De SGP pleit voor een streng, selectief en tijdelijk asielbeleid, waarbij Nederland minder aantrekkelijk moet worden voor asielzoekers en de nadruk ligt op snelle, sobere procedures en terugkeer. Alleen kwetsbare vluchtelingen, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen, moeten bescherming krijgen; misbruik en langdurige procedures worden actief tegengegaan. De partij wil opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, internationale verdragen herzien, en integratieproblemen voorkomen door culturele en religieuze achtergrond te laten meewegen.
De SGP wil de asielinstroom beperken door procedures te versnellen, herhaalde aanvragen te ontmoedigen en Nederland minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers, vooral uit veilige landen. Het doel is misbruik te voorkomen en alleen bescherming te bieden aan wie daar echt recht op heeft.
“Het rekken van procedures mag niet langer lonen. Nederland blijkt veel aantrekkelijker te zijn voor asielzoekers in vergelijking met andere EU-landen, daaraan moet een einde komen.”
“De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“De lijst van veilige landen wordt uitgebreid, zodat uitzetting naar deze landen versneld kan gebeuren. Alle Schengenlidstaten dienen dezelfde lijst van veilige landen te hanteren.”
De SGP wil asielopvang en -aanvraag zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, in partnerlanden of de regio van herkomst, om illegale migratie en mensensmokkel te ontmoedigen en de druk op Nederland te verlagen.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie.”
“Menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
Asiel moet volgens de SGP tijdelijk zijn, met nadruk op terugkeer zodra bescherming niet meer nodig is. Pardonregelingen worden afgewezen en terugkeer wordt actief afgedwongen, inclusief detentie als uiterste middel.
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
De SGP wil bij asielaanvragen de culturele en religieuze achtergrond laten meewegen om integratieproblemen te voorkomen, en geeft expliciet prioriteit aan vervolgde christenen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
De SGP wil misbruik van de asielprocedure, overlast en fraude streng aanpakken door snelle afwijzing, uitzetting en het onmogelijk maken van nieuwe aanvragen vlak voor uitzetting.
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Het wordt mogelijk een avondklok in te stellen voor overlastgevende asielzoekers.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.”
De SGP wil internationale verdragen herzien om meer nationale beleidsvrijheid te krijgen en pleit voor een strengere Europese buitengrens en gezamenlijke terugkeerafspraken.
“Met migratiekritische landen wordt een coalitie gevormd om steun te vergaren voor het herzien en bij de tijd brengen van internationale verdragen, zodat we niet langer verstrikt zitten in eenzijdige verdragen en er ruimte komt voor een eigen asielkoers.”
“Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten.”
“Bij voorkeur in EU-verband worden migratieovereenkomsten gesloten met landen op de Balkan, in Afrika en het Midden-Oosten over de opvang en de terugkeer van asielzoekers.”
BBB wil het asielbeleid drastisch aanscherpen door de instroom te beperken, opvang vooral buiten Nederland te organiseren en het onderscheid tussen verschillende typen migranten te vergroten. Ze pleiten voor strengere toelatingseisen, het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen, beperking van gezinshereniging, en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers. Het beleid is gericht op nationale regie, ontmoediging van kansarme asielzoekers en het onaantrekkelijk maken van Nederland als asielbestemming.
BBB wil de asielinstroom fors beperken door opvang in de regio te stimuleren, asielaanvragen buiten de EU af te handelen en een maximum te stellen aan het aantal opvangplekken. Dit moet Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en de druk op de samenleving verminderen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“We maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil de toelating tot asiel aanscherpen door strengere criteria, beperking van nareis tot het kerngezin en het invoeren van een tweestatusstelsel. Gezinshereniging wordt moeilijker gemaakt, vooral voor subsidiair beschermden.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
“We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
BBB vindt dat internationale verdragen het voeren van streng asielbeleid belemmeren en wil deze moderniseren of opzeggen, waaronder het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
“Wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Ook zijn we van mening dat het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpassing behoeft en geactualiseerd dient te worden.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers snel vertrekken, vrijwillig of gedwongen, en stelt illegaliteit strafbaar. Overlastgevers en criminelen worden versneld uitgezet.
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil meer nationale zeggenschap over het asielbeleid en pleit voor een opt-out uit het Europese asieldossier, zodat Nederland zelf kan bepalen wie wordt toegelaten.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.”
