BBB wil de asiel- en migratie-instroom fors beperken door strenge selectie, opvang in de regio, en het aanscherpen van toelatingscriteria. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft, gezinshereniging beperkt, en asielprocedures moeten buiten de EU plaatsvinden. BBB streeft naar nationale zeggenschap, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, en strengere integratie-eisen voor nieuwkomers.
BBB ziet de huidige asielmigratie als onhoudbaar en wil de instroom beperken via maxima, opvang buiten Nederland, en het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen. De partij wil Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en nationale controle over toelating en beleid.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom... BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
BBB wil de tijdelijke asielvergunning verkorten, de permanente verblijfsvergunning afschaffen, en gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Dit moet langdurig verblijf en verdere instroom via nareis tegengaan.
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
Om de instroom te beperken en illegale migratie te ontmoedigen, wil BBB asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen en opvang zoveel mogelijk in de regio organiseren.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, strafbaarstelling van illegaliteit, en consequenties voor herkomstlanden die niet meewerken aan terugkeer.
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Waar die [herkomstlanden] niet meewerken, volgen consequenties: financieel en politiek.”
BBB wil de toelatingscriteria aanscherpen, financiële prikkels voor procederen afschaffen, en minimale rechtsbijstand voor kansarme asielaanvragen.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen.”
“We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
“Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand.”
BBB koppelt integratie aan het respecteren van Nederlandse waarden, verplichte taalcursussen, en actieve participatie. Inburgering start al vóór komst naar Nederland en niet voldoen leidt tot sancties.
“Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen.”
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BVNL wil per direct een volledige asielstop en drastische beperking van immigratie, omdat zij immigratie als oorzaak zien van problemen op het gebied van woningmarkt, zorg, onderwijs en sociale voorzieningen. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van asielzoekerscentra, het strafbaar stellen van illegaliteit en het stimuleren van remigratie. Integratie-eisen worden aangescherpt en sociale voorzieningen voor nieuwkomers sterk beperkt.
BVNL wil een onmiddellijke asielstop en het opzeggen van internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag van 1951. Zij stellen dat de huidige instroom onhoudbaar is en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden. Dit standpunt is het fundament van hun migratiebeleid.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle bestaande aanmeld- en opvangcentra voor asielzoekers sluiten en geen nieuwe AZC’s meer openen. Zij willen de gebouwen transformeren tot woningen en stellen dat opvang in Nederland niet langer mogelijk is.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
De partij wil intensiever grenstoezicht en samenwerking met buurlanden om de instroom van migranten te stoppen. Dit moet illegale migratie en asielaanvragen via andere EU-landen tegengaan.
“We intensiveren grenstoezicht en werken samen met omliggende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg om gezamenlijk de grenzen te bewaken.”
Illegaliteit moet strafbaar worden en illegalen moeten actief worden uitgezet. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet en voorzieningen voor illegalen worden opgeheven.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
BVNL wil remigratie actief stimuleren door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die hun Nederlandse paspoort opgeven en permanent vertrekken.
“Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
Eventuele immigranten krijgen slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar, zonder automatische verlenging naar een permanente status. Dit moet ontmoedigen dat mensen zich blijvend vestigen.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
Asielzoekers uit veilige landen worden direct uitgezet. Gezinshereniging wordt beperkt, vooral voor mannen die hun gezin achterlaten in onveilige gebieden.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
Nieuwkomers krijgen pas na tien jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering. Geen beheersing van de Nederlandse taal betekent geen uitkering. Uitkeringen voor immigranten worden versoberd.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
Immigranten moeten de Nederlandse taal leren, werken en bijdragen aan de samenleving. Bij misdrijf of werkweigering verliezen zij hun verblijfsvergunning of zicht op het Nederlanderschap.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL is tegen de spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen en wil het COA opheffen omdat opvang niet meer nodig is.
