrictieve benaderingen, en impliceert een structureel hogere instroom.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
D66 wil de asielinstroom in Nederland en Europa menselijk, eerlijk en beheersbaar organiseren, met snelle en zorgvuldige procedures en een eerlijke verdeling van asielzoekers over landen en regio’s. Ze steunen het Europese migratiepact, investeren in humane opvang en willen hervestiging van erkende vluchtelingen vergroten. Tegelijkertijd pleiten ze voor modernisering van internationale verdragen om asielinstroom beter te reguleren en kwetsbare groepen te beschermen.
D66 vindt dat asielzoekers sneller duidelijkheid moeten krijgen over hun toekomst en dat procedures eenvoudiger en menselijker moeten worden. Dit moet de druk op opvanglocaties verminderen en integratie versnellen.
D66 ziet de asielinstroom als een Europees vraagstuk en wil dat Nederland verantwoordelijkheid neemt binnen Europa. Ze steunen het Europese migratiepact en pleiten voor een eerlijke verdeling van asielzoekers tussen lidstaten.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 wil investeren in stabiele financiering voor opvang en integratie, met directe toegang tot taal, onderwijs en werk voor kansrijke asielzoekers. Ze willen opvanglocaties die passen bij de wijk en specifieke bescherming voor kwetsbare groepen.
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
D66 vindt het huidige asielsysteem verouderd en wil internationale verdragen moderniseren om asielinstroom beter te reguleren. Ze willen dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en verhogen het hervestigingsquotum via de UNHCR.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
FVD wil de asielinstroom volledig stoppen door een asielstop, het sluiten van opvanglocaties en het beëindigen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken. Ze pleiten voor opvang in de regio, strafbaarstelling van illegaal verblijf en het actief ontmoedigen van asielzoekers om naar Nederland te komen. Hun beleid is gericht op maximale beperking van asielinstroom en het terugdraaien van bestaande asielmaatregelen.
FVD wil geen nieuwe asielzoekers meer toelaten, lopende procedures beëindigen en opvanglocaties sluiten. Ze zien asielinstroom als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en willen opvang uitsluitend in de regio organiseren.
FVD wil internationale verdragen die asielinstroom mogelijk maken opzeggen, zodat Nederland volledige controle krijgt over wie het land binnenkomt.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
Om de asielinstroom te minimaliseren, wil FVD dat asielaanvragen alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s kunnen worden ingediend.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers in derde landen organiseren.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil de opvang versoberen en de aanzuigende werking van Nederland als asielbestemming stoppen door strenge maatregelen in opvanglocaties.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst direct hun procedure verliezen.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
NSC wil de asielinstroom fors beperken door opvang in de regio als uitgangspunt te nemen, asielprocedures buiten de EU te laten plaatsvinden en het asielstelsel te hervormen met strengere en snellere procedures. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, tijdelijke opvang voor kansarme asielzoekers en het afschaffen van voorrang voor statushouders op sociale huurwoningen, alles met het oog op de draagkracht van de samenleving.
NSC wil dat asielzoekers zoveel mogelijk in hun eigen regio worden opgevangen en dat asielprocedures plaatsvinden in veilige derde landen buiten de EU. Dit moet de instroom naar Nederland beperken en het nationale systeem ontlasten.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie. Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
NSC wil het asielsysteem moderniseren door procedures te versnellen en strenger te maken, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel. Kansarme asielaanvragen moeten direct aan de buitengrens worden afgehandeld.
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met tijdelijke opvang en nadruk op terugkeer voor de laatste groep. Kansarme en overlastgevende asielzoekers krijgen sobere, tijdelijke opvang gericht op snelle terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dit verbieden.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De SGP wil de asielinstroom fors beperken en stelt dat Nederland niet structureel kan blijven omgaan met hoge aantallen asielzoekers. Ze pleiten voor strengere procedures, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, en het afstemmen van opvang op draagkracht van lokale gemeenschappen, met als doel grip te krijgen op migratie en de gevolgen voor de samenleving te beperken.