“Nederland is bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken. We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
BBB wil financiële prikkels voor asielprocedures afschaffen en de rechtsbijstand voor kansarme asielaanvragen minimaliseren om misbruik en vertraging tegen te gaan.
BBB wil strengere grenscontroles, handhaving van het Dublinprincipe en uitbreiding van Frontex om ongecontroleerde instroom te voorkomen.
“Grenscontroles opvoeren. De kans dat migranten zonder verblijfsvergunning ongecontroleerd uit een veilig (buur)land Nederland in komen, moet steeds verder omlaag.”
“We geven Frontex, die verantwoordelijk is voor het bewaken van de EUbuitengrenzen, meer bevoegdheden en zorgen voor een forse uitbreiding van personeel.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een humaan, ruimhartig en op mensenrechten gebaseerd asielbeleid, waarbij internationale verdragen centraal staan en de opvang en rechten van asielzoekers worden gewaarborgd. Ze willen veilige en legale vluchtwegen, snelle en zorgvuldige procedures, afschaffing van beperkende wetten, en extra bescherming voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-personen. De partij verzet zich tegen criminalisering van ongedocumenteerden en hulp aan hen, en wil een einde aan mensonwaardige opvang en discriminatie.
PvdD stelt dat het asielbeleid moet voldoen aan internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ze verwerpen pushbacks en deals met derde landen die mensenrechten schenden.
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De partij wil meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, een einde aan grensgeweld en pushbacks, en het vervangen van Frontex door humanitaire missies.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
PvdD wil investeren in humane opvang, snelle en zorgvuldige asielprocedures, en goede begeleiding en integratie van vluchtelingen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
De partij wil de Koppelingswet afschaffen en criminalisering van ongedocumenteerden en hulp aan hen tegengaan.
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“Het strafbaar stellen van mensen die niet over de juiste documenten beschikken, net als het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties.”
PvdD wil expliciete bescherming en veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers, waarbij zelfidentificatie leidend is en stereotypen niet meer als afwijzingsgrond gelden.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
De partij wil een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Europa en verhoging van het VN-quotum.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
PvdD wil dat toegang tot voedselbanken, opvang en zorg niet afhankelijk is van nationaliteit of verblijfsstatus.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De partij wil gezinshereniging mogelijk maken voor niet-traditionele familieverbanden, zoals queer families.
“Ook niet-traditionele familieverbanden, zoals queer families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor gezinshereniging.”
De SP wil een humaan en rechtvaardig asielbeleid, waarbij vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld altijd menswaardig worden opgevangen, maar het totale migratiesaldo wordt beperkt om draagvlak en integratie te waarborgen. Ze pleiten voor snellere asielprocedures, kleinschalige opvang, eerlijke verdeling van vluchtelingen over gemeenten en Europa, en strengere aanpak van overlastgevers en mensensmokkel. Tegelijkertijd verzetten ze zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en willen ze de oorzaken van vluchtelingenstromen bij de bron aanpakken.
De SP vindt dat vluchtelingen die bescherming nodig hebben altijd humaan moeten worden opgevangen, maar wil het totale migratiesaldo beperken om integratie en draagvlak te behouden. Arbeids-, kennis- en studiemigratie moet fors omlaag als het aantal asielzoekers stijgt.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
“Alleen dan is er ook blijvend draagvlak om mensen die vluchten voor oorlog en geweld op een menswaardige manier op te vangen.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun status. Dit is humaner, verlaagt kosten en vermindert onzekerheid.
De partij pleit voor kleinschalige opvanglocaties (maximaal 50-100 bewoners), met speciale aandacht voor kinderen en minderheden, en een eerlijke verdeling over alle gemeenten, inclusief de rijkste. Overlastgevers uit veilige landen worden apart en streng opgevangen.
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“Bij behoefte aan nieuwe opvanglocaties starten we bij de rijkste gemeenten.”
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben...”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“Veilige opvang voor minderheden. We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
De SP wil dat vluchtelingen eerlijk over EU-landen worden verdeeld en steunt opvang in de regio, mits deze menswaardig is. Nederland moet ook bijdragen aan voorzieningen in opvanglanden.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”
“Wij staan open voor migratieafspraken, op voorwaarde dat de opvang op een menswaardige manier plaatsvindt. Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
“Behalve de verantwoordelijkheid van de EU-lidstaten en daarmee dus ook ons land om binnen de eigen grenzen de opvang van vluchtelingen op een menswaardige manier te regelen, zullen we ook landen in de buurt van conflictgebieden helpen om een dergelijke opvang te onderhouden.”