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht asiel- en migratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als achterhaald en iedereen recht heeft op vrije migratie en gelijke behandeling. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen en werk, afschaffing van detentie en deportatie, en een snelle, zorgzame asielprocedure. Hun visie is fundamenteel gericht op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met nadruk op solidariteit, gelijkwaardigheid en het bestrijden van discriminatie.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waar iedereen vrij kan migreren en verblijven, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus. Ze zien grenzen als een koloniaal overblijfsel en willen discriminatie op basis van nationaliteit verbieden.
“Wij willen bouwen aan een wereld waarin mensen kunnen kiezen waar zij willen wonen, werken en leven. Ongeacht nationaliteit, religie, gender, verblijfsstatus of achtergrond, geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang krijgt tot basisvoorzieningen zoals zorg, opvang, werk en onderwijs. Ze willen de Koppelingswet afschaffen en ongedocumenteerden legaliseren.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil een snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedure met juridische hulp, traumazorg en directe toegang tot werk. Ze willen de IND hervormen tot een dienstverlenende organisatie en de asielnoodmaatregelenwet niet uitvoeren.
“Gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
BIJ1 wil alle vormen van vreemdelingendetentie en deportatie stoppen, detentiecentra sluiten en de Dienst Terugkeer en Vertrek opheffen. Afgewezen en onuitzetbare vluchtelingen moeten alsnog bescherming krijgen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
Arbeidsmigranten en huwelijksmigranten krijgen direct volledige rechten, inclusief zelfstandige verblijfsvergunningen, gelijke arbeidsrechten en toegang tot sociale voorzieningen.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Huwelijksmigranten krijgen na toelating direct een zelfstandige verblijfsvergunning, die niet vervalt bij het beëindigen van de relatie.”
BIJ1 wil de inburgeringstoets afschaffen en de criteria voor familiehereniging verruimen, ook voor niet-traditionele families en LHBTQIA+ gezinnen.
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese wetgeving die het asielrecht beperkt, zoals het Europese Asiel- en Migratiepact, en wil Frontex afschaffen.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex.”
De SGP wil de instroom van asielzoekers en migranten fors beperken en stelt strenge eisen aan toelating, opvang en integratie. Het asielbeleid moet menswaardig zijn, maar vooral gericht op snelle procedures, terugkeer van afgewezen asielzoekers, opvang in de regio en het tegengaan van misbruik. Arbeids- en studiemigratie worden aan strikte voorwaarden en quota gebonden, en integratie moet plaatsvinden op basis van christelijke en nationale waarden.
De SGP vindt dat Nederland de asielinstroom fors moet beperken door snelle beoordeling, opvang buiten de EU, en het ontmoedigen van herhaalde of kansloze aanvragen. Alleen wie echt bescherming nodig heeft, mag blijven; anderen moeten snel terugkeren.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.”
De SGP wil opvang van asielzoekers zoveel mogelijk in de regio van herkomst organiseren en terugkeer van afgewezen asielzoekers afdwingen, inclusief het opzetten van uitzetcentra buiten de EU.
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie. Ongecontroleerde migratiestromen en mensensmokkel worden krachtig bestreden en mensonwaardige toestanden worden tegengegaan.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Bij voorkeur in EU-verband worden migratieovereenkomsten gesloten met landen op de Balkan, in Afrika en het Midden-Oosten over de opvang en de terugkeer van asielzoekers.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
Arbeids- en studiemigratie worden sterk beperkt door strikte voorwaarden, quota en het ontmoedigen van overbodige migratie uit niet-EU-landen. Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor de integratie van arbeidsmigranten.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
“Overkomst van arbeidsmigranten uit Afrikaanse en Aziatische landen is overbodig gelet op het aantal EU-werklozen.”
De SGP stelt dat integratie alleen kan slagen als nieuwkomers de Nederlandse taal leren, nationale symbolen en geschiedenis kennen, en zich schikken naar de christelijke wortels van de samenleving. Cultuur en religie mogen worden meegewogen bij toelating.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De SGP wil vervolgde christenen expliciet beschermen en stelt strengere eisen aan asielzoekers die misbruik maken van procedures of overlast veroorzaken.