De SGP vindt dat Nederland te aantrekkelijk is voor asielzoekers en wil de instroom beperken door procedures te versnellen, kansarme aanvragen te ontmoedigen, en herhaalde aanvragen aan banden te leggen. Dit moet voorkomen dat gemeenten structureel worden opgezadeld met de gevolgen van een hoge asielinstroom.
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
De SGP wil dat afgewezen asielzoekers sneller terugkeren naar hun land van herkomst, onder meer door speciale opvanglocaties, het verkorten van verblijfsvergunningen, en het onmogelijk maken van nieuwe aanvragen vlak voor uitzetting. Effectieve terugkeer wordt gezien als essentieel voor een sluitend asielbeleid.
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood. Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
De SGP wil dat de opvang van asielzoekers eerlijk en evenredig over het land wordt verdeeld, waarbij de draagkracht en integratiemogelijkheden van lokale gemeenschappen leidend zijn. Gemeenten moeten keuzevrijheid houden en niet gedwongen worden tot opvang.
“Bij de opvang van asielzoekers in Nederland worden de draagkracht en de reële mogelijkheden voor integratie in de lokale samenleving nadrukkelijk meegewogen.”
“Gemeenten krijgen ruimte en keuzevrijheid bij de invulling van hun aandeel in de asielopvangopgave. De Rijksoverheid kan gemeenten niet dwingend opleggen een azc te plaatsen.”
DENK kiest voor een humaan asielbeleid waarin Nederland vluchtelingen opvangt met menswaardige begeleiding en opvang, en verzet zich tegen het beperken van de rechtspositie van asielzoekers. De partij wil strengere asielwetten terugdraaien, procedures versnellen zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid, en internationale samenwerking zoeken om legale migratieroutes te creëren en mensenhandel tegen te gaan.
DENK verzet zich expliciet tegen het beperken van de rechten van asielzoekers en wil bestaande of voorgestelde strengere asielwetten ongedaan maken. De partij vindt dat vluchtelingen recht hebben op een eerlijke behandeling, gezinshereniging en een stabiele verblijfsstatus.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil dat de opvang van asielzoekers eerlijk over het land wordt verdeeld, met nadruk op kleinschaligheid en draagkracht van de omgeving. De partij wil investeren in langdurige opvangvoorzieningen en de Spreidingswet behouden.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK ziet internationale samenwerking als essentieel om de asielinstroom beheersbaar en menswaardig te houden. De partij wil legale migratiemogelijkheden creëren, mensenhandel tegengaan en de grondoorzaken van migratie aanpakken.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK wil dat asielprocedures sneller verlopen, maar zonder dat dit ten koste gaat van de rechten en waardigheid van asielzoekers. Investeringen in de IND, COA en gemeenten zijn hiervoor noodzakelijk.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk moeten kunnen werken en integreren, zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen en niet afhankelijk blijven van opvang.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
De ChristenUnie erkent de noodzaak van asielopvang vanwege oorlog, geweld en vervolging, maar wil de asielinstroom beheersbaar en rechtvaardig houden. Ze pleiten voor snelle, rechtvaardige procedures, opvang buiten Europa, en een menswaardige behandeling met oog voor integratie en terugkeer. De partij wil grip op de instroom, snelle duidelijkheid voor asielzoekers, en inzet op spreiding en kleinschalige opvang.
De ChristenUnie wil de asielinstroom beheersen door asielaanmeldingen buiten Europa mogelijk te maken en snelle, rechtvaardige procedures te hanteren. Dit moet mensensmokkel tegengaan en voorkomen dat mensen onnodig lang in onzekerheid verkeren.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
De partij wil dat asielzoekers snel weten of ze mogen blijven, om langdurige onzekerheid en integratieproblemen te voorkomen. Daarnaast blijft de spreidingswet van kracht voor voldoende en kleinschalige opvang.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt.”
Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terugkeren, met afspraken met landen van herkomst en sancties als die niet meewerken. Tegelijkertijd is er aandacht voor menswaardige opvang en begeleiding, zonder strafbaarstelling van illegaliteit.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”