De SP wil mensensmokkel harder aanpakken en meer investeren in politie en recherche. Overlastgevers uit veilige landen worden apart en streng opgevangen met het oog op terugkeer.
“Mensensmokkel pakken we veel harder aan. Te vaak nog worden jonge vluchtelingen verhandeld, naar Nederland vervoerd en afgezet bij aanmeldcentra zoals Ter Apel en Budel. ... Er moet meer geïnvesteerd worden in politie en recherche om mensen”
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. ... Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en mensen die hen helpen, en wil dat ongedocumenteerden toegang houden tot basisvoorzieningen.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
De SP wil dat Nederland en de EU zich krachtiger inzetten voor vrede, veiligheid en economische ontwikkeling wereldwijd, om zo de oorzaken van vluchtelingenstromen te verminderen.
“Ons land en de EU moeten zich veel krachtiger inzetten voor wereldwijde vrede, veiligheid en economische ontwikkeling en dus strijden tegen oorlog, onderdrukking en achterstelling.”
“Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld. Zo verminderen we het aantal mensen dat moet vluchten.”
BVNL pleit voor een volledige asielstop en een radicaal restrictief asielbeleid, waarbij internationale verdragen worden opgezegd en opvang in Nederland wordt beëindigd. Het programma bevat concrete voorstellen zoals het sluiten van aanmeldcentra, het beëindigen van het COA, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het direct uitzetten van asielzoekers uit veilige landen. BVNL wil asielprocedures versnellen, remigratie financieel stimuleren en harde maatregelen nemen tegen landen die niet meewerken aan terugkeer.
BVNL wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen door een asielstop in te voeren en internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag van 1951 op te zeggen. Dit wordt gemotiveerd door het idee dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en dat de huidige situatie onhoudbaar is.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang in Nederland beëindigen. Gebouwen van voormalige AZC’s worden getransformeerd naar woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten en het onmogelijk maken om opnieuw asiel aan te vragen. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
BVNL wil opvang zo sober mogelijk maken om economische migratie te ontmoedigen, tijdelijke verblijfsvergunningen invoeren en remigratie financieel stimuleren.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL wil landen die niet meewerken aan terugkeer van hun onderdanen confronteren met zware sancties, waaronder het stopzetten van diplomatieke betrekkingen, ontwikkelingshulp en betalingsverkeer.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Landen die weigeren om onderdanen terug te nemen zullen worden geconfronteerd met alle denkbare maatregelen die wij kunnen nemen, waaronder het stilleggen van het betalingsverkeer, economische sancties, intrekken van landingsrechten, uitzetten van ambassadeurs etc.”
BVNL wil het COA ontbinden omdat opvang niet meer nodig zou zijn en is tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.
BVNL wil asielprocedures versnellen, beroepsmogelijkheden schrappen en dwangsommen afschaffen.
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
BVNL wil asielopvang in partnerlanden buiten Nederland, zodat asielzoekers daar hun procedure afwachten.
“Asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
De PVV wil een totale asielstop en het asielbeleid radicaal omgooien door de grenzen te sluiten voor alle asielzoekers, opvanglocaties te sluiten en internationale verdragen op te zeggen. De partij pleit voor het direct uitzetten van asielzoekers bij overlast of criminaliteit, het stoppen van gezinshereniging, en het beëindigen van alle subsidies aan asielgerelateerde organisaties. Hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden en dat asielinstroom de samenleving en verzorgingsstaat ondermijnt.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, opvanglocaties sluiten en een volledige asielstop invoeren. Ze beroepen zich op artikel 72 VWEU en willen het leger inzetten voor grensbewaking. Dit standpunt is het fundament van hun asielbeleid en wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de Nederlandse samenleving te beschermen tegen overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De PVV wil gezinshereniging volledig stoppen en alle azc’s sluiten, inclusief het terugdraaien van recente gemeentelijke besluiten over opvang. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de instroom verder te beperken en de druk op lokale gemeenschappen te verminderen.
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken.”
De PVV wil internationale verdragen die asielrecht garanderen opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om nationale controle over het asielbeleid te herwinnen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uitzetten, evenals illegalen. Ook statushouders en mensen met dubbele nationaliteit verliezen hun verblijfsrecht bij misdrijven.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Alle illegalen eruit”
De PVV wil alle subsidies aan Vluchtelingenwerk en andere asielgerelateerde NGO’s stopzetten en hulp aan illegalen strafbaar stellen. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel tegen de "asielindustrie".