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
JA21 wil de asiel- en migratiestromen naar Nederland drastisch beperken, met als doel de instroom van asielzoekers en laaggeschoolde arbeidsmigranten fors terug te dringen. De partij pleit voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio, strengere selectie en handhaving, en het moderniseren van internationale verdragen om meer nationale controle te krijgen. Alleen migranten met aantoonbare meerwaarde voor Nederland zijn welkom; gezinshereniging en naturalisatie worden sterk aangescherpt.
JA21 wil een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland wordt beëindigd en vluchtelingen zoveel mogelijk in hun eigen regio worden opgevangen. Dit moet de instroom beperken, kosten verlagen en integratieproblemen voorkomen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Opvang in de regio is het beste alternatief voor het huidige inhumane en falende asielsysteem.”
JA21 vindt dat verouderde internationale verdragen effectieve asiel- en migratiebeheersing in de weg staan. De partij wil het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag moderniseren, zodat Nederland meer soevereiniteit krijgt over het eigen migratiebeleid.
“De ruimte voor effectief asielbeleid wordt beperkt door verouderde internationale verdragen. De meest toonaangevende zijn het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) uit 1950 en het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951.”
“JA21 wil het verdrag moderniseren en volledig toespitsen op opvang in de eigen regio. Daartoe moet de onbeperkte toepassing als gevolg van het Protocol van New York worden teruggedraaid.”
Gezinsmigratie wordt door JA21 gezien als een grote bron van instroom. De partij wil de regels voor gezinshereniging en huwelijksmigratie fors aanscherpen, met strengere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en beperking van het aantal toegestane partners.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland. Laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU wordt uitgesloten, en arbeidsmigratie mag niet als ruilmiddel worden ingezet.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Arbeidsmigratie niet als ‘ruilmiddel’ inzetten voor het terugnemen van onderdanen door landen buiten de EU, zoals Marokko.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
JA21 wil dat afwijzing van asiel ook daadwerkelijk tot terugkeer leidt, illegaliteit strafbaar stellen, en streng handhaven op inschrijving en uitbuiting. Criminele asielzoekers en statushouders moeten uitgezet worden.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
“Strenge handhaving van inschrijvingsplicht bij gemeenten.”
JA21 wil het verkrijgen van het Nederlanderschap moeilijker maken door strengere eisen te stellen aan naturalisatie en inburgering, met nadruk op integratie en het omarmen van Nederlandse waarden.
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“Meer juridische ruimte creëren om naturalisatie af te wijzen bij een gegrond vermoeden van een ideologie die haaks staat op onze manier van leven of het streven naar een parallelle samenleving.”
De PVV wil een totale asiel- en immigratiestop, met een nadruk op het sluiten van grenzen en het direct weigeren van asielzoekers, vooral uit islamitische landen. Het programma bevat harde maatregelen zoals het sluiten van azc’s, het intrekken van verblijfsvergunningen, het strafbaar stellen van illegaliteit en het stopzetten van gezinshereniging. De partij stelt dat deze maatregelen nodig zijn om de Nederlandse identiteit, veiligheid en verzorgingsstaat te beschermen.
De PVV pleit voor een volledige stop op asiel en immigratie, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en azc’s worden gesloten. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over overlast, criminaliteit en het behoud van de Nederlandse identiteit.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“Geen immigratie uit islamitische landen”
De partij wil gezinshereniging volledig stoppen en bestaande verblijfsvergunningen, met name van Syriërs en Oekraïense mannen, intrekken. Dit wordt onderbouwd met het argument dat veel asielzoekers geen oorlogsvluchtelingen zijn en dat delen van Syrië weer veilig zijn.
De PVV wil dat asielzoekers en statushouders die overlast veroorzaken, crimineel zijn of frauderen, direct hun procedure of verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Dit geldt ook voor minderjarigen en hun gezinnen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De partij wil internationale verdragen die asiel en migratie reguleren opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, zodat Nederland zelfstandig beleid kan voeren.
De PVV wil illegaliteit en het bieden van hulp aan illegalen strafbaar maken, en extra capaciteit inzetten om illegalen uit te zetten.
De partij wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en remigratie actief bevorderen, zonder financiële beloning.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd asiel- en migratiebeleid, waarbij mensenrechten centraal staan. Ze willen de oorzaken van migratie aanpakken, veilige en legale vluchtwegen creëren, internationale verdragen respecteren, en investeren in goede opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland. De partij verzet zich tegen deals en maatregelen die mensenrechten schenden en pleit voor gelijke behandeling en bescherming van migranten en asielzoekers.
PvdD wil migratie structureel verminderen door de grondoorzaken zoals conflicten, klimaatverandering en armoede aan te pakken, zodat mensen niet hoeven te vluchten. Ze benadrukken dat het huidige beleid te veel inzet op symptoombestrijding en niet op structurele oplossingen.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
De partij stelt dat het Nederlandse en Europese asielbeleid altijd moet voldoen aan internationale verdragen en mensenrechten, en verzet zich tegen afspraken en deals die daarmee in strijd zijn.
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, met een menswaardige behandeling en snelle procedures. Ze zijn tegen gesloten kampen en willen investeren in integratie en acceptatie.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
De partij pleit voor meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, afschaffing van deals met derde landen, en het stoppen van grensgeweld en pushbacks.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Overheden dienen alles in het werk te stellen om vluchtelingen op zee te redden. Zolang zij dat niet doen, mogen ngo’s en andere humanitaire organisaties reddingsacties op zee organiseren zonder daarin tegengehouden of beboet te worden.”
PvdD wil discriminatie, uitbuiting en criminalisering van migranten tegengaan, en pleit voor gelijke toegang tot basisvoorzieningen en bescherming van kwetsbare groepen.
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De partij besteedt extra aandacht aan de bescherming van LHBTIQA+-asielzoekers, kinderen en staatlozen, met expliciete rechten en voorzieningen.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie.”
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken, zodat opvang van vluchtelingen humaan en beheersbaar blijft. Vluchtelingen die bescherming nodig hebben, moeten altijd menswaardig worden opgevangen, terwijl arbeidsmigratie wordt gezien als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting en druk op voorzieningen. De partij pleit voor snelle asielprocedures, eerlijke verdeling van opvang, en strenge eisen aan integratie en taal.
De SP wil het jaarlijkse migratiesaldo terugbrengen naar circa 40.000, vooral door het aantal arbeids-, kennis- en studiemigranten fors te verminderen. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en onderwijs verlichten en de sociale samenhang behouden, zodat opvang van vluchtelingen mogelijk blijft.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar. Dit streefcijfer is mede bepaald naar aanleiding van de bevindingen van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP vindt dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld altijd menswaardig moeten worden opgevangen, met snelle procedures en eerlijke verdeling over gemeenten en Europa. Het aantal arbeidsmigranten wordt verder beperkt als het aantal vluchtelingen onverwacht stijgt.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten. Zo zorgen we ervoor dat we altijd mensen kunnen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld.”
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
Arbeidsmigratie wordt door de SP gezien als moderne slavernij en een verdienmodel voor bedrijven, wat leidt tot uitbuiting en druk op voorzieningen. De partij wil het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
De SP wil dat vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio worden opgevangen, met goede voorzieningen en steun van Nederland en de EU. Tegelijkertijd moet Nederland zich inzetten om de oorzaken van migratie, zoals oorlog en ongelijkheid, aan te pakken.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, vanaf dag één Nederlands moet leren, en dat integratie een kerntaak van de overheid is. Dit geldt voor vluchtelingen, arbeidsmigranten, expats en studiemigranten.