De PVV wil tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken en volwassen mannelijke Oekraïners terugsturen, met het argument dat hun landen veilig genoeg zijn of hen nodig hebben.
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, eerlijke procedures centraal staan. Ze willen directe toegang tot werk, onderwijs en zorg voor asielzoekers, een eerlijke spreiding van vluchtelingen binnen Nederland en de EU, en afschaffing van strafbaarstelling van illegaliteit. Volt verzet zich tegen deals met onvrije regimes en pleit voor legale migratiekanalen en bescherming van hulpverleners.
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één toegang krijgen tot werk, onderwijs en zorg, en dat procedures snel, eerlijk en humaan verlopen. Dit moet bijdragen aan integratie en het benutten van talenten, terwijl de rechten van kinderen en gezinnen extra worden beschermd.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures...”
Volt wil dat asielzoekers direct kunnen werken, vrijwilligerswerk doen of ondernemen, en dat hun kwalificaties worden benut. Dit voorkomt langdurige inactiviteit en versnelt integratie.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. Zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Nederland en de EU, waarbij solidariteit en integratiekansen centraal staan. Ze willen dat mensen rekening kunnen houden met sociale netwerken en behoeften bij hervestiging.
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie.”
Volt verzet zich tegen uitzetcentra in derde landen en dubieuze migratiedeals, en eist dat mensenrechten altijd leidend zijn in verdragen en terugkeerbeleid.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
Volt wil legale routes voor migratie en bescherming van mensen die vluchtelingen helpen, en verzet zich tegen criminalisering van hulpverlening.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen als opvang, zorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor mensen zonder verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Het CDA wil het asielbeleid strenger en meer beheersbaar maken door asielaanvragen buiten Europa te behandelen, mensensmokkel te bestrijden en uitgeprocedeerde asielzoekers te verplichten tot terugkeer. Tegelijkertijd benadrukt het CDA medemenselijkheid, fatsoenlijke opvang en snelle integratie voor kansrijke asielzoekers en statushouders, met verplichte inburgering en spreiding van opvang over gemeenten.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan alleen buiten de EU te behandelen. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarbij het Vluchtelingenverdrag en het EVRM moeten worden aangepast.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil meer grip op migratie door uitgeprocedeerde asielzoekers te verplichten tot terugkeer en niet-meewerken strafbaar te stellen. Tegelijkertijd blijft hulp aan uitgeprocedeerden door anderen toegestaan uit medemenselijkheid.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met directe terugkeer bij afwijzing. Frontex wordt opgeschaald en Nederland past deze procedure ook toe.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren, gezinshereniging beperken tot het kerngezin en pas toestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA wil wachttijden verkorten, opvang kleinschaliger maken, gemeenten verplichten tot spreiding van opvang en snelle integratie via taal en werk stimuleren.
“We versterken de asielketen (IND en COA) zodat de wachttijden teruglopen. We stimuleren de inzet van vrijwilligers uit de omgeving die helpen met werk en taal en willen waar mogelijk kleinschalige opvang. Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
“De voorinburgering op azc’s wordt versterkt en op alle COA’s aangeboden aan kansrijke asielzoekers.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving.”
Ondanks strengere maatregelen benadrukt het CDA dat hulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers niet strafbaar wordt gesteld en dat mensenrechten in migratieovereenkomsten geborgd moeten zijn.
GroenLinks-PvdA kiest voor een asielbeleid dat zowel effectief als menswaardig is, met snelle en zorgvuldige procedures, respect voor mensenrechten en een eerlijke verdeling van asielzoekers. Ze willen de asielketen ontstoppen, inzetten op kleinschalige opvang, snelle integratie en veilige, legale routes voor vluchtelingen, terwijl terugkeer van afgewezen asielzoekers zorgvuldig wordt geregeld. De partij benadrukt het belang van Europese samenwerking en het VN Vluchtelingenverdrag.
GroenLinks-PvdA wil de asielketen versnellen en humaniseren door snelle, eerlijke procedures en het beëindigen van langdurige onzekerheid voor asielzoekers. Ze baseren hun beleid op het EU-migratiepact en waarborgen mensenrechten tijdens de procedure.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
De partij wil opvang kleinschaliger en eerlijker spreiden over het land, met structurele financiering en een ijzeren voorraad opvangplekken. Gemeenten krijgen een centrale rol en er wordt geïnvesteerd in communicatie met buurtbewoners.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus.”
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren, met snelle toegang tot werk en taallessen. Dit bevordert hun zelfredzaamheid en vergroot het draagvlak in de samenleving.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
De partij wil dat mensen zonder recht op asiel snel en zorgvuldig terugkeren, met respect voor mensenrechten en brede partnerschappen met herkomstlanden. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen voorkomen dat mensen zonder papieren op straat belanden.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
GroenLinks-PvdA wil het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars ondermijnen door veilige, legale routes en een hoger hervestigingsquotum voor kwetsbare vluchtelingen. Ze ondersteunen opvang in de regio en investeren in partnerschappen met landen buiten de EU.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“We investeren in gelijkwaardige partnerschappen en duidelijke afspraken met landen buiten de EU. De opvang van vluchtelingen in de regio wordt beter ondersteund en irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming.”
JA21 wil het Nederlandse asielbeleid fundamenteel hervormen door opvang in Nederland vrijwel volledig te beëindigen en asielprocedures te externaliseren naar landen buiten de EU. De partij pleit voor opvang in de regio, strengere toelatingscriteria, het afschaffen van voorrang en rechten voor asielzoekers, en een harde aanpak van terugkeer en illegaliteit. Hun visie is gericht op maximale beperking van de asielinstroom en het herstellen van nationale soevereiniteit over migratie.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland tot het verleden behoort. Zij willen asielprocedures en opvang verplaatsen naar landen buiten de EU en inzetten op opvang in de regio van herkomst. Dit moet mensensmokkel tegengaan, kosten besparen en de nationale soevereiniteit herstellen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
“Opvang in de regio is het beste alternatief voor het huidige inhumane en falende asielsysteem. Dit principe gaat ervan uit dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst worden geholpen.”
“JA21 wil: Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil het aantal asielzoekers dat in Nederland een verblijfsstatus krijgt fors beperken door strengere beoordeling, het loslaten van het 'voordeel van de twijfel', en het invoeren van een tweestatusstelsel. Ook willen ze gezinshereniging beperken en rechten voor subsidiair beschermden inperken.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
JA21 wil dat afwijzing van asiel ook daadwerkelijk leidt tot terugkeer, met strafbaarstelling van illegaliteit en het stopzetten van opvang voor uitgeprocedeerden. Ze willen criminele asielzoekers sneller uitzetten en overwegen enkelbanden om te voorkomen dat uitgeprocedeerden verdwijnen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
“Onderzoeken van de enkelband als optie om te voorkomen dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit verdwijnen in afwachting van uitzetting.”
JA21 vindt dat internationale verdragen zoals het VN Vluchtelingenverdrag en het EVRM gemoderniseerd moeten worden om opvang in de regio mogelijk te maken en nationale soevereiniteit te herstellen. Ze willen toetreding van de EU tot het EVRM blokkeren en het herverdelingsmechanisme van het EU-migratiepact afwijzen.
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Toetreding van de EU tot het EVRM blokkeren.”
“Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet. Gelukkig heeft de Tweede Kamer reeds ingestemd met de motie-Eerdmans om de opgenomen, eenmalige afkoopsom van €20.000 per asielzoeker te betalen.”
JA21 wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op de woningmarkt en dat gemeenten niet langer wettelijk verplicht worden tot huisvesting van asielzoekers.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en alleen nog vluchtelingen toe te laten via een streng geselecteerd hervestigingssysteem. De partij pleit voor een zeer strenge instroombeperking, versobering van opvang en rechten voor asielzoekers, en snelle uitzetting van criminele of kansarme asielzoekers. De nadruk ligt op nationale soevereiniteit, bescherming van voorzieningen voor Nederlanders, en Europese samenwerking voor strengere buitengrensbewaking.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal jaarlijks te hervestigen vluchtelingen afhankelijk is van de opvangcapaciteit en ook nul kan zijn. Asiel aanvragen in Nederland wordt onmogelijk gemaakt, en gezinshereniging mag alleen op uitnodiging.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“Ook gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.”
De VVD wil opvang en rechten voor asielzoekers en statushouders fors beperken, met nadruk op sobere huisvesting, afschaffing van voorrang bij sociale huur, en versobering van rechtsbijstand. Criminele en overlastgevende asielzoekers worden direct uitgezet.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Statushouders worden niet langer voorgetrokken: Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
“Daarnaast versoberen we de rechtsbijstand voor asielzoekers.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot.”