“De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, [moet] vanaf dag één de taal leren.”
“Integratie van migranten en vluchtelingen moet weer een kerntaak van de overheid worden.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd asiel- en migratiebeleid, waarbij mensenrechten en eerlijke verdeling centraal staan. Ze willen snelle, eerlijke procedures, directe toegang tot werk en integratie, en verzetten zich tegen deals met landen die mensenrechten schenden. Volt pleit voor meer legale migratiekanalen, betere bescherming van arbeidsmigranten en het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit.
Volt wil een menswaardig asielbeleid met eerlijke verdeling van vluchtelingen over EU-landen, directe toegang tot opvang, zorg en integratie, en respect voor mensenrechten. Ze verzetten zich tegen pushbacks en willen geen deals met landen die mensenrechten schenden.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Volt wil dat landen die zich schuldig maken aan de zogenoemde pushbacks geen ondersteuning meer ontvangen om hun buitengrenzen te controleren.”
Volt wil snelle en eerlijke asielprocedures, directe toegang tot werk, onderwijs en begeleiding vanaf dag één, en het afschaffen van de tewerkstellingsvergunning voor asielzoekers.
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
Volt wil legale migratiekanalen voor werk, studie, gezinshereniging en humanitaire redenen, en waarborgt mensenrechten in alle verdragen en procedures.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
Volt wil betere bescherming, handhaving en gelijke behandeling voor arbeidsmigranten, met EU-brede standaarden, loskoppeling van werk en huisvesting, en certificering van uitzendbureaus.
“We willen EU-brede standaarden voor sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden, die goede, menswaardige bescherming bieden aan alle werkenden in de EU.”
“Arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen als opvang, zorg en arbeidsrechten garanderen voor iedereen, ongeacht status.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratie- en asielbeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het tegengaan van uitbuiting en het behouden van draagvlak in de samenleving. Ze willen minder laagbetaalde arbeidsmigratie, een efficiënter asielstelsel met snelle procedures en eerlijke opvang, en investeren in integratie en veilige, legale migratieroutes. De partij stelt duidelijke grenzen aan arbeidsmigratie en wil de regie terug bij de overheid, met nadruk op solidariteit, rechtvaardigheid en uitvoerbaarheid.
GroenLinks-PvdA wil de toestroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart en misstanden tegengaan. Bedrijven die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting moeten innoveren of verdwijnen. De partij wil betere registratie, strengere regels voor uitzendbureaus, hogere lonen en meer vaste contracten om uitbuiting en overlast te voorkomen.
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“We verhogen het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten. Ook verbieden we het ‘doorlenen’ van uitzendkrachten, verplichten we 85% van de mensen in vaste dienst te nemen, hanteren we strengere eisen rondom nachtwerk en schaffen we de economische prikkels voor werkgevers af, zoals de ETK-regeling.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
De partij wil een gematigde bevolkingsgroei door actief te sturen op het migratiesaldo, met een bandbreedte van 40.000 tot 60.000 per jaar. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en onderwijs beheersbaar houden en het draagvlak voor migratie behouden.
“We kiezen voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
GroenLinks-PvdA pleit voor een asielstelsel dat snel, rechtvaardig en humaan is, met kleinschalige opvang, snelle procedures en respect voor mensenrechten. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit, waarborgen rechtsbijstand en investeren in integratie vanaf dag één.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
“Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand. Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
De partij wil dat asielzoekers en statushouders snel kunnen integreren, onder meer door directe plaatsing in gemeenten, toegang tot werk en taallessen, en het stimuleren van contact met lokale bewoners.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
GroenLinks-PvdA wil gevaarlijke migratieroutes en mensensmokkel tegengaan door te investeren in hervestiging, partnerschappen met landen buiten de EU en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, met respect voor mensenrechten.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Nederland zal actief pushbacks en andere mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen tegengaan en Frontex dient de handhaving daarvan te versterken.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, met duidelijke beperkingen op asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom beperken, opvang in de regio stimuleren, en strengere eisen stellen aan nieuwkomers en werkgevers. Uitzonderingen op het strenge beleid worden alleen gemaakt voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege het groeiende personeelstekort.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel, arbeids- en studiemigratie, en door de instroom te maximeren. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de verantwoordelijkheid voor migranten deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
De partij wil het recht op asiel beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen uitsluiten.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
50PLUS pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang in de regio, en wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen met gelijkgestemde landen.
De partij wil toelatingsprocedures stroomlijnen, beroepsmogelijkheden beperken en sneller duidelijkheid bieden aan asielzoekers.
Na definitieve afwijzing van een asielaanvraag wil 50PLUS geen opvang meer bieden en mensen terugsturen, met respect voor hun waardigheid.
Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
50PLUS stelt als voorwaarde voor het Nederlanderschap beheersing van de Nederlandse taal en benadrukt dat nieuwe Nederlanders ook plichten hebben.
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
Het CDA wil de instroom van asielzoekers en migranten fors beperken door een streng en rechtvaardig migratiebeleid, met nadruk op Europese samenwerking en grip op wie Nederland binnenkomt. Ze pleiten voor asielaanvragen buiten de EU, strengere terugkeermaatregelen, en verplichte integratie voor statushouders en arbeidsmigranten. De partij combineert solidariteit met duidelijke grenzen en handhaving, waarbij alleen kansrijke asielzoekers sneller toegang tot werk krijgen.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan alleen buiten de EU te behandelen. Dit moet leiden tot meer controle over wie Europa binnenkomt en een eerlijker kans voor kwetsbare vluchtelingen.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer, en maakt het strafbaar als zij dat weigeren. Tegelijkertijd blijft hulp aan deze groep door anderen toegestaan uit medemenselijkheid.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met directe terugkeer bij afwijzing. Frontex wordt opgeschaald en er komen strengere procedures.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met extra voorwaarden voor mensen met tijdelijke bescherming.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA stelt verplichte inburgering en taaltrajecten voor statushouders en langdurige arbeidsmigranten centraal, met snelle toegang tot werk voor kansrijke asielzoekers.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
Het CDA wil de migratie fors beperken, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’, en stuurt streng op alle vormen van migratie.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
De ChristenUnie erkent de noodzaak van een menswaardig en toekomstbestendig asiel- en migratiebeleid, waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor vluchtelingen, maar ook duidelijke grenzen stelt aan wie mag blijven. Ze pleiten voor snelle en rechtvaardige procedures, opvang in humane omstandigheden, en een focus op integratie en terugkeer waar nodig. Tegelijkertijd willen ze asielmigratie beheersbaar houden door Europese samenwerking, het tegengaan van mensenrechtenschendingen, en het stellen van eisen aan integratie.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, met voldoende opvang en een efficiënte procedure, zodat mensen niet onnodig lang in onzekerheid verkeren. Ze benadrukken het belang van menswaardige opvang en het voorkomen van mensenrechtenschendingen, vooral aan de Europese buitengrenzen.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers. Dit voorkomt geldverspilling aan dure noodlocaties, zoals in hotels of op cruiseschepen.”
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
Om gevaarlijke migratieroutes en mensensmokkel te voorkomen, wil de ChristenUnie dat asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.
“We willen een einde aan de levensgevaarlijke oversteek over de Middellandse zee, die mensensmokkel in de hand werkt. We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
De partij vindt dat wie geen recht heeft op verblijf, zo snel mogelijk moet terugkeren, met afspraken met landen van herkomst en sancties als die niet meewerken. Tegelijk zijn ze tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen ze menswaardige opvang tijdens de vertrekprocedure.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De ChristenUnie stelt dat succesvolle integratie een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van overheid, samenleving en nieuwkomers, met nadruk op taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet de voorwaarden scheppen voor succesvolle participatie, de samenleving heeft een taak om nieuwkomers open en gastvrij ontvangen, en zich niet af te sluiten. Tegelijk rust er op de nieuwkomers een morele plicht om in te burgeren.”