De VVD wil dat asielzoekers die toch naar Nederland komen, direct aan de grens worden tegengehouden en teruggestuurd. Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld, en terugkeerbeleid wordt geïntensiveerd.
“Asielzoekers die toch ongevraagd richting Nederland komen, worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“De Dienst Terugkeer en Vertrek krijgt hierbij extra aandacht, waardoor het terugkeerbeleid kan worden geïntensiveerd.”
De VVD wil strengere bewaking van de Europese buitengrenzen en pleit voor aanpassing van internationale verdragen om opvang in de regio en snelle uitzetting van criminele asielzoekers mogelijk te maken.
“De meest effectieve plek om illegale migranten tegen te houden is niet aan de nationale grens, maar aan de Europese buitengrens. Legers aan de EU-buitengrenzen krijgen meer bevoegdheden om migranten tegen te houden.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming en actieve selectie.”
De VVD wil de asielvergunning voor onbepaalde tijd afschaffen, de duur van de tijdelijke vergunning inkorten, en een tweestatusstelsel invoeren met bijbehorende beperkingen.
“Afschaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen.”
De VVD wil het recht van jeugd op bescherming boven het recht op asiel stellen en AMV-ers (alleenstaande minderjarige vreemdelingen) zo snel mogelijk herenigen met hun ouders in het land van herkomst.
“Wij willen het recht van jeugd op bescherming boven het recht op asiel stellen en zullen daarom in beginsel geen AMV-ers in procedure nemen, maar hen zo snel mogelijk herenigen met hun ouders daar waar deze ouders verblijven.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid, gericht op snelle en zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van opvang binnen Nederland en Europa, en directe integratie van nieuwkomers. Ze steunen het Europese migratiepact, willen het Vluchtelingenverdrag moderniseren zonder rechten in te perken, en investeren in opvang met een menselijke maat. D66 benadrukt bescherming van kwetsbare groepen, snelle terugkeer bij afgewezen asiel, en het wettelijk vastleggen van een kinderpardon.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst door procedures te vereenvoudigen en te investeren in uitvoeringsorganisaties. Ze pleiten voor een menselijke maat in de opvang, eerlijke spreiding over het land, en stabiele financiering.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 steunt het Europese migratiepact en wil een eerlijke verdeling van asielzoekers tussen EU-lidstaten. Ze nemen verantwoordelijkheid binnen Europa en willen afspraken maken over mensenrechten en opvang in landen van eerste opvang.
“Invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“D66 blijft zich inzetten voor ondersteuning van landen waar eerste opvang plaatsvindt, met duidelijke afspraken over mensenrechten, onderwijs en werk.”
D66 wil dat kansrijke asielzoekers en statushouders vanaf dag één Nederlands leren, mogen werken en toegang krijgen tot onderwijs, zodat ze direct kunnen meedoen aan de samenleving.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil veilige opvang voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers, vrouwen en slachtoffers van geweld. Ze pleiten voor een wettelijk kinderpardon voor gewortelde kinderen.
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
D66 wil aparte, gesloten opvang voor asielzoekers die overlast veroorzaken en snelle terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, mits dit de rechten van vluchtelingen niet inperkt, en pleit voor de mogelijkheid om asielverzoeken buiten Europa in te dienen met veilige toegang voor kansrijke aanvragen.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil het Nederlandse hervestigingsquotum verhogen en meer erkende vluchtelingen via de UNHCR opnemen.
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.”
NSC wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door opvang in de regio als uitgangspunt te nemen, procedures te versnellen en te verscherpen, en de instroom van asielzoekers te beperken via Europese samenwerking en strengere nationale regels. Ze pleiten voor het invoeren van een tweestatusstelsel, het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen, en het versoberen van opvang voor kansarme asielzoekers. De partij benadrukt dat Nederland alleen bescherming biedt aan wie dat echt nodig heeft, met nadruk op terugkeer en het tegengaan van misbruik.
NSC wil dat asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen en dat asielprocedures plaatsvinden in veilige derde landen buiten de EU. Dit moet de druk op het Nederlandse systeem verlichten en illegale migratiestromen tegengaan.
“Opvang in de regio is het uitgangspunt. Dit vraagt om maatregelen in zowel Europees als nationaal verband.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil strengere en snellere asielprocedures, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel. Kansarme asielzoekers krijgen sobere, tijdelijke opvang gericht op snelle terugkeer, en niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.
“Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC wil opnieuw een tweestatusstelsel invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden (vluchtelingen) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken. Voor de tweede, grotere groep is opvang tijdelijk en gericht op terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
De opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen, en opvang voor Oekraïense vluchtelingen wordt als 'opvang in de regio' beschouwd.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
“De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne beschouwen we als ‘opvang in de regio’. We dragen solidair bij aan de opvang van mensen uit dit land die bescherming zoeken.”
Als Europese samenwerking niet tot werkbare regels leidt, overweegt NSC afspraken met andere landen of zelfs een opt-out van het Europese asielbeleid. Nederland neemt het initiatief om internationale verdragen te moderniseren.
“Ook neemt Nederland het initiatief om internationale verdragen te moderniseren, zodat deze beter passen bij de migratierealiteit van nu.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
BIJ1 pleit voor een radicaal menselijk en open asielbeleid, waarbij het recht op asiel wordt beschermd, procedures snel en zorgzaam verlopen, en grenzen zoveel mogelijk worden opengesteld. Ze willen universeel verblijfsrecht, afschaffing van detentie en deportatie, en directe toegang tot werk, zorg en voorzieningen voor asielzoekers en ongedocumenteerden. Hun visie is gericht op solidariteit, gelijke behandeling en het beëindigen van uitsluiting op basis van nationaliteit of verblijfsstatus.
BIJ1 wil dat asielzoekers een snelle, eerlijke en menswaardige procedure krijgen, met directe toegang tot juridische hulp, traumazorg, werk en een BSN. Ze willen dat de IND cultuursensitief werkt en binnen strikte termijnen beslist.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 wil alle vormen van vreemdelingendetentie en gedwongen uitzetting afschaffen. Uitgeprocedeerde en ongedocumenteerde mensen krijgen structurele mogelijkheden tot legalisatie en toegang tot voorzieningen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
Op de lange termijn streeft BIJ1 naar universeel verblijfsrecht en het openen van grenzen, zodat migranten en gevluchte mensen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 wil de criteria voor familiehereniging versoepelen, ook voor niet-traditionele families, en de inburgeringstoets afschaffen.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 erkent gender als aparte vervolgingsgrond in het asielbeleid en wil verplichte traumatrainingen voor asielketenorganisaties.
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid. Er worden verplichte trainingen ingesteld over trauma bij slachtoffers van seksueel geweld, voor de organisaties in de asielketen.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel beperkt en wil een solidair Europees asielsysteem met eerlijke verdeling van vluchtelingen.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland zet zich binnen de EU actief in voor een solidair asielsysteem, waarbinnen een eerlijke (her)verdeling van gevluchte mensen plaatsvindt middels een verdeelsleutel, en waarbij mediterrane landen ontlast worden.”
FVD wil het asielbeleid radicaal wijzigen door een volledige asielstop in te voeren, opvang in Nederland te beëindigen en internationale verdragen op te zeggen. Het programma pleit voor het strafbaar stellen van illegaal verblijf, het sluiten van asielzoekerscentra, en het uitsluitend behandelen van asielaanvragen buiten Nederland. De partij wil Nederland volledige zeggenschap over de grenzen teruggeven en ziet opvang in de regio als de enige norm.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures afbreken en opvang in Nederland beëindigen. De partij ziet opvang in de regio als de enige oplossing en wil het COA ontmantelen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
Nieuwe asielaanvragen mogen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, zodat asielzoekers niet meer naar Nederland kunnen reizen om hier asiel aan te vragen.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld, met actieve opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers. FVD wil verdragen sluiten met derde landen voor opvang van illegalen die niet terugkeren.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM opzeggen, en desnoods EU-boetes accepteren om eigen migratiebeleid te voeren.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
Alle opvanglocaties voor asielzoekers in Nederland worden gesloten en de Spreidingswet wordt ingetrokken, zodat gemeenten niet langer verplicht zijn asielzoekers op te nemen.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
Zolang opvanglocaties nog bestaan, worden deze sterk versoberd en mogen bewoners het terrein niet verlaten, om de aanzuigende werking te stoppen en veiligheid te waarborgen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil een naturalisatiestop van tien jaar en afschaffing van de permanente verblijfsvergunning, zodat nationaliteit weer waarde krijgt en alleen tijdelijke verblijfsstatus mogelijk is.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
50PLUS kiest voor een streng asielbeleid met duidelijke grenzen aan de instroom en een scherp onderscheid tussen verschillende typen migranten. Ze willen het recht op asiel beperken tot echte vluchtelingen, de procedures versnellen, overlastgevers strenger aanpakken en opvang in de regio stimuleren. Concrete voorstellen zijn onder meer het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het instellen van een maximum aan de instroom, en het uitsluiten van economische migranten en mensen uit veilige landen van asiel.