“Statushouders en arbeidsmigranten zijn onderdeel van de samenleving. Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“Taal- en inburgeringstrajecten worden gecombineerd met een betaalde baan of vrijwilligerswerk en kunnen zo snel mogelijk starten na aankomst in Nederland (bijvoorbeeld via de Meedoenbalies op COA locaties).”
De ChristenUnie heeft bijzondere aandacht voor de opvang van vervolgde christenen en kwetsbare minderheden.
“De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
Kinderen die in Nederland zijn geworteld, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
FVD wil een radicale koerswijziging op het gebied van asiel en migratie: volledige asielstop, remigratie van bestaande migranten, en strenge selectie van tijdelijke arbeidsmigranten. De partij stelt voor internationale verdragen op te zeggen, opvang in Nederland te beëindigen, en naturalisatie en sociale voorzieningen sterk te beperken. Hun visie is dat Nederland weer volledige controle krijgt over wie het land binnenkomt en wie mag blijven, ter bescherming van cultuur, welvaart en veiligheid.
FVD wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Ze zien de huidige instroom als sociaal en economisch onhoudbaar en willen Nederland weer "baas in eigen huis" maken.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
Naast het stoppen van nieuwe instroom wil FVD bestaande migranten die niet integreren actief laten terugkeren, met financiële prikkels en begeleiding. Dit moet de druk op voorzieningen en sociale cohesie verminderen.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil alleen nog tijdelijke, economisch waardevolle migranten toelaten, zonder uitzicht op naturalisatie. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft en sociale voorzieningen pas na tien jaar arbeid toegankelijk.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem).”
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen, om volledige zeggenschap over het migratiebeleid terug te krijgen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief opsporen en uitzetten, en samenwerking met derde landen voor opvang van uitgeprocedeerden.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders), om de waarde van het Nederlanderschap te herstellen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
De VVD wil het asiel- en migratiebeleid drastisch aanscherpen door de instroom van asielzoekers en migranten fors te beperken en selectiever te maken. De partij pleit voor een fundamentele stelselwijziging waarbij asiel alleen nog via hervestiging mogelijk is, strengere eisen voor arbeids- en kennismigratie, en een harde aanpak van misbruik, fraude en overlast. De nadruk ligt op nationale soevereiniteit, veiligheid, en het beschermen van publieke voorzieningen.
De VVD wil het huidige asielstelsel vervangen door een systeem waarbij vluchtelingen alleen via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en asielaanvragen aan de grens niet meer mogelijk zijn. Dit moet de instroom beperken en het draagvlak vergroten.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil alleen arbeids- en kennismigranten toelaten die aantoonbaar bijdragen aan de economie, en bedrijven verplichten eerst binnenlands personeel te zoeken. Tegelijkertijd worden misstanden, fraude en overlast door arbeidsmigranten hard aangepakt.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD wil dat asielzoekers die crimineel of overlastgevend gedrag vertonen direct worden uitgezet, en dat bepaalde groepen (zoals alleenstaande mannen) niet meer worden opgevangen. Illegaal verblijf wordt strafbaar.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren om strengere asielregels mogelijk te maken en streeft naar een opt-out van EU-asielafspraken als Nederland onvoldoende steun vindt voor haar beleid.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
De VVD wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen bij sociale huurwoningen en pleit voor sobere opvang, zodat de belangen van Nederlanders voorop blijven staan.
“Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil een migratiewet die het kabinet verplicht om bestuurlijke maatregelen te nemen zodra de instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten te hoog wordt.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asiel- en migratiebeleid, met nadruk op Europese samenwerking, snelle en zorgvuldige procedures, en bescherming van mensenrechten. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is, uitbuiting tegengaan, en investeren in integratie vanaf dag één. D66 pleit voor modernisering van internationale verdragen, veilige routes voor vluchtelingen, en een realistische aanpak van terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus.