50PLUS wil het asielbeleid aanscherpen door alleen echte vluchtelingen toe te laten, de instroom te beperken en de procedures te versnellen. Ze willen misbruik tegengaan, overlastgevers apart opvangen en het recht op opvang na afwijzing beëindigen. Het doel is het systeem beheersbaar te houden en draagvlak te behouden.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil het internationale en Europese kader voor asiel aanscherpen door het Vluchtelingenverdrag aan te passen en te streven naar een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met sterke buitengrenzen en opvang in de regio.
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig, rechtvaardig en effectief asielbeleid: Nederland moet bescherming bieden aan wie vlucht voor oorlog, geweld of vervolging, maar afgewezen asielzoekers moeten snel terugkeren. De partij wil snelle en eerlijke procedures, voldoende opvang, geen strafbaarstelling van illegaliteit, en waar terugkeer niet mogelijk is, zoeken naar een duurzaam perspectief zoals legalisering of doormigratie.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Ze steunen het EU-migratiepact, maar waarschuwen voor mensenrechtenschendingen en eisen bescherming van kinderen en beperking van detentie.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De partij wil voldoende, kwalitatieve opvang die meebeweegt met de instroom, en handhaaft de spreidingswet zodat opvang eerlijk over gemeenten wordt verdeeld. Gemeenten blijven verplicht statushouders te huisvesten.
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers. Dit voorkomt geldverspilling aan dure noodlocaties, zoals in hotels of op cruiseschepen.”
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
Afgewezen asielzoekers moeten snel terugkeren, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met landen van herkomst. Als terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar legalisering of doormigratie. Strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
De ChristenUnie wil een einde aan levensgevaarlijke smokkelroutes en pleit voor de mogelijkheid om asiel buiten Europa aan te vragen.
“We willen een einde aan de levensgevaarlijke oversteek over de Middellandse zee, die mensensmokkel in de hand werkt. We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
DENK pleit voor een humaan asielbeleid waarin Nederland verantwoordelijkheid neemt voor de opvang van vluchtelingen, met nadruk op menswaardige opvang, snelle integratie en het waarborgen van mensenrechten. Ze willen strenge asielwetten terugdraaien, gezinshereniging beschermen, kleinschalige opvang behouden en vluchtelingen snel laten werken. Internationale samenwerking en het tegengaan van mensenhandel staan centraal, evenals het versnellen van procedures zonder afbreuk te doen aan de menselijke maat.
DENK verzet zich tegen het beperken van de rechtspositie van vluchtelingen en wil bestaande strenge asielwetten afschaffen. Ze willen geen beperking van verblijfsvergunningen, geen belemmeringen voor gezinshereniging en geen tweestatusstelsel. Dit standpunt is gericht op het herstellen van een menswaardig en rechtvaardig asielbeleid.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het hele land, met behoud van de Spreidingswet. Ze benadrukken het belang van begeleiding en het organiseren van opvang samen met de lokale omgeving, met oog voor draagkracht.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk het recht moeten krijgen om te werken, zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen en sneller kunnen integreren in de samenleving.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil investeren in de IND, het COA en de gemeentelijke uitvoering om asielprocedures te versnellen, zodat vluchtelingen snel de noodzakelijke documenten en registraties krijgen. Dit moet gebeuren zonder afbreuk te doen aan de menselijke maat.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil internationaal samenwerken om mensenhandel tegen te gaan, legale migratiemogelijkheden te creëren en de grondoorzaken van migratie aan te pakken, met mensenrechten als harde randvoorwaarde.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK is tegen het financieren van asielopvang met het ontwikkelingshulpbudget (ODA) en wil dat deze middelen uitsluitend voor internationale armoedebestrijding worden ingezet.
“DENK is tegen financiering van de asielopvang met het ontwikkelingshulpbudget (ODA). Deze middelen moeten beschikbaar blijven voor internationale armoedebestrijding en om de mondiale stabiliteit te beschermen.”
DENK is expliciet tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland en wil dat de asielprocedure voor Syriërs niet wordt aangescherpt vanwege de humanitaire situatie.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”