D66 ziet Europese samenwerking als essentieel voor een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem, met een eerlijke verdeling van opvang en duidelijke procedures. Ze steunen het Europese migratiepact en willen stabiele financiering voor opvang en uitvoering.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen en direct kunnen meedoen in de samenleving, met nadruk op taal, werk en opleiding. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en bevordert integratie.
“We willen snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil arbeidsmigratie vooral inzetten waar deze onmisbaar is, zoals bij vakkrachten en kenniswerkers, en uitbuiting van arbeidsmigranten streng aanpakken. Werkgevers krijgen strengere voorwaarden en arbeidsmigranten moeten veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Arbeidsmigratie zonder uitbuiting. Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen. De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten.”
D66 vindt het huidige systeem van internationale bescherming verouderd en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, zodat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig kunnen reizen. Ze willen meer hervestiging via de UNHCR en vasthouden aan solidariteit en mensenrechten.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil snellere terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil perspectief bieden, bijvoorbeeld via hulp bij terugkeer.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
DENK kiest voor een humaan, ruimhartig en menswaardig asiel- en migratiebeleid, met nadruk op snelle integratie, legale migratieroutes en internationale samenwerking. Zij verwerpen strengere asielwetten en willen vluchtelingen snel laten meedoen in de samenleving. De partij investeert in kleinschalige opvang, bescherming van mensenrechten en het tegengaan van mensenhandel.
DENK verwerpt streng asielbeleid en pleit voor snelle, menswaardige opvang en begeleiding van vluchtelingen, met behoud van gezinshereniging en zonder beperking van verblijfsrechten. Ze willen eerlijke verdeling van opvang, investeren in langdurige, kleinschalige voorzieningen en snelle toegang tot werk voor statushouders.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK ziet internationale samenwerking als essentieel om migratie menswaardig te organiseren, mensenhandel te bestrijden en de oorzaken van migratie aan te pakken. Ze pleiten voor het creëren van legale migratieroutes en investeren in globale gelijkheid.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat nieuwkomers snel en effectief kunnen integreren, met meer middelen voor gemeenten, persoonlijke begeleiding en versnelde procedures zonder afbreuk aan menswaardigheid.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK is expliciet tegen gedwongen terugkeer van Syriërs en wil dat hun asielprocedure niet wordt aangescherpt vanwege de humanitaire situatie.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
NSC wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door opvang in de regio te bevorderen, asielprocedures buiten de EU te laten plaatsvinden en de instroom van asielzoekers streng te beperken. Alleen mensen die via legale, gecontroleerde routes komen, maken kans op verblijf; kansarme en overlastgevende asielzoekers krijgen sobere opvang gericht op snelle terugkeer. NSC koppelt asielmigratie expliciet aan de draagkracht van de samenleving en wil een tweestatusstelsel invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken.
NSC wil voorkomen dat asielzoekers eerst naar Nederland reizen door asielprocedures te verplaatsen naar veilige derde landen buiten de EU en opvang in de regio te organiseren. Dit moet illegale en onmenselijke migratiestromen tegengaan en de druk op het Nederlandse asielstelsel verminderen.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC wil alleen legale, gecontroleerde migratie toestaan en de instroom van asielzoekers beperken tot wat de samenleving aankan. Kansarme asielzoekers krijgen sobere, tijdelijke opvang gericht op snelle terugkeer.
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden (die altijd asiel mogen aanvragen) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken (voor wie opvang tijdelijk is en gericht op terugkeer).
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil het terugkeerbeleid aanscherpen, waarbij niet meewerken aan terugkeer strafbaar wordt en uitgeprocedeerde asielzoekers naar Europese terugkeerhubs worden gestuurd.
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
NSC wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en strenge voorwaarden stellen aan subsidiair beschermden, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager. We willen de handhaving hierop versterken.”